I Krijn Kieviet, 25 jaar organist in de eredienst Kieviet, 25 jaar t in de eredienst PREDIKBEURTEN Oude herinneringen aan het landwerk rond Dirksland Onderwater voorstellingen flakkee verhuizingen b.v. OPHALEN OUD PAPIER OLIEBOLLENACTIE Solidair met de armen Info-avond Manege Ouddorp Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 27 MAART 1998 f ■.tr DIRKSLAND - Mij is gevraagd of ik iets wilde schrijven in het Eilandcn-Nieu ws, hoe ik het organistschap ervaar in al die jaren, dat wil ik dan bij deze doen. Eerst een stukje geschiedenis in het kort. Voor de Dirkslandse tijd was ik organist in de Herv. kerk van Poortugaal, waar we toen woonden, van 1962 tot 1965. Daar na zijn we verhuisd naar Alblasserdam, waar al vrij vlug een vacature vrij kwam voor organist daar in de Herv. kerk. Ik was daar organist van 1965 tot 1972. Toen weer terug naar Flakkee (Dirksland). Daar er in de Herv. kerk van Dirksland een organist gevraagd werd, door het vertrek van de heer Meulemeester, werd ik aangesteld als organist, ook mede door een aanbevelingsbrief van de kerkvoogdij uit Alblas serdam. Dus alles bij elkaar (mag) ik al 35 jaar plaats nemen op de orgelbank, waar ik de Heere God zeer dankbaar voor ben! In de afgelopen Dirkslandse jaren, waren mijn collega-orga nisten; Kees het Jonk, Piet Westhoeve, Ab Vroegindeweij, Paul Kieviet, Abram Bezuijen en momenteel Anton Wee- nink. Er was met al deze organisten een heel goede samen werking, en dat is ook het geval met de huidige collega. We hebben hier een mooi en schitterend orgel, waar we als gemeente en organist iedere zondag opnieuw van kunnen genieten! En niet te vergeten de prachtige akoestiek in deze kerk, wat ook het orgelspel ten goede komt. Maar het eist wel z'n veelvuldig onderhoud, want dit orgel dateert uit 1804, V/i jaar geleden zijn o.a. de blaasbalgen geheel met schapenleer vernieuwd. Momenteel zijn we met de Kerkvoogdij en adviseur van Rijksdienst van Monumen tenzorg, verschillende zaken aangaande het orgel aan het bespreken, om bepaalde dingen te vernieuwen, en/of te res taureren. En dat is een kostbare zaak, maar is tot behoud van ons monumentale instrument! En daarom wil ik u vragen, gemeente van Dirksland, en u er op wijzen, dat ons orgelfonds goed bedacht wordt, door o.a. collecten, en vrije giften, of legaten. We mogen en moeten toch heel zuinig zijn op zo'n kostbaar bezit! Want we moe ten ook denken aan ons nageslacht. Zelf zit ik 's zaterdagsavonds of in bepaalde gevallen 's zon dagsmorgens vroeg (in) het orgel, om o.a. de tongwerken (de trompetten, dulciaans enz.) te stemmen, zodat alles 's zon dags weer zuiver klinkt. Want dit orgel is nogal tempera- tuurgevoelig, zodat het vlug ontstemd is, in de winter is dat zeker het geval. Het orgel is de Koning der instrumenten en heeft in de laat ste eeuwen in de kerk zijn vaste plaats gekregen. We kunnen alleen maar dankbaar zijn voor dit erfgoed! Je moet ook als organist altijd goed opletten, en aanvoelen, wat voor dienst het is. Doopdienst, avondmaalsdienst, trouw en rouwdienst, kerkelijk jaar enz. Daar moet je je geestelijk op instellen. Ook het contact met de predikanten is belang rijk. Tekstkeus en psalmen van te voren weten, en dat gaat altijd heel goed, mag ik zeggen. Een kerkorganist moet er voor zorgen dat de gemeente zo goed mogelijk kan zingen, en dat de tekst ook vertolkt wordt. Het zingen van de gemeente is één van de grootste gaven, die wij door de Reformatie hebben ontvangen. Elke dienst speel ik vanuit een bepaalde geloofsopvatting. Verder stel ik me er helemaal op in, wat de prediking, wat Dirksland Vrijdagavond 3 april zal de gemeente, en leder die graag zingt, gelegenheid krijgen, begeleid door jubilaris Kie viet, een uur lang te zingen. Dat begint om 20.00 uur, waarna om 21.00 uur in 'Onder de Wiek' een receptie zal worden gehouden. God Zelf ons te zeggen heeft in Zijn dienst. Hierop richt ik mijn spel, zo kunnen we als gemeente, samen biddend zingen voor Zijn aangezicht, maar ook onze lof uitjubelen, want zo is het ook in het geloofsleven. Ook de tijd vóór de dienst is naar mijn mening een niet te ver waarlozen onderdeel van de zondag voor de gemeente. Men zit dan rustig met elkaar te praten, of naar het orgel te luiste ren, of het tekstgedeelte in de Bijbel alvast door te lezen, waaruit gepreekt wordt, een stukje Gemeenschap der Heili gen zou ik zeggen, dat kan soms een goede tijd zijn. Ik wilk graag ook iets opmerken over het zingen van de gemeente zelf, ze zingen zelfs héél goed! En letten ook op, als je als organist bijv. in de begeleiding een modulatie- accoord gebruikt. Nu iets over het orgelspel, wat mij zelf betreft. Als organist heb je ook te maken met eigen stemmingen, want je bent niet altijd gelijk (daar ben je ook mens voor). Soms ben je meer in de stemming om een gebedspsalm te spelen, en een ande re keer, past meer een loflied, al deze factoren 'spelen' mee. In vele gevallen heb ik persoonlijk een voorliefde voor het vrij-improviseren van koraal-voorspelen enz. in de eredienst. Je kunt je dan als organist uiten, op een heel persoonlijke manier, die mijns inziens uitgaat boven het interpreteren van een bestaand muziekstuk. Dat is ook één der mogelijkheden, om al spelend een contact te leggen met de gemeente, die dan ook met je meedenkt, want zo voel- en ervaar ik het, het orgel spel vóór de dienst, moet als het goed is, ook een voorberei ding zijn voor het Woord van God. Mijn organist-zijn is ook sterk verweven met mijn geloof, de eer van God. Daarom is de voorbereiding voor het spelen (meestal 's zaterdagsavonds) zo belangrijk. Waar gaat het om in de psalmen, hoe is de tekst van de prediking! Als het eerst door je zelf heen gaat, kun je het ook met je hart spelen. Het kan zo rijk zijn, om de lof en de aanbidding van de gemeen te te helpen vertolken. Ook het lied na de dienst, is ook zo maar niet willekeurig, maar bewust gekozen, naar aanleiding van de preek. Zo mag ik al vele jaren een dienende taak hebben als organist in de eredienst en eigenlijk muzikaal het Evangelie verkon digen, door de inspiratie van de Geest, en daar is ook gebed voor nodig. Tot slot wil ik opmerken, en dat is mijn persoonlijke overtui ging! Zonder geloof is orgelspelen in de kerkdienst althans niet mogelijk. Een organist moet met hoofd en hart bij zijn spel betrokken zijn. Je zou bijna zeggen, theologisch geïn spireerd zijn door het Woord! De toon mag het Woord niet voor de voet lopen, maar moet in het verlengde daarvan lig gen, niet tot meerdere glorie van zichzelf (en dat meen ik) maar tot eer van de Heere God, zal een organist zijn taak en opdracht in het midden van de gemeente kunnen vervullen. Soli Deo Gloria. Krijn Kieviet iets wilde schrijven in stschap ervaar in al die rt. it in de Herv. kerk van T 1962 tot 1965. Daar- waar al vrij vlug een r in de Herv. kerk. Ik Toen weer terug naar V. kerk van Dirksland vertrek van de heer s organist, ook mede rkvoogdij uit Alblas- 1 35 jaar plaats nemen ld zeer dankbaar voor en mijn collega-orga- Ab Vroegindeweij, menteel Anton Wee- ;n heel goede samen- i huidige collega, nd orgel, waar we als opnieuw van kunnen tige akoestiek in deze comt. rhoud, want dit orgel in o.a. de blaasbalgen omenteel zijn we met Jienst van Monumen- de het orgel aan het nieuwen, en/of te res- naar is tot behoud van mn Dirksland, en u er jacht wordt, door o.a. Ve mogen en moeten bezit! Want we moe- aaide gevallen 's zon- i.a. de tongwerken (de n, zodat alles 's zon- id is nogal tempera- is, in de winter is dat ;n en heeft in de laat- gekregen. We kunnen oed! sletten, en aanvoelen, idmaalsdienst, trouw- moet je je geestelijk iredikanten is belang- sn weten, en dat gaat 1 dat de gemeente zo ;st ook vertolkt wordt, de grootste gaven, die gen. Elke dienst speel vat de prediking, wat ■.T;-;tKiHt;s;-;tKr;;r>i?Ht;--;t>-:vitKt;-;t;; Dirksland God Zelf ons te zeggen heeft in Zijn dienst. Hierop richt ik mijn spel, zo kunnen we als gemeente, samen biddend zingen voor Zijn aangezicht, maar ook onze lof uitjubelen, want zo is het ook in het geloofsleven. Ook de tijd vóór de dienst is naar mijn mening een niet te ver waarlozen onderdeel van de zondag voor de gemeente. Men zit dan rustig met elkaar te praten, of naar het orgel te luiste ren, of het tekstgedeelte in de Bijbel alvast door te lezen, waaruit gepreekt wordt, een stukje Gemeenschap der Heili gen zou ik zeggen, dat kan soms een goede tijd zijn. Ik wilk graag ook iets opmerken over het zingen van de gemeente zelf, ze zingen zelfs héél goed! En letten ook op, als je als organist bijv. in de begeleiding een modulatie- accoord gebruikt. Nu iets over het orgelspel, wat mij zelf betreft. Als organist heb je ook te maken met eigen stemmingen, want je bent niet altijd gelijk (daar ben je ook mens voor). Soms ben je meer in de stemming om een gebedspsalm te spelen, en een ande re keer, past meer een loflied, al deze factoren 'spelen' mee. In vele gevallen heb ik persoonlijk een voorliefde voor het vrij-improviseren van koraal-voorspelen enz. in de eredienst. Je kunt je dan als organist uiten, op een heel persoonlijke manier, die mijns inziens uitgaat boven het interpreteren van een bestaand muziekstuk. Dat is ook één der mogelijkheden, om al spelend een contact te leggen met de gemeente, die dan ook met je meedenkt, want zo voel- en ervaar ik het, het orgel spel vóór de dienst, moet als het goed is, ook een voorberei ding zijn voor het Woord van God. Mijn organist-zijn is ook sterk verweven met mijn geloof, de eer van God. Daarom is de voorbereiding voor het spelen (meestal 's zaterdagsavonds) zo belangrijk. Waar gaat het om in de psalmen, hoe is de tekst van de prediking! Als het eerst door je zelf heen gaat, kun je het ook met je hart spelen. Het kan zo rijk zijn, om de lof en de aanbidding van de gemeen te te helpen vertolken. Ook het lied na de dienst, is ook zo maar niet willekeurig, maar bewust gekozen, naar aanleiding van de preek. Zo mag ik al vele jaren een dienende taak hebben als organist in de eredienst en eigenlijk muzikaal het Evangelie verkon digen, door de inspiratie van de Geest, en daar is ook gebed voor nodig. Tot slot wil ik opmerken, en dat is mijn persoonlijke overtui ging! Zonder geloof is orgelspelen in de kerkdienst althans niet mogelijk. Een organist moet met hoofd en hart bij zijn spel betrokken zijn. Je zou bijna zeggen, theologisch geïn spireerd zijn door het Woord! De toon mag het Woord niet voor de voet lopen, maar moet in het verlengde daarvan lig gen, niet tot meerdere glorie van zichzelf (en dat meen ik) maar tot eer van de Heere God, zal een organist zijn taak en opdracht in het midden van de gemeente kunnen vervullen. Soli Deo Gloria. Krijn Kieviet Vrijdagavond 3 april zal de gemeente, en ieder die graag zingt, gelegenheid krijgen, begeleid door jubilaris Kie viet, een uur lang te zingen. Dat begint om 20.00 uur, waarna om 21.00 uur in 'Onder de Wiek' een receptie zal worden gehouden. Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. Zondag 29 maart 1998 6e Lijdenszondag OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. J. Kot, Borssele. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. Kot en 18.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur dhr. K. Baas en 18.30 uur ds. J. Koster - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 18.30 uur ds. A. L. van Zwet, Hoevelaken. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. L. Smelt, Kockengen (beroepen predikant) en 18.00 uur ds. L. D. Bur ger - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kos ter (belijdenisdienst) en 18.30 uur ds. D. A. J. Sonneveld, Spijkenisse. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. J. H. Ver waal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul en 18.00 uur ds. J. het Lam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Schaap, v.m. bevesti ging ambtsdragers - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK-Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Rem. Ben ik mijn vorige stukje begonnen met het begin van 'Op Goede Gronden', over de vogels, deze keer wil ik begin nen met de allerlaatste regel uit het boek, en wel deze zin: „Voor kritiek en/of aanvullende gegevens houd ik mij ten zeerste aanbevolen". Als het dan over kritiek gaat, dan kan ik daarin wel heel kort zijn, want ik heb alleen maar waarderende kritiek en dan zeg ik: „Een tien een griffel, en een zoen van de juffrouw". Nu, wat dat laatste be treft, ik ken geen enkele schooljuffrouw meer in Middelhamis of Sommelsdijk, dus moet de schrijver zelf maar zien waar hij die zoen haalt. Ik denk het beste bij zijn eigen wederhelft! Geen kritiek dus, maar een paar aanvul lende gegevens, ja, dat zal wel gaan. Eerst dan nog wat over de aardappelteelt. Veel rassen uit Holland zijn ook hier aan Canada's westkust bekend, meestal door Hollandse emigranten geïmporteerd en geteeld. In de winkels kom ik tenminste al jaren de namen tegen als Van Bloem, Van Noord, Van Zanten en die namen kunnen gewoon niet anders zijn dan Hollands. Alles netjes verpakt in kartonnen doosjes en papieren zakken. De Bintjes zijn hier erg gewild en de blauw- of paars pitten zijn hier bekend onder de naam van Warba's. Ik heb de Warba's altijd voor mezelf ge teeld en verleden jaar ook Bintjes. Beide rassen zijn echter zeer gevoelig voor ziek te. Kwaad noemen ze dat op Flakkee, hier heet het Blight. Spreek uit: Bleit. En dat was hier verleden zomer nog al erg. Mijn Warba's moest ik te vroeg uitdoen, en van mijn Bintjes heb ik het lof afgetrokken. Het waren zo'n 35 Voomse roeden bij elkaar. Het heeft wel de ziekte gestopt, maar het resultaat was: een half gewas. Want elke boer of tuinder weet wel dat twee of drie weken langer groeien een enorm verschil kan maken wat de uit komst betreft. Een ras dat veel beter bestand is tegen ziekte is Keimebecks, een witvlezige aard appel die tot laat in 't voorjaar goed blijft. Mogelijk is dit soort in Nederland wel be kend onder een andere naam. Eigenheimers heb ik hier ook wel geteeld, maar die kregen hier nimmer de fijne smaak zoals we dat op Flakkee gewend waren. De reden hiervoor weet ik niet, maar soms denk ik dat het in de grond zit. En verder zijn er hier nog verschillende rassen, rode, witte en gele, die mogelijk ook in Holland wel bestaan, maar onder een andere naam. Verder is hier nog een min of meer nieuw soort in opkomst met de naam Yukon Gold. Een gele aardappel, middelvroeg en prima van smaak, maar geeft geen groot beschot. Ook de nieuwe aardappels uit California ingevoerd, zijn weer al in de winkels te koop, maar wel prijzig, 80 cent per pond (454 gram). Ik zag nog een nieuweling op aardappel gebied, van de naam 'All Blue' (alles blauw) die moet dan van buiten en van binnen blauw zijn. Hoe of wat die zijn weet ik niet. Had ik nog een tuin, ik zou ze wellicht eens proberen, maar ik ben daar definitief mee gestopt. Ik zie op blz. 102 nog aardappels poten met de spa. Zo heb ik het zelf al die jaren ook gedaan. Alleen was de grond wel klaargemaakt. Iemand heeft eens tegen mij gezegd: „Als je land niet goed klaar gemaakt is, dan heb je daar het hele jaar ongemak van". En ik geloof dat dat een wijs woord is. Ik heb het vroeger een keer gezien dat een wat ongeduldige boer de bedden er zo over de ploegsnee in reed, maar dat kan vanzelf alleen maar met heel lichte grond. Nog iets schiet er in mijn gedachten, wat Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. van Allen - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur Prof. dr. L. Leertouwer, Leiden. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uurds. J.C. denToomen 18.00 uur ds. A. P. Voets (preekbespreking na de dienst - Chr. Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. den Butter en 18.00 uur ds. B. de Romph - Ger. Gem. 9.30 uur lees dienst en 15.00 uur student A. Schot - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. H. Out - Christengemeente Vrienden van de Bijbel Diekhuus, Ben. Zandpad lO.OOuurbr. R. Beijl. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder (bediening Heilige Doop) en 18.00 uurds. N. den Ouden, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. N. den Ouden, Tholen en 18.00 uur ds. C. M. Visser, Boven-Hardinxveld - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland en 18.00 uur ds. W. H. van Kooten - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student A. Schot uit Nieuw- Beijerland - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. M. Comelisse, Nieuwerkerk a.d. IJssel en 18.00 uur ds. W. A. Boer, 's-Gravendeel. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Chr. V. d. Valk, Andel en 18.00 uur ds. A. Vos - Ger. Kerk 10.00 uur dr. J. C. de Moor, Waddinxveen en 18.30 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. S. Rienstra, ik vroeger als jongen van 14 of 15 jaar ook meer malen gedaan heb, nl. het poterkar retje getrokken. Zo'n karretje bestond uit een paar oude fietswielen en wat plankjes en een boompje om te trekken. Tussen de wielen stond dan in de lengte een kist poters, of twee op elkaar en over dwars waren ook een paar planken getimmerd waar aan elke kant ook weer plaats was voor één of twee kisten. Het hele geval was zo'n beetje een primi tieve weergave van een vliegtuig en prompt werd het ding dan daarnaar ver noemd in de jaren 30 'De Pelikaan' of 'de Uiver'. Op die manier konden minstens 5 of 6 man de poters uit het kistje pakken en in de voren leggen. Een voordeel was dat de man zijn beide handen vrij had. In later jaren heb ik het echter niet meer gezien, dan werden de poters regelrecht uit het kistje gelegd zoals de foto op blz. 103 te zien geeft. Een boer was er in Dirksland die de poters met de machine legde en dat was de heer B. M. Zoeteman. De machine werd door een paard getrokken en de poters werden in een bak gegoten die van onderen ge deeltelijk open was en waar de poters dan van lieverlede naar beneden kwamen, een man zat op de machine met voor zich een rond draaiende schijf met gaten en in elk gat moest een poter worden gelegd die dan via een buis in de grond kwam en dan wat meer toegedekt werd door een paar kleine ploegschaartjes. Het werkte goed zolang de buis niet verstopt was, want dan had je zo 2 of 3 meter lengte waar niets zat, en moest je terug om de aardappels erin te leggen. Als jongen heb ik wel geholpen om de gesneden aardappels af te breken daar de man op de machine daarvoor natuurlijk geen tijd had. Toch is dat soort machine nooit algemeen geworden, want voor zover ik weet was Zoeteman de enige die zo'n ding had en is hij ook de enige gebleven, al kwamen er later wel weer modemer en betere machi nes die 2 of meer rijen meenamen. Maar de ontwikkeling van na mijn vertrek in 1953 heb ik natuurlijk niet meege maakt. Maar het hier boven geschrevene vond plaats in 1935-1936. In de jaren 30 zag je nog hele 'kroon' van soms wel 50 of 60 man met de riek, hetzij drie of viertander, aardappels delven, en de ketel ging daarbij altijd mee, want een 'bakje' moest er wezen, 's morgens om 8 uur en 's middags om 12 uur. Maar voor zulke grote ploegen was een gewone ketel lang niet voldoende. Daar werd bij de commissionairs het volgende op verzonnen. Aan een zgn. wasbus of ketel werd door de smid een 'hingel' gefabriceerd en men was klaar, een flinke pollepel voltooide de uitrusting. Meer dan eens heb ik het meegemaakt dat Hugo Knöps twee van deze ketels naast elkaar had hangen, en zodoende kregen we allemaal volop te drinken. De stook- plaats bestond uit 2 veilingkisten overeind gezet en overspannen door een raiterhout of een ijzeren paaltje. Waren er geen kis ten dan deden een paar zakken poters dienst, en een kleine verdieping in de grond gemaakt als de ketels te laag hingen. Het kostte zo'n dag een aardig klampje stro voor stooksel, maar daar werd niet zo zwaar aan getild. Over dat 'koken' straks nog meer. Ik schreef dat de aardappels met het riek- je gedolven werden en, zo schrijft de heer Hoogzand, heel vroeger gebmikte men zelfs een spa! Nu, van één man weet ik dat hij de spa tot het allerlaatste is trouw gebleven. Die man was Jaap Troost en hij woonde op den dijk in Middelhamis. Hij was dikwijls van de partij bij de Dirks landse commissionairs als er ook volk HERKINGEN Op zaterdagmorgen 28 maart wordt het oud papier weer opgehaald voor de Her vormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebun deld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? De vorige keer werd er 4.870 kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor uw medewerking! OUDDORP Zaterdag zal er een oliebollenactie gehou den worden in de dorpen Ouddorp, Goe- dereede en Stellendam t.b.v. de Doopsge zinde Gemeente te Ouddorp. In de veertigdagen-tijd: Brood en soep maaltijden in de Gereformeerde Kerk te Middelhamis op dinsdag 31 maart en dins dag 7 april, 's avonds van 18.30 tot 19.15 uur. De Oecumenische Werkgroep Scheveningen en 18.00 uur drs. J. H. Becker, Klundert. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. H. van Kooten, Nieuwerkerk a/d IJssel. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. 10.00 uur dhr. B. Oosteriee, Oud-Beijer- land. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 3x lees dienst. aangenomen werd uit Sommelsdijk en andere dorpen uit de omgeving van Dirks land. Soms zelfs wel Ouddorpers! Jaap Troost's spa werd dan ook 'de Gou den Spa' genoemd. De herimier mij hem als een gemoedelijke baas. Ik spreek dan nu ook over voor en in de oorlogsjaren. Zijn dochter is in die tijd ook in Dirksland komen wonen en was ge huwd met de schoenmaker J. Konings woud. De laatste jaren dat ik op Flakkee woonde was het al veel rapen achter de rooier, en ook dat deden we evenals het delven met de riek meest in 't aangenomen, tenminste bij de boer, want bij de commissionairs ging dat niet. Er is best nog wel wat meer te schrijven over de aardappelbouw, maar laat ik het nu hierbij laten. Het was mij evenwel een genoegen om deze enkele kanttekeningen te maken. Nog iets meer over het koken. De naam die ik noemde van Hugo Knöps, was in de zomer en najaar bij de commissionairs zo'n beetje vaste koffiekoker, want als hij er bij was werd hij er altijd voor verzocht. Overigens stonden de koffiekokers nogal eens aan kritiek bloot, vooral als zo iemand daar op hapte. Dan was het 'Wat heit ut weer lange geduurd', of "t is zeker weer waeter uut 'n buten tras'. Op een keer moest een jonge jongen eens koken. Of het stro nat was weet ik niet, maar het vuur ging telkens uit. Totdat een oude arbeider er zich mee ging bemoeien en zei: 'Gae weg, dan zal ik ze 's koke'. Toen was het gauw voor mekaar. Maar de koker kon ook nog een beetje fantaseren, want hij zei: 'Ik bin wel geweeste dat ik het dee mit groen peeblad'! Een verhaaltje nog, maar dat weet ik alleen van overlevering. Daar er veelal gekookt moest worden met het water uit de drin- kenskruiken, of zoals ze vroeger zeiden, de flap, omdat men te ver weg zat van een huis of boerenstee om daar de ketel te vul len. Maar onder het jonge volk waren er wel die nooit iets meebrachten maar toch wel wilden drinken van een ander. Dat was eens het geval toen er een ploeg mensen uit Dirksland aardappels moesten delven in de polder Oostplaat achter Menheerse. Veel van de oudere arbeiders hadden toen een bagagedrager voor op de fiets die van boven op het stuur haakte en van onderen op de voorvork van de fiets. Een bagagedrager van achteren konden ze niet hebben, want daarheen moest de fiets worden 'bestegen'. Een pin, of opstap, was aan de achteras geschroefd, aan de lin kerkant de voet op de pin en met de ande re voet steppen om genoeg vaart te krijgen, en dan zo over het zadel heen op de fiets en men reed. Het was nogal omslachtig en ik denk niet dat het nu nog zo gedaan wordt, maar vroeger was het de algemene manier van opstappen en ook afstappen. Nu hadden de meeste mensen ook een touwtje bij hun bagagedrager om de mand etc. vast te binden. En toen Willem Baks moest gaan koken daar op de Oostplaat en er geen water was, nam hij dat touwtje van zijn bagagedrager en bond dat aan het hengsel van de ketel en zo kon hij een ketel water scheppen uit de Menheerse haven, waa rhij een bakje van kookte. Onnodig te zeggen dat de thee die dag ongenietbaar was, en niet gedronken werd. Willem liet het gefoeter maar mstig over zich heen gaan, maar hij had dat toch bereikt dat er de volgende dag geen mens zonder water naar 't land kwam! En zo was er in vroeger jaren, naast hard werken voor een schraal loon, toch ook nog plaats voor emst en luim op zijn tijd. Er zitten nog wel een paar verhaaltjes vast aan 'Op goede gronden', maar ik wil het nu hierbij laten en dus 'tot de volgende keer'! Met vriendelijke groeten uit het verte wes ten van: S. Bal, 101-8920 Broadway str. Chilliwack, BC V2P.5W1, Canada In Galerie-Atelier 'het Röderhaus' van Sonja M. Hol, Oud-Beijerland In de periode 4 april t/m 3 juni expo seren wij in de galerie 'Het Röder haus' te Goedereede abstracte aqua rellen van Sonja Hol uit Oud- Beijerland. Zij is in Delfshaven geboren. Zij heeft di verse opleidingen gevolgd aan de Vrije Academie in Vlaardingen en Rotterdam. Ze woont nu mim 28 jaar in de Hoeksche Waard, waar ze zich al 16 jaar bezighoudt met het aquarelleren. Sonja heeft diverse exposities gehouden in galeries te Rotter dam, Gouda, Utrecht en Dordrecht en op diverse lokaties in de Hoeksche Waard. Haar spontane aquarellen zijn duidelijk niet te vergelijken met traditionele aqua- relwerken. Uit haar schilderijen spreekt een intense expressie van intuïtief gevoel. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in haar illusionaire 'onderwater' voorstellingen. Vooral in haar abstracte werken heeft ze er naar gestreefd om met fraaie vormge ving, kleurschakeringen en het 'openge houden wit' de voorstelling spannend te maken en de mimtelijke werking te bena drukken. De bewuste keuze voor felle kleuren heeft te maken met de creatieve vormen, waarin pigmenten en kleurcon- trasten een speciale uitstraling geven, die helder en sterk genoemd mag worden. Wij exposeren haar schilderijen voor de eerste keer in 'Het Röderhaus' en wensen haar heel veel succes. De opening vindt plaats op 4 april 1998 om 16.00 uur. De galerie is open: woensdag, donderdag en zaterdag van 11 -13 uur en 16-18 uur en op afspraak. Op vrijdag 27 maart om 20.00 uur is er een info-avond op manege Ouddorp over de nieuw opgerichte vereniging Paarden- en Ponyclub De Goede Reede. Alle belang stellenden zijn van harte welkom! Op maandag 13 april (Tweede Paasdag) wordt er door Paarden- en Ponyclub De Goede Reede een onderiinge Indoordres- suurwedstrijd georganiseerd op Manege Ouddorp. Elke paarden- en/of ponyliefheb(st)erkan hieraan meedoen. Inschrijven kan bij de Manege, telefoon (0187) 683908 of bij Ema v. d. Valk, tele foon (0187) 68 99 31 ;i;;i;*»**;i;»**^i;;i;*«***^;t;iv*»^i};***;i;**;»;**-t;***;tHfc;t;* o b' V-;/BiKBIDE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beiierland VKHUEB» Tel (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 TeM0111) 413163 Tel. (0186) 613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 6