EIUVriDEII-IIIEUWS z/ Overdenking uit de Heilige Schrift VERSTOPPING? Massale jongerenkoorzang met orgelimprovisaties in Zierikzee! HET KIJKVENSTER Geef u op voor de cursus reanimatie Winterse maaltijd in Ooitgensplaat OPHALEN OUD PAPIER oitiE amEi Waarop bouwt u? VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 9 JANUARI 1998 No. 66691 Blik op kerk en samenleving - Kersttoespraak - Zinloos geweld - Machteloos Het is al een traditie zolang zij aan het bewind is, dat Hare Majesteit de Konin gin zich op Eerste Kerstdag, 's middags om 1 uur, via een radio-toespraak richt tot ons volk. En er zullen weinig Kerst dagen voorbijgegaan zijn waarop ik niet naar haar heb geluisterd. Hoe gaat het op zo'n dag, waarop je gezellig thuis zit? Na de kerkdienst drink je wat uitgebreid koffie, voor de maaltijd neem je nog een glaasje, en dan stem je de radio af - het doet er niet toe op welke zender, want op alle vijf is de bekende rustige stem te be luisteren. Zoals ieder jaar werd ook ditmaal de Kersttoespraak van alle kanten becom mentarieerd. Vanuit de Gereformeerde Gezindte wordt er dan meestal een kriti sche toon aangeslagen. Het eigenlijke Kerstgebeuren komt er immers altijd wat magertjes af. De feestdagen worden ge zet in het kader van de vrede, het licht, de betere verhoudingen tussen mensen en volken. Kortom, de horizontale lijn is duidelijker dan de verticale. We kunnen de critici daarin meestal geen ongelijk geven, al had ik afgelopen Kerst het gevoel dat de Kerstboodschap iets helderder doorklonk dan anders het geval was. De Koningin stelde reeds aan het begin dat God in Christus deze we reld nabij gekomen is, en later kwam zij daar met andere woorden nog eens op terug. Vergeleken met vroegere toespra ken, die meer op de humanistische leest waren geschoeid, gaf dit me toch reden tot dankbaarheid. Hoofdmoot van de Kersttoespraak was dat wij mensen door onze vertechniseer- de en vermaterialiseerde samenleving ar mer en eenzamer zijn geworden. Ook gaf Hare Majesteit ruime aandacht aan het toenemende zinloze geweld, waarbij zij ongetwijfeld gevallen als Leeuwarden en Tilburg in gedachten heeft gehad, waar twee jongen mensen zonder aanleiding werden doodgeschopt of geslagen. Het is een goede zaak wanneer er opgeroepen wordt tot meer verdraagzaamheid in onze samenleving, zeker wanneer dat gebeurt door de Koningin, die toch altijd met meer gezag spreekt dan bijvoorbeeld een minister of een commissaris van politie. En bij het overgrote deel van ons voUc hebben haar woorden zeker instem ming gevonden. Het is dan wel schrijnend te horen hoe een week later, rondom de jaarwisseling, overal opnieuw golven van zinloos ge weld moeten worden geconstateerd. On danks alle waarschuwingen was er toch weer een dode en vielen er diverse ge wonden als gevolg van vuurwerk. En dan waren er op verschillende plaatsen jongeren die zo agressief waren dat de politie zich moest terugtrekken om erger te voorkomen. Het is triest dat de autoriteiten min of meer moeten toegeven machteloos te staan tegenover zulke uitbarstingen van geweld. Het geroep om een mentaliteits verandering heeft kennelijk niet het no dige effect. De uiteindelijke oorzaak is dat we als volk en overheid het Woord hebben losgelaten en dat komt ons duur te staan. Waarnemer u^S. v^-n^. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OE GRONO IlSGEmaPT Mijn kinderen hebben ei op de heugafelt- tegels van de vloerbedekking gemorst en ingetrapt. Hoe kan ik dat er uit krijgen? Antwoord: Neem die besmeurde te- gel(s) er uit, maak ze goed nat onder de kraan en boen die kleiplek(ken) met een kleine borstel. De klei lost in water op en kan na enkele minuten boenen verdwe nen zijn. MEGEUmiC» HCHOEIi'El Zijn er naast de klompen met stro beter buigzame warme winterschoenen voor een fanatieke vegetariër die geen leer wenst? Antwoord: Er is in de schoenenzaken zoveel schoeisel van diverse kunststoffen èn van natuurlijke weefsels als katoen, linnen, touw, vlas enz. verkrijgbaar, dat u echt niet op klompen de wintermaan den door moet! KOOKBOEK GEZOCHT Ik ben al jaren op zoek naar het Kook boek 'Koken van A-Z'In de winkel is het niet meer te koop. Ik heb naar de uit gever M &P BV in Weert geschreven, zij reageren niet. Hoe zou ik toch aan dit boek kunnen komen? Antwoord: Het begeerde boek is nog wel degelijk te koop. U kunt het in elke boekhandel laten bestellen als zij het niet in voorraad hebben. Het boek is uitgege ven door Inmerc, het kost 7,95, het ISBN is 9066111550. ill FDfC GEZOCHT Jaren geleden heb ik een apparaat ge kocht bij de firma Medic in Oldenzaal. De firma is daar niet meer gevestigd, kunt u voor mij het nieuwe adres achter halen? Antwoord: Dat konden wij. Het nieuwe adres luidt: Medic BV, Postbus 95, 5120 AB Gilze-Rijen, tel. (01161) 45 99 99. Wie helpt bij hartstilstand? die in Ouddorp gegeven wordt Als u morgen getuige bent van een hart stilstand, wilt u dan hulpeloos toeschou wer zijn of geoefend hulpverlener? Reanimatie is ^levensreddend. Maar kan niet uit een boekje geleerd worden. Geeft u op voor een praktische cursus die ge middeld zo'n 4 tot 6 uur duurt. Toelatingseisen zijn er niet. En zo'n cur sus is natuurlijk vooral belangrijk voor familieleden van hartpatiënten, maar ook voor brandweer, politie, portiers, sport- trainers, winkelpersoneel, mensen van het openbaar vervoer etc. Meer weten? Informeer bij de plaatselij ke Vrienden van de Hartstichting: Mevr. v. d. Wende, tel. (0187) 681811. Dinsdag 20 januari wordt er een winterse maaltijd georganiseerd in 't Centrum in Ooitgensplaat. Daar staat erwtensoep op het menu. U kunt zich aanmelden bij mevr. Huijer, tel. 631676. De maaltijden beginnen om 12.00 uur. De kosten be dragen ƒ6,- per persoon. STELLEND AM Op D.V. zaterdag 10 januari hopen wij namens de financiële commissie van het open Hervormd Jeugdwerk oud papier op te halen. Wij beginnen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het goed gebundeld en tijdig gereed zetten? Geen karton. Bij voorbaat dank. Mijn pianolerares heeft op de vleugel een beeldengroep staan met drie apen, die de voorpoten voor de oren, de ogen en hun bek houden. Zij zegt dat ze be doelen: „Horen, zien en zwijgen"maar waarom wordt dat uitgebeeld door apen? Komt die groep uit het buiten land? Antwoord: De oorspronkelijke beelden groep bevindt zich in een shintotempel te Nikko op het Japanse eiland Honsjoe, waar men vertrouwd is met apen. De diertjes daar met (in de juiste volgorde) de voorpootjes voor de ogen, de handjes op de oren, en de handen tezamen ge spreid voor de bek, beelden een Japanse levenswijsheid uit, namelijk: kijk niet naar kwaad, luister niet naar kwaadspre kerij, en spreek zelf geen kwaad over anderen. Dat is hier vrij vertaald met 'horen, zien en zwijgen', maar dat heeft toch niet de zelfde betekenis. Bovendien klopt dan de volgorde niet. De beelden groep is herhaaldelijk door diverse kun stenaars en in verschillende stijlen geco- pieerd. Alhoewel de aapjes grif verkocht werden en veel families ze kennen, wordt er helaas nog altijd kwaad gespro ken over anderen. KBOnmG^EGEl Uit opa's erfenis kwamen oude brieven en in één daarvan vond ik een blokje van vier blauwgroene postzegels met klein portretje van vermoedelijk de jonge Wil- helmina, met waarde-aanduiding één gulden. Ze zijn ongebruikt. Zouden zulke zegels nu nog iets waard zijn? Antwoord: U zond de zegels mee en daardoor konden wij nagaan, dat het om de échte Kroningszegels ging, uitge bracht op 6 september 1898 (met lijntan- ding 11% X 11 uit vijf rijen van 5 zegels). De oplage daarvan bedroeg slechts 152.695 stuks zonder watermerk, vol gens een ontwerp van prof R. Stang. Uw vondst is inmiddels minstens 2.500,- waard. Vraag er eens een bod op van kapitaalkrachtige verzamelaars die op tentoonstellingen te vinden zijn. Vraag dan het hoogste bod. "Een iegelijk dan, die deze mijn woorden hoort en dezelve doet, die zal Ik vergelijken bij een voor zichtig man.En een iegelijk, die deze mijne woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwaze man vergeleken worden. (Mattheüs 7:24-27) De Heere Jezus stelt in deze toepassing op de door Hem uitgesproken Bergrede, twee soorten van mensen tegenover elkander. Er zijn mensen, die Zijn Woord horen en doen, mar er zijn er ook, die ze wel horen, maar ze niet doen. Hoorders, die daders zijn en hoorders, die géén daders zijn. Deze twee soorten van hoorders (ze zijn er ook heden nog), worden vergeleken bij twee bouwers, die beiden een huis bouwen, de een op de rots, de ander op zand. Het zijn dus beiden bouwers. Ze bouwen allebei een huis. Nu kom het bij het bouwen van een huis aan op de fundering! Het fundament beslist over de soliditeit van het bouw werk. Een gebouw kan schoon zijn en imponeren door zijn hoogte, als de 'stor men' komen en de 'slagregens' neerval len, dan beslist niet de bovenbouw, maar de vastheid van het fundament. Welnu, de 'dwaze' bouwer let daar niet op. Het is hem erom te doen, spoedig de hoogte in te gaan, spoedig klaar te zijn. De 'wijze' bouwer daarentegen, graaft eerst tot hij de hechte ondergrond vindt om daarop te bouwen. Lukas maakt ons dit duidelijk, als hij zegt: „Hij groef en verdiepte". Hij weet, dat alleen op de onder het zand gelegen rotsgrond, betrouwbaar bouwen mogelijk is. Dat was moeilijk werk. Dat vereiste in- spaiming. Maar ook een zeer noodzake lijk werk, zal het huis als storm en slag regens komen, niet spoedig in elkaar zakken en tot een ruïne worden. Waarop bouwt u en bouw jij het huis van uw zaligheid? Dat is de vraag, die in deze gelijkenis tot ons komt! Het is de vraag naar het fundament. Het is een belangrijke vraag, want ook in het geestelijke beslist niet de bovenbouw, maar het fundament. Het huis van uw hoop kan uitwendig schoon zijn: vroom heid, godsdienstigheid, kerkgang, ver stand van de waarheid... wat een ge bouw! Maar... wat is de grond van uw ver wachting, wat is het ^ndament? Het Woord van God zegt ons, dat er maar één fundament is voor het gebouw van onze zaligheid: Jezus Christus en Die gekruisigd. „Niemand", zegt Paulus in 1 Korinthe 3:11, „kan een ander fundament leggen, dan hetgeen gelegd is, Jezus Christus". Jezus Christus en Zijn verlossingswerk is het enige goede en vaste f jndament. Als het gebouw van uw heil niet op deze vaste grond is gebouwd, dan zal dat ge bouw, hoe schoon ook, eenmaal vallen. Alles wat niet uit Hem is, al waren het uw meest dierbare geestelijke ervarin gen, is zand, waarop deugdelijke bouw niet mogelijk is. Het goede fundament ligt in de diepte. In de diepte van schuldbesef en boetvaar digheid. In de diepte van het verbroken hart en de verslagen geest; van de inner lijke droefheid van het hart over de zonde, waar het beleden wordt: „In mij is geen grond voor de eeuwigheid", om in Christus' zoen- en kruisverdiensten te vinden de vaste grond van ons behoud. Alleen in die diepte is plaats voor het fundament Christus. Waarop bouwt u? Toets u aan de twee bouwers. De ene was het beeld van de hoorder van het Woord zonder meer, de ander van de dader van het Woord. Zijt ge enkel een hoorder van het Woord of een dader? Met nadruk wijst de Heere Jezus in deze gelijkenis op het doen. „Niet die daar zeggen: „Heere, Heere, maar die doen de wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is". We kunnen rechtzinnig zijn als de beste, en toch het Woord van God niet betrach ten. Het komt in ons leven aan op de waarachtige gehoorzaamheid aan het Woord, die zich in daden bewijst. Is er die gehoorzaamheid in uw leven? Een teder wandelen voor Gods aange zicht en een betrachten van zijn gebo den? Dan mogen de winden waaien, de slagre gens aanstormen op het huis van uw zaligheid, het zal wel zeer geschud wor den, maar blijven staan. En dat niet door uw verdiensten, maar door de verdiensten van Hem, Die in oneindige liefde u eerst heeft liefgehad en u bracht tot wederliefde. „Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad". En ziende op uw vele struikelingen, zal uw leven staan in het teken van het ge bed: ,,Och, of wij Uw geboón volbrachten, Gena, o hoogste Majesteit. Gun door 't geloof in Christus krachten. Om die te doen uit dankbaarheid" B. H.H. Last van Bel Larissa: (ois?) 47 0124 apPEionoGEitn Hoe kun je appels van de laatste oogst 't beste drogen? Antwoord: Snijd de appels in schijven en leg die in een oven, ingesteld op 60 70 °C. Houd de deur op een kier zodat de waterdamp kan ontsnappen en keer de schijven enkele malen. Haal de plaat eruit zodra de appels goed droog zijn. Bewaar uw voorraad in goed sluitende blikken trommels of dichtgeknoopt folie dat geschikt is voor levensmiddelen. MlWm HOEST Hoe krijg ik roestvlekken uit een beige wollen mantel? Antwoord: Als het goede kwaliteit wol is: bettend met puur citroensap. UERKOOPPHlh' HUIS Mag je zelfde verkoopprijs van een huis bepalen als je dit van een familielid wilt kopen, of moet je het eerst laten taxeren? Antwoord: U beiden bent geheel vrij in het bepalen van de verkoopprijs. Alleen moet er wel sprake zijn van een reële waarde, zou u het huis namelijk ver onder de marktwaarde verkopen dan zou de nooit slapende Inspecteur van de Be lastingen het verschil tussen de markt waarde en de verkoopprijs als een schen king kunnen zien. Er is dan schenkings recht verschuldigd. Wilt u toch de waar de van het huis door een deskundige la ten bepalen, dan kunt u hiervoor een makelaar in onroerende zaken inschake len. Op zaterdag 17 januari aanstaande zal er een speciale muziekavond in de grote kerk te Zierikzee worden georganiseerd. Er is een doel aan verbonden, namenlijk opvang voor thuis- en daklozen. Stich ting Ontmoeting houdt zich al enige jaren bezig met deze hulp. In de eerste plaats werkt het jongeren koor 'Con Amore' uit Melissant mee aan deze avond. De leiding van dit koor is in handen van de jonge dirigent Willem Arie den Hertog uit Dirksland. Kooror ganist van deze avond is Ron van Om men. Het jongerenkoor bestaat nog maar 2 jaar en is uitgegroeid naar zo'n kleine 100 enthousiaste leden. Op deze avond zullen de 100 jongeren een zeer aansprekend en afwisselend re pertoire ten gehore brengen. Het is voor het eerst dat dit jongerenkoor optreedt op Schouwen-Duiveland. Op deze avond zal gastorganist Peter Wildeman uit Tholen zijn meest ge vraagde improvisaties ten gehore bren gen. Dus deze avond bestaat uit 50% koorzang en 50% orgelimprovisaties door Peter Wildeman met veel samen zang. Wildeman studeerde bij o.a. Bonefaas (orgel). De Cock (piano), het Jonk (koor- direktie) en aan de Schumann-Akademie. Hiernaast nam Wildeman tientallen CD's/MC's op. Ook bladmuziek en koorwerken compo neerde hij. Naast deze werkzaamheden is hij dirigent van een aantal forse koren en maakte diverse concertreizen naar het buitenland. Zijn eigen improvisaties ken merken zich door een veelkleurigheid aan registraties en variaties en door een lichtvoetig spel. Wildeman bespeelde het majestueuze Kam-orgel reeds in december toen hij met zijn kinderkoren daar een concert gaf. Naast dit muzikale gedeelte zal er wor den gecollecteerd voor de stichting Ont moeting. Stichting Ontmoeting is een christelijk opvangcentrum voor Thuis- en Daklozen in Nederland. Daarom organi seert de stichting veel van dit soort avon den om de mensen er bewust van te maken wat de nood is van deze mensen. Een bezoek aan deze avond brengen is meer dan de moeite waard. De aanvang is om 19.45 uur en de toegang is ƒ7,50 volwassenen en -12/65-1- 5,-. Een ieder is van harte welkom! -24- Maar verkeer je in die grijze tussenstaat, waarin ik het genoegen heb mij te bevin den, dan ga je over dè vrouw filosoferen. Stel je gerust, ik zal dat nu niet doen. De hoofdzaak, is of je je kunt voorstellen wat ik bedoel". Balder stond op en ging langzaam over de donkere deel naar de keuken. Omdat Gijsbert vermoedde wat het doel was van de schuifelende tocht, verwonderde hij zich niet Balder, nadat deze was teruggekeerd, een paar slokken uit een fles te horen nemen. Hoewel het gemompel van Balder overging in een vlug ge fluister, kon Gijsbert hem woord voor woord ver staan. „De ben er altijd verbaasd over, dat er zoveel soor ten mensen schijnen te zijn, maar dat er in werke lijkheid maar twee soorten bestaan. Je hebt men sen, die maar stomweg doorleven en nooit hun hersenen en hun hart gebruiken - gesteld al dat ze ze hebben - en er zijn mensen, die over alle din gen hun gedachten laten gaan. Ik behoor tot de eerste soort: ik heb mijn motor, en ik praat wat met enkele verstandige boeren, en ik lach om de stomme - en dus lach ik vaak. Maar Barend Ver sloot behoort tot de tweede soort, en jij ook, dat hoorde ik uit je woorden. Ik ken er nog zo enke len: mijn vrouw, die nooit het kind zal hebben waar zij naar verlangt en die zich daarom een ge vloekte voelt - eindeloos kan zij praten over zegen en vloek, en vloek en zegen, je kunt je dat niet voorstellen -. en geen moeder houdt zo van haar kind, als zij houdt van hét kind. En dan is daar Charles Bevingk van Het Paradijs, die het komend voorjaar gaat trouwen - die is ook aange tast, hij zit soms uren met mijn vrouw te praten, en ik geloof, dat hij nu al meer verlangt naar het kind dat hij eens hebben zal, dan naar zijn vrouw.Jul lie zijn de besten, jullie hebben lief met je ziel of met je lichaam, of met beide, hoor, de koe komt overeind, Gijsbert, het wordt haai- tijd - jullie zijn kwetsbaar, en alleen de kwetsbaren tellen mee in het leven maar ik niet; als ik nog eens verlang, zoals deze nacht, dan veriang ik alleen maar terug, terug. Ik breng hier de nacht door omdat die de boerderij van mijn vader moest zijn - en ik waak bij een koe, en help haar straks als het kalf komt, en dan ga ik naar binnen en buig mij over in de bedstee en vertel zacht, dat het goed ging en mijn vader vraagt wat voor kalf het is en mijn moeder zegt; ga maar gauw naar bed, je zult wel koud geworden zijn, jongen. Kom, Gijsbert, we moeten licht maken en het dier helpen". Gijsbert stond op. Zijn hand, die Balders hand greep, trilde licht. „Als de kwetsbaren meetellen", zei hij, „tellen de gekwetsten in de eerste plaats mee". Balder zei niets meer. Hij keerde zich om en liep naar het kleine lichtpunt om de lamp hoger te draaien. Toen Rina het wagentje het erf op hoorde komen, liep ze vlug naar buiten. Haar vader, die uit de stal kwam, begon dadelijk het paard uit te spannen. Rina hielp vrouw Van Bemmel uitstappen, waarna ze samen naar binnen gingen, naar de kamer waar de kachel brandde en de warme stoof klaarstond. Rina pakte de mantel van de boerin aan, schoof de stoel met de ronde leuning nog wat dichter bij de kachel en schonk dan voor de boerin en voor Van Bemmel, die handen wrijvend was binnengeko men en nu al steunende bezig was zijn schoenen uit te trekken, de gloeiend hete koffie in de ronde kommen. „Begint u al wat bij te komen?" vroeg ze. ,,Het was guur weer om zo'n lange reis met het wagen tje te maken. Ent u niet door en door koud gewor den?" „Ik was al koud toen ik instapte in de stad", zei vrouw Van Bemmel. „Het was daarginds, in het gesticht bedoel ik, toch lekker warm", vond Van Bemmel. „Ja, ja", zei de boerin nadenkend. „Dat geloof ik ook wel, h et was er wel warm, ja". De boer dronk haastig zijn koffie en ging naar de slaapkamer om zich te verkleden. Rina liep naar het raam alsof er buiten iets was dat haar aandacht trok. Ze wist niet of ze iets moest vragen, nu al, of dat ze er beter aan deed tot morgen te wachten. Toen ze het wagentje vanmorgen had zien wegrij den, had ze er een ogenblik aangedacht, dat ze mee had willen gaan. Ze stond weer bij de tafel en vroeg: „En hoe maakte Hannes het?" „Goed", zei de boerin. „Hij zag er goed uit. Ze verzorgen hem best. Dat viel me erg mee. We zijn een kwartier bij hem geweest, in een kamertje waar ook een verpleger zat. Hannes ging ook zit ten, zijn ellebogen op zijn knieën, zijn hoofd in de handen..." „Zoals hij altijd zat". „Ja, daar, aan de andere kant van de kachel. En ik vertelde hem, dat de koeien op stal stonden, en van de kalveren en telkens vroeg ik hem iets, maar hij zei geen woord. Ook toen ik hem van jou begon te vertellen, bleef hij zwijgen. Hier was hij ook uren aaneen stil. Maar als je hem iets vroeg, gaf hij toch •meestal antwoord. Of je zei hem, dat hij iets moest doen en dan deed hij het. Alleen toen we weggin gen en al bij de deur waren, stond hij op, kwam naar ons toe (ik dacht al, dat hij met ons mee wilde gaan) en zei met een zware mannenstem, die ik bijna niet herkende - hij praatte immers altijd met zo'n lichte, hoge jongensstem -: „De lucht wordt donker, bliksem!" Mijn man, die al half in de gang stond, heeft het niet eens goed gehoord en ik geloof, dat de oppasser hem een standje gaf omdat hij een lelijk woord had gezegd. Op de terugweg heb ik er maar aldoor aan zitten denken, wat hij toch bedoeld kan hebben. Zou die geschiedenis van de zomer hem nog steeds door het hoofd spo ken? „De lucht wordt donker, bliksem". Denk jij ook niet, dat het dat geweest kan zijn?" „Ja", knikte Rina. „Misschien wel. Je had het wel eens meer, dat hij iets zei dat je eerst niet begreep. Terwijl het later tot je doordrong, dat hij het had over iets dat een half jaar of een jaar geleden ge beurd was. Was de lucht al donker, toen hij het zei?" „Nee, nee, dat is het 'm juist. Ik heb dadelijk toen we buiten kwamen naar de lucht gekeken. De zon scheen zelfs; eerst later is de lucht betrokken. Er zou wel sneeuw komen, dacht mijn man. Och, wat ben ik moe, Rina, mijn hoofd is zo moe". Rina dekte de tafel en sneed het brood. Wat later zaten ze met z'n vieren aan tafel en aten. Alles keek gewoon, onder het eten werd nooit veel ge sproken. Soms keek Rina naar de boerin en ze zag hoe zij geleden had onder het bezoek aan Hannes. Het beklemmende gevoel, dat de woorden van de jongen in Rina had gewekt, groeide in de stilte. Het leek of die woorden een vreemd, vaag onheil in zich besloten hielden. Ook toen zij bezig was in de keuken het vaatwerk in de kast te bergen, wilde de onbestemde angst niet wijken. Tot ze plotseling met een schaal in haar handen tussen de pompbak en de kast bleef staan. Haar lippen prevelden een paar woorden. Ze had, evenals haar vader, van jongstaf de gewoonte gehad haar blijdschap en haar droefheid en alle dingen die haar bezwaarden aan God te vertellen; ze had, onbewust bijna, ge weten dat ook nu dit verlossende ogenblik zou komen. (wordt vervolgd) jy* X'

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1998 | | pagina 5