Dames-, Heren- en Kinderkleding LITIE veilig en voorspoedig Veilig de winter door Part Two Salty Dog Cottonfield Jackpot Oliver Chaloc Middelharnis TAALP RAATJE kortingen van 20%-70% MIDDELHARNIS TEL. (0187) 482794 DINSDAG 30 DECEMBER 1997 EILANDEN-NIEUWS Blz.3 Op alle afdelingen Dit moet u zelf zien! Dagelijks nieuwe koopjes De opruiming start 2 januari om 9.00 uur Rotterdam-Rijnmond district: De Eilanden Het personeel van de Basiseenheid Goeree-Overflakkee van de politie in District 'de Eilanden' wenst u een JAS Mist, regen en schemerige ochtenden, meteen gevolgd door lange, donkere winteravonden... Goed gezien worden is van levensbelang, vooral in deze tijd van het jaar. Maar ook een goed onderhouden fiets kan valpartijen voorkomen. Vooral banden en remmen zijn heel belangrijk. Gelukkig kunt u daar als fietser zelf veel aan doen. Hoog-rendement dynamo's, halogeen koplampen, LED (Light Emitting Diodes) batterijverlichting, de laatste jaren is de fietsverlichting enorm verbe terd. On-danks deze technische vooruitgang rijden er nog steeds veel fietsers zonder licht. Goede ver lichting is dan ook niet echt goedkoop. Al,s u zelf een set samenstelt uit alle dy-namo's, koplampen en achterlichten, dan moet u toch reke ning houden met een uitgave van zo'n vijftig gul den. Maar dan beschikt u wel over een goede fiets verlichting. Waar moet u op letten als u goede ver lichting gaat aanschaffen? Enkele tips: Koop een halogeen koplamp. Die geeft meer licht en gaat langer mee. Een koplamp met inge bouwde reflector is nog beter. Omdat een halo- geenlampje gevoeliger is voor te hoge spanning, is een spanningsbegrenzer belangrijk. Kies voor bedrading met dubbele draad en stek- kertjes om de kans op storingen zo klein moge lijk te houden. Bungelende bedrading wordt snel losgetrokken. Zorg daarom voor een solide afwerking. Achterlichten moeten tenminste een NL-goed- keuringsmerk hebben. Iets duurder maar veiliger zijn achterlichten met LED's, drie of vijf kleine lampjes die minder storingsgevoelig zijn. Belangrijk bij de dynamo is de hoeveelheid kracht die nodig is voor een redelijke lichtop brengst. HR-dynamo's hebben een hoog rende ment en scoren goed in tests. Roldynamo's zijn duurder, maar niet persé beter. Dyna-mo's inge bouwd in de naaf (naaf dynamo's) zijn minder storingsgevoelig maar vrij kostbaar (vanaf 150,-). Batterijen en accu's De afgelopen jaren is batterijverlichting steeds populairder geworden. Maar ge-wone lampjes vre ten energie en kosten dus veel batterijen. LED's zijn daarop het antwoord. Deze gebruiken minder energie en de batterijen gaan dan veel langer mee. LED's zijn er alleen om gezien te worden. Ze wer pen geen lichtbundel op straat en zijn daardoor vooral geschikt als achterlicht. Mensen met een sportfiets die gewone verlichting onvoldoende vin den, kunnen kiezen voor accuverlichting waarbij een flinke accu in de bidonhouder geplaatst wordt. De lichtopbrengst is enorm groot. De prijzen van deze setst lopen op tot enkele honderden guldens. Behalve verlichting moet een fiets ook een aantal reflectoren hebben. Waardoor fietsers bezig zicht baar zijn in het donker. Verplicht zijn. gele of witte, wettelijk goedgekeurde retrore flectoren aan de wielen; een niet-driehoekige, wettelijk goedgekeurde rode retroreflector aan de achterzijde, eventueel geïntegreerd in het achterlicht; gele of oranje retroreflectoren aan weerszijden van de trappers. Ook bij grijs en grauw weer vallen fietsers niet goed op. Opvallend, en dus veilig is daarom kle ding met reflecterend materiaal. Bovendien bent u met een gele of rode jas beter zichtbaar dan met een donkerblauwe. Dat komt goed uit, want felgekleurde, sportieve jassen zijn de trend! Ook is er bij de rijwielhandel allerlei reflecterend materiaal te koop dat over de kleding gedragen kan worden. Ook voor sportfietsers is er steeds meer speciale kleding te koop met ingewe ven reflecterende materialen. Gladde banden Goede verlichting in de wintermaanden is veilig, maar het kan nog veiliger. Veel mensen denken dat een grote beurt onlosmakelijk verbonden is met de auto. Toch is een fiets met mankementen zeker zo gevaarlijk in het verkeer. Zorg daarom voor regel matige onderhoudsbeurten, het liefst voor de win ter losbarst. Gladde banden, waarvan het profiel door de jaren heen weggesleten is, hebben te wei nig grip op het wegdek. Op glad asfalt is zeker bij regenachtig weer het risico van een schuiver groot. Vervang buitenbanden daarom regelmatig. Dat scheelt ook nog eens bandenplakken, want scherpe steentjes en glas dringen minder makkelijk door het dikke rubber van een nieuwe band. Banden met een kevlar anti-lek laagje zijn natuurlijk een nog betere ga-rantie tegen gaatjes. Op een nat en glad wegdek is de remweg langer en daarom moe ten remmen juist 's winters in een prima conditie zijn. Trommelremmen zijn ingebouwd in de naaf en zijn minder gevoelig voor weersinvloeden. Ze zijn relatief eenvoudig af te stellen met kabelstel- schroeven. Het afstellen van de terugtraprem is minder eenvoudig. Veel mensen laten dat over aan de rijwielvakman. Velgremmen moeten regelmatig gecontroleerd worden op slijtage van remblokjes en kabels. Zorg ervoor dat het rubber van de blok jes past bij het materiaal van de velg (staal of alu minium), want bij regenachtig weer laat de rem- kracht van sommige combinaties te wensen over. Bezuinig niet op goede remblokjes! De afstelling van velgremmen is ook belangrijk: de remblokjes mogen alleen de velg raken en niet de band. De opruimifig begint 2 januari om 9.00 uur T©l- (0187) 48 27 94 V, OPRUIMING 1998 Ditmaal een Taaipraatje over de jas, het lange kledingstuk ter bescherming tegen regen en kou, reikend tot aan of over de knieën. Vroeger had jas ook de betekenis van wambuis. Aanvankelijk was de jas, in Gro-ningen jes genoemd, een kledingstuk zowel voor vrouwen als voor mannen, later alleen voor mannen. Men maakte onderscheid tussen regen- en winterjas, geklede, stof- en werkjas. Om aan te tonen dat de temperatuur was opgelopen, zei men wel 'het scheelt een jas' al of niet met de uitbreiding 'met gisteren'. Iemand een schrobbering geven komt tot uitdrukking in de zegswijze 'iemand de jas uitstoffen'. Vandaar ook 'een jas krijgen' in de betekenis van een pak slaag of een berisping oplopen. 'De dronkaard gaf zijn vrouw jas', hij sloeg haar geweldig. Een bekende uitdrukking, die nog altijd van toepas sing is, luidt 'zoals de wind is, waait zijn jasje'. De betekenis daarvan is, met alle winden meewaaien, geen eigen mening hebben, de kant van de sterkste kiezen, een jaknikker en mooiprater. Een leuke zeispreuk was 'wat nieuws verblijdt, zei de nar, en hij keerde zijn jas om'. Dan leek het net of hij een nieuw kle dingstuk aan had. Een oude zegswijze luidde 'Toon een jasken passen'. Dat betekende zoveel als zeer lui zijn. Een aardige uitspraak stond in Fliegende Blatter. 'Een beroemde naam lijkt vaak op een jas die, voor de vader gemaakt, de zoon te groot is'. Als een vader succes heeft gehad in zaken of in zijn carrière, wil dat niet zeggen dat, als de zoon het werk overneemt, het succes automatisch blijft voortduren. Van Montaigne is de uitspraak 'De winden die de mensen het meest vrezen, zijn die welke hun jas doen openwaaien'. De betekenis is: dan komen hun gebreken aan het licht. Michel de Montaigne was een Franse wijsgeer, geboren in 1533 op een kasteel van die naam in de buurt van Bordeaux. Overleden in datzelfde ouderlijk huis in 1592. Hij was een aantal jaren bur gemeester van Bordeaux, maar zijn nierziekte noodzaakte hem zich uit het openbare leven terug te trekken op zijn kas teel. In zijn belangrijke werk 'Essais' verkondigde hij veel stellingen over levenswijsheid. Het werkwoord jassen komt voor in de bijzondere betekenis van schillen in de uitdrukking aardappels jassen. Letterlijk ontdoen van het jasje, het schilletje dat om de aardappel zit. Van de vele samenstellingen noemen we alleen de grapjas, iemand die vol grappen zit en de vechtjas, de benaming voor een vechtlustige klant, een vechtersbaas. Een andere betekenis van jas is afkomstig uit het kaartspel. Bij het klaverjassen en schutjassen (vaak ten onrechte schud- jassen genoemd, in verband met het schudden of wassen van de kaarten). Het spel ontleent de naam echter aan schutten, in de betekenis van stuiten of tegenhouden. Bij die kaartspelen, kent men de troefkaarten, de jas voor de boer en de nel voor de negen. Een grappige zegswijze luidde 'Frans jassen' voor druk praten tijdens het kaarten, waardoor een goed verstaander soms kon opmaken welke kaarten iemand in de hand had. Een derde betekenis van jas is de afkorting van de jongens- naam Jasper. Vandaar de scheldnaam 'Kromme Jas' voor iemand die niet recht van lijf en leden is. Van deze jongensnaam is ook de uit Ne-derlands Indië afkom stige zegswijze ontstaan 'naar kapitein Jas gaan'. De beteke nis was doodgaan. We besluiten met de uitdrukking 'iemand een jas geven', waarover de meningen uiteenlopen. Volgens sommigen bete kent het iemand een pak slaag geven. Volgens anderen heeft het te maken met iemand aftroeven met een onvriendelijk woord en dan is het kaartspel in het geding. OPRUIMING

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 19