Ach Lieve Tijd - Zeeland Overdenking VAIU DER HEIJDEN O Aflevering 15: Twintig eeuwen Zeeuwen en hun bestuur Prins Maurits leerlingen op concert-tour Kerstbingo 'De Zwaluw' KERSTDIENSTEN uit de Heilige Schrift Pro e f e n ov er tuig u ze If BiiiüilBi ^Ml ÉtaimiiiiÉiiii lÉÉilisliÉi Wekelijks gasverbruik En gij Bethlehem Kerstzangdienst Ger. Gem. Dirksland VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 19 DECEMBER 1997 No. 6664 Kleinzielige ruzies, roddel en achterklap waren in de zeventiende eeuw eerder regel dan uitzondering in de Staten van Zeeland. In de vijftiende aflevering van 'Acht Lieve Tijd Zeeland', geheel gewijd aan het bestuur, wordt een aardig kijkje in de bestuurlijke keuken gegeven. De Vlissingse afgevaardigde Michiel Michielzon kon zich erg druk maken om al het politieke geruzie, zo druk zelfs, dat hij in een soort sinterklaasrijmen opschreef wat hij aan de vergadertafel meemaakte, zijn aantekeningen bleven lange tijd geheim, maar na zijn dood werden ze in tientallen exemplaren geko pieerd en konden duizenden Zeeuwen er alsnog van smullen. Herkenbaar bleef het voor de lezers, want veel was er in de tussentijd niet veranderd... Een tijdgenoot van Michielzon was Alexander de Munck jr. Op zijn 21ste werd De Munck in Middelburg door stadhouder Willem III benoemd tot lid van wat we nu de gemeenteraad zouden noemen. Dat was nog maar het begin van zijn bliksemcarrière, want een jaar later al werd De Munck burgemeester van de stad. Daarna ging het echter mis met hem: hij werd verliefd op Henriëtte Thi- baut, de al getrouwde dochter van een machtige Zeeuwse regent. Zij werd ook verliefd op hem en samen maakten ze dat ze wegkwamen uit Middelburg. Daarbij vergaten ze niet een grote hoe veelheid juwelen en waardepapieren mee te nemen en dat werd hen noodlottig: Alexander werd opgesloten in de Haagse gevangenpoort en Henriëtte werd naar haar echtgenoot teruggestuurd. Uiteinde lijk kwam alles toch nog goed, want In juni 1998 hoopt het bovenbouwkoor Nuove Primavera van de Chr. Scholen gemeenschap Prins Maurits uit Middel- hamis een bezoek te brengen aan Roe menië. Het koor, dat ongeveer zeventig leden telt, heeft plannen om in de omge ving van de stad Brasov een aantal uit voeringen te geven. Ook willen de leer lingen een bezoek brengen aan een chris telijke middelbare scholengemeenschap. De reis zullen de leerlingen zelf moeten bekostigen. Om geld bijeen te brengen is onlangs de dubbel-cd Lean on me uitge komen, een cd die in korte tijd een her druk beleefde. Een nieuw doel is het geven van kleine concerten. Veelal wordt door verenigin gen aan bedrijven, banken etc. gevraagd om een bijdrage in bepaalde projecten. De leerlingen van de Prins Maurits wil len er echter een prestatie voor leveren. De leden van het koor bespelen vaak ook een instrument, een aantal op een hoog niveau. De meeste leden van Nuove Pri- mera hebben dan ook muziek in hun exa menpakket gekozen. Het idee was om bedrijven aan te bieden een concert voor het personeel of klanten te mogen verzorgen. De eerste mailing leverde al een aantal positieve reacties op. Zo werd er onlangs gemusiceerd op een feestelijke bijeenkomst van een RABO- bank en verzorgden leerlingen muziek in een tuincentrum. Op vrijdag 19 december zullen leerlin gen musiceren bij de heropening van een makelaars/verzekeringskantoor in Zierik- zee. In Boekhandel Donner te Rotterdam Alexander kreeg gratie en werd in 1682 wederom burgemeester van Middelburg. En omdat Henrieëttes wettige echtgenoot al snel overleed konden zij alsnog met elkaar in het huwelijk treden. Deze anekdotes maken duidelijk dat 'Twintig eeuwen Zeeland, de Zeeuwen en hun bestuurders' allesbehalve een saai verhaal is geworden. De aflevering begint bij de Romeinen, die aan het begin van onze jaartelling de bestaande lokale bestuursverbanden in Zeeland in stand lieten, maar de Zeeuwen wel belas ting lieten betalen. Ook ronselden zij de sterkste mannen om te dienen in de Romeinse legioenen. Vervolgens maakt de lezer kennis met de Byzantijnse prinses Theophanu die in het jaar 972 'de provintias UUalacra' (Wal cheren) cadeau kreeg, de machtige fami lie Van Bourgondië en keizer Napoleon, die op 9 mei 1810 een bezoek bracht aan Middelburg. Ook markante persoonlijkheden uit de twintigste eeuw komen aan bod. David Kodde bijvoorbeeld - namens de SGP jarenlang lid van Provinciale Staten en de Tweede Kamer - en jonkheer mr. A.F.C, de Casembroot, een van de meest geliefde Zeeuwse bestuurders. Wederom wordt het verhaal vergezeld door tientallen fraaie illustraties en bij zondere foto's. Alles bij elkaar is dit dan ook weer een aflevering die alleszins het lezen en bekijken waard is. De volgende aflevermg van 'Ach Lieve Tijd - Zeeland' heeft als titel 'Twintig eeuwen Zeeuwen en hun kunstenaars' en verschijnt medio januari. SOMMELSDIJK - Zaterdag 20 decem ber organiseert wijkgroep 'De Zwaluw' weer een supergezellige Kerstbingo. Het Zwaluwgebouw is weer prachtig versierd en daarom is het alleen al leuk om naar de bingo te komen en dan hebben we een tal van mooie prijzen, die natuurlijk in het teken van de kerst staan. Zoals altijd draaien we 6 bingorondes, 2 verlotingen en de superverloting. Deze prijs zal anders dan anders zijn, mar hoe of wat... dat ziet u wel als u naar de bingo komt. De bingokaartjes en lootjes kosten slechts 1,- per stuk. We beginnen om 20.00 uur. staat op twee zaterdagen een concert op het programma. De eerste keer een 'lo pend' programma, waarbij op alle afde lingen wordt gemusiceerd, de tweede maal een programma waarbij de vleugel van het bedrijf wordt betrokken. In Zie- rikzee bestaan er plannen om voor het personeel van een aantal bankinstellin gen een lunchpauze-concert te verzor gen. Het voordeel van dit project is dat de leerlingen leren musiceren voor een luis terend publiek. De betreffende instelling of bedrijf beloont dit met een gift voor de koorpot. Bedrijven die op deze manier ook het project willen steunen kunnen contact opnemen met de muziekdocent van de scholengemeenschap. Mar van der Veer, tel.(0187)482745. «I de Geref. Kerk Middelhmis In het kerkgebouw aan de Kon. Juliana- weg begint op woensdag 24 december de Kerstnachtdienst om 22.00 uur. Ds. Out zal de dienst leiden en de heer Baren- drecht bespeelt het orgel. Ook zal de heer A. Noordijk, trompettist, zijn mede werking verlenen aan deze dienst. Enkele gemeenteleden zullen, op indrin gende wijze, het Licht van Bemoediging aan ons overdragen. In deze dienst zal jong en oud het feest van Christus geboorte kunnen meevie ren. U bent van harte uitgenodigd! Donderdagmorgen, Ie Kerstdag, willen we voor de dienst met elkaar enkele Kerstliederen zingen. We beginnen dan ook om 9.50 uur. Naast ds. Out en de heer Barendrecht verleent het Chr. Ge mengd koor 'Middelharnis' zijn mede werking. Enkele gemeenteleden verzorgen de le zingen in deze dienst. Alle meisjes en jongens van de basisschoolgroepen wor den verwacht, om het adventproject af te sluiten. Het belooft een mooi Kerstfeest te wor den. Graag zien we u dan ook! De Commissie Eredienst Al 125 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. van gezinnen in liet stooicseizoen 1997/1998 Geldend voor de provincie Zuid-Holland Verbruiken van 8-12 t/m 14-12-'97 t En gij, Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de dui zenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen. Die een Heerser zal zijn in Israël, en wiens uitgangen zijn vanouds, van de dagen der eeuwigheid. (Micha 5:1) Deze Advents-tekst kennen we, denk ik, allemaal wel. Hij komt immers terug in de kerst-geschiedenis. De Wijzen uit het oosten hadden een ster gezien, en waren op reis gegaan naar Jeruzalem. En daar wijzen de schriftgeleerden hen de weg: volgens de profetie van Micha zou de Messias in Bethlehem geboren worden. In deze meditatie, zo vlak voor het Kerstfeest, willen we over deze oude profetie wat verder nadenken. En we let ten dan eerst op het verband. Micha, hij profeteert in de dagen van koning Hizkia, een koning die de Heere vreest. Maar het volk van Jeruzalem volgt hem niet. Ze gaan in hoogmoed en zelfgenoegzaam hun weg. Onder de schijn van uitwendige godsdienst, leidt men verder een zondig leven. Maar dan stuurt de Heere zijn knecht Micha naar Jeruzalem. Hij is een eenvoudig man, afkomstig van het platteland. Uit Moreschet in Juda, vlak bij de grens van het Filistijnse land. En Micha moet het oordeel van God verkondigen over de hoogmoed van Jeruzalem: Sion zal omgeploegd worden tot een akker, en Jeruzalem zal tot een steenhoop worden. Ze zullen het bemerken: God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade. En tegen deze achtergrond klinkt nu deze Advents-tekst: En gij Bethlehem Efra tha... Niet Jeruzalem, de machtige Koningsstad, maar Bethlehem. Dat klei ne stadje wordt aangewezen als de geboorte-plaats van de Zaligmaker. Zijn nederige geboorte Micha noemt Bethlehem klein onder de duizenden van Juda. Wat wordt daarmee bedoeld? ledere stam in Israël werd weer verdeeld in duizendtallen. Dat had te maken met de oorlogsvoering. Het leger van Israël trok dan op in duizendtallen. Welnu, Bethlehem was maar klein. Het had maar weinig inwoners. Misschien maar één duizendtal. Daarom was het niet in tel bij de grote steden in Juda. En toch, uit dit kleine stadje zou de grote Koning voortkomen. Want eeuwen later staat daar in Bethlehem een kribbe. Met een klein kindje daarin, in doeken gewonden. En ik zie dan eenvoudige herders neer knielen om hun koning te aanbidden. Wat heeft de Heere Jezus zich diep wil len vernederen, toen Hij op aarde kwam. Al Zijn hemelse heerlijkheid heeft Hij afgelegd. En dan schaamt Hij zich niet, om dit kleine stadje uit te kiezen voor Zijn geboorteplaats. En dat is de weg, die de Heere telkens gaat. Later lees ik in 1 Korinthe 1:28 "Het onedele der wereld heeft God uit verkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is te niet zou maken, en opdat Hij de grootheid der wereld zou beschamen. Dat is een waarschuwing voor u en voor mij. Hoogmoed is onze oerzonde. Wij zoeken zo graag het grote en bijzondere. We doen er alles voor om onszelf wat op te werken. Niet alleen in het dagelijks leven, maar ook in onze godsdienst. Maar waar de hoogmoed regeert, is geen plaats voor Gods genade. Daarom, ver nedert u onder de krachtige hand Gods! Ja, daar mag u steeds om vragen. Want de Heilige Geest wil uw hoogmoed bre ken, en u klein en ootmoedig maken voor Gods aangezicht. En wat ligt er dan een troost in deze tekst. Voor u, die beschaamd het hoofd moet buigen vanwege uw zonde en schuld. En u beseft: de Heere zou geen onrecht doen, als Hij u voor eeuwig voorbij zou gaan. Maar dan mag ik u wijzen op Gods eeuwige ontferming. Hij zag dat kleine stadje Bethlehem niet over het hoofd. En Hij ziet ook u, ook jou. En Hij wil Zijn genade zo graag aan u kwijt. Want de Zaligmaker is arm geworden, om u rijk te maken. Hij is de weg van lij den en sterven gegaan, om uw schuld te verzoenen, en om ook voor u de zalig heid te verwerven. Zijn Goddelijke Zending In deze tekst staan woorden waar we niet overheen moeten lezen: Uit u zal Mij voortkomen. We zetten een streep onder het woord "MIJ". Dat wil zeggen: voor Mij, ten dienste van Mij, in opdracht van Mij, gezonden door Mij. Daarin ligt een duidelijke boodschap: Het verlossihgs- werk is geen zaak van mensen. Dat den ken we vaak wel. We zijn altijd nog zo bezig om zelf wat aan te dragen voor onze zaligheid. Maar dat moeten we radicaal afleren. En dat gebeurt ook, waar de Heilige Geest u laat zien, wie u werkelijk bent. En als dan alle vroom heid uit uw handen geslagen wordt. Dan leert u belijden: Uit mij geen vrucht in der eeuwigheid. Maar dan laat deze tekst zien, dat het ook niet van uw kant hoeft te komen. Verwacht het maar van de Heere. De Heere doet het. Hij zendt een Borg en Middelaar. Zoals Paulus dat zegt in 2 Corinthe 5: En al deze dingen zijn uit God. God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende. Hij zendt Zijn Zoon naar de aarde. Hij komt voort uit Bethlehem. Voor Mij, zegt de Heere. Hij is mijn zaakgelastigde. Christus komt, om aan het recht van God te voldoen. Om de eer van God terug te brengen. Om het goddelijke heilsplan uit te voeren. Calvijn zegt in zijn verklaring: Christus komt niet als een toevallig Heerser uit Bethlehem.... maar Hij is voortgekomen uit Gods raadsbesluit. En dan moet alles er aan mee werken, opdat de profetie van Micha wordt vervuld. Zelfs de keizer van het machtige Rome. Hij laat zijn volk stelling afkondigen, opdat Jozef en Maria naar Bethlehem zouden gaan. Ja, dwars door alle onmogelijkheden heen, wordt de Zaligmaker geboren. Dat mag u bemoedigen in de strijd van het geloof. U ziet ook in uw eigen leven misschien zoveel onmogelijkheden. Maar zie dan op Hem, de Koning die geboren werd in Bethlehem. Hij breekt door alles heen. Hij overwint uw verzet. En Hij brengt u aan zijn voeten, en u mag een onderdaan worden van Hem. En begrijp het dan niet verkeerd. Bij ons heeft het woord Heerser een ongunstige klank. Maar zo is dat in Micha 5 niet. In vers 3 wordt gezegd, dat Hij zal staan en weiden gelijk een Herder. Christus... Hij is een Herder-Koning. Hij wil u in gena de aanzien. Hij wil uw zonden reinigen door Zijn bloed. Hij wil u leiden aan gra zige weiden en zeer stille wateren. Ik ben gekomen, zo zegt Hij het Zelf, opdat zij het leven hebben, en overvloed hebben. Laten we deze Koning dan zoeken. Laten we voor Hem buigen. Zonder Hem is uw leven zonder werkelijke hoop, zonder werkelijk uitzicht. Maar wie Hem zoekt, die zal Hem vinden. En wie Hem vindt, die vindt het Leven. En dan wordt Kerstfeest het feest van verwondering: Heere, wat heeft U toch bewogen om uw Zoon te zenden, en om mij, schuldig zondaar te redden? Het is Uw eeuwige liefde en ontferming! Daarom, Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave! Sliedrecht W. Westland Morgenavond is de zanggroep 'Voisix' weer in Middelharnis. En dat mag je na tuurlijk niet missen. Ook jou zien we graag op deze bijzondere kerstavond van het Open Jeugdwerk. De deuren van De Hoeksteen staan vanaf 19.30 uur open. Tot morgen! D.V. volgende week vrijdagavond (2e Kerstdag) zal in het kerkgebouw der Ge reformeerde Gemeente te Dirksland de traditionele Kerstzangavond gehouden worden. Naast het Dirkslands Mannen koor en het gemengd koor 'Soli Deo Gloria' zal ook het jeugdkoor 'luventa' weer van de partij zijn. De opening, me ditatie en sluiting zal verzorgd worden door ds. A. M. den Boer. Aanvang 19.00 uur. Vanzelfsprekend is iedereen van harte welkom. rnmm -79- Alleen het denken er aan doet de man het water in de mond lopen. En ik had zoveel jaren van voorberei ding, maar waar zijn ze gebleven? Niets gaat zo flitsend voorbij - een dag breekt aan en reeds is het avond - een jaar, wat bloesem, hitte, mist en koude, voorbij. Een mensenleven - wat gelach, veel somberheid en dan de duisternis. Ik móest niet zo denken, maar ik denk zo. Maar één ding weet ik, dat God mij in de laatste duisternis niet zal verlaten. Als ik dat maar vast mag hou den". Toen knielde Barend Versloot voor zijn bedstee neer. Bergman zette de laatste rij stoelen recht en ging zitten om het werk te overzien. ledere zaterdagmorgen verliet hij met Rina om een uur of negen Oudervreugd om de kerk in orde te maken voor de zondag. Dan droeg hij water aan voor Rina, die boende; er werd geveegd, gedweild, gestoft. Op vaste tijden kregen de kronen een beurt, want het koper moest altijd blinken. Als Rina klaar was, liep Bergman alle banken door om de bijbels, die hij 's maandagsmorgens op een richel van de bank legde om het scheefzakken te voorkomen, weer voor het gebruik klaar te leggen. Was Rina vertrokken om voor het middageten te zorgen, dan zette Bergman de stoelen in rechte rijen en dan was het werk weer gebeurd. Bergman zat nauwelijks of hij hoorde een der raderen van de torenklok schurend ronddraaien en dan drongen de twaalf slagen op een vreemd-ge dempte wijze door tot in de kerk. Bergman telde tevreden mee. Twaalf uur pas, het zou nog een half uurtje duren voor Rina het eten op tafel zette. De koster zat rustig voor zich heen te kijken en zag hoe het licht van de koele oktoberzon heel de ruimte vulde. Als er één voorbeeld van rust en vrede moest zijn op de wereld, dan was dit het, dacht hij. Een stille kerk in een stil dorp, dan was dit het, dacht hij. Een stille kerk in een stil dorp. Een zon, die doorbreekt en de witte wanden blank kleurt, en schittert in het koper, en die de zwarte letters in het opengeslagen boek op de kansel tot diepe en toch voor iedereen verstaanbare tekens maakt. Maar dan moest er niet, alleen in deze stilte hoorbaar, het tikken van de torenklok zijn, dat tot in de kerk doordrong, het tikken van de klok, dat er op duidde dat de tijd voortging, en rust en stilte niets was dan een hersenschim. En dat was goed, want het was ook een hersenschim te menen, dat in een klein, stil dorp stilte en vrede te vinden zou den zijn. Daarin had dominee Kuilman gelijk. Een ruwe havenstad en een vergeten dorp werden gelij kelijk bewoond door mensen. En mensen waren zondaren. En of de zonde nu openhartig en moed willig of heimelijk en angstvallig gediend werd, maakte geen verschil. Bergman plantte zijn ellebogen op de stoelleuning voor hem en steunde zijn hoofd in zijn handen. Hij dacht er over na hoe het kwam, dat de preken van dominee Kuilman altijd een weerstand in hem op riepen. Het was toch zoals de dominee het beschreef; morgenochtend zou het niet anders zijn: dan zouden ze weer binnenkomen en neerzitten, de mensen van het dorp. Maar ze zouden zich niet overgeven aan de dienst van God. Ze brachten al hun wensen en verlangens, hun hebzucht, haat en achterdocht mee. Waar school dan de fout van de dominee als hij zei: „Daar zitten jullie dan weer en de een denkt aan zijn vee, en de ander aan zijn handel; en er zitten er die naar een buurman gluren en die verteerd worden van nijd, omdat die buur man beter hooioogst binnenhaalde of zijn kaas duurder verkocht. En mannen kijken naar vrouwen en er zijn boze begeerten. Maar leven, geestelijk leven is er niet. De dood heerst in de harten. De dood heerst hier in de kerk even oppermachtig als ginds op het kerkhof". Was het dan verkeerd, dat de dominee bijna wekelijks liet zingen van de stroom van ongerechtigheden? Nee, nee, dat was goed, maar het was verkeerd om die stroom altijd maar weer te ontleden in al zijn bronnen, beken, zijrivieren, kolken en onderstromen. Voetstappen naderden, de deur van de kerkekamer werd geopend en de dominee kwam de kerk bin nen. Met bedachtzame stappen naderde hij de kos ter, die was opgestaan. ,,Zo, Bergman, zat je te genieten van de lege kerk?" „Daar heb je het weer", dacht Bergman. „Nee, dominee", antwoordde hij gelaten. ,,Ik ge noot van de blinkende kronen", „'t Is niet alles goud wat er blinkt, koster". „Ik zie zelden goud, dominee, ik verlang er ook niet naar. Ik ben tevreden met mijn koperen kro nen. Trouwens, koper is eerlijk. Je moet toch zien de blind zijn, wil je koper voor goud houden". „Er zijn veel mensen die ziende blind zijn". ,,Er zijn ook blinden die graag ziende zouden wor den". „Geloof je dat?" „Ja. U niet?" ,,Ik zeg geen ja. Ik zeg geen nee. Misschien zijn er enkelen". „Die enkelen moeten geholpen worden, altijd weer geholpen worden. En misschien zijn het er dan meer dan u denkt". Dus jij meent, dat ik verkeerd denk?" „Ik zeg, dat de mogelijkheid bestaat". „En jij denkt goed?" ,,Brr", lachte Bergman. „Goed denken heeft alles met waarheid te maken. Er is geen mens die de waarheid geheel kan doorgronden. Dus is er nie mand die goed denkt". „Onthoud dan vast, dat jij het zelf ook bij het verkeerde eind kunt hebben". „Afgesproken. Halfeen, dominee, ik ga eten". „Nog even geduld, ik heb nog een paar dingen te vragen. Je zei van het voorjaar, dat ik te veel over de mens preekte. Hoe zou ik het dan moeten doen naar jouw inzicht, al zal ik er rekening mee hou den, dat je aan de juistheid van je eigen inzicht twijfelt". „Daar geef ik alleen antwoord op als het volkomen ernstig is bedoeld". „Dat is het, het is voor mij bittere ernst, al probeer ik me aan jouw manier van praten aan te passen". Bergman dacht even na voor hij antwoordde. Toen ze hij: „Het is noodzakelijk de mensen op hun zonden te wijzen. Maar het is veel nodiger hen te wijzen op Hem die de zonden wegneemt. Het hoogste is niet, dat de mensen vrezen, maar dat zij geloven. Vrees is heidendom en Christus bracht de vreugde. Dat lees ik in de Evangeliën. De mensen hebben een week lang gezwoegd en gezondigd en gezorgd. Bepaal ze op zondagmorgen daarbij, maar neem ze dan mét al hun gezwoeg en hun zonden en hun zorgen mee en breng ze bij Chris tus. Niet door de vrees, maar door het geloof alleen". „Vader, komt u eten?" riep Rina buiten aan de kerk deur. „Dadelijk", antwoordde Bergman. „Ja", zei de dominee. „Ik kom vanavond nog wel even naar je toe". „Als je nu eens even je mond wilt houden, dan kunnen we eerst bidden", zei vrouw Van Hemert, en ze schoof vastberaden haar stoel dichterbij de tafel. (wordt vervolgd) Jvfweliers Opticiens ^nnapud 2-4 3241 GX Miadelhnrni!., 0187O-82S67 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz. Normaal Streef- Totaal streef- jaar- verbruik vei m" •bruik ver m= bruik 500 12 6 84 42 600 14 7 iOl 50 700 17 8 117 59 800 19 10 134 67 900 21 11 151 75 1000 24 12 168 84 1100 26 13 184 92 1200 29 14 201 101 1300 31 16 218 109 1400 33 17 235 117 1500 36 18 251 126 1600 38 19 268 134 1700 41 20 285 142 1800 43 21 302 151 1900 45 23 319 159 2000 48 24 335 168 2200 53 26 369 184 2400 57 29 402 201 2600 62 31 436 218 2800 67 33 469 235 3000 72 36 503 251 3500 84 42 587 293 4000 95 48 671 335 4500 107 54 754 377 5000 119 60 838 419 5500 131 66 922 461 6000 143 72 1006 503 6500 155 78 1090 545 7000 167 84 1173 587 7500 179 90 1257 629 8000 191 95 1341 671 8500 203 101 1425 712 9000 215 107 1509 754 9500 227 113 1593 796 10000 239 119 1676 838 Zie ook WW v.eneco.r 1. Liefhebbers van espresso weten het: CERSTE DE MAKKELIJKSTE. In één handbeweging en zonder te knoeien kan iedereen een oog- en tongstrelende espresso bereiden. Wij nodigen u vrijblijvend uit op onderstaand adres de authentieke espresso van Nespresso zelf te beoordelen. Tijdens een demonstratie verstrekken wij u graag meer informatie over de Nespresso System-machines, die snelheid én kwaliteit verbinden met hedendaags gemak. ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202 DIRKSUND, SCHELPENPAD 26. TELEFOON (0187) 601236 lÉ

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 9