Ach Lieve Tijd - Zeeland
Overdenking
VAIU DER HEIJDEN
O
Aflevering 15:
Twintig eeuwen Zeeuwen en hun bestuur
Prins Maurits leerlingen
op concert-tour
Kerstbingo 'De Zwaluw'
KERSTDIENSTEN
uit de
Heilige Schrift
Pro e f e n ov er tuig u ze If
BiiiüilBi
^Ml ÉtaimiiiiÉiiii
lÉÉilisliÉi
Wekelijks gasverbruik
En gij Bethlehem
Kerstzangdienst
Ger. Gem. Dirksland
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 19 DECEMBER 1997
No. 6664
Kleinzielige ruzies, roddel en achterklap
waren in de zeventiende eeuw eerder
regel dan uitzondering in de Staten van
Zeeland. In de vijftiende aflevering van
'Acht Lieve Tijd Zeeland', geheel gewijd
aan het bestuur, wordt een aardig kijkje
in de bestuurlijke keuken gegeven. De
Vlissingse afgevaardigde Michiel
Michielzon kon zich erg druk maken om
al het politieke geruzie, zo druk zelfs, dat
hij in een soort sinterklaasrijmen
opschreef wat hij aan de vergadertafel
meemaakte, zijn aantekeningen bleven
lange tijd geheim, maar na zijn dood
werden ze in tientallen exemplaren geko
pieerd en konden duizenden Zeeuwen er
alsnog van smullen. Herkenbaar bleef
het voor de lezers, want veel was er in de
tussentijd niet veranderd...
Een tijdgenoot van Michielzon was
Alexander de Munck jr. Op zijn 21ste
werd De Munck in Middelburg door
stadhouder Willem III benoemd tot lid
van wat we nu de gemeenteraad zouden
noemen. Dat was nog maar het begin van
zijn bliksemcarrière, want een jaar later
al werd De Munck burgemeester van de
stad. Daarna ging het echter mis met
hem: hij werd verliefd op Henriëtte Thi-
baut, de al getrouwde dochter van een
machtige Zeeuwse regent. Zij werd ook
verliefd op hem en samen maakten ze
dat ze wegkwamen uit Middelburg.
Daarbij vergaten ze niet een grote hoe
veelheid juwelen en waardepapieren mee
te nemen en dat werd hen noodlottig:
Alexander werd opgesloten in de Haagse
gevangenpoort en Henriëtte werd naar
haar echtgenoot teruggestuurd. Uiteinde
lijk kwam alles toch nog goed, want
In juni 1998 hoopt het bovenbouwkoor
Nuove Primavera van de Chr. Scholen
gemeenschap Prins Maurits uit Middel-
hamis een bezoek te brengen aan Roe
menië. Het koor, dat ongeveer zeventig
leden telt, heeft plannen om in de omge
ving van de stad Brasov een aantal uit
voeringen te geven. Ook willen de leer
lingen een bezoek brengen aan een chris
telijke middelbare scholengemeenschap.
De reis zullen de leerlingen zelf moeten
bekostigen. Om geld bijeen te brengen is
onlangs de dubbel-cd Lean on me uitge
komen, een cd die in korte tijd een her
druk beleefde.
Een nieuw doel is het geven van kleine
concerten. Veelal wordt door verenigin
gen aan bedrijven, banken etc. gevraagd
om een bijdrage in bepaalde projecten.
De leerlingen van de Prins Maurits wil
len er echter een prestatie voor leveren.
De leden van het koor bespelen vaak ook
een instrument, een aantal op een hoog
niveau. De meeste leden van Nuove Pri-
mera hebben dan ook muziek in hun exa
menpakket gekozen.
Het idee was om bedrijven aan te bieden
een concert voor het personeel of klanten
te mogen verzorgen. De eerste mailing
leverde al een aantal positieve reacties
op.
Zo werd er onlangs gemusiceerd op een
feestelijke bijeenkomst van een RABO-
bank en verzorgden leerlingen muziek in
een tuincentrum.
Op vrijdag 19 december zullen leerlin
gen musiceren bij de heropening van een
makelaars/verzekeringskantoor in Zierik-
zee. In Boekhandel Donner te Rotterdam
Alexander kreeg gratie en werd in 1682
wederom burgemeester van Middelburg.
En omdat Henrieëttes wettige echtgenoot
al snel overleed konden zij alsnog met
elkaar in het huwelijk treden.
Deze anekdotes maken duidelijk dat
'Twintig eeuwen Zeeland, de Zeeuwen
en hun bestuurders' allesbehalve een saai
verhaal is geworden. De aflevering
begint bij de Romeinen, die aan het
begin van onze jaartelling de bestaande
lokale bestuursverbanden in Zeeland in
stand lieten, maar de Zeeuwen wel belas
ting lieten betalen.
Ook ronselden zij de sterkste mannen om
te dienen in de Romeinse legioenen.
Vervolgens maakt de lezer kennis met de
Byzantijnse prinses Theophanu die in het
jaar 972 'de provintias UUalacra' (Wal
cheren) cadeau kreeg, de machtige fami
lie Van Bourgondië en keizer Napoleon,
die op 9 mei 1810 een bezoek bracht aan
Middelburg.
Ook markante persoonlijkheden uit de
twintigste eeuw komen aan bod. David
Kodde bijvoorbeeld - namens de SGP
jarenlang lid van Provinciale Staten en
de Tweede Kamer - en jonkheer mr.
A.F.C, de Casembroot, een van de meest
geliefde Zeeuwse bestuurders.
Wederom wordt het verhaal vergezeld
door tientallen fraaie illustraties en bij
zondere foto's. Alles bij elkaar is dit dan
ook weer een aflevering die alleszins het
lezen en bekijken waard is.
De volgende aflevermg van 'Ach Lieve
Tijd - Zeeland' heeft als titel 'Twintig
eeuwen Zeeuwen en hun kunstenaars' en
verschijnt medio januari.
SOMMELSDIJK - Zaterdag 20 decem
ber organiseert wijkgroep 'De Zwaluw'
weer een supergezellige Kerstbingo. Het
Zwaluwgebouw is weer prachtig versierd
en daarom is het alleen al leuk om naar
de bingo te komen en dan hebben we een
tal van mooie prijzen, die natuurlijk in
het teken van de kerst staan.
Zoals altijd draaien we 6 bingorondes, 2
verlotingen en de superverloting. Deze
prijs zal anders dan anders zijn, mar hoe
of wat... dat ziet u wel als u naar de
bingo komt.
De bingokaartjes en lootjes kosten
slechts 1,- per stuk. We beginnen om
20.00 uur.
staat op twee zaterdagen een concert op
het programma. De eerste keer een 'lo
pend' programma, waarbij op alle afde
lingen wordt gemusiceerd, de tweede
maal een programma waarbij de vleugel
van het bedrijf wordt betrokken. In Zie-
rikzee bestaan er plannen om voor het
personeel van een aantal bankinstellin
gen een lunchpauze-concert te verzor
gen.
Het voordeel van dit project is dat de
leerlingen leren musiceren voor een luis
terend publiek. De betreffende instelling
of bedrijf beloont dit met een gift voor
de koorpot.
Bedrijven die op deze manier ook het
project willen steunen kunnen contact
opnemen met de muziekdocent van de
scholengemeenschap. Mar van der Veer,
tel.(0187)482745.
«I de Geref. Kerk Middelhmis
In het kerkgebouw aan de Kon. Juliana-
weg begint op woensdag 24 december de
Kerstnachtdienst om 22.00 uur. Ds. Out
zal de dienst leiden en de heer Baren-
drecht bespeelt het orgel. Ook zal de
heer A. Noordijk, trompettist, zijn mede
werking verlenen aan deze dienst.
Enkele gemeenteleden zullen, op indrin
gende wijze, het Licht van Bemoediging
aan ons overdragen.
In deze dienst zal jong en oud het feest
van Christus geboorte kunnen meevie
ren. U bent van harte uitgenodigd!
Donderdagmorgen, Ie Kerstdag, willen
we voor de dienst met elkaar enkele
Kerstliederen zingen. We beginnen dan
ook om 9.50 uur. Naast ds. Out en de
heer Barendrecht verleent het Chr. Ge
mengd koor 'Middelharnis' zijn mede
werking.
Enkele gemeenteleden verzorgen de le
zingen in deze dienst. Alle meisjes en
jongens van de basisschoolgroepen wor
den verwacht, om het adventproject af te
sluiten.
Het belooft een mooi Kerstfeest te wor
den. Graag zien we u dan ook!
De Commissie Eredienst
Al 125 jaar een begrip
op Goeree-Overflakkee.
van gezinnen in liet
stooicseizoen 1997/1998
Geldend voor
de provincie Zuid-Holland
Verbruiken van 8-12 t/m 14-12-'97
t
En gij, Bethlehem Efratha, zijt gij
klein om te wezen onder de dui
zenden van Juda? Uit u zal Mij
voortkomen. Die een Heerser zal
zijn in Israël, en wiens uitgangen
zijn vanouds, van de dagen der
eeuwigheid. (Micha 5:1)
Deze Advents-tekst kennen we, denk ik,
allemaal wel. Hij komt immers terug in
de kerst-geschiedenis. De Wijzen uit het
oosten hadden een ster gezien, en waren
op reis gegaan naar Jeruzalem. En daar
wijzen de schriftgeleerden hen de weg:
volgens de profetie van Micha zou de
Messias in Bethlehem geboren worden.
In deze meditatie, zo vlak voor het
Kerstfeest, willen we over deze oude
profetie wat verder nadenken. En we let
ten dan eerst op het verband.
Micha, hij profeteert in de dagen van
koning Hizkia, een koning die de Heere
vreest. Maar het volk van Jeruzalem
volgt hem niet. Ze gaan in hoogmoed en
zelfgenoegzaam hun weg. Onder de
schijn van uitwendige godsdienst, leidt
men verder een zondig leven. Maar dan
stuurt de Heere zijn knecht Micha naar
Jeruzalem. Hij is een eenvoudig man,
afkomstig van het platteland.
Uit Moreschet in Juda, vlak bij de grens
van het Filistijnse land. En Micha moet
het oordeel van God verkondigen over
de hoogmoed van Jeruzalem: Sion zal
omgeploegd worden tot een akker, en
Jeruzalem zal tot een steenhoop worden.
Ze zullen het bemerken: God wederstaat
de hovaardigen, maar de nederigen geeft
Hij genade.
En tegen deze achtergrond klinkt nu deze
Advents-tekst: En gij Bethlehem Efra
tha... Niet Jeruzalem, de machtige
Koningsstad, maar Bethlehem. Dat klei
ne stadje wordt aangewezen als de
geboorte-plaats van de Zaligmaker.
Zijn nederige geboorte
Micha noemt Bethlehem klein onder de
duizenden van Juda. Wat wordt daarmee
bedoeld? ledere stam in Israël werd weer
verdeeld in duizendtallen. Dat had te
maken met de oorlogsvoering. Het leger
van Israël trok dan op in duizendtallen.
Welnu, Bethlehem was maar klein. Het
had maar weinig inwoners. Misschien
maar één duizendtal. Daarom was het
niet in tel bij de grote steden in Juda. En
toch, uit dit kleine stadje zou de grote
Koning voortkomen. Want eeuwen later
staat daar in Bethlehem een kribbe. Met
een klein kindje daarin, in doeken
gewonden.
En ik zie dan eenvoudige herders neer
knielen om hun koning te aanbidden.
Wat heeft de Heere Jezus zich diep wil
len vernederen, toen Hij op aarde kwam.
Al Zijn hemelse heerlijkheid heeft Hij
afgelegd. En dan schaamt Hij zich niet,
om dit kleine stadje uit te kiezen voor
Zijn geboorteplaats.
En dat is de weg, die de Heere telkens
gaat. Later lees ik in 1 Korinthe 1:28
"Het onedele der wereld heeft God uit
verkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij
hetgeen iets is te niet zou maken, en
opdat Hij de grootheid der wereld zou
beschamen.
Dat is een waarschuwing voor u en voor
mij. Hoogmoed is onze oerzonde. Wij
zoeken zo graag het grote en bijzondere.
We doen er alles voor om onszelf wat op
te werken. Niet alleen in het dagelijks
leven, maar ook in onze godsdienst.
Maar waar de hoogmoed regeert, is geen
plaats voor Gods genade. Daarom, ver
nedert u onder de krachtige hand Gods!
Ja, daar mag u steeds om vragen. Want
de Heilige Geest wil uw hoogmoed bre
ken, en u klein en ootmoedig maken voor
Gods aangezicht.
En wat ligt er dan een troost in deze
tekst. Voor u, die beschaamd het hoofd
moet buigen vanwege uw zonde en
schuld. En u beseft: de Heere zou geen
onrecht doen, als Hij u voor eeuwig
voorbij zou gaan. Maar dan mag ik u
wijzen op Gods eeuwige ontferming. Hij
zag dat kleine stadje Bethlehem niet over
het hoofd. En Hij ziet ook u, ook jou. En
Hij wil Zijn genade zo graag aan u kwijt.
Want de Zaligmaker is arm geworden,
om u rijk te maken. Hij is de weg van lij
den en sterven gegaan, om uw schuld te
verzoenen, en om ook voor u de zalig
heid te verwerven.
Zijn Goddelijke Zending
In deze tekst staan woorden waar we niet
overheen moeten lezen: Uit u zal Mij
voortkomen. We zetten een streep onder
het woord "MIJ". Dat wil zeggen: voor
Mij, ten dienste van Mij, in opdracht van
Mij, gezonden door Mij. Daarin ligt een
duidelijke boodschap: Het verlossihgs-
werk is geen zaak van mensen. Dat den
ken we vaak wel. We zijn altijd nog zo
bezig om zelf wat aan te dragen voor
onze zaligheid. Maar dat moeten we
radicaal afleren. En dat gebeurt ook,
waar de Heilige Geest u laat zien, wie u
werkelijk bent. En als dan alle vroom
heid uit uw handen geslagen wordt. Dan
leert u belijden: Uit mij geen vrucht in
der eeuwigheid. Maar dan laat deze tekst
zien, dat het ook niet van uw kant hoeft
te komen. Verwacht het maar van de
Heere. De Heere doet het. Hij zendt een
Borg en Middelaar. Zoals Paulus dat zegt
in 2 Corinthe 5: En al deze dingen zijn
uit God. God was in Christus de wereld
met Zichzelf verzoenende. Hij zendt Zijn
Zoon naar de aarde. Hij komt voort uit
Bethlehem. Voor Mij, zegt de Heere. Hij
is mijn zaakgelastigde. Christus komt,
om aan het recht van God te voldoen.
Om de eer van God terug te brengen. Om
het goddelijke heilsplan uit te voeren.
Calvijn zegt in zijn verklaring: Christus
komt niet als een toevallig Heerser uit
Bethlehem.... maar Hij is voortgekomen
uit Gods raadsbesluit. En dan moet alles
er aan mee werken, opdat de profetie van
Micha wordt vervuld. Zelfs de keizer van
het machtige Rome. Hij laat zijn volk
stelling afkondigen, opdat Jozef en Maria
naar Bethlehem zouden gaan. Ja, dwars
door alle onmogelijkheden heen, wordt
de Zaligmaker geboren.
Dat mag u bemoedigen in de strijd van
het geloof. U ziet ook in uw eigen leven
misschien zoveel onmogelijkheden.
Maar zie dan op Hem, de Koning die
geboren werd in Bethlehem. Hij breekt
door alles heen. Hij overwint uw verzet.
En Hij brengt u aan zijn voeten, en u
mag een onderdaan worden van Hem. En
begrijp het dan niet verkeerd. Bij ons
heeft het woord Heerser een ongunstige
klank. Maar zo is dat in Micha 5 niet. In
vers 3 wordt gezegd, dat Hij zal staan en
weiden gelijk een Herder. Christus... Hij
is een Herder-Koning. Hij wil u in gena
de aanzien. Hij wil uw zonden reinigen
door Zijn bloed. Hij wil u leiden aan gra
zige weiden en zeer stille wateren. Ik ben
gekomen, zo zegt Hij het Zelf, opdat zij
het leven hebben, en overvloed hebben.
Laten we deze Koning dan zoeken. Laten
we voor Hem buigen. Zonder Hem is uw
leven zonder werkelijke hoop, zonder
werkelijk uitzicht. Maar wie Hem zoekt,
die zal Hem vinden. En wie Hem vindt,
die vindt het Leven. En dan wordt
Kerstfeest het feest van verwondering:
Heere, wat heeft U toch bewogen om uw
Zoon te zenden, en om mij, schuldig
zondaar te redden? Het is Uw eeuwige
liefde en ontferming! Daarom, Gode zij
dank voor Zijn onuitsprekelijke gave!
Sliedrecht
W. Westland
Morgenavond is de zanggroep 'Voisix'
weer in Middelharnis. En dat mag je na
tuurlijk niet missen. Ook jou zien we
graag op deze bijzondere kerstavond van
het Open Jeugdwerk.
De deuren van De Hoeksteen staan vanaf
19.30 uur open. Tot morgen!
D.V. volgende week vrijdagavond (2e
Kerstdag) zal in het kerkgebouw der Ge
reformeerde Gemeente te Dirksland de
traditionele Kerstzangavond gehouden
worden. Naast het Dirkslands Mannen
koor en het gemengd koor 'Soli Deo
Gloria' zal ook het jeugdkoor 'luventa'
weer van de partij zijn. De opening, me
ditatie en sluiting zal verzorgd worden
door ds. A. M. den Boer. Aanvang 19.00
uur. Vanzelfsprekend is iedereen van
harte welkom.
rnmm
-79-
Alleen het denken er aan doet de man het
water in de mond lopen.
En ik had zoveel jaren van voorberei
ding, maar waar zijn ze gebleven? Niets
gaat zo flitsend voorbij - een dag breekt
aan en reeds is het avond - een jaar, wat
bloesem, hitte, mist en koude, voorbij.
Een mensenleven - wat gelach, veel
somberheid en dan de duisternis. Ik
móest niet zo denken, maar ik denk zo. Maar één
ding weet ik, dat God mij in de laatste duisternis
niet zal verlaten. Als ik dat maar vast mag hou
den".
Toen knielde Barend Versloot voor zijn bedstee
neer.
Bergman zette de laatste rij stoelen recht en
ging zitten om het werk te overzien. ledere
zaterdagmorgen verliet hij met Rina om een
uur of negen Oudervreugd om de kerk in orde te
maken voor de zondag. Dan droeg hij water aan
voor Rina, die boende; er werd geveegd, gedweild,
gestoft. Op vaste tijden kregen de kronen een
beurt, want het koper moest altijd blinken. Als
Rina klaar was, liep Bergman alle banken door om
de bijbels, die hij 's maandagsmorgens op een
richel van de bank legde om het scheefzakken te
voorkomen, weer voor het gebruik klaar te leggen.
Was Rina vertrokken om voor het middageten te
zorgen, dan zette Bergman de stoelen in rechte
rijen en dan was het werk weer gebeurd.
Bergman zat nauwelijks of hij hoorde een der
raderen van de torenklok schurend ronddraaien en
dan drongen de twaalf slagen op een vreemd-ge
dempte wijze door tot in de kerk. Bergman telde
tevreden mee. Twaalf uur pas, het zou nog een
half uurtje duren voor Rina het eten op tafel zette.
De koster zat rustig voor zich heen te kijken en
zag hoe het licht van de koele oktoberzon heel de
ruimte vulde. Als er één voorbeeld van rust en
vrede moest zijn op de wereld, dan was dit het,
dacht hij. Een stille kerk in een stil dorp, dan was
dit het, dacht hij. Een stille kerk in een stil dorp.
Een zon, die doorbreekt en de witte wanden blank
kleurt, en schittert in het koper, en die de zwarte
letters in het opengeslagen boek op de kansel tot
diepe en toch voor iedereen verstaanbare tekens
maakt. Maar dan moest er niet, alleen in deze stilte
hoorbaar, het tikken van de torenklok zijn, dat tot
in de kerk doordrong, het tikken van de klok, dat
er op duidde dat de tijd voortging, en rust en stilte
niets was dan een hersenschim. En dat was goed,
want het was ook een hersenschim te menen, dat
in een klein, stil dorp stilte en vrede te vinden zou
den zijn. Daarin had dominee Kuilman gelijk. Een
ruwe havenstad en een vergeten dorp werden gelij
kelijk bewoond door mensen. En mensen waren
zondaren. En of de zonde nu openhartig en moed
willig of heimelijk en angstvallig gediend werd,
maakte geen verschil.
Bergman plantte zijn ellebogen op de stoelleuning
voor hem en steunde zijn hoofd in zijn handen. Hij
dacht er over na hoe het kwam, dat de preken van
dominee Kuilman altijd een weerstand in hem op
riepen. Het was toch zoals de dominee het
beschreef; morgenochtend zou het niet anders zijn:
dan zouden ze weer binnenkomen en neerzitten, de
mensen van het dorp. Maar ze zouden zich niet
overgeven aan de dienst van God. Ze brachten al
hun wensen en verlangens, hun hebzucht, haat en
achterdocht mee. Waar school dan de fout van de
dominee als hij zei: „Daar zitten jullie dan weer en
de een denkt aan zijn vee, en de ander aan zijn
handel; en er zitten er die naar een buurman gluren
en die verteerd worden van nijd, omdat die buur
man beter hooioogst binnenhaalde of zijn kaas
duurder verkocht. En mannen kijken naar vrouwen
en er zijn boze begeerten. Maar leven, geestelijk
leven is er niet. De dood heerst in de harten. De
dood heerst hier in de kerk even oppermachtig als
ginds op het kerkhof". Was het dan verkeerd, dat
de dominee bijna wekelijks liet zingen van de
stroom van ongerechtigheden? Nee, nee, dat was
goed, maar het was verkeerd om die stroom altijd
maar weer te ontleden in al zijn bronnen, beken,
zijrivieren, kolken en onderstromen.
Voetstappen naderden, de deur van de kerkekamer
werd geopend en de dominee kwam de kerk bin
nen. Met bedachtzame stappen naderde hij de kos
ter, die was opgestaan.
,,Zo, Bergman, zat je te genieten van de lege
kerk?"
„Daar heb je het weer", dacht Bergman.
„Nee, dominee", antwoordde hij gelaten. ,,Ik ge
noot van de blinkende kronen",
„'t Is niet alles goud wat er blinkt, koster".
„Ik zie zelden goud, dominee, ik verlang er ook
niet naar. Ik ben tevreden met mijn koperen kro
nen. Trouwens, koper is eerlijk. Je moet toch zien
de blind zijn, wil je koper voor goud houden".
„Er zijn veel mensen die ziende blind zijn".
,,Er zijn ook blinden die graag ziende zouden wor
den".
„Geloof je dat?"
„Ja. U niet?"
,,Ik zeg geen ja. Ik zeg geen nee. Misschien zijn er
enkelen".
„Die enkelen moeten geholpen worden, altijd weer
geholpen worden. En misschien zijn het er dan
meer dan u denkt".
Dus jij meent, dat ik verkeerd denk?"
„Ik zeg, dat de mogelijkheid bestaat".
„En jij denkt goed?"
,,Brr", lachte Bergman. „Goed denken heeft alles
met waarheid te maken. Er is geen mens die de
waarheid geheel kan doorgronden. Dus is er nie
mand die goed denkt". „Onthoud dan vast, dat jij
het zelf ook bij het verkeerde eind kunt hebben".
„Afgesproken. Halfeen, dominee, ik ga eten".
„Nog even geduld, ik heb nog een paar dingen te
vragen. Je zei van het voorjaar, dat ik te veel over
de mens preekte. Hoe zou ik het dan moeten doen
naar jouw inzicht, al zal ik er rekening mee hou
den, dat je aan de juistheid van je eigen inzicht
twijfelt".
„Daar geef ik alleen antwoord op als het volkomen
ernstig is bedoeld".
„Dat is het, het is voor mij bittere ernst, al probeer
ik me aan jouw manier van praten aan te passen".
Bergman dacht even na voor hij antwoordde. Toen
ze hij: „Het is noodzakelijk de mensen op hun
zonden te wijzen. Maar het is veel nodiger hen te
wijzen op Hem die de zonden wegneemt. Het
hoogste is niet, dat de mensen vrezen, maar dat zij
geloven. Vrees is heidendom en Christus bracht de
vreugde. Dat lees ik in de Evangeliën. De mensen
hebben een week lang gezwoegd en gezondigd en
gezorgd. Bepaal ze op zondagmorgen daarbij,
maar neem ze dan mét al hun gezwoeg en hun
zonden en hun zorgen mee en breng ze bij Chris
tus. Niet door de vrees, maar door het geloof
alleen".
„Vader, komt u eten?" riep Rina buiten aan de kerk
deur.
„Dadelijk", antwoordde Bergman.
„Ja", zei de dominee. „Ik kom vanavond nog wel
even naar je toe".
„Als je nu eens even je mond wilt houden, dan
kunnen we eerst bidden", zei vrouw Van Hemert,
en ze schoof vastberaden haar stoel dichterbij de
tafel.
(wordt vervolgd)
Jvfweliers Opticiens
^nnapud 2-4 3241 GX Miadelhnrni!., 0187O-82S67
Gediplomeerd opticien, horlogemaker,
juwelier en diamond grading.
Wij verzorgen voor u alle reparaties op het
gebied van gouden en zilveren sieraden,
uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.
Normaal
Streef-
Totaal streef-
jaar-
verbruik
vei
m"
•bruik
ver
m=
bruik
500
12
6
84
42
600
14
7
iOl
50
700
17
8
117
59
800
19
10
134
67
900
21
11
151
75
1000
24
12
168
84
1100
26
13
184
92
1200
29
14
201
101
1300
31
16
218
109
1400
33
17
235
117
1500
36
18
251
126
1600
38
19
268
134
1700
41
20
285
142
1800
43
21
302
151
1900
45
23
319
159
2000
48
24
335
168
2200
53
26
369
184
2400
57
29
402
201
2600
62
31
436
218
2800
67
33
469
235
3000
72
36
503
251
3500
84
42
587
293
4000
95
48
671
335
4500
107
54
754
377
5000
119
60
838
419
5500
131
66
922
461
6000
143
72
1006
503
6500
155
78
1090
545
7000
167
84
1173
587
7500
179
90
1257
629
8000
191
95
1341
671
8500
203
101
1425
712
9000
215
107
1509
754
9500
227
113
1593
796
10000
239
119
1676
838
Zie ook WW
v.eneco.r
1.
Liefhebbers van espresso weten het:
CERSTE DE MAKKELIJKSTE.
In één handbeweging en zonder te knoeien
kan iedereen een oog- en tongstrelende espresso bereiden.
Wij nodigen u vrijblijvend uit
op onderstaand adres de
authentieke espresso van Nespresso
zelf te beoordelen.
Tijdens een demonstratie verstrekken
wij u graag meer informatie over de
Nespresso System-machines, die
snelheid én kwaliteit verbinden met
hedendaags gemak.
ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202
DIRKSUND, SCHELPENPAD 26. TELEFOON (0187) 601236
lÉ