EIIAtlDEn-niEUWS
IB
Van klimschaatsen, isolatoren
en hoogspanningsmasten
VAN DER HEIJDEN
Publicatie van 'De Motte' over Industrieel Erfgoed
Kerst-telepathiezegel
Proef en overtuig uzelf
Advent-Zangdienst
in Stellendam
Kerstliederen
kerstmuziek in het
Dienstencentrum
PREDIKBEURTEN
VLOEIBARE SMAKEN IN AARDEWERK,
HET
:KIJK VENSTER
Ophalen oud papier
een sieraad voor uw keuken
3e Blad
VRIJDAG 12 DECEMBER 1997
No. 6662
Blik op kerk •^P
en samenleving ij
- De Boodschap en de Kloof
- Een superkerk
- Niet naar de mens
- Dogma en ervaring
Vorige maand, om precies te zijn op 19
en 20 november, organiseerde de Evan
gelische Omroep, ter gelegenheid van
haar 30-jarig bestaan, een conferentie in
Dalfsen, onder het thema De Bood
schap en de Kloof'. Mannen van naam
in kerkelijk Nederland gaven hun visie
ten beste op wat genoemd werd De
communicatie van het Evangelie in een
postmoderne tijd". Want met "De Bood
schap" - daarover kan toch geen misver
stand bestaan - is het Evangelie bedoeld.
De vraag echter, die aan de orde werd
gesteld, betrof de overdracht van die
boodschap. Landt die verkondiging nog
ergens Of is de afstand tussen predi
kers en hoorders zo groot geworden dat
de boodschap de mens van deze tijd niet
meer bereikt?
Het is niet mijn bedoeling op deze plaats
uitvoerig te schetsen wat er allemaal
gezegd is in Dalfsen. De kranten hebben
daar verslag van gedaan en ook in de
kerkelijke pers heeft deze materie de
nodige aandacht gekregen.
Wel kwam even de vraag bij me op of de
Evangelische Omroep de meest geëigen
de instantie is om zo'n congres te organi
seren en dit thema aan de orde te stellen.
Maakt zij daarmee niet de indruk iets op
te pakken wat de kerken laten liggen?
Presenteert zij zich op deze manier niet
als een superkerk? Het zijn vragen die
niet alleen door dit congres zijn opgeroe
pen. De E.O. hanteerde steeds de slag
zin; Méér dan een omroep". Waar haalt
zij deze pretentie vandaan? Waarom is er
na bepaalde uitzendingen een telefoon
nummer voor nazorg? Wordt op die
manier de kerk, waaraan de zielszorg is
toevertrouwd, niet voor de voeten gelo
pen? Enfin, dat imago van een soort kerk
te zijn werd bij mij door het organiseren
van deze conferentie alleen maar ver
sterkt.
De signalen die van de E.O. -conferentie
werden uitgezonden, namen de zorg bij
mij niet weg. Natuurlijk zal de vraag
naar de juiste vertolking van het Evange
lie de kerken en de verkondigers van de
Blijde Boodschap voortdurend moeten
bezighouden. Aan de boodschap zelf valt
niet te tornen, het Evangelie was goed
voor het jaar nul, het is even goed voor
het jaar 2000, daarover kan geen misver
stand bestaan.
Maar de boodschap heeft wel een adres
en dat is de mens van deze tijd. Het
Evangelie moet in andere bewoordingen
worden verkondigd dan in de 17e eeuw.
En in de 17e eeuw waren de vormen
anders dan in de Oud-Christelijke kerk,
om maar een paar dwarsstraten te noe
men.
We dienen echter wel te bedenken dat de
omstandigheden veranderd zijn, maar dat
de mens in wezen niet veranderd is. De
zogenaamde postmoderne mens van
onze dagen heeft geen antenne voor het
Evangelie, maar die had de mens van de
Oudheid evenmin! Het Evangelie is
immers niet naar de mens? Het is een
boodschap die haaks op ons leven staat.
Wat me bezorgd maakt is dat er een
tegenstelling wordt gecreëerd. Er zouden
in de traditionele kerken alleen nog wat
ouderen in de kerkbanken zitten, die
vasthouden aan dogma's en regels, waar
de jongeren niets meer mee kunnen. Die
jongeren hechten aan echtheid, aan erva
ring, aan een persoonlijke relatie met
God.
Maar moeten dat twee verschillende
werelden zijn? Waarom dat denigrerend
spreken over de leer en over dogma's?
Alsof Paulus en de andere apostelen niet
steeds vermaand hebben om te blijven
bij het geloof! Alsof er van de pinkster
gemeente in Jeruzalem niet geschreven
staat dat zij volhardde in de leer van de
apostelen...
Dat die leer beleefd moet worden is een
tweede. Het is een zaak van hoofd en
hart. Maar het één kan niet zonder het
ander. We zullen het er wel over eens
zijn: wanneer de kerk alleen maar
geloofswaarheden wil overdragen, dan
zal dat leiden tot dode orthodoxie, en uit
eindelijk tot afkalving en leegloop. Maar
wanneer al te veel accent komt te liggen
op de ervaring, dan vervallen we in een
houding van "het doet er niet toe wat je
gelooft, als je maar gelooft". En dat is
nèt zo gevaarlijk!
Waarnemer
Ingezonden
Naar aanleiding van de brief van de heer
J. Verbiest in het Eilanden Nieuws van
vrijdag 5 december, waar gesteld wordt
dat telepathie niet zo bezwaarlijk is omdat
bidden toch ook een vorm van gedachten
overbrengen is, wil ik graag het verschil
tussen telepathie (occult) en bidden (hei
lig) verduidelijken aan de hand van het
geen de Bijbel er van zegt. God heeft ons
geschapen en Hij wil geestelijk gemeen
schap (omgang) met ons hebben. Wij
mogen bidden tot Hem, hardop of in onze
gedachten, en Hij geeft ons antwoord in
ons 'hart', in ons binnenste. Dat is geeste
lijke communicatie tussen de mens en zijn
Schepper. Dit is beslist niet occult!
Als wij gemeenschap (omgang) met
andere geesten hebben dan plegen wij
geestelijke hoererij, denk ook aan
gedachten lezen, waarzeggerij, geesten
van doden oproepen. Lees in dit verband
in het Oude Testament de teksten Lev.
20:6; Deut.18:12; Hosea 4:12-14.
Iemand die deze occulte (duistere) prak
tijken er op na hield moest men uit het
midden van het volk uitroeien (stenigen).
Ook in het Nieuwe Testament komen we
waarzeggers (gedachtenlezers) tegen. De
bezetene van Gadara wist zonder dat
iemand hem had ingelicht wie Jezus was
(Markus 5:7). Ook de waarzeggende sla
vin kon precies vertellen wat Paulus in
Filippi kwam doen (Hand. 16:17). Uit de
handelswijze van de Heere Jezus en van
Paulus in deze situatie blijkt dat men tot
waarzeggen in staat gesteld wordt door
een boze geest.
Paulus schrijft aan de Korinthiërs: "...ik
wil niet, dat gij met de duivelen gemeen
schap hebt" (1 Kor. 10:20b), immers: wij
zijn geroepen tot gemeenschap met
Jezus Christus, onze Heere (1 Kor. 1:9).
Nadat de Heere Jezus aan het kruis de
overheden en de machten (van de duis
ternis) in het openbaar tentoongesteld en
over ihen getriomfeerd heeft, is er bevrij
ding mogelijk, zelfs van occulte mach
ten, in de naam van de Heere Jezus!
In het Oude Testament moest men geste
nigd worden, maar in het Nieuwe Testa
ment is er bevrijding door het bloed van
Jezus Christus, onze Heiland en Zalig
maker. Met Kerst gedenken we dat de
Heiland geboren is om ons te redden van
de duisternis, het is een grote tegenstel
ling om de Kerstgedachte te koppelen
aan een 'Kerst-telepathie zegel' die juist
een uiting van diezelfde duisternis is.
We wensen alle lezers van harte een lief
devol en gezegend Kerstfeest toe en laat
het feest van het licht alle duisternis ver
drijven!
Johan Crezee, Ooltgensplaat
Ja inderdaad, dit is de laatste kans dat je
je kunt opgeven voor het schaatsfestijn
met het O.J.W. Vertrek naar de Uithof is
om 12.00 uur bij 'De Hoeksteen' op
zaterdag 13 december en we zijn terug
om ongeveer 17.30 uur.
Bellen kan alleen vanavond nog. Tel:
483526.
Op zondag 14 december a.s. wordt er in
de Gereformeerde Kerk in Stellendam
een bijzondere dienst georganiseerd
waarin veel mensen zich thuis kunnen
voelen. Aan dit samenzijn wordt gewerkt
door het Gereformeerd Kerkkoor Canti-
cum. De samen- en koorzang zal worden
begeleid door het koperensemble van
familie Grootenboer uit Stellendam.
Martin Kolff bespeelt op enthousiaste
wijze het orgel. Er is alle ruimte om met
elkaar bekende psalmen, gezangen en
liederen uit bijvoorbeeld de opwekkings
bundel te zingen. Tussen de samenzang
door hoopt ds. J. Koster het een en ander
te vertellen over het thema 'Bij God
komen'. Iedereen is van harte welkom in
deze dienst: mensen die altijd trouw naar
de kerk gaan, maar ook mensen die er
misschien wel bijna nooit komen. We
hopen dat u komt? We hopen dat jij
komt? Deze dienst begint om 18.30 uur
en een liturgie zal aanwezig zijn. Wel
kom. (Meer informatie: 0187-683431).
Op donderdagavond 18 december a.s.
om 19.30 uur zal het zangkoor 'Avond
klanken' een uitgelezen repertoire inter
nationale kerstliederen ten gehore bren
gen die stuk voor stuk zeer de moeite
waard zijn om gehoord te worden. Dit
gebeurt onder de bezielende leiding van
dirigent A. J. H. Lambert en met piano
begeleiding van Marijke Tax-v. Driel.
Op deze avond is het Mandoline-orkest
'Estampida' in het Dienstencentrum en
zal u, o.l.v. dhr. L. Verkerk, trakteren op
wonderschone muziek, uiteraard afge
stemd op de kerstdagen.
Deze muzikale Kerstavond wordt afge
sloten met een warme winter-traktatie
zodat bezoekers en artiesten nog even
gezellig kunnen verpozen.
Dit moois vindt plaats in een winter
sfeervol Dienstencentrum te Middelhar-
nis. De toegang is vrij voor iedereen en
eveneens is heel 't volk welkom.
LOKAAL OUDERENWERK 'MID-
DELHARNIS', tel. 483366.
Zondag 14 december 1997
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur ds. R. Veldman, en 18.30
uur ds. J. G. van Loon, Eben-Haëzer:
9.30 uur ds. J. G. van Loon enl8.30
uur ds. R. Veldman. Woensdag 17
december, Dorpskerk: 19.30 uur
kand. W. Peene, Amemuiden - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster,
18.30 uur ds. P. M. Zaadstra -
Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30
uur ds. H. Leegte.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00,
10.45 uur ds. J. W. Estrik (voorb.
H.A.) en 18.30 uur ds. L. W. Ch.
Ruijgrok.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00
uur ds. J. Willemsen (bed. H.A.) en
18.00 uur ds. J. B. ten Hove (dankz.
H.A.). - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J.
B. Oldenhuis, Rotterdam, 18.30 uur
ds. J. Koster (zangdienst).
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur en 17.00 uur ds. D.
Sonneveld, Spijkenisse - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. M. J. Paul, en 18.00 uur ds. J. het
Lam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. A. M. den Boer.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00
uur ds. J. C. den Toom (bed. H.
Doop) en 18.00 uur ds. G. Mulder -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J.
het Lam - Rem. Ger. Gem. 10.00
uur ds. A. Jonges - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok en 18.00
uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H.
Out en 17.00 uur mw. ds. H. B.
Graafland, Scharendijke - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en
16.45 uur ds. H. van Dijken.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en
18.00 uur ds.J. C. Mesu, Nieuw en
Sint t- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger en
18.00 uur ds. J. P. J. Voets, Amemui
den - Ger. Kerk. 10.00 uur en 18.00
uur ds. Th. de Kok, Rotterdam - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. Vos - Ger. Kerk
10.00 uur (H.A.) drs. I. Bijlsma,
Zuidland en 18.00 uur dr. J. C. de
Moor, Waddinxveen.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. J. Vroegindeweij, Katwijk en
18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. K.
Baas en 18.00 uur dhr. J. van Lambal-
*^en.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00
uur ds. J. B. ten Hove.
ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem.
geen dienst.
SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog -
Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst -
Oud Ger. Gem. 3x leesdienst.
MELISSANT
Morgen (zaterdag) wordt weer oud
papier opgehaald. Begonnen wordt om 9
uur. Graag tijdig en goed gebundeld
gereed zetten s.v.p.
Autobedrijf Jan van Dijk
De firma Smaeckidee komt met een primeur: VLOEIBARE SMAKEN.
Samengesteld uit natuurlijke en natuuridentieke grondstoffen zonder toevoe
ging van kleurstoffen of andere additieven!
Goed nieuws dus voor mensen die in deze tijd op zoek zijn naar oprechte en
bovenal eerlijke produkten. En voor hen die graag eens een paar uurtjes in de
keuken doorbrengen om wat exclusiefs op tafel te zetten.
Voortaan kan iedereen met gemak de meest lekkere gerechten maken. Wat dacht
u van een heerlijke truffelsaus bij de asperge of Italiaanse zoutjes, terwijl u alleen
maar wat pizzadruppeltjes door het deeg hoeft te roeren? Bijten op een kruidnagel
is verleden tijd, want ook die is nu vloeibaar. En probeert u eens een paar drup
peltjes walnoot door uw sladressing.
De zes geselecteerde smaken TRUFFEL, WALNOOT, VENKEL, PEPER, PIZZA
en KRUIDNAGEL staan in een handgemaakte, oud-hollandse standaard die spe
ciaal voor de firma Smaeckidee ontworpen is. In dezelfde stijl biedt de firma u
een witte aardewerk strooier aan met daarin knoflook/ui-zeezout of zeezout zon
der toevoeging van een smaak, samen met de standaard vormt dit een mooi
geheel. In het pakket dat u onder rembours thuisbezorgd krijgt, zitten kooktips
voor het gebruik van uw "kruidensieraad".
Voor 88,50 (incl. btw, excl. bezorgkosten) kunt u met de vloeibare smaken in
de aardewerk standaard iets lekkers op tafel zetten! De aardewerk zoutstrooier
kost 54,50 (incl. btw, excl. bezorgkosten). Bestellingen kunt u opgeven bij:
Smaeckidee, Postbus 3106, 1270 EC HUIZEN.
Ook voor meer informatie kunt u terecht op dit adres.
In de twee voorgaande artikelen lazen
we, dat in 1930 een groot deel van het
eiland van elektriciteit werd voorzien.
De gemeenten in het oostelijk deel van
Flakkee bleven echter, vanwege oude
plichten ten aanzien van het plaatse
lijk gasbedrijf, van elektriek versto
ken.
Stroom voor Oost-Flakkee
In de oorlogsjaren was de overeenkomst
tussen de gemeenten van Oost-Flakkee
en de Mabeg beëindigd. De gemeenten
besloten het Gasbedrijf 'Oost Flakkee'
over te nemen. Hierdoor was tevens de
weg geëffend voor de elektrificatie van
héél Goeree-Overflakkee. Na de bevrij
ding kwamen de besprekingen daartoe
op gang. Het was al spoedig duidelijk,
dat het niet verstandig was om deze
'nieuwe' gemeenten direct als aandeel
houdster in de EMGO op te nemen. Er
moest natuurlijk flink worden geïnves
teerd en men wilde de rentabiliteit van
de EMGO niet in gevaar brengen. Zo
werd overgegaan tot de stichting van een
tweede elektriciteitsbedrijf op het eiland:
het Elektriciteitsbedrijf 'Oost-Flakkee'
(EBOF). De aanleg en exploitatie van de
netten werd opgedragen aan de EMGO.
Op 10 november 1949 vond de onderte
kening van de overeenkomst tussen
beide elektriciteitsbedrijven plaats. Bin
nen een jaar - op 31 augustus 1950 -
waren alle gemeenten geëlektrificeerd
De opening van dit historische ogenblik
vond plaats te Oude-Tonge, alwaar de
straatverlichting werd ontstoken. Op 1
mei 1951 was het EBOF-net geheel gere
aliseerd. Het EBOF was geen lang leven
beschoren. Niet omdat het zo slecht
ging; integendeel De bedrijfsresultaten
waren dusdanig gunstig, dat reeds op 1
mei 1956 het EBOF kon worden opgeno
men in de EMGO. Vanaf dat moment
was er één elektriciteitsbedrijf op het
eiland.
Elektrlciteitsmasten
Bij de aanleg van het elektriciteitsnet,
zowel voor de EMGO als voor het
EBOF, werden de verschillende kabels
binnen de dorpen ondergronds aange
legd. Langs de buitenwegen en de pol
derdijken hing een groot gedeelte van de
kabels van het laagspanningsnet echter
'in de lucht'. Dit zogenaamde boven
grondse net (zo'n 200 kilometer) is thans
totaal verwijderd en dat is toch wel jam
mer. Wie herinnert zich niet de ronde
palen met bovenin porceleinen isolato
ren, die door kwajongens nogal eens
werden stukgegooid. De dubbele palen
(één recht en één schuin) werden bokken
genoemd. Niet alleen de opgeschoten
jeugd zorgde voor schade aan het boven
grondse net, ook bij storm viel er het een
en ander te repareren. De monteur van de
EMGO, die dit euvel wilde gaan verhel
pen, had nog geen hoogwerker o.i.d. tot
zijn beschikking: hij moest klimmen. Hij
was daartoe speciaal uitgerust met zoge
naamde 'klimschaatsen' of 'klimsporen".
Zoals de naam schaatsen doet vermoe
den, kon je deze specifieke werktuigen
onder je schoenen binden. Ze hadden een
halfronde vorm en waren aan de binnen
zijde voorzien van punten. Er was een
handigheidje voor nodig, maar als je het
eenmaal onder de knie had, klom je zo in
de paal. Om het achterover vallen te
voorkomen, werd er rond het middel en
om de paal een gordel bevestigd. Door
de klimschaatsen op een bepaalde
manier om de paal te klemmen, kon je
enige tijd bovenin de paal werken. De
klimschaatsen kunnen aan de wilgen
worden gehangen, want het bovengrond
se laagspanningsnet is verdwenen. Het
laatste deel - de Geldersedijk tussen
Dirksland en Herkingen - werd in begin
1994 verwijderd. Hierbij heeft men één
paal (een bok) laten staan, maar ook deze
laatste Flakkeese paal is inmiddels weg
gehaald; een stukje typisch polderland
schap is verleden tijd Hier en daar
komen we nog restanten van dergelijke
palen tegen. In verkorte uitvoering doen
ze dan soms dienst als afscheiding. Ook
elders in Nederland is er niet veel meer
over van het eens duizenden kilometers
tellende bovengrondse net. Eén van de
uitzonderingen vormt Voorne-Putten,
daar komen we nog een groot stuk van
dit 'antieke' elektriciteitsnet tegen, maar
voor hoelang nog Overigens, met het
60-jarig bestaan van de EMGO - in 1990
- werd, ter gelegenheid van dit feit een
fraai zilveren beeldje gemaakt, voorstel
lende een in een elektriciteitspaal klim
mende man...
Onder hoogspanning
U zult zich niet verbazen, dat de vraag
naar elektriciteit - mede door de komst
van meer elektrische apparatuur - steeds
groter werd. Om te voorkomen, dat men
niet meer aan de vraag van de consument
kon voldoen, werd in de jaren zestig een
I onderzoek ingesteld. Hieruit kwam naar
i voren, dat het transport onder 50 kV de
beste optie was. Uit berekeningen bleek
tevens, dat het leggen van ondergrondse
kabels voor 50 kV net zo duur was, als
de aanleg van een bovengrondse lijn
voor 150 kV. Regeren is vooruitzien, en
zo werd voor de tweede optie gekozen.
Dus geen kabels door het Haringvliet,
maar een reuze overspanning van zo'n
1.300 meter. De twee masten naast de
Haringvlietbrug zijn maar liefst 143
meter hoog De lijn Klaaswaal-Middel-
hamis - tussen Stad aan 't Haringvliet en
Middelhamis staat het 50-121/2 kV sta
tion - wordt belast met 50 kV, maar voor
de toekomst is uitbreiding naar bij voor
beeld 100 kV dus mogelijk. Deze kapita
le ingreep veroorzaakte tevens een ingrij
pende verandering in het landschap van
een deel van het eiland. De bovengrond
se hoogspanningskabels zijn namelijk
opgehangen aan stalen vakwerkmasten.
Bij de komst van dit nieuwe boven
grondse net (begin jaren zeventig), lie
pen de meningen uiteen. De één vond het
niet zo storend, terwijl een ander over
horizonvervuiling sprak. Zo schreef de
correspondent van het Eilanden Nieuws
in die tijd 'Op Goeree-Oveflakkee vindt
men het jammer, dat de vreugde om het
verdwijnen van de gashouders getem
perd wordt door de komst van de boven
grondse electriciteitskabel, maar dat is
een kous apart.'
De laatste 'wapenfeiten' van de EMGO
(inmiddels ENECO) zijn de antenne van
de Centrale Antenne Inrichting en de
windmolenparken. De windmolens - een
teken van de 'milieubewuste' tijd met
duurzame energie - zijn inmiddels een
vertrouwd beeld geworden op Flakkee,
waartegen geen Don Quichot zich heeft
verzet. Elektriciteit was en blijft toch
niet helemaal onzichtbaar.
Jan Both - bestuurslid van 'De Motte'
V^
Liefhebbers van espresso weten het:
Nespresso is gewoon de lekkerste DE makkelijkste.
kan iedereen een oog- en tongstrelende'espresso bereiden.
Wij nodigen u vrijblijvend uit
zelf te beoordelen.
Tijdens een demonstratie verstrelcken
wij u graag meer informatie over de
Nespresso System-machines, die
snellieid en kwaliteit verbinden met
hedendaags gemak.
ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202
DIRKSLAND, SCHELPENPAD 26, TELEFOON (0187) 601236
OFFICIEEL DEALER
Brielle
Slagveld 19
Tel. (0181)413777
Spijkenisse
Kelvinweg 13
Tel. (0181)624900
Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden