EIIAtlDEn-niEUWS IB Van klimschaatsen, isolatoren en hoogspanningsmasten VAN DER HEIJDEN Publicatie van 'De Motte' over Industrieel Erfgoed Kerst-telepathiezegel Proef en overtuig uzelf Advent-Zangdienst in Stellendam Kerstliederen kerstmuziek in het Dienstencentrum PREDIKBEURTEN VLOEIBARE SMAKEN IN AARDEWERK, HET :KIJK VENSTER Ophalen oud papier een sieraad voor uw keuken 3e Blad VRIJDAG 12 DECEMBER 1997 No. 6662 Blik op kerk •^P en samenleving ij - De Boodschap en de Kloof - Een superkerk - Niet naar de mens - Dogma en ervaring Vorige maand, om precies te zijn op 19 en 20 november, organiseerde de Evan gelische Omroep, ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan, een conferentie in Dalfsen, onder het thema De Bood schap en de Kloof'. Mannen van naam in kerkelijk Nederland gaven hun visie ten beste op wat genoemd werd De communicatie van het Evangelie in een postmoderne tijd". Want met "De Bood schap" - daarover kan toch geen misver stand bestaan - is het Evangelie bedoeld. De vraag echter, die aan de orde werd gesteld, betrof de overdracht van die boodschap. Landt die verkondiging nog ergens Of is de afstand tussen predi kers en hoorders zo groot geworden dat de boodschap de mens van deze tijd niet meer bereikt? Het is niet mijn bedoeling op deze plaats uitvoerig te schetsen wat er allemaal gezegd is in Dalfsen. De kranten hebben daar verslag van gedaan en ook in de kerkelijke pers heeft deze materie de nodige aandacht gekregen. Wel kwam even de vraag bij me op of de Evangelische Omroep de meest geëigen de instantie is om zo'n congres te organi seren en dit thema aan de orde te stellen. Maakt zij daarmee niet de indruk iets op te pakken wat de kerken laten liggen? Presenteert zij zich op deze manier niet als een superkerk? Het zijn vragen die niet alleen door dit congres zijn opgeroe pen. De E.O. hanteerde steeds de slag zin; Méér dan een omroep". Waar haalt zij deze pretentie vandaan? Waarom is er na bepaalde uitzendingen een telefoon nummer voor nazorg? Wordt op die manier de kerk, waaraan de zielszorg is toevertrouwd, niet voor de voeten gelo pen? Enfin, dat imago van een soort kerk te zijn werd bij mij door het organiseren van deze conferentie alleen maar ver sterkt. De signalen die van de E.O. -conferentie werden uitgezonden, namen de zorg bij mij niet weg. Natuurlijk zal de vraag naar de juiste vertolking van het Evange lie de kerken en de verkondigers van de Blijde Boodschap voortdurend moeten bezighouden. Aan de boodschap zelf valt niet te tornen, het Evangelie was goed voor het jaar nul, het is even goed voor het jaar 2000, daarover kan geen misver stand bestaan. Maar de boodschap heeft wel een adres en dat is de mens van deze tijd. Het Evangelie moet in andere bewoordingen worden verkondigd dan in de 17e eeuw. En in de 17e eeuw waren de vormen anders dan in de Oud-Christelijke kerk, om maar een paar dwarsstraten te noe men. We dienen echter wel te bedenken dat de omstandigheden veranderd zijn, maar dat de mens in wezen niet veranderd is. De zogenaamde postmoderne mens van onze dagen heeft geen antenne voor het Evangelie, maar die had de mens van de Oudheid evenmin! Het Evangelie is immers niet naar de mens? Het is een boodschap die haaks op ons leven staat. Wat me bezorgd maakt is dat er een tegenstelling wordt gecreëerd. Er zouden in de traditionele kerken alleen nog wat ouderen in de kerkbanken zitten, die vasthouden aan dogma's en regels, waar de jongeren niets meer mee kunnen. Die jongeren hechten aan echtheid, aan erva ring, aan een persoonlijke relatie met God. Maar moeten dat twee verschillende werelden zijn? Waarom dat denigrerend spreken over de leer en over dogma's? Alsof Paulus en de andere apostelen niet steeds vermaand hebben om te blijven bij het geloof! Alsof er van de pinkster gemeente in Jeruzalem niet geschreven staat dat zij volhardde in de leer van de apostelen... Dat die leer beleefd moet worden is een tweede. Het is een zaak van hoofd en hart. Maar het één kan niet zonder het ander. We zullen het er wel over eens zijn: wanneer de kerk alleen maar geloofswaarheden wil overdragen, dan zal dat leiden tot dode orthodoxie, en uit eindelijk tot afkalving en leegloop. Maar wanneer al te veel accent komt te liggen op de ervaring, dan vervallen we in een houding van "het doet er niet toe wat je gelooft, als je maar gelooft". En dat is nèt zo gevaarlijk! Waarnemer Ingezonden Naar aanleiding van de brief van de heer J. Verbiest in het Eilanden Nieuws van vrijdag 5 december, waar gesteld wordt dat telepathie niet zo bezwaarlijk is omdat bidden toch ook een vorm van gedachten overbrengen is, wil ik graag het verschil tussen telepathie (occult) en bidden (hei lig) verduidelijken aan de hand van het geen de Bijbel er van zegt. God heeft ons geschapen en Hij wil geestelijk gemeen schap (omgang) met ons hebben. Wij mogen bidden tot Hem, hardop of in onze gedachten, en Hij geeft ons antwoord in ons 'hart', in ons binnenste. Dat is geeste lijke communicatie tussen de mens en zijn Schepper. Dit is beslist niet occult! Als wij gemeenschap (omgang) met andere geesten hebben dan plegen wij geestelijke hoererij, denk ook aan gedachten lezen, waarzeggerij, geesten van doden oproepen. Lees in dit verband in het Oude Testament de teksten Lev. 20:6; Deut.18:12; Hosea 4:12-14. Iemand die deze occulte (duistere) prak tijken er op na hield moest men uit het midden van het volk uitroeien (stenigen). Ook in het Nieuwe Testament komen we waarzeggers (gedachtenlezers) tegen. De bezetene van Gadara wist zonder dat iemand hem had ingelicht wie Jezus was (Markus 5:7). Ook de waarzeggende sla vin kon precies vertellen wat Paulus in Filippi kwam doen (Hand. 16:17). Uit de handelswijze van de Heere Jezus en van Paulus in deze situatie blijkt dat men tot waarzeggen in staat gesteld wordt door een boze geest. Paulus schrijft aan de Korinthiërs: "...ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeen schap hebt" (1 Kor. 10:20b), immers: wij zijn geroepen tot gemeenschap met Jezus Christus, onze Heere (1 Kor. 1:9). Nadat de Heere Jezus aan het kruis de overheden en de machten (van de duis ternis) in het openbaar tentoongesteld en over ihen getriomfeerd heeft, is er bevrij ding mogelijk, zelfs van occulte mach ten, in de naam van de Heere Jezus! In het Oude Testament moest men geste nigd worden, maar in het Nieuwe Testa ment is er bevrijding door het bloed van Jezus Christus, onze Heiland en Zalig maker. Met Kerst gedenken we dat de Heiland geboren is om ons te redden van de duisternis, het is een grote tegenstel ling om de Kerstgedachte te koppelen aan een 'Kerst-telepathie zegel' die juist een uiting van diezelfde duisternis is. We wensen alle lezers van harte een lief devol en gezegend Kerstfeest toe en laat het feest van het licht alle duisternis ver drijven! Johan Crezee, Ooltgensplaat Ja inderdaad, dit is de laatste kans dat je je kunt opgeven voor het schaatsfestijn met het O.J.W. Vertrek naar de Uithof is om 12.00 uur bij 'De Hoeksteen' op zaterdag 13 december en we zijn terug om ongeveer 17.30 uur. Bellen kan alleen vanavond nog. Tel: 483526. Op zondag 14 december a.s. wordt er in de Gereformeerde Kerk in Stellendam een bijzondere dienst georganiseerd waarin veel mensen zich thuis kunnen voelen. Aan dit samenzijn wordt gewerkt door het Gereformeerd Kerkkoor Canti- cum. De samen- en koorzang zal worden begeleid door het koperensemble van familie Grootenboer uit Stellendam. Martin Kolff bespeelt op enthousiaste wijze het orgel. Er is alle ruimte om met elkaar bekende psalmen, gezangen en liederen uit bijvoorbeeld de opwekkings bundel te zingen. Tussen de samenzang door hoopt ds. J. Koster het een en ander te vertellen over het thema 'Bij God komen'. Iedereen is van harte welkom in deze dienst: mensen die altijd trouw naar de kerk gaan, maar ook mensen die er misschien wel bijna nooit komen. We hopen dat u komt? We hopen dat jij komt? Deze dienst begint om 18.30 uur en een liturgie zal aanwezig zijn. Wel kom. (Meer informatie: 0187-683431). Op donderdagavond 18 december a.s. om 19.30 uur zal het zangkoor 'Avond klanken' een uitgelezen repertoire inter nationale kerstliederen ten gehore bren gen die stuk voor stuk zeer de moeite waard zijn om gehoord te worden. Dit gebeurt onder de bezielende leiding van dirigent A. J. H. Lambert en met piano begeleiding van Marijke Tax-v. Driel. Op deze avond is het Mandoline-orkest 'Estampida' in het Dienstencentrum en zal u, o.l.v. dhr. L. Verkerk, trakteren op wonderschone muziek, uiteraard afge stemd op de kerstdagen. Deze muzikale Kerstavond wordt afge sloten met een warme winter-traktatie zodat bezoekers en artiesten nog even gezellig kunnen verpozen. Dit moois vindt plaats in een winter sfeervol Dienstencentrum te Middelhar- nis. De toegang is vrij voor iedereen en eveneens is heel 't volk welkom. LOKAAL OUDERENWERK 'MID- DELHARNIS', tel. 483366. Zondag 14 december 1997 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. R. Veldman, en 18.30 uur ds. J. G. van Loon, Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. J. G. van Loon enl8.30 uur ds. R. Veldman. Woensdag 17 december, Dorpskerk: 19.30 uur kand. W. Peene, Amemuiden - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster, 18.30 uur ds. P. M. Zaadstra - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. H. Leegte. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00, 10.45 uur ds. J. W. Estrik (voorb. H.A.) en 18.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen (bed. H.A.) en 18.00 uur ds. J. B. ten Hove (dankz. H.A.). - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. B. Oldenhuis, Rotterdam, 18.30 uur ds. J. Koster (zangdienst). MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur en 17.00 uur ds. D. Sonneveld, Spijkenisse - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, en 18.00 uur ds. J. het Lam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. den Toom (bed. H. Doop) en 18.00 uur ds. G. Mulder - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. het Lam - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. Jonges - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. H. Verwaal. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Out en 17.00 uur mw. ds. H. B. Graafland, Scharendijke - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 16.45 uur ds. H. van Dijken. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds.J. C. Mesu, Nieuw en Sint t- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger en 18.00 uur ds. J. P. J. Voets, Amemui den - Ger. Kerk. 10.00 uur en 18.00 uur ds. Th. de Kok, Rotterdam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Vos - Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) drs. I. Bijlsma, Zuidland en 18.00 uur dr. J. C. de Moor, Waddinxveen. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Vroegindeweij, Katwijk en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. K. Baas en 18.00 uur dhr. J. van Lambal- *^en. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. B. ten Hove. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. geen dienst. SINT MAARTENSDIJK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst. MELISSANT Morgen (zaterdag) wordt weer oud papier opgehaald. Begonnen wordt om 9 uur. Graag tijdig en goed gebundeld gereed zetten s.v.p. Autobedrijf Jan van Dijk De firma Smaeckidee komt met een primeur: VLOEIBARE SMAKEN. Samengesteld uit natuurlijke en natuuridentieke grondstoffen zonder toevoe ging van kleurstoffen of andere additieven! Goed nieuws dus voor mensen die in deze tijd op zoek zijn naar oprechte en bovenal eerlijke produkten. En voor hen die graag eens een paar uurtjes in de keuken doorbrengen om wat exclusiefs op tafel te zetten. Voortaan kan iedereen met gemak de meest lekkere gerechten maken. Wat dacht u van een heerlijke truffelsaus bij de asperge of Italiaanse zoutjes, terwijl u alleen maar wat pizzadruppeltjes door het deeg hoeft te roeren? Bijten op een kruidnagel is verleden tijd, want ook die is nu vloeibaar. En probeert u eens een paar drup peltjes walnoot door uw sladressing. De zes geselecteerde smaken TRUFFEL, WALNOOT, VENKEL, PEPER, PIZZA en KRUIDNAGEL staan in een handgemaakte, oud-hollandse standaard die spe ciaal voor de firma Smaeckidee ontworpen is. In dezelfde stijl biedt de firma u een witte aardewerk strooier aan met daarin knoflook/ui-zeezout of zeezout zon der toevoeging van een smaak, samen met de standaard vormt dit een mooi geheel. In het pakket dat u onder rembours thuisbezorgd krijgt, zitten kooktips voor het gebruik van uw "kruidensieraad". Voor 88,50 (incl. btw, excl. bezorgkosten) kunt u met de vloeibare smaken in de aardewerk standaard iets lekkers op tafel zetten! De aardewerk zoutstrooier kost 54,50 (incl. btw, excl. bezorgkosten). Bestellingen kunt u opgeven bij: Smaeckidee, Postbus 3106, 1270 EC HUIZEN. Ook voor meer informatie kunt u terecht op dit adres. In de twee voorgaande artikelen lazen we, dat in 1930 een groot deel van het eiland van elektriciteit werd voorzien. De gemeenten in het oostelijk deel van Flakkee bleven echter, vanwege oude plichten ten aanzien van het plaatse lijk gasbedrijf, van elektriek versto ken. Stroom voor Oost-Flakkee In de oorlogsjaren was de overeenkomst tussen de gemeenten van Oost-Flakkee en de Mabeg beëindigd. De gemeenten besloten het Gasbedrijf 'Oost Flakkee' over te nemen. Hierdoor was tevens de weg geëffend voor de elektrificatie van héél Goeree-Overflakkee. Na de bevrij ding kwamen de besprekingen daartoe op gang. Het was al spoedig duidelijk, dat het niet verstandig was om deze 'nieuwe' gemeenten direct als aandeel houdster in de EMGO op te nemen. Er moest natuurlijk flink worden geïnves teerd en men wilde de rentabiliteit van de EMGO niet in gevaar brengen. Zo werd overgegaan tot de stichting van een tweede elektriciteitsbedrijf op het eiland: het Elektriciteitsbedrijf 'Oost-Flakkee' (EBOF). De aanleg en exploitatie van de netten werd opgedragen aan de EMGO. Op 10 november 1949 vond de onderte kening van de overeenkomst tussen beide elektriciteitsbedrijven plaats. Bin nen een jaar - op 31 augustus 1950 - waren alle gemeenten geëlektrificeerd De opening van dit historische ogenblik vond plaats te Oude-Tonge, alwaar de straatverlichting werd ontstoken. Op 1 mei 1951 was het EBOF-net geheel gere aliseerd. Het EBOF was geen lang leven beschoren. Niet omdat het zo slecht ging; integendeel De bedrijfsresultaten waren dusdanig gunstig, dat reeds op 1 mei 1956 het EBOF kon worden opgeno men in de EMGO. Vanaf dat moment was er één elektriciteitsbedrijf op het eiland. Elektrlciteitsmasten Bij de aanleg van het elektriciteitsnet, zowel voor de EMGO als voor het EBOF, werden de verschillende kabels binnen de dorpen ondergronds aange legd. Langs de buitenwegen en de pol derdijken hing een groot gedeelte van de kabels van het laagspanningsnet echter 'in de lucht'. Dit zogenaamde boven grondse net (zo'n 200 kilometer) is thans totaal verwijderd en dat is toch wel jam mer. Wie herinnert zich niet de ronde palen met bovenin porceleinen isolato ren, die door kwajongens nogal eens werden stukgegooid. De dubbele palen (één recht en één schuin) werden bokken genoemd. Niet alleen de opgeschoten jeugd zorgde voor schade aan het boven grondse net, ook bij storm viel er het een en ander te repareren. De monteur van de EMGO, die dit euvel wilde gaan verhel pen, had nog geen hoogwerker o.i.d. tot zijn beschikking: hij moest klimmen. Hij was daartoe speciaal uitgerust met zoge naamde 'klimschaatsen' of 'klimsporen". Zoals de naam schaatsen doet vermoe den, kon je deze specifieke werktuigen onder je schoenen binden. Ze hadden een halfronde vorm en waren aan de binnen zijde voorzien van punten. Er was een handigheidje voor nodig, maar als je het eenmaal onder de knie had, klom je zo in de paal. Om het achterover vallen te voorkomen, werd er rond het middel en om de paal een gordel bevestigd. Door de klimschaatsen op een bepaalde manier om de paal te klemmen, kon je enige tijd bovenin de paal werken. De klimschaatsen kunnen aan de wilgen worden gehangen, want het bovengrond se laagspanningsnet is verdwenen. Het laatste deel - de Geldersedijk tussen Dirksland en Herkingen - werd in begin 1994 verwijderd. Hierbij heeft men één paal (een bok) laten staan, maar ook deze laatste Flakkeese paal is inmiddels weg gehaald; een stukje typisch polderland schap is verleden tijd Hier en daar komen we nog restanten van dergelijke palen tegen. In verkorte uitvoering doen ze dan soms dienst als afscheiding. Ook elders in Nederland is er niet veel meer over van het eens duizenden kilometers tellende bovengrondse net. Eén van de uitzonderingen vormt Voorne-Putten, daar komen we nog een groot stuk van dit 'antieke' elektriciteitsnet tegen, maar voor hoelang nog Overigens, met het 60-jarig bestaan van de EMGO - in 1990 - werd, ter gelegenheid van dit feit een fraai zilveren beeldje gemaakt, voorstel lende een in een elektriciteitspaal klim mende man... Onder hoogspanning U zult zich niet verbazen, dat de vraag naar elektriciteit - mede door de komst van meer elektrische apparatuur - steeds groter werd. Om te voorkomen, dat men niet meer aan de vraag van de consument kon voldoen, werd in de jaren zestig een I onderzoek ingesteld. Hieruit kwam naar i voren, dat het transport onder 50 kV de beste optie was. Uit berekeningen bleek tevens, dat het leggen van ondergrondse kabels voor 50 kV net zo duur was, als de aanleg van een bovengrondse lijn voor 150 kV. Regeren is vooruitzien, en zo werd voor de tweede optie gekozen. Dus geen kabels door het Haringvliet, maar een reuze overspanning van zo'n 1.300 meter. De twee masten naast de Haringvlietbrug zijn maar liefst 143 meter hoog De lijn Klaaswaal-Middel- hamis - tussen Stad aan 't Haringvliet en Middelhamis staat het 50-121/2 kV sta tion - wordt belast met 50 kV, maar voor de toekomst is uitbreiding naar bij voor beeld 100 kV dus mogelijk. Deze kapita le ingreep veroorzaakte tevens een ingrij pende verandering in het landschap van een deel van het eiland. De bovengrond se hoogspanningskabels zijn namelijk opgehangen aan stalen vakwerkmasten. Bij de komst van dit nieuwe boven grondse net (begin jaren zeventig), lie pen de meningen uiteen. De één vond het niet zo storend, terwijl een ander over horizonvervuiling sprak. Zo schreef de correspondent van het Eilanden Nieuws in die tijd 'Op Goeree-Oveflakkee vindt men het jammer, dat de vreugde om het verdwijnen van de gashouders getem perd wordt door de komst van de boven grondse electriciteitskabel, maar dat is een kous apart.' De laatste 'wapenfeiten' van de EMGO (inmiddels ENECO) zijn de antenne van de Centrale Antenne Inrichting en de windmolenparken. De windmolens - een teken van de 'milieubewuste' tijd met duurzame energie - zijn inmiddels een vertrouwd beeld geworden op Flakkee, waartegen geen Don Quichot zich heeft verzet. Elektriciteit was en blijft toch niet helemaal onzichtbaar. Jan Both - bestuurslid van 'De Motte' V^ Liefhebbers van espresso weten het: Nespresso is gewoon de lekkerste DE makkelijkste. kan iedereen een oog- en tongstrelende'espresso bereiden. Wij nodigen u vrijblijvend uit zelf te beoordelen. Tijdens een demonstratie verstrelcken wij u graag meer informatie over de Nespresso System-machines, die snellieid en kwaliteit verbinden met hedendaags gemak. ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202 DIRKSLAND, SCHELPENPAD 26, TELEFOON (0187) 601236 OFFICIEEL DEALER Brielle Slagveld 19 Tel. (0181)413777 Spijkenisse Kelvinweg 13 Tel. (0181)624900 Honda-dealer voor de Z-Hollandse eilanden

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5