Miniatuur G.0.8 heeft proef gevaren
Kans op diefstal fors kleiner
met startonderbreker
Uw auto toch gestolen, wat nu?
Nationale
Autodiefstal
Infolijn
Regionale enquête
over behoefte aan
buitenschoolse opvang
Sticker die
dieven afschrikt
Dam- en schaakver.
Dirksland
Damver. ENEO'52
SCM Infolijn:
0900 - 1593
f UUR FOTOSERVICE
Wesisiraat 3 f
Ouddorp
DINSDAG 9 DECEMBER 1997
EILANDEN-NIEUWS
Blz.3
FAMILIEBERICHTEN
JAN LEEN PADMOS
Wij zullen zijn grote inzet en betrokkenheid bij de
kerk missen en hem altijd in onze herinnering
bewaren.
Wij leggen zijn vrouw, kinderen en zijn zuster in
Gods handen en hopen dat zij de troostvolle aan
wezigheid van de Here mogen ervaren.
Namens de kerkenraad,
ds. J. Koster, preses
C. Oost, scriba
Met droefheid geven wij kennis van het overlijden
van onze zuster, schoonzuster en tante, mevrouw
A. FRIS-VROEGINDEWEU
in de leeftijd van 81 jaar en 6 maanden.
Sommelsdijk: C. Vroegindeweij-van 't Hof
A. Wielhouwer-Vroegindeweij
Ouddorp: Joh. Vroegindeweij
N. Vroegindeweij-Westhoeve
neven en nichten
Sommelsdijk, december 1997
Uitslagen van 8 december
DAMMEN
afdeling 1
H. Keuvelaar - C. van Welie3-0
J. Stolk - G. Smits1-1
C. van Prooyen - M. van 't Geloof 0-3
J. Knöps - Joh. Wolfert0-3
afdeling 2
A. Los - C. v.d. Kroon1-1
M. Poortvliet - W. Nieuwland3-0
W. Stolk - H. de Munck3-0
A. van Rossum - J. v.d. Groef1-1
SCHAKEN
H. Zorge - A. Knöps1-0
H. Logmans - J. C. de Jong1-0
W. Stolk - A. van Rossum0-1
W. L. Knöps - W. de Vos0-1
D. Wolfert - J. Trommel1/2-1/2
Ct 0^ ln^/\^oners van
\X.\^ Ouddorp en Goedereede
MIDDELHARNIS - Om meer kinderopvangplaatsen
buitenschoolse opvang voor leerlingen van 4 tot 12
jaar te creëren heeft het rijk extra geld ter beschik
king gesteld. Om te peilen hoe de behoefte en de
meningen over buitenschoolse opvang in de regio lig
gen, is een dubbelzijdig vragenformulier met elf invul-
vragen opgesteld. Voor vrijdag 12 december 1997 wil
len de opstellers de vragenlijsten graag weer retour
ontvangen. De formulieren kunnen op school ingele
verd worden of met een antwoordnummer terugge
stuurd worden naar het ISGO. Hoewel de enquête in
overleg met de scholen verspreid is onder de ouders
van huidige basisschool-leerlingen, kunnen ook aan
staande ouders en ouders van leerlingen jonger dan
drie jaar, als toekomstige doelgroep voor kinderop
vang/ buitenschoolse opvang, een enquêteformulier
aanvragen bij het ISGO: tel. 488162.
Stimulans kinderopvang
Met een specifieke Stimuleringsregeling vanaf het begin van de
jaren negentig heeft de rijksoverheid het opzetten van kind
plaatsen voor kinderopvang gestimuleerd. Met deze gelden is
ook op Goeree-Overflakkee een brede voorziening voor kinder
opvang opgezet. De Stichting Kinderopvang-voorzieningen
Goeree-Overflakke verzorgt op het kinderdagverblijf Harlekijn-
tje aan de Molenlaan in Sommelsdijk diverse vormen van kin
deropvang voor baby's en peuters; d.w.z. voor kinderen tot vier
jaar. Ook bemiddelt zij via het Gastouderbureau voor opvang in
een thuissituatie.
Tekort aan kindplaatsen
Mensen met een bijstandsuitkering die kinderen ouder dan vijf
jaar hebben, zijn tegenwoordig verplicht om te solliciteren. Om
een plaats op de arbeidsmarkt te kunnen krijgen, moet er echter
wel onderdak zijn voor de kinderen. Maar ook om nu en in de
toekomst een arbeidsplaats te kunnen behouden kan het van
belang zijn dat er kinderopvang is. Daarnaast kan (externe) kin
deropvang van belang zijn als er in de thuissituatie grote pro
blemen zijn en vakgerichten begeleiding nodig is. Geconsta
teerd is dat er voor de schoolgaande jeugd te weinig mogelijk
heden voor kinderopvang zijn.
Behoefte en cultuur
Om hier iets aan te doen heeft het rijk extra geld ter beschik
king gesteld. De gemeenten kunnen hiermee aan de slag gaan.
Om een beter zich te krijgen op de behoefte en meningen over
buitenschoolse opvang en kinderopvang hebben de vier
gemeenten op Goeree-Overflakke, de Stichting Kinderopvang
voorzieningen Goeree-Overflakkee en het ISGO een enquête
opgesteld.
0/4 tot 12 jaar
De doelgroep voor de enquête buitenschoolse opvang vormen
in principe alle huidige én toekomstige leerlingen in het basis
onderwijs. Aanstaande ouders en ouders van kinderen jonger
dan drie jaar, zijn echter voor een dergelijke enquête als totale
groep moeilijker te bereiken. De enquête richt zich daarom in
eerste instantie op de ouders van de leerlingen in het basison
derwijs. Per gezin is een enquête verspreid. Via de vragenlijst
wil men te weten komen of er behoefte is aan buitenschoolse
opvang en zo ja, waar deze behoefte het grootst is. Alle menin
gen over kinderopvang zijn welkom. Ook zij die geen specifiek
voorstander zijn van professionele kinderopvang willen we vra
gen hun mening door te geven. Pas dan ontstaat een echt beeld
rond de kinderopvang in deze regio.
Voor 12 december retour
De organisatie van de enquête ligt bij het ISGO. Voor vragen
over de dubbelzijdige enquête kan men bellen naar het ISGO,
tel. 488162. Voor de verspreiding van de vragenlijsten is conta-
act opgenomen met de scholen. Nu de enquête verspreid is,
wacht men eerst de antwoorden af. Zoals vermld in de enquête
moeten de antwoorden voor vrijdag 12 december a.s. terugge
stuurd worden. Dat betekent dat de enquête voor die datum
weer op school kan worden ingeleverd of naar het antwoord
nummer van het ISGO kan worden gestuurd. De verwerkte ant
woorden kunnen richtinggevend zijn voor eventuele toekomsti
ge activiteiten ten behoeve van eventuele extra kindplaatsen
buitenschoolse opvang in de regio. De opstellers bedanken bij
voorbaat al degene die de enquête hebben ingevuld.
Uitslagen van 8 december
Afdeling 1
C. Visbeen - J. Looy1-1
B. v.d. Spaan - H. v. Heukelen0-2
A. het Jonk - H. Visbeen0-2
Afdeling 2
H. de Geus - Bemadette Visbeen0-2
mw. T. de Geus - P. Kom0-2
J. Koppelman - B. Grootenboer0-2
Carlo Visbeen - J. Non0-2
A. Brooshooft - M. Wiegel0-2
OUDDORP:
De Ouddorpse miniatuurscheepsbouwers Krijn Zandburg, Krijn de Ronde, Peter Zandburg
en Klaas Groenendijk hebben zaterdag een drukke dag beleefd. Hun nieuwste creatie, wellicht
's lands grootste minlatuurkotter, de GO 8, werd voor het eerst aan 't water toevertrouwd.
Aan de bouw van de kotter ligt een "gedegen" vakmanschap van 28 jaar ten grondslag. Zolang geleden is het al dat de
Krijnen Zandburg en de Ronde op de garagezolder hun eerste schip bouwden en al doende is hun vakmanschap een waar
meesterschap geworden. De "Eben Haëzer" is maar liefst 2.50 mtr. lang en weegt, met stalen kiel, tweehonderd kilo.
Geen wonder dan ook dat de nacht vóór de proefvaart voor de bouwers niet al te rustig is geweest, 's Ochtends vroeg
werd dan ook al begonnen en met behulp van takels is het gelukt de boot van en 's middags weer terug op de zolder te
krijgen.
De proefvaart van de radiografisch bestuurde-, en door een 100 watt electromotor aangedreven kotter vond plaats in het
ondiepe water van de ijsbaan aan de Hofdijkseweg. Er heeft zich een motorisch mankement voorgedaan waaruit de bou
wers hebben geconcludeerd dat óf de inbouw van een tweede motor óf het aanbrengen van een ander formaat tandwiel
nodig is.
De polyether kotter, gebouwd naar schaal 1:16 heeft voor het overige prachtig gevaren. De bokken kunnen worden neer
gelaten en zelfs kunnen aan weerszijden van het schip de netten buiten boord worden gezet. Er is een visueel alarm in
geval er een storing op zou treden.
Op 't water van de ijsbaan voer zaterdagmorgen een stukje Hollands glorie, een pracht stuk vakmanschap van vier
enthousiastelingen die aan de bouw vele uren hebben besteed. Het prachtige schip zou het waard zijn op een openbare
representatieve plek een mooie plaats te krijgen.
Elk kwartier wordt er in Nederland een auto
gestolen. Dat zijn allang niet meer alleen dure
auto's. Ook middenklassers, maar vooral goed
kopere en/of oudere auto's zijn een gewilde
buit", zegt ing. Tjip A. Koopmans van de Stich
ting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM)
ter gelegenheid van de grote campagne, waarbij
de Stuurgroep Autocriminaliteit met de SCM de
autobezitters wijst op het belang van een goed
anti-diefstalsysteem voor hun kostbare bezit.
De Stuurgroep Autocriminaliteit is een initiatief
van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheer
sing met participatie van de ministeries van
Binnenlandse Zaken, Justitie en Verkeer en
Waterstaat, de RDW, Politie, Verbond van Ver
zekeraars, ANWB, RAI en BOVAG. Een goede
beveiliging is een anti-diefstalsysteem, dat is
ingebouwd door een erkend inbouwstation.
Hiervan telt ons land er nu ruim 3.500.
Verschuiving leeftijd
gestolen auto's
Verzekering eist goed
gekeurd beveilingssysteem
Certificaat als waarborg
Steekproefsgewijze
controle
Onderzoek naar
diefstaloorzaken
Indien uw auto onverhoopt toch gestolen wordt, ondanks de
beveiliging, is het uitermate belangrijk dat u zo snel mogelijk de
politie en uw verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon waar
schuwt. In de eerste uren na de diefstal is de kans dat uw auto
gezien kan worden het grootst. Dus hoe sneller u belt, hoe groter
de kans dat uw auto wordt teruggevonden. In Nederland, maar
ook in het buitenland. Bel daarom direct het VAR (Vermiste Auto
Register) in Apeldoorn, telefoon: 055 - 5777888.
Want het Lam Dat in het midden van de troon is,
zal hen weiden en hen voeren naar waterstromen
des leven en God zal alle tranen van hun ogen
afwissen. Openbaring 7:17
De kerkenraad van de Gereformeerde Kerk Oud-
dorp heeft met droefheid kennis genomen van het
zeer onverwachte overhjden van hun oud-kerken-
raadsUd
De vuurwerkfolder die deze week bezorgd is,
kunt u inleveren (voor de voorverkoop), bij
Afhalen en verkoop van het vuurwerk vindt
gewoon plaats op 29, 30 en 31 december in de
Tabaks-shop van de Cl 000 te Ouddorp.
Tjip Koopmans: "Doordat steeds meer
nieuwe auto's bij aflevering over een
anti-diefstalbeveiliging beschikken in de
vorm van een elektronische startblokke
ring, zien we twee tendensen: de totale
diefstalcijfers lopen langzaam terug,
maar het aandeel van oudere auto's in de
diefstalcijfers stijgt fors.
Daarom voeren de deelnemende partijen
in de Stuurgroep, samen met SCM nu
een campagne onder de titel "Niet te
starten, met te stelen", waarbij de aan
dacht wordt gevestigd op de 4.000
erkende inbouwbedrijven van beveili-
gingssytemen. Hier kunnen de automobi
listen terecht. We willen met name de
bezitters van auto's van zo'n drie tot tien
jaar oud bereiken en uiteraard de eigena-
Laat autodieven en inbrekers na de
inbouw van een anti-diefstalbeveiliging
zien dat uw auto inet een SCM-TNO
goedgekeurd systeem is beveiligd. Plak
de bijgeleverde driehoekige sticker op de
achterruit van uw auto om ze af te schrik
ken. Plak echter nooit een sticker op uw
auto, die aangeeft welk merk of type
beveiligingssysteem is ingebouwd.
ren van nieuwere auto's, die nog geen
startblokkering aan boord hebben".
Hij vervolgt: "Volgens de richtlijnen van
de Europese Unie moeten vanaf oktober
1998 alle nieuw geproduceerde auto's
zijn uitgerust met een anti-diefstal sys
teem. "Veel nieuwe auto's bezitten nu al
zo'n startblokkering. Professionele die
ven weten dit en verleggen hun interesse
naar de wat oudere auto's. Zo'n drie
kwart van de autodiefstallen betreft nu
de oudere categorie. Die zijn eenvoudi
ger open te breken en mee te nemen.
Bovendien zijn die ook gemakkelijk te
verkopen in de traditionele afzetgebie
den, zoals Oost-Europa. Dergelijke
auto's vallen er minder op dan splinter
nieuwe modellen.
Maar om als autodief aan een behoorlij
ke omzet te komen, heb je dan wel meer
auto's nodig. Dit betekent dat er in de
'ideale categorie' dus meer gestolen
moet worden. Met dit gegeven moeten
bezitters van de oudere auto's rekening
houden".
"De SCM speelt een belangrijke rol in
deze actie. SCM is opgericht door het
Verbond van Verzekeraars, als onafhan
kelijk instituut om de beveiligingssyste
men voor motorvoertuigen te certifice
ren. We bewaken dus de kwaliteit, niet
alleen van de systemen, maar ook van de
wijze van inbouw. Sinds 1993 adviseert
het Verbond van Verzekeraars haar
leden-verzekeringsmaatschappijen om
een SCM-goedgekeurd beveiligingssys
teem te eisen alvorens een verzekering
tegen diefstal te accepteren. Dat zie je
dan ook gebeuren: eerst een duidelijke
toename van het aantal systemen met een
SCM-certificaat, en geleidelijk aan ook
een afname van de diefstalcijfers. Inmid
dels zijn we zo ver dat de diefstalkans
van een voertuig met een SCM-goedge-
keurde beveiliging kleiner is dan éénvijf
de van de "normale diefstalkans', ver
klaart ing. Koopmans van het in Capelle
a/d IJssel gevestigde SCM Nederland.
"De Stichting Certificering MotoiTijtuig-
beveiliging verkoopt zelf geen anti-dief
stalsystemen, maar registreert de inbouw
van deze systemen door de uitgifte van
certificaten. Deze certificaten worden
door de inbouwbedrijven na inbouw van
een goedgekeurd beveiligingssysteem
aan de klant gegeven. Het inbouwbedrijf
geeft de gegevens van de betreffende
auto en het bijbehorende certificaat
geheel geautomatiseerd aan ons door.
Wij leggen deze gegevens vast, zodat we
weten dat er in die betreffende auto een
goedgekeurd systeem is ingebouwd en
dat het is gedaan door een erkend
inbouwbedrijf. Zodat iedereen daar dus
ten volle op kan vertrouwen".
"Bij de inbouwbedrijven werken speciaal
opgeleide monteurs, die deze door SCM
en TNO goedgekeurde systemen mogen
Elk kwartier wordt er in Nederland een auto
wijst met name de bezitters van oudere auto's
van een startonderbreker.
inbouwen. De goedgekeurde systemen
zijn ook herkenbaar aan het oranje zegel
'SCM-TNO goedgekeurd' op de centrale
besturingseenheid (het zwarte kastje) van
het systeem.
Namens SCM zijn constant zo'n 85 con
troleurs op pad. Zij controleren steek
proefsgewijs of de systemen goed zijn
ingebouwd en of het inbouwbedrijf nog
aan alle criteria voldoet".
"Door de grote hoeveelheid aan gege
vens kan de SCM veel onderzoek doen
naar de diefstal van voertuigen, die voor
zien zijn van een beveiligingssysteem.
Uit dergelijk onderzoeken blijkt dat de
diefstalkans van deze auto's mim vijf
keer zo klein is als van niet-beveiligde
auto's. Als zo'n beveiligde auto toch nog
wordt gestolen, blijkt echter dat ruim 60
procent verdwijnt na woninginbraak of
diefstal waarbij de sleutels ontvreemd
zijn.
Veel autobezitters laten bij thuiskomst
hun autosleutels bij de voordeur liggen
op een kastje of stoel. Voor een dief een
klein kunstje om bij inbraak deze sleu
tels, waaraan dan levens de afstandsbe-
gestolen. De landelijke actie startonderbreker
op de nut en noodzaak van het laten inbouwen
diening of de codesleutel van de starton
derbreker hangt, te bemachtigen en hier
mee de auto te stelen.
Het feit dat een startonderbreker de dief
stal bemoeilijkt, blijkt ook uit het feit
steeds meer beveiligde auto's worden
gestolen nadat bij en inbraak of diefstal
de sleutel verkregen is, benadrukt ing.
Tjip Koopmans van de SCM tot slot.
Het Vermiste Auto Register (VAR) is
een samenwerkingsverband van het Ver
bond van Verzekeraars, de Nederlandse
Vereniging van Autoleasebedrijven.
BOVAG," RDW en het RDC Data-
centrum.
Sinds kort beschikt de Stichting
Certificering Motorrijtuigbeveiliging
over een speciale Autodiefstal
Infolijn.
Via telefoonnummer 0900 - 1593
(1 gulden per minuut) kunt u hier
alle gewenste Informatie krijgen
over het voorkomen van diefstal van
alle mobiele objecten, dus van
personenauto's, bedrijfswagens,
caravans en motoren.