SUt Speciale KONI-dempers voor Erasmusbrug ij^rlf --Ml ^CPi^Ahochit v^H oom /Ccf Qktoi^tr A Publicatie van 'De Motte' over Industrieel Erfgoed }rlMo vnendcn en vTUnMnncn ^ktO^CT ^o&t ^PinUnSt^nA en Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 24 OKTOBER 19'J7 In de tweede helft van de vorige eeuw deed met name in de agrari sche sector 'de Coöperatie' haar intrede. Niet alleen de landbou wers, maar ook de landarbeiders begrepen, dat je samen sterker en dus minder kwetsbaar bent. Coöperatie 'De Volharding' Zo werd in 1910 te Dirksland een Coö peratie' opgericht, die in eerste instantie moest zorgen dat er ook voor de gewone man goed brood op de plank kwam. Ik bedoel dit niet figuurlijk, maar letterlijk, want de kwaliteit van het brood liet vaak Bakkerij uit de beginjaren van de Coöperatie, compleet met drie hondenkarren te wensen over. Zeker de mensen die van een schamel inkomen moesten rondko men - en dat was het merendeel van de bevolking - konden het duurdere (lees: betere) brood niet kopen. De prijs van het goedkoopste brood was eigenlijk nog te duur voor hetgeen men ervoor kreeg. Controle op de kwaliteit van het dage lijks brood was er nauwelijks. De gemeenten waren belast met de zoge naamde 'broodzetting', maar of hierin zo'n grote prioriteit werd gesteld, is zeker plaatsgebonden. In Dirksland was men niet tevreden over het brood en dit leidde dan ook tot de oprichting van de Coöperatie. Een aantal landarbeiders en kleine boe ren (keuterboertjes) verenigden zich tot een Coöperatie, maar dat alles ging niet zomaar. Om aan een startkapitaal te komen werd een fonds gesticht. De leden moesten hierin iedere week 15 cent stor ten. Al spoedig telde men 40 leden. Dan wordt op 15 april 1910 bij de notaris de oprichtingsakte verleden. De Coöperatie krijgt de naam 'De Volharding'. Ondanks dat men toch redelijk wat geld wist binnen te halen, was het bij lange na nog niet mogelijk een eigen bakkerij te bouwen. Er moest dus geld worden geleend en er werd tevens overgegaan tot de uitgifte van aandelen. Bouw van een bakkerij Voor 90,- kocht men een perceel grond aan de Geldersedijk en architect P. Mast uit Sommelsdijk werd verzocht een ont werp voor een bakkerij te maken. De architect maakte twee ontwerpen, één met een eenvoudige voorgevel en een wat luxere variant. Het 'eenvoudige' ont werp werd verkozen boven de luxe gevel, daar dit weer zo'n 100,- goedko per was. Doordat de Coöperatie vanzelf sprekend niet ieders goedkeuren had, was er voor de aanbesteding weinig belangstelling; de ambachtslieden waren bang klanten te verliezen, omdat zij voor 'De Volharding' gewerkt hadden. Toch is de bakkerij er gekomen; op 29 augus tus 1910 is zij in gebruik genomen. De totale bouwkosten beliepen ruim 2.200,-. De Bakkers Een bakkerij zonder bakker is hetzelfde als een zee zonder water. In de persoon van Willem Schaaf heeft men - zoals achteraf is gebleken - een uiterst bekwa me bakker in huis gehaald. Bij zijn benoeming verdiende hij een weekloon van 12,-, wat voor die tijd goed te noe men is. De leden konden nu 'in hun eigen zaak' brood laten bakken, dat beter was dan het brood dat men bij de parti culiere bakker moest kopen. Bijkomend voordeel van lidmaatschap was de uitke ring van het dividend aan het einde van het boekjaar. Dit extra zakcentje was voor velen zo in het voorjaar na een tijd van werkloosheid in de wintermaanden een uitkomst. Desondanks steeg het ledenaantal slechts langzaam. De belang rijkste drempel was het inleggeld van 10,-. Over dit - in landarbeidersogen - Puzzelreglement 1Stuur je oplossingen aan het eind van de maand naar Oom Ko, p/a Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. 2. Per maand zijn er 80 a 100 punten te verdienen. Zelfgemaakte raadsels voorzien van oplossing leveren 15 extra punten op. 3. Stuur af en toe een briefje, dat wordt beantwoord. 4. Bij 400 punten ontvang je een boekenbon van 15,-. Met onze 50 leden gaan we aan de slag. Hebben jullie ook zo genoten van het schitterende herfstweer? Nog even en er zit geen blad meer aan de boom. Wat zal het een kale boel worden. Dan moeten we het binnen maar des te gezelliger maken, vinden jullie ook niet? Maaike Boeder (Ede) ontwierp het vol gende figuur. Alle woorden beginnen met "GE Volg de pijlenrichting en vul vanaf het centrum in naar de cijfers. Zo'n raadsel is de volle 15 belonings- punten waard Maaike! of 1Een ander woord voor "wording "begin 2. In Israël ligt het-i-meer van 3. Met welk woord begint de zendbrief van de apostel Judas? (zie Judas 1:3) 4hoop en liefde. (1 Kor. 13:13) 5. Waar reisde Abraham heen? (Gen. 20) 6. Hoe heette één van de zonen van Mozes? (Ex. 2:22) Het vierde woord in Lev. 11:13. Welk dier werd er gebruikt ten zondoffer? (Num. 7:16) 7, Janneke Blok (Stad a/h Haringvliet) zet ons aan het cijferen. Probeer eerst achter het antwoord van de som te komen. Dan ga je na welke letter het uit het alfa bet er mee overeenkomt. Als er 1 uit komt is het een A. 2=B, 3=C, 4=D, 5=E enz. Je moet alle antwoorden van de sommen inleveren de zin die ontstaat doordat je de letters achter elkaar zet. 1] 25:5x10x2:10= 2] 30:6x20:25:4x5= 3] 10:5 x 25-1-10-39= 41 21:3x7-1:3-9= 51 40:2-10x6:15= 61 10:5 x 16x5:20= 71 50+25x5:15-10= 81 7-H15 x 8+24:40= 91 100:8 X 16:40+6= 101 8x20x5:8:10= 111 12:5x15:3-2:2= 121 26x9:12x2-17= 131 2+15x3-2:7-6= 141 14:4x6+7:2= 151 30x3:5x2-21 161 16+8+1 X 3:5= 171 12x9-4:8= 181 9x6+1 x2:10= 191 22 X 5-5:7= Maaike Boeder (Ede) Je was fijn in Middelharnis. Op de bazar waren volop boeken te gris. Ook kreeg je weer een bon, zodat je opnieuw aan 't lezen kon. Richard Buscop (Oude-Tonge) Aha je gaat naar school met de bus. Nog niet per fiets, dat weten we dus. De ontsteking was dichtbij je blinde darm. Kleedje maar lekker warm. Jammer dat het nog niet helemaal over is. Acht kaarten kreeg je, dat is niet mis. Aagje de Boer (Leek) Op 4 oktober was er handel in dieren. Kippen, eenden, duiven, maar geen stieren. Een bijtend paard is een groot gevaar. Het rijden was zodoende gelijk klaar. Je had een pracht rapport. Mischien datje nog wel eens drs. wordt. Pieter Busch (Huizen) De kinderen van oom Ko spelen enthousiast Pako. Wat heeft dat mooie velden. Echt iets om te vermelden. Ze bereikten niveau 65 voor hun AOW en zijn notabene nog niet tevree. Van Sim-city kunnen ze alleen maar dromen. Misschien weten ze daar ook nog eens aan te komen. Willemijn en Peter Tieleman (Ooltgensplaat) De laatste tijd verschenen er wat car toons in verschillende kranten. Dit alles om tegengas te geven m.b.t. tot de plan nen om een vliegveld te maken op Flakkkee. Hier zijn er weer een paar bij. Niet alleen varkens denken erover, maar paarden ook! 0-100: Arthur, Bert, Claudia, Christine, Elze, Gerard, Gert, Gijs, Maaike, Margreet SI. Mariene, Nienke, Peter en Riet. 100-200: Clasien, Gerda, Ilona, Johan, Leonie, Marije, Marijke, Matthijs, Petra, Pieter, Richard en Willemijn. 200-300: Benjamin, Elize, Gerdien, Gijsbert, Jaimeke, Jan Willem Bijnagte, Jan-Willem de Winter, Jessica, Jolanda, Jorieke, Jan-Thomas en Ricardo. 300-400: Anne, Aagje, Arjo, Dorien, Geert, Ilse, Jantine, Job, Lenie, Marleen en Margreet Voogd. Bonnen: Maaike, Peter en Christine zijn deze keer de gelukkigen! ^eekweerte ^en We op ^^sroeten ^^^i'Ste oktober- Voormalige bakkerij van de Coöperatie op de Geldersedijk te Dirksland Afgelopen maandag was Jan-Willem de Winter (Ouddorp) jarig. Nog van harte gefeliciteerd jongen. A.s. maandag is het feest bij huize Kocse in Ouddorp. De emoes zullen vast en zeker een extra bui ging maken ter gelegenheid van je ver jaardag Gert. Veel plezier! hoge bedrag konden slechts weinigen beschikken. Daarom besloot het bestuur om ook in Middelharnis en Sommelsdijk vaste voet aan wal te krijgen. Jaren van tegenslag Door het uitbreken van de Eerste We reldoorlog kreeg men ook in Nederland al spoedig te maken met de brooddistri butie. De boeren en handelaars hielden hun tarwe zolang mogelijk vast om nog hogere prijzen te kunnen krijgen. Hier door was het niet eenvoudig om voor een redelijke prijs aan tarwe te komen. In 1917 was er zelfs een tekort aan tarwe, waarna men het brood maar moest bak ken door gebruikmaking van minder waardige grondstoffen. Al met al was het brood ten tijde van de Eerste Wereldoor log duur en slecht. Na regen komt zonneschijn en na de Eer ste Wereldooriog ging het de Coöperatie crescendo. Bakker Schaaf kreeg assisten tie. Vóór die tijd was hij naast bakker ook nogeens bezorger. Vanaf dat moment werd 'de zaak' met z'n drieën gerund. De bezorging in Middelharnis en Sommelsdijk geschiedde in die tijd nog met een hondenkar; later met paard en wagen. De Coöperatie groeide o.a. met een kruideniersafdeling en fusies volg den. Inmiddels zijn de vuren in de ovens van de bakkerij, waar men eens begon, gedoofd. Het pand is gelukkig gespaard gebleven. Het is nu een woning aan de Geldersedijk te Dirksland. Een pand dat herinnert aan slecht brood en mensen met volharding. Jan Both - bestuurslid van 'De Motte' Montage van de eerste KONI schokdemper op de Erasmusbrug Uitgebreide studies door Gemeen tewerken in samenwerking met TNO hebben aangegeven hoe de trillingen van de Erasmusbrug met tuien kunnen worden voorkomen. In samenwerking met Gemeentewerken Rotterdam, het TNO en het Nationaal Lucht- Ruimtevaart laboratorium heeft schokdemperfabrikant KONI uit Oud- Beijerland dempers ontwikkeld welke aan zeer uitgebreide testprogramma's zijn onderworpen. Een door de opdracht-gever ontwikkeld speciaal rekenmodel, dat het trilling gedrag van de tuien en van het brugdek kon simuleren, werd daartoe geconstru eerd. Op basis van de testgegevens van diverse prototype's zijn de meest effectieve schokdempers tot stand gekomen. Ten einde een optimale verbinding met de tuidraden te garanderen zijn deze KONI schokdempers - zéér zwaar, één meter lang en twaalf centimeter rond! - voor zien van een zg. 'heavy-duty' trek veer. Tijdens de ontwikkelingsfase bleek de brede ervaring van KONI op een groot gebied van verschillende schokdemping- toepassing van evident belang. Ook de krachtenverstelmogelijkheden na monta ge op de brug en de wereldwijd bewezen produkt kwaliteit, waren voor Gemeente werken Rotterdam reden om voor KONI te kiezen. Medio oktober a.s. zullen alle 64 KONI schokdempers op de Erasmusbrug wor den gemonteerd. De basistechniek voor deze tui-dempers wordt door KONI ook toegepast in haar schokdempers voor treinen, waarmee het bedrijf wereldwijd marktleider is door leveringen voor o.a. alle Europese hoge snelheidstreinen en als laatste 'wapen feit' voor alle nieuwe Chinese treinen voorhoven 160 km/uur. KONI, als onderdeel van ITT Industries. USA, ontwikkelt, fabriceert en verkoopt vanuit Nederiand, via haar vestigingen in USA, Duitsland, Frankrijk en haar 90 landenimporteurs kwaliteitsdempers voor motorfietsen, auto's, bussen, bedrijfswa gens, treinen en racewagens van Formule 1- tot tourwagens. De bakkerij van de Coöperatie

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 4