EHAtlDEII-IIIEmi/S
Overdenking
ROOFVOGELS
Reformatie te Middelharnis
op donderdag 30 oktober 1997
Bijeenkomst Ver. 'Samen Verder'
uit de
Heilige Schrift
Urk viert honderd jaar
mannenkoorzang
Gemeente Goedereede
steunt 'de Flipjes'
Bibliotheek en boekhandel
worden stemlokaal
En wanneer gij vast...
Collecte Nierstichting
Oud papier Herkingen
Schaakvereniging
De Zwarte Pion
2e Blad
VRIJDAG 24 OKTOBER 1997
No. 6648
De Interkerkelijke herdenking van de
Kerkhervorming zal dit jaar D.V.
plaatsvinden op donderdag 30 oktober
a.s. in het kerkgebouw van de Her
vormde Gemeente aan de Ring te Mid
delharnis. Traditiegetrouw wordt de
herdenkingssamenkomst belegd door
het regionale comité Goeree-Overflak-
kee van de Stichting 'In de Rechte
Straat'. De aanvang is half acht.
De opening zal worden verzorgd door ds.
J. C. den Toom, predikant van de Her
vormde Gemeente te Sommelsdijk. Aan
sluitend zal hij spreken over een nog
nader te bepalen thema.
Ds. P. den Butter, predikant van de plaat
selijke Christelijke Gereformeerde kerk
zal spreken over een nader te bepalen
thema, terwijl hij tevens de sluiting zal
verzorgen.
Medewerking wordt verleend door het
Hervormd gemengd koor 'Jeduthun'
onder leiding van Mar van der Veer. Het
koor zal op het orgel begeleid worden
door Bart-Jaap de Bakker.
De samenkomst zal ook te beluisteren
zijn over de kerktelefoons van de Chr.
Ger. kerk en de Hervormde Gemeenten
in Middelharnis en Sommelsdijk.
KOLLEKTE VOOR KERKBOUW
IN Tongeren
Zoals bekend wordt er momenteel op
Goeree-Overflakkee een financiële aktie
gevoerd voor de bouw van een kerkje ten
behoeve van de kleine protestantse ge
meente in de Belgische stad Tongeren.
De totale bouwkosten zullen, inclusief de
grond, ruim 500.000,- bedragen.
Onder de zegen van de Heere is in deze
rooms katholieke stad een gemeente ont
staan door middel van het evangelisatie
werk van evangelist Vanhuysse. Elke
zondag komen er een 75 a 100 kerkgan
gers in de dienst.
Tot voorjaar 1997 zaten de kerkgangers
in de bijbelwinkel tot in de gangen toe.
Met veel moeite is een tijdelijke ruimte
gehuurd maar er is een dringende
behoefte aan een eigen kerkgebouw. In
middels is er grond aangekocht en kan
begin 1998 met de bouw worden begon
nen.
De gemeenteleden zelf zijn niet vele ede
len en niet vele rijken. Daarom is men
aangewezen op hulp uit Nederland. Door
de Stichting Tn de Rechte Straat' zijn in
Nederland diverse acties opgezet om het
bovengenoemtie bedrag bijeen te bren
gen. Het comité Goeree-Overflakkee wil
in deze geldwervingsactie niet achterblij
ven en heeft voor 1997 een inspannings
verplichting op zich genomen van
50.000,-. Van dit bedrag is inmiddels
ƒ18.000,- binnengekomen, afkomstig
van particulieren, scholen, bedrijven en
kerken. Er ontbreekt dus nog een bedrag
van ƒ32.000,-.
We doen dan ook een dringend beroep
op de bevolking van Goeree-Overflakkee
om het ontbrekende bedrag bijeen te
brengen. In het licht van het voorgaande
bevelen wij dan ook de kollekte op de
Hervormingsavond van harte aan!
Wanneer wij persoonlijk mogen leven uit
het Evangelie van genade, door de Re
formatie herontdekt, zullen we de kleine
gemeente van Tongeren zeker willen
steunen.
Kortgeleden stond er in Eilanden Nieuws
een interview met Evangelist Vanhuysse
waarin hij een rijk getuigenis gaf van
zijn geloof in de Heere Jezus Christus.
Evangelist Vanhuysse weet zich van de
Heere geroepen om het Evangelie te pre
diken aan zijn landgenoten. Geroepen en
gezonden om mensen in hun diepe gees
telijke nood op te zoeken en hen te nodi
gen tot de Ene die verlossen kan, Chris
tus Jezus.
In het interview zei hij dat als volgt: „De
nood is mij opgelegd en wee mij, indien
ik het Evangelie niet verkondig! (1 Kor.
9:16).
Kunt u niet naar de bijeenkomst komen
en wilt u toch dit werk steunen, maak
dan uw bijdrage over op rekening
34.20.58.533 t.n.v. 'In de Rechte Straat'
bij Rabobank Middelharnis. Bij voorbaat
onze hartelijke dank!
Tenslotte
Hartelijk hoopt het regionale comité
Goeree-Overflakkee, dat velen de her
denkingsdienst in Middelharnis zullen
bezoeken. Elk jaar is er een vaste kern
van bezoekers, die er grote waarde aan
hechten om zich, in ieder geval rond de
Hervormingsdag, gezamenlijk onder
Gods Woord te zetten.
Bij alle verwarring in de kerken van Ge
reformeerde belijdenis moge er op de
hervormingsavond een eendrachtig
gebed zijn om een geestelijke opwekking
onder ons volk.
De Heere is ook anno 1997 de Machtige
om door de onwederstandelijke werking
van Zijn Heilige Geest, zondaren te trek
ken uit de duisternis van de zonde en te
brengen tot de zaligmakende kennis van
Jezus Christus.
Wij verwachten dan ook vele jongeren
en ouderen in de herdenkingssamen
komst in Middelharnis te mogen ontmoe
ten.
Het regionale comité G&O
van 'In de Rechte Straat'
De Vereniging 'Samen Verder' voor CVA-getroffenen en hun partners
houdt op zaterdag 1 november a.s. van 14.00 tot 16.00 uur een bijeen
komst met als thema 'KARAKTERVERANDERING NA EEN CVA'.
Spreker is de heer Dr. U. W. Huisman, neuroloog van de Stichting Het Van Weel
Bethesda Ziekenhuis te Dirksland. De bijeenkomst vindt plaats in de Verjaardags
kamer van Verpleeghuis 'De Samaritaan', Koningin Ju-lianaweg 56 te Sommels
dijk.
Leden, belangstellenden en allen die te maken hebben (gehad) met een CVA
Cerebro Vasculair Accident), ook wel beroerte, hersenbloeding ofwel hersenin
farct genoemd, zijn van harte welkom.
Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij de heer P. J. van der Wende,
telefonisch bereikbaar onder nummer (0187) 485529.
De mannenkoorzang op Urk bestaat
honderd jaar. Om dat te vieren geven
de mannenkoren uit het vissersdorp
voor het eerst in de geschiedenis een
gezamenhjk concert. Het optreden
staat gepland voor zaterdag 15
november en vindt plaats in twee
Urker kerken.
Urk telt vijf mannenkoren, die allemaal hun
medewerking hebben toegezegd: het Urker
Mannenkoor 'Hallelujah', het Christelijk
Urker Visserskoor 'Crescendo', het Man
nenkoor 'Urker Zangers', het Christelijk
Mannenkoor 'Oud-Hallelujah' en de Man-
nenzangvereniging 'Onger Oens'. Samen
tellen deze koren mim driehonderd leden.
Het concert begint in de Petrakerk om
19.(X) uur. De organisatoren nodigen met
name mensen elders uit het land uit om die
kerk, gelegen in Wijk 8 in het oude cen
trum, te bezoeken. In de Bethelkerk (Wijk
2) begint het optreden om 20.30 uur. Daar
wordt publiek uit Urk en directe omgeving
verwacht. In beide kerken brengen de koren
hetzelfde programma.
De toegang tot dit concert is gratis. Wel is
er een collecte ter bestrijding van de onkos
ten. Wie zeker wil zijn van een plaats, kan
die reserveren. Stuur dan een aan uzelf
geadresseerde en voldoende gefrankeerde
envelop aan het Comité 'Honderd jaar
mannenkoorzang op Urk', p.a. T. Roos,
Harderbank 7, 8321 RS Urk. U krijgt dan
een plaatsbewijs, met routebeschrijving,
thuisgestuurd. Inlichting: telefoon (0527)
683609.
innènhiÊM
MIDDELHARNIS
Een keer per jaar kunnen de lezers
zelf bepalen welk boek een grote
prijs wint. Op vrijdag 31 oktober en
zaterdag 1 november kan in meer
dan 600 boekhandels en bibliotheken
een stem worden uitgebracht op het
favoriete boek.
Boekhandel Vroegindeweij en de Ge
meenschapsbibliotheek te Middelharnis
zijn op die twee dagen ook getransformeerd
tot stemlokaal voor de Trouw Pu-blieks-
prijs voor het Nederlandse Boek. Iedereen
van 16 jaar en ouder kan in de bibliotheek
en boekhandel in een daartoe speciaal inge
richt stemhokje met een heus rood potlood
een stemformulier in-vullen. Er zijn 15
titels genomineerd, van Anna Enquist tot
Joop Braakhekke, van Geert Mak tot domi
nee Nico ter Linden, van Youp van 't Hek
tot Michel Montignac. Een lezer mag ook
een titel van eigen keuze invullen. De
AVRO maakt een registratie van de verkie
zingsuitslag op woensdag 5 november, om
22.30 uur op Nederland 1.
Het winnende boek ontvangt de Trouw
Publieksprijs voor het Nederlandse Boek
1997, bestaande uit een geldbedrag van
15.000,- en een sculptuur van Jeroen
Henneman en krijgt de titel Boek van het
Jaar 1997. Daarnaast wordt een speciale
eenmalige Trouw Publieksprijs Boekenbon
gemaakt ter ere van de winnaar.
De Trouw Publieksprijs voor het Neder
landse Boek wordt dit jaar voor de elfde
maal uitgereikt. Van 1987 tot en met 1991
was het een oeuvreprijs, vanaf 1992 wordt
de prijs toegekend aan een boek. Winnaars
in de afgelopen jaren waren De Vriend
schap van Connie Pal-men, Indische duinen
van Adriaan van Dis, De tweeling van
Tessa de Loo en Heren van de Tliee van
Hella Haasse.
Mattheüs 6:16
De reclamefolders tonen overvloedig wat
voor lekkers er te koop is. De winkels
liggen vol en als christenen doen we (in
bescheiden mate) mee. We mogen toch
genieten van het goede dat God ons
schenkt?
Onze tekst gaat over vasten. Dat lijkt ons
meer geschikt voor de Islamieten gedu
rende de maand Ramadan. De Rooms
katholieken deden het ook in de vasten
tijd, voorafgaand aan Goede Vrijdag.
Maar is het ook iets voor Protestanten?
Verondersteld
In onze tekst gaat de Heere Jezus er van
uit dat het vasten gebeurt. 'En wanneer
gij vast...' Dus: als u het doet... en dan
komt er een aanwijzing. Je moet het niet
openlijk zichtbaar doen. Wanneer je
vast, doe het dan in het verborgene.
Daarmee wordt het vasten verondersteld.
Het was in die tijd ook heel gewoon en
werd veel gedaan.
De Heere Jezus heeft het vasten ook Zelf
in de praktijk gebracht. Hij was 40 dagen
en nachten in de woestijn en gedurende
die tijd at hij niet. Dat deed Hij om
gericht te zijn op goddelijke zaken.
Lichaam/geest
Ons lichaam vraagt veel aandacht. Uren
per dag besteden wij aan het kopen,
bereiden en eten van voedsel. De Bijbel
vindt het lichaam belangrijk, maar
Paulus zegt ook: Ik bedwing mijn
lichaam (1 Kor. 9:27). Het Nieuwe
Testament onderwijst ons: Geef niet
teveel toe aan de begeerten van het
lichaam. Houdt het lichaam in toom!
Vooral voor onze tijd is dat van belang
omdat wij zo gericht zijn op eten en drin
ken en genot. Om deze reden is het vas
ten zo nuttig. Als een oefening om het
lichaam te bedwingen en om bezig te
zijn met geestelijke zaken.
Verootmoediging
De tweede reden om te vasten is gelegen
in rouw, droefheid en verootmoediging.
We lezen daarvan heel wat keren in het
Oude Testament. Het meest bekende
voorbeeld is wel Ninevé. Jona zei: Over
40 dagen zal de stad verwoest worden.
Maar de koning van Ninevé gaf opdracht
tot bidden en vasten. We kennen de uit
slag: God kreeg berouw en spaarde de
stad.
De Heere zegt tegen het volk Israël door
middel van de profeet Joel: 'Bekeert u
tot Mij met uw ganse hart, en dat met
vasten en met geween en met rouwklage'
(2:12). Waarom hoort het vasten hierbij?
Daaruit wordt duidelijk dat we het bid
den echt menen. We offeren iets op om
ons te verootmoedigen. Het is niet iets in
het voorbijgaan, maar echt gemeend.
Onze voorvaderen hebben dit beseft. In
de 16e en 17e eeuw zijn in Nederland
door de overheid bid- en vastendagen
uitgeschreven. Bijv. als er oorlogsdrei
ging was of als er besmettelijke ziekten
uitbraken. De vader van het gezin moest
op de avond ervoor aan de gezinsleden
duidelijk maken waarom er gevast werd
en ook 'welke kracht de oefening van het
vasten heeft om een zegen van God te
verwerven'.
Geestelijke strijd
De derde reden voor vasten is de geeste
lijke strijd. Mattheüs 17 vertelt ons over
negen discipelen onder aan een berg. Er
komt een vader met een maanzieke jon
gen. Maar de discipelen zijn niet in staat
het kind te genezen. Jezus komt naar
beneden en bestraft de duivel, zodat deze
uitgaat. Vervolgens bestraft Hij het onge
loof van de discipelen en zegt: Dit
geslacht (nl. van duivelen) vaart niet uit
dan door bidden en vasten.
Het vasten kan een sleutel zijn die deu
ren ontsluit waar andere sleutels faalden.
Om die reden wordt in het boek
Handelingen het vasten genoemd als er
ambtsdragers gekozen worden (Hand. 13
en 14). Zo worden ze in hun dienst inge
leid. Geen diner, maar vasten, om gereed
te maken voor de geestelijke strijd.
Ook Luther heeft dat beseft. Hij heeft
veel gevast op de Wartburg toen hij zijn
bijbelvertaling maakte en het daarmee
opnam tegen de machtige roomse kerk
van zijn dagen.
Soorten vasten
Onder christenen die het vasten in prak
tijk brengen, bestaan er drie soorten vas
ten: 1) het soberheidsvasten, 2) de ont
houding van voedsel en 3) het totale vas
ten.
Het soberheidsvasten is de gemakkelijk
ste manier. Dat betekent wel eten en
drinken, doch alleen eenvoudig voedsel,
bijv. alleen droog brood en water. We
lezen dit van Daniël: geen smakelijke
spijze en geen vlees en geen wijn (Dan.
10:3).
In onze tijd kan dat betekenen: geen lek
kers, geen snoep en geen gebak. Dit is de
eenvoudigste vorm van vasten en kan
ook het gemakkelijkst beoefend worden
zonder dat anderen het merken.
Teken
Het vasten is een teken van liefde en toe
wijding aan God. Ouders ontzeggen zich
zaken voor hun kinderen. En kinderen
houden rekening met hun ouders. Zo
bedoelt de Heere het vasten. Het verste
vigt de band tussen de Hem en ons. De
Heere heeft graag dat onze ziel Hem toe
gewijd is, en dat als teken daarvan ook
ons lichaam bedwongen wordt.
Het vasten is een van de geestelijke
wapens. En de duivel zal natuurlijk zijn
uiterste best doen om ons te ontmoedi
gen. Van te voren en als wij ons hiermee
bezig houden. Satan zal proberen ons op
te wekken tot zelfmedelijden, en zeggen:
'Dit is toch niet nodig. En zo fanatiek
hoef je heus niet te zijn.' Het vasten is
een wapen in de geestelijke strijd. De
wapens die God geeft zijn altijd wapens
ter overwinning van het rijk van de boze.
Door het vasten terug te brengen in ons
geloofsleven, herontdekken we een van
de verloren geheimen van de vroege kerk
en van de reformatorische kerk. Opdat
God de lof en eer zal ontvangen.
M.J. Paul
De gemeenteraad van Goedereede heeft
in zijn vergadering van jl. donderdag in
gestemd met het collegevoorstel aan
speeltuinvereniging 'de Flipjes' te Oud-
dorp een bijdrage van ƒ25.000,- te
schenken. Van de commissie die zich
daarover tevoren heeft gebogen werd ge
zegd dat die er 'van harte' mee had inge
stemd.
Ook vanuit de raad heeft die goede wil
geklonken. De speeltuinvereniging be
heert de speeltuin op een aller voortreffe
lijkste manier, maar is laatstelijk gecon
fronteerd met de verplichting alle speel
toestellen aan de nieuwste veiligheidsei
sen te laten voldoen wat ruim negentig
duizend gulden gaat kosten.
Complimenten voor het speeltuinbestuur
uit RPF en PvdA-fractie; dhr. P. Grinwis
van Gemeentebelang vond het zelfs haast
ongelooflijk dat de Vereniging het
zolang, met eigen bescheiden middelen
heeft volgehouden, een 'ongelooflijke
prestatie' achtte hij dat te zijn.
NIEUWE TONGE
De Nationale collecte voor de Nierstich
ting bracht dit jaar in Nieuwe Tonge het
mooie bedrag op van 2.740,55. Het
succes van de collecte werd mogelijk
door de inzet van 13 collectanten. Alle
gevers hartelijk dank voor hun bijdrage
en de collectanten voor hun inspanning.
Wij rekenen volgend jaar weer op jullie!
Op donderdag 30 oktober 1997 zal
de Vereniging voor Natuur en
Landschapsbescherming weer haar
najaarslezing houden. Deze zal
weer als vanouds in de landbouw
school in Middelharnis plaatsvin
den.
Op deze avond zal meneer Meyer met
kompaan een verhaal vertellen, aange
vuld met dia's, over de nieuw opgerichte
roofvogel werkgroep. Hij zal het deze
avond in hoofdzaak hebben over het
voorkomen van de roofvogels op het
eiland met hun daarbij behorende leef
wijze.
Deze werkgroep is een aanvulling op de
al bestaande kerkuilen-werkgroep. Deze
mensen helpen de kerkuil om weer een
bestaan op het eiland te krijgen, door het
plaatsen van nestkasten in daarvoor ge
schikte boerderijen, deze boerderijen zijn
wel vrijwillig ter beschikking gesteld
voor het plaatsen van deze kasten.
Tijdens de pauze zal door het ISGO de
prijzen van de fotowedstrijd, die in het
kader van september natuurmaand ge
houden is, uitgereikt worden aan de win
naars. De foto's, die ingestuurd zijn, zul
len op deze avond te bezichtigen zijn. Ze
zullen hierna gedurende een maand ten
toongesteld worden in het gebouw van
het ISGO aan de Langeweg 74 in Mid
delharnis.
De landbouwschool is gelegen aan de
Langeweg in Middelharnis, de zaal is
open vanaf 19.30 uur, aanvang van de
najaarslezing is 20.00 uur.
Op zaterdagmorgen 25 oktober a.s. wordt
het oud papier weer opgehaald voor de
Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen.
Het ophalen begint om 9 uur.
Wilt u het gebundeld aan de kant van de
straat zetten en er geen karton tussen
stoppen? De vorige keer werd er 5.410
kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor
uw medewerking.
MIDDELHARNIS
Huishoudelijke competitie
(20 oktober 1997)
Groep 1:
M. H. R. van der Waal - J. Boeter....! - O
M. Verolme - G. J. H. v. Genderen ..O -1
J. du Pree - R. van HooffVi - Vi
J. van de Velde - W. I. PeemanO - 1
I. Lagendijk - A. L. MourikO - 1
Groep 2:
A. A. Khaneshir-E. Verbeek1 - O
C. J. Smit - M. L. van der Waal^A - Vi
W. Markwat-H. Taaie- li
Ant. Visser - T. C. van ProoijenV2 - Vi
P. Lesuis - M. BomO - 1
Groep 3:
A. L. van Maurik - R. WoltersA - Vi
F. Meiaard - H. K. SmitO - 1
Ad. Visser-L. NelemanO -1
C. Groenendijk - J. Noordijk1 - O
K. W. Wijnands - L. C. StruikO - 1
W. Villerius - F. van de Wetering- ^/z
J. Flint - C. I. VerbiestO - 1
Zo'n stumper toch. Haar hart was vol
medelijden met haar zoon, die niet goed
bij zijn verstand was. Ze werkte bedrij
vig voort en zuchtte van moeheid. Zo'n
toestand als het vanmorgen ook geweest
was. Het ongeluk met Bergman was na-
tuuriijk het ergste, zeker, zeker, maar dat
haar man het nu een paar weken zonder
zijn daggelder moest stellen, was niet
minder erg. Hoe moest dat voor elkaar komen! Hij
was totaal overstuur thuisgekomen en had de hele
morgen niets kunnen doen. Hannes had de wagen
nog moeten halen. Dat haar man alleen het zenuw
achtige paard op de boerderij had weten te krijgen,
was haar nog een wonder.
En zij, zijzelf, had de hele morgen nadat Rina ver
trokken was maar heen en weer kunnen draven.
Warm was ze en doodmoe. Maar straks zou Rina
weer komen; die moest dan maar met het melken
helpen. Zo'n toestand toch.
Och, daar was zij nu al klaar en die Hannes zal
zijn derde bord pakken. Jongen toch, dat er geen
schot in je zit, als een mens het dan zo druk heeft.
„Geef de doek maar hier, Hannes, ik zal het wel
afmaken, haal jij even een bak aardappelen uit de
kelder".
,.Zo, dat is gelijk klaar. Hannes", praatte ze, toen
de kelderdeur open- en dichtging. „Ga jij maar aan
de tafel zitten schillen, niet te dik, hoor. Ik ga even
naar bed en als Rina komt, moet je me roepen. Zul
je het doen?"
„Ja", zei Hannes, „schillen en roepen".
Hij keek zijn wegdribbelende moeder na. Het was
ineens stil in huis. Hij pakte een aardappel en keek
naar de pomp en luisterde naar het gestadige val
len van een druppel water in de pompbak.
„Tik, tik, tik", zei hij. „Tik, tik, tik".
Toen begon hij te schillen. Hij keek nog een paar
maal naar de blinkende pomp en de vallende drup
pel en lachte.
Maar langzamerhand kwamen er andere gedachten
in zijn hoofd. Wat had moeder gezegd? Schillen
en roepen. Schillen dus. Hij keek naar de aardap
pel in zijn hand en begon weer te werken. Maar
roepen? Waarom? Het was zo stil in huis. Of
moest hij vader gaan roepen? Of moeder? Hij keek
een tijdlang voor zich heen. Soms schilde hij ver
der. Ineens begon hij hardop te lachen. Hij was
moe van het denken, maar nu had hij het toch ge
vonden. Hij moest Rina roepen. Maar ze was er
niet. Toen keek hij om naar de pomp. De pomp
glom blinkend. De zon scheen er in. De pomp
brandde.
Rina reed op haar gemak langs de Achterdijk. Ze
wilde nog even genieten voor ze aan de lange mid
dag van arbeid begon. Anders dacht ze er nooit
over na of ze zin had in het werk, maar nu zag ze
er tegen op. Het leek of haar gedachten waren los-
gewoeld door de gebeurtenis van deze morgen.
Meestal herdacht ze haar moeder in een stille,
weemoedige stemming, maar nu was er weer het
verdriet dat schrijnde.
Ze herkende de plek, waar haar vader gevallen
was, aan de sporen op de weg en in het gras. Ze
stapte af. Hier had het dus kunnen gebeuren. Het
werd een vreemd samentreffen van twee ontroerin
gen: de droefheid om haar moeder en de blijd
schap om haar vader. Ze kon veel met hem bespre
ken, want hij begreep alles. Maar er waren dingen,
die je misschien alleen met een moeder kon bepra
ten. Misschien. Want er waren ook dingen, die je
met jezelf moest uitvechten.
Ze keek uit over het land. Het dorp lag weggedo
ken tussen de dichte bomen. Even kwam de toren
er boven uitsteken. En de lange rij hoeven in het
hout lag er rustig. Ze kende alle boerderijen en hun
bewoners. Daar woonde Versteeg met zijn vijf
zoons en vijf dochters. Dat die Piet nog altijd om
haar liep te draaien. Het was nu toch al twee jaar
geleden dat ze hem gezegd had dat het niets kon
worden omdat ze geen vijftien koeien meebracht.
Dat was wel een bezwaar, had hij eerlijk geant
woord. Natuurlijk, Piet, dat wist ik wel; zoek jij
maar goed, je aanstaande vrouw zit vast al met een
stal vol op je te wachten. - Maar hij had haar
blijkbaar nog niet gevonden.
En daar lag Hovenhof. Daar woonde Barend Ver
sloot, de vrijgezel, bij wie haar moeder vroeger
diende, zoals zij nu diende op Oudervreugd. Ja, ze
moest nu toch voortmaken. Maar terwijl ze opstap
te, keek ze naar Welgelegen, dat recht tegenover
haar lag. Gijsbert van Kralingen dus. Zou hij ook
om haar heen gaan draaien, en ondertussen zoeken
naar de schoonvader, die een dikke portefeuille
ergens vanuit het duister onder zijn vest te voor
schijn kon toveren? Ze kende iedereen in het dorp,
ook die van Welgelegen. De moeder was er zo
een, en Stijntje, hm, ja, keurde ze, die zou wel niet
veel anders zijn, vooral nu ze met Willem van He-
mert verkering had. De oude boer niet, daar kon
vader te goed mee praten. Die prees Van Kralin
gen altijd. Ze had nog nooit ontdekt, dat vader zich
in iemand vergist had. Leek Gijsbert op zijn vader
of op zijn moeder? Ze had de laatste maanden in
de kerk wel eens heimelijk naar hem zitten kijken.
En nu... vanmorgen... Fietsen nu! Vrouw Van
Bemmel zou zich wel geen raad weten. Ze zou ste
vig aanpakken en het verzuim van deze morgen
proberen in te halen.
Ze reed het erf op en stapte wat later de keuken
binnen.
„Dag, Hannes", zei ze, terwijl ze haar schort van
een haak aan de deur greep, „schil jij vast aardap
pelen voor morgen? Dat is fijn".
„Schillen en roepen", zei Hannes. Hij zette de bak
op tafel en stond op.
„Moest je je moeder roepen als ik kwam? Ga dan
maar naar haar toe".
„Ik moest jou roepen".
„Goed, hoor, ik ben er al. En ga nu je moeder
maar roepen".
Ze zette de stoelen aan de kant en begon de keu
ken te vegen. Hannes bleef strak naar haar kijken.
Ze was er aan gewend, dat hij altijd om haar heen
liep, een kwartier lang stil naar haar keek en dan
plotseling een korte zin uitstootte. Meestal be
greep ze hem wel. Als ze zelf in een najaarse mist-
avond naar huis reed, verscheen er soms onver
wacht het licht van een andere fiets. Het licht was
er plotseling en even snel was het weer verdwe
nen. Zo moest het in zijn hoofd zijn, dacht ze.
Urenlang schemering en nevel en soms een klein,
snel verdwijnend licht. Als je daaraan dacht, kon
je veel begrijpen.
Ze schrok ook niet toen hij vlak bij haar kwam
staan en zijn hand naar haar uitstrekte. Ze schrok
pas toen ze overeind kwam en zijn ogen zag. Dat
was hetzelfde licht, dat ze gezien had in de ogen
van Piet Versteeg en van andere jongens. Maar het
was tegelijk ook anders, liever, strelender, het
was... haar hart begon te bonzen van opwinding:
door het kijken van Hannes herinnerde ze zich, dat
Gijsbert haar vanmorgen ook een ogenblik zo had
aangezien.
„Kalm blijven", dacht ze en ze zei: „Zal ik je moe
der dan maar roepen?"
Ze keerde zich om en liep naar de deur. „Nee", zei
hij hard, terwijl zij doorliep. Ze hoorde hem achter
zich aankomen.
Zonder haast te tonen opende ze de deur, en trok
die achter zich dicht. Toen stond ze even hijgend
stil. (wordt vervolgd)
•SAeldW
i>»
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784