EHAtlDEII-IIIEmi/S Overdenking ROOFVOGELS Reformatie te Middelharnis op donderdag 30 oktober 1997 Bijeenkomst Ver. 'Samen Verder' uit de Heilige Schrift Urk viert honderd jaar mannenkoorzang Gemeente Goedereede steunt 'de Flipjes' Bibliotheek en boekhandel worden stemlokaal En wanneer gij vast... Collecte Nierstichting Oud papier Herkingen Schaakvereniging De Zwarte Pion 2e Blad VRIJDAG 24 OKTOBER 1997 No. 6648 De Interkerkelijke herdenking van de Kerkhervorming zal dit jaar D.V. plaatsvinden op donderdag 30 oktober a.s. in het kerkgebouw van de Her vormde Gemeente aan de Ring te Mid delharnis. Traditiegetrouw wordt de herdenkingssamenkomst belegd door het regionale comité Goeree-Overflak- kee van de Stichting 'In de Rechte Straat'. De aanvang is half acht. De opening zal worden verzorgd door ds. J. C. den Toom, predikant van de Her vormde Gemeente te Sommelsdijk. Aan sluitend zal hij spreken over een nog nader te bepalen thema. Ds. P. den Butter, predikant van de plaat selijke Christelijke Gereformeerde kerk zal spreken over een nader te bepalen thema, terwijl hij tevens de sluiting zal verzorgen. Medewerking wordt verleend door het Hervormd gemengd koor 'Jeduthun' onder leiding van Mar van der Veer. Het koor zal op het orgel begeleid worden door Bart-Jaap de Bakker. De samenkomst zal ook te beluisteren zijn over de kerktelefoons van de Chr. Ger. kerk en de Hervormde Gemeenten in Middelharnis en Sommelsdijk. KOLLEKTE VOOR KERKBOUW IN Tongeren Zoals bekend wordt er momenteel op Goeree-Overflakkee een financiële aktie gevoerd voor de bouw van een kerkje ten behoeve van de kleine protestantse ge meente in de Belgische stad Tongeren. De totale bouwkosten zullen, inclusief de grond, ruim 500.000,- bedragen. Onder de zegen van de Heere is in deze rooms katholieke stad een gemeente ont staan door middel van het evangelisatie werk van evangelist Vanhuysse. Elke zondag komen er een 75 a 100 kerkgan gers in de dienst. Tot voorjaar 1997 zaten de kerkgangers in de bijbelwinkel tot in de gangen toe. Met veel moeite is een tijdelijke ruimte gehuurd maar er is een dringende behoefte aan een eigen kerkgebouw. In middels is er grond aangekocht en kan begin 1998 met de bouw worden begon nen. De gemeenteleden zelf zijn niet vele ede len en niet vele rijken. Daarom is men aangewezen op hulp uit Nederland. Door de Stichting Tn de Rechte Straat' zijn in Nederland diverse acties opgezet om het bovengenoemtie bedrag bijeen te bren gen. Het comité Goeree-Overflakkee wil in deze geldwervingsactie niet achterblij ven en heeft voor 1997 een inspannings verplichting op zich genomen van 50.000,-. Van dit bedrag is inmiddels ƒ18.000,- binnengekomen, afkomstig van particulieren, scholen, bedrijven en kerken. Er ontbreekt dus nog een bedrag van ƒ32.000,-. We doen dan ook een dringend beroep op de bevolking van Goeree-Overflakkee om het ontbrekende bedrag bijeen te brengen. In het licht van het voorgaande bevelen wij dan ook de kollekte op de Hervormingsavond van harte aan! Wanneer wij persoonlijk mogen leven uit het Evangelie van genade, door de Re formatie herontdekt, zullen we de kleine gemeente van Tongeren zeker willen steunen. Kortgeleden stond er in Eilanden Nieuws een interview met Evangelist Vanhuysse waarin hij een rijk getuigenis gaf van zijn geloof in de Heere Jezus Christus. Evangelist Vanhuysse weet zich van de Heere geroepen om het Evangelie te pre diken aan zijn landgenoten. Geroepen en gezonden om mensen in hun diepe gees telijke nood op te zoeken en hen te nodi gen tot de Ene die verlossen kan, Chris tus Jezus. In het interview zei hij dat als volgt: „De nood is mij opgelegd en wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! (1 Kor. 9:16). Kunt u niet naar de bijeenkomst komen en wilt u toch dit werk steunen, maak dan uw bijdrage over op rekening 34.20.58.533 t.n.v. 'In de Rechte Straat' bij Rabobank Middelharnis. Bij voorbaat onze hartelijke dank! Tenslotte Hartelijk hoopt het regionale comité Goeree-Overflakkee, dat velen de her denkingsdienst in Middelharnis zullen bezoeken. Elk jaar is er een vaste kern van bezoekers, die er grote waarde aan hechten om zich, in ieder geval rond de Hervormingsdag, gezamenlijk onder Gods Woord te zetten. Bij alle verwarring in de kerken van Ge reformeerde belijdenis moge er op de hervormingsavond een eendrachtig gebed zijn om een geestelijke opwekking onder ons volk. De Heere is ook anno 1997 de Machtige om door de onwederstandelijke werking van Zijn Heilige Geest, zondaren te trek ken uit de duisternis van de zonde en te brengen tot de zaligmakende kennis van Jezus Christus. Wij verwachten dan ook vele jongeren en ouderen in de herdenkingssamen komst in Middelharnis te mogen ontmoe ten. Het regionale comité G&O van 'In de Rechte Straat' De Vereniging 'Samen Verder' voor CVA-getroffenen en hun partners houdt op zaterdag 1 november a.s. van 14.00 tot 16.00 uur een bijeen komst met als thema 'KARAKTERVERANDERING NA EEN CVA'. Spreker is de heer Dr. U. W. Huisman, neuroloog van de Stichting Het Van Weel Bethesda Ziekenhuis te Dirksland. De bijeenkomst vindt plaats in de Verjaardags kamer van Verpleeghuis 'De Samaritaan', Koningin Ju-lianaweg 56 te Sommels dijk. Leden, belangstellenden en allen die te maken hebben (gehad) met een CVA Cerebro Vasculair Accident), ook wel beroerte, hersenbloeding ofwel hersenin farct genoemd, zijn van harte welkom. Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij de heer P. J. van der Wende, telefonisch bereikbaar onder nummer (0187) 485529. De mannenkoorzang op Urk bestaat honderd jaar. Om dat te vieren geven de mannenkoren uit het vissersdorp voor het eerst in de geschiedenis een gezamenhjk concert. Het optreden staat gepland voor zaterdag 15 november en vindt plaats in twee Urker kerken. Urk telt vijf mannenkoren, die allemaal hun medewerking hebben toegezegd: het Urker Mannenkoor 'Hallelujah', het Christelijk Urker Visserskoor 'Crescendo', het Man nenkoor 'Urker Zangers', het Christelijk Mannenkoor 'Oud-Hallelujah' en de Man- nenzangvereniging 'Onger Oens'. Samen tellen deze koren mim driehonderd leden. Het concert begint in de Petrakerk om 19.(X) uur. De organisatoren nodigen met name mensen elders uit het land uit om die kerk, gelegen in Wijk 8 in het oude cen trum, te bezoeken. In de Bethelkerk (Wijk 2) begint het optreden om 20.30 uur. Daar wordt publiek uit Urk en directe omgeving verwacht. In beide kerken brengen de koren hetzelfde programma. De toegang tot dit concert is gratis. Wel is er een collecte ter bestrijding van de onkos ten. Wie zeker wil zijn van een plaats, kan die reserveren. Stuur dan een aan uzelf geadresseerde en voldoende gefrankeerde envelop aan het Comité 'Honderd jaar mannenkoorzang op Urk', p.a. T. Roos, Harderbank 7, 8321 RS Urk. U krijgt dan een plaatsbewijs, met routebeschrijving, thuisgestuurd. Inlichting: telefoon (0527) 683609. innènhiÊM MIDDELHARNIS Een keer per jaar kunnen de lezers zelf bepalen welk boek een grote prijs wint. Op vrijdag 31 oktober en zaterdag 1 november kan in meer dan 600 boekhandels en bibliotheken een stem worden uitgebracht op het favoriete boek. Boekhandel Vroegindeweij en de Ge meenschapsbibliotheek te Middelharnis zijn op die twee dagen ook getransformeerd tot stemlokaal voor de Trouw Pu-blieks- prijs voor het Nederlandse Boek. Iedereen van 16 jaar en ouder kan in de bibliotheek en boekhandel in een daartoe speciaal inge richt stemhokje met een heus rood potlood een stemformulier in-vullen. Er zijn 15 titels genomineerd, van Anna Enquist tot Joop Braakhekke, van Geert Mak tot domi nee Nico ter Linden, van Youp van 't Hek tot Michel Montignac. Een lezer mag ook een titel van eigen keuze invullen. De AVRO maakt een registratie van de verkie zingsuitslag op woensdag 5 november, om 22.30 uur op Nederland 1. Het winnende boek ontvangt de Trouw Publieksprijs voor het Nederlandse Boek 1997, bestaande uit een geldbedrag van 15.000,- en een sculptuur van Jeroen Henneman en krijgt de titel Boek van het Jaar 1997. Daarnaast wordt een speciale eenmalige Trouw Publieksprijs Boekenbon gemaakt ter ere van de winnaar. De Trouw Publieksprijs voor het Neder landse Boek wordt dit jaar voor de elfde maal uitgereikt. Van 1987 tot en met 1991 was het een oeuvreprijs, vanaf 1992 wordt de prijs toegekend aan een boek. Winnaars in de afgelopen jaren waren De Vriend schap van Connie Pal-men, Indische duinen van Adriaan van Dis, De tweeling van Tessa de Loo en Heren van de Tliee van Hella Haasse. Mattheüs 6:16 De reclamefolders tonen overvloedig wat voor lekkers er te koop is. De winkels liggen vol en als christenen doen we (in bescheiden mate) mee. We mogen toch genieten van het goede dat God ons schenkt? Onze tekst gaat over vasten. Dat lijkt ons meer geschikt voor de Islamieten gedu rende de maand Ramadan. De Rooms katholieken deden het ook in de vasten tijd, voorafgaand aan Goede Vrijdag. Maar is het ook iets voor Protestanten? Verondersteld In onze tekst gaat de Heere Jezus er van uit dat het vasten gebeurt. 'En wanneer gij vast...' Dus: als u het doet... en dan komt er een aanwijzing. Je moet het niet openlijk zichtbaar doen. Wanneer je vast, doe het dan in het verborgene. Daarmee wordt het vasten verondersteld. Het was in die tijd ook heel gewoon en werd veel gedaan. De Heere Jezus heeft het vasten ook Zelf in de praktijk gebracht. Hij was 40 dagen en nachten in de woestijn en gedurende die tijd at hij niet. Dat deed Hij om gericht te zijn op goddelijke zaken. Lichaam/geest Ons lichaam vraagt veel aandacht. Uren per dag besteden wij aan het kopen, bereiden en eten van voedsel. De Bijbel vindt het lichaam belangrijk, maar Paulus zegt ook: Ik bedwing mijn lichaam (1 Kor. 9:27). Het Nieuwe Testament onderwijst ons: Geef niet teveel toe aan de begeerten van het lichaam. Houdt het lichaam in toom! Vooral voor onze tijd is dat van belang omdat wij zo gericht zijn op eten en drin ken en genot. Om deze reden is het vas ten zo nuttig. Als een oefening om het lichaam te bedwingen en om bezig te zijn met geestelijke zaken. Verootmoediging De tweede reden om te vasten is gelegen in rouw, droefheid en verootmoediging. We lezen daarvan heel wat keren in het Oude Testament. Het meest bekende voorbeeld is wel Ninevé. Jona zei: Over 40 dagen zal de stad verwoest worden. Maar de koning van Ninevé gaf opdracht tot bidden en vasten. We kennen de uit slag: God kreeg berouw en spaarde de stad. De Heere zegt tegen het volk Israël door middel van de profeet Joel: 'Bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween en met rouwklage' (2:12). Waarom hoort het vasten hierbij? Daaruit wordt duidelijk dat we het bid den echt menen. We offeren iets op om ons te verootmoedigen. Het is niet iets in het voorbijgaan, maar echt gemeend. Onze voorvaderen hebben dit beseft. In de 16e en 17e eeuw zijn in Nederland door de overheid bid- en vastendagen uitgeschreven. Bijv. als er oorlogsdrei ging was of als er besmettelijke ziekten uitbraken. De vader van het gezin moest op de avond ervoor aan de gezinsleden duidelijk maken waarom er gevast werd en ook 'welke kracht de oefening van het vasten heeft om een zegen van God te verwerven'. Geestelijke strijd De derde reden voor vasten is de geeste lijke strijd. Mattheüs 17 vertelt ons over negen discipelen onder aan een berg. Er komt een vader met een maanzieke jon gen. Maar de discipelen zijn niet in staat het kind te genezen. Jezus komt naar beneden en bestraft de duivel, zodat deze uitgaat. Vervolgens bestraft Hij het onge loof van de discipelen en zegt: Dit geslacht (nl. van duivelen) vaart niet uit dan door bidden en vasten. Het vasten kan een sleutel zijn die deu ren ontsluit waar andere sleutels faalden. Om die reden wordt in het boek Handelingen het vasten genoemd als er ambtsdragers gekozen worden (Hand. 13 en 14). Zo worden ze in hun dienst inge leid. Geen diner, maar vasten, om gereed te maken voor de geestelijke strijd. Ook Luther heeft dat beseft. Hij heeft veel gevast op de Wartburg toen hij zijn bijbelvertaling maakte en het daarmee opnam tegen de machtige roomse kerk van zijn dagen. Soorten vasten Onder christenen die het vasten in prak tijk brengen, bestaan er drie soorten vas ten: 1) het soberheidsvasten, 2) de ont houding van voedsel en 3) het totale vas ten. Het soberheidsvasten is de gemakkelijk ste manier. Dat betekent wel eten en drinken, doch alleen eenvoudig voedsel, bijv. alleen droog brood en water. We lezen dit van Daniël: geen smakelijke spijze en geen vlees en geen wijn (Dan. 10:3). In onze tijd kan dat betekenen: geen lek kers, geen snoep en geen gebak. Dit is de eenvoudigste vorm van vasten en kan ook het gemakkelijkst beoefend worden zonder dat anderen het merken. Teken Het vasten is een teken van liefde en toe wijding aan God. Ouders ontzeggen zich zaken voor hun kinderen. En kinderen houden rekening met hun ouders. Zo bedoelt de Heere het vasten. Het verste vigt de band tussen de Hem en ons. De Heere heeft graag dat onze ziel Hem toe gewijd is, en dat als teken daarvan ook ons lichaam bedwongen wordt. Het vasten is een van de geestelijke wapens. En de duivel zal natuurlijk zijn uiterste best doen om ons te ontmoedi gen. Van te voren en als wij ons hiermee bezig houden. Satan zal proberen ons op te wekken tot zelfmedelijden, en zeggen: 'Dit is toch niet nodig. En zo fanatiek hoef je heus niet te zijn.' Het vasten is een wapen in de geestelijke strijd. De wapens die God geeft zijn altijd wapens ter overwinning van het rijk van de boze. Door het vasten terug te brengen in ons geloofsleven, herontdekken we een van de verloren geheimen van de vroege kerk en van de reformatorische kerk. Opdat God de lof en eer zal ontvangen. M.J. Paul De gemeenteraad van Goedereede heeft in zijn vergadering van jl. donderdag in gestemd met het collegevoorstel aan speeltuinvereniging 'de Flipjes' te Oud- dorp een bijdrage van ƒ25.000,- te schenken. Van de commissie die zich daarover tevoren heeft gebogen werd ge zegd dat die er 'van harte' mee had inge stemd. Ook vanuit de raad heeft die goede wil geklonken. De speeltuinvereniging be heert de speeltuin op een aller voortreffe lijkste manier, maar is laatstelijk gecon fronteerd met de verplichting alle speel toestellen aan de nieuwste veiligheidsei sen te laten voldoen wat ruim negentig duizend gulden gaat kosten. Complimenten voor het speeltuinbestuur uit RPF en PvdA-fractie; dhr. P. Grinwis van Gemeentebelang vond het zelfs haast ongelooflijk dat de Vereniging het zolang, met eigen bescheiden middelen heeft volgehouden, een 'ongelooflijke prestatie' achtte hij dat te zijn. NIEUWE TONGE De Nationale collecte voor de Nierstich ting bracht dit jaar in Nieuwe Tonge het mooie bedrag op van 2.740,55. Het succes van de collecte werd mogelijk door de inzet van 13 collectanten. Alle gevers hartelijk dank voor hun bijdrage en de collectanten voor hun inspanning. Wij rekenen volgend jaar weer op jullie! Op donderdag 30 oktober 1997 zal de Vereniging voor Natuur en Landschapsbescherming weer haar najaarslezing houden. Deze zal weer als vanouds in de landbouw school in Middelharnis plaatsvin den. Op deze avond zal meneer Meyer met kompaan een verhaal vertellen, aange vuld met dia's, over de nieuw opgerichte roofvogel werkgroep. Hij zal het deze avond in hoofdzaak hebben over het voorkomen van de roofvogels op het eiland met hun daarbij behorende leef wijze. Deze werkgroep is een aanvulling op de al bestaande kerkuilen-werkgroep. Deze mensen helpen de kerkuil om weer een bestaan op het eiland te krijgen, door het plaatsen van nestkasten in daarvoor ge schikte boerderijen, deze boerderijen zijn wel vrijwillig ter beschikking gesteld voor het plaatsen van deze kasten. Tijdens de pauze zal door het ISGO de prijzen van de fotowedstrijd, die in het kader van september natuurmaand ge houden is, uitgereikt worden aan de win naars. De foto's, die ingestuurd zijn, zul len op deze avond te bezichtigen zijn. Ze zullen hierna gedurende een maand ten toongesteld worden in het gebouw van het ISGO aan de Langeweg 74 in Mid delharnis. De landbouwschool is gelegen aan de Langeweg in Middelharnis, de zaal is open vanaf 19.30 uur, aanvang van de najaarslezing is 20.00 uur. Op zaterdagmorgen 25 oktober a.s. wordt het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? De vorige keer werd er 5.410 kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor uw medewerking. MIDDELHARNIS Huishoudelijke competitie (20 oktober 1997) Groep 1: M. H. R. van der Waal - J. Boeter....! - O M. Verolme - G. J. H. v. Genderen ..O -1 J. du Pree - R. van HooffVi - Vi J. van de Velde - W. I. PeemanO - 1 I. Lagendijk - A. L. MourikO - 1 Groep 2: A. A. Khaneshir-E. Verbeek1 - O C. J. Smit - M. L. van der Waal^A - Vi W. Markwat-H. Taaie- li Ant. Visser - T. C. van ProoijenV2 - Vi P. Lesuis - M. BomO - 1 Groep 3: A. L. van Maurik - R. WoltersA - Vi F. Meiaard - H. K. SmitO - 1 Ad. Visser-L. NelemanO -1 C. Groenendijk - J. Noordijk1 - O K. W. Wijnands - L. C. StruikO - 1 W. Villerius - F. van de Wetering- ^/z J. Flint - C. I. VerbiestO - 1 Zo'n stumper toch. Haar hart was vol medelijden met haar zoon, die niet goed bij zijn verstand was. Ze werkte bedrij vig voort en zuchtte van moeheid. Zo'n toestand als het vanmorgen ook geweest was. Het ongeluk met Bergman was na- tuuriijk het ergste, zeker, zeker, maar dat haar man het nu een paar weken zonder zijn daggelder moest stellen, was niet minder erg. Hoe moest dat voor elkaar komen! Hij was totaal overstuur thuisgekomen en had de hele morgen niets kunnen doen. Hannes had de wagen nog moeten halen. Dat haar man alleen het zenuw achtige paard op de boerderij had weten te krijgen, was haar nog een wonder. En zij, zijzelf, had de hele morgen nadat Rina ver trokken was maar heen en weer kunnen draven. Warm was ze en doodmoe. Maar straks zou Rina weer komen; die moest dan maar met het melken helpen. Zo'n toestand toch. Och, daar was zij nu al klaar en die Hannes zal zijn derde bord pakken. Jongen toch, dat er geen schot in je zit, als een mens het dan zo druk heeft. „Geef de doek maar hier, Hannes, ik zal het wel afmaken, haal jij even een bak aardappelen uit de kelder". ,.Zo, dat is gelijk klaar. Hannes", praatte ze, toen de kelderdeur open- en dichtging. „Ga jij maar aan de tafel zitten schillen, niet te dik, hoor. Ik ga even naar bed en als Rina komt, moet je me roepen. Zul je het doen?" „Ja", zei Hannes, „schillen en roepen". Hij keek zijn wegdribbelende moeder na. Het was ineens stil in huis. Hij pakte een aardappel en keek naar de pomp en luisterde naar het gestadige val len van een druppel water in de pompbak. „Tik, tik, tik", zei hij. „Tik, tik, tik". Toen begon hij te schillen. Hij keek nog een paar maal naar de blinkende pomp en de vallende drup pel en lachte. Maar langzamerhand kwamen er andere gedachten in zijn hoofd. Wat had moeder gezegd? Schillen en roepen. Schillen dus. Hij keek naar de aardap pel in zijn hand en begon weer te werken. Maar roepen? Waarom? Het was zo stil in huis. Of moest hij vader gaan roepen? Of moeder? Hij keek een tijdlang voor zich heen. Soms schilde hij ver der. Ineens begon hij hardop te lachen. Hij was moe van het denken, maar nu had hij het toch ge vonden. Hij moest Rina roepen. Maar ze was er niet. Toen keek hij om naar de pomp. De pomp glom blinkend. De zon scheen er in. De pomp brandde. Rina reed op haar gemak langs de Achterdijk. Ze wilde nog even genieten voor ze aan de lange mid dag van arbeid begon. Anders dacht ze er nooit over na of ze zin had in het werk, maar nu zag ze er tegen op. Het leek of haar gedachten waren los- gewoeld door de gebeurtenis van deze morgen. Meestal herdacht ze haar moeder in een stille, weemoedige stemming, maar nu was er weer het verdriet dat schrijnde. Ze herkende de plek, waar haar vader gevallen was, aan de sporen op de weg en in het gras. Ze stapte af. Hier had het dus kunnen gebeuren. Het werd een vreemd samentreffen van twee ontroerin gen: de droefheid om haar moeder en de blijd schap om haar vader. Ze kon veel met hem bespre ken, want hij begreep alles. Maar er waren dingen, die je misschien alleen met een moeder kon bepra ten. Misschien. Want er waren ook dingen, die je met jezelf moest uitvechten. Ze keek uit over het land. Het dorp lag weggedo ken tussen de dichte bomen. Even kwam de toren er boven uitsteken. En de lange rij hoeven in het hout lag er rustig. Ze kende alle boerderijen en hun bewoners. Daar woonde Versteeg met zijn vijf zoons en vijf dochters. Dat die Piet nog altijd om haar liep te draaien. Het was nu toch al twee jaar geleden dat ze hem gezegd had dat het niets kon worden omdat ze geen vijftien koeien meebracht. Dat was wel een bezwaar, had hij eerlijk geant woord. Natuurlijk, Piet, dat wist ik wel; zoek jij maar goed, je aanstaande vrouw zit vast al met een stal vol op je te wachten. - Maar hij had haar blijkbaar nog niet gevonden. En daar lag Hovenhof. Daar woonde Barend Ver sloot, de vrijgezel, bij wie haar moeder vroeger diende, zoals zij nu diende op Oudervreugd. Ja, ze moest nu toch voortmaken. Maar terwijl ze opstap te, keek ze naar Welgelegen, dat recht tegenover haar lag. Gijsbert van Kralingen dus. Zou hij ook om haar heen gaan draaien, en ondertussen zoeken naar de schoonvader, die een dikke portefeuille ergens vanuit het duister onder zijn vest te voor schijn kon toveren? Ze kende iedereen in het dorp, ook die van Welgelegen. De moeder was er zo een, en Stijntje, hm, ja, keurde ze, die zou wel niet veel anders zijn, vooral nu ze met Willem van He- mert verkering had. De oude boer niet, daar kon vader te goed mee praten. Die prees Van Kralin gen altijd. Ze had nog nooit ontdekt, dat vader zich in iemand vergist had. Leek Gijsbert op zijn vader of op zijn moeder? Ze had de laatste maanden in de kerk wel eens heimelijk naar hem zitten kijken. En nu... vanmorgen... Fietsen nu! Vrouw Van Bemmel zou zich wel geen raad weten. Ze zou ste vig aanpakken en het verzuim van deze morgen proberen in te halen. Ze reed het erf op en stapte wat later de keuken binnen. „Dag, Hannes", zei ze, terwijl ze haar schort van een haak aan de deur greep, „schil jij vast aardap pelen voor morgen? Dat is fijn". „Schillen en roepen", zei Hannes. Hij zette de bak op tafel en stond op. „Moest je je moeder roepen als ik kwam? Ga dan maar naar haar toe". „Ik moest jou roepen". „Goed, hoor, ik ben er al. En ga nu je moeder maar roepen". Ze zette de stoelen aan de kant en begon de keu ken te vegen. Hannes bleef strak naar haar kijken. Ze was er aan gewend, dat hij altijd om haar heen liep, een kwartier lang stil naar haar keek en dan plotseling een korte zin uitstootte. Meestal be greep ze hem wel. Als ze zelf in een najaarse mist- avond naar huis reed, verscheen er soms onver wacht het licht van een andere fiets. Het licht was er plotseling en even snel was het weer verdwe nen. Zo moest het in zijn hoofd zijn, dacht ze. Urenlang schemering en nevel en soms een klein, snel verdwijnend licht. Als je daaraan dacht, kon je veel begrijpen. Ze schrok ook niet toen hij vlak bij haar kwam staan en zijn hand naar haar uitstrekte. Ze schrok pas toen ze overeind kwam en zijn ogen zag. Dat was hetzelfde licht, dat ze gezien had in de ogen van Piet Versteeg en van andere jongens. Maar het was tegelijk ook anders, liever, strelender, het was... haar hart begon te bonzen van opwinding: door het kijken van Hannes herinnerde ze zich, dat Gijsbert haar vanmorgen ook een ogenblik zo had aangezien. „Kalm blijven", dacht ze en ze zei: „Zal ik je moe der dan maar roepen?" Ze keerde zich om en liep naar de deur. „Nee", zei hij hard, terwijl zij doorliep. Ze hoorde hem achter zich aankomen. Zonder haast te tonen opende ze de deur, en trok die achter zich dicht. Toen stond ze even hijgend stil. (wordt vervolgd) •SAeldW i>» DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3