f 2.8 miljoen uit voor fietspad Dirksland-Herkingen Vrachtwagencombinatie met compost gelianteici De 5e generatie hartelijk begroet Bericht van het Voorlopig Actiecomité Goeree-Overfiakicee ZOMERPEIL il fa ^-S Brandweer Middelhamis 3e JUL^MINNAARD ^^^VASTGOED Fotopuzzeltocht O.IVI.-dag Goedereede Chauffeur na ruim een uur bevrijd Ouddorp in T.V. uitzending Inleveren Landbouwbonnen MBVO-bekerwedstrijd V 'ii Fietspad Slik 70e Jaargang DINSDAG 30 SEPTEMBER 1997 No. 6641 POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 482629. ..,-«5^^^teurr-A^Grinwis, tel. (0187) 483392. FAX (0187) 485736 fes.-----------"^~^'^^yXx''v----------------------------------------------------------------- CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond KWARTAALABONNEMENT 14,75 JAARABONNEMENT 57,- Advertentieprijs 41 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief. Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108 "^■;:,1-^ÜSL8UHG - Ingezonden: De situatie m.b.t. een luchtvaartlocatie op Goeree-Overflakkee is verontrustend. Als Voorlopig Actiecomité Goeree- Overflakkee hebben we ons nader geïn formeerd en moeten constateren dat een vliegveld op Goeree-Overflakkee dichter bij is dan menigeen denkt. Op 9 juli 1997 heeft op het ministerie van Verkeer en Waterstaat bestuurlijk overleg plaatsgevonden over het voortbe staan van Zestienhoven/Rotterdam Air port. Bij het overleg waren onder anderen aan wezig: Minister Jorritsma, minister De Boer, wethouder Kombrink van Rotter dam en gedeputeerde Brouwer van Zuid- Holland. De voor Goeree-Overflakkee belangrijke uitspraken in het overleg willen we u niet onthouden. Een van de eerste agenda punten van het overleg betreft de stand van zaken betreffende de kleine recre atieve luchtvaart. De heer Kombrink voert daarover als volgt het woord: De problematiek van de kleine recreatie ve luchtvaart is lastig. Door de Rotter damse politiek wordt een perspectief op een structurele oplossing gewenst. De kleine luchtvaart kan de hoeksteen vor men om tot oplossingen te komen. Con form uw (minister Jorritsma) verzoek heeft Rotterdam gezocht naar alternatie ve locaties voor de recreatieve lucht vaart. Na verkennend onderzoek door de pro vincie Zuid-Holland is Goeree-Over flakkee overgebleven als de meest kans rijke locatie. B enW van Oostflakkee en Middelhamis hebben een positieve grondhouding aangenomen en een tijd pad aangegeven: begin september behandeling in de gemeenteraad. Omdat Goeree in de provincie Zuid- Holland ligt, kan de provincie het onderwerp rechtstreeks bespreken met de gemeenten. Zuid-Holland wijst op het risico van een minder sterke onder handelingspositie als Goeree-Overflak kee her-ingedeeld wordt bij Zeeland. Mevrouw De Boer is van mening dat: uitbreiding van de kleine luchthavenca paciteit politiek niet haalbaar is in deze periode van verkiezingen en een periode waarin de relatie gezondheid, milieu en economie veelvuldig ter discussie wordt gesteld. Dat er feitelijk sprake is van ver plaatste capaciteit doet niet af aan de beleving: er komt een klein luchthaven terrein bij. De heer Kombrink wijst de ministers er op dat hij dit najaar al met uitzicht op een structurele oplossing moet komen, omdat anders het risico bestaat dat t.g.v. de verkiezingen het hele proces wéér opnieuw van onderaf aan opgebouwd moet worden. Mevrouw Jorritsma stemt er mee in dat de heer Kombrink een politiek lobbycir- cuit start. Tot zover deze berichtgeving. We zullen u verder op de hoogte houden. Namens het Voorlopig Actiecomité Goe ree-Overflakkee, met dank voor de vele en veelzeggende reacties die wij reeds hebben ontvangen, Cathy Westdorp Stationsweg 2, 3247 BW Dirksland De brandweer van Middelhamis, die af gelopen zaterdag in Uithoom heeft deel genomen aan het landskampioenschap T.H.V. (Technische Hulpverlening) is op een verdienstelijke 3e plaats geëindigd. Het mag al een prestatie heten dat de ploeg zich voor het vierde achtereenvol gende jaar voor deelname aan het lands kampioenschap klasseerde. Er werd door 10 ploegen deelgenomen. Het dagelijks gemeentebestuur en een bus vol suppor ters is de ploeg naar het wedstrijdterrein gevolgd. Goeree-Overflakkee B.V. Voor de koop of verkoop van uw woning Doetinchemsestroat 32-34, 3241 AA Middelhamis Tel. (0187)48 2606 De prijswinnaars van de fotopuzzeltocht t.g.v. Open Monumentendag in Goede reede zijn; fam. W. Pijl, Rustburg 23, Ouddorp, eerste prijs 50,-; Leander van Seters, Geuzenpad 28, Goedereede, tweede prijs 25,-; Mark Witte, Z. Ha- vendijk 2, Goedereede, derde prijs 15,-. De prijswinnaars krijgen hun prijs deze week thuisbezorgd. Alle opge telde huisnummers leverden het getal 227 op. Een beetje anders dan anders is'ie wel geweest, de bijeenkomst van vrij dagmiddag van de Ver. Vergadering van het Waterschap Goeree-Over flakkee. Veel meer dan over waterbeheersing ging het over de droge sec tor, over de aanleg van een Provinciaal fietspad aan de binnenzijde van de duinen, waarop het schap niet echt zit te wachten („vermorsing van belastinggeld", heeft zelfs een hoofdingeland gemopperd), en over de aanleg van het fietspad Dirksland-Herkingen waarvoor 2.8 miljoen beschikbaar werd gesteld; al dertig jaar wordt daarnaar reikhalzend uit gezien. Zelfs ging het over een vermaledijd vliegveld op Goeree-Over flakkee. Hoofdingeland Gerrit Joppe heeft over dat laatste heikele punt een motie inge diend die de instemming van de hele ver- agdering heeft gekregen. Een vliegveld wordt hier niet gewenst, alle medewer king aan een evt. voornemen van de zijde van de Provincie zal dan ook worden onthouden, zo werd besloten. In een korte toelichting had dhr. Joppe een vliegveld op Flakkee 'een speeltje voor de stedelijke elitie' genoemd, dat, bij realisering, de regionale identiteit voor een deel naar de knoppen zou hel pen, terwijl die toch al wordt bedreigd, vindt dhr. Joppe, door de negatieve effec ten van de intensieve varkenshouderij. „Beleidsmakers zeggen het goede voor te hebben met de streek, maar hier een vliegveld te projecteren zijn streken van beleidsmakers, zo kaatste dhr. Joppe de bal terug. Om het kwaad in de kiem te smoren beval hij instemming met z'n motie aan, die bleek er te zijn, van de totale verga dering zelfs. Het fietspad dat - voor Dijkgraaf en heemraden - niet zo hoeft, is het Prov. fietspad nr. 240 dat sinds 1986 op het Prov. fietspadenplan voorkomt; het is onderdeel van de fietspad-schakel Den Helder-Bretagne. De Prov. lijkt met de aanleg ernst te gaan maken, al beluister den we in de wandelgangen (van het Waterschapsgebouw) dat de jongste in formatie laat weten dat dat minstens nog vijf jaar duren gaat. Dijkgraaf Goekoop heeft, naar ons gevoel voor 't eerst, de gewoonte van zijn voorganger dijkgraaf H. L. van Kampenhout overgenomen. Ook dhr. Goekoop sloot z'n openingswoord af met de stelling van mening te zijn dat grote waterschappers van verleden en heden via straatnaamgeving geëerd zouden moeten worden. In het openingswoord o.a. de vermelding dat het beheer en onderhoud van de kust sinds 1 januari 1997 bij het Waterschap berust. Rijkswaterstaat zou, let wel, zou, aan de overdracht een feestelijk tintje geven, maar daar is nog niets over verno men. Zomin trouwens één woord is ge wisseld over de hiervoor genoemde vliegveldlocatie, ,,door niets en nie mand", verzekerde de Dijkgraaf. Dat zei hij van een evt. vliegveld dat daarmee de rust die Goeree-Overflakkee zo eigen is zeker niet gediend zal zijn. 2.8 MILJOEN De Vergadering werd een crediet van 2.8 miljoen gevraagd voor de aanleg van het fietspad Dirksland-Herkingen, aan de oostzijde van de huidige Geldersedijk en de zg. 'overlaging', c.q. aanstorting van de hoofdrijbaan die over de hele lengte 5 mtr. breed zal worden. Dijkgraaf en heemraden verheelden niet dat het nieu we plan een gestripte versie is van het oorspronkelijke plan dat sprak van een reconstructie van het dijklichaam. Het houdt verband met de schaarse financiële middelen-, maar ook met de hedendaagse opvattingen op het gebied van de ver keersveiligheid. Bij verbetering van we gen - vooral buiten de bebouwde kom - wordt niet meer voetstoots overgegaan tot verbreding en het recht maken van het rij-oppervlak, heeft ingenieursbureau Zuid Holland laten weten. De Herkingense hoofdingeland J. H. Kalle was er maar weinig over te spreken en z'n gevoelens noemde hij dan ook 'gemengd'. De Geldersedijk wordt niet meer gere construeerd maar krijgt slechts een laag asfalt en dat grieft me bijzonder, liet hij weten. De weg vindt hij te smal worden en z.i. komt het fietspad precies aan de verkeerde kant, maar de ontwerpers heb ben die kant heel bewust gekozen, werd dhr. Kalle te verstaan gegeven, die wordt veiliger geacht en geeft - in Herkingen - aansluiting (niet krap langs de molen) en in Dirksland aansluiting aan het fietspad richting Sommelsdijk. De Vergadering heeft vervolgens gebrainstormd over een afscheiding, een heg of ander groen, die de fietsers ruk winden bespaart; zoveel hoofden waren er als zinnen, want wanneer één een heg propageerde somde de ander de bladval en de sneeuwophoping als nadelen aan. Er komt in elk geval een groenplan, zo werd de Vergadering verzekerd. Het crediet van 2.8 miljoen werd be schikbaar gesteld; ook dhr. Kalle stemde daarmee in. Misschien kan nog dit jaar of zeker volgend voorjaar de aanbesteding plaatsvinden. In de rondvraag o.a. het verzoek aan de bietentelers er toch vooral op te letten dat het wegdek zo veel mogelijk van slik verschoond blijft. Het weer speelt daarin nog geweldig mee, maar in de duur van de bietencampagne zal dat zeker nog ver anderen. Aandacht werd ook gevraagd voor de aanwezigheid van passeerplaatsen. Op de Heerendijk bij Oude Tonge zijn er zelfs dertien, maar het lijkt hoofdingeland P. C. H. Noordermeer toe dat ze onvoldoen de worden gemarkeerd. Automobilisten maken er in elk geval géén gebruik van en hinderen elkaar bij het passeren waar bij dikwijls van een deel van de berm ge bruik moet worden gemaakt, 't Werd allemaal geweten aan de menta liteit van de automobilisten. Wie die nog hoog zou achten moet maar'es met hoof dingeland Balde op stap gaan. Snel zal men als voetganger z'n kwetsbaarheid ervaren. De aldus opgedane ervaringen kunnen tijdens de Ver. Vergadering wor den uitgewisseld, suggereerde dhr. Balde, „voor zover we dan nog compleet zijn". DiRKSLANDSE SaS Aandacht werd, door dhr. G. Joppe, ge vraagd voor het Dirkslandse Sas. Het is sinds jaren in verval, maar het zou nog kunnen worden gered wanneer snel wordt ingegrepen, „Niet meer over vijf jaar, dan zal het ingestort zijn", zo waar schuwde dhr. Joppe, waarom hij actie vroeg. De dijkgraaf zegde hem toe dat er over een jaar opnieuw over gesproken zal worden, zo mogelijk vergezeld van een concreet voorstel. Het heeft in elk geval de aandacht, erkend wordt dat de sluis van historische waarde is. Vrij uniek is het dat in sommige pol ders weer het zomerpeil wordt gehan teerd terwijl in deze periode van het jaar meestal het 20 a 25 cm lagere winterpeil in de watergangen wordt bereikt. Het hogere waterpeil is ver zocht door landbouwers die hun aard appelen willen rooien. De bodem is daarvoor momenteel te droog en daardoor te hard waarom- bij het uit blijven van regen - eerst beregening plaats moet vinden. Rooien uit harde grond zou blauw in de aardappelen tot gevolg hebben en dat stuk kwali- teitsveriies tracht men te voorkomen. De chauffeur kon na ruim Een met dampende compost geladen Volvo vrachtwa gencombinatie van Fleuren Fourage, op weg van Middelhamis naar een plaats vlabij Den Bosch, is gis terochtend even na half tien, op de O.L. Vrouwepol- dersedijk richting Stad aan 't Haringvliet gekanteld en op z'n linkerkant terechtgekomen. Het gevaarte is zo"n tachtig meter doorgeschoven en in de lin- kerbemi beland. De voorwagen dook op de kop het talud af en kwam met de cabine op het daar gelegen fietspad terecht; de aanhanger bleef gekanteld in de wegberm hangen, maar de vracht werd over het fietspad uitgestort. Gelukkig hebben zich ten tijde van het ongeluk op het fietspad geen fietsers bevonden, die zouden zeker zijn omgekomen. Ook de positie van de chauffeur is benard geweest. Hij zat met voeten en benen onder z'n stoel bekneld en het heeft meer dan een uur geduurd vooraleer hij door de hulpverleningsploeg uil Middelhamis kon worden bevrijd waarna hij met de wachten- een uur worden bevrijd de ambulance naar het ziekenhuis te Dirksland is vervoerd. De chauffeur, woonachtig in het Brabantse Kerkdriel is tijdens de reddingsoperatie bij kennis geweest en steeds heeft hij de vor deringen van de reddingsoperatie gevolgd; voor de brandweer was het geen geringe klus. Met de traumahelicopter waren een dokter en een verpleeg kundige aangevlogen. Zij hebbenn het ambulancepersoneel uit Dirksland assistentie verleend. Het ongeluk is al ingezet in de vloeiende bocht waarmee de Oudelandsedijk in de O.L. Vrouwepoldersedijk overgaat. Daar werd een rechts staand verkeersbord geraakt waarna de chauffeur heeft geprobeerd de slingerendewagen in bedwang te houden. Een inwoner van Stad, in de auto op weg richting Middelhamis, zag het gevaarte kantelend op zich af komen, maar hij werd niet geraakt doordat hij wist te stoppen en ach teruit rijdend weg kon wezen. De weg is urenlang gestremd geweest. Het verkeer werd via Stad omgeleid. Wanneer de KRO vrijdagavond op T.V. I, om 21.00 uur het programma 'Memo ries' uitzendt zal dat gaan over de herin neringen die Miep Kamp heeft aan Oud dorp, waar ze heeft gewoond, en aan Hans van Kempen uit Melissant op wie ze als ULO-leerlinge hevig verliefd was. Die twee hebben elkaar deze zomer teruggezien, zij uit Groningen en hij van uit Brazilië. In de film die getoond wordt zijn fragmenten verwerkt uit een film die door Eeuwit Santifort beschikbaar is ge steld. VOOR BEELD EN GELUID MTO - VIDEO - snjmo - REPOftTAOE - FOTOORAFtE ^^pi |^^3 ^^^^^~~CZI C3 nzi t=D c^ ^1 fc3*^^ cji=ic=ii=ji=n'IIii=ii=il OUOOOflP- Weststraat 35 - Tehfoon (01B7) 6816121 Fax 683734 B - PrtnfcjAiop - Hog«ïocm J 72 - TBtofoon (OJ1 IJ 462400 U kunt uw landbouwbonnen c.q. cheques inleveren bij; C.N.V., mw. A. Driece- Doornhein, Molenlaan 9, 3245 CF Sommelsdijk, tel. 484856: donderdag avond 9 oktober 1997 en vrijdagavond 10 oktober 1997 op Molenlaan 9 te Som melsdijk. De jaarlijkse wedstrijd om de MBVO- beker wordt gehouden op woensdag 8 oktober in 't Centrum, Van Weelstraat 10 te Ooltgensplaat. Aanvang 13.30 uur. Alle 50-plussers van Oostflakkee kunnen aan deze sportieve middag deelnemen. Tevens wordt de gelegenheid geboden kennis te maken met koersbal. Aan deze middag zijn geen kosten verbonden. Op de hoge ouderdom van 95 jaar heeft de oud-Melissantse mevr. P. Molenaar- Nagtegaal vrijdagmiddag in haar kamer in 'Geldershof' te Dirksland, waar ze sinds drie jaar woont, de 5e generatie in haar geslacht, mogen begroeten. Mevr. Molenaar is slecht ter been en be weegt zich in de rolstoel, maar de 4 ge neraties na haar, dochter, kleindochter, achterkleinzoon en de jonggeborene, haar eerste achter-achterkleinkind, waren graag naar het verzorgingshuis gekomen om samen op de foto te gaan, een foto die nog lang aan het historische feit zal herinneren. Mevr. Molenaar vertegenwoordigt de oudste generatie, gevolgd door haar dochter, mevr. Koppenaal-Molenaar (69) uit Dirksland. De 3e generatie wordt vertegenwoordigd door mevr. Lina Torensma-Koppenaai (47) uit Melissant. Haar zoon Dirk Torensma (25) uit Goedereede, van waaruit hij het zee vissers-beroep uitoe fent, is gehuwd met Petra Tanis van Goe- ree-Havenhoofd. In hun jonge gezin werd tien weken geleden dochtertje Na talie geboren. Zij werd door haar bet overgrootmoeder liefdevol op schoot genomen. Eerst had mevr. Molenaar nog wat bedenkingen, maar eenmaal met Natalie in de armen heeft ze haar bezwaren opzij gezet.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 1