f
2.8 miljoen uit voor fietspad
Dirksland-Herkingen
Vrachtwagencombinatie
met compost gelianteici
De 5e generatie hartelijk begroet
Bericht van het Voorlopig
Actiecomité Goeree-Overfiakicee
ZOMERPEIL
il fa ^-S
Brandweer Middelhamis 3e
JUL^MINNAARD
^^^VASTGOED
Fotopuzzeltocht
O.IVI.-dag Goedereede
Chauffeur na ruim een uur bevrijd
Ouddorp in T.V. uitzending
Inleveren Landbouwbonnen
MBVO-bekerwedstrijd
V 'ii
Fietspad
Slik
70e Jaargang
DINSDAG 30 SEPTEMBER 1997
No. 6641
POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS
Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 482629.
..,-«5^^^teurr-A^Grinwis, tel. (0187) 483392. FAX (0187) 485736
fes.-----------"^~^'^^yXx''v-----------------------------------------------------------------
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
KWARTAALABONNEMENT 14,75 JAARABONNEMENT 57,-
Advertentieprijs 41 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief.
Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108
"^■;:,1-^ÜSL8UHG - Ingezonden:
De situatie m.b.t. een luchtvaartlocatie
op Goeree-Overflakkee is verontrustend.
Als Voorlopig Actiecomité Goeree-
Overflakkee hebben we ons nader geïn
formeerd en moeten constateren dat een
vliegveld op Goeree-Overflakkee dichter
bij is dan menigeen denkt.
Op 9 juli 1997 heeft op het ministerie
van Verkeer en Waterstaat bestuurlijk
overleg plaatsgevonden over het voortbe
staan van Zestienhoven/Rotterdam Air
port.
Bij het overleg waren onder anderen aan
wezig: Minister Jorritsma, minister De
Boer, wethouder Kombrink van Rotter
dam en gedeputeerde Brouwer van Zuid-
Holland.
De voor Goeree-Overflakkee belangrijke
uitspraken in het overleg willen we u niet
onthouden. Een van de eerste agenda
punten van het overleg betreft de stand
van zaken betreffende de kleine recre
atieve luchtvaart.
De heer Kombrink voert daarover als
volgt het woord:
De problematiek van de kleine recreatie
ve luchtvaart is lastig. Door de Rotter
damse politiek wordt een perspectief op
een structurele oplossing gewenst. De
kleine luchtvaart kan de hoeksteen vor
men om tot oplossingen te komen. Con
form uw (minister Jorritsma) verzoek
heeft Rotterdam gezocht naar alternatie
ve locaties voor de recreatieve lucht
vaart.
Na verkennend onderzoek door de pro
vincie Zuid-Holland is Goeree-Over
flakkee overgebleven als de meest kans
rijke locatie. B enW van Oostflakkee en
Middelhamis hebben een positieve
grondhouding aangenomen en een tijd
pad aangegeven: begin september
behandeling in de gemeenteraad.
Omdat Goeree in de provincie Zuid-
Holland ligt, kan de provincie het
onderwerp rechtstreeks bespreken met
de gemeenten. Zuid-Holland wijst op
het risico van een minder sterke onder
handelingspositie als Goeree-Overflak
kee her-ingedeeld wordt bij Zeeland.
Mevrouw De Boer is van mening dat:
uitbreiding van de kleine luchthavenca
paciteit politiek niet haalbaar is in deze
periode van verkiezingen en een periode
waarin de relatie gezondheid, milieu en
economie veelvuldig ter discussie wordt
gesteld. Dat er feitelijk sprake is van ver
plaatste capaciteit doet niet af aan de
beleving: er komt een klein luchthaven
terrein bij.
De heer Kombrink wijst de ministers er
op dat hij dit najaar al met uitzicht op
een structurele oplossing moet komen,
omdat anders het risico bestaat dat t.g.v.
de verkiezingen het hele proces wéér
opnieuw van onderaf aan opgebouwd
moet worden.
Mevrouw Jorritsma stemt er mee in dat
de heer Kombrink een politiek lobbycir-
cuit start.
Tot zover deze berichtgeving. We zullen
u verder op de hoogte houden.
Namens het Voorlopig Actiecomité Goe
ree-Overflakkee, met dank voor de vele
en veelzeggende reacties die wij reeds
hebben ontvangen,
Cathy Westdorp
Stationsweg 2, 3247 BW Dirksland
De brandweer van Middelhamis, die af
gelopen zaterdag in Uithoom heeft deel
genomen aan het landskampioenschap
T.H.V. (Technische Hulpverlening) is op
een verdienstelijke 3e plaats geëindigd.
Het mag al een prestatie heten dat de
ploeg zich voor het vierde achtereenvol
gende jaar voor deelname aan het lands
kampioenschap klasseerde. Er werd door
10 ploegen deelgenomen. Het dagelijks
gemeentebestuur en een bus vol suppor
ters is de ploeg naar het wedstrijdterrein
gevolgd.
Goeree-Overflakkee B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Doetinchemsestroat 32-34, 3241 AA Middelhamis
Tel. (0187)48 2606
De prijswinnaars van de fotopuzzeltocht
t.g.v. Open Monumentendag in Goede
reede zijn; fam. W. Pijl, Rustburg 23,
Ouddorp, eerste prijs 50,-; Leander
van Seters, Geuzenpad 28, Goedereede,
tweede prijs 25,-; Mark Witte, Z. Ha-
vendijk 2, Goedereede, derde prijs
15,-. De prijswinnaars krijgen hun
prijs deze week thuisbezorgd. Alle opge
telde huisnummers leverden het getal
227 op.
Een beetje anders dan anders is'ie wel geweest, de bijeenkomst van vrij
dagmiddag van de Ver. Vergadering van het Waterschap Goeree-Over
flakkee. Veel meer dan over waterbeheersing ging het over de droge sec
tor, over de aanleg van een Provinciaal fietspad aan de binnenzijde van
de duinen, waarop het schap niet echt zit te wachten („vermorsing van
belastinggeld", heeft zelfs een hoofdingeland gemopperd), en over de
aanleg van het fietspad Dirksland-Herkingen waarvoor 2.8 miljoen
beschikbaar werd gesteld; al dertig jaar wordt daarnaar reikhalzend uit
gezien. Zelfs ging het over een vermaledijd vliegveld op Goeree-Over
flakkee.
Hoofdingeland Gerrit Joppe heeft over
dat laatste heikele punt een motie inge
diend die de instemming van de hele ver-
agdering heeft gekregen. Een vliegveld
wordt hier niet gewenst, alle medewer
king aan een evt. voornemen van de zijde
van de Provincie zal dan ook worden
onthouden, zo werd besloten.
In een korte toelichting had dhr. Joppe
een vliegveld op Flakkee 'een speeltje
voor de stedelijke elitie' genoemd, dat,
bij realisering, de regionale identiteit
voor een deel naar de knoppen zou hel
pen, terwijl die toch al wordt bedreigd,
vindt dhr. Joppe, door de negatieve effec
ten van de intensieve varkenshouderij.
„Beleidsmakers zeggen het goede voor te
hebben met de streek, maar hier een
vliegveld te projecteren zijn streken van
beleidsmakers, zo kaatste dhr. Joppe de
bal terug.
Om het kwaad in de kiem te smoren
beval hij instemming met z'n motie aan,
die bleek er te zijn, van de totale verga
dering zelfs.
Het fietspad dat - voor Dijkgraaf en
heemraden - niet zo hoeft, is het Prov.
fietspad nr. 240 dat sinds 1986 op het
Prov. fietspadenplan voorkomt; het is
onderdeel van de fietspad-schakel Den
Helder-Bretagne. De Prov. lijkt met de
aanleg ernst te gaan maken, al beluister
den we in de wandelgangen (van het
Waterschapsgebouw) dat de jongste in
formatie laat weten dat dat minstens nog
vijf jaar duren gaat.
Dijkgraaf Goekoop heeft, naar ons
gevoel voor 't eerst, de gewoonte van
zijn voorganger dijkgraaf H. L. van
Kampenhout overgenomen. Ook dhr.
Goekoop sloot z'n openingswoord af met
de stelling van mening te zijn dat grote
waterschappers van verleden en heden
via straatnaamgeving geëerd zouden
moeten worden.
In het openingswoord o.a. de vermelding
dat het beheer en onderhoud van de kust
sinds 1 januari 1997 bij het Waterschap
berust. Rijkswaterstaat zou, let wel, zou,
aan de overdracht een feestelijk tintje
geven, maar daar is nog niets over verno
men. Zomin trouwens één woord is ge
wisseld over de hiervoor genoemde
vliegveldlocatie, ,,door niets en nie
mand", verzekerde de Dijkgraaf. Dat zei
hij van een evt. vliegveld dat daarmee de
rust die Goeree-Overflakkee zo eigen is
zeker niet gediend zal zijn.
2.8 MILJOEN
De Vergadering werd een crediet van 2.8
miljoen gevraagd voor de aanleg van het
fietspad Dirksland-Herkingen, aan de
oostzijde van de huidige Geldersedijk en
de zg. 'overlaging', c.q. aanstorting van
de hoofdrijbaan die over de hele lengte 5
mtr. breed zal worden. Dijkgraaf en
heemraden verheelden niet dat het nieu
we plan een gestripte versie is van het
oorspronkelijke plan dat sprak van een
reconstructie van het dijklichaam. Het
houdt verband met de schaarse financiële
middelen-, maar ook met de hedendaagse
opvattingen op het gebied van de ver
keersveiligheid. Bij verbetering van we
gen - vooral buiten de bebouwde kom -
wordt niet meer voetstoots overgegaan
tot verbreding en het recht maken van het
rij-oppervlak, heeft ingenieursbureau
Zuid Holland laten weten.
De Herkingense hoofdingeland J. H.
Kalle was er maar weinig over te spreken
en z'n gevoelens noemde hij dan ook
'gemengd'.
De Geldersedijk wordt niet meer gere
construeerd maar krijgt slechts een laag
asfalt en dat grieft me bijzonder, liet hij
weten. De weg vindt hij te smal worden
en z.i. komt het fietspad precies aan de
verkeerde kant, maar de ontwerpers heb
ben die kant heel bewust gekozen, werd
dhr. Kalle te verstaan gegeven, die wordt
veiliger geacht en geeft - in Herkingen -
aansluiting (niet krap langs de molen) en
in Dirksland aansluiting aan het fietspad
richting Sommelsdijk.
De Vergadering heeft vervolgens
gebrainstormd over een afscheiding, een
heg of ander groen, die de fietsers ruk
winden bespaart; zoveel hoofden waren
er als zinnen, want wanneer één een heg
propageerde somde de ander de bladval
en de sneeuwophoping als nadelen aan.
Er komt in elk geval een groenplan, zo
werd de Vergadering verzekerd.
Het crediet van 2.8 miljoen werd be
schikbaar gesteld; ook dhr. Kalle stemde
daarmee in. Misschien kan nog dit jaar of
zeker volgend voorjaar de aanbesteding
plaatsvinden.
In de rondvraag o.a. het verzoek aan de
bietentelers er toch vooral op te letten dat
het wegdek zo veel mogelijk van slik
verschoond blijft. Het weer speelt daarin
nog geweldig mee, maar in de duur van
de bietencampagne zal dat zeker nog ver
anderen.
Aandacht werd ook gevraagd voor de
aanwezigheid van passeerplaatsen. Op de
Heerendijk bij Oude Tonge zijn er zelfs
dertien, maar het lijkt hoofdingeland P.
C. H. Noordermeer toe dat ze onvoldoen
de worden gemarkeerd. Automobilisten
maken er in elk geval géén gebruik van
en hinderen elkaar bij het passeren waar
bij dikwijls van een deel van de berm ge
bruik moet worden gemaakt,
't Werd allemaal geweten aan de menta
liteit van de automobilisten. Wie die nog
hoog zou achten moet maar'es met hoof
dingeland Balde op stap gaan. Snel zal
men als voetganger z'n kwetsbaarheid
ervaren. De aldus opgedane ervaringen
kunnen tijdens de Ver. Vergadering wor
den uitgewisseld, suggereerde dhr.
Balde, „voor zover we dan nog compleet
zijn".
DiRKSLANDSE SaS
Aandacht werd, door dhr. G. Joppe, ge
vraagd voor het Dirkslandse Sas. Het is
sinds jaren in verval, maar het zou nog
kunnen worden gered wanneer snel
wordt ingegrepen, „Niet meer over vijf
jaar, dan zal het ingestort zijn", zo waar
schuwde dhr. Joppe, waarom hij actie
vroeg.
De dijkgraaf zegde hem toe dat er over
een jaar opnieuw over gesproken zal
worden, zo mogelijk vergezeld van een
concreet voorstel. Het heeft in elk geval
de aandacht, erkend wordt dat de sluis
van historische waarde is.
Vrij uniek is het dat in sommige pol
ders weer het zomerpeil wordt gehan
teerd terwijl in deze periode van het
jaar meestal het 20 a 25 cm lagere
winterpeil in de watergangen wordt
bereikt. Het hogere waterpeil is ver
zocht door landbouwers die hun aard
appelen willen rooien. De bodem is
daarvoor momenteel te droog en
daardoor te hard waarom- bij het uit
blijven van regen - eerst beregening
plaats moet vinden. Rooien uit harde
grond zou blauw in de aardappelen
tot gevolg hebben en dat stuk kwali-
teitsveriies tracht men te voorkomen.
De chauffeur kon na ruim
Een met dampende compost geladen Volvo vrachtwa
gencombinatie van Fleuren Fourage, op weg van
Middelhamis naar een plaats vlabij Den Bosch, is gis
terochtend even na half tien, op de O.L. Vrouwepol-
dersedijk richting Stad aan 't Haringvliet gekanteld
en op z'n linkerkant terechtgekomen.
Het gevaarte is zo"n tachtig meter doorgeschoven en in de lin-
kerbemi beland. De voorwagen dook op de kop het talud af en
kwam met de cabine op het daar gelegen fietspad terecht; de
aanhanger bleef gekanteld in de wegberm hangen, maar de
vracht werd over het fietspad uitgestort.
Gelukkig hebben zich ten tijde van het ongeluk op het fietspad
geen fietsers bevonden, die zouden zeker zijn omgekomen.
Ook de positie van de chauffeur is benard geweest. Hij zat met
voeten en benen onder z'n stoel bekneld en het heeft meer dan
een uur geduurd vooraleer hij door de hulpverleningsploeg uil
Middelhamis kon worden bevrijd waarna hij met de wachten-
een uur worden bevrijd
de ambulance naar het ziekenhuis te Dirksland is vervoerd. De
chauffeur, woonachtig in het Brabantse Kerkdriel is tijdens de
reddingsoperatie bij kennis geweest en steeds heeft hij de vor
deringen van de reddingsoperatie gevolgd; voor de brandweer
was het geen geringe klus.
Met de traumahelicopter waren een dokter en een verpleeg
kundige aangevlogen. Zij hebbenn het ambulancepersoneel uit
Dirksland assistentie verleend.
Het ongeluk is al ingezet in de vloeiende bocht waarmee de
Oudelandsedijk in de O.L. Vrouwepoldersedijk overgaat. Daar
werd een rechts staand verkeersbord geraakt waarna de
chauffeur heeft geprobeerd de slingerendewagen in bedwang
te houden. Een inwoner van Stad, in de auto op weg richting
Middelhamis, zag het gevaarte kantelend op zich af komen,
maar hij werd niet geraakt doordat hij wist te stoppen en ach
teruit rijdend weg kon wezen. De weg is urenlang gestremd
geweest. Het verkeer werd via Stad omgeleid.
Wanneer de KRO vrijdagavond op T.V.
I, om 21.00 uur het programma 'Memo
ries' uitzendt zal dat gaan over de herin
neringen die Miep Kamp heeft aan Oud
dorp, waar ze heeft gewoond, en aan
Hans van Kempen uit Melissant op wie
ze als ULO-leerlinge hevig verliefd was.
Die twee hebben elkaar deze zomer
teruggezien, zij uit Groningen en hij van
uit Brazilië. In de film die getoond wordt
zijn fragmenten verwerkt uit een film die
door Eeuwit Santifort beschikbaar is ge
steld.
VOOR BEELD EN GELUID
MTO - VIDEO - snjmo - REPOftTAOE - FOTOORAFtE
^^pi |^^3
^^^^^~~CZI C3 nzi t=D c^ ^1
fc3*^^ cji=ic=ii=ji=n'IIii=ii=il
OUOOOflP- Weststraat 35 - Tehfoon (01B7) 6816121 Fax 683734
B - PrtnfcjAiop - Hog«ïocm J 72 - TBtofoon (OJ1 IJ 462400
U kunt uw landbouwbonnen c.q. cheques
inleveren bij; C.N.V., mw. A. Driece-
Doornhein, Molenlaan 9, 3245 CF
Sommelsdijk, tel. 484856: donderdag
avond 9 oktober 1997 en vrijdagavond
10 oktober 1997 op Molenlaan 9 te Som
melsdijk.
De jaarlijkse wedstrijd om de MBVO-
beker wordt gehouden op woensdag 8
oktober in 't Centrum, Van Weelstraat
10 te Ooltgensplaat. Aanvang 13.30 uur.
Alle 50-plussers van Oostflakkee kunnen
aan deze sportieve middag deelnemen.
Tevens wordt de gelegenheid geboden
kennis te maken met koersbal. Aan deze
middag zijn geen kosten verbonden.
Op de hoge ouderdom van 95 jaar heeft
de oud-Melissantse mevr. P. Molenaar-
Nagtegaal vrijdagmiddag in haar kamer
in 'Geldershof' te Dirksland, waar ze
sinds drie jaar woont, de 5e generatie in
haar geslacht, mogen begroeten.
Mevr. Molenaar is slecht ter been en be
weegt zich in de rolstoel, maar de 4 ge
neraties na haar, dochter, kleindochter,
achterkleinzoon en de jonggeborene,
haar eerste achter-achterkleinkind, waren
graag naar het verzorgingshuis gekomen
om samen op de foto te gaan, een foto
die nog lang aan het historische feit zal
herinneren.
Mevr. Molenaar vertegenwoordigt de
oudste generatie, gevolgd door haar
dochter, mevr. Koppenaal-Molenaar (69)
uit Dirksland.
De 3e generatie wordt vertegenwoordigd
door mevr. Lina Torensma-Koppenaai
(47) uit Melissant. Haar zoon Dirk
Torensma (25) uit Goedereede, van
waaruit hij het zee vissers-beroep uitoe
fent, is gehuwd met Petra Tanis van Goe-
ree-Havenhoofd. In hun jonge gezin
werd tien weken geleden dochtertje Na
talie geboren. Zij werd door haar bet
overgrootmoeder liefdevol op schoot
genomen.
Eerst had mevr. Molenaar nog wat
bedenkingen, maar eenmaal met Natalie
in de armen heeft ze haar bezwaren opzij
gezet.