Waterschap zet koers naar 21ste eeuw
Welkom op de
'Verenigde
Vergadering'
Vandaag werken aan morgen
Water als vriend
...En vijand
Geen nieuwe waterschapswegen
op het eiland
Zelfstandigheid door samenwerking
Stijging waterschapsomslag blijft beperkt
Verandering is voor het waterschap Goeree-Overflakkee vaste prik. Zo
zijn zomer en winter; regen en droogte oude bekenden die steeds weer
nieuwe uitdagingen met zich meebrengen doordat zij voor een be
langrijk deel het waterpeil bepalen. Daar flexibel mee om blijven gaan
vraagt een heldere koers, juist als wij ook met veranderingen te maken
hebben die verder gaan dan een te hoog waterpeil of een snel afbrok
kelende waterkant, U bent immers kritischer en veeleisender dan vroe
ger en wenst ([^penheid van zaken. Iedereen heeft het recht precies te we
ten wat er gaat gebèiiren met de belastinggelden; en niet alleen bij de rijks-
cw^|||||||ö|<;(e gemeente. Dat is een fe^iïangrijke reden waarom het waterschap
0béree-QVèii?||i|Jkkee eeh plan voor de toekomst heeft geschreven, met de titel
Millepnii^ Beléi^lant997-2000, dat tijdens deVerenigdeVergadering op 26 september
w6rd|ièritvöüw<|||Naast concrete werkzaamheden geeft het plan ook aan hoe het waterschap
jticHbèiÈj|njfsiTiatj||wil ontwikkelen, waarbij steekwoorden als ze/fstand/g, somen werken en dicht bij
de gemeenschqlllBpvallen. Op deze pagina treft u de hoofdlijnen aan met voorbeelden uit de
dagelijkse priklijk.
Hogere kwCi/teff legert lage kosten
■■.■.}t^0
Tijdens de openbare vergadering van het al
gemeen bestuur van het waterschap Goeree-
Overflal<kee, ook v^el bekend als de Vere
nigde Vergadering zal onder meer het Mil
lennium Beleidsplan 1997-2000 v/orden be
handeld. De vergadering is voor iedereen
toegankelijk en begint op vrijdag 26 septem
ber om 14.00 uur in het v/aterschapshuis,
Dv^arsv^eg 40 in Middelharnis.
Snel ingrijpen bij calamiteiten; ook dit doet het waterschap.
Niet al het werk van het vt^aterschap is zichtbaar. Het gaat dan om het ontwikltelen van
plannen, waarover het beleidsplan zegt dat het 'ten dienste staat van Informatie, kostenbe
heersing en rechtszekerheid'.
Zo eist bijvoorbeeld de keuze van Den Haag voor
de aanleg van de Tv^'eede Maasvlakte een aanpas
sing in het aanstaande kustbeheersplan. Wat zijn
de gevolgen voor het gedrag van het water?', 'Hoe
lossen we dat op?', Waar en wanneer moeten we
aan de bel trekken?' en natuurlijk Wat kost het?'.
Om op deze vragen een goed antwoord te kunnen
geven is onderzoek nodig; dagelijks werk voor
een aantal medewerkers van het waterschap.
Voorsprong
Volgens het beleidsplan heeft het waterschap ver
schillende 'taakvelden': waterkering (dijken, slui
zen e.d.), waterbeheersing (gemalen, baggerwerk
e.d.), wegenbeheer (aanleg, onderhoud, verkeers
veiligheid e.d.) en aanverwante belangen (boom-
beheer, rattenbestrijding e.d.). De medewerkers
turen op al deze velden voortdurend de horizon
af en stemmen de activiteiten van het waterschap
zoveel mogelijk af op belangrijke, aanstaande ver
anderingen. Want wie weet wat komen gaat,
heeft een voorsprong. Dat scheelt tijd én geld en
daar is iedereen bij gebaat
Cruciale rol
Een ander goed voorbeeld van een gedegen voor
bereiding op de toekomst is de calamiteitenbestrij
ding. Als er plots een overstroming dreigt of de
wegen liggen met bomen bezaaid door een zware
storm, heeft het waterschap het draaiboek al
klaarliggen. De cruciale rol die het waterschap als
opsteller van dit scenario vervult, wordt bevestigd
in het beleidsplan. Verder moet het waterschap
ervoor zorgen dat het actueel blijft en bij alle be
trokken personen en instanties bekend is.
Efficiënt werken is leidraad voor waterschap
Hoewel het waterschap alles doet om het zee
ën rivierwater buiten de deur te houden, is
zoet water ook broodnodig om bijvoorbeeld
de gewassen op het land te laten groeien. Dat
vergt bijzondere vaardigheden en activitei
ten, die volgens het beleidsplan de komende
jaren allemaal worden voortgezet.
Het waterschap Goeree-Overflakkee regelt het
waterpeil in zijn bijna tweeduizend kilometer lange
watergangen met gemalen, stuwen en sluizen. Het
beheer en onderhoud van zo'n stelsel kost de me
dewerkers van het waterschap natuurlijk veel tijd
en zij zoeken dan ook continu naar mogelijkheden
om zo efficiënt mogelijk te werken. De dit jaar
gestarte 'Actie Be/ioud Slootkant' is daar een goed
voorbeeld van.
Verscherpte controle
Door een onzorgvuldige omgang met de slootkant,
zoals er te dicht langs rijden of ploegen, bestaat
het gevaar van afbrokkeling of zelfs inzakking van
de oever. Hierdoor kan het slootwater niet meer
goed doorstromen en komt de aan- en afvoer er
van in gevaar, wat weer proble
men voor gewassen en natuur
kan opleveren. Een ongewens
te situatie die het waterschap
handenvol werk bezorgt. De
'Actie Behoud Slootkant' moet de
aandacht van het publiek hierop
vestigen en gaat gepaard met een
verscherpte controle, want be
schadiging van de slootkant is
wettelijk verboden. Het water
schap spreekt de grondeigenaar
of -gebruiker er dan ook op aan
als hij niet aan zijn verplich
tingen voldoet. Laat het niet
zover komen want ook u plukt
de vruchten van een goede wa
tercirculatie!
In het beleidsplan belichaamt het waterschap
Goeree-Overflakkee als vanouds het gevecht
van de Nederlanders tegen het water. Dat
bewijzen taken als het beheer en onderhoud
van duinen, dijken, sluizen en gemalen.
Dit zijn verantwoordelijkheden die volgens het plan
ongewijzigd blijven en waaraan het waterschap
steeds innovatief uitvoering probeert te geven. Zo
zoeken bestuur en medewerkers naar nóg betere
methoden om de begroeiing op de vele, kilome
ters lange, grasdijken te onderhouden. Momen
teel houden grazende schapen het gras kort, maar
op basis van ervaringen elders lijkt het erop dat
maaien toch beter is. Het waterschap gaat dit
daarom nader onderzoeken. In hel beleidsplan staat
verder te lezen dat het onderhoud aan kunst
werken als sluizen en gemalen misschien gaat veran
deren. In plaats van reparatie na een defect is ver
vanging van (bijna) versleten onderdelen bij het
periodiek onderhoud een optie. Dit zou eventueel;:
kosten kunnen besparen.
We! ruimte voor pets- en voetpaden
Op Goeree-Overflakkee legt het waterschap in principe geen nieuwe wegen aan. Dat blijkt
uit het beleidsplan dat tijdens deVerenigdeVergadering officieel wordt gepresenteerd.
Naast taken als waterhuishouding en beheer van
waterkeringen is het waterschap Goeree-Over
flakkee ook verantwoordelijk voor het wegennet
buiten de bebouwde kom. En daarbij draait het niet
alleen om onderhoud maar ook om bewegwijzering
en verkeersveiligheid.
Duurzaam veilig
In het beleidsplan voor de jaren 1997-2000 staat te
lezen dat het waterschap op het eiland geen nieuwe
wegen zal aanleggen met uitzondering van rijwiel
en voetpaden. Die komen wel uitsluitend langs het
bestaande wegennet te liggen. Binnenkort begint
het waterschap met de aanleg van een fietspad naast
de bestaande weg tussen Herkingen en Dirksland.
Dit past in de afspraken die rijk, provincie en water
schappen onlangs met elkaar hebben gemaakt on
der de naam 'Duurzaam Veilig Verkeer'. Hiermee
streven genoemde partijen naar een versnelde
verbetering van de verkeersveiligheid in Neder
land. Tijdens de aanleg zal ook de weg opnieuw
worden geasfalteerd en -waar nodig- verbreed
tot vijf meter.
Uitbreiden
Vanaf 1998 staan de volgende wegwerkzaamheden
op het programma: -reconstructie van de Hals
polderdijk in Melissant en de Duivenwaardseweg
in Nieuwe-Tonge; -aanleg van een fietspad langs
de Schaapsweg bij Den Bommel; -verbetering van
de St. Pietersweg bij Battenoord. Om de verkeers
veiligheid nog te verbeteren gaat het waterschap
de komende jaren 60 kilometer-zones instellen.
Het beleidsplan geeft aan hoe het waterschap zich bedrijfsmatig wil ontwikke
len in de komende jaren. Zelfstandigheid is een groot goed dat gewaarborgd
moet blijven door een intensievere samenwerking van de waterschappen in de
regio Zuid-Holland zuid, het zogeheten W7-verband.
Verder wil het waterschapsbestuur dicht bij zijn personeel én de gemeenschap staan, wat
het denkt te bereiken door binnen duidelijke taken kwaliteit te leveren en op die gebie
den de belangen van Goeree-Overflakkee te verdedigen. Redelijke tarieven, een profes
sionele bedrijfsvoering en een eigentijdse organisatie vormen de resterende punten
waarmee het waterschap zich wil onderscheiden.
Voor de uitvoering van alle op deze pagina beschre
ven taken is de waterschapsbelasting, die officieel
waterschapsomslag heet, bedoeld. Zij wordt be
taald door gebruikers van yyoonruimten en bezit
ters van gebouwde en ongebouwde onroerende
goederen. De efficiënte werkwijze van het water
schap is één van de redenen waarom de belasting
voor de categorieën bezitters van ongebouwde en
gebouwde onroerende goederen en ingezetenen
de komende jifSih-naar'iverfechtiiig minder hoeft
te stijgen dan de inflatie. Dit ondanks veel nieuwe
investeringen die volgens plan samen tot het jaar
2002 ruim tien miljoen gulden belopen. Ais grove
indicatie voor de tariefsontwikkeling kan onder
staande tabel worden aangehouden.
19 september 1997
1998
1999
2000
2001
2002
Ongebouwd
f. 200,-
f 205,-
f. 210,-
f. 215,-
f. 220,-
(per hectare)
Gebouwd
f. 4,22
f 4,26
f. 4,30
f. 4,34
f. 4,38
(per 5.000,= waarde)
Ingezetenen
f. 1 16,-
f. 117,-
f. 118,-
f. 119,-
f. 120,-
(per woonruimte)
Wilt u meer weten over het reilen en
zeilen van het waterschap Goeree-
Overflakkee? U kunt informatie aanvra
gen via telefoonnummer (0187) 488888.
Schrijven kan natuurlijk ook:
waterschap Goeree-Overflakkee
Postbus 67
3240 AB Middelharnis
bezoekadres:
Dwarsweg 40
324/LBMidde/hom/s
De informatieve brochure van het waterschap; vraag hem aan!