Waterschap zet koers naar 21ste eeuw Welkom op de 'Verenigde Vergadering' Vandaag werken aan morgen Water als vriend ...En vijand Geen nieuwe waterschapswegen op het eiland Zelfstandigheid door samenwerking Stijging waterschapsomslag blijft beperkt Verandering is voor het waterschap Goeree-Overflakkee vaste prik. Zo zijn zomer en winter; regen en droogte oude bekenden die steeds weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengen doordat zij voor een be langrijk deel het waterpeil bepalen. Daar flexibel mee om blijven gaan vraagt een heldere koers, juist als wij ook met veranderingen te maken hebben die verder gaan dan een te hoog waterpeil of een snel afbrok kelende waterkant, U bent immers kritischer en veeleisender dan vroe ger en wenst ([^penheid van zaken. Iedereen heeft het recht precies te we ten wat er gaat gebèiiren met de belastinggelden; en niet alleen bij de rijks- cw^|||||||ö|<;(e gemeente. Dat is een fe^iïangrijke reden waarom het waterschap 0béree-QVèii?||i|Jkkee eeh plan voor de toekomst heeft geschreven, met de titel Millepnii^ Beléi^lant997-2000, dat tijdens deVerenigdeVergadering op 26 september w6rd|ièritvöüw<|||Naast concrete werkzaamheden geeft het plan ook aan hoe het waterschap jticHbèiÈj|njfsiTiatj||wil ontwikkelen, waarbij steekwoorden als ze/fstand/g, somen werken en dicht bij de gemeenschqlllBpvallen. Op deze pagina treft u de hoofdlijnen aan met voorbeelden uit de dagelijkse priklijk. Hogere kwCi/teff legert lage kosten ■■.■.}t^0 Tijdens de openbare vergadering van het al gemeen bestuur van het waterschap Goeree- Overflal<kee, ook v^el bekend als de Vere nigde Vergadering zal onder meer het Mil lennium Beleidsplan 1997-2000 v/orden be handeld. De vergadering is voor iedereen toegankelijk en begint op vrijdag 26 septem ber om 14.00 uur in het v/aterschapshuis, Dv^arsv^eg 40 in Middelharnis. Snel ingrijpen bij calamiteiten; ook dit doet het waterschap. Niet al het werk van het vt^aterschap is zichtbaar. Het gaat dan om het ontwikltelen van plannen, waarover het beleidsplan zegt dat het 'ten dienste staat van Informatie, kostenbe heersing en rechtszekerheid'. Zo eist bijvoorbeeld de keuze van Den Haag voor de aanleg van de Tv^'eede Maasvlakte een aanpas sing in het aanstaande kustbeheersplan. Wat zijn de gevolgen voor het gedrag van het water?', 'Hoe lossen we dat op?', Waar en wanneer moeten we aan de bel trekken?' en natuurlijk Wat kost het?'. Om op deze vragen een goed antwoord te kunnen geven is onderzoek nodig; dagelijks werk voor een aantal medewerkers van het waterschap. Voorsprong Volgens het beleidsplan heeft het waterschap ver schillende 'taakvelden': waterkering (dijken, slui zen e.d.), waterbeheersing (gemalen, baggerwerk e.d.), wegenbeheer (aanleg, onderhoud, verkeers veiligheid e.d.) en aanverwante belangen (boom- beheer, rattenbestrijding e.d.). De medewerkers turen op al deze velden voortdurend de horizon af en stemmen de activiteiten van het waterschap zoveel mogelijk af op belangrijke, aanstaande ver anderingen. Want wie weet wat komen gaat, heeft een voorsprong. Dat scheelt tijd én geld en daar is iedereen bij gebaat Cruciale rol Een ander goed voorbeeld van een gedegen voor bereiding op de toekomst is de calamiteitenbestrij ding. Als er plots een overstroming dreigt of de wegen liggen met bomen bezaaid door een zware storm, heeft het waterschap het draaiboek al klaarliggen. De cruciale rol die het waterschap als opsteller van dit scenario vervult, wordt bevestigd in het beleidsplan. Verder moet het waterschap ervoor zorgen dat het actueel blijft en bij alle be trokken personen en instanties bekend is. Efficiënt werken is leidraad voor waterschap Hoewel het waterschap alles doet om het zee ën rivierwater buiten de deur te houden, is zoet water ook broodnodig om bijvoorbeeld de gewassen op het land te laten groeien. Dat vergt bijzondere vaardigheden en activitei ten, die volgens het beleidsplan de komende jaren allemaal worden voortgezet. Het waterschap Goeree-Overflakkee regelt het waterpeil in zijn bijna tweeduizend kilometer lange watergangen met gemalen, stuwen en sluizen. Het beheer en onderhoud van zo'n stelsel kost de me dewerkers van het waterschap natuurlijk veel tijd en zij zoeken dan ook continu naar mogelijkheden om zo efficiënt mogelijk te werken. De dit jaar gestarte 'Actie Be/ioud Slootkant' is daar een goed voorbeeld van. Verscherpte controle Door een onzorgvuldige omgang met de slootkant, zoals er te dicht langs rijden of ploegen, bestaat het gevaar van afbrokkeling of zelfs inzakking van de oever. Hierdoor kan het slootwater niet meer goed doorstromen en komt de aan- en afvoer er van in gevaar, wat weer proble men voor gewassen en natuur kan opleveren. Een ongewens te situatie die het waterschap handenvol werk bezorgt. De 'Actie Behoud Slootkant' moet de aandacht van het publiek hierop vestigen en gaat gepaard met een verscherpte controle, want be schadiging van de slootkant is wettelijk verboden. Het water schap spreekt de grondeigenaar of -gebruiker er dan ook op aan als hij niet aan zijn verplich tingen voldoet. Laat het niet zover komen want ook u plukt de vruchten van een goede wa tercirculatie! In het beleidsplan belichaamt het waterschap Goeree-Overflakkee als vanouds het gevecht van de Nederlanders tegen het water. Dat bewijzen taken als het beheer en onderhoud van duinen, dijken, sluizen en gemalen. Dit zijn verantwoordelijkheden die volgens het plan ongewijzigd blijven en waaraan het waterschap steeds innovatief uitvoering probeert te geven. Zo zoeken bestuur en medewerkers naar nóg betere methoden om de begroeiing op de vele, kilome ters lange, grasdijken te onderhouden. Momen teel houden grazende schapen het gras kort, maar op basis van ervaringen elders lijkt het erop dat maaien toch beter is. Het waterschap gaat dit daarom nader onderzoeken. In hel beleidsplan staat verder te lezen dat het onderhoud aan kunst werken als sluizen en gemalen misschien gaat veran deren. In plaats van reparatie na een defect is ver vanging van (bijna) versleten onderdelen bij het periodiek onderhoud een optie. Dit zou eventueel;: kosten kunnen besparen. We! ruimte voor pets- en voetpaden Op Goeree-Overflakkee legt het waterschap in principe geen nieuwe wegen aan. Dat blijkt uit het beleidsplan dat tijdens deVerenigdeVergadering officieel wordt gepresenteerd. Naast taken als waterhuishouding en beheer van waterkeringen is het waterschap Goeree-Over flakkee ook verantwoordelijk voor het wegennet buiten de bebouwde kom. En daarbij draait het niet alleen om onderhoud maar ook om bewegwijzering en verkeersveiligheid. Duurzaam veilig In het beleidsplan voor de jaren 1997-2000 staat te lezen dat het waterschap op het eiland geen nieuwe wegen zal aanleggen met uitzondering van rijwiel en voetpaden. Die komen wel uitsluitend langs het bestaande wegennet te liggen. Binnenkort begint het waterschap met de aanleg van een fietspad naast de bestaande weg tussen Herkingen en Dirksland. Dit past in de afspraken die rijk, provincie en water schappen onlangs met elkaar hebben gemaakt on der de naam 'Duurzaam Veilig Verkeer'. Hiermee streven genoemde partijen naar een versnelde verbetering van de verkeersveiligheid in Neder land. Tijdens de aanleg zal ook de weg opnieuw worden geasfalteerd en -waar nodig- verbreed tot vijf meter. Uitbreiden Vanaf 1998 staan de volgende wegwerkzaamheden op het programma: -reconstructie van de Hals polderdijk in Melissant en de Duivenwaardseweg in Nieuwe-Tonge; -aanleg van een fietspad langs de Schaapsweg bij Den Bommel; -verbetering van de St. Pietersweg bij Battenoord. Om de verkeers veiligheid nog te verbeteren gaat het waterschap de komende jaren 60 kilometer-zones instellen. Het beleidsplan geeft aan hoe het waterschap zich bedrijfsmatig wil ontwikke len in de komende jaren. Zelfstandigheid is een groot goed dat gewaarborgd moet blijven door een intensievere samenwerking van de waterschappen in de regio Zuid-Holland zuid, het zogeheten W7-verband. Verder wil het waterschapsbestuur dicht bij zijn personeel én de gemeenschap staan, wat het denkt te bereiken door binnen duidelijke taken kwaliteit te leveren en op die gebie den de belangen van Goeree-Overflakkee te verdedigen. Redelijke tarieven, een profes sionele bedrijfsvoering en een eigentijdse organisatie vormen de resterende punten waarmee het waterschap zich wil onderscheiden. Voor de uitvoering van alle op deze pagina beschre ven taken is de waterschapsbelasting, die officieel waterschapsomslag heet, bedoeld. Zij wordt be taald door gebruikers van yyoonruimten en bezit ters van gebouwde en ongebouwde onroerende goederen. De efficiënte werkwijze van het water schap is één van de redenen waarom de belasting voor de categorieën bezitters van ongebouwde en gebouwde onroerende goederen en ingezetenen de komende jifSih-naar'iverfechtiiig minder hoeft te stijgen dan de inflatie. Dit ondanks veel nieuwe investeringen die volgens plan samen tot het jaar 2002 ruim tien miljoen gulden belopen. Ais grove indicatie voor de tariefsontwikkeling kan onder staande tabel worden aangehouden. 19 september 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Ongebouwd f. 200,- f 205,- f. 210,- f. 215,- f. 220,- (per hectare) Gebouwd f. 4,22 f 4,26 f. 4,30 f. 4,34 f. 4,38 (per 5.000,= waarde) Ingezetenen f. 1 16,- f. 117,- f. 118,- f. 119,- f. 120,- (per woonruimte) Wilt u meer weten over het reilen en zeilen van het waterschap Goeree- Overflakkee? U kunt informatie aanvra gen via telefoonnummer (0187) 488888. Schrijven kan natuurlijk ook: waterschap Goeree-Overflakkee Postbus 67 3240 AB Middelharnis bezoekadres: Dwarsweg 40 324/LBMidde/hom/s De informatieve brochure van het waterschap; vraag hem aan!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5