EIIIVtlDEII-IIIEUWS Overdenking uit de Heilige Schrift Open kerk en koffieterras Giraffen en een bungalow Werkzaamheden aan de van Brienenoordbrug Fietstocht door Ouddorps dreven HET ,KIJKVENSTER Tsjechische organist in Brouwershaven Rust flakkee verhuizingen b.v. Orgelconcert Zierikzee VERVOLGVERHAAL 3e Blad VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1997 No. 6626 Blik op kerk -^ en samenleving c^ - Vragen rondom het levenseinde - Herlevende discussie - Versterven Betrekkelijk kort na elkaar kwamen ze in het nieuws: Steenbergen in het zuidwes ten en Groningen in het noordoosten. En in beide plaatsen was hetzelfde thema aan de orde: het levenseinde van bejaar den, waarbij vraagtekens moesten wor den geplaatst. In de Lindenborg in Steenbergen was een vrouw op het nippertje van de dood gered, nadat gebleken was dat zij een veel te grote dosis insuline had gehad. Dat feit werd de oorzaak dat er twijfel rees naar aanleiding van een sterfgeval dat reeds eerder had plaatsgevonden. En de media suggereerden meteen dat het geval Steenbergen weleens een tweede affaire-Martha kon opleveren. Even later stond het verzorgingshuis Blauwbörgje in Groningen onder verden king. Ook daar kon het sterven van een 68-jarige man nog nét worden voorko men, nadat gebleken was dat hem geen vocht meer was toegediend, met de bedoeling zijn leven te beëindigen. Meteen kwamen twee, drie andere geval len aan het licht, waarbij eveneens "euthanasie" zou zijn toegepast, zonder overleg met de familie. Opvallend is dat trouwens, dat mensen pas met hun klachten komen wanneer er een slachtoffer is gevallen. Kennelijk vertrouwde men de situatie niet helemaal maar heeft men er het zwijgen toege daan, totdat andere, soortgelijke gevallen blijkbaar vrijmoedigheid geven om de zaak publiek te maken. Intussen hebben deze feiten, die nog nader onderzocht worden, niet alleen veel onrust teweeggebracht bij de bejaar den in zorgcentra en verpleegtehuizen, maar heeft deze zaak ook de discussie rondom het levenseinde weer op gang gebracht. Het is te vrezen dat zij die gewaarschuwd hebben voor een steeds verdere verlegging van de grenzen, in het gelijk worden gesteld. Eerst was het euthanasie op dringend verzoek van de patiënt zelf. Toen kwam het probleem van de zogenaamde wilsonbekwamen: de mensen die niet voor zichzelf konden beslissen en voor wie de naaste familie dan een besluit moest nemen. Nu blijkt het al zó ver te zijn dat soms de familie niet eens meer in kennis wordt gesteld. Het aantal van hen bij wie het stervens proces op deze manier verhaast wordt zou weleens veel hoger kunnen zijn dan tot nog toe werd vermoed. Merkwaardig dat de hele discussie een nieuw woord heeft opgeleverd: "verster ven". Hoewel dat woord natuurlijk al lang bestond in de betekenis van "afster ven", langzamerhand wegsterven. En in sommige streken van ons land wordt zelfs een erfenis "versterf' genoemd. In de romans van Herman de Man komt het regelmatig voor dat een kind "vaders versterf' krijgt. Maar "versterven" in de betekenis van "euthanasie toepassen" is volgens mij een novum. En het is opvallend hoe snel zo'n woord in die nieuwe betekenis ter rein verovert. Daar leveren de media ongetwijfeld een flinke bijdrage aan. Nu moeten we natuurlijk wel reëel zijn, en niet alles op de kaart van de euthana sie zetten. We keuren het op bijbelse gronden volstrekt af wanneer het leven, op welke manier dan ook, wordt beëin digt of bekort. Maar de medische moge lijkheden van vandaag roepen wel de vraag op hoe lang het leven - menselij kerwijze gesproken - mag worden gerekt. Een behandeling staken - dat kwam in het verleden evengoed voor. Er komt een moment dat alle middelen tekort schieten en dat de medicus moet terugtreden. Alleen moet men dat geen "euthanasie" noemen. Waarnemer Het vierde van een serie orgelconcerten in de Grote of Sint Nicolaaskerk te Brou wershaven zal op 13 augustus om 20.00 uur worden gegeven door de Tsjechische organist Frantisek Vanicek. Deze 28 jaar oude organist werd geboren in Usti nad Orlici. Hij studeerde aan het conservatorium van Pardubice en aan de Muziekacademie in Praag bij de bekende organist Jan Hora. Hij nam met succes deel aan verschillende concoursen en won o.a. in 1991 de tweede prijs aan het Internationale Orgelfestival Albert Schweitzer in Deventer. Vanicek gaf concerten in Duitsland, Nederland, Oos tenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België, Italië, Polen, Letland, de USA en Japan. Hem werd een onderscheiding toegekend voor de interpretatie van Tsjechische muziek in het buitenland. In Brouwershaven zal Vanicek uiteraard een aantal Tsjechische orgelwerken spe len. Hij zal werken ten gehore brengen van Josef Seger, Franz Brixi en Bohus- lav Czemohorsky. ook een Andante van Mozart, die op al zijn reizen ook Praag aandeed, zal ten gehore worden gebracht. Wie de Tsjechische baroorgels met hun zangerige en pregnante klank kent zal de uitvoering van deze muziek op het orgel van Brouwershaven weten te waarderen. Verder speelt Vanicek orgelwerken van Nicolaus Bruhns (Preludium in e-moll) en Bach (o.a. Preludium e fuga in c- moll). Als uitstapje naar Frankrijk zal Vanicek drie werken van Louis de Grig- ny spelen, waaronder het vijfstemmige Veni Creator. Op zaterdagmiddagen kan men tijdens de openstelling van de kerk voor het publiek tussen 14.30 en 15.30 uur ook naar het orgel luisteren. Op zaterdag 16 augustus zal Jos Laus uit Rijswijk het orgel bespelen en op 23 augustus Piet Balion, eveneens uit Rijswijk. Op woensdag 13 augustus 1997 (toeris- tendag) kan de Gereformeerde Kerk van Ouddorp bezichtigd worden, er is dan ook van alles te doen. Aan de kant van de Dorpsweg zal er een koffieterras worden ingericht. In de kerk zullen verschillende werken hangen van de Goereese kunstenaar Hans Doliesla- ger. Voor de kinderen zijn er (onder begeleiding) allerlei creatieve dingen te doen. Verder zijn er tweedehands spullen te koop (boeken). Ook kunt u er allerlei creatieve dingen, gemaakt door gemeen teleden en gasten, kopen. De opbrengst van deze dag is voor het Orgelfonds van de Gereformeerde Kerk. Hartelijk welkom! INGEZONDEN: Met veel plezier heb ik het stukje gele zen in Eilanden^Nieuws van vrijdag 1 augustus, over het nieuw te bouwen die renverblijf in het dierenkampje in Som- melsdijk. Omdat ik zelf op de Koolmees woon, kijk ik aan de achterkant uit op het die renkampje. En ieder jaar genieten wij van het nieuwe leven dat geboren wordt. Omdat één van mijn zoons wel bijna zes jaren het dierenkampje (samen met de heer Wesdorp) heeft verzorgd, begrijpt u dat het na wel en wee van de dieren mij na aan het hart ligt. ledere morgen en middag was mijn zoon in het kampje te vinden om de hokken schoon te maken en de dieren te voeren en verder alle andere voorkomende werkzaamheden te verrichten. Zelfs 's nachts als er geitjes geboren waren, was hij van de partij. Voor hij 's avonds naar bed ging liep hij altijd nog een rondje om te kijken of alles in orde was. Ook voedden wij ieder jaar wel een paar moederloze eendjes op, die dan bij ons in de gootsteen rondzwommen, in de tuin rondliepen en zelfs bij ons op school zaten als er naar het journaal werd geke ken. Dit duurde dan voort totdat de eend zichzelf kon redden. Soms bleef het niet bij eenden en werden het kippen en ook het voeren van geitjes door middel van de fles was geen uitzondering. Daarom vond ik het ook leuk dat er nu een nieuw dierenverblijf gebouwd werd. Een kraan erin. Geen water meer halen uit de vijver om de straat te schrobben. Verlichting, heel gemakkelijk, vooral in de winter. Allemaal voorzieningen om toe te juichen, totdat Tot mijn ontzetting verrees daar een die- renbungalow waarvan mijn zoon zei: "Gaan ze giraffen houden?" Ik wist niet wat ik zag. Zo groot, zo volumineus, maar vooral zo hoog. Ons uitzicht op het kampje is grotendeels verdwenen. Het uitzicht op de vijver, weg. Het enige wat we nog horen is de fontein. Jammer, jammer. Wat is het doel van deze dierenbunga- low? Het ontsiert het kampje door z'n grootte. De verhouding lijkt wel zoek. Hele kleine geiten, schapen, kippen enz. en een héél groot, maar vooral hoog die renverblijf. Er kan een gezin in wonen en dan bedoel ik geen dierengezin. Het staat er nu. De makers zullen tevre den zijn, de dieren hoop ik ook. Maar ik denk dat sommige omwonenden nog wel eens zullen terugdenken aan hun mooie uitzicht op de vijver en het land erachter. Toch veel succes gewenst met de nieuwe dierenbungalow! Mevr. M. van Wijck Koolmees 31 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. (Mattheüs 11:28) Moe Waarom zijn de mensen zo moe? Waarom zijn er zoveel mensen die zich voortdurend 'vermoeid' en 'belast' voe len? Werken we te hard? Komt het door stress? Hebben we zoveel zorgen? Mat het verdriet ons zo af? Zijn we van bin nen onrustig? Onvluchten we onszelf? Waarom zijn velen zo moe? Jezus zegt dat veel mensen moe zijn omdat ze zonder Hem leven. Ze dragen alles alleen. Het juk Vroeger gebruikten de boeren een juk met emmers eraan. Dat was heel zwaar. Zo dragen veel mensen een juk. Misschien u ook? In de ene emmer zitten alle regels en wetten in die andere men sen u opleggen. Of alle regels die uzelf heeft gemaakt. U denkt dat u al die regels moet houden voor God. Omdat God anders niet van u houdt. U wilt zich waarmaken voor God. Maar dat kunt u uiteindelijk niet. Dat houdt geen mens vol. Daarom zit er in de andere emmer een groot schuldgevoel; schuld voor de Heere. 'Ik ben niet zoals de Bijbel zegt.' 'Ik ben niet zoals de Heere wil.' 'Ik ben niet zoals die vrome mensen, die ik ken.' 'Ik zal wel niet in de heerlijkheid van God mogen komen.' Een emmer vol schuld. Ik hoor in dat 'vermoeid' en 'belast' een zucht. De zucht van u eraan lijdt dat u het niet volbrengt. U tilt er zwaar aan. Maar u kunt het niet dragen. U voelt zich schuldig tegenover de Heere over dat tekort. Maar u kunt er geen verandering in brengen. Ik hoor daarin de tranen van verdriet, omdat het niet is zoals het wezen moet. En met dat gevoel sleept u zich voort. U probeert gewoon te leven en te werken. Maar van binnen is er iets dat altijd drukt: het is niet goed met God. Of is dat precies waar u afstand van neemt? Is dat juist waarom u met God niet te maken wilt hebben? Omdat geloof te maken heeft met duizend regels en wetten? Heeft u daarom gebroken met God? Misschien lijkt alles nu makkelijker te zijn. Zonder die wetten en regels van God. Misschien denkt u vrij te zijn. Niet meer vermoeid en belast. Maar... uw zorgen dan? Die draagt u dus alleen? En uw verdriet? Dat moet u nu alleen verwerken? En uw werk? Dat moet u allemaal zelf uitzoeken? Maar de belangrijkste vraag is: hoe moet het nu met de Heere? U heeft geen rust van biimen zolang het met God niet goed is. Want u weet dat u Hem eens ontmoe ten zult. Daarom geeft het geen echte rust om God te ontvluchten. U omzeilt wel de last van de regels, maar u ontkomt niet aan God. Nooit. Ga tot Christus Maar de Heere Jezus roept: 'Komt her waarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.' U vindt geen rust door wettisch te leven. U raakt uw schuld niet kwijt door uw best te doen. En u vindt ook geen rust door God en Zijn Woord van uw weg te duwen. Geen rust door te zwoegen voor God. Geen rust door te vluchten voor God. U vindt alleen rust door tot Christus te gaan. 'Komt herwaarts tot Mij.', letterlijk: 'Komt hierheen naar Mij.' Maar hóe kunt u dan tot Christus gaan? Door te bidden. Niet door 'zomaar' te bidden. Maar in uw gebed kunt u tot Christus gaan. En in uw gebed kunt u alle dingen aan de Heere belijden. Dat u zo bang bent. omdat u de Heere niet goed genoeg dient. Dat uw ijver voor de Heere toch niets is. U kunt belijden dat u uit ergernis voor de regels en de geboden de Heere de rug toe hebt gekeerd. Tot Christus gaan is: u overgeven aan de Heere Jezus. 'Heere Jezus, wilt u mij rust geven?' Het is gedragen De Heere Jezus heeft Zelf het juk gedra gen. Het juk van de wet, waar zoveel mensen onder gebukt gaan, waarvan ze vermoeid en belast zijn. Dat juk, dat ellendige juk, dat droeg Hij. En aan het juk dat Hij draagt zijn uw zonden gehangen. De emmers waren gevuld met uw schulden. Zo heeft Hij Zich gebogen onder de last van Gods wet. De wet is volbracht door Hem. De schuld is verzoend door Hem. En de straf is gedragen. En dat is nu wat de Christus met 'rust' bedoelt: het is een juk dragen dat licht is, omdat de schuld weggenomen. Zo bent u bevrijd van uw schuld. Zo bent u bevrijd van de krampachtigheid om zelf zo goed te zijn dat u daardoor in Zijn Koninkrijk kunt ingaan. 'Rust' is de zekerheid dat u vrede met God heeft en dat de Heere u aanneemt. Want dat is het belangrijkste van het leven. Dat het weer goed wordt met de Heere. Dat u tot Hem kunt spreken, ter wijl u weet dat Hij hoort. Dat gaat heel ver. Omdat die rust zo diep in uw hart is, zal het alles van uw leven ook doortrekken. Daar zorgt de Heilige Geest voor. Dat zult u zelfs voelen. Tot in uw lichaam toe. In uw werk. In uw gezin. In uw moeilijkheden. De Heilige Geest geeft daardoor een rust die alles doortrekt. Omdat u niet meer behoeft te tobben of het nu wel of niet goed is met de Heere. En omdat u mag weten dat Hij als een Vader wil zijn voor u. En als u door Hem uit dit tijdelijk leven wordt weggenomen, mag u weten dat u vrijuit gaan mag in Zijn gericht, omdat de Heere Christus daar voor u pleit. Dirksland ds. J. het Lam. Om de vervroegde onderhoudswerk zaamheden en het nader onderzoek aan de Van Brienenoordbrug zo snel moge lijk af te kunnen ronden zullen de komende dagen, buiten de spitsperioden, twee rijstroken worden afgesloten voor het verkeer komende vanuit Rotterdam in de richting van Dordrecht. In de spits perioden zal slechts één rijstrook worden afgesloten. Het verkeer zal worden geleid over de overige vier rijstroken. Naast de hoofdrijbaan zal ook de paral lelrijbaan worden onderzocht. Er is voor gekozen om buiten de spitspe rioden twee rijstroken af te sluiten om klaar te zijn met de werkzaamheden wanneer het verwachte verkeersaanbod i weer toeneemt in verband met het aflo- I pen van de vakantieperiode is de volledi ge capaciteit weer beschikbaar. Eilanden-Nieuws: een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!! Vanuit de Gereformeerde Kerk van Oud dorp wordt op dinsdagavond 12 augustus a.s. een tweede fietstocht georganiseerd die de deelnemers door het fraaie land schap van de Ouddorpse omgeving voert. Onder aanvoering van ter plaatse beken de leden van de Werkgroep Missionaire Gemeente of aan de hand van een te vers trekken duidelijke routebeschrijving ver trekt men om ongeveer 19.00 uur vanaf de ingang (aan de Dorpstienden) van de Gereformeerde Kerk. Kinderen onder begeleiding van ouders of verzorgers. Na ruim een uur fietsen staat er bij terugkomst in de kerk een kopje koffie of een glaasje frisdrank klaar en is er gelegenheid om nog wat na te praten. De deelname is gratis. Bij de uitgang van de kerk staat een bus; een kleine bijdrage ter bestrijding van de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Iedereen wordt van harte uitgenodigd deel te nemen aan de fietstocht! Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. Op dinsdag 12 augustus hoopt Wim Boer een concert te geven op het orgel van de Nieuwe Kerk te Zierikzee. Dit middagconcert begint om 15.00 uur en de toegang is gratis. Bij de uitgang wordt een kollekte gehouden. Het programma vermeldt achtereenvol gens Sonate nr. 3, opus 88 in G-dur van Joseph Rheinberger, Pastorale, opus 19 van César Franck, Trois Psaumes van Guy Bovet en Toccata van Hendrik Andriessen. Wim Boer volgde zijn opleiding aan het Rotterdams Conservatorium. Hij studeer de hoofdvak orgel bij Arie J. Keijzer en behaalde in 1990/91 het diploma "Doce rend- en Uitvoerend Musicus". Vanwege een steeds groter wordende liefde voor het instrument alsook de muziek besloot hij vanaf 1987 tevens hoofdvak piano te studeren onder leiding van Frans van Hoek. hij behaalde hier voor in 1991 het diploma "Docerend Musicus". Naast concerten richt hij zich op koordi rectie en kerkmuziek. Daarnaast is hij leraar piano en orgel in zijn eigen privélespraktijk te Burgh- Haamstede. Vanaf 1984 is hij als vaste organist ver bonden aan de Rooms-Katholieke St. Willibrorduskerk te Zierikzee. Vanaf 1994 is hij boverdien cantor-orga nist van de Gereformeerde kerk te Burgh-Haamstede. Het volgende concert in deze serie, geor ganiseerd door de "Orgelcommissie Nieuwe Kerk Zierikzee", is op woensdag 3 september 1997 om 20.00 uur. Voor dit programma is gevraagd Henk G. van Putten, organist te Kapelle. DEMÜNCK -47- Die was zo aardig en gewoon, dat eigen lijk geen kwaad woord van haar viel te zeggen. Als zij door het dorp liep, groette zij iedereen zo vriendelijk, alsof zij hier al jaren woonde. Zij was ook helemaal niet te groots voor een praatje, en haar zoon tje, de kleine Chrisje, wuifde en lachte tegen de mensen vanuit het wandelwa gentje. Soms mocht hij er even uit, om zelf het wagentje te duwen, en hij had dan pret voor tien. Op zijn kleine beentjes schommelde hij vooruit tussen de duwer, die hij stevig omklemde. Als hij merkte, dat zijn moeder de nikkelen stang van boven vasthield, om het wagentje te sturen, dan bleef hij staan en duwde haar handen weg. „Nee mamma!" Want hij wilde het alleen doen. Maar natuurlijk vonden ze in het dorp niet alle vrouwen, die hier nu gekomen waren, even aardig. O nee! Je vond er wonderlijke schepsels onder, die te trots waren om te groeten; die keken maar zo'n beetje neer op de vrouwen uit Oosterveen. Gelukkig waren het er maar een paar die zo deden, en daar over haalden de Oosterveners de schouders op. Maar een paar keren is er hier een geweest, die het zo bont maakte, dat ze in de dorpsstraat bleven staan om haar na te zien. Dat was de vrouw van een Fransoos, iemand van de een of andere fabriek uit Parijs, waar ze apparaten maakten voor de Maat schappij. Die Fransoos woonde met haar in een hotel in Wes teroord, en zij kwam nogal eens met hem mee. Ze hadden een mooie, open auto, en daar zaten ze zo ongegeneerd in; hij reed met een arm om haar heen geslagen, en ze zaten te vrijen, terwijl iedereen het kon zien! Zij droeg een laag uitgesneden japon, die haar schouders voor meer dan de helft bloot liet, zodat je de schouderbandjes van haar ondergoed zag. Die bandjes waren zo smal, dat het wel touw tjes leken, en je kon er nog dwars doorheen kijken ook! Zij rookte onophoudelijk sigaretten uit een lange, gouden pijp, die zij achteloos in de mond hoek geklemd hield. De nagels van haar vingers had zij bloedrood geschilderd, en die van haar tenen ook; je kon dat duidelijk zien, want zij had geen kousen aan. En de schoenen die zij droeg - wat waren me dat voor prullen! Een paar bandjes kruis lings over de voet, meer niet, zodat haar tenen er van voren doorstaken, en de zolen schenen nog dunner dan papier. Maar de hakken waren erg hoog, wel een centimeter of tien, en je vroeg je af, hoe hel mogelijk was, dat zij de nek niet brak! Maar zij had zeker lang geoefend om op die stelten te leren lopen; zij wipte tenminste als een vogelt in en uit de auto, en zij liep licht als een veertje. Ja, soms leek het we! alsof zij zweefde. De aanstaande vrouw van meneer Beukers is hier ook geweest, maar zij viel niet zo bijster in de smaak. Er waren mensen, die haar knap noemden, maar lang niet iedereen was het daarmee eens. Zij is vier dagen gebleven, en in die tijd is zij een paar keren met mevrouw Dijkstra in het dorp gezien. Zij ging ook erg luchtig gekleed, al maakte zij het niet zo gek als die Franse vrouw, maar ook haar nagels waren vuurrood, en zij verfde die van haar tenen eveneens. Zij droeg evenmin kousen, en ook haar voeten waren gestoken in open schoenen, waar zowat geen kruimel bovenleer aan zat. Misschien was haar gezicht wel knap, maar het stond erg trots en ontevreden, en zij liep het hoog opgericht hoofd. En zij groette niemand; als mevrouw Dijkstra vrien delijk knikte en lachte of haar hand opstak, dan keek zij recht voor zich uit. Zij dacht zeker, dat zij alleen op de wereld was, de kakmadam! Want wat was zij helemaal? Met al haar opzichtigheid viel zij gewoon weg naast mevrouw Dijkstra, die toch veel onopvallender gekleed was! Zij en meneer Beukers hebben die vier dagen bij de Dijkstra's gelogeerd, en daar is natuurlijk weer praat van gekomen. Sommige mensen beweerden, dat ze samen op één kamer sliepen, maar dat praatje is door Geertje Doekes gauw uit de wereld gehol pen! Vanaf dat mevrouw Dijkstra hier woonde, werkte Geertje een ochtend per week bij haar, en zij kon het dus weten. Naast die van meneer en me vrouw, waren er twee slaapkamers in gebruik ge weest, had Geertje verteld. Ze moesten hun mond maar houden met hun vieze roddelpraatjes! De mensen, die zulke dingen dachten, wilden het zelf graag; dat was nog nooit anders geweest! Er was er toen nog maar één, die Geertje niet ge loofde en dat was natuurlijk Smalbil. Hij beweerde, dat Geertje zich de ogen dicht liet drukken, en zelfs, dat zij misschien wel beter wist. Was er een kouder kunstje dan het omwoelen van een bed in een aparte kamer? Piet Zorgdrager moet toen gezegd hebben, dat hij dat dan zeker zelf wel eens bij de hand had gehad, als hij dat zo goed wist... Maar Smalbil had weer zijn medelijdend lachje laten zien, waarmee hij zijn superioriteit en zijn verachting voor hun domheid demonstreerde. Dachten ze werkelijk, dat bij zulke mensen het huwelijk nog als iets heiligs gold? Ze lachten er wat om, de schavuiten! Had hij destijds, bij het eerste bezoek van de Maatschappij hier, al niet gewaarschuwd voor de zedeloosheid? Maar men haalde de schouders over hem op. Smal bil! Wat wou hij nog? Hij zong niet meer in het koor en hij ging nog steeds naar Westeroord ter kerk. Behalve zijn dochter, die, op advies van dok ter Hogeboom, drie maanden in Scheveningen was geweest, bij een familie, waarmee haar vader in contact was gekomen door een advertentie in een van de kerkelijke bladen. „Gezocht, voor meisje van bijna negentien jaren, dat, in verband met haar gezondheidstoestand, enige tijd in een andere om geving moet vertoeven, een goed tehuis aan zee, waar zij als betalend logé kan worden opgenomen. Beslist christelijk milieu. Brieven enz." Velen in het dorp hadden die advertentie gelezen, en enkelen hadden opgemerkt, dat dit Smalbil wel eens een bom duiten zou kunnen kosten. Martha was nu alweer een week of vijf terug, en het was haar aan te zien, dat het verblijf in Schevenin gen haar goed had gedaan. Zij zag er blozend uit en een stuk vrolijker dan vroeger, en zij was ook veel zelfstandiger geworden. Het was aan alles te mer ken, dat zij een tijdje in een andere omgeving was geweest; zij was prachtig bruin van de zee en de zon, en ook op een ander wijze had het wufte Sche veningen haar beroerd. Zij kleedde zich anders dan vroeger, veel modemer, en zij droeg het haar niet meer in een wrong. Zij had het laten knippen en krullen, en zij gebruikte nu ook een lippenstift, al was het dan nauwelijks te zien, evenals bij me vrouw Dijkstra. Van haar tijd als betalend logé had zij ook een vriendin overgehouden, Irma Schotanus. Eens per maand ging zij een week-end naar haar en eens per maand kwam dat meisje hier. Het was een aardig meisje, helemaal niet groots, al kwam zij dan uit Den Haag, waar haar vader op een van de departe menten werkte. Maar Smalbil wilde haar niet in zijn huis hebben; als zij hier was, dan logeerde zij bij de dominee. Direct na Martha's terugkeer, scheen er nogal wat ellende in het huis van de manufacturier geweest te zijn. Smalbil was woedend geworden om de wijze, waarop zij zich kleedde en zich gedroeg. Hij had haar gelast haar gezicht te wassen; hij wilde dat vleugje rood op haar lippen en het beetje poeder op haar neus niet zien, maar zij had kort en goed ver klaard, dat zij daar niet over dacht. (wordt vervolgd) 5}^ ïjC ïjï 'i^ 't» -1* De mooie f*estaK\fsef*ies vnn deze zolnii^' qaan nu w'eq feqen hele Kleine priisjes, Biivooi'beeld; Hok vein "Sti'oke". /X'oi'maal 139,- samen met een pull-ovei' van "Mystique vcxi-^ 129,-. A'n betaal ie sleclits de Kelft van de Kelji. Vooi' 09,50 ziin ze Deiden van jou, 4BMOIDE Middelhamis HellevoetsluJs Zierikzee Oud-Beijerland VSHUIZKS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tel. (0111)413163 Tel. (0186) 613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5