EIIAIIDEII-niEUWS ORGELCONCERT Overdenking Nieuwe wandelgids Deltapad uit de Heilige Schrift Verantwoording Woord Daad Nieuwe Kerk Zierikzee Aanzien-Aangezien HET ,KIJK VENSTER Goede resultaten muziekopleiding APOLLO Nieuwe Tonge 2e Blad VRIJDAG 18 JULI 1997 No. 6620 Blik op kerk -^^ en samenleving (_J - Merkwaardig incident - De kerken en New Age - Vragen genoeg Een merkwaardig incidentje vond ik dat: de uitlatingen van Frederike de Jong in een interview met het dagblad Trouw, de verontwaardigde reacties van de SoW- kerken en vervolgens de excuses van Mevrouw De Jong... Wat is er allemaal gebeurd? Frederike de Jong is nog niet lang gele den aangesteld voor een project van het Hervormd Evangelisatorisch Beraad en de afdeling Missionair Werk van de Ge reformeerde Kerken. Een SoW-functio- naris dus, die de opdracht kreeg een dia loog op gang te brengen met groeperin gen die zich bezig houden met 'niet-ker- kelijke vormen van spiritualiteit'. Er is nog bij gezegd dat het niet de bedoeling was 'het eigen geloofsgoed te ontkennen, maar juist om beter in staat te zijn te be grijpen waarmee bij de communicatie van het Evangelie rekening moet worden gehouden". In de praktijk kwam de op dracht neer op het rond de tafel brengen van mensen uit de kerken en aanhangers van de New Age-beweging. Nu heeft Mevrouw De Jong in een inter view met Trouw enkele krasse uitspra ken gedaan. Onder andere dat ze stei gert van de zendingsdrang van de SoW- kerken. Alsof de christelijke belijdenis eenduidig uit de bijbel zou zijn af te lezen! En alsof de Geest van God in New Age niet aanwezig zou zijn... Op deze manier wordt ieder gesprek geblok keerd..." Het is geen wonder dat de leiding van de SoW-kerken zich gefrustreerd voelde door de uitlatingen van Mevrouw De Jong. In een haastige persverklaring lie ten de beide moderamina weten dat de uitspraken geheel voor haar rekening zijn en 'in genen dele de visie van de kerken weergeven'. Mevrouw De Jong zei in een eerste reac tie dat ook zij 'uiterst ongelukkig' was met het artikel in Trouw. Maar heeft zij deze dingen dan niet gezegd? Nee, zegt ze, bepaalde uitspraken zijn haar in de mond gelegd. En andere dingen waren uit het verband gelicht. In ieder geval had zij genuanceerder gesproken. Trouw had de correcties die zij in de concept tekst had aangebracht, niet overgeno men. Om met dat laatste te beginnen, dat is natuurlijk een reële mogelijkheid. Ieder die weleens werd geïnterviewd, kan we ten hoe bepaalde uitspraken in de krant kunnen worden aangedikt, en hoe andere uit hun verband kunnen worden gerukt. Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat een fatsoenlijke krant als Trouw iemand dingen laat zeggen die het tegen overgestelde zijn van wat werd bedoeld. Ik heb de indruk dat ook hier van toepas sing is dat er geen koe 'Bontje' genoemd wordt zonder dat er een plekje aan is. Maar ook al zou de weergave van Trouw volkomen onjuist zijn, dan nog houd ik wel enkele vragen over. Bijvoorbeeld of het zo nodig is dat de SoW-kerken een functionaris benoemen om de dialoog aan te gaan met de New Age-beweging. Hebben ze geld te veel? Dat lijkt me sterk in een tijd waarin de kerken op al les en nog wat moeten bezuinigen. En als er dan persé iemand moet worden benoemd voor zo'n taak, moet dat een persoon zijn die ex-aanhangster van New Age is? Zeker, boeven moet je met boe ven vangen. Justitie probeert in de drugs handel ook de ene zware jongen te ge bruiken om de andere te ontmaskeren. Maar of dat hier ook zo werkt.Als het waar is dat Frederike de Jong heeft ge zegd: ,,Ik heb voor de kerk gekozen, maar binnen de kerk ben ik een nieuwe tijds-sympatisant", dan is het van de kant van de SoW-kerken wel een onzorgvul dige benoeming. We hebben in het ge sprek met andersdenkenden geen mensen nodig die het belijden van de kerk discu tabel stellen. Waarnemer Op 28 juni jl. deden 11 leden van muziekvereniging APOLLO Nieuwe Tonge examen. 10 voor het A-diploma en 1 voor het B-diploma. Na een gede gen voorbereiding bij de docent van hun eigen vereniging werd er examen afge nomen door een examencommissie. De gezichten werden almaar bleker. Nog een en dan moet ik. Al deze spanning was voor niets. Alle leerlingen hebben een voldoende gescoord voor hun prak tijkgedeelte. Slechts 2 hebben een her kansing nodig voor het theoriegedeelte. Voor de opleiding van Apollo een groot succes. Eigenlijk pas 2 jaar bezig en nu deze klinkende resultaten. Van alle kan didaten was er een de beste, Lara van Immerzeei behaalde alleen met de cijfers 9 en 9.5 het A-diploma. Als vereniging mag je dan trots zijn op die opleiding en zeker op de docenten die toch het grootste deel voor hun reke ning nemen. Om niet te lang stil te staan bij dit succes zouden we in september weer een nieuwe groep willen laten star ten. Voor deze groep zijn nog een paar plaatsen vrij. Heb je interesse in muziek en wil je dolgraag een instrument leren bespelen, geef jezelf op bij Apollo Nieu- De penningmeester van Woord Daad ontving het Ie halfjaar van 1997: Verkopen kaarten 3907,95 Verk. CD's fam. Pikaart f 198,70 Verk. markt Geldermalsen f 1455,- Spaarglobes 2347,40 NH Gemeenten f 1949,60 Coll mevr. Brinkman, St.dam 337,50 Rente bank f 24,40 Krentenbroodaktie netto f 6658,40 Coll. zang Crescendo f 1254,90 Coll. D'lands mannenkoor f 2152,30 Paaswijding Gr. v. Pr.school 562,45 Stekjesverk. fam. Huizer, Herkingen f 1500,00 School met de Bijbel, S'dijk f 3500,00 Part. giften f 815,00 26663,60 Ieder die hiertoe heeft bijgedragen harte lijk dank! Aan ieder die ons mooie en dankbare werk wil steunen geven we dan ook gaarne ons gironummer: 5620184 tnv. Woord Daad te Middelhamis of het banknummer 36.13.13.772 van de Rabobank te Middelhamis. we Tonge, telefoon H. Bruggeman (0187) 651748 of P. Gebraad, tel. (0187) 612125. AMERSFOORT - Weer verkrijg baar: de wandelgids of topogids van het Deltapad door zuidwest Nederland. Het Deltapad is een wandelroute van Bergen op Zoom in West-Brabant én van Sluis in Zeeuws-Vlaanderen naar Hoek van Holland. Het Lange-Afstand- Wandelpad heeft een totale lengte van 233 km en is een belangrijke schakel in het Europese wandelnet werk. Het Deltapad is onderdeel van twee Europese wandelroutes. Het traject Sluis-Hoek van Holland (172 km) is een schakel in het circa 5000 km lange Euro pese Kustpad, de E-9. In 1997 is het grootste deel van de route tussen de Golf van Biskaye en de Bocht van Gdansk gemarkeerd en beschreven op kaarten en gidsen. Het traject Bergen op Zoom- Hoek van Holland (115 km) is al langer opgenomen in de E-2, de Noordzee-Ri- vièra. Deze populaire voettocht van Hoek van Holland naar Nice is in België en Frankrijk bekend als de GR 5. De gids van het in 1992 in gebruik ge nomen Deltapad is sterk verbeterd. Nieuw is het gebruik van gekleurde topo grafische kaartjes, die de leesbaarheid sterk vergroten. Ook de kleurenfotogra fie maakt de gids een stuk aantrekkelij ker. Verder veel aandacht voor de prakti sche zaken: alle informatie over over nachten onderweg, openbaar vervoer en de mogelijkheden voor dagtochten is geactualiseerd. Het Deltapad is nog meer dan voorheen geschikt gemaakt voor zo wel meerdaagse tochten als dagwande lingen. Met de toevoeging van veel nieu we informatie over de streek, het land schap en bezienswaardigheden langs de route is het een geheel nieuwe gids ge worden. Enkele kleine routeverbeterin gen zijn doorgevoerd. De route is in het veld met wit-rode tekens bewegwijzerd. De rijk geïllustreerde kleurengids van het Deltapad telt 160 pagina's. Het boek je is verkrijgbaar bij de gespecialiseerde boekhandel, de ANWB- en VVV-kanto- ren in de regio, de algemene boekhandel of te bestellen bij de Stichting LAW: ISBN 90-71068-32-3, prijs 29,90. Op woensdag 23 juli hoopt Herman van Vliet een concert te geven op het Kam Van der Meulen-orgel in de Nieuwe Kerk te Zierikzee. Het programma begint met Koraalbewer king over Psalm 116 van Willem Weij- land. Vervolgens kan men luisteren naar Fantaisie et Fugue van Alexandre Boëly, Sonate nr. 5 in D-dur van Felix Mendels- sohn-Bartholdy, Pastorale en Offertoire van Louis Lefébure-Wély, Inpromptu van Louis Vierne, Symphonischer Cho ral Op. 87 ('Ach bleib mit deiner Gna- de') van Sigrid Karg-Elert, Toccata van Tibor Pikéthy, waarna het programma wordt besloten met Koraalfinale van Herman van Vliet. Herman van Vliet (geb. 1941) kreeg or gellessen o.a. van Wim van der Panne en •studeerde aan het Utrechts Conservato rium bij Stoffel van Viegen, Cor Kee, Willem Mudde en Herman Strategier. Het einddiploma solospel orgel werd ,,En zij noemde de Naam des Heeren, Die tot haar sprak: Gij, God des aanziens! Want zij zeide: Heb ik ook hier gezien naar Dien, Die mij aanziet?" (1 Thess. 5:21) Het schijnt een moeilijke zaak te zijn om geduldig en vertrouwend te wachten op de vervulling van een verkregen belofte. Dat het probleem al heel oud is, dat lezen we hier ook in de geschiedenis van Abraham en Sara. Zij hadden immers een belofte van niet geringe inhoud: zij zouden op hun hoge leeftijd nog nage slacht krijgen. Dat was in het begin een bron van grote vreugde. Maar hoe gaat dat als er zo'n jaar of tien over heen gaat en er gebeurt niets wat op de komst van een kind wijst? Dan waait er door de dagelijkse beslommeringen zo veel stof over de beloften dat de glans ervan wel eens heel dof kan worden. Ook innerlijk ongeduld, dat een karaktertrek kan zijn, kan dan een duchtig woordje mee gaan spreken. Dan komen er gemakkelijk gedachten op die na overweging al snel vaste vorm gaan aannemen. En als je er in het licht van de gewoonten van die tijd over nadenkt, dan is daar wat voor te zeggen. Want de regel gold toen dat een kinderloze vrouw een dienstmeisje aan haar man kon geven als bijvrouw en de kinderen die dan uit die verbintenis geboren werden, golden dan als eigen kinderen van de vrouw. Daar was geen bezwaar tegen. Maar daarmee is niet goedgepraat wat hier gebeurde. Het ging hier n.l. niet om een afspraak tussen mensen, het ging hier om de vaste beloften van de Almachtige God. En dat je als mensen onder elkaar wel eens de helpende hand toesteekt om bepaalde zaken te realise ren, daar is niets op tegen. Maar als de Schepper van hemel en aarde de helpende hand wordt toegesto ken alsof Hij Zijn beloften niet zou kun nen waarmaken, of als het allemaal te lang duurt, dat is een grote misser. Die ingreep blijft dan ook niet zonder gevol gen. Sara had aan haar man Abraham haar Egyptische dienstmaagd Hagar tot bij vrouw gegeven. Het bedoelde resultaat liet dan ook niet lang op zich wachten. Hagar werd zwanger. En ze werd nog meer: ze werd hoogmoedig. En daarmee begon de ellende die Abraham en Sara over zich heen hebben gehaald. De vrede en vreugde in het leven aan de hand van de Heere werd in de tent van Abraham grondig verstoord en zal tot in de geslachten verstoord blijven, zo ver trekt die zonde door. Het begon daarmee dat Hagar zich mijlenver boven Sara verhe ven voelde. Ze ging daarin zo ver dat ze Sara verachtte en vernederde. Sara kon het tenslotte niet meer verdragen en ging met haar klachten naar Abraham, die haar de vrije hand gaf om te doen met Hagar wat ze nodig achtte. Sara brak de hoogmoed van Hagar zodanig dat ze het in de tent van Sara niet meer uit kon houden. Ze vluchtte weg, richting Egypte. Dat was een van de dingen die het klein- gelovig ongeduld van Abraham en Sara had bereikt. En de Heere, zag Hij dit alles niet? Jazeker zag Hij het klein-men- selijk geknoei. Maar Hij greep niet in. Hij heeft het laten gebeuren totdat het Zijn tijd was om Zijn heerlijkheid te openbaren. Hagar vluchtte weg, haar hoogmoed had het vernietigende werk gedaan. De ver houdingen waren grondig verstoord en in haar hart was de haat verankerd. Toen zij bij een fontein in de woestijn was aange komen zond God de Engel des Heeren. Daar vond hij haar. Maar in eerste instan tie waren de woorden van de Engel niet bepaald vlijend voor Hagar. Want het moet haar wel erg pijnlijk getroffen heb ben toen de Engel haar gevoelig op haar plaats zette. "Hagar gij dienstmaagd van Sara", noemde hij haar. Dienstmaagd van Sara, dat wilde je niet meer zijn, maar je bent het nog wel terdege. Daar kun jij geen verandering in aanbrengen en er is ook geen verandering in gekomen. Jou hoogmoedige opstand Hagar, was zonde. Want dat Abraham en Sara de fout in waren gegaan, dat gaf Hagar niet het recht om zich daarom boven hen te ver heffen. Aan hun zonden mocht Hagar zich niet verrijken. Zo gaat dat in de ontmoeting met de Heere God. Als de Levende God aanziet, dan worden zonden blootgelegd. Dat geldt ook voor ons. Als God ons aanziet dan houdt Hij ons de spiegel voor. En wat zien wij dan? Iets anders dan het kleingelovig ongeduld waarin we menen het beter te weten dan God? Zien wij in die spiegel dan wat anders dan de hoog moedige Hagar, wiens hoogmoedige trots haar verbood te buigen? Ontdekken wij misschien bij onszelf ook wel dat we liever vluchten dan onszelf te vernederen onder de hand Gods? Ja dat zal zeker ontdekt worden: liever vluchten dan han delen naar recht. Wat is het dan pijnlijk om door het Woord van God terecht te worden gewezen. Nu dat was het voor Hagar ook. In haar zien we hoe ver gekrenkte trots weg kan voeren. Hagar ging richting Egypte, het diensthuis van de dood waar heidendom heerste en waar men de Levende God niet kende. Zo erg was haar trots gekrenkt en zo verhard was haar hart dat ze de dood koos boven het leven. Want door weg te gaan van Abraham en Sara ging ze ook weg van het grote voorrecht dat ze had bij hen om de Levende God te leren kennen en dienen. Haar hoogmoe dige verharding dreef haar steeds dieper in de zonde. Het gaat dan noodzakelij kerwijs van kwaad tot erger. Daar is geen stilstand in. Het was ook een grote fout van Hagar dat ze haar vermeende recht in eigen hand nam, ze zocht daarin niet de Heere, ze zag niet naar Hem om. Maar toen gebeurde dat onverwachte toch, want de Heere zag wel naar haar om in het zenden van Zijn Engel. De Engel die haar hart en het daaruit voort vloeiende gedrag veroordeelde en haar terecht wees, maar haar toch ook ver troostte. De boodschap die Hagar kreeg was niet gemakkelijk. Ze moest naar huis terug, naar de tent van Sara. Dat zou veel zelf- overwinning kosten. Maar ze kreeg er ook een geweldige belofte bij, die haar bemoedigd zal hebben. Zij zou een zoon baren en haar zoon zou groot worden en ze moest hem Ismael noemen. Die naam betekent: de Heere heeft uw verdrukking gehoord. Wat bewees de Heere haar grote genade. Hij liet haar niet voortgaan op haar eigen weg die naar de dood leidde. De Heere zette haar stil en liet haar nog omkeren. Hier zien we de genadewerken van God al die hij eens zal doen in het zenden van Zijn Kind Jezus, Die de dodelijke wer king van de zonde zal omkeren. Dan zal het loon van de zonde moeten wijken voor het eeuwige leven met de verzoende God. Dan zal de haat wijken en de Liefde regeren. Hier is al een voorsmaak van het grote omzien en aanzien van God naar een zondig mensenkind. Dat is de belofte die Hagar met haar kind zal dragen door moeilijke wegen. Dat is trouwens een belofte die niet in mindere mate ons tot troost mag zijn, want het is ook voor ons een openbaring van Gods goedheid. Hier geeft de Heere Zelf de pleitgrond aan voor de gebeden. Wanneer een mens struikelt en bemerkt dat God toch blijft kloppen op de deur van het hart, dan mag geloofd worden dat er in Hem verlossing en vergeving is en dat er een genadig aanzien is bij God in de Heere Jezus Christus. Hij zag immers naar ons om en Hij is het Die onze ellen de aanziet. Hij is de God van het aanzien. Dat komt niet van onze kant, want Hij ziet om naar mensen die naar Hem niet omzagen en die nog met een hoogmoedig hart door de woestijn trekken richting Egypte. En dan dat gebod: keer terug naar uw vrouw en verneder u onder haar handen. Vrijwillig zich vernederen.. Daarin is Christus toch ook voor gegaan en die gezindheid moet toch ook gevonden wor den in allen die Hem als Heere en Heiland mogen kennen. Maar zich verne deren dat ligt ons niet, dat kost strijd. Maar dat is dan een strijd die alleen te volbrengen is vanuit de verwondering dat de Heere heeft willen omzien en aanzien. De verwondering dat hij is begonnen waar wij Hem niet zochten. Dat was het ook wat Hagar beleed. Door Gods goedheid overwonnen beleed ze de Heere, de God van Abraham en Sara. "Gij, God des aanziens", zo roemde ze Hem. En in dankbare gehoorzaamheid is ze terug gegaan. Wat Sara niet heeft kun nen bereiken, met haar overigens recht vaardig handelen, dat werd bereikt door de ontdekkende en ontfermende liefde van God. God heeft naar haar omgezien in haar ellende en heeft haar door haat vervulde hart omgekeerd. Dat was het wonder van genade. Niet omdat zij de hemel aanriep, ook niet omdat zij zo intensief gebeden heeft zag de Heere naar haar om. "God hoort", moest haar zoon heten. Wat heeft de Heere gehoord? Uw stem die riep in de nood? De zonden die wij dan in onze radeloosheid soms belijden? Neen, niet ons berouw of onze nederigheid is oor zaak van Gods ontferming en omzien naar ons. De reden is in Hemzelf, want Hij gaf de reden van Zijn ontfermende liefde in Zijn Zoon Jezus Christus onze Heiland. In Hem is het dat God Zich ont fermt over ellendigen. Dat te zien en te geloven, dat doet de aanbiddelijke ver wondering geboren worden in het hart dat God ook nog naar een zondaar omziet. Dat leert in diepe afhankelijkheid meebidden met de Zoon en met de Heilige Geest, om die dankbare gehoor zaamheid om terug te gaan en in alle oot moed te zijn en te blijven in Zijn woning aan de troon van genade, doende de wil van de Vader, Die liefheeft met eeuwige liefde. Den Bommel A.Vos daar behaald in 1965. Belangrijk voor de muzikale vorming waren de cursussen interpretatie bij Feike Asma. Wegens zijn voorliefde voor de Franse symfonische orgelkunst nam hij gedu rende een aantal jaren deel aan de 'Inter nationale Meestercursus voor Muziek' te Zurich bij Jean Guillou. Het koraalspel heeft zijn voorliefde; ook speurt hij graag naar werken van minder bekende componisten. In 1983 en 1987 voerde hij de 10 orgel- symphonieën van Ch. M. Widor inte graal uit op grote Nederlandse orgels. Zowel in Nederland als in het buitenland geeft Van Vliet veel concerten. In 1990 werd hij benoemd tot organist van de St. Joriskerk in Amersfoort. Wegens zijn verdiensten voor de Franse orgelkunst werd Herman van Vliet on derscheiden door de Société Académique 'Arts, Sciences, Lettres' te Parijs met de bronzen medaille in 1983 en met de zil veren medaille in 1991. Het project 'Widoriade' met de opnamen van alle Widor-symfonieën wordt uitge voerd op de grote Cavaillé-Coll orgels in Rouen, Lyon en Caen en wordt thans gerealiseerd. De eerste dubbel-CD met de symfonieën 1 t/m 4, het tweede deel met de symfonieën 5, 6, 7 en het Bach Memento zijn reeds verschenen; deel 3 is in voorbereiding. Het concert in Zierikzee begint om 20.00 uur. Kerkdeur open om 19.30 uur. Gelukkig had het niet lang geduurd. Pre cies vijf dagen geleden was zij blijven lig gen, en zij werkte drie halve dagen per week bij Keizer. En dat was nu zo mooi: Toontje had haar gewoon doorbetaald en hij had elke dag zijn schoonvader ge stuurd met een paar pannetjes eten, zodat zij ook niet uit bed hoefde om te koken. Alsof zij een prinses was, zo hadden Toon en Zwaantje haar verwend. Goede mensen. Ze ver dienden het, dat ze zo vooruit gingen! Het werd steeds drukker in de herberg. Toontje had haar gevraagd, of zij binnenkort drie hele dagen per week wilde komen, omdat.nou ja. Zwaantje zou een kindje krijgen over een half jaar.Of wist do minee het al? Titus schudde het hoofd. Nee, dat wist hij nog niet. Zo zo, een kindje; dat was prachtig voor Keizer en zijn vrouw. Geertje beaamde het heftig. Ja, nou! En toen moest zij even lachen. Die Toontje was zo bezorgd; hij had zelfs al een advertentie willen plaatsen voor een goede kracht voor dag en nacht, maar daarvan had Zwaantje niet willen weten. Hij wilde haar wel helemaal in de watten leggen! Hij beweerde, dat het een jongen zou worden; hij praatte daarover alsof het al vaststond, maar Zwaantje zei, dat hij zich ver giste. Het werd een meisje; ze zouden wel zien, dat zij gelijk kreeg! Ze konden er soms in alle ernst over kibbelen.alsof je zoiets voor het zeggen had! En toch... Er waren werkelijk mensen, die aan je gezicht konden zien wat het zou worden, als je in het kraambed moest. Nee nee, daar moest dominee nou niet om lachen! Het was echt waar! De vrouw van de oude Strakke had het gekund! Zij had het verschillende vrouwen voorspeld, ook Geertje, toen zij Albert verwachtte. „Het wordt een jongen!" had zij gezegd, en zij had gelijk gekregen! Zij had zelf liever een meisje willen hebben, maar haar man zaliger niet; die was wel zó blij geweest, toen Albert er was! Hij was van pure blijdschap over de sloot hiernaast gesprongen, maar hij had daarbij een enkel verstuikt, en toen had hij een week niet kun nen werken. Dat was een lelijke schadepost ge weest, maar och,zij had er zich niet zo erg druk over gemaakt. Want zij was zelf ook veel te gelukkig ge weest, toen zij Albert eenmaal had; het had haar toen niets meer kunnen schelen, dat haar wens om een meisje niet in vervulling was gegaan. Als het kindje er was, dan dacht je aan zulke dingen niet meer. Vond dominee ook niet? Ja, natuurlijk, dominee dacht er net zo over. Maar nu moest hij toch heus. Kom kom, had dominee nu werkelijk zoveel haast? En nu had dominee nog niet eens haar eigengebak ken cake geproefd! Zij stond op en haastte zich naar de kast. Kijk eens, zag dat er niet prachtig uit? Zij had het recept van Zwaantje gekregen.Op het pa piertje had gestaan, dat er twee eieren in moesten, maar zij had er zes gebruikt, want twee vond zij wel wat weinig, en haar kippen legden toch zo goed, nu het voorjaar alweer begonnen was. En opnieuw liet Titus zich neer op zijn stoel. Hij had de cake graag geweigerd, na de lunch van een goed uur geleden, maar hij kon het niet over zijn hart krijgen. Geertje dit aan te doen. Zes eieren! De cake had nauwelijks de grootte van een ontbijtbord je... Hij zag zich een formidabele plak toebedeeld. Een kopje thee moest er ook nog bij. Hij rilde inwendig, toen hij Geertje er drie scheppen suiker in zag doen, maar toen hij de eerste hap van de cake had geno men, kostte het hem niet de minste moeite te verkla ren, dat die heerlijk was. Een stralende Geertje schoof hem een stukje papier toe. Hij moest dat maar meenemen, dan kon me vrouw die cake ook eens maken. Maar hij moest er wel aan denken het tegen mevrouw te zeggen van die eieren. Wat waren er nou twee? Aan de achterdeur riep iemand. Het was Gabe. „Doe maar vijf liter in de bus!" riep Geertje. „En kun je het geld hier even halen?" Gabe bleef een beetje verlegen op de drempel staan, toen hij Titus zag. Hij wilde niet gaan zitten en hapte staande in de cake, die Geertje hem aanbood. Na een paar mi nuten verdween hij weer. Die Gabe! Hij had daar nu wel gestaan, alsof hij niet tot tien kon tellen, maar wist dominee wel, dat hij zo op dominee en op mevrouw gesteld was? Hij ging voor hen door het vuur! Wat... wist hij dat niet? Geertje lachte even. Of wilde dominee het niet laten blijken? Nou, in elk geval wist Geertje wel zeker, dat het iedereen aan te raden was, geen kwaad van dominee en zijn vrouw te spreken met Gabe in de buurt! De vorige week had hij Smalbil toch de oren gewassen! Smalbil had toen iets van dominees vrouw gezegd, dat zij zo werelds was, en... Titus voelde zich verstrakken. „Zo?" zei hij. „En hebben ze toen onaangenaamheden gehad?" Onaangenaamheden? Het had maar weinig ge scheeld, of Gabe had zijn handen niet thuisgehou den! Maar gelukkig was Smalbil naar binnen ge gaan, en daar was het bij gebleven. Het had zich af gespeeld op de stoep voor zijn winkel. Gabe had Smalbil nog nageroepen, dat hij zijn mond had tehouden over dominee en mevrouw, en dat hij anders geen olie meer wilde leveren. Hij moest daarvoor dan ook maar naar Westeroord lopen, net als voor de preek en de jenever. Ondanks zijn gemengde gevoelens glimlachte Titus. Maar Smalbil was aardig op weg zich volsla gen onmogelijk te maken. Zou hij de man toch maar niet zo gauw mogelijk opzoeken? Geertje babbelde argeloos verder. Gabe was trou wens niet de enige, met wie Smalbil het al aan de stok gekregen had. De schoonzoon van de oude Strakke, Mooiman uit Zwartevelde, had hem de vorige week de toegang tot het erf van de hoeve achter het Pastoorsbos doodgewoon ontzegd. Smal bil had hem uitgelachen en beweerd, dat het hem vrijstond de boerderij van Strakke te betreden, als hij dat wilde; hij, Mooiman uit Zwartevelde had daar niets mee te maken, al was hij dan de schoon zoon van de boer. Maar toen had Mooiman uit Zwartevelde hem eventjes iets verteld! „Ik breek je de beide benen!" had hij gezegd, „zodra ik je hier weer in de buurt zie! Je hebt mijn schoonvader met rust te laten, be grepen? Je komt hier alleen maar, om hem tegen de Maatschappij in het harnas te jagen! Je verknoeit die man zijn oude dag, en dat moet afgelopen zijn! Als je het hart hebt, hier weer te komen stoken, dan kun je er op rekenen, dat je meteen doorgaat naar het ziekenhuis in Westeroord!" „Alsjeblieft!" zei Titus. „Dat lijkt me geen halve maatregel!" Nee, dat kon Geertje ook niet vinden. Maar Smalbil maakte het er ook wel een beetje naar; dat mochl gerust eens gezegd worden. Hij had Strakke eigen lijk geen moment met rust gelaten, en Mooiman uit Zwartevelde was dat nu de keel gaan uithangen. Wist dominee wel, dat meneer Beukers van de Maatschappij wel een keer of drie met Strakke was komen praten, over een hoorplaats op zijn land? Men had de boer al gedreigd met onteigening: hij was de enige, met wie last was geweest, maar mi had hij dan toegegeven. Gelukkig maar, want wal had je aan al die drukte en ruzie? Het was toch vcol beter in vrede te leven? En deed de Maatschappii niet alleen maar goed aan het dorp? Eerst waren /c allemaal bang geweest voor hun land. DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784 -47- (wordt \ï';\'<)/,v./i

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3