EIIAIIDEn-tllEUWS
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
HET
,KIJKVENSTER
Vrouwenprogramma
op lokale radio
Apollo's midzomer-
avondconcert
Avondfiestvierdaagse
te Middelhamis
ANi
Expositie Henk Heijmans
in Bezoekerscentrum
Grevelingen
De les van de mieren
Zomerzangavond
Orgelconcerten in
Brouwershaven
Gypsy gitaarmuziek
in 'De Parterre'
Muzikaal museum-
bezoek in Ouddorp
2e Blad
VRIJDAG 27 JUNI 1997
No. 6614
Blik op kerk
en samenleving Cj
- Gestadige terugloop
- Paracultuur
Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP)
is weer met nieuwe cijfers gekomen over
geloof en (on)kerkelijkheid in Neder
land. We zijn er inmiddels al een beetje
aan gewend geraakt. Regelmatig worden
berichten de wereld ingezonden dat nog
maar zoveel mensen geloven in God, in
een leven na dit leven, in hemel of hel;
dat zoveel procent nog behoort tot een
kerk, en dat een gedeelte daarvan fre
quent of incidenteel de kerkdiensten bij
woont of op een andere wijze het geloof
praktiseert.
We zitten al jarenlang in die neergaande
spiraal. De secularisatie en de onkerke
lijkheid grijpen steeds meer om zich
heen. Kerkbezoek en kerkelijk meeleven
nemen af, steeds minder kinderen wor
den gedoopt, steeds minder jongeren
doen belijdenis van het geloof, en het
wordt aldoor moeilijker om ambtsdra
gers te vinden.
Vanuit de kerken wordt er globaal op
twee manieren op dit soort berichten ge
reageerd. Soms in mineurstemming: het
gaat niet goed, we verliezen terrein en
wie doet er wat aan...? Soms ook posi
tief: we mogen ons niet laten ontmoedi
gen, er zijn wel vaker perioden van in
zinking geweest, de Kerk heeft toe
komst.
Ik denk ook dat het niet verstandig is ons
over te geven aan het zingen van klaag
liederen. Wat voor indruk moet dat
maken op hen 'die buiten zijn', wanneer
we steeds maar doen alsof we bezig zijn
met een aflopende zaak? Stel u een
supermarkt voor die in advertenties al
door klaagt over terugloop van de klan
dizie en over vermindering van de om
zet. Dat speelt toch de concurrentie in
de kaart?
Over concurrentie gesproken, daar ont
breekt het niet aan op het terrein van le
vensbeschouwing! Ook dat staat alle
maal in het SCP-rapport. We zullen el
kaar niet vermoeien met cijfers, maar het
is zonder meer ontstellend hoeveel men
sen onder bekoring zijn van wat dan met
een mooi woord de 'paracultuur' wordt
genoemd... Te denken valt aan astrolo
gie, horoscopen, telepathie, reïncarnatie,
Yoga, spiritisme, Boeddisme, enz. enz.
In het rapport heet dat allemaal 'alterna
tief geloof' en dat is nog niet zo'n gekke
aanduiding. Hoewel al deze levens- en
wereldbeschouwingen natuurlijk de
naam 'geloof' in de bijbelse zin van het
woord niet verdienen. Want het bijbelse
geloof heeft de zekerheid in zich. Het is
een vaste grond van de dingen die men
hoopt en een bewijs van de zaken die
men niet ziet.
Maar alle genoemde en ongenoemde
opvattingen zijn niet meer dan veronder
stellingen. En de aanhangers ervan zijn
vaak ook niet overtuigd dat hun wijze
van 'geloven' de enige en de ware is. Het
is meer een zoeken en tasten, aarzelend
een weg gaan met de gedachte dat er ook
nog andere, en misschien wel betere
wegen zijn.
We kunnen alleen maar zeggen: wat is
de mens arm die de enige Weg tot God
niet kent! Die op zoek is en blijft, zonder
ergens uit te komen. Wie de enige Weg
kent en bewandelt kan er geen vrede mee
hebben dat zoveel medemensen op een
dwaalweg zijn...
Waarnemer
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
Al zes jaar is een groep christenen uit
verschillende kerken op Goeree-Over-
flakkee bezig met het maken van christe
lijke programma's voor de lokale
omroep. Wij hebben 20 uur zendtijd per
week. Het aantal uren kan echter nog uit
gebreid worden. Daarom zijn we op zoek
naar enthousiaste christenen die ons
team willen komen versterken.
Graag willen we in contact komen met
vrouwen die willen meewerken aan een
nieuw te starten vrouwenprogramma.
Verder zoeken we medewerkers voor het
programma 'Kinderradio' en voor diver
se andere programma's.
Hebt u belangstelling of wilt u meer
informatie? U kunt schrijven naar:
Radioteam ER IS HOOP, Postbus 156,
3240 AD Middelhamis; of bellen met
Arja Cranendonk, tel. (0187) 493456
(vrouwenprogramma) of Johan en Lenie
Crezee tel. (0187) 631397 (kinderpro
gramma).
Al weer voor de achtste keer organiseren
muziekvereniging 'Apollo' en gemengde
zangvereniging 'Apollo' een openlucht
concert aan de Ring te Nieuwe Tonge.
Deze muzikale happening was voorgaan
de jaren een groot succes en ook dit jaar
hopen zij weer op grote publieke belang
stelling.
Zaterdag 28 juni a.s. is iedereen die van
muziek en zang houdt vanaf 19.00 uur
welkom aan de Ring te Nieuwe Tonge.
Voor u zullen daar optreden: gemengde
zangvereniging 'Apollo', de Blue Stoc
king Singers, kinderkoor 'Jong Apollo'
en muziekvereniging 'Apollo'.
Bent u in de buurt, ga dan even luisteren
en misschien een deuntje meezingen.
Tot ziens in Nieuwe Tonge!
Abonneert U op
Eilanden-Nieuws
agentschap
Van dinsdag 8 tot en met vrijdag 11 juli
a.s. organiseert VVV/ANWB Overflak-
kee in samenwerking met de Midden
standsvereniging, voor de tiende keer
een avondfietsvierdaagse.
De organisatie heeft de routes, die elk ca.
25 km lang zijn, met zorg geformeerd,
daarbij onder andere rekening houdend
met variatie en veiligheid.
De drie fietsenmakers en de EHBO van
Middelhamis verlenen hun medewerking
door per auto langs de route te rijden om
te helpen bij eventuele calamiteiten. Op
iedere route is een controlepost aanwe
zig, waar de deelnemers een stempel en
een traktatie krijgen.
De start vindt iedere avond plaats om
19.00 uur. Voor de aankomst op de laat
ste avond verzamelen de deelnemers zich
aan het einde van de route, zodat zij
gezamenlijk aankomen op het Diekhuus-
plein om daar een medaille in ontvangst
te nemen.
Start en inschrijving bij VVV/ANWB
Overflakkee, Kade 9, Middelhamis, tel.
(0187) 484870. Kosten deelname 2,50
p.p. Inschrijving is mogelijk vanaf 29
juni.
De hele maand juli is in Bezoekers
centrum Grevelingen werk te zien
van Henk Heijmans uit Bleskens-
graaf, In diverse technieken pastel-
krijt, acrylverf en aquarel, expo
seert hij sfeervolle Zuid-Hollandse
landschappen, die zijn speciale
voorkeur genieten en die vooral
een uitstraling van harmonie en
rust hebben.
Eenvoud in vormgeving en symmetri
sche vlakverdelingen versterken de rust
in de composities. De sfeer en de verstil
ling vormen het eigenlijke onderwerp
van het werk. De momenten van de dag
worden weergegeven door licht, kleur en
ruimte. De atmosfeer die ontstaat door
het diffuse licht van nevel in ochtend- en
avonduren boeien hem het meest.
Binnen het vlakke Zuid-Hollandse land
schap maakt hij selecties waarbij het
zicht op de horizon een belangrijke rol
speelt. De Alblasserwaard en de Kop van
Goeree kennen een voor een groot deel
gecultiveerd landschap. De ritmische
verdelingen door weiden, velden, sloten,
beschoeiingen, schurvelingen, akkers en
bomen staan in contrast tot het plaatse
lijk nog natuurlijke landschap van strand
en duinen.
Henk Heijmans is docent tekenen aan het
voortgezet onderwijs in Sliedrecht. Naast
zijn werk is hij free-lance illustrator en
ontwerper.
Bezoekerscentram de Grevelingen is gel
gen op de Punt van Goeree, bij de Brou-
wersdam. Het centmm is dagelijks ge
opend van 10.00 tot 17.00 uur.
Adres: De Punt 4, 3253 MC Ouddorp,
tel.(0187)682346.
HERKINGEN
Ophalen oud papier
Op zaterdagmorgen 28 juni wordt het
oud papier weer opgehaald voor de Her
vormde Kerkvoogdij van Herkingen
Het ophalen begint om 9 uur.
Wilt u het gebundeld aan de kant van de
straat zetten en er geen karton tussen
stoppen? Bij voorbaat dank voor uw
medewerking!
,,De mieren zijn een onsterk volk;
evenwel bereiden ze in de zomer
haar spijs"(Spreuken 30:25)
Agur is bezig in een zogenaamde getal-
lenspreuk te vertellen wat wij van een
paar kleine diertjes in Gods schepping
kunnen leren. Lessen in wijsheid geeft
hij ons via het dieremijk. De eerste les
ontleend hij aan de mieren.
U kent ze wel, zeker in deze zomertijd.
Soms is er een ware mierenplaag en dan
zijn deze diertjes ons tot overlast. Maar
dat neemt niet weg dat we van hen kun
nen leren.
Er zijn verschillende soorten mieren, af
hankelijk van de streek waar ze voorko
men. Het soort dat in de tekst bedoeld
wordt, is het hele jaar door actief; dus
ook in de wintertijd. Echter, om in de
winter te kunnen overleven, leggen ze in
de zomer een voorraad aan, waarvan ze
kunnen leven in de tijd dat er geen voed
sel te vinden is.
En dan moet u ze eens zien in de zomer
tijd. Rusteloos zijn ze bezig om van alles
en nog wat bij elkaar te zoeken en wat ze
dan gevonden hebben slepen ze met zich
mee. Hebt u ze wel eens nauwkeurig be
keken? Hebt u het advies van Salomo al
eens opgevolgd? Hij zegt (in Spr. 6:6):
Ga tot de mier... en word wijs! Wat een
activiteiten ontwikkelen ze. Vinden ze
iets wat ze in hun eentje niet baas kun
nen dan roepen ze er een ander bij en
samen slepen ze de vondst weg. Hoe ze
met elkaar kunnen communiceren weet
ik niet, maar het is duidelijk dat ze zich
op de een of andere manier verstaanbaar
kunnen maken. Wie geeft hen bevelen?
Hoe komt het dat ze zo eendrachtig sa
menwerken? Hoe komt het dat er geen
klaplopers bij zijn of dagdromers, die
een ander laten werken en zelf aan de
kant blijven staan? Wat is dat toch waar
door ze precies weten wanneer ze er op
uit moeten gaan om voedsel te verzame
len? Ze hebben geen idee van tijd en toch
zijn ze precies op tijd. Wie geeft er dan
bevelen?
Salomo zegt ervan in hoofdstuk 6 dat er
niemand is die bevelen geeft. Ze hebben
geen overste, ambtman of heerser. Er is
in het rijk van de mieren geen koning of
koningin, zoals dat bijvoorbeeld wel het
geval is bij de bijen. Er is geen leider, die
voorop gaat, zoals dat wel het geval is bij
een kudde dieren. De mieren hebben
geen leider, en toch gaat alles goed. Toch
gebeurt alles op tijd. Toch zijn de nesten
of holen vol als de winter aanbreekt. De
zomertijd blijkt nuttig te zijn besteed en
dankzij de noeste ijver hebben deze klei
ne beestjes voorraden aangelegd, waar ze
mee voomit kunnen.
Waardoor is dat? God heeft de mieren
een bepaalde mate van wijsheid gegeven.
Hij heeft het hen ingeschapen. Zodoende
gebraiken ze hun tijd goed en laten ze
geen geschikte gelegenheid verloren
gaan. Dankzij hun Schepper weten ze de
tijd uit te kopen en te zorgen voor de toe
komst.
Daarom zijn de mieren de dwaas ten
voorbeeld. De dwaas, die als een luiaard
zijn tijd verbeuzelt en niets presteert,
omdat hij zijn bed te lief heeft. Maar een
mens mag niet lui zijn en de dingen maar
op hun beloop laten. Dat is God een gru
wel.
De les van de mieren heeft dus een toe
passing ten aanzien van onze aardse be
zigheden, waarin de Heere ons getrouw
wil hebben. Laten we echter met name
denken aan een toepassing op geestelijk
gebied. Moet een mens geen maatregelen
nemen om geborgen te zijn? Straks komt
de winter; de tijd waarin er geen geeste
lijk voedsel meer voorhanden is. Gees
telijk voedsel - dat is Gods Woord, het
brood des levens. En waartoe leven we?
Is het niet om dat geestelijk voedsel deel
achtig te worden en om zo geborgen te
zijn voor tijd en eeuwigheid?
Zo gezien is onze levenstijd de periode
van de zomer. Nu is er voedsel te verkrij
gen. Nu wordt het Woord verkondigd.
Nu kunnen we bekeerd worden en Gods
genade zoeken. Nu! Maar straks niet
meer. Dan is de genadetijd voorbij. Dan
gaat de deur dicht.
Daarom mogen we geen tijd laten verlo
ren gaan. Er is veel werk te doen om in
de staat der genade te komen. Strijd om
in te gaan! zegt de Heere. Er moet ook
veel gedaan worden om in de staat der
genade te blijven: veel moet er gebeden
worden. Er moet veel gedaan worden om
de dienst des Heeren aan anderen aan te
prijzen. Heus, er is niet zo veel tijd. De
tijd is voorts kort, zegt de Schrift. Zoveel
tijd hebben we niet voor dit alles.
En dan - wij hebben wel een leidsman,
een bestuurder. God, Christus. En Zijn
dienaren worden uitgezonden. Ze geven
ons aansporingen en aanwijzigingen hoe
onze levenstijd besteed dient te worden.
Gedenk aan uw Schepper in de dagen
van uw jongelingschap. Eer dat de kwade
dagen komen.
De tijd gaat snel voorbij. Er is ook al zo
veel tijd voorbij gegaan. Hoeveel tijd
hebt u nog over? Of moet ik misschien
zeggen: Hoe weinig tijd is er nog over?
En wat zal het in het uur van sterven be
langrijk blijken te zijn dat we ons huis
waarlijk bereid hebben. Hoe staat het dan
met het verzamelen van het geestelijke
voedsel?
Zijn we daarin traag? Hoe komt dat?
Vergeten we dat we met God te doen
hebben en dat Hij een groot God is die
het waard is om gediend te worden?
Vinden we luiheid en traagheid niet zo'n
erg kwaad? Zitten we zo vast aan het
aardse en wereldse en gaan we daarin
op? Geloven we wel echt dat de winter
tijd komt; de kwade dagen?
Laten we toch voortdurend leven in het
besef dat we met God te maken hebben.
Dat Hij als onze Koning ons aansporin
gen geeft. En als we de neiging gevoelen
om weer nalatig te zijn, laten we dan
juist met des te meer emst zoeken bezig
te zijn in de dingen des Heeren. Denk
ook eens wat vaker aan de hemel. En aan
de hel. En aan wat we onszelf aandoen
als we nalatig zijn en hoe we dat zullen
betreuren als de Heere tot ons zal moeten
zeggen: Gij hebt niet gewild.
Denk ook eens wat vaker aan de zalig
heid die er gelegen is in het dienen van
de Heere en in het onderzoeken van Zijn
Woord. Denk ook eens wat vaker aan de
Heere Jezus, die een volkomen Zalig
maker is en die Zijn ziel gegeven heeft
tot een rantsoen voor velen. Aan die Za
ligmaker, die welmenend nodigt en van
wie gezegd mag worden, dat Hij de zon
daars ontvangt. P. den Butter
DEN BOMMEL
Het chr. dameskoor 'De Lofstem' geeft
op D.V. woensdag 2 juli een zomerzang
avond in de Ned. Herv. kerk te Den
Bommel. Medewerking wordt verleend
door ds. A. Vos; 'Soli Deo Gloria' uit
Stellendam en kinderkoor 'Zingt nu den
Heer' uit Middelhamis.
Na afloop is er koffie in 'Bij de Bron'
naast de kerk. Allen hartelijk welkom.
Aanvang half 8.
Deze zomer is in de onlangs geheel
gerestaureerde Grote of Sint Nicolaas-
kerk te Brouwershaven weer een aan
trekkelijke serie orgelconcerten georga
niseerd. Deze serie is nu geheel tot stand
gekomen in onderlingen afstemming met
de serie orgelconcerten op woensdag
avond in de Nieuwe Kerk te Zierikzee,
zodanig dat deze concerten elkaar geheel
niet in de weg zitten.
Op woensdag 2 juli zal de organist Theo
Jellema uit Leeuwarden de aftrap geven.
Daama volgen steeds om de twee weken
nog vier concerten. Theo Jellema zal een
concert geven met werken van Swee-
linck, Froberger, Frescobaldi, Homilius
en Bach. Het concert begint met een
werk van de 16e eeuwse Spaanse com
ponist De Heredia.
Het concert in Brouwershaven begint om
20.00 uur. Na afloop is er gelegenheid
voor koffiedrinken.
Woensdag 2 juli organiseert 'De Parter
re' weer een concert in de galerie te
Sommelsdijk.
GYPSY MUSIC is de titel van dit con
cert dat wordt gegeven door de gitaarvir-
tuosen Remko Willems en Fritz Schrem-
mer. Deze muzikanten zijn veel gevraag
de gitaristen op theater en muziekfesti
vals in binnen- en buitenland. Hun optre
dens kenmerken zich niet alleen door de
originaliteit maark zeker ook door het
kleurrijke samenspel. Rasmuzikanten die
alle facetten van het gitaarspel beheer
sen. Zigeunermuziek, Spaanse muziek en
zelfs Hollandse muziek worden op een
virtuose manier gebracht waarbij het
moeilijk zal zijn om stil te zitten. Op het
puntje van de stoel zit men in ieder
geval.
Voor dit concert hebben beide gitaristen
hulp gevraagd van bevriende musici die
zeker ook alles 'uit de kast' zullen halen.
Het concert betekent ook de start van de
nieuwe expositie in 'De Parterre' met
schilderijen en objecten van Jaap Ree
dijk en Juul Kortekaas.
Het concert begint om 20.00 uur.
Gezien de grote belangstelling en het
beperkt aantal kaarten is het raadzaam
om te reserveren. De entree is 10,-.
Voor reserveringen tel. (0187) 483523 of
tijdens de openingstijden van de galerie.
Donderdag 14.00-17.00 uur, vrijdag
14.00-21.00 uur en zaterdag 10.00-17.00
uur.
Op zaterdag 28 juni biedt het Museum
Ouddorps Raad- en Polderhuis een muzi
kale attractie op het museumplein in het
centmm van Ouddorp. Gitaristen van de
Muziekschool Goeree-Overflakkee zul
len om 14.30 uur een openluchtoptreden
verzorgen onder leiding van docent Leo
Verkerk.
Het Flakkees Gitaar Ensemble brengt
een gevarieerd repertoire ten gehore en
verder zullen leerlingen van de muziek
school diverse duetjes spelen.
Het Ouddorps museum wil met dit muzi
kaal buitenoptreden eens te meer de aan
dacht vestigen op wat het museum bin
nen te bieden heeft. In het museum is
een permanente expositie van de ont
staansgeschiedenis van de omgeving en
het landschap, die elke liefhebber van de
kop van Goeree-Overflakkee gezien
moet hebben. Deze zomer heeft het
museum ook een prachtige expositie
'Een eeuw badmode' in huis, een plaat
je dat men niet missen mag.
Men zal ongeveer een uur van het muse
umconcertje kunnen genieten. Het is
natuurlijk de bedoeling dat voor en na de
gitaarmuziek een bezoek aan het muse
um wordt gebracht. De muziek wil
bewoners en vakantiegangers op het
museum af laten komen voor een (her
nieuwde) kennismaking met zo veel inte
ressante zaken uit Ouddorps historie.
Als de weersomstandigheden daartoe
aanleiding geven, zullen de gitaristen
hun muziek ten gehore brengen in het
museum.
Ben je daar nog een afstammeling van?"
Haar gezicht stond nu vrolijk. Hij lachte
zwak.
„Niet dat ik weet", antwoordde hij.
Hij dronk de bouillon met tegenzin, maar
er was iets in haar houding, wat geen wei
gering duldde. Toch voelde hij zich er
door opknappen.
Er werd op de deur geklopt. Edith liep er
heen. „Dat zal de dokter zijn", zei zij. Zij liet een al
bejaarde man binnen, die vaderlijk tegen hem glim
lachte. Hij ging op de rand van het bed zitten.
„Steenhuis", stelde hij zich voor. „Hoe gaat het er
nu mee, mijn jongen?"
„Wel goed", zei Titus slapjes.
„Hmmm, dat klinkt niet bijster enthousiast. Hoe
was het met de temperatuur, zuster?"
Edith haalde een lijstje uit haar tasje. Hij bestudeer
de het met half dichtgeknepen ogen. „Hmmm...
nogal hoog gisteravond, hè? Maar vanmorgen mooi
temggelopen. Dat is in elk geval een goed ding".
Hij schoof de dekens terug en knoopte Titus'
pyama los. Hij onderzocht hem lang en nauwkeurig
en stelde hem af en toe een vraag. Titus antwoordde
hem traag en vermoeid. Het was hem alles bijna te
veel.
„Zo", zei dokter Steenhuis, toen hij klaar was, „en
nu moeten we eens even praten. Je bent knapjes
ondervoed, maar dat komt best weer in orde". Hij
wees met zijn hoofd naar Titus' schrijftafel. „Stu
dent, hè?"
Titus knikte.
„Theologie?" Hij gebaarde in de richting van de
boekenkast.
„Ja".
„En verder?"
„Wat bedoelt u?"
Dokter Steenhuis wees naar zijn handen. „De vraag
me af, hoe een aanstaande dominee aan al die
schrammen, dat eelt en die afgescheurde nagels
komt", zei hij nuchter.
Een kwartier later had Titus hem in het kort alles
verteld. Hij voelde, dat hij er toch niet ondemit
kwam. Toen hij uitgepraat was, sloot hij de ogen.
Hij was nu doodop.
Hij voelde de hand van de medicus op zijn voor
hoofd.
„Ik heb respect voor je, Titus", zei hij vaderlijk,
„maar je moet nu een beetje beter op jezelf gaan
passen. Aan een predikant met een totaal verbmikt
lichaam heeft de maatschappij niets, mijn jongen. Je
blijft nog een paar dagen in bed. En je moet weer
gaan eten. Langzaam aan voorlopig; niet te veel
ineens. De zal wel een briefje met aanwijzingen ach
terlaten... Houdt u een oogje op hem, zuster?" De
stem kreeg nu een ondeugende klank. „De knaap is
het waard, hoor!"
„Ja, dokter", antwoordde Edith.
,3n dan kom je woensdag op mijn spreekuur", zei
dokter Steenhuis. „Tenzij je koorts hebt, natuurlijk.
In dat geval zie ik je een paar dagen later wel. En ik
stuur je nog naar deAchtergracht ook, want ik wil je
voor de zekerheid toch even laten doorlichten".
Er volgden een paar vreemde dagen. Tussen haar
diensten in het ziekenhuis door, verscheen Edith op
Titus' kamer. Zij deed inkopen voor hem; zij kook
te en keek er op toe, dat hij ook werkelijk at. En zij
verzorgde zijn kleren, hetgeen hard nodig was.
Hij bleek die woensdagmorgen koortsvrij te zijn en
ging dus naar de dokter. Edith vergezelde hem, en
toen hij twee dagen later naar de Achtergracht
moest, ging zij ook mee. Hij protesteerde hiertegen
slechts zwak, want hij had nauwelijks de moed zich
alweer alleen op straat te begeven.
Men ontdekte een vlek op zijn rechterlong. Hij
schrok hiervan zo hevig, dat hij dagenlang als ver
suft was. Het is de vraag, wat hij zou hebben ge
daan, als Edith er niet was geweest, maar zij was er
en hielp hem over deze vreselijke teleurstelling
heen. Zij regelde alles voor hem, en bij zijn vertrek
was zijn moed alweer voor een groot deel terugge
keerd.
Een paar maanden na zijn thuiskomst trouwden ze.
Edith bleef werken als verpleegster, zodat hij zich
nu geheel aan de studie kon wijden. Eerst vond hij
de gedachte, dat zij nu helemaal voor hem moest
zorgen, vreselijk, maar zij trachtte hem dit uit het
hoofd te praten. Toen het hem lukte, als repetitor
voor jongerejaars, iets bij te verdienen, viel het hem
al veel gemakkelijker zich met de situatie te verzoe
nen.
De gedachte, dat het maar tijdelijk zou zijn, en dat
hij het zelf voor een deel in de hand had, deze toe
stand zo kort mogelijk te laten duren, gaf hem een
werkkracht als nooit tevoren. Het gebeurde gere
geld, dat Edith hem naar bed stuurde, omdat hij het
tè dol maakte. Als zij het niet voorkwam, was hij in
staat hele nachten door te werken. Hij moest ten
slotte voorlopig nog voorzichtig zijn. Zij bereikte
niet zelden wonderen bij hem, door hem er op te
wijzen, dat hij alleen maar kon komen, waar hij
wilde, als hij zijn lichaam in goede conditie hield.
En voldoende mst was daarvoor een der eerste ver
eisten.
Nog geen drie jaren na hun huwelijk studeerde hij
af. Zijn eerste beroep kreeg hij in een polderdorp,
waar hij, een maand na zijn intrede, al geen kerke-
raad meer had. Men was er eerst verbaasd en daama
verontwaardigd over de wijze, waarop hij van leer
trok tegen de lauwheid, die in zijn gemeente heer
ste. Hij slingerde, meegesleept door zijn enthousias
me, in niet altijd even gelukkig gekozen bewoordin
gen zijn ergernis over de haltheid van zijn schapen
vanaf de kansel in hun met schrik en afweer naar
hem geheven gezichten. Maar het lukte hem niet, er
opnieuw veel vuur in te brengen. Men was er al te
zeer verstard in een behaaglijke, dommelende mst.
Misschien ook pakte hij er in het begin tè fel uit.
Toen hij, na enige jaren, het beroep naar Oosterveen
kreeg, moest hij toegeven, dat Edith in zijn eerste
gemeente meer had bereikt dan hijzelf. Maar hij had
toen al veel geleerd van de mstige wijze, waarop zij
de zaken aanpakte.
Hij aarzelde lang, voor hij het beroep naar Ooster
veen aannam. Ook hier zou er voor Edith niet veel
meer af kunnen, dan een paar keren per week een
werkster. Zij had het, als domineesvrouw, toch al
dmk genoeg. Maar zij lachte om dit bezwaar, en zij
noemde vooral de snelle groei van het dorp, als
direct gevolg van de oliewinning. Lag hier geen
prachtige taak voor hem?
Ja, Edith wist, tot op een haar nauwkeurig, hoe zij
haar Titus moest aanpakken. Zij voelde heel goed,
dat hij dit zelf ook al overwogen had, en hij liep
gloeiend warm, toen zij er nog eens de nadmk op
legde.
Hij voelde zich hier direct beter thuis, dan in zijn
vorige gemeente. Men was hier toch wel breder;
een zekere invloed van de vele vreemdelingen, die
hier zo plotseling waren neergestreken, was al dui
delijk merkbaar. Misschien begreep de bevolking
het zelf nog niet goed, maar het isolement van Oost
erveen behoorde reeds tot het verleden. Wel woon
de geen der vreemdelingen hier nog officieel - allen
waren nog steeds in Westeroord ondergebracht -
maar de dagelijkse aanraking met hen liet steeds
sterker sporen na. Op elk gebied was dit te merken.
Hij verwachtte, dat Oosterveen snel zou groeien,
vooral wanneer de eerste woningen van de Maat
schappij hier zouden verrijzen.
Maar natuurlijk bezorgde het hem ook extra proble
men, (wordt vervolgd)
iBtKPIDE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland
VBiHUfZBtS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624