EIIAIIDEn-tllEUWS Overdenking uit de Heilige Schrift HET ,KIJKVENSTER Vrouwenprogramma op lokale radio Apollo's midzomer- avondconcert Avondfiestvierdaagse te Middelhamis ANi Expositie Henk Heijmans in Bezoekerscentrum Grevelingen De les van de mieren Zomerzangavond Orgelconcerten in Brouwershaven Gypsy gitaarmuziek in 'De Parterre' Muzikaal museum- bezoek in Ouddorp 2e Blad VRIJDAG 27 JUNI 1997 No. 6614 Blik op kerk en samenleving Cj - Gestadige terugloop - Paracultuur Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) is weer met nieuwe cijfers gekomen over geloof en (on)kerkelijkheid in Neder land. We zijn er inmiddels al een beetje aan gewend geraakt. Regelmatig worden berichten de wereld ingezonden dat nog maar zoveel mensen geloven in God, in een leven na dit leven, in hemel of hel; dat zoveel procent nog behoort tot een kerk, en dat een gedeelte daarvan fre quent of incidenteel de kerkdiensten bij woont of op een andere wijze het geloof praktiseert. We zitten al jarenlang in die neergaande spiraal. De secularisatie en de onkerke lijkheid grijpen steeds meer om zich heen. Kerkbezoek en kerkelijk meeleven nemen af, steeds minder kinderen wor den gedoopt, steeds minder jongeren doen belijdenis van het geloof, en het wordt aldoor moeilijker om ambtsdra gers te vinden. Vanuit de kerken wordt er globaal op twee manieren op dit soort berichten ge reageerd. Soms in mineurstemming: het gaat niet goed, we verliezen terrein en wie doet er wat aan...? Soms ook posi tief: we mogen ons niet laten ontmoedi gen, er zijn wel vaker perioden van in zinking geweest, de Kerk heeft toe komst. Ik denk ook dat het niet verstandig is ons over te geven aan het zingen van klaag liederen. Wat voor indruk moet dat maken op hen 'die buiten zijn', wanneer we steeds maar doen alsof we bezig zijn met een aflopende zaak? Stel u een supermarkt voor die in advertenties al door klaagt over terugloop van de klan dizie en over vermindering van de om zet. Dat speelt toch de concurrentie in de kaart? Over concurrentie gesproken, daar ont breekt het niet aan op het terrein van le vensbeschouwing! Ook dat staat alle maal in het SCP-rapport. We zullen el kaar niet vermoeien met cijfers, maar het is zonder meer ontstellend hoeveel men sen onder bekoring zijn van wat dan met een mooi woord de 'paracultuur' wordt genoemd... Te denken valt aan astrolo gie, horoscopen, telepathie, reïncarnatie, Yoga, spiritisme, Boeddisme, enz. enz. In het rapport heet dat allemaal 'alterna tief geloof' en dat is nog niet zo'n gekke aanduiding. Hoewel al deze levens- en wereldbeschouwingen natuurlijk de naam 'geloof' in de bijbelse zin van het woord niet verdienen. Want het bijbelse geloof heeft de zekerheid in zich. Het is een vaste grond van de dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Maar alle genoemde en ongenoemde opvattingen zijn niet meer dan veronder stellingen. En de aanhangers ervan zijn vaak ook niet overtuigd dat hun wijze van 'geloven' de enige en de ware is. Het is meer een zoeken en tasten, aarzelend een weg gaan met de gedachte dat er ook nog andere, en misschien wel betere wegen zijn. We kunnen alleen maar zeggen: wat is de mens arm die de enige Weg tot God niet kent! Die op zoek is en blijft, zonder ergens uit te komen. Wie de enige Weg kent en bewandelt kan er geen vrede mee hebben dat zoveel medemensen op een dwaalweg zijn... Waarnemer Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. Al zes jaar is een groep christenen uit verschillende kerken op Goeree-Over- flakkee bezig met het maken van christe lijke programma's voor de lokale omroep. Wij hebben 20 uur zendtijd per week. Het aantal uren kan echter nog uit gebreid worden. Daarom zijn we op zoek naar enthousiaste christenen die ons team willen komen versterken. Graag willen we in contact komen met vrouwen die willen meewerken aan een nieuw te starten vrouwenprogramma. Verder zoeken we medewerkers voor het programma 'Kinderradio' en voor diver se andere programma's. Hebt u belangstelling of wilt u meer informatie? U kunt schrijven naar: Radioteam ER IS HOOP, Postbus 156, 3240 AD Middelhamis; of bellen met Arja Cranendonk, tel. (0187) 493456 (vrouwenprogramma) of Johan en Lenie Crezee tel. (0187) 631397 (kinderpro gramma). Al weer voor de achtste keer organiseren muziekvereniging 'Apollo' en gemengde zangvereniging 'Apollo' een openlucht concert aan de Ring te Nieuwe Tonge. Deze muzikale happening was voorgaan de jaren een groot succes en ook dit jaar hopen zij weer op grote publieke belang stelling. Zaterdag 28 juni a.s. is iedereen die van muziek en zang houdt vanaf 19.00 uur welkom aan de Ring te Nieuwe Tonge. Voor u zullen daar optreden: gemengde zangvereniging 'Apollo', de Blue Stoc king Singers, kinderkoor 'Jong Apollo' en muziekvereniging 'Apollo'. Bent u in de buurt, ga dan even luisteren en misschien een deuntje meezingen. Tot ziens in Nieuwe Tonge! Abonneert U op Eilanden-Nieuws agentschap Van dinsdag 8 tot en met vrijdag 11 juli a.s. organiseert VVV/ANWB Overflak- kee in samenwerking met de Midden standsvereniging, voor de tiende keer een avondfietsvierdaagse. De organisatie heeft de routes, die elk ca. 25 km lang zijn, met zorg geformeerd, daarbij onder andere rekening houdend met variatie en veiligheid. De drie fietsenmakers en de EHBO van Middelhamis verlenen hun medewerking door per auto langs de route te rijden om te helpen bij eventuele calamiteiten. Op iedere route is een controlepost aanwe zig, waar de deelnemers een stempel en een traktatie krijgen. De start vindt iedere avond plaats om 19.00 uur. Voor de aankomst op de laat ste avond verzamelen de deelnemers zich aan het einde van de route, zodat zij gezamenlijk aankomen op het Diekhuus- plein om daar een medaille in ontvangst te nemen. Start en inschrijving bij VVV/ANWB Overflakkee, Kade 9, Middelhamis, tel. (0187) 484870. Kosten deelname 2,50 p.p. Inschrijving is mogelijk vanaf 29 juni. De hele maand juli is in Bezoekers centrum Grevelingen werk te zien van Henk Heijmans uit Bleskens- graaf, In diverse technieken pastel- krijt, acrylverf en aquarel, expo seert hij sfeervolle Zuid-Hollandse landschappen, die zijn speciale voorkeur genieten en die vooral een uitstraling van harmonie en rust hebben. Eenvoud in vormgeving en symmetri sche vlakverdelingen versterken de rust in de composities. De sfeer en de verstil ling vormen het eigenlijke onderwerp van het werk. De momenten van de dag worden weergegeven door licht, kleur en ruimte. De atmosfeer die ontstaat door het diffuse licht van nevel in ochtend- en avonduren boeien hem het meest. Binnen het vlakke Zuid-Hollandse land schap maakt hij selecties waarbij het zicht op de horizon een belangrijke rol speelt. De Alblasserwaard en de Kop van Goeree kennen een voor een groot deel gecultiveerd landschap. De ritmische verdelingen door weiden, velden, sloten, beschoeiingen, schurvelingen, akkers en bomen staan in contrast tot het plaatse lijk nog natuurlijke landschap van strand en duinen. Henk Heijmans is docent tekenen aan het voortgezet onderwijs in Sliedrecht. Naast zijn werk is hij free-lance illustrator en ontwerper. Bezoekerscentram de Grevelingen is gel gen op de Punt van Goeree, bij de Brou- wersdam. Het centmm is dagelijks ge opend van 10.00 tot 17.00 uur. Adres: De Punt 4, 3253 MC Ouddorp, tel.(0187)682346. HERKINGEN Ophalen oud papier Op zaterdagmorgen 28 juni wordt het oud papier weer opgehaald voor de Her vormde Kerkvoogdij van Herkingen Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? Bij voorbaat dank voor uw medewerking! ,,De mieren zijn een onsterk volk; evenwel bereiden ze in de zomer haar spijs"(Spreuken 30:25) Agur is bezig in een zogenaamde getal- lenspreuk te vertellen wat wij van een paar kleine diertjes in Gods schepping kunnen leren. Lessen in wijsheid geeft hij ons via het dieremijk. De eerste les ontleend hij aan de mieren. U kent ze wel, zeker in deze zomertijd. Soms is er een ware mierenplaag en dan zijn deze diertjes ons tot overlast. Maar dat neemt niet weg dat we van hen kun nen leren. Er zijn verschillende soorten mieren, af hankelijk van de streek waar ze voorko men. Het soort dat in de tekst bedoeld wordt, is het hele jaar door actief; dus ook in de wintertijd. Echter, om in de winter te kunnen overleven, leggen ze in de zomer een voorraad aan, waarvan ze kunnen leven in de tijd dat er geen voed sel te vinden is. En dan moet u ze eens zien in de zomer tijd. Rusteloos zijn ze bezig om van alles en nog wat bij elkaar te zoeken en wat ze dan gevonden hebben slepen ze met zich mee. Hebt u ze wel eens nauwkeurig be keken? Hebt u het advies van Salomo al eens opgevolgd? Hij zegt (in Spr. 6:6): Ga tot de mier... en word wijs! Wat een activiteiten ontwikkelen ze. Vinden ze iets wat ze in hun eentje niet baas kun nen dan roepen ze er een ander bij en samen slepen ze de vondst weg. Hoe ze met elkaar kunnen communiceren weet ik niet, maar het is duidelijk dat ze zich op de een of andere manier verstaanbaar kunnen maken. Wie geeft hen bevelen? Hoe komt het dat ze zo eendrachtig sa menwerken? Hoe komt het dat er geen klaplopers bij zijn of dagdromers, die een ander laten werken en zelf aan de kant blijven staan? Wat is dat toch waar door ze precies weten wanneer ze er op uit moeten gaan om voedsel te verzame len? Ze hebben geen idee van tijd en toch zijn ze precies op tijd. Wie geeft er dan bevelen? Salomo zegt ervan in hoofdstuk 6 dat er niemand is die bevelen geeft. Ze hebben geen overste, ambtman of heerser. Er is in het rijk van de mieren geen koning of koningin, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij de bijen. Er is geen leider, die voorop gaat, zoals dat wel het geval is bij een kudde dieren. De mieren hebben geen leider, en toch gaat alles goed. Toch gebeurt alles op tijd. Toch zijn de nesten of holen vol als de winter aanbreekt. De zomertijd blijkt nuttig te zijn besteed en dankzij de noeste ijver hebben deze klei ne beestjes voorraden aangelegd, waar ze mee voomit kunnen. Waardoor is dat? God heeft de mieren een bepaalde mate van wijsheid gegeven. Hij heeft het hen ingeschapen. Zodoende gebraiken ze hun tijd goed en laten ze geen geschikte gelegenheid verloren gaan. Dankzij hun Schepper weten ze de tijd uit te kopen en te zorgen voor de toe komst. Daarom zijn de mieren de dwaas ten voorbeeld. De dwaas, die als een luiaard zijn tijd verbeuzelt en niets presteert, omdat hij zijn bed te lief heeft. Maar een mens mag niet lui zijn en de dingen maar op hun beloop laten. Dat is God een gru wel. De les van de mieren heeft dus een toe passing ten aanzien van onze aardse be zigheden, waarin de Heere ons getrouw wil hebben. Laten we echter met name denken aan een toepassing op geestelijk gebied. Moet een mens geen maatregelen nemen om geborgen te zijn? Straks komt de winter; de tijd waarin er geen geeste lijk voedsel meer voorhanden is. Gees telijk voedsel - dat is Gods Woord, het brood des levens. En waartoe leven we? Is het niet om dat geestelijk voedsel deel achtig te worden en om zo geborgen te zijn voor tijd en eeuwigheid? Zo gezien is onze levenstijd de periode van de zomer. Nu is er voedsel te verkrij gen. Nu wordt het Woord verkondigd. Nu kunnen we bekeerd worden en Gods genade zoeken. Nu! Maar straks niet meer. Dan is de genadetijd voorbij. Dan gaat de deur dicht. Daarom mogen we geen tijd laten verlo ren gaan. Er is veel werk te doen om in de staat der genade te komen. Strijd om in te gaan! zegt de Heere. Er moet ook veel gedaan worden om in de staat der genade te blijven: veel moet er gebeden worden. Er moet veel gedaan worden om de dienst des Heeren aan anderen aan te prijzen. Heus, er is niet zo veel tijd. De tijd is voorts kort, zegt de Schrift. Zoveel tijd hebben we niet voor dit alles. En dan - wij hebben wel een leidsman, een bestuurder. God, Christus. En Zijn dienaren worden uitgezonden. Ze geven ons aansporingen en aanwijzigingen hoe onze levenstijd besteed dient te worden. Gedenk aan uw Schepper in de dagen van uw jongelingschap. Eer dat de kwade dagen komen. De tijd gaat snel voorbij. Er is ook al zo veel tijd voorbij gegaan. Hoeveel tijd hebt u nog over? Of moet ik misschien zeggen: Hoe weinig tijd is er nog over? En wat zal het in het uur van sterven be langrijk blijken te zijn dat we ons huis waarlijk bereid hebben. Hoe staat het dan met het verzamelen van het geestelijke voedsel? Zijn we daarin traag? Hoe komt dat? Vergeten we dat we met God te doen hebben en dat Hij een groot God is die het waard is om gediend te worden? Vinden we luiheid en traagheid niet zo'n erg kwaad? Zitten we zo vast aan het aardse en wereldse en gaan we daarin op? Geloven we wel echt dat de winter tijd komt; de kwade dagen? Laten we toch voortdurend leven in het besef dat we met God te maken hebben. Dat Hij als onze Koning ons aansporin gen geeft. En als we de neiging gevoelen om weer nalatig te zijn, laten we dan juist met des te meer emst zoeken bezig te zijn in de dingen des Heeren. Denk ook eens wat vaker aan de hemel. En aan de hel. En aan wat we onszelf aandoen als we nalatig zijn en hoe we dat zullen betreuren als de Heere tot ons zal moeten zeggen: Gij hebt niet gewild. Denk ook eens wat vaker aan de zalig heid die er gelegen is in het dienen van de Heere en in het onderzoeken van Zijn Woord. Denk ook eens wat vaker aan de Heere Jezus, die een volkomen Zalig maker is en die Zijn ziel gegeven heeft tot een rantsoen voor velen. Aan die Za ligmaker, die welmenend nodigt en van wie gezegd mag worden, dat Hij de zon daars ontvangt. P. den Butter DEN BOMMEL Het chr. dameskoor 'De Lofstem' geeft op D.V. woensdag 2 juli een zomerzang avond in de Ned. Herv. kerk te Den Bommel. Medewerking wordt verleend door ds. A. Vos; 'Soli Deo Gloria' uit Stellendam en kinderkoor 'Zingt nu den Heer' uit Middelhamis. Na afloop is er koffie in 'Bij de Bron' naast de kerk. Allen hartelijk welkom. Aanvang half 8. Deze zomer is in de onlangs geheel gerestaureerde Grote of Sint Nicolaas- kerk te Brouwershaven weer een aan trekkelijke serie orgelconcerten georga niseerd. Deze serie is nu geheel tot stand gekomen in onderlingen afstemming met de serie orgelconcerten op woensdag avond in de Nieuwe Kerk te Zierikzee, zodanig dat deze concerten elkaar geheel niet in de weg zitten. Op woensdag 2 juli zal de organist Theo Jellema uit Leeuwarden de aftrap geven. Daama volgen steeds om de twee weken nog vier concerten. Theo Jellema zal een concert geven met werken van Swee- linck, Froberger, Frescobaldi, Homilius en Bach. Het concert begint met een werk van de 16e eeuwse Spaanse com ponist De Heredia. Het concert in Brouwershaven begint om 20.00 uur. Na afloop is er gelegenheid voor koffiedrinken. Woensdag 2 juli organiseert 'De Parter re' weer een concert in de galerie te Sommelsdijk. GYPSY MUSIC is de titel van dit con cert dat wordt gegeven door de gitaarvir- tuosen Remko Willems en Fritz Schrem- mer. Deze muzikanten zijn veel gevraag de gitaristen op theater en muziekfesti vals in binnen- en buitenland. Hun optre dens kenmerken zich niet alleen door de originaliteit maark zeker ook door het kleurrijke samenspel. Rasmuzikanten die alle facetten van het gitaarspel beheer sen. Zigeunermuziek, Spaanse muziek en zelfs Hollandse muziek worden op een virtuose manier gebracht waarbij het moeilijk zal zijn om stil te zitten. Op het puntje van de stoel zit men in ieder geval. Voor dit concert hebben beide gitaristen hulp gevraagd van bevriende musici die zeker ook alles 'uit de kast' zullen halen. Het concert betekent ook de start van de nieuwe expositie in 'De Parterre' met schilderijen en objecten van Jaap Ree dijk en Juul Kortekaas. Het concert begint om 20.00 uur. Gezien de grote belangstelling en het beperkt aantal kaarten is het raadzaam om te reserveren. De entree is 10,-. Voor reserveringen tel. (0187) 483523 of tijdens de openingstijden van de galerie. Donderdag 14.00-17.00 uur, vrijdag 14.00-21.00 uur en zaterdag 10.00-17.00 uur. Op zaterdag 28 juni biedt het Museum Ouddorps Raad- en Polderhuis een muzi kale attractie op het museumplein in het centmm van Ouddorp. Gitaristen van de Muziekschool Goeree-Overflakkee zul len om 14.30 uur een openluchtoptreden verzorgen onder leiding van docent Leo Verkerk. Het Flakkees Gitaar Ensemble brengt een gevarieerd repertoire ten gehore en verder zullen leerlingen van de muziek school diverse duetjes spelen. Het Ouddorps museum wil met dit muzi kaal buitenoptreden eens te meer de aan dacht vestigen op wat het museum bin nen te bieden heeft. In het museum is een permanente expositie van de ont staansgeschiedenis van de omgeving en het landschap, die elke liefhebber van de kop van Goeree-Overflakkee gezien moet hebben. Deze zomer heeft het museum ook een prachtige expositie 'Een eeuw badmode' in huis, een plaat je dat men niet missen mag. Men zal ongeveer een uur van het muse umconcertje kunnen genieten. Het is natuurlijk de bedoeling dat voor en na de gitaarmuziek een bezoek aan het muse um wordt gebracht. De muziek wil bewoners en vakantiegangers op het museum af laten komen voor een (her nieuwde) kennismaking met zo veel inte ressante zaken uit Ouddorps historie. Als de weersomstandigheden daartoe aanleiding geven, zullen de gitaristen hun muziek ten gehore brengen in het museum. Ben je daar nog een afstammeling van?" Haar gezicht stond nu vrolijk. Hij lachte zwak. „Niet dat ik weet", antwoordde hij. Hij dronk de bouillon met tegenzin, maar er was iets in haar houding, wat geen wei gering duldde. Toch voelde hij zich er door opknappen. Er werd op de deur geklopt. Edith liep er heen. „Dat zal de dokter zijn", zei zij. Zij liet een al bejaarde man binnen, die vaderlijk tegen hem glim lachte. Hij ging op de rand van het bed zitten. „Steenhuis", stelde hij zich voor. „Hoe gaat het er nu mee, mijn jongen?" „Wel goed", zei Titus slapjes. „Hmmm, dat klinkt niet bijster enthousiast. Hoe was het met de temperatuur, zuster?" Edith haalde een lijstje uit haar tasje. Hij bestudeer de het met half dichtgeknepen ogen. „Hmmm... nogal hoog gisteravond, hè? Maar vanmorgen mooi temggelopen. Dat is in elk geval een goed ding". Hij schoof de dekens terug en knoopte Titus' pyama los. Hij onderzocht hem lang en nauwkeurig en stelde hem af en toe een vraag. Titus antwoordde hem traag en vermoeid. Het was hem alles bijna te veel. „Zo", zei dokter Steenhuis, toen hij klaar was, „en nu moeten we eens even praten. Je bent knapjes ondervoed, maar dat komt best weer in orde". Hij wees met zijn hoofd naar Titus' schrijftafel. „Stu dent, hè?" Titus knikte. „Theologie?" Hij gebaarde in de richting van de boekenkast. „Ja". „En verder?" „Wat bedoelt u?" Dokter Steenhuis wees naar zijn handen. „De vraag me af, hoe een aanstaande dominee aan al die schrammen, dat eelt en die afgescheurde nagels komt", zei hij nuchter. Een kwartier later had Titus hem in het kort alles verteld. Hij voelde, dat hij er toch niet ondemit kwam. Toen hij uitgepraat was, sloot hij de ogen. Hij was nu doodop. Hij voelde de hand van de medicus op zijn voor hoofd. „Ik heb respect voor je, Titus", zei hij vaderlijk, „maar je moet nu een beetje beter op jezelf gaan passen. Aan een predikant met een totaal verbmikt lichaam heeft de maatschappij niets, mijn jongen. Je blijft nog een paar dagen in bed. En je moet weer gaan eten. Langzaam aan voorlopig; niet te veel ineens. De zal wel een briefje met aanwijzingen ach terlaten... Houdt u een oogje op hem, zuster?" De stem kreeg nu een ondeugende klank. „De knaap is het waard, hoor!" „Ja, dokter", antwoordde Edith. ,3n dan kom je woensdag op mijn spreekuur", zei dokter Steenhuis. „Tenzij je koorts hebt, natuurlijk. In dat geval zie ik je een paar dagen later wel. En ik stuur je nog naar deAchtergracht ook, want ik wil je voor de zekerheid toch even laten doorlichten". Er volgden een paar vreemde dagen. Tussen haar diensten in het ziekenhuis door, verscheen Edith op Titus' kamer. Zij deed inkopen voor hem; zij kook te en keek er op toe, dat hij ook werkelijk at. En zij verzorgde zijn kleren, hetgeen hard nodig was. Hij bleek die woensdagmorgen koortsvrij te zijn en ging dus naar de dokter. Edith vergezelde hem, en toen hij twee dagen later naar de Achtergracht moest, ging zij ook mee. Hij protesteerde hiertegen slechts zwak, want hij had nauwelijks de moed zich alweer alleen op straat te begeven. Men ontdekte een vlek op zijn rechterlong. Hij schrok hiervan zo hevig, dat hij dagenlang als ver suft was. Het is de vraag, wat hij zou hebben ge daan, als Edith er niet was geweest, maar zij was er en hielp hem over deze vreselijke teleurstelling heen. Zij regelde alles voor hem, en bij zijn vertrek was zijn moed alweer voor een groot deel terugge keerd. Een paar maanden na zijn thuiskomst trouwden ze. Edith bleef werken als verpleegster, zodat hij zich nu geheel aan de studie kon wijden. Eerst vond hij de gedachte, dat zij nu helemaal voor hem moest zorgen, vreselijk, maar zij trachtte hem dit uit het hoofd te praten. Toen het hem lukte, als repetitor voor jongerejaars, iets bij te verdienen, viel het hem al veel gemakkelijker zich met de situatie te verzoe nen. De gedachte, dat het maar tijdelijk zou zijn, en dat hij het zelf voor een deel in de hand had, deze toe stand zo kort mogelijk te laten duren, gaf hem een werkkracht als nooit tevoren. Het gebeurde gere geld, dat Edith hem naar bed stuurde, omdat hij het tè dol maakte. Als zij het niet voorkwam, was hij in staat hele nachten door te werken. Hij moest ten slotte voorlopig nog voorzichtig zijn. Zij bereikte niet zelden wonderen bij hem, door hem er op te wijzen, dat hij alleen maar kon komen, waar hij wilde, als hij zijn lichaam in goede conditie hield. En voldoende mst was daarvoor een der eerste ver eisten. Nog geen drie jaren na hun huwelijk studeerde hij af. Zijn eerste beroep kreeg hij in een polderdorp, waar hij, een maand na zijn intrede, al geen kerke- raad meer had. Men was er eerst verbaasd en daama verontwaardigd over de wijze, waarop hij van leer trok tegen de lauwheid, die in zijn gemeente heer ste. Hij slingerde, meegesleept door zijn enthousias me, in niet altijd even gelukkig gekozen bewoordin gen zijn ergernis over de haltheid van zijn schapen vanaf de kansel in hun met schrik en afweer naar hem geheven gezichten. Maar het lukte hem niet, er opnieuw veel vuur in te brengen. Men was er al te zeer verstard in een behaaglijke, dommelende mst. Misschien ook pakte hij er in het begin tè fel uit. Toen hij, na enige jaren, het beroep naar Oosterveen kreeg, moest hij toegeven, dat Edith in zijn eerste gemeente meer had bereikt dan hijzelf. Maar hij had toen al veel geleerd van de mstige wijze, waarop zij de zaken aanpakte. Hij aarzelde lang, voor hij het beroep naar Ooster veen aannam. Ook hier zou er voor Edith niet veel meer af kunnen, dan een paar keren per week een werkster. Zij had het, als domineesvrouw, toch al dmk genoeg. Maar zij lachte om dit bezwaar, en zij noemde vooral de snelle groei van het dorp, als direct gevolg van de oliewinning. Lag hier geen prachtige taak voor hem? Ja, Edith wist, tot op een haar nauwkeurig, hoe zij haar Titus moest aanpakken. Zij voelde heel goed, dat hij dit zelf ook al overwogen had, en hij liep gloeiend warm, toen zij er nog eens de nadmk op legde. Hij voelde zich hier direct beter thuis, dan in zijn vorige gemeente. Men was hier toch wel breder; een zekere invloed van de vele vreemdelingen, die hier zo plotseling waren neergestreken, was al dui delijk merkbaar. Misschien begreep de bevolking het zelf nog niet goed, maar het isolement van Oost erveen behoorde reeds tot het verleden. Wel woon de geen der vreemdelingen hier nog officieel - allen waren nog steeds in Westeroord ondergebracht - maar de dagelijkse aanraking met hen liet steeds sterker sporen na. Op elk gebied was dit te merken. Hij verwachtte, dat Oosterveen snel zou groeien, vooral wanneer de eerste woningen van de Maat schappij hier zouden verrijzen. Maar natuurlijk bezorgde het hem ook extra proble men, (wordt vervolgd) iBtKPIDE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VBiHUfZBtS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3