Veiiige en comfortabele wegen en rijwierpadeh
Werk waterschap ook in uw belang
Openbare
vergadering
algemeen
bestuur
Tarief gebouwen
verlaagd
Financieel jaar 1996 positief afgesloten
onderhoud wegdek
Lekker rijden over comfortabele wegen in een landschap waar je kilometers ver kunt
kijken. Wie wil dat niet? Het vlakke land van Goeree-Overflakkee heeft veel te bieden
voor wie er een dagje tussenuit gaat of op vakantie is. Het havenhoofd en het strand van
Middelharnis zijn reisdoelen voor velen, net zoals de slikken van Flakkee, de duinen en
de stranden op de kop van ons eiland.
Veel van de fraaie natuur en interessante bezienswaardigheden bereikt u met de fiets of
per auto. Veilige en comfortabele wegen en rijwielpaden zijn dus niet alleen belangrijk om
naar werk of school te gaan. Juist in deze zomermaanden zijn ze bovendien ieders routes naar
een aangename vrijetijdsbesteding. Ook op dat gebied werkt het waterschap Goeree-Overflakkee
in uw belang.
De meeste wegen buiten de bebouwde kommen vallen onder de zorg
van het waterschap. Alleen het beheer van provinciale en rijkswegen
is geen taak voor het waterschap; de namen zeggen het al. In totaal
gaat het om 440 kilometer aan onverharde wegen. Daarnaast ligt er
aan rijwielpaden nog ongeveer 12 kilometer.
Goed begaanbare wegen zijn comfortabeler in het gebruik. Hoe vlak
ker de wegen, hoe fijner dat rijdt. Maar dat is niet de belangrijkste
reden waarom het waterschap veel aandacht besteedt aan de kwali
teit van de wegen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen.
De belangrijkste reden is de veiligheid van alle weggebruikers.
Beter
In het verleden bleef het onderhoud
van het wegdek van asfaltwegen gere
geld beperkt tot het plaatselijk repare
ren van gaten en scheuren. U kent ze
wel, de reparatieplakken op de weg die
je zo goed merkt als je er overheen rijdt.
Voor wie eens lekker met de fiets wilde
genieten van het vlakke land was dat
niet echt aangenaam. En ook voor de
automobilisten waren de wegen niet echt
comfortabel.
Na enige tijd werd er dan weer een nieuwe
deklaag aangebracht - over de oude laag en de
reparatieplekken heen. En dat maakte de weg er
niet beter op. Een bijkomend nadeel van de in het verle
den gebruikte deklaag is de relatief korte levensduur. Ook houdt
de laag zich niet zo goed bij hoge temperaturen.
Sinds 1995 pakt het waterschap Goeree-Overflakkee het onderhoud van asfaltwegen gron
diger aan. Bij onderhoudswerkzaamheden krijgt de hele weg nu een laag van een ander soort
materiaal, een zogenoemde steenmastiek/aog. Zo'n laag heeft een veel langere levensduur, is onge
voelig voor warmte en maakt de weg ook sterker. U rijdt daardoor langer op een egaal en daardoor
comfortabeler en veiliger wegdek. Bovendien is het niet meer nodig zogenoemd split over de dek
laag te strooien, zodat u geen last meer heeft van opspattende steenjes als er een nieuwe deklaag is
aangebracht.
Vorig jaar is in totaal veertien kilometer van zo'n nieuwe laag voorzien en voor dit jaar staat ongeveer
vijftien kilometer op het programma. Voorbeelden voor 1996 zijn de Schaapsweg in Den Bommel,
een gedeelte van de Battenoordsedijk, de Verbindingsdijk, de Duivenwaardsedijk, de Wellestrijpsedijk
en een gedeelte van de Westdijk.
Weg Herkingen- Dirksland
aangepakt
Het waterschap gaat binnenkort ook de weg Her-
kingen-Dirksland verbeteren en er een vrijliggend
fietspad bij aanleggen. Niet alleen de recreatieve
fietsers, maar ook de schoolgaande jongeren van
Herkingen zullen daardoor kunnen rekenen op een
comfortabeler en veiliger fietspad.
Het plan staat al sinds 1970 op de verlanglijst van
het waterschap. De provincie zou echter de kos
ten van het project betalen. En juist de provincie
gaf geen hoge prioriteit aan de verbetering. Sinds
enkele jaren kan het waterschap zelf bepalen welke
wegen prioriteit krijgen. En daarom heeft het water
schap een begin kunnen maken met de voorberei
dingen voor de verbetering van de weg.
Wel moet het Waterschap de kosten nu zelf beta
len. Met een subsidie van de betrokken gemeenten
kan een deel van die kosten worden betaald.
In oktober vorig jaar heeft het waterschapsbestuur
opdracht gegeven het plan voor de verbetering ver
der uit te werken. Binnenkort zal de voorlichting
hierover starten en krijgt iedereen de gelegenheid
zijn of haar mening erover naar voren te brengen.
In het huidige plan wordt er een fietspad van zo'n
vier kilometer aangelegd op de oostelijke berm van
de Geldersedijk en op de zuidelijke berm van de
Zuiddijk en de Molendijk. Aan de noordzijde krijgt
het pad een aansluiting op het bestaande fietspad
langs het Korteweegje. Het wordt een fietspad van
2,75 meter breed dat in beide richtingen is te berij
den.
Waar nodig zal de weg zelf worden verlegd of ver
laagd, maar van een volledige reconstructie zal geen
sprake zijn. Wel wordt gedacht aan het aanbren
gen van een nieuwe deklaag. Ook zal de maximum
snelheid op bepaalde stukken worden teruggebracht
tot zestig kilometer per uur.
Fietssuggestiestroken veiliger
Veel automobilisten rijden met een te hoge snel
heid op de vaak smalle wegen van Goeree-
Overflakkee. Vooral fietsers komen daardoor nogal
eens in de knel.
Het waterschapsbestuur pakt dat probleem ook aan door
zogenoemde fietssuggestiestroken op het wegdek aan te bren
gen. Deze stroken worden aangegeven met onderbroken strepen
die de grens markeert tussen de ruimte voor de fietsers en de rijbaan
voor het overige verkeer Het is gebleken dat automobilisten op wegen met dit
soort strepen minder hard gaan rijden en ook meer letten op de fietsers.
Afgelopen jaar zijn onder andere de Oudelandsedijk, van Nieuwe-Tonge tot de Grevelingendam, en een
gedeelte van de Schaapsweg voorzien van deze stroken. In totaal ging het daarbij om I I kilometer Dit jaar
krijgen de Battenoordsedijk, de Verbindingsdijk, de Duivenwaardsedijk en de Wellestrijpsedijk fietssuggestie
stroken.
federeen van harte welkom
De Verenigde Vergadering,
het algemeen bestuur van
het waterschap, komt bijeen
op
vrijdag 27 juni om 14.00 uur
voor een openbare vergadering
De vergadering is in het
waterschapsl^uis,
Dwarsweg 40 in Middelharnis.
Interessante agendapunten
Tijdens de vergadering komen onder an
dere de volgende interessante agenda
punten aan de orde.
Voorjaarsnotitie en tweede be
grotingswijziging 1997
De voorjaarsnotitie geeft een overzicht
van de financiën in het afgelopen deel
van 1997. Over het algemeen blijven
de uitgaven binnen de verwachtingen.
Wel stellen Dijkgraaf en heemraden
voor 50.000,- extra uit te trekken voor
verbetering van de voorlichting en is
er meer geld nodig voor de vergoeding
van de kosten voor het woon-werk-
verkeer van de medewerkers.
Bijdrage aan het Regionaal Project
Verl<eersveiligheid Goeree-Ovei^
flal<l<ee
Het College van dijkgraaf en heemraden
stelt de Verenigde Vergadering voor de
komende vier jaar in totaal 100.000,-
bij te dragen aan het Regionaal Project
Verkeersveiligheid Goeree-Overflak
kee. De gemeenten op het eiland ste
ken er elk eenzelfde bedrag in, terwijl
de provincie met 500.000,- komt.
Het totaalbedrag van I miljoen gulden
zal voor tachtig procent worden ge
bruikt voor voorbereidende werkzaam
heden en voor de rest voor voorlich
ting en educatie.
Geld voor kappen bomen aan de
Grote Bloksedijk in Achthuizen
De kruinen van de bomen aan de Grote
Bloksedijk in Achthuizen blijken in el
kaar te zijn gegroeid. Ook zitten er veel
dode takken in de bomen die er uit
kunnen waaien. Om gevaarlijke situa
ties te voorkomen zijn de beide bomen
rijen boven aan de dijk inmiddels ge
rooid. In totaal gaat het om zo'n 500
bomen. Voor de kosten van ongeveer
50.000,- vragen Dijkgraaf en heem
raden nu extra geld.
Waardestijging panden
gecompenseerd
Dijkgraaf en heemraden stellen deVerenigde
Vergadering voor het tarief voor gebouwde
onroBtende zaken te verlagen van 5,86 per
5.000,- waarde van het gebouw naar 4,18
per 5.000,-. Oe bedoeling is op deze manier
de gevolgen van de waardestijging van de
gebouwen in het gebied voor de waterschaps
belastingen teniet te doen en zo te voorko
men dat de eigenaren te veel belasting gaan
betalen.
Als het tarief niet was verlaagd zouden eigenaren
van panden veel meer waterschapsbelasting moe
ten gaan betalen. Dat zou een flinke extra bron van
inkomsten voor het waterschap opleveren. De Ver
enigde Vergadering had echter eind vorig jaar al
besloten van die mogelijkheid geen gebruik te ma
ken. Nu bekend is hoeveel de panden in het gebied
precies in waarde zijn gestegen wordt het defini
tieve tarief vastgesteld.
'Bétali^^ •- o. .i^ iev:? S'SLsiEug
De tari£;3,i .oer de waterschapsbelastingen zijn
zo samengesteld dat iedereen precies het juiste
bedrag Éètaiajtsifbor het belang dat hij of zij heeft bij
elkyan feiakö>^ Goeree-
sÊ0^fWa|;ieë:uiÖ»^r^^ van de
'dijfën en andere Waterkeringen betaalden eigena
ren van gebouwde onroerende zaken volgens het
oude tarief 2,15 per 5.000,-. Dat wordt nu vol
gens het voorstel 1,53. De zórg voor de juiste
waterstand leverde in het verleden een bedrag op
van 1,49 per/5.000,-. Daarvoor wordt nu 1,06
in rekening gebracht. Het bedrag voor het wegen-
beheer gaat volgens de plannen van 2,22 naar
ƒ1,59.
De aanpassing van de tarieven is gebaseerd op de
gemiddelde stijging van de waarde van de gebouw
de onroerende zaken. Is uw huis meer dan gemid
deld in waarde gestegen, dan kan het zijn dat u uit
eindelijk een hoger bedrag voor gebouwde onroe
rende zaken moet betalen. Is uw huis minder dan
gemiddeld in waarde gestegen, dan kan het zijn dat
u zelfs minder voor deze belasting gaat betalen.
Aanslagen later verstuurd
Het waterschap krijgt de taxatiegegevens van de
gebouwde onroerende zaken van de gemeenten.
Door de invoering van de Wet Waardering On
roerende Zaken (WOZ) hebben de gemeenten
deze gegevens dit jaar pas laat aangeleverd. Omdat
de verwerking van de cijfers door het waterschap
nog de nodige tijd in beslag neemt, zult u de aan
slag voor de verschillende waterschapsbelasting la
ter dan gebruikelijk ontvangen. Vermoedelijk wor
den de aanslagen pas in het najaar verstuurd.
Waterschap doet nog meer aan
verkeersveiligheid
Ook op verschillende andere manieren werkt het
waterschap aan het verbeteren van de veiligheid
op de wegen. Zo wordt in samenwerking met de
politie gekeken waar het in het verkeer nog veiliger
kan. Plaatsen waar relatief veel ongelukken gebeu
ren, krijgen daarbij extra aandacht.
Ook wordt er binnen de Werkgroep landbouw-
verkeer samengewerkt om te zorgen dat de wegen
tijdens de oogstperiode elke dag nog voor zonson
dergang worden schoongemaakt. Vooral door het
vervoer van bieten raken de wegen in deze perio
des flink vervuild. Omdat de vervuiling 's nachts
niet goed te zien is, moeten de wegen aan het eind
van elke dag zijn schoongemaakt.
Verder werkt het waterschap mee in het Regionaal
Projectteam Verkeersveiligheid Goeree-Overflakkee
en worden de plannen voor rijwielpaden regionaal
op elkaar afgestemd.
Het financiële jaar 1996 is afgesloten met een positief resultaat van 455.000,-. Het College van dijkgraaf en heemraden heeft de Verenigde
Vergadering voorgesteld dit overschot op de begroting deels in reserve te houden voor de toekomstige uitvoering van de waterschapstaken.
Verder wil het College 50.000 gulden gebruiken voor verbetering van de voorlichting aan de inwoners, bedrijven en instellingen op Goeree-
Overflakkee. De Verenigde Vergadering zal zich tijdens de vergadering van vrijdag 27 juni over het voorstel buigen.
De accountant heeft de jaarrekening 1996 van het
waterschap goedgekeurd. Dat betekent dat de jaar
rekening een goed beeld geeft van de financiële
positie van het waterschap.
Efficiënter omgaan met uw
belastinggeld
Vorig jaar is het waterschap overgestapt naar een
manier van begroten die een preciezer beeld geeft
van de kosten en de inkomsten voor elk van de
producten die het waterschap levert Zo wordt er
nu ook berekend hoeveel uren de medewerkers
besteden aan elk van de taken van het waterschap.
Bij de begroting 1997 is het waterschap een stap
verder gegaan. Vanaf de begroting voor dit jaar
werkt het waterschap met een echte jlroduct-
begrotJng. Deze vorm van begroten zorgt ervoor
dat de Verenigde Vergadering bij het opstellen van
de begroting beter kan afwegen waar geld aan uit
gegeven kan en moet worden. Bovendien is het met
de nauwkeuriger informatie beter mogelijk de ba
lans op te maken.
Daarnaast krijgt ook u nu een beter inzicht in wat
het waterschap doet en wat dat kost. U kunt het
waterschap daardoor scherper afrekenen op zijn
prestaties.
Ook op andere manieren werkt het waterschap
constant aan een planmatiger manier van werken
en betere financiële procedures, zodat de organi
satie in de toekomst nog beter en efficiënter met
uw belastinggeld omgaat.
20 juni 1997