Veiiige en comfortabele wegen en rijwierpadeh Werk waterschap ook in uw belang Openbare vergadering algemeen bestuur Tarief gebouwen verlaagd Financieel jaar 1996 positief afgesloten onderhoud wegdek Lekker rijden over comfortabele wegen in een landschap waar je kilometers ver kunt kijken. Wie wil dat niet? Het vlakke land van Goeree-Overflakkee heeft veel te bieden voor wie er een dagje tussenuit gaat of op vakantie is. Het havenhoofd en het strand van Middelharnis zijn reisdoelen voor velen, net zoals de slikken van Flakkee, de duinen en de stranden op de kop van ons eiland. Veel van de fraaie natuur en interessante bezienswaardigheden bereikt u met de fiets of per auto. Veilige en comfortabele wegen en rijwielpaden zijn dus niet alleen belangrijk om naar werk of school te gaan. Juist in deze zomermaanden zijn ze bovendien ieders routes naar een aangename vrijetijdsbesteding. Ook op dat gebied werkt het waterschap Goeree-Overflakkee in uw belang. De meeste wegen buiten de bebouwde kommen vallen onder de zorg van het waterschap. Alleen het beheer van provinciale en rijkswegen is geen taak voor het waterschap; de namen zeggen het al. In totaal gaat het om 440 kilometer aan onverharde wegen. Daarnaast ligt er aan rijwielpaden nog ongeveer 12 kilometer. Goed begaanbare wegen zijn comfortabeler in het gebruik. Hoe vlak ker de wegen, hoe fijner dat rijdt. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom het waterschap veel aandacht besteedt aan de kwali teit van de wegen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen. De belangrijkste reden is de veiligheid van alle weggebruikers. Beter In het verleden bleef het onderhoud van het wegdek van asfaltwegen gere geld beperkt tot het plaatselijk repare ren van gaten en scheuren. U kent ze wel, de reparatieplakken op de weg die je zo goed merkt als je er overheen rijdt. Voor wie eens lekker met de fiets wilde genieten van het vlakke land was dat niet echt aangenaam. En ook voor de automobilisten waren de wegen niet echt comfortabel. Na enige tijd werd er dan weer een nieuwe deklaag aangebracht - over de oude laag en de reparatieplekken heen. En dat maakte de weg er niet beter op. Een bijkomend nadeel van de in het verle den gebruikte deklaag is de relatief korte levensduur. Ook houdt de laag zich niet zo goed bij hoge temperaturen. Sinds 1995 pakt het waterschap Goeree-Overflakkee het onderhoud van asfaltwegen gron diger aan. Bij onderhoudswerkzaamheden krijgt de hele weg nu een laag van een ander soort materiaal, een zogenoemde steenmastiek/aog. Zo'n laag heeft een veel langere levensduur, is onge voelig voor warmte en maakt de weg ook sterker. U rijdt daardoor langer op een egaal en daardoor comfortabeler en veiliger wegdek. Bovendien is het niet meer nodig zogenoemd split over de dek laag te strooien, zodat u geen last meer heeft van opspattende steenjes als er een nieuwe deklaag is aangebracht. Vorig jaar is in totaal veertien kilometer van zo'n nieuwe laag voorzien en voor dit jaar staat ongeveer vijftien kilometer op het programma. Voorbeelden voor 1996 zijn de Schaapsweg in Den Bommel, een gedeelte van de Battenoordsedijk, de Verbindingsdijk, de Duivenwaardsedijk, de Wellestrijpsedijk en een gedeelte van de Westdijk. Weg Herkingen- Dirksland aangepakt Het waterschap gaat binnenkort ook de weg Her- kingen-Dirksland verbeteren en er een vrijliggend fietspad bij aanleggen. Niet alleen de recreatieve fietsers, maar ook de schoolgaande jongeren van Herkingen zullen daardoor kunnen rekenen op een comfortabeler en veiliger fietspad. Het plan staat al sinds 1970 op de verlanglijst van het waterschap. De provincie zou echter de kos ten van het project betalen. En juist de provincie gaf geen hoge prioriteit aan de verbetering. Sinds enkele jaren kan het waterschap zelf bepalen welke wegen prioriteit krijgen. En daarom heeft het water schap een begin kunnen maken met de voorberei dingen voor de verbetering van de weg. Wel moet het Waterschap de kosten nu zelf beta len. Met een subsidie van de betrokken gemeenten kan een deel van die kosten worden betaald. In oktober vorig jaar heeft het waterschapsbestuur opdracht gegeven het plan voor de verbetering ver der uit te werken. Binnenkort zal de voorlichting hierover starten en krijgt iedereen de gelegenheid zijn of haar mening erover naar voren te brengen. In het huidige plan wordt er een fietspad van zo'n vier kilometer aangelegd op de oostelijke berm van de Geldersedijk en op de zuidelijke berm van de Zuiddijk en de Molendijk. Aan de noordzijde krijgt het pad een aansluiting op het bestaande fietspad langs het Korteweegje. Het wordt een fietspad van 2,75 meter breed dat in beide richtingen is te berij den. Waar nodig zal de weg zelf worden verlegd of ver laagd, maar van een volledige reconstructie zal geen sprake zijn. Wel wordt gedacht aan het aanbren gen van een nieuwe deklaag. Ook zal de maximum snelheid op bepaalde stukken worden teruggebracht tot zestig kilometer per uur. Fietssuggestiestroken veiliger Veel automobilisten rijden met een te hoge snel heid op de vaak smalle wegen van Goeree- Overflakkee. Vooral fietsers komen daardoor nogal eens in de knel. Het waterschapsbestuur pakt dat probleem ook aan door zogenoemde fietssuggestiestroken op het wegdek aan te bren gen. Deze stroken worden aangegeven met onderbroken strepen die de grens markeert tussen de ruimte voor de fietsers en de rijbaan voor het overige verkeer Het is gebleken dat automobilisten op wegen met dit soort strepen minder hard gaan rijden en ook meer letten op de fietsers. Afgelopen jaar zijn onder andere de Oudelandsedijk, van Nieuwe-Tonge tot de Grevelingendam, en een gedeelte van de Schaapsweg voorzien van deze stroken. In totaal ging het daarbij om I I kilometer Dit jaar krijgen de Battenoordsedijk, de Verbindingsdijk, de Duivenwaardsedijk en de Wellestrijpsedijk fietssuggestie stroken. federeen van harte welkom De Verenigde Vergadering, het algemeen bestuur van het waterschap, komt bijeen op vrijdag 27 juni om 14.00 uur voor een openbare vergadering De vergadering is in het waterschapsl^uis, Dwarsweg 40 in Middelharnis. Interessante agendapunten Tijdens de vergadering komen onder an dere de volgende interessante agenda punten aan de orde. Voorjaarsnotitie en tweede be grotingswijziging 1997 De voorjaarsnotitie geeft een overzicht van de financiën in het afgelopen deel van 1997. Over het algemeen blijven de uitgaven binnen de verwachtingen. Wel stellen Dijkgraaf en heemraden voor 50.000,- extra uit te trekken voor verbetering van de voorlichting en is er meer geld nodig voor de vergoeding van de kosten voor het woon-werk- verkeer van de medewerkers. Bijdrage aan het Regionaal Project Verl<eersveiligheid Goeree-Ovei^ flal<l<ee Het College van dijkgraaf en heemraden stelt de Verenigde Vergadering voor de komende vier jaar in totaal 100.000,- bij te dragen aan het Regionaal Project Verkeersveiligheid Goeree-Overflak kee. De gemeenten op het eiland ste ken er elk eenzelfde bedrag in, terwijl de provincie met 500.000,- komt. Het totaalbedrag van I miljoen gulden zal voor tachtig procent worden ge bruikt voor voorbereidende werkzaam heden en voor de rest voor voorlich ting en educatie. Geld voor kappen bomen aan de Grote Bloksedijk in Achthuizen De kruinen van de bomen aan de Grote Bloksedijk in Achthuizen blijken in el kaar te zijn gegroeid. Ook zitten er veel dode takken in de bomen die er uit kunnen waaien. Om gevaarlijke situa ties te voorkomen zijn de beide bomen rijen boven aan de dijk inmiddels ge rooid. In totaal gaat het om zo'n 500 bomen. Voor de kosten van ongeveer 50.000,- vragen Dijkgraaf en heem raden nu extra geld. Waardestijging panden gecompenseerd Dijkgraaf en heemraden stellen deVerenigde Vergadering voor het tarief voor gebouwde onroBtende zaken te verlagen van 5,86 per 5.000,- waarde van het gebouw naar 4,18 per 5.000,-. Oe bedoeling is op deze manier de gevolgen van de waardestijging van de gebouwen in het gebied voor de waterschaps belastingen teniet te doen en zo te voorko men dat de eigenaren te veel belasting gaan betalen. Als het tarief niet was verlaagd zouden eigenaren van panden veel meer waterschapsbelasting moe ten gaan betalen. Dat zou een flinke extra bron van inkomsten voor het waterschap opleveren. De Ver enigde Vergadering had echter eind vorig jaar al besloten van die mogelijkheid geen gebruik te ma ken. Nu bekend is hoeveel de panden in het gebied precies in waarde zijn gestegen wordt het defini tieve tarief vastgesteld. 'Bétali^^ •- o. .i^ iev:? S'SLsiEug De tari£;3,i .oer de waterschapsbelastingen zijn zo samengesteld dat iedereen precies het juiste bedrag Éètaiajtsifbor het belang dat hij of zij heeft bij elkyan feiakö>^ Goeree- sÊ0^fWa|;ieë:uiÖ»^r^^ van de 'dijfën en andere Waterkeringen betaalden eigena ren van gebouwde onroerende zaken volgens het oude tarief 2,15 per 5.000,-. Dat wordt nu vol gens het voorstel 1,53. De zórg voor de juiste waterstand leverde in het verleden een bedrag op van 1,49 per/5.000,-. Daarvoor wordt nu 1,06 in rekening gebracht. Het bedrag voor het wegen- beheer gaat volgens de plannen van 2,22 naar ƒ1,59. De aanpassing van de tarieven is gebaseerd op de gemiddelde stijging van de waarde van de gebouw de onroerende zaken. Is uw huis meer dan gemid deld in waarde gestegen, dan kan het zijn dat u uit eindelijk een hoger bedrag voor gebouwde onroe rende zaken moet betalen. Is uw huis minder dan gemiddeld in waarde gestegen, dan kan het zijn dat u zelfs minder voor deze belasting gaat betalen. Aanslagen later verstuurd Het waterschap krijgt de taxatiegegevens van de gebouwde onroerende zaken van de gemeenten. Door de invoering van de Wet Waardering On roerende Zaken (WOZ) hebben de gemeenten deze gegevens dit jaar pas laat aangeleverd. Omdat de verwerking van de cijfers door het waterschap nog de nodige tijd in beslag neemt, zult u de aan slag voor de verschillende waterschapsbelasting la ter dan gebruikelijk ontvangen. Vermoedelijk wor den de aanslagen pas in het najaar verstuurd. Waterschap doet nog meer aan verkeersveiligheid Ook op verschillende andere manieren werkt het waterschap aan het verbeteren van de veiligheid op de wegen. Zo wordt in samenwerking met de politie gekeken waar het in het verkeer nog veiliger kan. Plaatsen waar relatief veel ongelukken gebeu ren, krijgen daarbij extra aandacht. Ook wordt er binnen de Werkgroep landbouw- verkeer samengewerkt om te zorgen dat de wegen tijdens de oogstperiode elke dag nog voor zonson dergang worden schoongemaakt. Vooral door het vervoer van bieten raken de wegen in deze perio des flink vervuild. Omdat de vervuiling 's nachts niet goed te zien is, moeten de wegen aan het eind van elke dag zijn schoongemaakt. Verder werkt het waterschap mee in het Regionaal Projectteam Verkeersveiligheid Goeree-Overflakkee en worden de plannen voor rijwielpaden regionaal op elkaar afgestemd. Het financiële jaar 1996 is afgesloten met een positief resultaat van 455.000,-. Het College van dijkgraaf en heemraden heeft de Verenigde Vergadering voorgesteld dit overschot op de begroting deels in reserve te houden voor de toekomstige uitvoering van de waterschapstaken. Verder wil het College 50.000 gulden gebruiken voor verbetering van de voorlichting aan de inwoners, bedrijven en instellingen op Goeree- Overflakkee. De Verenigde Vergadering zal zich tijdens de vergadering van vrijdag 27 juni over het voorstel buigen. De accountant heeft de jaarrekening 1996 van het waterschap goedgekeurd. Dat betekent dat de jaar rekening een goed beeld geeft van de financiële positie van het waterschap. Efficiënter omgaan met uw belastinggeld Vorig jaar is het waterschap overgestapt naar een manier van begroten die een preciezer beeld geeft van de kosten en de inkomsten voor elk van de producten die het waterschap levert Zo wordt er nu ook berekend hoeveel uren de medewerkers besteden aan elk van de taken van het waterschap. Bij de begroting 1997 is het waterschap een stap verder gegaan. Vanaf de begroting voor dit jaar werkt het waterschap met een echte jlroduct- begrotJng. Deze vorm van begroten zorgt ervoor dat de Verenigde Vergadering bij het opstellen van de begroting beter kan afwegen waar geld aan uit gegeven kan en moet worden. Bovendien is het met de nauwkeuriger informatie beter mogelijk de ba lans op te maken. Daarnaast krijgt ook u nu een beter inzicht in wat het waterschap doet en wat dat kost. U kunt het waterschap daardoor scherper afrekenen op zijn prestaties. Ook op andere manieren werkt het waterschap constant aan een planmatiger manier van werken en betere financiële procedures, zodat de organi satie in de toekomst nog beter en efficiënter met uw belastinggeld omgaat. 20 juni 1997

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5