EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Korfbalbedrijventoernooi 1997 Overdenking uit de Heilige Schrift Sparta-dames nu ook Districtskampioen VOGELBEURS 6e Zwaluwloop HET .giJKVENSTER Inschrijving Zuid-Hollandse schrijversdag van start De Heere is God Vrijwillig(st)ers gevraagd! 2e Blad VRIJDAG 20 JUNI 1997 No. 6612 Blik op kerk ■^P en samenleving Ij - De Eurotop - 'God zij met ons' - Een laatste restant In Amsterdam is op het moment dat deze regels worden geschreven, de Eurotop aan de gang. Burgemeester Patijn ver wachtte geen problemen met demon stranten en betogers die van heinde en ver waren opgekomen. Nu ja, er zijn wel een paar honderd arrestaties verricht, maar dat is op zo'n massa mensen te ver waarlozen... En als we de demonstran ten mogen geloven, dan gaf de politie zelf aanleiding, want ze hadden niets kwaads in de zin... „Ach", hoorde ik commissaris Nordholt zeggen, „het zijn zulke lieverdjes, je zou bijna medelijden met hen krijgen". Maar daar wilde ik het eigenlijk niet over hebben. Wel over een zaak die met het Verenigd Europa te maken heeft. Ik bedoel het randschrift op onze munten. Dat mag bij nader inzien weer, zo werd vorige week duidelijk. Met name de klei ne christelijke partijen hebben zich daar sterk voor gemaakt dat ook de Euro straks het 'God zij met ons' als rand schrift krijgt. En daarmee blijft toch één van de laatste symptomen van een chris telijke natie gehandhaafd. Laten we eerlijk zijn, dat randschrift dat onze munten nu al twee eeuwen dragen, was allereerst bedoeld om het zogenaam de 'snoeien' van de munten tegen te gaan. Maar daarnaast was het toch ook een zekere vorm van belijden dat de Heere ook zeggenschap heeft over het economisch leven. En dat geld op zich zelf nog niet gelukkig maakt, maar dat ook in het handelsverkeer aan Zijn zegen alles gelegen is. Wanneer we dat bedenken, dan treft het onaangenaam wanneer we horen dat Dr. Karel Blei, de onlangs afgetreden secre taris-generaal van de Ned. Herv. Kerk, in het openbaar zijn spijt betuigde dat het randschrift gehandhaafd zal blijven. Het was nu zo'n goede gelegenheid geweest om eraf te komen! Kijk, wanneer dat gezegd wordt door liberalen en socialisten en door mensen van D'66, dan kunnen we daar nog be grip voor hebben. Maar niet wanneer het komt uit de mond van een man die jaren lang het 'boegbeeld' is geweest van de grootste protestantse kerk in ons land. Toch is het weer niet zo vreemd als het lijkt. Blei is een onversneden Barthiaan, en juist de volgelingen van Barth zijn er allergisch voor, het predicaat christelijk te gebruiken bij allerlei 'wereldse' zaken. Men kan immers God niet zomaar voor al onze karretjes spannen! De Bart- hianen, die na de oorlog vee! invloed hadden, hebben dan ook de secularisatie bevorderd en in vele gevallen toege- Nu beseft natuurlijk iedereen wel dat het randschrift op een geldstuk een land nog niet christelijk maakt. Maar er zijn al zoveel sporen van onze christelijke sa menleving uitgewist. We denken aan allerlei alternatieve leefvormen die het huwelijk ondermijnen. Aan de nieuwe wet op de arbeidstijden, waardoor de zondag hoe langer hoe meer in de knel komt. Aan de bede uit de Troonrede die in de zeventiger jaren spoorloos ver dween en later in afgeslankte vorm terugkwam. En zo zouden we nog wel even door kunnen gaan. Alleen al om die reden mogen we dank baar zijn wannneer de Nederlandse ver sie van de Euro het randschrift zou mogen behouden. Het is één van de laat ste restanten van het publieke belijden dat de God van hemel en aarde ook te maken heeft met het handelsverkeer en met alle gewone dingen van het dagelijks leven. Waarnemer Op 11 oktober vindt in Leiden de Zuid- Hollandse Schrijversdag plaats, een fes tival voor iedereen die wel eens iets schrijft: van dagboeken tot brieven, van gedichten tot verhalen, van columns tot toneelstukken. Maar ook lezers en luiste raars kunnen er hun hart ophalen. Op het programma staan workshops schrijven (onder meer poëzie, proza, smartlappen, toneel, reisverhalen, co lumns, hoorspel en kinderverhalen), een dichtersspreekuur met Elly de Waard en open podia waar dichters, verhalenschrij- vers en vertellers kunnen voordragen uit eigen werk. Op drie themabijeenkomsten wordt in formatie gegeven over de volgende on derwerpen: hoe richt ik een dichterspodi- um op, hoe richt ik een schrijfgroep op en hoe geef ik een bundel uit in eigen be heer. En op de Schrijfmarkt kunnen be zoekers terecht voor informatie over lite raire tijdschriften, uitgeverijen, schrijf- cursussen etcetera. Tot slot staat er een poëtische rondvaart door de Leidse grachten op het program ma. De Zuid-Hollandse Schrijversdag wordt georganiseerd door KUNSTGEBOUW, stichting kunst en cultuur Zuid-Holland en vindt plaats in het Leids Volkshuis aan de Apothekersdijk te Leiden. Het programma begint om 10.30 uur en ein digt rondom 17.00 uur. De inschrijving voor de Schrijversdag start al in juni. Het aantal plaatsen op de workshops is beperkt, belangstellenden worden daarom verzocht snel te reage ren. Nadere informatie en inschrijfformulie ren kunnen worden aangevraagd bij KUNSTGEBOUW, stichting kunst en cultuur Zuid-Holland, Broekmolenweg 16, 2289 BE Rijswijk, (015) 2154515. Al 125 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. Van jaarlijks evenement tot traditie is de omschrijving, die het best past bij dit jaarlijks terugkerend toernooi, waarmee korfljalvereniging Good-Luck het seizoen afsluit. Dat dit toernooi zich een vaste plaats heeft verworven in de voor sportverenigingen traditionele activiteitenmaand juni, bleek wel uit het feit dat er zich 19 teams hadden ingeschreven en er op het veld aan de Heuvelweg 300 gasten konden worden verwelkomd. Het eerste wat de bezoekers zagen had veel weg van een strijdperk uit de Middel eeuwen, of anno 1997 een zeer ruim opge zette camping. Door de minder goede weervoorspellingen had zowel de organi satie als diverse deelnemende teams een verscheidenheid aan tenten neergezet voor de ploegen rondom de vier speelvelden. Dit beeld gaf eens te meer aan, dat het hier ging om het bedrijven van sport in relatie tot gezelligheid en sociale contacten. Om klokslag 10.00 uur werd door 8 ploe gen gelijktijdig de strijd met elkaar aange boden. Dit alles onder toeziend oog van wapperende vlaggen van de mede-spon soren van deze dag: Zwapex, v. d. Boom gereedschappen, reisburo Fraassen en Karels automobielbedrijf. Het veiligheids- gehalte op het door de Rabobank Middel- harnis geadopteerde veld was wel erg hoog. Naast de teams van de rabobank en ZKV streden het politie-team van Goeree- Overflakkee alsmede de politie van Baren- drecht en Zuidplein eveneens om de eer. Het zal ongetwijfeld met het thuisvoor deel te maken hebben gehad, want de Rabobank was ongenaakbaar en werd soeverein poulewinnaar. Op het veld van plusmarkt Visser, deed de olympische gedachte: deelname is belangrijker dan winnen" opgang. Voor de neutrale toeschouwer was dit niet te bespeuren gezien het enthousiasme en grote inzet waarmee werd gestreden. In de strijd tussen de erven Waminks en plus markt Visser, waren het de versnaperin gen die bij het eindsignaal aan de goede kant van de streep stonden ten opzichte van de vleesleverancier. Ook Quatier Latin en Hemesseroord mengden zich in de strijd, echter niemand kon verhinderen, dat een team van ouders in deze poule met de eer ging strijken. Hoe kan het ook anders, iedere zaterdag langs de lijn kon nu in praktijk worden gebracht. Op het veld van het in Oostvoome geves tigde bedrijf 'Tuinderij Vers' bleek, dat de volhouder altijd wint. Loodgietersbedrijf Rijmi is een trouw deelnemer aan het toer nooi en moest de afgelopen jaren steeds in andere ploegen hun meerdere erkennen. Oefening baart dus kunst en met succes werden de aanvallen van Peachtree/de Kuyper, Tuinderij Vers, Ouders 2 en Quatier Latin 2 afgeslagen. Glimmend van trots werd aan een ieder duidelijk gemaakt wie de winnaar was in deze poule. Op het veld van het deurwaarderskantoor van Kampenhou;t en Groen moest de winnaar komen uit een team van 'oud' korfballers, drukkerij Kransse, Tuinderij Vers 1 en van Kampenhout en Groen. Zoals het een goed gastheer betaamt liet van Kampenhout en Groen sportief de andere teams voorgaan. Getuige de vele zweetdruppels en aan het eind van de dag stramme spieren eiste men wel dat de tegenstanders tot het uiterste gingen. Adel verplicht en zo kwam het dat de 'oud' korfballers in deze poule de eerste plaats voor een ieder wegkaapten. Hierna verzamelden alle deelnemers zich op het middenterrein om naar de straf- worpfinale te kijken tussen de 4 poule winnaars. Dit was een kolfje naar de hand van het team van 'oud' korfballers, die winnaar werd van het toernooi. Tweede maar eerste als deelnemend bedrijf was de Rabobank Middelharnis. Een gedeelde derde plaats was er voor Loodgietersbe drijf Rijmi en het team van de ouders. De weergoden waren de korfbalsport goed gezind en traditiegetrouw konden de deelnemers zich tegoed doen aan een voortreffelijke barbecue. Een ieder kon terug zien op een zeer geslaagde en spor tieve dag en menig nieuw contract werd al gelegd voor volgend jaar. Het bleef nog lang gezellig op het terrein aan de Heuvel weg. Als nu het ganse volk dat zag, zo vielen zij op hun aangezichten en zeiden: ,,De Heere is God, de Heere is God". (1 Koningen 18:39) Er is heel wat aan voorafgegaan, voordat het volk kwam tot de belijdenis dat de Heere God is. Goed beschouwd is het God Zelf Die hen hiertoe brengt. Want in het gehele gebeuren dat plaatsvindt op de Karmel is Hij de handeld Persoon. Het is op Zijn bevel dat Israël hier gekomen is. En God Zelf heeft hen voor de keuze ge plaatst tussen hem de God van het ver bond en Baal, de afgod van het heiden dom. Maar nog kwam het niet tot een be slissing. Nog bleef het volk maar hinken op twee gedachten. En dat is een onmo gelijke zaak, toen, maar ook nu in onze dagen. Want zo'n leven waarin het niet tot een besliste keuze kan komen bestaat ten diepste uit het verwerpen van de God des levens en het navolgen van de goden van deze wereld. Maar toch gaat de Heere door met zijn volk. Hij zal Zelf tonen dat Hij de ge trouwe is, ondanks de ontrouw en de weifelachtigheid van de zijnen. Hoe wordt op de berg Karmel Baal de god van de vruchtbaarheid niet te schande gezet. Op het bevel van Elia kiezen de afgodspriesters een var, slachten het dier, leggen het op het altaar en roepen hun god aan, opdat hij het offer zal ontste ken. „O Baal antwoordt ons". Maar Baal zwijgt. Ondanks het vurig gebed van zijn aanbidders, die zich laten opzwepen tot het uiterste toe. Er is geen stem en geen antwoorder. En dat is geen wonder. Want van bedenksels van mensen, ook al worden die tot goden verheven gaat geen enkele kracht uit. Maar dan komt Elia aan de beurt. Hij herstelt het vernielde altaar, graaft er een geul omheen, het offerdier wordt ge slacht en de verdeelde stukken op het hout gelegd. Dan moet er water worden gehaald. Twaalf kruiken vol worden over het offerdier, het hout en het altaar leeg gegoten. Want overduidelijk moet blij ken wie God wel is. Als de voorbereidin gen zijn getroffen nadert de profeet tot zijn God om zijn gebed op te zenden tot der troon der genade. En daarbij kan hij pleiten op het Woord dat God hem heeft gegeven. Het hoeft geen lang gebed te zijn. Nog voor Elia uitgesproken is komt er een antwoord van boven. Drie jaar lang heeft de Heere vanwege de zonden van zijn volk gezwegen. Maar nu gaat Hij spreken op het gebed van zijn knecht. In alle hevigheid daalt het vuur op het altaar neer. Het offerdier verteert en vanwege de hitte verdwijnt het water in de gleuf om het altaar heen. Het volk kan het zien hoe de stier wordt verteerd. En zij staan er nog. Zij zijn niet getroffen. Want Gods toom is afgewend op het offerdier. Daarom zijn zij ge spaard. En er is nog meer. Door het aan nemen van de offerande is er weer toe gang tot God. Nee het eerste antwoord van de hemel is geen water, dat juist zo nodig is. Maar eerst moet de breuk tus sen God en het volk worden hersteld. Eerst moet de schuld worden weggeno men. En dat gebeurt door het offer. Dat doet God hier zelf, zonder dat er door Israël om wordt gevraagd. En pas nu staat de weg open voor de zegen van boven die spoedig zal volgen. Door het aansteken van het altaar toont de Heere het overduidelijk: Ik ben God en niemand meer. En daar zegt het volk vervolgens amen op. Eindelijk doen ze hun mond open. Na drie jaar zwijgen gaan ze spreken, aangegrepen door het wonder komen ze tot een spontane belij denis. En ze roepen het uit; De Heere is God, de Heere is God. Nu kunnen ze niet meer onbewogen toezien. De Baaipries ters worden gegrepen en naar de beek Kison gevoerd waar ze worden geslacht. Buiten het altaar der verzoening houdt er niets en niemand stand. Daarin is de Heere radicaal en overduidelijk. Of Hij is een volkomen God, dan zal Hij zich ook zo betonen, of Hij is dat niet. Er zij bij hem maar twee mogelijkheden. Hem die nen, dat betekent Hem geheel en al die nen. Hem half dienen dat bestaat niet. Dat betekent voor Hem niets anders dan Hem niet dienen. De vraag die de Heere op de Karmel stelt en die herhaald wordt tot op de dag van vandaag is deze: Wie is uw God. Baal, de God van deze wereld, uw eigen ik, of de Heere, de God van Israël Die zich openbaart in Zijn woord. Deze vraag is beslissend voor tijd en eeuwigheid. Daarom wil ik deze vraag aan uw hart leggen, opdat u er een antwoord op geeft. Wie is uw God? Baal of hoe hij ook heten mag? Zijn dienst is een ge makkelijke dienst. De duivel maakt het ons wel naar de zin. Hij geeft ons goden van hout en van steen. U mag ze naar uw eigen ideeën ontwerpen, afgodsbeelden die zwijgen, maar u wel geheel in beslag kunnen nemen. U mag zelf bepalen, hoe u hen wilt dienen. Nooit zullen ze u te gen spreken. Hun wetten mag u zelf be palen, het maakt niet uit. Alles vindt de boze goed, als hij maar gediend wordt. Nooit zal hij zijn stem verheffen. Baal zwijgt als het graf en hij brengt u in het graf. Baal spreekt geen woord. Hij brengt u geen zegen. Ondanks al uw ver ering geeft hij u geen antwoord. Ook niet in de nood. Hij hoort u niet en laat u staan. Want hij is machteloos. Hoe lang hinkt u al op twee gedachten, 20 jaar, 30 jaar of 70 jaren al. Dat is toch zo arm. Zo mist u alles. Enerzijds het genot van de volle overgave aan de dienst van de wereld hoe kort die ook is. En anderzijds de vreugde in de dienst des Heeren, die eeuwig blijft. Baal zwijgt, maar de God van Israël heeft ge sproken. Dat deed Hij op de Karmel en op Calvaries heuvel. Veel van het offer op de Karmel wijst heen naar de meerdere offerande op Golgotha. Ja daar heeft de Heere gespro ken en Zijn genade getoond, heerlijker en rijker dan in de dagen van Elia. Op de Karmel kon Israël niet zwijgen maar moest het wel komen tot een belijdenis. Hoe zouden wij dan kunnen zwijgen als wij naar Golgotha gaan. Daar ziet u de meerdere Elia, Jezus Christus de Heere. In Hem heeft God getoond wie Hij is. Het vuur van de hemel daalde op Hem neer. Het offer werd verteerd toen Hij werd verbrijzeld onder Gods toom. Wat kan de Heere nog meer doen voor uw behoud? In Zijn Zoon heeft Hij zijn toorn gestild om u zijn genade te beto nen. Hij werd gedood opdat u zou leven en niet om zou komen in het kwaad. Waarom hinkt u dan nog op twee ge dachten? Kom, beklim toch de heuvel van Golgotha en aanschouw het offer door God gebracht. Dan kunt u onmoge lijk nog zwijgen. Dan moet het wel ko men tot het belijden: de Heere is God. Elia kon niet betalen voor de zonden van het volk. Maar Hij, de van God geschon ken Middelaar betaalt de prijs met het offer van Zijn bloed. Het ontneemt de schuld van heel ons zondig bestaan. Als u hem in het geloof hebt aanschouwd, dan opent zich uw mond en jubelt het hart. De Heere is God. En u belijdt: „Hij daalde tot mij af in Christus de Zoon. Het vuur dat mij moest treffen viel neer op Hem. Zo werd de breuk hersteld tus sen God en mijn ziel". En verlost van de schuld mag u nu weten: de Heere is voor eeuwig mijn God. Sommelsdijk J. C. den Toom Volleybal Vrijdagavond jl. in Rhoon zijn de Spar ta-dames, na eerst kampioen van de eilanden te zijn geworden, nu ook dis trictskampioen geworden. Drie teams streden om de eer t.w. Fikszo uit Lekker- kerk, VOIO uit Ridderkerk en Sparta/H uit Middelharnis. Er moest per wedstrijd twee sets van 11 minuten worden gespeeld, waarbij geen time-outs waren toegestaan. De dames speelden twee maal twee sets tegen elkaar. Dat alle begin moeilijk is, dat ervoeren ze in de allereerste set tegen Fikszo. Niets lukte er in het begin en de spanning was groot bij de dames, toch kwamen ze nog op een gelijkspel van 9-9. Daarna was het Sparta, wat de klok sloeg, dankzij een gouden speech van trainer Henk Arink hervonden de dames zichzelf in het spel, met vooral een goede service. De volgende set werd ge wonnen met 18-2. Toen tegenstander VOIO daarna ook met ruime cijfers werd verslagen, was de basis gelegd voor het kampioenschap, dat daarna zonder moei- Zaterdag 21 juni a.s. houdt de Eerste Flakkeese Vogel Vereniging weer een vogelbeurs in het Dienstencentrum aan de Doetinchemsestraat 27 te Middelhar nis. Iedereen is welkom van 13.30 tot 16.30 uur. Er is een handelaar aanwezig. Toegang gratis! te, met veel inzet werd behaald. Onverwacht kampioen van het district, wat niemand had durven hopen, we dachten, dat we weggeslagen zouden worden, zei een van de dames. Nu mogen ze het nog een keer gaan pro beren voor het NATIONAAL kampioen schap, dat zal worden gehouden op zater dag 11 oktober in Utrecht. Dat zien de mensen meer de eer van het meedoen dan van het winnen. Mede dankzij trainer Henk Arink hebben de dames een goed seizoen achter de rug, waarbij niets werd verloren, slechts twee keer een gelijkpel, zowel in de Eilanden competitie als op het districtskampioen schap. Tenslotte de dames die dit resultaat be haalden: Riet Verolme, Truus de Voogd, Nel Vis, Els van Es, Diana Tanis, Elly Koopman en Addy van den Broek. Op zaterdag 28 juni organiseert wijkver- eniging 'de Zwaluw' alweer de 6e Zwa luwloop. Dit jaar gaat het wat anders als voorafgaande jaren. Om 10.00 uur is er voor de jeugd tot 12 jaar een loop van 2 km. Je kan je in schrijven vanaf 9.30 uur in de Zwaluw. Om 11.00 uur is er de mogelijkheid om 7.5 of 15 km te lopen, daar kunnen dames en heren zich inschrijven vanaf 10.30 uur. Iedereen die meegelopen heeft krijgt na afloop een leuke herinnering. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor de jeugd 1,50 en voor de vol wassenen 2,50. MIDDELHARNIS - Evangelische boek handel De Korf aan de Westdijk zoekt enthousiaste vrijwillig(st)ers voor in de winkel. Wie het leuk vindt om met men sen om te gaan en van afwisselend en boeiend vrijwilligerswerk houdt is van harte welkom. Ervaring is niet vereist. Voorinfo: tel. 641878. -34- Eten deed hij als hij er tijd voor had - maar dat maakte hij zichzelf wijs. Als er geen geld was, dan had hij geen tijd om naar een goedkope gelegenheid te gaan, en stelde hij zich tevreden met een paar boterhammen en een glas melk. Hij was nauwelijks drieëntwintig, toen hij op deze wijze begon te leven. In de tweede zomer na de geldelijke klap, die zijn leven zozeer had veranderd, kreeg hij werk aan de haven. Hij had ook op een kantoor terecht gekund, maar het werk achter het Centraal Station werd beter betaald, en dat punt woog zwaar genoeg om de doorslag te geven. Elke avond kwam hij als geradbraakt thuis, met het vaste voornemen er de volgende dag niet weer heen te gaan, doch zodra hij maar eenmaal in bed lag, stapte hij steeds weer van dit voornemen af. De ge dachte aan het geld, dat hij elke week naar de spaar bank kon brengen, gaf hiertoe misschien wel de doorslag. Toch was er ook nog een andere reden. Gedurende zijn gehele opvoeding was hem reserve tegenover de arbeiders bijgebracht, en op den duur had hij niet anders geweten, dan dat dit volkomen terecht was, maar nu, aan de haven, kreeg hij de werkelijkheid voor ogen. De mensen, met wie hij werkte, waren rauwe klanten, en de meesten hadden het lang niet breed met hun nogal grote gezinnen. De zorgen hadden hen nog rawer gemaakt, dan ze in aanleg reeds waren, maar toch merkte hij al gauw, dat de gedachten, die hij omtrent hen had, geheel naast de waarheid waren en ontzettend dom. Zeker, ze aten hun boterhammen met vuile handen; ze boerden onder het eten, en ze zetten de drinkens- kruik met koffie al aan de lippen, als hun mond nog niet leeg was, maar toch wist hij al spoedig, dat deze mensen de moeite waard waren, vaak zelfs meer dan velen uit de krijgen, waarin hij was opge voed. „Met dat jongetje, Titus", had zijn tante eens gezegd, „mag je niet spelen, hoor! Dat is een arbei derskind, en geen omgang voor jou! Ze zijn zo vre selijk onbeschaafd! Vreselijk!" Zij had het laatste woord lang uitgehaald en zo heftig geknikt, dat haar wangen hadden gebibberd. En hij had braaf geant woord; „Ja, tante..." En nu schaamde hij zich daarvoor. „Ze zijn zo vre selijk onbeschaafd!" Hij ontdekte, dat dit lang niet altijd opging; er waren er onder hen, die een niet geringe mate van innerlijke beschaving bezaten, maar deze was veelal verdwenen onder de laag drab, die de maatschappelijke omstandigheden over hen hadden uitgestort. Wie stak deze mensen een hand toe? Wie bekommerde zich om hun geestelijk welzijn? Hoeveel predikanten waren er, die de moed hadden en over voldoende plichtsgevoel be schikten om de buurten der ellende in te trekken en de mouwen op te stropen en aan het werk te gaan? Hij dacht aan de dominee, die vaak bij zijn tante op bezoek kwam, en schier eindeloze gesprekken met haar hield over een bepaald bijbelvers; gesprekken, waarbij ze elkaar beurtelings gelijk gaven en in de geestelijke haren vlogen. Maar wat had deze man ooit gedaan voor de mensen in de sloppen, die hem zo hard nodig hadden, al begrepen ze dit zelf dan ook niet? De mannen aan de haven voelden vanaf de eerste dag, dat hij niet een der hunnen was, en dat maakte het voor hem niet gemakkelijker. Hij werd nogal eens geplaagd met zijn gebrek aan kracht, dat voor een groot deel ook een gevolg was van een kort aan goede voeding, en met zijn gemis aan technisch in zicht, wat de wijze betrof, waarop hij de balen en kisten moest aanpakken om te kunnen werken met een minimum aan inspanning. In het begin ergerde hij zich buitensporig aan hun al, die ze terwille van zijn beschaafde manieren beslist niet kuisten, maar al spoedig keek hij er doorheen en kreeg hij bewon dering voor de wijze, waarop ze naast elkaar kon den staan, als het er werkelijk op aankwam. Hij had een dergelijke solidariteit en naastenliefde in zijn eigen kringen zelden gezien. Tè gauw verdween daar, met het geld, de achting voor elkaar..Naar mate hij langer en dapperder volhield, steeg aan de haven het respect voor hem. Na een dag of tien namen de plagerijen al af; na drie weken begon men hem te accepteren, en na een maand gebeurde er iets, een kleinigheid misschien, maar dan een, waar door ze hem plotseling begonnen te bewonderen, al verwierf hij er zich dan tegelijkertijd een bijnaam mee. Op een middag, tijdens de schafttijd, kwam een van hen tot de ontdekking, dat zijn drinkens- kraik leeg was; de kurk was eraf gegaan en de kof fie er uitgelopen, doordat hij de kraik plat onder de bank in de schaftkeet had neergelegd. De kruik be hoorde aan een grote, oersterke kerel, met vuurrood haar en een stierenek. Natuurlijk werd hij nooit anders dan de Rooie genoemd. Zijn gezicht kreeg een trek van verbazing, toen hij de kruik opnam en aan het lichte gewicht bemerkte, dat er iets niet in orde was. Het betrok, toen hij zag dat de kurk ontbrak. En bij de ontdekking, dat er van de inhoud vrijwel niets meer over was, begon hij zo liederlijk te vloeken, dat zelfs de anderen er stil van werden. Titus, die de laatste weken wel het een en ander had gehoord, werd het tè erg, en hij sprong overeind. „Hoor eens, Rooie", zei hij zacht, „wil je me een plezier doen en ophouden? Je treft hier niet alleen jezelf mee, maar ook een ander!" Het was een ogenblik erg stil. Toen plantte de Rooie zich voor hem. „Luister goed, makker", zei hij. „Wat wil je eigenlijk? Waar bemoei je je mee? Ik weet niet wat je bent, maar wil je er rekening mee houden, dat ik zal zeggen en doen wat ik wil? Ik heb een tijd geleden eens een soort zendeling bij me thuis gehad, en het had maar een haar gescheeld of ik had hem de trap afgeschept! Als jij nu ook van plan bent te gaan zedepreken, zeg het dan meteen! Dan kan ik je tenminste direct een lel verkopen, en kom je er misschien niet aan toe. Titus bood hem zijn eigen kraik aan. „Wij delen", zei hij. „En als je me nu beslist een klap wilt geven, wel, je moet doen, wat je niet laten kunt. Ik doe dat zelf ook, zie je... Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ik het leuk zal vinden. Daarom vroeg ik je ook, niet zo te vloeken. De vind dat niet prettig en overi gens heb je er ook jezelf mee, zoals ik al zei. „Mezelf?" „Ja. Bid je wel eens?" „Wa.wa.wèt?" vroeg de Rooie verbijsterd. „Ik vroeg, of je wel eens bidt. De Rooie begon te lachen. „Ben je nou helemaal gek?" vroeg hij. „Waaromniet? Geloof je dan niet in God?" „Nee!" Titus ging weer op de bank zitten. „Maar je vloekt wèl!" zei hij. „Wat ben je toch eigenlijk een grote sufferd, Rooie! Je weet niet eens wat je zegt als je vloekt!" Hij zei het heel mstig, en hij keek de man strak aan. - Gek, dacht hij, - ik ben helemaal niet bang, en toch kan hij me met één klap middendoor slaan. Maar de Rooie was te verpletterd om zelfs maar aan slaan te denken, hoewel het bekend was, dat hij daarvoor niet al te gauw terugdeinsde. Het was Titus' blik, die het deed, en de kalmte, waarmee hij sprak. Hij kon daar niet tegenop. „Verrek!" zei hij eindelijk, „hij heeft nog gelijk ook, de snotneus!" Er ging een bevrijdend gelach op, maar de Rooie was nog niet klaar. „Wat ben jij eigenlijk voor een knaap?" vroeg hij. „Een dominee?" (wordt vervolgd) 't* -l* -' Juweliers Opticiens ZuDdpad 2~* 3241 OX IVlIddelhHrnIs, v 01S7O.82567 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3