EIIIVI1DEI1-niEUW5
Overdenking
Man tweemaal
beroofd
uit de
Heilige Schrift
ORGELCONCERT
HET
,^IJK VENSTER
Bezoek de informatie-avonden
'Rabobanic Huis Hypotlieelcadvies'
Comfortabel wandelen
en overnachten bij de VW
Uitgekroond...!!
Verlcoping Adullam
Met twee woorden
Ophalen voor rommelmarkt
Grote Kerk Dordrecht
2e Blad
VRIJDAG 6 JUNI 1997
No. 6608
Blik op kerk -^
en samenleving tj
- Jomanda exit
- Wat is het geheim?
- De macht van de verleiding
Jomanda is ermee gestopt. Zondag gaf
zij voor een paar duizend mensen (voor
lopig) haar laatste healingsessie in Tiel.
Zes jaar lang heeft zij daar elke zondag
mensen en huisdieren genezen, duivelen
uitgebannen, foto's en water ingestraald.
En wekelijks stroomden de fans naar het
stadje in de Betuwe, dat vroeger al be
kend was door 'Flipje, het fruitbaasje
van Tiel'.
De New-Age-achtige samenkomsten
gaan dus tot het verleden behoren, maar
daarmee komt er geen einde aan de akti-
viteiten van Jomanda. Althans, naar haar
eigen zeggen niet. Via radio en televisie
blijft zij doorgaan met 'liefde, licht en
kracht' te verspreiden. En mocht het
nodig blijken, dan zal zij uitzien naar een
nieuw onderkomen waar haar vele be
wonderaars haar 'live' kunnen zien.
Volgens Jomanda zelf is zij tot stoppen
gedwongen omdat de huur van de Tielse
hal niet kon worden verlengd. Of dat de
werkelijke reden is - wie zal zeggen?
Een feit is wel dat het aantal bezoekers
terugloopt. Zet zij er bewust een punt
achter voordat de beweging als een
nachtkaars uitgaat? Of heeft zij langza
merhand haar schaapjes wel op het
droge? Want laten we eerlijk zijn, ook
een medium kan van de wind niet leven
en het is een publiek geheim dat de
entree van de Jolandahal en de flesjes
ingestraald water dik moesten worden
betaald.
Ook nadat Jomanda afscheid heeft geno
men van Tiel blijft de vraag klemmen:
hoe komen toch zoveel mensen in de ban
van zo'n vage spiritualiteit? Een vrouw
die in een lang blauw gewaad de uitstra
ling heeft van een priesteres en eigenlijk
alleen maar gemeenplaatsen debiteert
over liefde, licht, kracht, genezing en ver
geving, en die door duizenden mensen
als ware ze een heilige wordt vereerd.
Laten we niet te gauw zeggen dat het
allemaal boerenbedrog is. Laten we
vooral de macht van de vorst der duister
nis niet onderschatten die, als het hem
uitkomt, zich gemakkelijk voordoet als
een engel des lichts.
Kennelijk is er bij velen die de kerken
hebben verlaten en bij wie de religie is
weggevallen, een vacuüm ontstaan dat
op de een of andere manier gevuld moet
worden. Behalve Jomanda zijn er tal van
oosterse sekten en meditatietechnieken
waarbij mensen hun heil zoeken. En wie
in de ene religie of levensbeschouwing
teleurgesteld is geraakt kan weer bij de
andere terecht.
Het hoeft ons allemaal niet te verwonde
ren. Paulus waarschuwde Timotheus al
dat er een tijd zou komen, waarin de
mensen de gezonde leer niet zouden ver
dragen, maar zichzelf leraars zouden ver
gaderen naar hun eigen begeerlijkheden,
hun gehoor van de waarheid zouden af
wenden en zich keren tot fabels.
We zijn dus gewaarschuwd. En het mag
ons gebed wel zijn dat we niet op de een
of andere manier onder de invloed of in
de ban komen van zulke dwaalgeesten.
Dat is echt niet denkbeeldig, want de
Heere Jezus heeft gezegd dat de satan,
indien het mogelijk was, de uitverkore
nen nog zou verleiden.
Waarnemer
Programma-overzicht
10 juni: Brandpreventie door Brand
preventie Nederland.
Voorlichting en videopresenta
tie van brandpreventie van uw
woning. U zult zien dat door
een minimale investering een
maximale brandveiligheid van
uw woning mogelijk is.
;17 juni; Testament en samenlevings
contract door notaris mr. C.
N. Schuring.
Lezing door notaris Mr. C. N.
Schuring waarna mogelijkheid
tot het stellen van vragen om
trent alle aspecten die belang
rijk zijn om uw testament of
samenlevingscontract goed te
regelen.
24 juni: Inrichting van de woning.
Binnenhuisarchitect Van Zielst
zal H op verschillende manie
ren inlicht geyen in de diverse
mogéiijkheden om uw woning
in te richten.
01 juli: Beveiliging van de woning.
M.m.v. politievoorlichter.
U ontvangt nuttige tips en aan
wijzingen om ongewenst be
zoek buiten de deur te houden.
Door verschillende demo's en
video's kunt u een goed beeld
krijgen van het beveiligen van
uw woning.
Het is leuk dromen over huizen. Waar
het moet staan. Hoe het er uit moet
zien. Je kunt er jaren naar zoeken. Of
je loopt er toevallig tegenaan en je
weet het meteen: dit is het helemaal!
Dan is er ineens van alles uit te zoe
ken. Want u wilt het natuurlijk wel in
één keer goed regelen. Om slim te kie
zen moet u beschikken over de npdigë
informatie.
Om u antwoord te geven op al uw vra
gen, organiseren wij 4 speciale Info-
avonden Wonen. Op deze avonden kunt
u geheel vrijblijvend advies krijgen over
tal van financiële zaken zoals: wat kan ik
maximaal lenen, hoe financier ik de ver
bouwing van mijn woning of is een wo
ning in het plan 'de Westplaat' voor mij
financieel haalbaar.
Voor wat het laatste betreft: Rabobank
Middelharnis heeft als grootste hypo
theekverstrekker in de regio natuurlijk
een zeer aantrekkelijke aanbieding voor
de financiering van uw woning in de
Westplaat.
Op elke avond geeft een gastspreker door
middel van voorlichting, videopresentatie
etc. informatie over zaken als: de beveili
ging van uw woning, de inrichting ervan,
samenlevingscontract of testament.
Alle avonden beginnen om 19.00 uur in
ons hoofdkantoor aan de Langeweg 54 te
Middelharnis.
Twintig mogelijkheden
om in eigen land een 2-
of 3-daagse wandelva
kantie te houden, met
gebruikmaking van stuk
jes Lange-Afstand-Wan-
delpad, een 'wandel-
vriendelijke' accomodatie en desgewenst
ook bagagevervoer. De VVV biedt nu
arrangementen aan van de Stichting
Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW) en
reisorganisatie Landloper.
De wandelaar die wil ervaren wat het be
tekent om te voet door een aantrekkelijk
stuk Nederland te reizen, maar daarbij
prijs stelt op comfort, heeft diverse mo
gelijkheden. Er zijn 13 lijnwandelingen
ontwikkeld - van hotel naar hotel - en 7
rondwandelingen waarbij men aan het
eind van de wandeling weer in het hotel
terugkeert. Bij de lijnwandelingen be
staat de mogelijkheid van bagagever
voer: de rugzak, tas of koffer wordt 's
morgens afgegeven en staat 's middags
klaar in het volgende hotel of bij het
eindpunt van de wandeling,
i Voor kaarten en een routebeschrijving
met informatie over het gebied wordt ge
zorgd. De arrangementen kunnen het
hele jaar door worden geboekt bij
VVV/ANWB Overflakkee en VVV
Ouddorp. Voor verdere informatie en/of
boekingen kunt u terecht bij VVV/
ANWB Overflakkee, tel. (0187) 484870
en VVV Ouddorp, tel. (0187) 681789.
Voor en onwaarheden met
betrekking tot de eerste
weken. Daar hebben we het
o.a. over op de moedergroep-
bijeenkomsten van La Leche
League.
We nodigen u als zwangere of voedende
meder uit om er bij te zijn.
U bent van harte welkom, met uw baby,
op dinsdag 10 juni Rustburg 44, Oud
dorp en woensdag 11 juni Oostvoor-
gors 19 in Middelharnis. De avonden
beginnen om 20.00 uur.
Voor hulp en/of verdere informatie kunt
u bellen met:
Anneke Akershoek, tel. (0187) 682999
of Carla van Gils, tel. (0187) 631716.
We verhuren ook de electrische kolf.
De verkoping van zaterdag heeft het
mooie bedrag van bruto ƒ10.357,70 op
gebracht. Een ieder die meegewerkt
heeft aan het welslagen van deze dag
zeggen we heel hartelijk dank.
P.S.: Vergeten 2 dameshemden, zijn wel
betaald, afhalen bij mevr. Pikaart, Oos
terweg 16, Ouddorp.
Stichting Adullam
Werkgroep Ouddorp
Een 23-jarige Rotterdammer is in de
nacht van maandag op dinsdag in de
Vierambachtsstraat tweemaal in korte
tijd het slachtoffer geworden van een
beroving.
Het slachtoffer liep in de richting van de
Mathenesserbrug, toen hij werd gevolgd
door twee mannen. Korte tijd later werd
hij door één van de mannen bedreigd
met een mes en moest zijn geld (enkele
tientjes) afgeven. Hierop liepen de man
nen weg.
Even later werd hij weer gevolgd, nu
door een andere man. Deze had de eerde
re beroving kennelijk gadegeslagen,
want het slachtoffer werd aangesproken
door deze man met de woorden 'geef mij
nu de rest maar'. Om zijn woorden
„Maar Hij zeide tot de vrouw: uw
geloof heeft u behouden; ga heen
in vrede". (Lukas 7:50)
Simon de farizeër heeft Jezus uitgeno
digd voor zijn deftige maaltijd. Waarom?
Wil hij straks kunnen zeggen dat hij die
populaire rabbi nog in huis heeft gehad?
't Zou kunnen; wij, mensen, doen zo
graag een beetje gewichtig. Of... kiert
er een streepje onrust in zijn leven; wie
is deze Jezus toch... Zijn woorden zijn
zo geladen en Zijn tekenen zijn vol
kracht. Zo heel anders dan zijn eigen
godsdienst die wel heel fatsoenlijk is,
maar daarin ook zo krachteloos en kleur
loos. En vooral zo plichtmatig; er moet
wel van alles maar er zit geen vreugde
in, geen leven.
Wonderlijk, dat de Heere daar zo maar
achter brengt. Het overkomt ons soms
zomaar.
Simon denkt: Zou Jezus soms... de Pro
feet zijn? Het antwoord krijgt hij onver
wacht vlug. Die vrouw, die zondares uit
de stad, die Zijn voeten nat maakt met
haar tranen en ze zalft, die vrouw kent
Hij niet eens. En Hij gaat gewoon met
haar om! Hij laat haar begaan! Wat is
Simon blij dat hij de Heere zo koel heeft
ontvangen; niemand hoeft nu te denken
dat hij iets met die Jezus te maken wil
hebben...
Weg is de onrust van zijn hart. Hij recht
zijn rug. Simon trekt zijn conclusies. De
profeet kan Hij niet zijn. Dat is duidelijk.
Hij hoeft er niet eens over na te denken,
zo vanzelfsprekend is dat met zijn gods
dienst verbonden. Een rabbi gaat met zo
iemand niet om!
Verrassend aktueel, trouwens. We horen
het ons zelf zo maar zeggen: „wie zich
aan onze normen en vormen niet houdt,
laat die maar weggaan; net zo lief'. Is er
in ons midden als gemeente nog ruimte
voor de concrete liefde en bewogenheid
van Christus tot het verlorene? Of zijn
we een instituut geworden van vooral
fatsoenlijke mensen die meer voor het
fatsoen dan voor de bewogenheid geven?
't Is maar een vraag, al is hij wel aan de
orde, dacht ik. Hij raakt ons allemaal.
Wat tekent Lukas die geschiedenis le
vendig! Je ziet de dingen voor je gebeu
ren. In ons achterhoofd houden' wij de
tekst: „uw geloof heeft u behouden".
De vrouw is via de voorpoort op de bin
nenplaats gekomen. Even zoeken haar
ogen tussen de gasten. Dan ontdekt ze de
Heere. Staat ze bij hem, het kruikje met
zalf in haar hand, dan stromen de tranen
over haar wangen. Dat zal haar plan niet
geweest zijn. Maar het gebeurt; dat hoeft
ons niet te verwonderen; bij de Heere
gebeurt het. Dan droogt ze Zijn voeten
met haar haren en zalft ze met de kostba
re zalf.
Wat zal het stil zijn geworden in het huis
van Simon. Ieder heeft er zo z'n eigen
gedachten bij. Simon ook. Hij weet wel
'wat en hoedanig' deze vrouw is; een
zondares!
Maar de Heere weet het ook! En dat Hij
haar niet wegstuurt om een andere keer
terug te komen; dat zou Hij toch kunnen
zeggen: „nu niet"; dat Hij dat niet doet,
is veelzeggend. Over Hem en het evan
gelie.
Maar Hij weet ook 'wat en hoedanig'
Simon is. Dat zal blijken.
„Simon, ik heb u wat te zeggen". Het
antwoord klinkt wat zuinig. Dan volgt de
korte gelijkenis uit de mond van de
Heere. Een schuldheer; en twee mannen
die bij hem in de schuld staan. De een
voor veel meer dan de ander. Vijftig
tegen vijfhonderd penningen. Beiden
hebben niets om te betalen. Dan scheldt
de schuldheer het hun beiden kwijt. Wie
zal de schuldheer nu het meeste liefheb
ben? Dat is de vraag; het draaipunt van
de gelijkenis. Simon antwoordt quasi on
verschillig. „Ik acht..." Zijn antwoord is
juist. Dankbaarheid en liefde hangen sa
men met de grootte van het bedrag dat
werd kwijtgescholden. Onmiddellijk
trekt de Heere de lijn door.
Deze vrouw, Simon. Je hebt haar gene
geerd, maar bij haar is dit aan de orde.
Haar liefde en dankbaarheid tegenover
Mij getoond, is groot - dat heeft Simon
zojuist kunnen zien - omdat haar schuld
groot was. En waar veel schuld wordt
kwijtgescholden is veel liefde en dank
baarheid. Dat is hier nu aan de orde.
Wat is er toch met die vrouw gebeurd?
Ze heeft van de Heere gehoord. Ze hoor
de smalend zeggen: „Hij is een vriend
van tollenaren en zondaren". Voor haar
was dat evangelie! Daar kwam ze op af.
Ze kwam in kontakt met Hem. En als
ons zondige bestaan met Hem in kontakt
komt, dan gebeurt er wat. Hij weet 'wat
en hoedanig' wij zijn! Hij laat ons soms
zo maar merken. Merkte u het nooit? De
Heere kent mijn hart; mijn diepste over
leggingen en zonden. Wij lopen er zelf
voor weg. God zet er ons bij stil.
Er is geloof bij deze vrouw in het spel.
Daarom druppen de tranen. Onze ge
dachteloze belijdenissen worden nat van
de tranen; tegenover God. Tegen U heb
ik overtreden. Maar ziet u dat het geloof
met twee woorden spreekt? Daarom is
die vrouw bij de Heere. Op Hem aange
gaan. Ze houdt Hem voor wie Hij is. Met
vertrouwen.
Dat heeft de Heere zo graag! In ons kla
gen en vragen zit vaak zoveel verdacht
making. Alsof de Heere niet zou doen
wat Hij beloofde.
Deze vrouw gaat op Hem aan. Geloof en
sterke liefde grijpen in elkaar tot diepe
overgave. Wat een kracht ligt daarin. Ze
buigt en belijdt, en ze vertrouwt dat Hij
is voor wie Hij zich uitgeeft: de Zalig
maker. Die haar zonden vergeeft. En in
dat heldere zicht op Hem, slaan de vlam
men van de liefde uit haar leven. Daarom
kust ze Zijn voeten en zalft ze met kost
bare zalf.
„Uw zonden zijn u vergeven", dat voegt
de Heere haar toe. We hoeven er niet om
bekend te staan zoals deze vrouw, om
toch zonden te hebben. Soms denken we
heimelijk: kijk als ik nu eens zoveel zon
den had als die vrouw, dan zou ik de ver
geving ook begeren... Wat is dat een
misverstand. Waar God komt, hebben
wij zonden. Ze komen uit alle naden en
kieren van ons fatsoenlijke bestaan te
voorschijn. Wij hebben zonden en... we
moeten er van af. Ze benauwen en ver
drieten ons. We hebben God er mee ge
tergd. Hoe komen wij er af? Is dat uw
vraag?
Velen laten die vraag rusten omdat ze
van de zonde niet af willen. Anderen be
rusten gelaten of verdrietig in vaagheid.
Hoe kwam die vrouw er aan? Ze hoorde
het Woord uit de mond van de Heere. Zo
komt de vergeving tot ons. Door het
Woord dat we op onszelf toepassen waar
we Hem houden voor wie Hij is. Leest u
zondag 31 van de catechismus; aan
wie geloven wordt verkondigd dat hun
„zo dikwijls zij de belofte van het evan
gelie met een waar geloof aannemen,
waarachtig al hun zonden vergeven
zijn".
Het geloof is uit het gehoor! Wie zoekt
vergeving? Zie Hem; hoor Hem. Wie
buigt voor Hem? Wie gaat op Hem af?
Door Zijn Geest geeft Hij zondaren Zijn
Woord mee; Zijn Woord van vergeving.
In Zijn Naam en op Zijn gezag wordt het
ons verkondigd.
En is dan in het 'zo dikwijl als.van de
catechismus de oefening niet verwoord?
De herhaling, voor zondaren die het
nooit onder de knie krijgen en er nooit in
uitgeleerd raken. Naar Christus toe; strui
kelende zondaren die het opnieuw nodig
hebben het uit Zijn mond te horen.
Simon; waar is Simon gebleven? Hij is
naar de achtergrond geschoven. Toch is
het Woord niet zonder spits naar hem.
,,Maar die weinig vergeven wordt die
heeft weinig lief". Vijftig penningen
schuld maar, tegenover de vijfhonderd
van de vrouw. Ja, maar... ook Simon
heeft niet om te betalen! Dat is ontdek
kend voor fatsoenlijke zondaren. Zij
moeten eenmaal de 50 penningen zelf
betalen; maar ze hebben ze niet! Wat zal
dat erg zijn.
De vrouw gaat met de buit strijken. De
Heere zal haar bij dat Woord, van verge
ving, bewaren. Zo kan ze heengaan. In
vrede.
Putten
G.C.K.
Al 125 jaar een begrip
op Goeree-Overflakkee.
kracht bij te zetten toonde de man het
slachtoffer een vuurwapen, dat hij onder
zijn shirt droeg. Het slachtoffer moest
zijn laatste guldens afgeven en ging ge
heel overstuur naar huis.
(De laatste beroving vond overigens vlak
bij zijn woning plaats).
De politie stelt een nader onderzoek in.
NIEUWE TONGE
J.V. Het Kompas wil ook dit jaar weer
een rommelmarkt organiseren op D.V.
zaterdag 12 juli. Wij willen vragen of u
voor ons nog bruikbare oude spullen
heeft zoals meubels, boeken, speelgoed,
enz. Deze kunt u dan brengen in de
schuur van Fam. Van Kempen, Duiven-
waardseweg 7 in Nieuwe Tonge van
9.00 tot 12.00 uur op zaterdag 7 en 21
juni en 5 juli. Op andere dagen uw spul
len brengen is niet toegestaan, dus alleen
op deze zaterdag-morgens.
Als u het zelf niet kan brengen, dan kun
nen wij het bij op komen halen. U kunt
dan even bellen naar tel.nr. 651316,
652386 of 651783.
De opbrengst van de rommelmarkt die
we bij Hervormd Centrum ELIM hopen
te houden is bestemd voor een viertal
zendingsorganisaties, te weten: Mbuma,
GZB, Spaans Evangelische Zending en
Woord Daad.
De orgelconcertserie in de Grote Kerk te
Dordrecht gaat op 11 juni van start met
een concert door Jolanda Zwoferink.
Begonnen bij Arie J. Keijzer hoopt zij dit
jaar haar studie aan het Rotterdams Con
servatorium af te ronden bij Folkert
Grondsma. Haar programma bestaat uit
werken van Buxtehude (Magnificat), J.
S. Bach (Praeludium en Fuga in b en het
derde deel uit de vierde Sonate), M. Re-
ger (Choralphantasie 'Straf' mich nicht
in Deinen Zom').
Met twee delen uit Les corps glorieu van
Messiaen zal zij haar concert besluiten.
Jolanda Zwoferink is zeker geen vreem
de voor Dordrecht, al eerder bespeelde
zij het mooie Kam-orgel tijdens studen-
tenvoordrachten van het Rotterdams
Conservatorium in de Grote Kerk.
Het concert begint om 8 uur.
-50-
Het gezicht van de zuster bleef bij dit
alles onbewogen; het veranderde ook niet,
toen Volman twee paren sokken over
elkaar bleek te dragen. Het onderste paar
zat aan de huid vastgeplakt. „De smeer
pijp!" gromde Hogeboom; maar toen, op
een wenk van de zuster, boog hij zich
naar voren. Zij wees hem op de linker
voet. Aan die voet telde hij zes tenen.
„Zes tenen links!" zei hij met de vlakke stem van de
beroepsman, die een kleine, onschuldige afwijking
constateert. En direct daarop grirmikte hij: „Wat een
wonder, dat die vent zich nooit wast! Zo'n li
chaamsoppervlakte is ook niet voor de poes!" Toen
draaide hij zich met een ruk naar het raam en ver
beet een verwensing.
Kaars had zijn hoofd naar binnen gestoken en keek
met open mond naar de patiënt. Zijn ogen puilden
uit. „H... h... heeft hij zes... zes tenen, dokter?"
stotterde hij.
„Nee", snauwde Hogeboom, „hij heeft er elf! En
scheer je nu weg! Bemoei je liever met je werk!"
Iedereen verbaasde zich er over, dat meneer Breu-
kers het had gedaan gekregen Zesde Teen Links te
tekenen. De boer liet zich eigenlijk nooit zien, als er
iemand op de hoeve verscheen. Bertus was degene,
die voor de dag kwam en het woord moest doen.
Maar de tekening was er, en het was alweer Gabe
Vat, die het kon getuigen. Hij had haar zelf gezien,
op een dag toen hij olie kwam brengen. Zij hing in
de keuken, naast de schouw. „En het is een mira
kel", vertelde Gabe, „hoe sprekend het lijkt! Het is
net, alsof je de kop van Zesde Teen Links levend
voor je ziet!"
Ja, meneer Breukers mocht dan fratsen hebben; hij
kreeg heel wat voor elkaar! Als hij een uur ergens
binnen was, dan had hij daarvan tegenwoordig
nooit meer dan de helft nodig om zaken te doen. Ja,
dat was waar ook, hij was eigenlijk gekomen in ver
band met een plan van de Maatschappij. Hij opende
zijn tas en haalde een kaart te voorschijn. Kijk - en
zijn potlood wees de plaats aan - hier zou de Maat
schappij graag een boring willen hebben, en hier
zou dan een weg komen, van een meter of twaalf;
die weg moet de boer natuurlijk ook gebruiken, dat
sprak vanzelf. En men knikte en tekende, na enig
over en weer gepraat, het contract.
De eerste pomp werd op het land van Berend Luk
geplaatst. Dat was wat; heel Oosterveen liep uit om
er naar te kijken. Berend zelf stond er trots bij, alsof
de ja-knikker zijn persoonlijk eigendom was. Ook
nu was Oosterveen dus Westeroord weer voor,
maar eigenlijk vonden ze dat al heel gewoon. Een
half jaar later waren het er tweeëntwintig in de
gemeente. Binnen de grenzen van Westeroord ston
den er toen acht.
Maar nu kwam er wel een nare tijd. De olie werd
bovengronds vervoerd, en dat gaf nogal een smeer
boel. Dit zou slechts tijdelijk zijn, maar ze zaten er
voorlopig toch maar mee. Het verhitte de gemoede
ren een beetje. Misschien was het allemaal wel erg
mooi, die olie in de grond, maar die drukte en vie
zigheid op de wegen was toch ook niet alles!
Er werd druk over gepraat in het dorp, en er werd
nogal gemord ook. Maar op een dinsdagavond, in
de pauze van de zangrepetitie, vertelde Mooiman
uit Zwartevelde, hoe hij, op de weg, die de Maat
schappij langs zijn boerderij had aangelegd naar de
er achter gelegen hoorplaats, was uitgegleden. Hij
had zich lelijk bezeerd, en zijn broek was totaal be
dorven geweest. Hij had zijn beste pak gedragen,
want hij zou juist met zijn vrouw naar een bruiloft
gaan. Maar hij had gereclameerd bij de Maatschap
pij, en hij had het hele pak vergoed gekregen! Het
hele pak, ja, terwijl er aan de jas en aan het vest
toch niets mankeerde! En nu konden ze voor zijn
part zeggen wat ze wilden, maar dit was dan toch
keurig netjes! En die smeerboel, nou ja, daar zou
ook wel weer een eind aan komen! Men werkte
toch al druk aan de plannen voor ondergrondse pijp
leidingen? De leidingen zouden zo diep komen te
liggen, datje er gewoon overheen kon ploegen.
Smalbil lachte hem uit. „Jij!" zei hij, „met je geza
nik over een nieuw pak! Je hebt je laten inpalmen,
man!"
Inpalmen?" Mooiman uit Zwartevelde werd
kwaad. „Inpalmen? Dacht je, dat ik ze daarvoor de
kans zou geven? De ben heus wel vertrouwd om los
te lopen! Maar wat waar is moet gezegd worden! De
heb er geen schade van gehad! Eerder andersom!"
„En daar komt het toch maar op aan!" riep Geertje
Doekes.
Op haar lette Smalbil niet. Het was toch niet de
moeite waard, met haar te praten. Zij was al even
gek als Toontje Keizer, die het tegenwoordig ook
beter ging dan ooit tevoren, en die het dus met de
dag hoger in het hoofd kreeg. Er lagen nu kleedjes
over de tafeltjes in de gelagkamer; daar stonden
gevulde bloemenvaasjes op, en de houten bakken
met zand waren verdwenen. Op het buffet prijkte
sedert kort een grote, nikkelen koffieketel, en Geer
tje werkte al enige tijd bij Toon en Zwaantje, om de
boel schoon te houden. Er kwamen nogal eens men
sen van de Maatschappij eten, en Zwaantje had het
tegenwoordig te druk in de keuken en met het inko
pen van alles, wat nodig was. En Toontje zelf, die
vroeger in Westeroord met eerlijk smidswerk de
kost had verdiend - zag je hem nog wel eens in zijn
boezeroen, met de mouwen opgestroopt en op
klompen? Hij liep er bij, alsof het alle dagen zondag
was; hij hing de meneer uit, en omstreeks het mid
daguur, als het druk werd in de herberg, droeg hij
een wit jasje! En hij las en studeerde; hij wist nu
bijna evenveel van geologie als de mensen van de
Maatschappij, werd er verteld, en hij sprak buiten
lands als geen ander. Straks was hij zijn moers taal
natuurlijk helemaal vergeten! Hij leerde nu ook
voor kok, en hij kende het ene Franse menu na het
andere zomaar uit het hoofd, had Geertje wel eens
verteld.
En haar zette hij op tegen het dorp! Die man van de
Maatschappij, die hier een klein jaar geleden ge
sproken had over toenadering en elkaar de hand toe
steken - die mooie meneer met zijn fluwelen tong!
- die was een paar dagen later werkelijk bij haar
gekomen. Hij had zijn vrouw bij zich gehad, dat
wereldse schepsel met haar geverfde lippen en glim
mende nagels, en ze hadden met gehuichelde verba
zing toegezien, toen Geertje het zandstrooien had
gedemonstreerd. Ze hadden haar gefotografeerd
ook.en later had zij de raad van Toontje, prentbrief-
kaarten van zichzelf te laten maken, terwijl zij bezig
was de zandfiguren te vormen, grif opgevolgd. Dat
zij zich niet schaamde, als enige, die deze jarenoude
volkskunst nog beoefende! Prentbriefkaarten! Was
het niet om te huilen? Begrepen ze niet, dat de
Maatschappij het dorp te gronde richtte? Zij maakte
er gewoon een kermis van!
En dan dominee Suurhof, die hier kort geleden was
gekomen. Dat was ook al zo'n nieuwlichter! Hij
heulde met de Maatschappij, en hij draafde het hele
dorp af; hij liep de deur plat bij de mensen, die de
kerk nog nooit van binnen hadden gezien! Hij had
zo'n brutaal nest van een dochter; dat wicht klom in
de hoogste bomen, en hij scheen er nog om te
lachen ook! En dan zijn vrouw; die liep soms door
het dorp in een lange broek, en hij was er vast van
overtuigd, dat zij haar lippen ook al verfde! Was dat
een gedrag voor een domineesvrouw? Dat het mens
zich niet doodschaamde!
{wordt vervolgd)
Jvfweliers Opticiens
Kondpad 2-4 32.11 CX IVliddelliRrnIs, 01S70-82S67
Gediplomeerd opticien, horlogemaker,
juwelier en diamond grading.
Wij verzorgen voor u alle reparaties op het
gebied van gouden en zilveren sieraden,
uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.