EIIIVI1DEI1-niEUW5 Overdenking Man tweemaal beroofd uit de Heilige Schrift ORGELCONCERT HET ,^IJK VENSTER Bezoek de informatie-avonden 'Rabobanic Huis Hypotlieelcadvies' Comfortabel wandelen en overnachten bij de VW Uitgekroond...!! Verlcoping Adullam Met twee woorden Ophalen voor rommelmarkt Grote Kerk Dordrecht 2e Blad VRIJDAG 6 JUNI 1997 No. 6608 Blik op kerk -^ en samenleving tj - Jomanda exit - Wat is het geheim? - De macht van de verleiding Jomanda is ermee gestopt. Zondag gaf zij voor een paar duizend mensen (voor lopig) haar laatste healingsessie in Tiel. Zes jaar lang heeft zij daar elke zondag mensen en huisdieren genezen, duivelen uitgebannen, foto's en water ingestraald. En wekelijks stroomden de fans naar het stadje in de Betuwe, dat vroeger al be kend was door 'Flipje, het fruitbaasje van Tiel'. De New-Age-achtige samenkomsten gaan dus tot het verleden behoren, maar daarmee komt er geen einde aan de akti- viteiten van Jomanda. Althans, naar haar eigen zeggen niet. Via radio en televisie blijft zij doorgaan met 'liefde, licht en kracht' te verspreiden. En mocht het nodig blijken, dan zal zij uitzien naar een nieuw onderkomen waar haar vele be wonderaars haar 'live' kunnen zien. Volgens Jomanda zelf is zij tot stoppen gedwongen omdat de huur van de Tielse hal niet kon worden verlengd. Of dat de werkelijke reden is - wie zal zeggen? Een feit is wel dat het aantal bezoekers terugloopt. Zet zij er bewust een punt achter voordat de beweging als een nachtkaars uitgaat? Of heeft zij langza merhand haar schaapjes wel op het droge? Want laten we eerlijk zijn, ook een medium kan van de wind niet leven en het is een publiek geheim dat de entree van de Jolandahal en de flesjes ingestraald water dik moesten worden betaald. Ook nadat Jomanda afscheid heeft geno men van Tiel blijft de vraag klemmen: hoe komen toch zoveel mensen in de ban van zo'n vage spiritualiteit? Een vrouw die in een lang blauw gewaad de uitstra ling heeft van een priesteres en eigenlijk alleen maar gemeenplaatsen debiteert over liefde, licht, kracht, genezing en ver geving, en die door duizenden mensen als ware ze een heilige wordt vereerd. Laten we niet te gauw zeggen dat het allemaal boerenbedrog is. Laten we vooral de macht van de vorst der duister nis niet onderschatten die, als het hem uitkomt, zich gemakkelijk voordoet als een engel des lichts. Kennelijk is er bij velen die de kerken hebben verlaten en bij wie de religie is weggevallen, een vacuüm ontstaan dat op de een of andere manier gevuld moet worden. Behalve Jomanda zijn er tal van oosterse sekten en meditatietechnieken waarbij mensen hun heil zoeken. En wie in de ene religie of levensbeschouwing teleurgesteld is geraakt kan weer bij de andere terecht. Het hoeft ons allemaal niet te verwonde ren. Paulus waarschuwde Timotheus al dat er een tijd zou komen, waarin de mensen de gezonde leer niet zouden ver dragen, maar zichzelf leraars zouden ver gaderen naar hun eigen begeerlijkheden, hun gehoor van de waarheid zouden af wenden en zich keren tot fabels. We zijn dus gewaarschuwd. En het mag ons gebed wel zijn dat we niet op de een of andere manier onder de invloed of in de ban komen van zulke dwaalgeesten. Dat is echt niet denkbeeldig, want de Heere Jezus heeft gezegd dat de satan, indien het mogelijk was, de uitverkore nen nog zou verleiden. Waarnemer Programma-overzicht 10 juni: Brandpreventie door Brand preventie Nederland. Voorlichting en videopresenta tie van brandpreventie van uw woning. U zult zien dat door een minimale investering een maximale brandveiligheid van uw woning mogelijk is. ;17 juni; Testament en samenlevings contract door notaris mr. C. N. Schuring. Lezing door notaris Mr. C. N. Schuring waarna mogelijkheid tot het stellen van vragen om trent alle aspecten die belang rijk zijn om uw testament of samenlevingscontract goed te regelen. 24 juni: Inrichting van de woning. Binnenhuisarchitect Van Zielst zal H op verschillende manie ren inlicht geyen in de diverse mogéiijkheden om uw woning in te richten. 01 juli: Beveiliging van de woning. M.m.v. politievoorlichter. U ontvangt nuttige tips en aan wijzingen om ongewenst be zoek buiten de deur te houden. Door verschillende demo's en video's kunt u een goed beeld krijgen van het beveiligen van uw woning. Het is leuk dromen over huizen. Waar het moet staan. Hoe het er uit moet zien. Je kunt er jaren naar zoeken. Of je loopt er toevallig tegenaan en je weet het meteen: dit is het helemaal! Dan is er ineens van alles uit te zoe ken. Want u wilt het natuurlijk wel in één keer goed regelen. Om slim te kie zen moet u beschikken over de npdigë informatie. Om u antwoord te geven op al uw vra gen, organiseren wij 4 speciale Info- avonden Wonen. Op deze avonden kunt u geheel vrijblijvend advies krijgen over tal van financiële zaken zoals: wat kan ik maximaal lenen, hoe financier ik de ver bouwing van mijn woning of is een wo ning in het plan 'de Westplaat' voor mij financieel haalbaar. Voor wat het laatste betreft: Rabobank Middelharnis heeft als grootste hypo theekverstrekker in de regio natuurlijk een zeer aantrekkelijke aanbieding voor de financiering van uw woning in de Westplaat. Op elke avond geeft een gastspreker door middel van voorlichting, videopresentatie etc. informatie over zaken als: de beveili ging van uw woning, de inrichting ervan, samenlevingscontract of testament. Alle avonden beginnen om 19.00 uur in ons hoofdkantoor aan de Langeweg 54 te Middelharnis. Twintig mogelijkheden om in eigen land een 2- of 3-daagse wandelva kantie te houden, met gebruikmaking van stuk jes Lange-Afstand-Wan- delpad, een 'wandel- vriendelijke' accomodatie en desgewenst ook bagagevervoer. De VVV biedt nu arrangementen aan van de Stichting Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW) en reisorganisatie Landloper. De wandelaar die wil ervaren wat het be tekent om te voet door een aantrekkelijk stuk Nederland te reizen, maar daarbij prijs stelt op comfort, heeft diverse mo gelijkheden. Er zijn 13 lijnwandelingen ontwikkeld - van hotel naar hotel - en 7 rondwandelingen waarbij men aan het eind van de wandeling weer in het hotel terugkeert. Bij de lijnwandelingen be staat de mogelijkheid van bagagever voer: de rugzak, tas of koffer wordt 's morgens afgegeven en staat 's middags klaar in het volgende hotel of bij het eindpunt van de wandeling, i Voor kaarten en een routebeschrijving met informatie over het gebied wordt ge zorgd. De arrangementen kunnen het hele jaar door worden geboekt bij VVV/ANWB Overflakkee en VVV Ouddorp. Voor verdere informatie en/of boekingen kunt u terecht bij VVV/ ANWB Overflakkee, tel. (0187) 484870 en VVV Ouddorp, tel. (0187) 681789. Voor en onwaarheden met betrekking tot de eerste weken. Daar hebben we het o.a. over op de moedergroep- bijeenkomsten van La Leche League. We nodigen u als zwangere of voedende meder uit om er bij te zijn. U bent van harte welkom, met uw baby, op dinsdag 10 juni Rustburg 44, Oud dorp en woensdag 11 juni Oostvoor- gors 19 in Middelharnis. De avonden beginnen om 20.00 uur. Voor hulp en/of verdere informatie kunt u bellen met: Anneke Akershoek, tel. (0187) 682999 of Carla van Gils, tel. (0187) 631716. We verhuren ook de electrische kolf. De verkoping van zaterdag heeft het mooie bedrag van bruto ƒ10.357,70 op gebracht. Een ieder die meegewerkt heeft aan het welslagen van deze dag zeggen we heel hartelijk dank. P.S.: Vergeten 2 dameshemden, zijn wel betaald, afhalen bij mevr. Pikaart, Oos terweg 16, Ouddorp. Stichting Adullam Werkgroep Ouddorp Een 23-jarige Rotterdammer is in de nacht van maandag op dinsdag in de Vierambachtsstraat tweemaal in korte tijd het slachtoffer geworden van een beroving. Het slachtoffer liep in de richting van de Mathenesserbrug, toen hij werd gevolgd door twee mannen. Korte tijd later werd hij door één van de mannen bedreigd met een mes en moest zijn geld (enkele tientjes) afgeven. Hierop liepen de man nen weg. Even later werd hij weer gevolgd, nu door een andere man. Deze had de eerde re beroving kennelijk gadegeslagen, want het slachtoffer werd aangesproken door deze man met de woorden 'geef mij nu de rest maar'. Om zijn woorden „Maar Hij zeide tot de vrouw: uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede". (Lukas 7:50) Simon de farizeër heeft Jezus uitgeno digd voor zijn deftige maaltijd. Waarom? Wil hij straks kunnen zeggen dat hij die populaire rabbi nog in huis heeft gehad? 't Zou kunnen; wij, mensen, doen zo graag een beetje gewichtig. Of... kiert er een streepje onrust in zijn leven; wie is deze Jezus toch... Zijn woorden zijn zo geladen en Zijn tekenen zijn vol kracht. Zo heel anders dan zijn eigen godsdienst die wel heel fatsoenlijk is, maar daarin ook zo krachteloos en kleur loos. En vooral zo plichtmatig; er moet wel van alles maar er zit geen vreugde in, geen leven. Wonderlijk, dat de Heere daar zo maar achter brengt. Het overkomt ons soms zomaar. Simon denkt: Zou Jezus soms... de Pro feet zijn? Het antwoord krijgt hij onver wacht vlug. Die vrouw, die zondares uit de stad, die Zijn voeten nat maakt met haar tranen en ze zalft, die vrouw kent Hij niet eens. En Hij gaat gewoon met haar om! Hij laat haar begaan! Wat is Simon blij dat hij de Heere zo koel heeft ontvangen; niemand hoeft nu te denken dat hij iets met die Jezus te maken wil hebben... Weg is de onrust van zijn hart. Hij recht zijn rug. Simon trekt zijn conclusies. De profeet kan Hij niet zijn. Dat is duidelijk. Hij hoeft er niet eens over na te denken, zo vanzelfsprekend is dat met zijn gods dienst verbonden. Een rabbi gaat met zo iemand niet om! Verrassend aktueel, trouwens. We horen het ons zelf zo maar zeggen: „wie zich aan onze normen en vormen niet houdt, laat die maar weggaan; net zo lief'. Is er in ons midden als gemeente nog ruimte voor de concrete liefde en bewogenheid van Christus tot het verlorene? Of zijn we een instituut geworden van vooral fatsoenlijke mensen die meer voor het fatsoen dan voor de bewogenheid geven? 't Is maar een vraag, al is hij wel aan de orde, dacht ik. Hij raakt ons allemaal. Wat tekent Lukas die geschiedenis le vendig! Je ziet de dingen voor je gebeu ren. In ons achterhoofd houden' wij de tekst: „uw geloof heeft u behouden". De vrouw is via de voorpoort op de bin nenplaats gekomen. Even zoeken haar ogen tussen de gasten. Dan ontdekt ze de Heere. Staat ze bij hem, het kruikje met zalf in haar hand, dan stromen de tranen over haar wangen. Dat zal haar plan niet geweest zijn. Maar het gebeurt; dat hoeft ons niet te verwonderen; bij de Heere gebeurt het. Dan droogt ze Zijn voeten met haar haren en zalft ze met de kostba re zalf. Wat zal het stil zijn geworden in het huis van Simon. Ieder heeft er zo z'n eigen gedachten bij. Simon ook. Hij weet wel 'wat en hoedanig' deze vrouw is; een zondares! Maar de Heere weet het ook! En dat Hij haar niet wegstuurt om een andere keer terug te komen; dat zou Hij toch kunnen zeggen: „nu niet"; dat Hij dat niet doet, is veelzeggend. Over Hem en het evan gelie. Maar Hij weet ook 'wat en hoedanig' Simon is. Dat zal blijken. „Simon, ik heb u wat te zeggen". Het antwoord klinkt wat zuinig. Dan volgt de korte gelijkenis uit de mond van de Heere. Een schuldheer; en twee mannen die bij hem in de schuld staan. De een voor veel meer dan de ander. Vijftig tegen vijfhonderd penningen. Beiden hebben niets om te betalen. Dan scheldt de schuldheer het hun beiden kwijt. Wie zal de schuldheer nu het meeste liefheb ben? Dat is de vraag; het draaipunt van de gelijkenis. Simon antwoordt quasi on verschillig. „Ik acht..." Zijn antwoord is juist. Dankbaarheid en liefde hangen sa men met de grootte van het bedrag dat werd kwijtgescholden. Onmiddellijk trekt de Heere de lijn door. Deze vrouw, Simon. Je hebt haar gene geerd, maar bij haar is dit aan de orde. Haar liefde en dankbaarheid tegenover Mij getoond, is groot - dat heeft Simon zojuist kunnen zien - omdat haar schuld groot was. En waar veel schuld wordt kwijtgescholden is veel liefde en dank baarheid. Dat is hier nu aan de orde. Wat is er toch met die vrouw gebeurd? Ze heeft van de Heere gehoord. Ze hoor de smalend zeggen: „Hij is een vriend van tollenaren en zondaren". Voor haar was dat evangelie! Daar kwam ze op af. Ze kwam in kontakt met Hem. En als ons zondige bestaan met Hem in kontakt komt, dan gebeurt er wat. Hij weet 'wat en hoedanig' wij zijn! Hij laat ons soms zo maar merken. Merkte u het nooit? De Heere kent mijn hart; mijn diepste over leggingen en zonden. Wij lopen er zelf voor weg. God zet er ons bij stil. Er is geloof bij deze vrouw in het spel. Daarom druppen de tranen. Onze ge dachteloze belijdenissen worden nat van de tranen; tegenover God. Tegen U heb ik overtreden. Maar ziet u dat het geloof met twee woorden spreekt? Daarom is die vrouw bij de Heere. Op Hem aange gaan. Ze houdt Hem voor wie Hij is. Met vertrouwen. Dat heeft de Heere zo graag! In ons kla gen en vragen zit vaak zoveel verdacht making. Alsof de Heere niet zou doen wat Hij beloofde. Deze vrouw gaat op Hem aan. Geloof en sterke liefde grijpen in elkaar tot diepe overgave. Wat een kracht ligt daarin. Ze buigt en belijdt, en ze vertrouwt dat Hij is voor wie Hij zich uitgeeft: de Zalig maker. Die haar zonden vergeeft. En in dat heldere zicht op Hem, slaan de vlam men van de liefde uit haar leven. Daarom kust ze Zijn voeten en zalft ze met kost bare zalf. „Uw zonden zijn u vergeven", dat voegt de Heere haar toe. We hoeven er niet om bekend te staan zoals deze vrouw, om toch zonden te hebben. Soms denken we heimelijk: kijk als ik nu eens zoveel zon den had als die vrouw, dan zou ik de ver geving ook begeren... Wat is dat een misverstand. Waar God komt, hebben wij zonden. Ze komen uit alle naden en kieren van ons fatsoenlijke bestaan te voorschijn. Wij hebben zonden en... we moeten er van af. Ze benauwen en ver drieten ons. We hebben God er mee ge tergd. Hoe komen wij er af? Is dat uw vraag? Velen laten die vraag rusten omdat ze van de zonde niet af willen. Anderen be rusten gelaten of verdrietig in vaagheid. Hoe kwam die vrouw er aan? Ze hoorde het Woord uit de mond van de Heere. Zo komt de vergeving tot ons. Door het Woord dat we op onszelf toepassen waar we Hem houden voor wie Hij is. Leest u zondag 31 van de catechismus; aan wie geloven wordt verkondigd dat hun „zo dikwijls zij de belofte van het evan gelie met een waar geloof aannemen, waarachtig al hun zonden vergeven zijn". Het geloof is uit het gehoor! Wie zoekt vergeving? Zie Hem; hoor Hem. Wie buigt voor Hem? Wie gaat op Hem af? Door Zijn Geest geeft Hij zondaren Zijn Woord mee; Zijn Woord van vergeving. In Zijn Naam en op Zijn gezag wordt het ons verkondigd. En is dan in het 'zo dikwijl als.van de catechismus de oefening niet verwoord? De herhaling, voor zondaren die het nooit onder de knie krijgen en er nooit in uitgeleerd raken. Naar Christus toe; strui kelende zondaren die het opnieuw nodig hebben het uit Zijn mond te horen. Simon; waar is Simon gebleven? Hij is naar de achtergrond geschoven. Toch is het Woord niet zonder spits naar hem. ,,Maar die weinig vergeven wordt die heeft weinig lief". Vijftig penningen schuld maar, tegenover de vijfhonderd van de vrouw. Ja, maar... ook Simon heeft niet om te betalen! Dat is ontdek kend voor fatsoenlijke zondaren. Zij moeten eenmaal de 50 penningen zelf betalen; maar ze hebben ze niet! Wat zal dat erg zijn. De vrouw gaat met de buit strijken. De Heere zal haar bij dat Woord, van verge ving, bewaren. Zo kan ze heengaan. In vrede. Putten G.C.K. Al 125 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. kracht bij te zetten toonde de man het slachtoffer een vuurwapen, dat hij onder zijn shirt droeg. Het slachtoffer moest zijn laatste guldens afgeven en ging ge heel overstuur naar huis. (De laatste beroving vond overigens vlak bij zijn woning plaats). De politie stelt een nader onderzoek in. NIEUWE TONGE J.V. Het Kompas wil ook dit jaar weer een rommelmarkt organiseren op D.V. zaterdag 12 juli. Wij willen vragen of u voor ons nog bruikbare oude spullen heeft zoals meubels, boeken, speelgoed, enz. Deze kunt u dan brengen in de schuur van Fam. Van Kempen, Duiven- waardseweg 7 in Nieuwe Tonge van 9.00 tot 12.00 uur op zaterdag 7 en 21 juni en 5 juli. Op andere dagen uw spul len brengen is niet toegestaan, dus alleen op deze zaterdag-morgens. Als u het zelf niet kan brengen, dan kun nen wij het bij op komen halen. U kunt dan even bellen naar tel.nr. 651316, 652386 of 651783. De opbrengst van de rommelmarkt die we bij Hervormd Centrum ELIM hopen te houden is bestemd voor een viertal zendingsorganisaties, te weten: Mbuma, GZB, Spaans Evangelische Zending en Woord Daad. De orgelconcertserie in de Grote Kerk te Dordrecht gaat op 11 juni van start met een concert door Jolanda Zwoferink. Begonnen bij Arie J. Keijzer hoopt zij dit jaar haar studie aan het Rotterdams Con servatorium af te ronden bij Folkert Grondsma. Haar programma bestaat uit werken van Buxtehude (Magnificat), J. S. Bach (Praeludium en Fuga in b en het derde deel uit de vierde Sonate), M. Re- ger (Choralphantasie 'Straf' mich nicht in Deinen Zom'). Met twee delen uit Les corps glorieu van Messiaen zal zij haar concert besluiten. Jolanda Zwoferink is zeker geen vreem de voor Dordrecht, al eerder bespeelde zij het mooie Kam-orgel tijdens studen- tenvoordrachten van het Rotterdams Conservatorium in de Grote Kerk. Het concert begint om 8 uur. -50- Het gezicht van de zuster bleef bij dit alles onbewogen; het veranderde ook niet, toen Volman twee paren sokken over elkaar bleek te dragen. Het onderste paar zat aan de huid vastgeplakt. „De smeer pijp!" gromde Hogeboom; maar toen, op een wenk van de zuster, boog hij zich naar voren. Zij wees hem op de linker voet. Aan die voet telde hij zes tenen. „Zes tenen links!" zei hij met de vlakke stem van de beroepsman, die een kleine, onschuldige afwijking constateert. En direct daarop grirmikte hij: „Wat een wonder, dat die vent zich nooit wast! Zo'n li chaamsoppervlakte is ook niet voor de poes!" Toen draaide hij zich met een ruk naar het raam en ver beet een verwensing. Kaars had zijn hoofd naar binnen gestoken en keek met open mond naar de patiënt. Zijn ogen puilden uit. „H... h... heeft hij zes... zes tenen, dokter?" stotterde hij. „Nee", snauwde Hogeboom, „hij heeft er elf! En scheer je nu weg! Bemoei je liever met je werk!" Iedereen verbaasde zich er over, dat meneer Breu- kers het had gedaan gekregen Zesde Teen Links te tekenen. De boer liet zich eigenlijk nooit zien, als er iemand op de hoeve verscheen. Bertus was degene, die voor de dag kwam en het woord moest doen. Maar de tekening was er, en het was alweer Gabe Vat, die het kon getuigen. Hij had haar zelf gezien, op een dag toen hij olie kwam brengen. Zij hing in de keuken, naast de schouw. „En het is een mira kel", vertelde Gabe, „hoe sprekend het lijkt! Het is net, alsof je de kop van Zesde Teen Links levend voor je ziet!" Ja, meneer Breukers mocht dan fratsen hebben; hij kreeg heel wat voor elkaar! Als hij een uur ergens binnen was, dan had hij daarvan tegenwoordig nooit meer dan de helft nodig om zaken te doen. Ja, dat was waar ook, hij was eigenlijk gekomen in ver band met een plan van de Maatschappij. Hij opende zijn tas en haalde een kaart te voorschijn. Kijk - en zijn potlood wees de plaats aan - hier zou de Maat schappij graag een boring willen hebben, en hier zou dan een weg komen, van een meter of twaalf; die weg moet de boer natuurlijk ook gebruiken, dat sprak vanzelf. En men knikte en tekende, na enig over en weer gepraat, het contract. De eerste pomp werd op het land van Berend Luk geplaatst. Dat was wat; heel Oosterveen liep uit om er naar te kijken. Berend zelf stond er trots bij, alsof de ja-knikker zijn persoonlijk eigendom was. Ook nu was Oosterveen dus Westeroord weer voor, maar eigenlijk vonden ze dat al heel gewoon. Een half jaar later waren het er tweeëntwintig in de gemeente. Binnen de grenzen van Westeroord ston den er toen acht. Maar nu kwam er wel een nare tijd. De olie werd bovengronds vervoerd, en dat gaf nogal een smeer boel. Dit zou slechts tijdelijk zijn, maar ze zaten er voorlopig toch maar mee. Het verhitte de gemoede ren een beetje. Misschien was het allemaal wel erg mooi, die olie in de grond, maar die drukte en vie zigheid op de wegen was toch ook niet alles! Er werd druk over gepraat in het dorp, en er werd nogal gemord ook. Maar op een dinsdagavond, in de pauze van de zangrepetitie, vertelde Mooiman uit Zwartevelde, hoe hij, op de weg, die de Maat schappij langs zijn boerderij had aangelegd naar de er achter gelegen hoorplaats, was uitgegleden. Hij had zich lelijk bezeerd, en zijn broek was totaal be dorven geweest. Hij had zijn beste pak gedragen, want hij zou juist met zijn vrouw naar een bruiloft gaan. Maar hij had gereclameerd bij de Maatschap pij, en hij had het hele pak vergoed gekregen! Het hele pak, ja, terwijl er aan de jas en aan het vest toch niets mankeerde! En nu konden ze voor zijn part zeggen wat ze wilden, maar dit was dan toch keurig netjes! En die smeerboel, nou ja, daar zou ook wel weer een eind aan komen! Men werkte toch al druk aan de plannen voor ondergrondse pijp leidingen? De leidingen zouden zo diep komen te liggen, datje er gewoon overheen kon ploegen. Smalbil lachte hem uit. „Jij!" zei hij, „met je geza nik over een nieuw pak! Je hebt je laten inpalmen, man!" Inpalmen?" Mooiman uit Zwartevelde werd kwaad. „Inpalmen? Dacht je, dat ik ze daarvoor de kans zou geven? De ben heus wel vertrouwd om los te lopen! Maar wat waar is moet gezegd worden! De heb er geen schade van gehad! Eerder andersom!" „En daar komt het toch maar op aan!" riep Geertje Doekes. Op haar lette Smalbil niet. Het was toch niet de moeite waard, met haar te praten. Zij was al even gek als Toontje Keizer, die het tegenwoordig ook beter ging dan ooit tevoren, en die het dus met de dag hoger in het hoofd kreeg. Er lagen nu kleedjes over de tafeltjes in de gelagkamer; daar stonden gevulde bloemenvaasjes op, en de houten bakken met zand waren verdwenen. Op het buffet prijkte sedert kort een grote, nikkelen koffieketel, en Geer tje werkte al enige tijd bij Toon en Zwaantje, om de boel schoon te houden. Er kwamen nogal eens men sen van de Maatschappij eten, en Zwaantje had het tegenwoordig te druk in de keuken en met het inko pen van alles, wat nodig was. En Toontje zelf, die vroeger in Westeroord met eerlijk smidswerk de kost had verdiend - zag je hem nog wel eens in zijn boezeroen, met de mouwen opgestroopt en op klompen? Hij liep er bij, alsof het alle dagen zondag was; hij hing de meneer uit, en omstreeks het mid daguur, als het druk werd in de herberg, droeg hij een wit jasje! En hij las en studeerde; hij wist nu bijna evenveel van geologie als de mensen van de Maatschappij, werd er verteld, en hij sprak buiten lands als geen ander. Straks was hij zijn moers taal natuurlijk helemaal vergeten! Hij leerde nu ook voor kok, en hij kende het ene Franse menu na het andere zomaar uit het hoofd, had Geertje wel eens verteld. En haar zette hij op tegen het dorp! Die man van de Maatschappij, die hier een klein jaar geleden ge sproken had over toenadering en elkaar de hand toe steken - die mooie meneer met zijn fluwelen tong! - die was een paar dagen later werkelijk bij haar gekomen. Hij had zijn vrouw bij zich gehad, dat wereldse schepsel met haar geverfde lippen en glim mende nagels, en ze hadden met gehuichelde verba zing toegezien, toen Geertje het zandstrooien had gedemonstreerd. Ze hadden haar gefotografeerd ook.en later had zij de raad van Toontje, prentbrief- kaarten van zichzelf te laten maken, terwijl zij bezig was de zandfiguren te vormen, grif opgevolgd. Dat zij zich niet schaamde, als enige, die deze jarenoude volkskunst nog beoefende! Prentbriefkaarten! Was het niet om te huilen? Begrepen ze niet, dat de Maatschappij het dorp te gronde richtte? Zij maakte er gewoon een kermis van! En dan dominee Suurhof, die hier kort geleden was gekomen. Dat was ook al zo'n nieuwlichter! Hij heulde met de Maatschappij, en hij draafde het hele dorp af; hij liep de deur plat bij de mensen, die de kerk nog nooit van binnen hadden gezien! Hij had zo'n brutaal nest van een dochter; dat wicht klom in de hoogste bomen, en hij scheen er nog om te lachen ook! En dan zijn vrouw; die liep soms door het dorp in een lange broek, en hij was er vast van overtuigd, dat zij haar lippen ook al verfde! Was dat een gedrag voor een domineesvrouw? Dat het mens zich niet doodschaamde! {wordt vervolgd) Jvfweliers Opticiens Kondpad 2-4 32.11 CX IVliddelliRrnIs, 01S70-82S67 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3