EiuvnDEn-riiEiJws Ach lieve tijd - Zeeland REAIiUflllE Overdenking Werkgroep van de Ned. Hartstichting uit de Heilige Schrift Ladies weer de markt op! Echte Bakkers helpen welpen Bevrijdingsherdenking in St. Janskerk te Gouda :d==:^ Cursus koken met kruiden 2e Blad VRUDAG 25 APRIL 1997 No. 6597 Aflevering 7: Twintig eeuwen Zeeuwen en hun misdaad en straf Misdaad en straf door de eeuwen heen is altijd goed voor een aantal sappige verhalen. De zevende aflevering van de bekende serie 'Ach Lieve Tijd' vormt daarop geen uitzondering. Dit num mer met zijn talloze anekdotes laat zich lezen als een spannend boek. En wie het leest wordt al snel gewaar dat de misdaad, zoals diefstal, moord en aanranding in alle tijden hetzelfde is gebleven. Onze voorvaderen waren bepaald niet mis wanneer het op straffen aankwam. Verbanning of een brandmerk was wel het minste. Diefstal en moord leidden vaak tot de doodstraf. Dat kon zijn op het schavot, aan de galg of op de brandsta pel. Dat laatste was in de tijd van de Re formatie vaak voorbehouden aan ketters. Toch was er ook toen al verschil in de gestrengheid waarmee schepenen een oordeel velden. Zo was Goes bekend om de mildheid. Daarvan getuigt het rijmpje 'Wie stelen wil en niet wil hangen, gaat ter Goes en laat zich vangen'. In de achttiende eeuw opereerden op het Zeeuwse platteland misdadigers in ben des. Zij overvielen afgelegen hofsteden en zetten de bewoners met blote voeten op de gloeiende haardplaat, opdat zij vlugger de plaats van geld en sieraden zouden vertellen. Berucht was in die tijd jarenlang de bende van Jan Catoen. Maar op den duur liepen zij toch altijd tegen de lamp en eindigden hun leven met het hoofd in de strop. De bevoegdheid om recht te spreken be rustte eeuwenlang bij de lokale bestuur ders, de schepenen. Dat veranderde pas in 1810, toen Nederland bij Frankrijk werd ingelijfd. Het hele rechtssysteem ging toen op de helling. Er kwamen on afhankelijke rechtbanken met professio nele rechters. Aardig is nu te beseffen dat, nadat Napoleon verslagen was en Nederland weer een koninkrijk werd, dit systeem gehandhaafd bleef. Het woord 'arrondissement' is immers duidelijk aan het Frans ontleed. Wat voor soort straffen onze voorvade ren ook in voorraad hadden, gevangenis straf hoorde daar niet bij. Dat vond men zonde van het geld die opsluiting aan de gemeenschap kostte. In onze tijd van koortsachtige cellenbouw is dat wel anders. In dit korte verslag hebben we maar een paar bloempjes geplukt van de rijke in houd van dit nummer dat eindigt in de jaren dertig van onze eeuw. Toen vond menige werkloze bewoner van Zeeuws- Vlaanderen er een lucratieve bijverdien ste in om goederen naar België te smok kelen, vooral suiker. Na de oorlog werd dat een tijd lang boter en ging het in de strijd tegen de douaniers vaak hard tegen hard, compleet met vuurwapens en snelle Amerikaanse auto's. Kortom, een aflevering om van te smul len niet in het minst door de tientallen illustraties en historische foto's die de tekst verluchten. De volgende aflevering van 'Ach Lieve Tijd - Zeeland' heeft als titel 'Twintig eeuwen Zeeuwen en hun vertier'. Deze aflevering verschijnt eind mei. Het natuurlijk leefgebied van de leeuw is de laatste jaren sterk afge nomen. De Berberleeuw uit Noord- Afrika en de Kaapse leeuw uit Zuid-Afrika zijn inmiddels uitge storven. Grote aantallen leeuwen komen eigenlijk alleen nog in Oost- Afrika voor. Maar helaas komen ook hier de leeuwen in de verdruk king door de jacht en door ziekten. Om de steeds meer bedreigde leeuw te beschermen zamelen tien dierentuinen en 350 Echte Bakkers geld in voor het project 'Help een Welp'. Leeuwenbrood Vanaf 24 april bakken alle 350 Echte Bakkers van Nederland een nieuw brood: Leeuwenbrood, een uniek meer- granenbrood van o.a. tarwe, rogge, ger stevlokken en maïsgries. Van elk ver kocht Leeuwenbrood wordt een bedrag gestort in het fonds 'Help een Welp', ter bescherming van de leeuwen in Uganda. De klant krijgt bij elk Leeuwenbrood bo vendien een stempel op zijn spaarkaart. Bij een bezoek aan één van de tien die rentuinen en inlevering van de volle spaarkaart, stort de dierentuin nog eens extra 1,25 voor 'Help een Welp'. Daar naast ligt er voor deze 'welpenvriend' een strijksticker klaar. Koning Leeuw De leeuw is en blijft de koning van de diersoorten, maar Koning Leeuw kan het niet meer alleen. De Nederlandse Ver eniging van Dierentuinen en de 'Echte De Vereniging Protestants Nederland afd. Gouda e.o. belegt D.V. op maandag 5 mei a.s. in de St. Janskerk te Gouda een samenkomst ter herdenking van de Bevrijding. Spreker tijdens deze herdenking zal zijn Dr. Ir. J. van der Graaf, te Huizen over 'Vrij gevochten...' Declamatie door mevrouw H. Neven- Oskam. Muzikale medewerking door Chr. Gem. zangverenigingen 'Sursum Corda' uit Gouda, 'Vox Humana' uit Dordrecht, en het jongerenkoor 'Cantate Domino' uit Zoetermeer o.l.v. Henri Adema. Organist Ton Adema. Trompettist: Sa muel Schelling. Aanvang 20.00 uur. Deur open 19.30 uur. Toegang vrij. Bakkers' laten onze leeuw niet in zijn hem- pie staan. De Echte Bakkers die daarvoor het Leeuwenbrood da gelijks vers bakken in eigen bakkerij, zijn her kenbaar aan het gele bakkertje. De die rentuinen die aan deze actie meedoen zijn: Artis, Noorder Dierenpark, Dier gaarde Blijdorp, Safari Beekse Bergen, Dolfinarium Harderwijk, Burgers' Die renpark, Ouwehands Dierenpark, Apen- heul, Dierenpark Amersfoort en Vogel park Avifauna. Voor meer informatie: Echte Bakkers Jaap Nagtegaal, Melis sant, Leun Bleumink, Stellendam en Kommer Akershoek, Ouddorp. afdeling Middelharnis \A/anneer dke seconde telt... De werkgroep van de Nederlandse Hartstichting afdeling Middelhar- nis-Sommelsdijk organiseerde ook dit jaar weer verschillende reani- matie-cursussen voor de leerlingen van de Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' te Middelharnis. We begonnen dit jaar met de leerlingen van de I.V.B.O. De geslaagden hiervan zijn: Natalie v. d. Berge, Arjanne Breen, Marisca van Buren, Ilse Colijn, Eelke V. d. Eist, Claudia Grinwis, Annelies van Heemst, Janneke Looy. Deze cursus was op 30 januari en 6 februari 1997. De volgende groep leerlingen waren van de V.B.O. Deze cursus was op 11 en 18 februari 1997. De geslaagden zijn: John Bechthum, Petra Bolier, Margreet Bolle, Marjan Groenendijk, Hennie Hokke, Ilona de Jonge, Kariene v. d. Klooster, Evaline Landman, Leanne Luchtenburg, Come Lis, Melissant Sherine Saarloos, Carline Timmerman, Mariska Hagestein. De derde groep waren weer van de V.B.O. en was op 27 februari en 27 maart 1997. De geslaagde hiervan zijn: Elma Blankers, Janita van Donge, Ester Heemes, Miranda Hout, Monica Keijzer, Arianne Knuist, Marianne Looij, Corine de Munch, Willy Noteboom, Ria van Oostenbrugge, Mariëlle Romijn, Ilse de Ron, Paulien Ruijgers, Natascha Stolk, Carolien Tanis, Willine van Wijngaar den. Hierna kwamen de H.A.V.O.-leerlingen aan de beurt. Deze cursus was op 18 en 19 maart 1997. De geslaagden zijn: Eliza Blonk, Leendert Dekker, Albert van Heiningen, Cornelia Hobbel, Marina van Kempen, Marjolein Kieviet, Nico- laas Knoester, Dana Meiaard, Adriana Quik, Jannetje de Ronde, Antje de Win ter. Als laatste groep van deze school, de V.W.O. Deze cursus was op 18 maart en 18 april 1997. De geslaagden zijn: Adriana den Boer, Jantine v. d. Boom, Maria v. d. Boom, Nelis Breen, Joelle Grootveld, Jannetje van Heemst, Marga Kampen,Wilhelmina Mierop, Gerja Ani Orgers, Jacomijntje Ana Orgers, Corne lia Smitshoek, Margreet Verbiest. Allemaal hartelijk gefeliciteerd met dit behaalde succes en tot volgend jaar op de herhalingsles. Voor iedereen die nog niet op herhaling geweest is dit seizoen en dat nog wil kan nog bij ons terecht op maandagavond 28 april of 5 mei 1997 in verpleeghuis 'De Samai'itaan' te Sommelsdijk. Al 125 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. Dood en leven „Maar God die rijk is in barmhar tigheid, door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons heeft liefgehad, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend ge maakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden" (Efeze 2:4 en 5) Dood... Dat is een woord, dat we soms nauwelijks durven noemen. De dood is die koning van verschrikking, die men senlevens afmaait. Van een oude van dagen, wiens krachten vergaan zijn; van een mens, die in de kracht van zijn leven een ernstige ziekte krijgt; van een kind, als een bloem in de knop gebroken. Iemand, die gestorven is, kan niets meer; hij ademt niet meer, hij spreekt niet meer en de laatste gang is die naar het graf. De zonde was als vergif, als een giftige damp, die niemand kan inademen, zon der te sterven. In de verdorven atmo sfeer, die na de zondeval aanwezig was, kon het leven met God niet meer gedijen. Maar nu moeten we de Schrift goed lezen. Want we zouden kunnen denken, dat zo'n dood mens niets meer doet. Maar zo is het niet. Die geestelijk dode mens is niet passief. Hij doet van alles. Hij verkeert in vijandschap en opstand tegen God. Hij heeft een afkeer van Zijn geboden. Hij is dood in de zonde en de misdaden. En dan komen we tot de vraag, hoe je dat aan iemand kunt zien. Dat zie je, zegt Paulus, aan zijn lévensopenbaring. Aan de vruchten wordt immers de boorn ge kend! We zien dat, als de zonde wordt uitge leefd. In de moderne muziek, in de bou levardbladen. Ze tonen de verwording van het leven. Maar als wij onszelf bij het licht van het Woord leren kennen? Dan is er óók maar één ding te zeggen: dood in de zonden en de misdaden, hoe zeer het ook een wonder is, als we voor uitbrekende zonden bewaard worden. Hebben we zó al eens op ons leven leren zien? Geneigd tot alle kwaad? Zijn we die afkeer, die opstandigheid in ons hart al eens tegengekomen? Dood in de zon den. Onbekwaam tot enig goed. In dat opzicht is de zondaar echt machteloos! Een dode kan niet spreken en bewegen. Een dode zondaar kan geen goed ding voor de Heere voortbrengen. We kunnen God niet dienen, we kuimen niet bidden, we kunnen niet goed van de Heere spre ken. En van onszelf hebben we er nog geen last van óók! Of we kunnen het camou fleren met een godsdienstig vernisje. Dan lijkt het levend. Maar je kunt een dode tak nóg zo mooi in de grond neer zetten: hij is dood en hij blijft het. Maar God! Het is als met zo'n donkere lucht, waar ineens het zonlicht doorheen schijnt. Dan kijken we soms met bewon dering naar boven: wat een wondere schoonheid. Zo horen we in deze tekst- woorden het wonder van Gods barmhar tigheid doorklinken. Paulus spreekt over Zijn grote liefde. En dan te bedenken, dat we het waardig zijn, dat Hij Zijn toorn over ons zou doen ontbranden. Maar het is in alle opzichten een werk van de Heere. Deze liefde komt geheel van één kant. Daar moet het hart toch onder verbre ken? Zóveel tekenen van Zijn ontfer ming. We lezen van Zijn onpeilbare zon daarsliefde. Zijn welbehagen. Daarom is Hij met barmhartigheid bewogen over hen, die in die ellendige staat van de zonde en de verlorenheid verkeren. Hij is rijk in barmhartigheid. Dat is veel, overstelpend veel. Dat herinnert ons aan de woorden van de Heere Jezus, dat Hij innerlijk met ontferming bewogen was over schapen zonder herder. Daar vallen wij geheel buiten! Er is geen enkele roem in de mens. Dat is een grote troost en ook een reden tot verootmoedi ging. En wat doet de Heere dan door die barm hartigheid? Hij maakt de dode zondaar levend. En dan worden die donkere woorden nog eens herhaald: toen wij dood waren door de misdaden. Zo wordt het wonder nog eens onderstreept: dood en nochtans levend gemaakt! Dat is de prediking van het werk van de Heilige Geest, die de zondaar wederom geboren doet worden tot een nieuw leven. De onbekeerlijke komt tot beke ring, de vijand wordt tot een kind des Heeren. De dode wordt levend. En dat alles dankzij de opstandingskracht van Christus. Waar zien we dat dan? Oók aan de vruch ten! De zondaar, die geestelijk levend wordt, gaat naar de Heere vragen. Hij kan zonder Hem niet leven. De dode zondaar vraagt niet naar God en Zijn Woord, de levende wél. De levende zit niet stil, maar hij werkt. Hij zal de Heere willen dienen in de praktijk van het leven. Nee, hij vóélt zich niet altijd levend, want er zijn dorre en doodse tijden. Dan schreit hij de Heere achterna: ,,Gun leven aan mijn ziel!" Want in het leven der heiligmaking blijft de bittere strijd met die zonden en mis daden. En wat is het vaak een weg van verliezen. Maar wat is de kracht van het leven? Daar spreekt de apostel duidelijk over: ,,Levendgemaakt mét Christus". Mét Christus opgewekt. Dat is de zegen van Pasen. Dat is de taal van het ware geloof: Ik ben mét mijn zonden onder het oor deel Gods gekomen. Met mijn zonden, die mij de dood deden verdienen. Maar het was ook mét Jezus het graf in, de dood in. En ook met Hem het graf uit! En dan voegt Paulus er - als in vervoe ring - aan toe: „Uit genade zijt gij zalig geworden!" Zalig, dat is gelukking; waarlijk gelukkig. Want dat is een delen in de liefde Gods. Wat een vreugde geeft dat in het hart. Kennen we dat nieuwe leven? Werden we mét Christus opgewekt? Zijn er vruchten te zien in ons leven? Dat is toch nodig, willen we ooit de Heere als een verzoend God ontmoeten. Dode zondaren worden levende kinderen Gods. Verstaan we het? Dan zullen we altijd weer belijden: ,,Gun leven aan mijn ziel, dan looft mijn mond Uw trou we hulp!" Werkendam Ds. W. Arkeraats Ook dit jaar zal Ladies' Circle Goeree-Overflakkee aanwezig zijn op de Geranium-Oranjemarkt, die a.s. Koninginnedag te Sommelsdijk gehouden wordt. De ladies verko pen dit jaar koffie, frisdranken, verse sinaasappelsap, appeltaar tjes, cakes, ranja, bier, hotdogs en snoep. Ook deze keer is er weer foto quiz, nu alleen met 'bekende flak- keeënaars'. Natuurlijk zijn ze ook de kinderen niet vergeten en zijn er enkele spelletjes voor hen aan wezig, zoals steltlopen. Wie durft! En er worden artikelen van S.O.S. Kinderdorpen verkocht, de ladies schenken de opbrengst aan dit goede doel! De ladies zijn op pad gegaan naar spon sors voor de fotoquiz, en dat leverde de volgende fraaie prijzen op: Ie prijs: Lederen koffertje en creditcard houder, gesponsord door Neddril. 2e prijs: Verzilverde waxinelichthouders en verzilverde bolvaas, Neddril. 3e prijs: Kadobon 50,-, Porseleinkast. 4e prijs: Kadobon 50,-, GT&A. HERKINGEN OPHALEN OUD PAPIER Op zaterdagmorgen 26 april wordt het oud papier weer opgehaald voor de Her vormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? De vorige keer werd er 7380 kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor uw medewerking. 5e prijs: Kadobon 25,-, Het Ambacht. 6e prijs: Lederen Brillenkoker en lede ren creditcard houder, Neddril. De opbrengst van de quiz en de verkoop zal ten goede komen aan de S.O.S. Kin derdorpen. Deze organisatie verzorgt dorpen voor weeskinderen en verlaten kinderen. In deze dorpen krijgen de kin deren een nieuw 'thuis', het zogenaamde S.O.S.-gezin. S.O.S. Kinderdorpen zorgt voor deze kinderen totdat ze in staat zijn zelf in hun levensonderhoud te voorzien. Daarbij hoort dus ook een goede school en beroepsopleiding. De ladies van La- dies' Circle Goeree-Overflakkee zetten zich, met de ander Circles in Nederland, in om een bedrag van veertigduizend US dollars te verkrijgen. Dit geldt wordt ge bruikt voor het inrichten van een peuter en kleuterschool in Waturia, Indonesië. Dit goede doel is dus zeker een bezoek aan de kraam van de ladies waard! In deze cursus van 4 lesavonden wordt behandeld hoe we bekende en minder bekende kruiden kunnen gebruiken. In welke gerechten? Wel of niet meeko- ken? Hoe onderhouden we de kruiden in eigen tuin? Bewaren, drogen of invrie zen? Op al deze vragen en uw vragen krijgt u antwoord. In elke lesavond wordt met verschillende kruiden geëxpe rimenteerd. De cursus wordt gehouden op dinsdag avond 13, 20 en 27 mei en 3 juni van 19.00 tot 21.30 uur in het kooklokaal van de Chr. Scholengemeenschap Prins Mau rits in Middelharnis. Krijgt u zin deze cursus te volgen of wilt u nog meer informatie, dan kunt u bellen naar W. H. Blankers-Kastelein, tel. (0187) 683438 - fax (0187) 681416. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Plaatsing gebeurt op volgorde van aan melding. 1eugd-stuif-in-Stellendam 'Jeugd-stuif-in-Stellendam' organiseert zaterdag 26 april 1997 BINGO-AVOND met leuke prijzen. Toegang gratis, zaal open 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Iedereen, vanaf 15 jaar!, van harte wel kom in 'De Schuur', Bosschieterstraat, Stellendam. „Maar als we hier ooit voorgoed terecht komen, dan zal ik me heus gelukkig voe len, doordat jij er bent! De zit duizendmaal liever met jou in deze verlatenheid, dan alleen in Den Haag. Begrijp je, wat ik bedoel, schat?" Hij kuste haar op de wang. O ja, hij begreep het, heel goed zelfs, en hij voelde zich plotseling veel rustiger op de toe komst, al was er dan nog wel degelijk een lichte reserve, die hem bleef plagen. Kon hij haar dit eigenlijk wel aandoen? Er werd vaak veel gevergd van de vrouwen, die trouwden met employe's van de Maatschappij; hij had daarvan al meerdere voor beelden gezien. Hij herinnerde zich een geval, dat hij in Den Haag van zeer nabij had meegemaakt. Een jonge employé van de technische dienst, wiens werkzaamheden het noodzakelijk maakten, dat hij dagelijks naar Pemis reisde, kreeg een kans om te worden uitgezonden, en hij greep de mogelijkheid met beide handen aan. De jongen zou beslist carrière hebben gemaakt, want hij had er de capaciteiten voor. Maar toen kwam de keuring. Zelf rolde hij er spe lenderwijs door, maar op zijn vrouw liep de zaak vast. Op de vraag van de dokter, hoe zij het wel vond dat er kans was te worden uitgezonden, had zij gezegd, dat zij het afschuwelijk vond. Er was met har gepraat en gepraat, maar zij was bij haar mening gebleven. Zij had eenvoudig gerild bij de gedachte in Nigerië of Irak of waar dan ook terecht te komen. Het was zo ver van huis, had zij betoogd, en al haar familie bleef hier achter. De jongen was niet uitgezonden. Men had hem de reden niet gezegd, maar dat was ook niet nodig ge weest. Hij had het gemakkelijk kunnen raden. Wan neer een vrouw zich niet op haar gemak voelt, of humeurig wordt of heimwee krijgt, dan slaat dit terug op haar man en in de eerste plaats op zijn prestaties. En dit risico kon de Maatschappij, hoe veel zij dan ook voor haar mensen deed, beslist niet nemen. Een boorterrein was tenslotte geen bewaar school. De afloop had deze jongen niet alleen teleurgesteld, maar zelfs verbitterd. „Stel je voor", had hij op een avond, toen hij Jelle de geschiedenis had verteld, gezegd, „dat mijn vrouw de eerstvolgende verjaar dag van haar moeder had moeten missen! Of de begrafenis van de een of andere achtemicht!" Het had hem een geduchte zelfoverwinning gekost zijn huwelijk in rechte banen te houden. Jelle keek opnieuw uit het raampje. Ze reden voor bij een kleine boerderij, die wel uitgestorven leek. In een hoek van een stuk weiland ernaast stond een dode, kromgegroeide appelboom, die als schuurpaal voor het vee dienst deed. De grillige vormen ervan schenen een klauw, die uit de aarde opgroeide en naar hen greep. In de verte huilde naargeestig een hond. Jelle voelde zich plotseling weer onbehaaglijk. Hij was beslist geen pessimist, maar de gedachte aan de bijeenkomst van straks drukte toch bepaald zijn stemming, en van zijn vrolijkheid van vanmorgen, toen hij naar Zwolle was gereden, om Karin van het station te halen, was niet zo heel veel meer over. Zijn taak hier was niet gemakkelijk; hij was in Den Haag uit een welgeordend programma gestapt, om hier voorbereidingen te treffen voor het opbouwen van een afdeling Public Relations. Wel was hij veel te energiek om daartegen op te zien, maar dat nam toch niet weg, dat het geen kleinigheid was iets te beginnen, als je nog helemaal geen houvast had. Nergens. Eigenlijk, zo overwoog hij, was het voor de Maat schappij veel moeilijker dan voor de bevolking hier. Deze mensen hadden jaren achtereen op hun grond geleefd, en nooit had er iemand inbreuk op hun rust en hun gewoonten gemaakt. Zouden ze zich nier te zeer belaagd voelen? Reeds vele geslachten waren de huidige bewoners voorgegaan; men had hier geleefd en gewerkt, en de gestalten hadden zich gekromd onder het gevecht met de weerbarstige aarde. Ze hadden hun oude gewoonten, waarbij er waren van honderden jaren her. Wie, uit de grote, drakke wereld, zou dit in eenmaal begrijpen? Het was zon derling eraan te denken, hoe de eerste mensen, die hier kwamen, in holen hadden geleefd - en het was haast nog zonderlinger te weten, dat nog maar enke le tientallen jaren geleden hier de laatste plaggenhut was opgeruimd. En daar tussenin, gedurende al die jaren, had zich onder hun voeten de bodem ge vormd, hadden zich allerlei processen afgespeeld in de aardkorst. De gevolgen daarvan waren zekere vermoedens, die er de oorzaak van werden, dat men nu, op een diepte van acht tot ongeveer dertig meter, kunstmatig explosies teweegbracht, waarvan de geluidsgolven zich voortplantten door de bodem, om te worden gebroken en teruggekaatst op de scheidingsvlakken van de zachte en harde gesteen- telagen. En die teruggekaatste golven werden opge vangen en door vernuftige instrumenten fotogra fisch geregistreerd, waarna men zich een beeld kon vormen van de aardlagen tot op een diepte van ongeveer drie kilometer. Hij glimlachte. Het klonk allemaal zo mooi. Maar de keerzijde? De bevolking, die hier zeker even vast in de grond was geworteld als de aardlagen van eeuwen? Hoe moesten deze mensen worden gewon nen? Op welke wijze moest de Maatschappij hen ontzien en toch het doel bereiken: De olie - als die tenminste in zodanige hoeveelheden zou worden aangetroffen, dat de exploitatie lonend werd - die de wereld zo nodig had? Hoe moest men de bevol king het begrip bijbrengen, dat hun grond veel be langrijker was dan men ooit had kunnen vermoe den? Wat begreep men hier van de schatten, die de bodem op achthonderd of negenhonderd meter diepte verborg? Hoezeer zou het deze mensen schokken, als ze in de toekomst misschien eens een klein stukje van de zo moeizaam ontgoimen grond moesten afstaan? En de invasie van vreemdelingen - voelde de dorpsgemeenschap zich nu al niet enigszins aangerand? Men zou moeten leren elkaar te begrijpen, ja... En te waarderen... Hiervoor was tact nodig, wist hij, veel tact en veel goede wil... van beide kanten, maar het eerst en vooral van de zijde van de Maatschappij, gelukkig! Want de Maatschappij was veel gewend. En ineens voelde hij zich weer gelukkig met zijn werk. De opgave, waarvoor de Maatschappij zich hier zag gesteld, was niet gering, maar het was juist dat, wat hem blij maakte, bij de gedachte, dat hij er ook deel aan zou hebben. En waren de omstandig heden eigenlijk niet gunstig te noemen? Daar was in de eerste plaats burgemeester Luitingh, een nog jonge man, die hij, door het nauwe contact, dat hij uiteraard met hem onderhield, al heel goed had leren kennen. Hij wist, dat de burgemeester zat te popelen van spanning naar het uiteindelijke resul taat van het bodemonderzoek; hij zag het belang hiervan voor zijn gemeente zeer goed in en stond dan ook volledig achter de Maatschappij. Jélle had aan hem een van zijn beste bronnen, wanneer het ging om inlichtingen; hij was bij hem, ook aan huis, een welkome gast, evenals enkele andere employe's van de Maatschappij, die, gezien hun taak, veel naar buiten optraden. In zijn gesprekken met hem, had hij al heel wat kennis van de streek en de mentaliteit van de bevolking opgedaan. En de burgemeester was beslist niet de enige. Het was eigenlijk te verwachten, dat op den duur de gehele bevolking zou meewerken, (wordt vervolgd) nederlandse hartstichting Juweliers Opticiens Zandpad 2-4 3241 GX IVlIddcIharnl.., n 01S7O-82567 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz. De apostel Paulus spreekt óók over de dood; hij gaat er in zijn prediking niet aan voorbij. Ook in de brief aan de ge meente van Efeze valt dat woord: dood. Hij spreekt daar op twee manieren over: de dood, die je zien kunt en die zoveel smart in een mensenleven teweeg brengt. Maar ook over de geestelijke dood. En die noemt de apostel met name. Die dood is er niet altijd geweest. Toen de Heere de mens geschapen had, was er enkel léven. Het was goed, het was heer lijk. Maar toen kwam de zonde. En door de zonde de dood.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 3