Kinderen bezig met een schoner milieu Good-Luck start goed H GEZOND WEL H H Kinderen van ouders H met psychiatrische problemen H H H H H H N H H H H H H H H H H H N H H H H H H H N M M N N H u M H H M H H H H H N N N N N N M N H H N N \L N H H Vele basisscholen nemen deel aan het milieueducatie projekt van het ISGO Biz. 2 EILANDEN-MEUWS VRIJDAG 11 APRIL 1997 MIDDELHARNIS - Twintig basisscholen van het eiland maken gebruik van het milieueducatie projekt van het ISGO. Vorig jaar startte het pro jekt met een zwerfvuil inzameldag. Begin dit jaar ontvingen de deelne mende scholen een zgn. 'afvalkalender', waarin vele suggesties staan om het milieu in de reguliere lessen op te nemen of om bijv. middels een pro- jektweek extra aandacht aan het onderwerp te schenken. In aansluiting hierop organiseert het ISGO in samenwerking met de beheerster van het bezoekerscentrum De Punt te Ouddorp, voor de kinderen van de groepen 3 en 4 van de deelnemende scholen, een 'les' morgen of middag in en rondom het bezoekerscentrum. Bovendien besteedt ook de kinderboerde rij van Hernesseroord te Middelharnis voor de groepen 5 en 6 van deze basisscholen, aandacht aan het projekt. Als afsluiting van het projekt zal in mei as. wederom een zwerfvuil inzameldag gehouden worden. Het Intergemeentelijk Samenwerkings verband Goeree-Overflakkee (ISGO) geeft uitvoering aan een aantal zaken die gemeenschappelijk door de gemeenten worden aangepakt. Eén van de zaken waar het ISGO zich heel nadrukkelijk mee bezig houdt, is het milieu. Bij het tot uitvoering brengen van de milieutaken behoort ook het geven van voorlichting. Er werd besloten om zich hierbij in eer ste instantie te richten op de natuur- en milieu-educatie op de basisscholen. De provincie stelt per regio een bedrag beschikbaar voor een dergelijke educatie van 50.000,-. Het ISGO heeft een pro- jektplan opgesteld, waarbij de nadruk lag op milieueducatie. De provincie was enthousiast over het plan. Daar echter de natuureducatie niet voldoende aandacht kreeg, werd de helft van het budget ter beschikking gesteld. Diany Stoel, werk zaam bij het ISGO, is heel nauw betrok ken bij het projekt. Ze vertelt dat nu de nadruk ligt op het milieu, maar dat het wel de bedoeling is om in een later stadi um ook een projekt op te zetten voor natuureducatie. Met de ontwikkeling daarvan is men inmiddels gestart. Afval Het milieuprojekt heeft een zeer nauwe relatie met afval. Diany vertelt dat hier voor is gekozen om zodoende de kinde ren bewust te maken dat ze zorgvuldig met afval dienen om te gaan. Enerzijds betekent dit dat afval niet op straat of in de natuur mag worden gegooid, maar anderzijds dat het afval nauwkeurig moet worden gescheiden. Begin 1996 werd het projekt voorbereid. Nadat het bestuur van het ISGO had ingestemd met het plan werden de scholen benaderd. Twee en twintig basisscholen van het eiland besloten spontaan om mee te doen aan het projekt. Dit werd in juni 1996 opge start met het inzamelen van zwerfvuil door de kinderen van de deelnemende scholen in de dorpen. Het werd een suc ces. In de expositieruimte van het bezoekerscentrum 'De Punt' zijn leerlingen van de Hoeksteen uit Ooltgensplaat bezig met het beantwoorden van de quizvragen Leerlingen van de Bosseschool bezig met het uitzoeken van wormen in een compostvat De wedstrijd om een slogan te verzinnen voor het afvalprojekt, werd gewonnen door de CNS 'School met de Bijbel' te Sommelsdijk. 'Opruimen en Sorteren, dat moeten we proberen', is inmiddels een begrip geworden. Er zijn stickers van gemaakt en ook op de vuilniswagens van BFI staat de slogan. Daarmee wordt direkt al een aanzet gegeven om ook de voorlichting naar alle burgers op gang te brengen. Het is de bedoeling dat na het projekt op de scholen ook alle inwoners van het eiland informatie krijgen over het omgaan met afval. Daarbij zal infor matie worden gegeven welke soorten afval gescheiden dienen te worden, waar de glasbakken staan, waar men puin kwijt kan, op welke wijze grofvuil wordt opgehaald, enz.. i Lesmateriaal Januari jl. hebben de scholen van het ISGO een zgn. afvalkalender ontvangen. Deze kalender is verdeeld in 4 gedeelten. Op eenvoudige wijze kunnen de leer krachten zien hoe men 'afval en milieu' kan betrekken in reguliere lessen of in aparte projekten. Zo worden er sugges ties gedaan voor opening van een projek- tweek over afval. Wil men milieueduca tie betrekken in reguliere lessen, dan geeft een ander onderdeel van de 'kalen der' daar voldoende informatie over. Ook worden er mogelijkheden aangege ven voor het afsluiten van een projek- tweek. Als laatste onderdeel van de 'kalender' wordt een opsomming gege ven van allerlei extra lesmateriaal wat kan worden gebruikt bij het aandacht geven aan het onderwerp. Dit materiaal is voor een groot deel aangeschaft door het ISGO en kan in bruikleen aan een school ter beschikking gesteld worden. Zo is er onder andere een lespakket GFT, 'Operatie speurneus' (met deellessen voor kleuters, midden- en bovenbouw) en het 'Afval de wereld rond'. In deze leskist wordt aandacht besteed aan wat kinderen in de derde wereld lan den met afval allemaal doen. Dingen die wij weggooien, worden daar soms nog jaren gebruikt als speelgoed of andere gebruiksvoorwerpen. Diany vertelt dat de scholen erg positief zijn over het les pakket. "Het wordt ze dan ook als het ware 'op een presenteerblaadje' aange boden. We wilden het echter niet alleen houden bij lesmateriaal ter beschikking te stellen." Bezoekerscentrum Het bezoekerscentrum 'De Punt' wordt regelmatig door scholen bezocht. De kin deren worden er dan bezig gehouden rond bepaalde thema's. Zo ontstond het idee om daar ook iets te doen rondom het afvalprojekt. Diany vertelt dat de beheer ster Trudy Leerschoon, heel positief heeft gereageerd op het verzoek. Daar het schoolafvalplan (middels de afvalka lender) zich voornamelijk richt op de bovenbouw, is gekozen om van iedere deelnemende school de groepen 3 en 4 uit te nodigen voor een bezoek aan 'De Punt'. Dinsdagmorgen beet de Chr. Basisschool 'De Hoeksteen' uit Ooltgensplaat de spits af. Gedurende de maand april zul len de andere deelnemende scholen 'De Punt' bezoeken. De kinderen werken het programma steeds in twee groepen af. In het bezoekerscentrum gaat de ene groep aan de slag. In een fotopuzzel moeten de kinderen steeds bepalen wat goed is of fout. Op de ene foto staat bijv. iemand die afval op straat gooit en op de andere foto deponeert men het afval in een afvalbak. Op deze wijze worden de kin deren steeds voor de keuze gesteld, goed of fout. Ook moeten ze een grote berg afval gaan scheiden. De hoop zal in zes porties verdeeld moeten worden, name lijk: GFT, glas, restfraktie, papier, kle ding en gevaarlijk afval. Nadat de kinde ren limonade hebben gedronken, wisse len na ongeveer een uur de groepen. Op het terrein rond het bezoekerscentrum is door de beheerster een speurtocht uitge zet. Op verschillende lokaties worden de kin deren bepaald bij zaken die wél of juist niet in de natuur thuis horen. Zo zijn er sporen gemaakt die enerzijds door men sen maar anderzijds van dieren afkom stig zijn, zoals o.a. fietsbandensporen, voetsporen maar ook vogelsporen, konij- nesporen (keutels etc). Op andere stands werden de leerlingen gekonfronteerd met het verschil tussen afval door de mens veroorzaakt en dierlijk afval. Konijne keutels zijn 'afval' maar het vergaat en verdwijnt weer in de natuur. Het heeft zelfs een hele nuttige funktie. Steeds wordt de relatie natuur en afval bena drukt. De kinderen worden steeds gewe zen op het 'afval' van dieren, bomen etc. wat in de natuur thuis hoort. Anderzijds is er het 'echte afval' wat de natuur ver stoord. De groep voor het buitenpro gramma wordt opgesplitst in groepjes van 5 leerlingen. Onder begeleiding van ouders worden de opdrachten afgewerkt. Kinderboerderij De Stichting Kinderboerderij van Her nesseroord doet ook mee aan het projekt. De heer Volders van de stichting vertelt, dat de kinderboerderij twee keer per jaar een bepaald projekt voor schoolkinderen opzet. Deze projekten handelen meestal over dieren of iets wat daar nauw aan verwant is en duren ongeveer een maand. Alle scholen op Goeree-Overflakkee worden aangeschreven en krijgen gele genheid aan een projekt mee te doen. Men richt zich daarbij steeds op andere groepen. Is er in het voorjaar een projekt voor de groepen 3 en 4, dan is het in het najaar voor 5 en 6. Zo wordt steeds gerouleerd over de verschillende groe pen. Het programma neemt een morgen of een middag in beslag. Volgens Vol ders maken de scholen er graag gebruik van. "Per projekt komen hier zo'n 700 tot 800 leerlingen. Gedurende de ongeveer negen jaar dat we het doen, merken we steeds veel waardering van de diverse scholen over de wijze van opzet van onze projekten." In een kontakt tussen het ISGO en de kinderboerderij werd het idee geboren om de projektmaand in april te wijden aan het milieu. Door het ISGO wordt dit zeer gewaardeerd daar het schitterend aansluit op het afvalprojekt. De mede werkers van de kinderboerderij hebben het programma in elkaar gezet. Door het ISGO wordt het ondersteund door het verstrekken van lesmateriaal. Ook zijn er door het ISGO gedurende de maand april een batterij-, een compost-, een gtf en een restafvalbak geplaatst. De groepen 5 en 6 van zestien scholen van het eiland, zullen een morgen of middagprogramma doorlopen, wat zal handelen over de rela tie bodem en afval. De Bosscheschool uit Middelharnis ontving vorige week donderdag de eerste les. De medewer kers van de kinderboerderij hebben ook deze keer weer hun uiterste best gedaan om er iets moois van te maken. In het gebouw 'De Kajuit' waar de les wordt gegeven, is bijv. in een hoek een strandje gemaakt. Een deel van dat strand is ver vuild met allerlei voorwerpen, zowel afkomstig van schepen, als van de toe rist. Het andere gedeelte is schoon. Daar liggen alleen maar schelpen en andere natuurlijke zaken. Op een andere plaats worden de kinderen gewezen op de funk tie van wormen in de grond. Ze zien het rottingsproces in een compostvat. Ook is er aandacht voor diverse schimmels. "Schimmels zijn dé natuurlijke oprui mers", zegt Volders. Overigens is er ook aandacht voor vele andere kleine dieren die in de grond leven. Door het hele lokaal staan stand jes waar de kinderen allerlei opdrachten Zaterdag 5 april jl. stond voor Good- Luck de eerste wedstrijd van de tweede helft van de veldcompetitie op het pro gramma. Doordat Good-Luck in de eerste helft van de veldcompetitie de laatste twee wedstrijden verloor, delen ze nu met D.S.O. en Luctor de tweede plaats. De nummer 1, Oranje Zwart, staat 1 punt voor op deze nummers twee. Good-Luck moet dus goed presteren, vooral in de thuiswedstrijden, om 'bovenin' te eindi gen. De ploeg uit Middelharnis trad zaterdag op tegen All Ready uit Zierikzee, die het zogenaamde achterverdedigen spelen. Good-Luck kent deze ploeg vrij goed en weet ook wat hun 'spelletje' is, zodat ze hier goed op ingesteld waren. De eerste minuten van de wedstrijd waren voor Good-Luck, die met mooi aanvallend spel een goede voorsprong voor de rust opbouwden. De tweede helft kreeg Good-Luck het iets moeilijker met de tactiek van de tegenpartij, maar door het goede verdedigen van Good-Luck wist de ploeg uit Zierikzee ook bijna niet meer te scoren. Verdedigend zat het dan wel goed, maar aanvallend miste Good-Luck nogal wat kansen. Vooral de kleine kansjes werden niet voldoende afgemaakt, maar hier had de harde wind ook een groot aandeel in. Desondanks wist Good-Luck de eerste wedstrijd met 11-7 te winnen. Good-Luck: Leon de Bonte (4), Dineke du Pree (3), Marcel Kievit (2), Heidi Kamerling (1). CorBom(l). Op het terrein naast het gebouw 'de Kajuit' moesten de kinderen een boom opmeten met behulp van een meetlat moeten maken. Ook moeten de kinderen, hoe kan het ook anders, een afvalhoop scheiden in de diverse afvalsoorten. Op verschillende wijzen worden de leerlin gen betrokken bij de natuur, een schoon milieu en het omgaan met afval. Afsluiting Als afsluiting van het afvalprojekt van het ISGO zal in mei as. een zwerfvuil inzameldag gehouden worden. De kinde ren van de scholen zullen dan weer zoals vorig jaar door de dorpen gaan om afval wat op straat of in plantsoenen ed. ligt, te verwijderen. Diany Stoel: "We hopen met dit soort inzet van het ISGO dat men het milieu positiever zal gaan benaderen. De kinderen worden middels dit projekt nauwer bij het milieu betrokken. Als we daarna de inwoners van het eiland voor lichting geven over hoe om te gaan met afval, dan hopen we de bevolking bewuster gemaakt te hebben over de relatie afval-milieu." H Gezondheid en Welzijn op de Zuidhollandse eilanden ,,Een vergeten groep" Ester, een jonge meld van zeventien jaar, praat met gemengde ge voelens over haar moeder; soms met begrip en sympathie, soms met afkeer en vijandigheid. „Mijn moeder is geen echte moeder. Vaak ligt ze tot na het middageten nog op bed en 's nachts loopt ze door het huis te dwalen. De ene dag is ze heel gezellig, de andere dag kan ze niets hebben. Ik heb het gevoel dat ik steeds voor haar op mijn hoede moet zijn; altijd maar afwachten in wat voor humeur ze is. Mijn moeder is ziek, dat weet ik weL Begrijpen doe ik het niet altijd. W MEr is verder ook niets aan haar te zien. Toch wordt mijn jeugd er u wel knap negatief door beïnvloed". Ester is een van de duizenden u ki kinderen in Nederland die opgroeien met een vader of moeder die U psychiatrische problemen heeft. Uit ervaring blijkt dat deze kinde- H ren later zelf ook problemen kunnen krijgen, omdat ze in een moei- H lijke situatie opgroeien. Mc^-i ^v, iiciiu IC. X.OIV1. „i.11 ..V vYöo uici uc ciiigc uie ai vroeg merkte dat er wat aan de hand was. Op de lagere school zeiden mijn vriendinnetjes dat ik een are M moeder had. Hoewel die opmerking best wel pijn deed, kon ik ze geen ongelijk geven. Mijn moeder deed soms ook zo vreemd. Nu ik wat ouder ben beeriio ik M Voor kmderen is het vooral belangrijk dat ze begrijpen wat er aan de hand is f] n Daarom moeten ze goed geïnformeerd worden. De Riagg kan daarbij helpen M U Aan ouders die met psychiatrische problemen bij de Riagg komen wordt dan U ook steeds gevraagd hoe het met de kinderen gaat. De hulpverlener probeert ^1 ook zeker aan de kinderen uit te leggen wat er met hun vader of moeder aan de M U 1"8^^^"^-Jff- °'^''Ji'^^t'^ '^t u'^^^ gespreksgroep voor jongeren tussen de N 18 en de 25 jaar. Het betreft hier geen therapie of behandeling. De bedoeling is om bij elkaar herkenning, begrip en steun te vinden. De deelnemers krijgen uit- f] n leg over psychiatrische ziekten en kunnen vragen stellen. H f^ Dat een dergelijke groep een waardevolle ondersteuning kan betekenen heeft k H fn NederT^d vergelijkbare groep bij een Riagg elders u ki „Sinds ik de gespreksgroep van de Riagg bezoek kan ik zonder schaamte of C angst over mijn ervaringen praten. Thuis lukt dat niet zo goed. Mijn vrienden en H H IJI'^'I^^lft}^ ^j^'> ir vert^o™ neem, begrijpen mijn problemen vaak al U —t. Doordat iedereen mt de groep m een soortopinv^ .ih„.;„ u-,u H Als in een gezin een van de ouders ernstig ziek is, is dat vaak een zware belas ting. Het is moeilijk om alle zaken, die nodig zijn om het gezin draaiend te hou den te regelen. Niet alleen voor de volwassen partner is het zwaar, maar ook voor de kinderen betekent dit vaak een grote verandering in het verloop van de dagelijkse routine. Heel belangrijk in een dergelijke situatie is dat je als kind begrijpt wat er aan de hand is. Op het moment dat vader of moeder lijdt aan een lichamelijke ziekte is het voor iedereen begrijpelijk, het is grijpbaar. Het is dan ook niet zo heel erg moeilijk om aan kinderen uit te leggen, dat vader of moeder ziek is, niet kan lopen of van de dokter in bed moet blijven. Als vader of moeder echter aan een psychiatrische ziekte lijdt wordt het al een stuk ingewikkelder om dit uit te leggen. Voor de ouder die niet ziek is, is het al moeilijk om te begrijpen en te accepteren wat er aan de hand is, laat staan voor een kind. Zelfs voor de zieke ouder zelf is de situatie waarin hij of zij verkeert vaak heel moeilijk te begrijpen. Bij psychiatrische ziektes gaan mensen zich vaak anders gedragen dan we ge wend zijn. Ze zijn heel erg bang of somber. Soms horen ze geluiden die er hele maal niet zijn. Stemmingen wisselen elkaar af. Het ene ogenblik overheerst de vrolijkheid, het andere ogenblik juist weer de somberheid. Dit maakt het er voor de kinderen niet makkelijker op. Zij begrijpen helemaal niet wat er aan de hand is. Omdat de 'gezonde' ouder zelf niet begrijpt wat er aan de hand is, is het vanzelfsprekend moeilijk om dit aan de kinderen uit te leggen. Bovendien is men vaak zo bezig met het zorgen voor de zieke partner, dat de kinderen snel vergeten worden. Kinderen zoals Ester merken echter al snel dat er iets met hun vader of moeder aan de hand is. Ester: „En ik was niet de enige die al vroeg merkte dat er wat inmiddels dat het niet mijn schuld is dat ze zo raar doet. Ik kan de situatie nu ook wat beter aan. Vroeger kon ik me af en toe flink verzetten en werd zelf agressief. Zij reageerde dan dubbel agressief terug. Nu corrigeer ik haar soms ook op een niet mis te verstane wijze. Alsof ik af en toe de moeder van mijn moeder ben. Maar hoe moeilijk het af en toe is, ik zal altijd van haar blijven M houden" helemaal niet. groep m een soortgelijke situatie zit, heb- M ben we vaak maar één woord nodig oiii elkaar te'bëgiijpem DirgëeftVeei veel N Gerard Franssen, stafmedewerker preventie 1 1 n^Q is.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 6