EIIIVtlDEII-niEUWS 7e Meester Dekker solistenconcours Overdenking Verzoi^de vakantieweek voor ouderen. Chr. gem. streekkoor 'Vox Humana' opent de deuren Jeugd-stuif-in- Stellendam uit de Heilige Schrift Damvereniging HET .KIJkVENSTER Veilig achter het bloed flakkee verhuizingen b.v. 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 21 FEBRUARI 1997 No. 6579 Blik op kerk "y? en samenleving Cj - De Keursteen - Bedenkingen Weleens van de Keursteen gehoord? Ja wel, die komt voor in de brief die Jo hannes op Patmos moest schrijven aan de gemeente van Pergamus in Klein- Azië (Openb. 2:17): „Ik zal hem geven een witte keursteen, en op de keursteen een nieuwe naam geschreven, die nie mand kent dan die hem ontvangt". Maar sinds kort kennen we in Nederland ook een stichting die de naam Keursteen draagt. De oprichters daarvan, de heren Van Hoeven en Van Kleef, maakten zich zorgen over de geldwerving binnen de Gereformeerde Gezindte. Er zijn tegen woordig ontzaglijk veel 'goede doelen' die onze aandacht, en vooral ons geld vragen. En er zit nogal wat (zwart?) geld onder onze mensen, en laten we onszelf niet op de schouder kloppen, maar als het nodig is zijn we niet te beroerd om diep in de buidel te tasten. Maar - en dat is de zorg van bovenge noemde heren - komt al dat geld wel goed terecht? Wordt het op de juiste wijze beheerd? Blijft er niet te veel aan de beruchte strijkstok hangen? En is daarop wel voldoende controle? De ge schiedenis met de Zeeuwse rusthuizen ligt ons allemaal nog vers in het geheu gen, en blijkbaar beschikken de heren over nog meer informatie dat het hier en daar weleens misgaat. Kortom, ze von den dat ze er iets aan moesten doen. Bij het eerste horen van zo'n bericht denk je: Dat is nu eens een goed initia tief! Binnen de Gereformeerde Gezindte heerst soms zo'n sfeertje van 'ons kent ons' en vaak hebben we een blind ver trouwen in elkaar. Elke stichting of ver eniging heeft wel een comité van aanbe veling, en reeksen klinkende namen, vooral van bekende dominees moeten er borg voor staan dat alles bona fide is. Maar helaas leert de praktijk soms anders en waarom zou er dan geen con trole op mogen worden uitgeoefend? Maar als je er langer over gaat denken - zo is het althans mij vergaan - komen er toch wat bedenkingen. In de eerste plaats omdat er al een instantie bestaat die de geldwerving controleert, het Centraal Bureau Fondsenwerving. Wanneer deze inzage heeft gehad in de boeken en alles is in orde bevonden, dan wordt het Keur merk uitgereikt. Mag men deze ter zake kundige en onafhankelijke mensen niet vertrouwen? Bovendien is de Stichting Keursteen voornemens op een nogal rigoreuze wijze te werk te gaan. Ze vragen gewoon de stukken op en wie daarop niet ingaat komt op de zwarte lijst te staan. Maar heeft het bestuur van een organisatie niet het recht inzage te weigeren? Maakt dat de werkwijze meteen verdacht? Kortom, de heren Van Hoeven en Van Kleef zullen het ongetwijfeld goed be doelen. Maar ik denk dat de meeste stichtingen in onze sektor zich toch nog wel een paar keer zullen bedenken voor dat ze met hen in zee gaan. Waarnemer In januari jl. ging het Chr. gem. streek koor 'Vox Humana' van start. Het koor is opgericht met als doel koor- en samen- zangavonden te gaan verzorgen waarbij ook bejaardentehuizen niet vergeten mo gen worden. Het repertoire bestaat dan ook voor een groot deel uit psalmen, geestelijke- en vaderlandse liederen. Het koor staat onder leiding van Jan Ka- paan. Op D.V. 24 februari a.s. organiseert het koor een open zangavond waar kennis gemaakt kan worden met het koor. Dirigent Jan Kapaan: „Ik heb hier te ma ken met een enüiousiaste groep zangers. Daarbij is het belangrijk dat ook jonge ren de weg naar het koor gevonden heb ben. Het is de bedoeling om medio dit jaar een presentatie-zangavond te hou den. Daarom is het juist nu het goede moment om mee te komen repeteren. Zoals gezegd zijn ook jongeren van harte welkom". De koorrepetities worden gehouden op maandagavond van 20.00 tot 22.00 uur in het verenigingsgebouw 'Vita Nova' in Sommelsdijk. Alle zangers en zangeressen, van harte welkom. 'Jeugd-stuif-in-Stellendam' organiseert zaterdagavond 22 februari 1997 lucht buks schieten en zandkaarten maken. Toegang gratis, zaal open 19.00 uur, aanvang 19.30 uur. Iedereen vanaf 15 jaar is van harte wel kom in 'De Schuur', Bosschieterstraat, Stellendam. Nieuws De Hoop Op zaterdag 15 februari jl. werd in de Chr. MAVO te Stellendam het 7e Meester Dekker solistenconcours ge houden. Gezien de goede ervaringen van vorig jaar had het bestuur beslo ten ook dit jaar weer een 'open' con cours te houden. Vooral (jeugdige) muzikanten uit Goedereede en Oud- dorp hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Niettemin waren veruit de meeste deelnemers afkomstig van Fanfare-orkest De Hoop, organi sator van dit evenement. Met 33 optredens had de jury, bestaande uit Hans Hardonk, Arie Stolk en Hugo Verweij, de (muzikale) handen meer dan vol. Ook pianist en begeleider Wim Soe- ters moest vrijwel de gehele dag aan de bak, hetgeen hij met verve deed. Door Radio Goeree Lokaal werden opnames gemaakt, welke zullen worden uitgezon den op donderdagavond 27 februari a.s. van 22.00 tot 23.00 uur. Wiimaar van de Meester Dekker Trofee werd Marieke Grootenboer op altsax, die een sonate van Paul Hindemith vertolkte met als noviteit een gesproken dialoog tussen solist en pianist, welke deel uit maakte van het stuk. De uitslag: Basisklasse: winnares: Hanneke Akers- hoek (euphonium) 96,5 pnt; Marleen van Lenten (bugel) 90 pnt; Lejan van Splun- ter (trombone) 89,5 pnt; Robin Voorend en Michel van Oostenbrugge (slagwerk duo) 89 pnt; Dianne Bolle (trompet) 88,5 pnt; Marisca Breen (cornet) 87,5 pnt; Marieke van Splunter (althoorn) 87,5 pnt; Koos van der Spaan (cornet) 87 pnt; Robin Voorend (slagwerk) 85,5 pnt; Sander Mierop (bariton) 85,5 pnt; Marina Koppenol (trompet) 84,5 pnt; Michel van Oostenbrugge (slagwerk) 84 pnt; Dorien Akershoek (althoom) 84 pnt; Hanneke van der Wende (bugel) 82,5 pnt; Gerard Wolfert (trompet) 81,5 pnt. Middenklasse: winnaar: Eelco Blanken (klarinet) 106 pnt; Viktor Moricz (esbas) 104,5 pnt; Hendrika Klink (altsax) 96,5 pnt; Jasper Voorend (trompet) 95 pnt; Liesbeth Westhoeve (trompet) 93 pnt; Monika Bechtum (altsax) 92 pnt; Marjan Struijk (bugel) 89 pnt; Frank van Leer- sum (trombone) 88 pnt; Erik Akershoek (escomet) 87 pnt; Francien van der Laan (bugel) 85 pnt; Jan van de Vooren (trom pet) 83 pnt; Gerben Willers (bugel) 81 pnt. Afdeling ensembles top: winnaars: Ma rion Pieterse en Marieke Grootenboer (altsax) 105 pnt; Jasper Voorend en Leon Klink (trompet) 96,5 pnt; Viktor Moricz (esbas), John Breur (besbas) en Mario Troost (euphonium) 93 pnt. Topklasse: winnares Meester Dekker tro fee: Marieke Grootenboer (altsax) 108,5 pnt; Mario Troost (euphonium) 105 pnt; Leon Klink (trompet) 103,5 pnt. Try-out in verband met topconcours Op zaterdag 1 maart a.s. geeft Fanfare orkest De Hoop een concert in de Chr. MAVO 'Het Spectrum' aan de School straat te Stellendam. De aanvang is 20.00 uur en de toegang is gratis. Deze avond moet worden gezien als voorbereiding van de vereniging op de deelname aan het KNF-topconcours, dat op zaterdag 15 maart zal plaatsvinden in Arnhem. Het is al weer voor de vijftiende keer (in zeventien jaar tijd) dat De Hoop zich zal gaan men gen in de strijd om de landstitel (welke reeds werd gewoimen in 1983 en 1989). Als verplicht werk zal worden uitgevoerd het pas uitgebrachte werk Composition VIII van Leon Vliex. Het werk is geba seerd op de schilderijen van Kandinsky en zoals diens abstracte uitingen op het doek is ook het muziek: razend moeilijke wervelende passages, waar in vliegende vaart een waterval van muzieknoten naar beneden stort, maar ook verstilde koraal achtige melodieën. Verder geeft de com ponist zelf toe beïnvloed te zijn door Hardy Mertens en Philip Sparke, voor wie hij grote bewondering heeft. Het werk valt in ieder geval bij orkestleden in de smaak, het publiek kan er kennis van nemen op 1 maart in de MAVO te Stel lendam. Als inspeelwerk heeft dirigent Arie Stolk gekozen voor I Pini della Via Appia (uit Pini di Roma) van Ottorino Respighi. Busreis naar Arnhem Voor personen die interesse hebben in het meemaken van de kampioenswed strijd te Arnhem bestaat de mogelijkheid een plaats te reserveren in een van de bussen. Omdat het optreden in de mor genuren zal plaatsvinden vertrekken de bussen reeds om 7.00 uur vanaf de Chr. MAVO te Stellendam. Wie interesse heeft wordt verzocht con tact op te nemen met Janneke Jelier, tel. 493774. Het aantal nog beschikbare plaatsen is overigens vrij beperkt. „Wannneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan" (Exodus 12:13b) Wat riep Johannes de Doper uit, toen hij daar aan de Jordaan de Heere Jezus zag aankomen? Hij riep vol verwondering uit: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt". Wat hebben deze woorden ons veel te zeggen, vooral nu in de lijdensweken. We worden opgeroepen in het geloof te zien op het Lam Gods, Gods Zoon, Die Zijn bloed heeft gestort, om verloren zondaren te redden. Dat ge lovig zien op het Lam Gods dat is: „Hem ontdekken als je persoonlijke Borg en Zaligmaker". Dat wil de Heere werken door Zijn Geest en Woord. Gelukkig dat de Heere dat doet, want anders dan blijven onze ogen blind voor Hem. Zo wil de Heere plaats maken in ons hart voor Zijn Zoon. De tekst uit Gods Woord die we willen overdenken, verplaatst ons naar de plaats waar de prediking van het Lam is begon nen. Die plaats is Egypte. Daar in het land Gosen moesten de Israëlieten zwoe gen in slavernij. Daar bij de tichelovens werd het volk des Heeren onderdrukt. En die onderdrukking werd hoe langer hoe zwaarder. Maar de Heere heeft de nood van Zijn volk gezien. Hij heeft hun noodgeschrei gehoord. Zo is dan nu de tiende plaag aanstaande. Dit gericht, want dat was het, zou het gehele land treffen. De Heere doet het echter niet onverwacht. Hij kondigt het aan. Dat doet Hij met het oog op Israël, Zijn volk dat anders zou omkomen en door de dood getroffen worden. Zij waren immers niet beter dan de Egyp- tenaren. Alleen genade zal hen redden van de dood. Ik zal uitgaan door het midden van Egypte, zegt de Heere en Ik zal gericht oefenen aan het land Egypte. Maar hoe zal dat nu met Israël gaan? Zij zitten immers midden in dat land. Zal hen dan ook dit gericht moeten treffen? Ja, waar om de Egyptenaren wel en de Israëlieten niet? Dit volk heeft toch niets voor op ande ren? Ze waren toch ook verloren Adams- kinderen, die de Heere vaarwel hadden gezegd? Mensen die vanwege hun zonde de eeuwige dood hebben verdiend. Maar nu is dit het onbegrijpelijke wonder; de Heere gaat een onderscheid maken. Een onderscheid waar het eigenlijk niet is. Hij gaat een scheidslijn trekken, aan de ene kant van die lijn is het 'leven' en aan de andere kant de 'dood'. De Heere maakt voor Zijn volk een afzondering, terwijl zij even grote straf verdiend heb ben. Die afzondering zal moeten staan in het teken van het bloed van het Lam. In dat teken alleen is er bevrijding en voorbijgaan van de verderf-engel. Uit genade alleen wijst de Heere het middel ter ontkoming aan. Dit middel wat Israël in Egypte moet redden van het gericht: 'Het is een lam'. Een lam? Ja, een lam. Hoe kan nu zo'n zwak lam Gods toom te niet doen? Voor ons onbe grijpelijk. Maar het is door de Heere uit gedacht. Hij doet het. Hij beschikt het. Het gaat helemaal van Hem uit. Alleen een lam, dat zijn bloed geeft, zal de toom van God te niet doen, want dat is het; het lam moet geslacht worden! Het lam is pascha. Dit woord betekent voorbijgaan; sparend voorbijgaan. En alleen dan zou het gericht, de engel des verderfs, voorbijgaan, als het bloed van het lam gezien werd aan de bovendorpel en de beide zijposten van de deur. Het bloed van het geslachte lam moest ervan getuigen, dat ook Israël het straf gericht dat over Egypteland gaat, heeft verdiend, maar dat het afgewend wordt op het lam. Die rode streep bloed aan de deur sprak van die ander, van het lam dat geslacht was. Elk huis in Israël is gedekt door het bloed tegen het gericht. Zo begint de prediking van het bloed, dat redding verschaft, want straks zal ieder jaar het Pascha gevierd moeten worden. Later in de tabernakel en weer later in Jemzalem stroomt het bloed van de dui zenden lammeren als teken van verlos sing. En waar wezen deze offers heen, en door Wie kregen al deze offers pas hun diepste betekenis? Alleen door het Lam Gods. Gods eniggeboren Zoon, de Heere Jezus Christus. Hij alleen is het ware Paaslam. Het Lam Gods in Christus ver schenen, beantwoordt geheel aan dat lam in de huizen van Israël. Ook Gods Zoon moest geslacht worden. Daar staan wij nu in deze lijdensweken bij stil. Voor wie moest dat gebeuren? Precies eender als in Egypte, om mensen te redden die het gericht verdiend heb ben. De Heilige Geest wil ons hieraan ontdekken om plaats te maken voor het Lam Gods. In het geloof leert de Heere schuilen achter het bloed van Christus. Het ware geloof verlaat zich op Gods be lofte, die spreekt van redding voor verlo ren mensen. Zo zaten ook de Israëlieten achter hun met bloed geverfde deuren. Ze mochten niet naar buiten gaan om te kijken of het bloed wel helpen zou. Ze moesten het geheel aan het bloed overla ten. Waarom? Omdat de Heere het be loofd had: „Wanneer Lc het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan". Het ware geloof verlaat zich op Gods beloften. Staat u in dit geloof? Leerde u door Gods genade schuilen achter het bloed van Christus? Zo ja, volhardt daar dan in, want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Maar zo niet, haast u om uws levens wil. Want wie hier niet wil weten van het bloed van het Lam, zal straks te maken krijgen met de toom van het Lam, Want Hij zal weder komen om te oorde len de levenden en de doden. Als het bloed van Christus waarde voor ons heeft gekregen, dan is er ook in ons hart de lust om het Lam Gods te volgen. Dan werkt de kracht van Christus' bloed door in een leven der heiliging. Dan is er de strijd tegen de zonde tot de laatste snik toe. Maar de overwinning is zeker, want het Lam heeft overwonnen. Johannes op Patmos hoorde degenen, die hebben leren schuilen achter het bloed van Christus, zingen, een nieuw lied. Een lied ter ere van het Lam- Wat is de inhoud van dit lied? Dit: „Gij hebt ons Gode gekocht met Uw bloed". Zult ook u straks dit lied meezingen? Sommelsdijk G. Mulder Lokaal Ouderenwerk 'Middelharnis' in samenwerking met het reis bureau van Rabobank Middelharnis, biedt 50 plussers een geheel ver zorgde 7-daagse vakantieweek met excursies van 24 t/m 30 mei 1997 voor de prijs van ƒ799,- p.p. inklusief de reis-annuleringsverzekering. Er gaat een reisleidster uit Middelharnis mee om (gewenste) persoonlijke aandacht aan de groepsleden te geven zodat ook mensen met lichte zorgbehoefte meekurmen. In een flink aanbod 1-persoonskamers is voorzien. De volledig verzorgde reis met diverse excursies verblijft in het Tulip Inn Brinkhotel te Zuidlaren (Drenthe) op basis van volpension. De excursies gaan naar Menkema- borg, Groningen, Zeven Marken, Rolde en Noorderdierenpark Emmen. Ook de avon den in het hotel worden aangenaam verzorgd met recreatieprogramma's. Het hotel is voorzien van liften. De kamers hebben allen douche en toilet, radio, tele foon en kleuren-TV. U wordt ontvangen met een welkomstdrankje, er is koffieservi ce, bar/café met open haard en TV, biljartkamer, fietsenverhuur, buitenterras op 't zuiden, sauna en solarium en men gebmikt ontbijt en lunchbuffet terwijl het hotel geroemd wordt om de diners. Deze vakantieweek wordt uitgevoerd door de touroperator OAD en er wordt gereisd per Tourist Class Bus. Vanaf heden kunt u reserveren bij het Lokaal Ouderenwerk Middelharnis, telefoon 483366 en ook meer informatie krijgen. K/ Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. Uitslagen 17 februari Beker A PouUe A. Doom-C. VisbeenO - 2 B. Grootenboer - J. LooyO - 2 M. Wiegel - B. v. d. Spaan ....1 -1/2-0 P. Kom - L Non2 - O Beker B PouUe H. van Heukelen - H. de Geus2 - O L. Blokland - B. Visbeenuitg. T. de Geus - A. het Jonk..O - 2 T. Goedegebuur- H. VisbeenO - 2 Stand t/m 17 februari 1997 Afdeling 1: 1. B. Visbeen11 -15 2. A. het Jonk13-15 3. H. Visbeen13-15 4. A. Doom11 -14 5. LLooij11 - 14 6. C. Visbeen13 -13 7. T. Goedegebuur15- 8 8. B. V. d. Spaan13 - 6 Afdeling 2: 1. L. Blokland13 - 26 2. J.Non14- 17 3. M. Wiegel14- 16 4. B. Grootenboer12-14 5. H. van Heukelen12 - 14 6. P. Kom14- 11 7. H. de Geus12- 4 8. T. de Geus..13- 2 HOOFDSTUK 1 Er is nogal wat over te doen geweest, destijds, toen Toontje Keizer, het smidsknechtje uit Westeroord, begon te vrijen om Zwaantje Biersteker, de enige nog ongetrouwde dochter van de kastelein van 'De Koene Jager', de oude herberg, die op de Brink van het dorpje Oosterveen stond. Sindsdien is hier veel veranderd. Rond het dorp zijn woonwijken gebouwd; daar staan nu keurige huizen, met mime, lichte kamers en een tuin rondom, voor de mensen van de Oliemaatschappij. Van de herberg is nog slechts de naam overgebleven, sedert de slopershamers de oude muren hebben omvergehaald, en timmerlieden en metselaars, uit Zwolle en nog verder, op dezelfde plek een hotel met zestien kamers en twee badka mers hebben doen verrijzen. En zelfs die naam is eigenlijk niet meer juist, nu tot ver in de omtrek boortorens en oliepompen zijn geplaatst, en de bedrijvigheid van de Maatschappij het wild heeft verontrust, zodat niet meer zo druk in de omgeving wordt gejaagd als vroeger. Wel klinken er in het najaar nog schoten, maar deze worden gelost door mensen uit het dorp, en zelfs zij bezoeken 'De Koene Jager' niet meer na afloop van de jacht, omdat ze zich daar, in de diepe, behaaglijke fau teuils, vreemdelingen voelen. En als ze terugkeren uit het veld, drinken ze hun borrel in het kleine kroegje van Willem Heerkens, die er vroeger om bekend stond, dat hij er niet bang voor was water bij de jenever te doen. Maar dat hadden ze hem gauw afgeleerd! Willems kroegje ligt helemaal aan het Oosteinde, op een steenworp afstand van de Duitse grens. Ze zitten daar dan in de gelagkamer op de harde, houten stoe len; de buit ligt aan hun voeten op de plankenvloer, waarop ze hun sigareneindjes mogen uittrappen, en ze spuwen hun stralen tabakssap precies in de drie kante bakken, die onder de tafeltjes staan. Bij het binnenkomen zijn ze meestal zwijgzaam, maar na het derde of vierde glas komen de jachtverhalen van vroeger los - van vroeger, toen alles nog heel anders was, en toen hier echte heren uit andere pro vincies kwamen jagen! Weet Willem nog wel, hoe het hele dorp op de kop stond, toen Piet Zorgdrager op één middag zesenveertig hazen neerlegde? En van die bok, waar die stinkend-rijke notaris uit Gro ningen dagenlang op loerde, en die hem toen voor de neus werd weggeschoten door Pieter Kaster- mans, schele Pieter, die een jaar later stomdronken achter de boerderij van Daems in de sloot liep, en jammerlijk verdronk? En weet Willem nog wel. Willem Heerkens knikt onveranderlijk bij hun woorden, zwijgend, want hij is nooit erg praterig geweest. Hij geeft hun altijd gelijk, ook als hun han den wel eens wat erg ver vaneengaan, wanneer ze de afmetingen van een bijna geschoten wild aange ven. Want het gaat Willem goed, sinds Toontje Kei zer zijn hotel bouwde; dat hotel met een echte eet zaal en een chic café, waar de notabelen van Oos terveen en de stadse heren en dames van de Maat schappij worden bediend door een kelner in rok. In het kroegje van Willem, waar de jenever zo slap was, zat bijna nooit meer iemand, tot het Toontje in het hoofd sloeg met dat hotel, waarmee hij zijn vaste klanten van vroeger verjoeg. En Willem ont ving deze eenvoudigen met vreugde... Toon Keizer voelde geen verdriet, toen zijn laatste, oude klanten zich niet meer lieten zien. Zijn schoonvader ging het aan het hart, maar hem kon het weinig schelen. De meesten waren eigenlijk al weggebleven voor hij pogingen aanwendde, om werkelijkheid te maken van zijn droom - het hotel - maar hun plaatsen waren, reeds voor hun vertrek, al min of meer ingenomen door de mensen van de Maatschappij, en door diegenen uit het dorp, die met de Maatschappij meegroeiden. Het was een geleidelijke verschuiving geweest, die Toontje geen schade had berokkend en ook geen innerlijke pijn. Want hij was immers niet van hier? Hij was niet van hier, nee, en niemand heeft in het begin ooit goed begrepen, wat de knappe Zwaantje Biersteker eigenlijk in de schriele Toontje Keizer zag, dat kleine mannetje, met het muizengezichtje en het hoge stemmetje. Ook haar vader begreep het niet, en Zwaantje werd eensklaps een zorgen kind, toen de eerste vechtpartij om haar ontstond tussen Toontje en de bijna tweemaal zo grote Hendrik Mants. Tot ieders verbazing werd die vechtpartij door Toontje gewormen. Dat gebeurde op een zaterdag avond in het najaar, toen Toontje voor het eerst binnen de muren van 'De Koene Jager' verscheen. Het was er druk; de oudere mannen zaten op hun vaste plaats, aan de ronde tafel, en de jongeren zaten bij de ramen. Een paar speelden luidruchtig biljart. Hendrik Mants leunde tegen de toog. Zwaantje stond naast haar vader en spoelde gla zen. Zij had de hele avond al iets afwezigs, en haar blik ging haast voortdurend verstolen naar de klok en van de klok naar de deur. Dit was Hendrik, die al maandenlang werk van haar maakte, niet ont gaan. Hij stond zich te ergeren, omdat zij hem bijna niet scheen te zien en hem nauwelijks ant woord gaf, als hij het woord tot haar richtte. Ook haar vader was het opgevallen, dat zij niet met haar gedachten bij haar werk was. Hij had haar al enige keren moeten aanstoten, om haar op de gebruikte glazen attent te maken, als zij die had vergeten en weer op haar stoel was gaan zitten met haar handwerkje. Wat dat wicht toch wel mocht hebben? vroeg Jan Biersteker zich af. Er kwam de laatste weken bijna geen woord uit, en soms kon zij zo stil zitten glimlachen, dat het wel leek alsof zij niet goed meer bij haar verstand was. De kastelein kreeg Toontje in de gaten, doordat hij zich tot Zwaantje wendde. Hij wilde haar zeggen dat zij even moest opletten; het bier sloeg uit, en hij moest naar de kelder om een nieuw vat aan te slaan. De kraan rochelde, en het schuim spatte rond. Jan draaide zich naar zijn dochter toe, maar verder bracht hij het niet. Zwaantje had een kleur tot ach ter haar oren, en zij staarde met wijdopen ogen naar de deur. Hij volgde haar blik. Op de drempel zag hij een klein, min ventje staan, dat plezierig lachend naar Zwaantje knikte. Het ventje sloot de deur en kwam met kwieke pasjes nader. Jan Biersteker wendde zich opnieuw naar zijn dochter. Zij hield de blik nu neergeslagen, en haar handen tastten onzeker naar de doek en de glazen. - Die twee zien elkaar niet voor het eerst, dacht Jan. - Maar hoe kan dat? Hij draaide zich om naar de glazen opstand achter zich, en nam een sigaar uit het kistje. Hij beet er de punt af en verwijderde het bandje. Vervolgens stak hij haar aan. En toen hoorde hij een hoog, vriendelijk stemmetje: Goedenavond allemaal! Zo, Zwaantje! Hoe staat het leven, wicht?" De kastelein kreeg een schok. Hij wierp de afge brande lucifer met kracht in de asbak. Toen de blauwe rookwolk voor zijn ogen was opgetrokken, keek hij in een smal, vriendelijk gezicht, waarin een paar heel lichtblauwe ogen vrolijk blonken. „Een jonge borrel, alsjeblieft", zei het ventje. Toen richtte hij zich weer tot Zwaantje. „Nou, Zwaan tje? Zeg eens wat?" (wordt vervolgd) iVU' K,^BiKBIDE Middelharnis Hellevoetsluis VBiHlHZBiS Tel. (0187) 482188 Tei. (0181)320016 Zierikzee Oud-Beijerland Tel. (0111) 413163 Tel. (0186)613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5