EIIAIIDEII-tllEUWS NIEUWS uit de kerken Overdenking Eerste van twee Bachconcerten in Sommelsdijk VIDEO-MIDDAG Buurtver. 'West' uit de Heilige Schrift 7 II" HET ,KIJK VENSTER Rozegeur en maneschijn?!? OPHALEN OUD PAPIER VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 31 JANUARI 1997 No. 6573 Blik op kerk "yP en samenleving Cj - Abortus opnieuw in discussie - Te ver of niet ver genoeg - Een vluclitweg? Nu de discussie rondom de abortus op nieuw is opgelaaid heeft dat z'n weerslag op dag-, week-, en kerkbladen. ledere commentator en opinievormer voelt zich aan z'n standje verplicht om er z'n licht over te laten schijnen, maar het is natuur lijk moeilijk om nog iets nieuws te beden ken, dat niet ook al door anderen gezegd of geschreven is. Verwacht u dus niet van mij dat ik ook nog mijn steentje bijdraag, daarvoor kunt u elders beter terecht. De aanleiding kan bekend zijn. De VARA onthulde dat er met de regels, in de wet vastgesteld, een loopje wordt ge nomen. De noodsituatie waarin de vrouw moet verkeren wordt heel ruim uitge legd. Een geplande vakantie, een kleine handicap aan het verwachte kind, het verkeerde geslacht, zelfs een regenbui kan het motief voor een abortus zijn. De klant is koning! De minister van volksgezondheid gooide nog wat olie op het vuur door begrip te tonen voor moeders die een abortus aan vragen omdat het wéér een meisje is, ter wijl het een jongen moest zijn. Later heeft mevrouw Borst dat, onder druk van de publieke opinie, weer wat genuan ceerd en afgezwakt. Maar intussen was de storm opgestoken, omdat velen zich gingen afvragen: kan dat nu allemaal in Nederland? Er zal nu wel wat aan de wet gesleuteld worden, of er zal misschien wat beter gekeken worden of de wet wordt nage leefd. In ieder geval kunnen we van te voren wel uitrekenen hoe eventuele nieu we bepalingen zullen worden ontvangen. Voor de een zal het niet ver genoeg gaan, want die wil abortus vrijgeven. En voor de ander zal het juist te ver zijn, want die wil abortus categorisch verbieden. We hebben nu eenmaal te doen met een plu riforme samenleving. Aan de rechterzijde van de Gerefor meerde Gezindte is ineens een opmerke lijke eensgezindheid te constateren wan neer het aankomt op verzet tegen abortus en ook euthanasie... Terwijl kerken en richtingen elkaar om andere zaken voort durend in de haren vliegen. Ik werd dan ook getroffen door een op merking die ds. J. Maasland te Bameveld (voorheen te Middelhamis) maakte tij den zijn lezing voor de predikantencon ferentie, begin januari. Hij suggereerde dat we bij ethische kwesties als abortus en euthanasie met elkaar een soort vluchtweg inslaan om het eigen onver mogen te ontlopen wanneer bijvoorbeeld het doorgeven van de Gereformeerde Tra ditie aan de orde is. Hij zal daar zo ongeveer mee bedoeld hebben dat we als kerken te weinig weer stand bieden aan de ontkerstening van de samenleving, eigenlijk geen adequaat antwoord hebben op de levensvragen van de moderne mens, en daarom onze verontwaardiging lucht geven in deze zaken waarover wij het in ieder geval met elkaar eens zijn. Ik moet zeggen: voor mij was het een doordenkertje. Kort gezegd: waarom kunnen we elkaar vinden op het terrein van de ethiek, en niet op dat van de dog matiek en de kerk? Wie het weet mag het zeggen. Waarnemer Dit is het thema van de moedergroepbijeenkomsten van La Leche League. We gaan het hebben over borstvoeding geven in de eerste weken. Aandachtspunten die aan de orde komen zijn: - Wat kun je allemaal verwachten met borstvoeding. - Ben je extra vermoeid? - Als de baby niet meewerkt! - Dit kun je er zelf aan doen! Een ieder die belangstelling heeft voor het geven voor borstvoeding is van harte welkom. De bijeenkomsten zijn op woensdag 5 februari in Sommelsdijk, Nachtegaal straat 10; en in Ouddorp op dinsdag 11 februari, Molentienden 102. De avonden beginnen om 20.00 uur tot 22.00 uur. Graag tot ziens. Voor hulp en/of meer informatie kunt u bellen met Carla van Gils, tel. (0187) 631716 of Anneke Akershoeli, tel. (0187) 682999. Wij verhuren ook de electrische kolf. De Plaatselijke Commissie Welzijns werk voor Ouderen te Oude Tonge, orga niseert op woensdag 19 februari 1997 a.s. een video-middag. Er wordt die middag een video gedraaid van gejaagd door de wind. De middag kan bezocht worden door per sonen vanaf 55 jaar en ouder en bestemd voor personen vanuit Oostflakkee. De middag begint om 13.00 uur en de zaal is open vanaf 12.30 uur. De koffie en thee staat klaar en de kosten zijn 1,00 per persoon. De middag vindt plaats in het Info-Cen- trum, Bemhardstraat 27. Opgave is niet nodig, alleen zij voor wie de afstand te ver is en opgehaald willen worden moeten dit even melden op tel. 641344 tijdens de kantooruren. Komt u gerust kijken, het verplicht u tot niets en u zit lekker warm. Tot ziens op 19 februari 1997 a.s. NED. HERV. KERK Beroepen te Kierden G. van Meijeren te Meeuwen; te 't Harde (2e predikantsplaats) J. J. W. Mouthaan te Bodegraven; te Papendrecht C. van Vliet te Aalst (Gld.); te Enschede C. G. J. de Jong, eervol ontheven, wo nende te Ede; te Oude Tonge G. C. de Jong te Sliedrecht; te Streefkerk P. Mo lenaar te Woudenberg. Aangenomen naar Rockanje W. van den Hul te Oud- Loosdrecht. Bedankt voor Nieuw-Vennep (toez.) D. van Duij- venbode te Nieuwendijk; voor Lemele A. J. Verbeek te Gorredijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Laren (SoW) als ziekenhuispastor Gooi-Noord F. J. van Ree te Hilversum, die dit beroep heeft aangenomen; te Laren (SoW) (part-time) als geestelijk verzorger van verpleeghuis De Stichtse Hof M. A. Lamain, kandidaat te Amster dam, die dit beroep heeft aangenomen; te Oldenzaal (part-time) drs. J. Bos te Almelo (part-time), die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Aangenomen naar Rijnsburg P. L. Storm te Temeuzen, die bedankte voor Dronten (wijk Zuid); naar Emmen F. J. Bijzet te Mariënberg. Stationsweg 16 3241 EA Middelharnis Tel. (0187)487173 Fax (0187) 48 78 05 U heeft problemen met uw aangifte inkomstenbelasting? Bel ons en wij lossen het op NED. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten-Spakenburg E. A. W. Mouissie, 1.1. predikant te Carambei (Bra zilië), wonende te Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Utrecht-West P. D. J. Buijs te Veenen- daal (Pniëlkerk) en J. Westerink te Bun schoten. Beroepen te Huizen J. Plantinga te Groningen. Beroepen te Dordrecht W. Visscher te Amersfoort; te Alblasserdam J. W. Verweij te Rijssen. Bedankt voor Arnhem C. G. Vreugdenhil te Lely stad; voor Rilland-Bath A. Bac te Bode graven; voor Middelburg-Zuid A. B. van der Heiden Utrecht; voor Poortugaal A. F. Honkoop te Wageningen; voor 's- Gravenzande P. Mulder te Capelle aan den IJssel/Middelwatering. DIRKSLAND Op 6 februari zal in de Victoriahal te Dirksland een GELD-BINGO worden georganiseerd door Buurtvereniging 'West'. Er zullen 8 rondes en 1 Super- ronde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg te Dirksland opent haar deuren om 19.30 uur. En de Bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat Buurtvereniging 'West' garant voor een klinkend prijzenpakket. Dus kom allemaal, voor een gezellige avond en wie weet... voor een van de vele klinkende prijzen. Graag tot ziens op donderdag 6 februari. GOEDEREEDE De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo te Goedereede haalt zaterdag weer oud papier op in Goedereede, Havenhoofd en in de Oostdijk. Wij verzoeken u of u het oud papier vanaf 8.30 uur goed gebun deld buiten wil zetten. Een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. (Johannes 9:25b) Dit overbekende woord van de blindge borene, klinkt als een jubel. Het klimt als het ware uit zijn hart omhoog, nu hij hier staat voor de Joodse Raad, om zich te verantwoorden over de weldaad, die hij van de Heere Jezus ontvangen heeft. Het is eigenlijk te dwaas om over te spreken: je verantwoorden over een wel daad, die je ontving. Maar ja, die knappe mannen, die daar zaten en die geroepen waren om het volk te leiden in geestelijke zaken, legden het er op toe, om die eenvoudige man zo ver te krijgen, dat hij de persoon van de Heere Jezus Christus bij zijn genezing zou uitschakelen. Zij verklaren dan ook, dat zij als geeste lijke leidslieden zeker weten, dat de Heere Jezus een zondaar is. En het is voor hen vanzelfsprekend, dat als zij, mannen van het vak, een uit spraak doen over de Heere Jezus Christus of over de Bijbel, dan moeten die eenvoudigen, die de Wet toch niet kennen, maar zwijgen. Maar die blindgeborene is het daar hele maal niet mee eens. Die twistende raadsheren kunnen hem door al hun verklaringen niet aan het wankelen brengen. Hij heeft de macht van de Heiland in zijn leven ervaren. En al moet hij dan het antwoord op hun bedenkingen schuldig blijven, toch geeft hij niet toe. Hij staat daar midden in een kring van vijanden met de rotsvaste belijdenis: Een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Gelukkig de mens, die dit weten mag in geestelijk opzicht. Wanneer we om ons heen zien, dan mogen we opmerken, dat onze tijd gekenmerkt wordt door het streven om alles te weten. En wat dat betreft heeft de wetenschap de laatste jaren een geweldige vlucht genomen. Ja en wie niet wil achterblijven, die is wel verplicht om al zijn kracht in te spannen en al zijn tijd hieraan te beste den. Ik wil daarvan geen kwaad woord zeggen, want het is goed om ook in die dingen bezig te zijn. Maar de Heere Jezus spreekt over dat ene, dat nodig is, en wat wordt dat toch veel gemist. Hij spreekt over het zoeken van het Koninkrijk van God in de aller eerste plaats. Juist die kennis is onmis baar. Wat heb ik er aan, waimeer ik aan het eind van mijn leven precies kan ver tellen, hoe de namen der sterren zijn, of dat ik met u kan spreken over de gehei men van de diepte van de zee. Zou mij dat rust geven? Zou ik daarmee kunnen sterven? Wat geeft het mij, warmeer ik alle kennis van de wereld bezat en had dit ene niet? Waar zou dan mijn hoop, mijn zaligheid en heerlijkheid zijn? Zou dat niet ver schrikkelijk zijn? En geloof me maar gerust, wat komen we juist daar de belijdenis van deze man weinig tegen. Een ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Welgelukzalig de mens, die dit als de blindgeborene zeggen kan. Een ding weet üc, dat ik in de duisternis wandelde, maar dat Hij het licht deed opgaan in mijn ziel. Daarom gaat het nu in het leven van u en jou en mij. Toen we het Kerstfeest mochten vieren hebben we gehoord: het volk dat in duis ternis wandelt, zal een groot licht zien. Daar moet het ons om gaan. En dan is het heel duidelijk: wij zijn mensen van de duisternis. En we hebben de duister nis liever gehad dan het Licht. Hij de Heere Jezus Christus is het Licht. En nu bid ik u van harte toe, dat de Hei lige Geest het ons leren gaat, dat wij dood zijn in zonden en misdaden, maar dat in Hem nu het leven te vinden is. Dat we een biddend en afhankelijk leven zouden kennen, waar we worstelen bij de Heere om genade en ontferming. Totdat ook in ons hart de belijdenis geboren wordt: Een ding weet ik, dat ik in mezelf een onheilige verloren zondaar ben, maar dat het Kind van Bethlehem, de Man van smarten, mijn Middelaar is. Een ding weet ik, dat waar aan mijn kant alles verloren was. Hij me heeft aange raakt met Zijn genade. Een ding weet ik, dat ik blind was en dat ik nu zie, de heerlijkheid Gods. Die heer lijkheid, waar heel de Kerk eenmaal mag en zal binnengaan. Zalig als je zo Christus mag kennen. En wanneer we nog blind zijn, laat ons dan roepen met die andere blinde, Barti- meüs: Heere ontferm u over mij, opdat ik ziende mag worden. AS Op D.V. zaterdag 8 februari aan staande hoopt organist Paul Kie viet het eerste concert in een serie van twee te verzorgen. Beide orgel- bespelingen cirkelen rond het thema 'Johann Sebastian Bach'. Dit concert vindt plaats rond het prachtige Meere-orgel in de Her vormde Kerk in Sommelsdijk. Het tweede, op D.V. zaterdag 15 maart, wordt gegeven op het grote Leef- lang-orgel in de Hervormde Kerk te Middelharnis. Het Sommels- dijkse concert heeft als inhoud het wat kleinere werk van zowel Bach als de generatie(s) na hem. In Mid delharnis staat vooral het meer monumentale werk van de groot meester centraal. U wordt bij deze alvast voor beide concerten uitge nodigd! In dit artikel geven we een korte toelich ting op het Sommeisdijkse programma. Uitgevoerd worden onder meer de com plete 'Acht kleintjes', of, wat officiëler, de Acht kleine Praludien und Fugen. Al geruime tijd breken de musicologen zich het hoofd over de vraag of deze stukken nu wel of niet van Bach afkom stig zijn. Wel begrijpelijk, want juist het meest bekende handschrift, dat wordt bewaard in de staatsbibliotheek in Berlijn, heeft in de titelaanduiding achter de naam J. S. Bach een vraagteken staan! Intussen genieten we als orgelspelers intens van deze fraaie collectie muziek. En ach, stel dat ze inderdaad door Bachs beste leer ling Johann Ludwig Krebs zijn gecom poneerd, dan nog zijn ze zeer de moeite waard als fijne speelmuziek. Tip: neem gerust uw of jouw exemplaar van de 'Acht kleintjes' mee om tijdens het con cert mee te lezen! Minder bekend, maar van grote klasse zijn de Vier Duetten uit het 'Dritter Theil der Clavierübung' (ook wel de Grote Or- gelmis genoemd). Dat 'Dritter Theil' wordt gevormd door een serie monu mentale koraalbewerkingen, omlijst door de grote Preludium en Fuga Es-Dur. De vier Duetten zijn uiterst subtiele, fijnzin nige stukken, zeer knap gecomponeerd maar bovendien uitermate fraai. Het koraalvoorspel 'Der Tag ist hin, mein Jesu bei mir bleibe' is, in tegen stelling tot de hierboven genoemde stuk ken, niet van Bach. Het vloeide uit de ganzeveer van Johann Christoph Oley (1738-1789), die als 11-jarige jongeman overigens nog wel les van hem heeft ge had. Direkt herkent u de melodie van 'onze' Psalm 8. In het 18e eeuwse Duits land kreeg de Geneefse psalmmelodie de tekst van dit avondlied mee. Oley's be werking is van een serene rust en een voud. Van een opgewekt karakter zijn de drie bewerkingen die Johann Ludwig Krebs (zie boven) schreef over het bekende 'Jesu, meine Freude'. Ze komen voor in zijn Clavierübung, waarin hij van een dertiental liederen steeds drie stukken schrijft: een vrije inleiding, een koraalbe werking en een koraalzetting. Originele, frisse muziek, die een goed beeld geeft van de manier waarop Krebs in zijn tijd de traditie voortzet: beïnvloed door leer meester Bach, mèt een forse scheut laat 18e eeuwse galante stijl. Dat maakt deze muziek juist zo interessant: heel de stijl- ontwikkelinge van die tijd komt er in mee. Tenslotte: op een geheel onverwachte manier kwam organist Paul Kieviet in het bezit van composities van de onbe kende Johann Gottfried Krebs (1741- 1814), zoon van J. L., en als zodanig een muzikale 'kleinzoon' van Bach. Eén van de nazaten uit de Krebs-familie woont namelijk in een klein Zeeuws dorpje. Deze Krebs verzamelt naarstig allerlei Krebs-muziek, en dan vooral de onbe kende. Van deze J. G. Krebs hoort u het Divertimento 'Die Freude'. Onbekom merde speelmuziek, die doet denken aan de grote componisten van die tijd, zoals Haydn en Mozart. Interessant is hier uiteraard de vergelijking met de bewer kingen van zijn vader Johann Ludwig over het lied 'Jesu, meine Freude', die we even daarvoor hebben gehoord! Samenvattend: een Bach-concert waarin een heel stuk ontwikkeling na Bach mee klinkt. Het is eigenlijk overbodig, maar toch: niet alleen de prachtige muziek, maar ook het orgel draagt in niet geringe mate bij tot het welslagen van dit con cert. Hartelijk welkom... Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, wel is er een collecte aan de uitgang. inn^nnt^^ -25- Al haar vragen bleven zonder oplossing! „Toe Gree, kijk dan, daar!" en Em, onge duldig, dat haar zuster op haar praten geen antwoord geeft, streelt met haar kleine hand Greets bleke wang. Greet kijkt op. Ja, daar komt een meisje, wat verlegen, onzeker voortstappend op het haar blijk baar onbekende wegje. Eensklaps uit ze een kreet van blijdschap en snelt in een drafje op Gréet toe, terwijl ze juicht: „Gree, o Gree, dag Gree!" En ze vliegt Greet om de hals. Greet herkent tot haar grote verwondering in de onverwachte gast Emmy Barends. Ze laat haar naaiwerk vallen en kust de kleine harte lijk op het voorhoofd. De andere Em staat verwonderd, half jaloers het vreemde toneeltje gade te slaan. Greet merkt het. „Kijk Em", zegt ze tegen haar zusje, „dit is nu de andere Emmy, waar ik je weleens van verteld heb", en onder het spreken haalt ze haar naar zich toe. De twee Emmy's kijken elkaar verwonderd aan. Greet weet ze wel elkaar nader te brengen. „Is ditje zusje, Gree, waar je me van verteld hebt?" vraagt de andere op haar beurt, terwijl ze heel ver trouwelijk haar hand op haar naamgenootjes schou der legt. „Ja", zegt Greet, „dat is ze". „Maar", valt Emmy Barends ineens uit, „zeg Gree, waarom kom je nu nooit meer bij ons naaien? Er komt nu elke week een andere, maar daar houd ik niet van hoor. Die praat haast nooit tegen me en ze kan helemaal niet vertellen, o Gree!" valt ze zich zelf weer in de rede, „toe, vertel nu weer eens van de Heere Jezus, of van Jozef. Kee doet het ook wel eens, als we aan het wandelen zijn, maar die kan het lang zo mooi niet. Doe je het, Gree? Ja?" en ze vleit haar krullebol tegen Greets borst en kijkt haar met de blauwe ogen vriendelijk smekend aan. Greet antwoordt niet dadelijk. „Toe Gree", dringt de kleine nogmaals aan, „och, asjeblieft, doe het dan. De heb al zo lang op je ge wacht en je kwam maar niet, ik had er heus verdriet van. En hoor eens, Gree, mijn gebedje dat je me geleerd heb, ken ik nog. Moe niet. Maar ik had het goed onthouden en ik mocht het van Moe toch elke avond opzeggen, vóór ik naar bed ga. Waarom zou Moe het niet bidden Gree? En Pa?" „De weet het niet, Em; maar ken jij het nog, ja?" „Helemaal Gree; maar toe, nu moet je vertellen; heel even maar, doe je het?" „Zeg eens Em", antwoordt Greet, „hoe kom je eigenlijk hier?" „Dat weet ik niet, Gree". „Weet je dat niet?" vraagt Greet hoogst verwon derd. „Nee, want ik was met Keetje een eind het strand opgegaan en Kee ging een beetje praten met een ander meisje en toen gingen ze zitten op een duin en toen ging ik een beetje lopen spelen en ik zag Kee niet meer, en ineens was ik hier op dit paadje en zag ik jullie zitten, o Gree, wat een lief huisje, daar je in woont. Is je moeder thuis?" Het komt er alles achter elkaar uit; zo echt kinder lijk, dat Greet niet kan nalaten te glimlachen. Bij de laatste vraag van de kleine praatster krijgt haar gezicht een ernstiger uitdrukking en ze antwoordt zacht: „Nee Em, Moeder is niet meer thuis. Moeder is in de hemel". „Daar?" vraagt het kleine meisje, en ze wijst met haar vinger omhoog naar de blauwe lucht. „Bij de Heere Jezus?" ,Ja", zegt Greet. „Hoor eens Em, je moet teruggaan hoor, want Kee zal ongerust zijn en niet weten, waar je zit. Ben je al lang weg?" „Al een hele tijd, want ik was zo moe en het was zo warm tussen het duin en ik ben eerst een beetje gaan zitten en ik heb gedroomd ook". „Gedroomd, hier in de duinen?" „Ja heus, op zo'n mooi, stil plekje. En toen ik wak ker werd, ben ik hierheen gekomen". „Nu", zegt Greet, „dan zal Kee wel heel ongerust over je wezen en je moe en pa misschien ook wel. Kom, laat ik je maar gauw terugbrengen hé?" „Hè nee", en de teleurstelling is heel duidelijk op het lieve gezichtje te lezen; „eerst nog even vertel len hé Gree? Toe, héél even maar!" „Goed dan", beslist Gree, „maar even hoor. En dan breng ik je weg". Nauwelijks is dat afgesproken, of Em Barends zet zich op een laag bankje aan Greets voeten en wacht met een hoog-emstig gezichtje, de handen op de knieën gevouwen en de ogen onafgewend naar Greet gericht. Emmy Harmsma neemt naast haar plaats en legt vertrouwelijk haar arm om haar nicht jes hals. En Greet moet vertellen. Ze doet het zo eenvoudig als ze het kan. Ze vertelt van het dochtertje van Jaïrus. Onafgebroken staart Emmy haar aan en luistert vol spanning, heel vertrouwelijk tegen Em aangeleund. Greet heeft haar volle aandacht bij die twee. En de kleinen hebben nergens oog of oor voor, dan voor Greets vertelling. „Toen kwam er", vertelt Greet, „een man tussen al het volk door naar Jaïrus. Hij zei stilletjes tegen hem, dat hij maar niet meer vragen moest of de Heere Jezus mee wou gaan om zijn dochtertje te ge nezen, want dat het meisje al dood was. „Em!" klonk opeens een harde stem. Het is Emmy of ze in eens in een andere wereld wordt verplaatst. Alle drie wenden het hoofd om naar de kant, waar de stem gehoord wordt. Daar staat op enige afstand, met boos gezicht, mijn heer Barends. Dreigend kijken zijn ogen Emmy, en dan weer Greet aan. „Kom hier Em, dadelijk!" en hij stampt vol ergernis op de grond. Hij kan het niet verdragen, dat zijn kind, zijn doch tertje zich bevindt in het gezelschap van dat schooi ersvolk. Zijn trots wordt er door gekwetst. Werd hij niet door die Steven beledigd? Hadden ze hem niet hooghartig de aalmoes teruggestuurd, die hij hun had geschonken? Zeker, hij was blij, dat hij Em terugzag. Hij had er lang genoeg naar gezocht; maar dat hij ze in dit gezelschap aantrof, was hem meer dan ergerlijk. „Kom Em, kom dan!" Zijn stem klinkt boos en onvriendelijk. „O pa", roept Em, „hier is nu eindelijk Greet! De heb ze gevonden. En ze vertelt juist zo mooi, pa, mag ik nog even. „Zul je komen, ogenblikkelijk!" en er is zulk een dreigende klank in zijn stem, dat Em er van beeft. „Laat dat kind los, laat ze lös, daar hóór je niet. Kom hier!"... „Gauw, Em ga maar gauw", zegt Greet met ge smoorde stem. Ze voelt de belediging, die er in dit dringend roepen ligt, zeer goed. Emmy's gezichtje is heel bleek geworden. Een paar dikke tranen springen haar in de ogen. Werktuigelijk gaat ze op haar vader toe. (wordt vervolgd) GEREF. GEMEENTEN DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tei. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5