EIÜVI1DEI1-I1IEUW5 Overdenking vfAspuy Goereese schaatser succesvol in marathonklassieker C.P.B. 'Goeree' uit de Heilige Schrift Middelharnis is waterleiding- breuken in Kon. Julianaweg te Sommelsdijk beu LEGO-MIDDAG HET ,KIJKVENSTER Open huis Albeda College Oude Tonge Een vaste Burcht VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 17 JANUARI 1997 No. 6569 Blik op kerk -^P en samenleving ij - Een moeilijke opgave - Een onchristelijk leven - Onze taak en roeping Er ligt een brief voor me, die de redaktie aan me doorstuurde, en waarvan ik eigenlijk niet weet wat ik ermee aan moet. Hij werd geschreven naar aanlei ding van plaatselijke toestanden en mis standen, waarvan ik niet, of althans slechts zeer oppervlakkig op de hoogte ben, en waarover ik dus ook niet be voegd ben te oordelen. Mijn correspon dente merkt tussen de regels door op: „Daar schrijft u niet over". Wanneer dat bedoeld is als een stil verwijt, dan is dat niet terecht, want ik kijk wel uit om te schrijven over zaken waarvan ik het rechte verhaal niet weet. Er staat nu als gevolg van de lichte dooi water op het ijs, maar ook als het vriest is het altijd nog gevaarlijk zich op glad ijs te bege ven... De - in het oog van de schrijfster - loca le misstanden waren voor haar aanlei ding om haar hart te luchten over men sen, laat ik maar zeggen, bij wie leer en leven met elkaar in strijd zijn. Zij slaakte kreten als: „Stemmig gekleed slaan ze je met de bijbel om de oren". En: „Houd ze in de gaten, want 's zondags in de kerk zitten ze al klaar te maken wie ze 's maandags een poot kunnen uittrekken". Enzovoorts. Als buitenstaander kan ik uiteraard niet beoordelen wat daarvan waar is. De men sen van wie het gezegd wordt zijn me to taal onbekend, en ik zou me bezondigen door op een afstand over hen te oordelen. Natuurlijk weet ik best dat die mensen bestaan, niet alleen op 'het eiland', maar in alle tijden en plaatsen. Mensen die, zoals onze Catechismus zegt, 'onder een christelijke naam een onchristelijk leven leiden'. Mensen die in de leer heel recht zinnig zijn, en precies kunnen vertellen wat wel en wat niet door de beugel kan, terwijl hun eigen leven daarmee in strijd is. Zo'n leven is zeker niet tot eer van de Heere, en het is ook een anti-reclame voor de kerk en het geloof, want anderen zeggen: „Als dat het is, dan hoeft het voor mij niet". Daar zullen we het gauw over eens zijn. Nu moeten we, denk ik, voor één ding oppassen, namelijk dat we ons niet bo ven zulke mensen verheffen. De Parizeer uit de gelijkenis stond vóór in de tempel God te danken dat hij niet was zoals die tollenaar. Maar het gevaar is levensgroot dat wij God gaan danken dat we niet zijn zoals die vrome Parizeer... En dan zijn we op precies dezelfde plek aangeland. Het is onze plicht, wanneer de gelegen heid zich voordoet, onze naaste in alle liefde te wijzen op een levenspraktijk, die in strijd is met het Woord. En ook om voor hem te bidden dat hij van zijn verkeerde weg terugkomt. En daarbij onszelf niet te vergeten, want als de Heere ons er niet voor bewaart, zijn we In staat om ons aan dezelfde en nog veel grotere zonden schuldig te maken. Waarnemer Eerste plaats bij de veteranen! Zaterdag 11 januari werd in Zeven huizen een wedstrijd over 123.5 km gereden op de Rottemeren, hier start ten de Nederlandse marathontoppers in een wedstrijd over 13 ronden van bijna 10 km. Er kwamen ongeveer 90 schaatsers aan de start, waaronder Sieb Kuiper. Om 7.00 uur vertrek met schaatsmaat Pop Fontaine uit Haamstede, winnaar bij de veteranen van de eerder verreden marathon in Sluis, een uur in de auto naar Zevenhuizen,^presentielijst tekenen en omkleden in het zwembad aan de Rottemeren. Om 8.30 uur meldt zich Sieb's baas, dis- triktbeheerder Bert Verver van de Ver eniging Natuurmonumenten, hij zal deze wedstrijd de verzorging op zich nemen, een goede verzorging is tijdens zo'n wed strijd een must zegt Kuiper, eten en drin ken houden je op de been tijdens deze wedstrijden, die ruim drie uur duren, als je de verzorging overslaat is het gedaan, je moet eten en drinken voordat je honger of dorst krijgt, zoniet dan ontmoet je onherroepelijk de man met de hamer. De verzorging is dus zeer belangrijk en vindt plaats op een door de organisatie aangegeven plaats langs het parcours, hier worden tijdens het rijden de etens- zakjes door de verzorger aangegeven, een kunst op zich, je ziet dit tijdens de wedstrijd herhaaldelijk misgaan, men grijpt mis of het hengsel breekt, allemaal facetten die meespelen. Voor de start nog een warming-up, lopen en rekken om de spieren op bedrijfstem- peratuur te brengen. Om 9.15 uur worden de rijders wegge schoten en meteen wordt er een hoog tempo gereden, dit is volgens Kuiper ris kant, je weet nog niet waar de scheuren op het traject in het ijs zitten, enorm ge concentreerd schaatsen dus, je ziet tij dens de eerste ronde dan ook veel rijders onderuit gaan. Er wordt door de A-rijders meteen flink aan de boom geschud, zodat er al snel deelnemers moeten lossen, na 5 ronden rijdt Sieb nog als enige veteraan in de kopgroep, maar ook hij moet eraan ge loven, hij rijdt met z'n linkerschaats in een scheur, schiet helemaal door de sneeuwrand uit de baan en kan het te nauwernood op de been houden, de inspanning die daarna geleverd moet worden om een gat van 40 meter met de kopgroep te overbruggen, kost zoveel kracht, dat hij na nog 500 meter aanslui ting te hebben gehad de kopgroep moet laten gaan. Door op de achtervolgende groep te wachten herstelde Kuiper weer voldoen de om goed mee te kunnen, in deze groep bevonden zich de veteranen Rob bert Kamperman, Jan Wessels, Egbert Vossebelt en schaatsmaat Fop Fontaine, tot aan het eind van de wedstrijd werd er in de groep strijd geleverd en van de eer ste 35 rijders bleven er uiteindelijk 15 over die met elkaar de finale ingingen. Kuiper sprintte,naar vermogen en werd derde van de groep, maar liet de andere veteranen achter zich. Al 124 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. Op D.V. donderdag 23 januari a.s. hopen we onze eerste vergadering in 1997 te houden. Aanvang 20.00 uur in vereni gingsgebouw 'Oostdam' te Goedereede. Deze avond hebben we in ons midden Stichting 'de Wilde Ganzen'. In het kort hierover wat informatie. Sinds 1957 vragen de Wilde Ganzen iedere zondag aandacht voor een pro bleem ergens in de wereld. In een minuut wordt dit probleem uitgelegd, waarna een bijdrage wordt gevraagd. De Wilde Ganzen zijn in al die jaren vrijwel overal ter wereld neergestreken om snel nood te lenigen, om zo het lot van onze mede mens te verbeteren. U kunt hiervoor een gift overmaken op giro 40.000 van de Wilde Ganzen in Hil versum. Bij voorbaat dank. Dan nog een mededeling: Op 24 januari van lO.TO tot 21.00 uur en 25 januari van 10.00 tot 16.00 uur houdt kunsthandel/ lijstenmakerij 'de Waallijsten' en 'Dirk van Beest Keramiek' een expositie in 'Dorpstienden', te Ouddorp. Talloze mo gelijkheden in kleur, vorm, lijst e.d. wor den hier tentoongesteld. Toegang gratis. U bent van harte welkom. Bestuur C.P.B. 'Goeree' J. Klepper-Breeman, secr. Het Albeda College houdt op don derdag 30 januari a.s. vanaf 19.00 uur het jaarlijkse 'Open Huis' in het schoolgebouw aan de Mercu- riuslaan 16 te Oude Tonge. De school is gelegen achter het bussta tion en is daarom vanuit alle rich tingen gemakkelijk te bereiken. Het Albeda College werkt als regionaal opleidingencentrum actief mee aan de ontwikkeling van de regio. De leerling kan kiezen voor een economische oplei ding of voor een opleiding sociaal peda gogisch werk. Een economische opleiding kan op ver schillende niveaus worden gevolgd. Er is een basisberoepsopleiding (voorheen kmbo), een vakopleiding en middenka der/specialistenopleiding (voorheen meao). De opleidingsduur varieert van 2 tot 4 jaar. De leerstof is verdeeld in leerblokken (modulen) die samen een certificaat vor men. Indien alle certificaten zijn behaald komt de leerling in aanmerking voor het diploma. Dit diploma biedt een uitste- ,,God is ons een toevlucht en sterkte, Hij is krachtelijk bevonden een hulp in de benauwdheden. Daarom zullen wij niet vrezen. (Psalm 46:2 en 3a) Volgens sommige uitleggers is de histo rische achtergrond van psalm 46 de in vasie van Sanherib in het jaar 701 voor Christus. Op wondere wijze werd Jeruza lem gered uit de greep van deze Assy- rische koning (2 Koningen 18 en 19). Anderen menen, dat men deze psalm in breder perspectief moet zien. Het gaat volgens hen niet alleen over de bevrij ding van Jeruzalem. Veel meer moet men denken aan een wereldcatastrophe. Er wordt heengewezen naar het wereld einde. Hoe dit zij.in deze psalm staat centraal de nabijheid van God. De Heere verlaat de Zijnen nooit. Het is samen te vatten in één naam: 'Immanuel' 'God met ons'). Een naam die ook gegeven wordt aan de Heere Jezus Christus, in Wie God met ons is. De kerkhervormer Maarten Luther is in zijn leven door diepe geestelijke afgron den gegaan. Strijd en aanvechting waren hem bekende zaken. Voor hem is psalm 46 van grote waarde geweest. Vele malen heeft hij uit dit lied troost en kracht geput. Melanchton vertelt, dat Luther in moei lijke dagen vaak tot hem zei: „Philippus, laten wij de 46ste psalm zingen". Zo sprak deze psalm hem aan, dat ze hem inspireerde tot zijn zo bekende en veel gezongen lied: „Een vaste Burcht is onze God, een Toevlucht voor de Zijnen" Er is in psalm 46 heel wat in beweging. De aarde wordt verplaatst; bergen komen daverend in zee terecht; wateren zijn ge weldig in beroering (verzen 3 en 4). Heel de schepping schijnt met groot geweld te bezwijken. Ook de volkeren roeren zich heftig: „De heidenen raasden, de konink rijken bewogen zich" (vers 7). Geweldige beweging en groot rumoer. Ontzagwekkend! Angstaanjagend! Wie zou niet vrezen? En dan staat er, wonderlijk genoeg; „Wij zullen niet vrezen". De grondtoon van dit lied is niet angst en verslagenheid, maar een vast vertrou wen! Waarom vreest de dichter van psalm 46 niet? Wel, hij mag getuigen: „God is ons een toevlucht en sterkte. Hij is krachte lijk bevonden een hulp in benauwdhe den. „Daarom zullen wij niet vrezen". Dit vertrouwen is een geloofsvertrouwen in het hart van de dichter gewerkt. Dit geloofsvertrouwen hier bedoeld, is zo groot, dat het de vrees uitdrijft. Zelfs al zou de aarde van plaats veranderen en de bergen worden opgetild en midden in de zee gezet, dan nog zou de dichter niet vrezen. Deze God, Die Toevlucht en Sterkte is, mag hij aanbidden als zijn God. Hij is de Heere de God van het Verbond, de God van Jacob. Dat is de God, Die met Jacob worstelde en hem zegende. De God Die genadig wil zijn voor ieder, die bij Hem zijn heil zoekt temidden van alles wat tegen hem is Hij is een Toevlucht en Sterkte en daarom is Hij een hulp in benauwdheden. Hij wil voor ons zijn de vaste Burcht, waarheen we mogen vluchten met al onze zorgen voor de tijd en voor de eeuwigheid. In alle onzekerheid en angst voor wat in de toekomst gebeuren kan... er is een Schuilplaats! Door God de Vader gegeven in de Heere .Tezus Christus. Hij is die Schuilplaats. Reeds Jesaja profeteerde van Hem: „En die Man zal zijn als een verberging tegen de wind en een schuilplaats tegen de vloed..." Allen die geloven hebben in Hem een verberging. Ook voor de rechtvaardige toorn van God tegen de zonde zijn ze geborgen in de gerechtigheid van Chris tus. Voor allen die hun heil in Christus zoeken, geldt: de Heere is ons een toe vlucht en sterkte. Een vaste Burcht is onze God. Hij is krachtelijk bevonden een hulp in benauwdheden. In deze veilige Vesting toevlucht vinden, betekent niet een kalm en rustig leven leiden. „Het leven is geen vrede alhier, geen wapenstilstand vragen. Het leven is een strijdperk. Een ware gelovige is geroepen tot de strijd. „Strijdt om in te gaan!" Dat is meer dan kerkelijk activisme. Dat is een strijd op leven en dood. Een strijd tegen Satan, wereld en eigen vlees. Reeds toen wij werden gedoopt is voor ons gebeden dat wij zouden: „vromelijk tegen de zonde, de duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen mogen. Maar het ging niet van overwinning tot overwiiming. Veeleer van nederlaag naar nederlaag. We werden teruggeslagen, we liepen verwondingen op. We leerden, dat in ons geen kracht is tot de strijd. En we leerden bidden: „Verlos ons uit des bozen macht. Bescherm en sterk ons door uw kracht; Wij zijn toch zwak, zijn sterkte is groot, Dus zijn we elk ogenblik in nood; Hier komt nog vlees en wereld bij. Ai, sterk ons dan en maak ons vrij" Maar we mochten ook met Luther zin gen: „Ons staat een sterke Held terzij. Want deze God, Die een Toevlucht is, is ook een Sterkte. Hij is krachtelijk bevon den een hulp in benauwdheden. Eens komt aan die strijd een einde. Dan komt er vrede. De storm is dan uitgewoed. Dan blijft over de stilte. De rust voor het volk van God. Gelukkig de mens, die met zijn zonde en schuld, met zijn angsten en zorgen mag schuilen bij Hem, Die een Toevlucht is van geslacht tot geslacht. Het komt er op aan, deze God te kennen, de God van Jacob, de Immanuel. Is Hij door het geloof reeds uw God? In deze Toevlucht en Sterkte, deze Hulp en hoog Vertrek, kan een mens schuilen en er van zingen: „De Heer'de God der legerscharen. Is met ons, hoedt ons in gevaren; De Heer'de God van Jacobs zaad. Is ons een burcht, een toeverlaat" B. H.H. kend perspectief voor een goede maat schappelijke positie. In het schooljaar 1997/1998 start de op leiding Sociaal Pedagogisch Werker. Deze opleiding is gericht op het begelei den van mensen die (tijdelijk) meer be scherming of hulp nodig hebben. Het werkterrein van een Sociaal Pedago gisch Werker kan heel breed zijn; hij/zij zou kunnen gaan werken bij een instituut voor lichamelijk en/of verstandelijk ge handicapten, maar ook een basisschool kan tot het werkterrein behoren. Ook bij deze opleiding is de leerstof ver deeld in modulen. Er wordt veel tijd in geruimd voor de zogenaamde beroeps praktijkvorming, omdat juist in de prak tijk goed wordt geleerd wat er bij dit werk komt kijken. van o.a. orgels piano's vleugel versterking, etc. Sammelsdijk Telefoon 0187-482024 Verhuur in de meest brede zin! Middelharnis. Onlangs werd de Koningin Julianaweg te Sommels dijk voor de zoveelste maal gekon- fronteerd met een waterleiding- breuk. De weg is enige tijd afgeslo ten geweest voor alle verkeer. Maandagavond werd de kwestie aangeroerd tijdens de rondvraag in de commissie algemene be stuurszaken. Het moet nu maar eens voorgoed afgelopen zijn met de breuken want een en ander ver oorzaakt veel schade en overlast. Daar waren de commissieleden het allen mee eens. De heer Hutink (CDA) vroeg of de gemeente nu eens geen maatregelen kan nemen tegen het steeds opnieuw sprin gen van de transportleiding in de Kon. Julianaweg. Wethouder Slootweg be aamde dat dit een uiterst vervelende kwestie is. Inmiddels heeft er een gesprek plaats gevonden tussen de gemeente en de Delta Nutsbedrijven. Afgesproken is dat de waterleidingbuis een fundering van beton zal gaan krij gen. Het probleem wordt namelijk ver oorzaakt door het verzakken van de transportleiding. Daardoor ontstaan de breuken. Met het aanbrengen van een fundering van beton denkt men een afdoende oplossing te hebben bereikt. Bovendien gaf Slootweg aan, dat de weg door de diverse breuken ondermijnd is. Dit zal opgelost gaan worden door, mid dels te boren gaten in het wegdek, vloei baar beton te injekteren zodat de funde ring van de weg weer wordt hersteld. Volgens Slootweg is dit een heel norma le oplossing in dergelijke gevallen en wordt dit vaak toegepast. „Het blijkt goed te werken!" De kosten zijn voor rekening van Delta Nutsbedrijven. SOMMELSDIJK Op woensdag 22 januari wordt er een lego-middag georganiseerd in wijkge- bouw 'de Zwaluw', Sperwer 5 te Som melsdijk. Het is voor kinderen van 4 tot 12 jaar. De tijd is van 2 tot 4 uur. Er zijn weer mooie prijzen te winnen. De kosten zijn voor leden 1,00 en voor niet-leden 1,25. Neem je vriendje of vriendinnetje gezellig mee! Tot ziens in 'De Zwaluw'. DOOR DONKERE DAGEN Nu hoorde hij ze vóór, straks weer échter zich; 't was alsof een heel cordon van belagers rondom hem was getrokken. Het angstzweet stond hem op het voor hoofd, en, in weerwil van de gure Noord wester, had hij het heet, benauwend heet. Hij liep maar steeds voort; zonder pozen, totdat eindelijk de krachten hem geheel begaven; de weg scheen heel afgelegen; geen enkel geluid trof zijn oor. Daar rees aan de zijde van de weg een donker gevaarte op; het bleek een onbewoond huisje; geen lichtstraal kwam uit de gesloten blinden en het venster boven de deur was door steenworpen van baldadige jongens geheel verbrijzeld. Steven zocht de zijde, waar hij eniger mate tegen de wind was beschut en liet zich daar neervallen. Hij kon niet meer. Geleund tegen de ruwe muur joegen hem allerlei schriktonelen door de geest en indien zijn benen hem de dienst niet hadden ge weigerd, was hij stellig weer opgestaan en voort- gevlucht. Maar hij moest blijven zitten in verschrikkelijke eenzaamheid. Nog kon hij het zich niet indenken, wat eigenlijk was gebeurd, maar één ding stond met beangstigende zekerheid voor hem vast: hij was een moordenaar. En bij de wroeging over het bedreven kwaad, kwam de vrees voor ontdekking, voor vervolging. Zijn verhitte verbeelding toonde hem de geopende gevangenis, de schande der ver oordeling. Het hamerde in zijn hoofd, het joeg door zijn polsen; alles warrelde in zijn ontsteld brein door elkaar: Bram, Bronders, Greet, grootva der, oom Barends; en elke voorstelling was even schrikwekkend; beschuldigend. Het stormde in zijn hersens; het tuimelde en wielde alles door elkaar; het was hem, alsof hij zich in een grote fa briek bevond, met veel machines in volle werking, waar alles bonsde, schudde, trilde, stampte, en ter wijl hij een gevoel had, als werd hij door die dui zenden raderen heen en weer geworpen, dreunde door al dat zoevend gegons een doffe galm: moor denaar, moordenaar. Het bewustzijn verliet hem. Toen hij weer bij kennis kwam en de ogen opsloeg, zag hij boven zich enkele sterren, die nog slechts een flauwe glans gaven, terwijl in het oos ten de kim rood was gekleurd. Op eenmaal stond alles hem weer voor de geest. Wat te beginnen? Terug naar huis, was onmoge lijk. Maar waar dan heen? Zonder geld, zonder voedsel. Brandende tranen ontsprongen zijn ogen; rijkelijk stroomden ze. Zijn zonde stond hem in schrikkelijke helderheid voor de geest; heel zijn verkeerd gedrag van de laatste maanden. Bidden? Nee, hij had er de moed niet toe. Hij voelde zich diep ellendig en verlaten. Hij moest het maar alles opkroppen. En zijn misdaad werd een loden ge wicht, dat zijn ziel drukte, dat zijn gebed verhin derde; een slagboom, die hem scheidde van Greet, van Em, van grootvader, van heel zijn vroeger leven, van God! Ja, van God! In eigen kracht had hij gestaan, gestreden. Niet pès, maar reeds maanden achtereen. Zijn zonden verbloemd, allerminst beleden; voor zuster en grootvader niet, voor God niet. De gedachte om te bidden, zoals hij het vroeger vaak hartelijk kon doen, was hem vreemd geworden; daar was een scheiding gekomen tussen God en zijn ziel: de scheidsmuur van onbeleden schuld! Hij had er zich overheen gewerkt, meer en meer; zich ver trouwd gemaakt met de gedachte, om door voor beeldig gedrag, door nauwgezette plichtsbetrach ting de smet weg te wissen, die hij op zichzelf, op vaders en moeders nagedachtenis wierp; zichzelf in eigen oog te reinigen van de blaam, die hem dekte. Want in het diepst van zijn ziel verachtte hij zichzelf om zijn lafheid, om zijn onstandvastig heid. Hij zou die overwinnen, zich kloek tonen en sterk en welhaast zou zelfs de herinnering aan zijn verkeerd gedrag verdwijnen. Steven had gedaan als velen: hij bouwde zich een huis van zèlfvolma- king, en het stortte ineen als een kaartenhuis, toen maar even de storm van hartstocht opstak! De gedachte aan schuldbelijden was hem vreemd geworden; zó kon hij niet tot God naderen. En nu dan? Al zijn strijd in eigen kracht was uitgelopen op een smadelijke, schandelijke nederlaag en het pad, waarop hij de overwinning meende tegemoet te gaan, had hem gevoerd in een afgrond van jam mer! Kon hij dan nu het hart omhoog heffen tot God? Kon de bede om vergiffenis rijzen uit dit hart? Nee, deze zonde was te groot, dan dat ze hem vergeven werd. En alléén zat hij daar met zijn loodzwaar leed. Hij scheen in die enkele nacht jaren ouder geworden. Hij voelde zich diep ellendig. Nergens veilig. Zon der hulp. Verstoten van de mensen. Gescheiden van God. De schrik, de vrees overmeesterde hem opnieuw. Hij tastte in de zak, werktuiglijk; zijn hand raakte de beitel aan; hij trok hem te voorschijn; er kleefde bloed aan. En opnieuw stond het schrikbaar visioen hem voor de geest., dat hem huiveren deed, dat hem schichtig de ogen deed opslaan en schuwspiedend deed rondblikken. Achter het huis liep een sloot, hij slingerde zijn wapen, dat zijn aanklager zou kunnen worden, er in. Maar hij was daarmee niet van de drukkende last bevrijd, die hem neerboog; o, kon hij zó van zich afslingeren zijn angst, zijn wroeging! De natuur was na de stormachtige nacht weer tot rust gekomen. Heerlijk gloeide het purper op uit de kim en kleine vederwolkjes, hoger aan de hemel, bloosden in warme zonnestreling. De stille majesteit van de voorjaarsmorgen oefen de op de moede zwerven weinig invloed uit; ze vormde een schril contrast met zijn eigen onrust en gejaagdheid. Hij ging naar de slootkant en bette zich de klop pende slapen met het koele nat; hij streek de ver warde haren glad. Waar was hij? Achter zich, in het Westen, bemerkte hij de vage lijn van de dui nen; hij was er op aanmerkelijke afstand van ver wijderd. Hij moest dus voort, naar het oosten; de zon tegemoet. Vóór hem uit liep een grintweg, ta melijk breed, midden door de lage polderlanden, telkens gekruist door smallere, die er rechthoekig op stonden. Moest hij niet voort? Zou men hem zoeken? Hem achtervolgden? Ze ker; hij had geen tijd te verliezen; verder moest hij, altijd verder. Hij sneed van een knotwilg een dikke stok; hij had behoefte te leunen; zijn benen wei gerden bijna den dienst; het was de angst niet slechts, die ze zwaar maakten; hij voelde zich uit geput door honger en dorst. In zijn zak vond hij enige centen; het was het luttele zakgeld, dat Greet, de goede, trouwe zuster hem elke zaterdag avond had opgedrongen. Zou hij straks het wagen in ginds dorp een broodje te kopen, zou het niet al te gevaarlijk zijn? Werk tuiglijk liep hij maar voort, zich reppend zo veel hij kon. De zon was er al hoger gestegen en op de weg vertoonden zich telkens groepjes arbeiders, die zich naar de arbeid begaven. Als hij in hun na bijheid kwam, minderde hij zijn spoed, om geen argwaan te wekken en toch keek menigeen ter- sluiks om, wanneer men hem voorbij was; zo schuw was zijn blik, zo vreemd zijn gelaatsuit drukking, (wordt vervolgd) Jviweliers Opticiens ZUindpad 2--» - 3241 Ci.X IVlIddelhnrnU. f 0IH70-82S67 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 5