Dorpsvernieuwing Sommelsdijli Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 17 JANUARI 1997 SOMMELSDIJK - De dorpsver nieuwing is volop aan de gang. De eerste fase is in 1995 gereedgeko men. De tweede fase is door de langdurige regenperiode en de vroeg invallende vorst net niet meer in 1996 voltooid. Dit jaar zal met fase drie en vier begonnen worden. De dorpsvernieuwing beoogt het herstellen in oude luis ter van de historische kern van Sommelsdijk. Daarbij worden de daarvoor in aanmerking komende straten opnieuw bestraal, waarbij getracht wordt iedere weggebrui ker 'een eigen plaats' op de weg aan te wijzen. Tevens wordt de straatverlichting aangepast. Bo vendien zullen hier en daar open terreinen bebouwd worden. De werkzaamheden zullen uiteindelijk zorg gaan dragen voor een schitte rend historisch geheel. Sommelsdijk vormt een gaaf voorbeeld van het type 'Kerkring-Voorstraat- Dorp'. De oude kom heeft veel monu menten en beeldbepalende panden. Deze oude kern is dan ook aangewezen tot beschermd dorpsgezicht. Van bijzondere waarde zijn de gave straatwanden met kopgevels, de stedelijke allure van de Voorstraat en de fraaie houten boeren schuren. Op oude ansichten is goed te zien hoe de inrichting van het openbaar gebied er vroeger uitzag. Ook kan goed worden bepaald hoe de straten omstreeks 1900 waren ingedeeld en bestraat. De 'eigen stoepen' vormen een prachtige overgang tussen enerzijds de monumen tale panden en anderzijds de openbare straat. Het straatprofiel bestond vrijwel altijd uit gebakken straatklinkers. Enkele straten waren in het midden bestraat met basaltkeien, wat mede afhankelijk was van het verkeersgebruik. De rust en 'een voud' van de inrichting van het openbaar gebied ondersteunde de verscheidenheid in architectuur van de gevelwanden op harmonieuze wijze. Onsamenhangend De inrichting van het openbare gebied voldeed in de tachtiger jaren niet meer. De bestrating was vaak van slechte kwa liteit. Er waren weinig groen- en speel- voorzieningen. Opvallend was de onsa menhangende inrichting van het open baar gebied, niet alleen van de straten, maar ook van de overige inrichtingsele menten, zoals verlichting en meubilair. Vele straten in de oude kom hadden een profielbreedte van minder dan 6 meter. Derhalve vormde het parkeren in deze nauwe straten een obstEÜcel voor een aan gename woonsituatie. Daarentegen kon met name in de West-Krakeelstraat behoorlijk hard worden gereden vanwe ge de breedte van deze straat. Kortom het werd hoog tijd om het oude centrum van Sommelsdijk eens goed aan te pak ken. Knelpunten Eind 1988 heeft het kollege van Burgemeester en Wethouders van Middelharnis besloten het stads- en dorpsvernieuwingsbeleid na afronding van het dorpsvernieuwingsplan in Nieuwe-Tonge, in de kern van Sommels dijk voort te zetten. In 1990 heeft de gemeente bureau 'Stad' in de arm geno men om een plan van aanpak te gaan opstellen voor de dorpsvernieuwing van Sommelsdijk. Dit werd mogelijk ge maakt door een bijdrage uit het Stimu leringsfonds van de provincie Zuid- Holland. Dit bureau moest een onder zoek doen naar de knelpunten in het woon- en leefklimaat van de kom van het dorp en tevens hiervoor maatregelen voorstellen om deze knelpunten weg te kunnen nemen. Hierbij is samengewerkt met een werkgroep, waarin bewoners van het dorp Sommelsdijk zitting hadden welke al jaren in het dorp woonachtig waren, bepaalde kwaliteiten bezaten én veel interesse toonden voor de oude woonkern. Projektkoördinator dorpsvernieuwing, de heer C.Kom vertelt hierover: ,,De gemeente is overtuigd geweest, dat wilde men een goed plan maken wat steunde op een grote meerderheid van de bevol king, we de mensen er dan ook bij moes ten betrekken. Daartoe is destijds ook een enquite onder de bevolking gehou den, waarop alle wensen en problemen aangaande de oude kom van Sommels dijk aangegeven konden worden. Deze zijn samengevat in een rapport en teza men met de bevindingen van het bureau Stad en de werkgroep aangeboden aan de gemeenteraad. In november 1992 werd het plan door de gemeenteraad vastge steld." Financiering Voor dorpsvernieuwing ontvingen de gemeenten voorheen rechtstreeks van het Rijk subsidie welke zij zelf aan mochten wenden zoals het hun het beste leek. Per 1 januari 1990 werd deze subsidieverle ning door het Rijk afgeschaft. Aan de provincies werd een zgn. 'knelpunten- pot' toebedeeld, waaruit zij de gemeen ten die daarvoor in aanmerking kwamen kon subsidilren. In december 1993 is door Kuiper Compagnons, in opdracht van de gemeente, een notitie opgesteld waarin het gemeentelijke meerjarenpro gramma voor de dorpsvernieuwing in Sommelsdijk werd uiteengezet. Dit pro gramma is eind december van hetzelfde jaar bij de Provincie ingediend. Met het bureau heeft de gemeente uitstekende kontakten gehad en heeft deze nog. Kom: „We hebben in een kort tijdsbe stek en in goed overleg de plannen besproken. Al gauw bleek dat deze een grote mate van haalbaarheid hadden. De kosten bedroegen volgens het plan ruim 10 miljoen gulden. Uit het oude dorps vernieuwingsfonds (wat inmiddels was afgeschaft) had de gemeente nog de beschikking over 1,5 miljoen gulden. Gelet op de eventueel te verkrijgen sub sidie moest de 'kaasschaaf' methode worden toegepast, want er zou maar maximaal 9,5 miljoen beschikbaar zijn. Uiteindelijk heeft de Provincie een sub sidie toegekend van 4,3 miljoen. De rest van de kosten moet de gemeente zelf uit eigen middelen opbrengen. Het plan heeft eigenlijk drie speerpunten: Particuliere woningverbetering, inbreilo- katies en woonomgeving verbetering. Deze speerpunten blijven totdat het hele plan is afgerond. De kosten van deze onderdelen worden ook apart geadminis treerd." Werkgroep Het plan is opgedeeld in vier fasen. Alles in een keer aanpakken is niet^verant woord. Kom: „Als we zien wat ÈÈn fase al te weeg brengt in zo'n dorpAlles staat 'op z'n kop'! Om de bevolking voor te lichten is er 25 november 1994 een informatieavond gehouden in 'Vita- Nova'. Daar hebben we de plannen gepresenteerd. Er is daar ook afgespro ken dat wanneer de werkzaamheden zou den worden begonnen, we terug zouden komen met nadere informatie per fase. Per fase wordt het plan doorgesproken met de bewoners van de betreffende stra ten. De werkgroep die is gevormd voor de betreffende fasen, met als voorzitter wethouder mevr. van Eek, bestaat voorts uit vertegenwoordigers van de politie - wijkagent-. Vrouwen Advies College (VAC), St. tot behoud van Dorpsge meenschap en Ondernemersvereniging. Ambtelijk zitten de heren Mol en Noteboom en ikzelf in de werkgroep. Deze personen zitten alle fasen in de werkgroep. Daarnaast worden per fase vertegenwoordigers van de bewoners van de betreffende straten aangezocht die op vrijwillige basis zitting in de werk groep nemen. Zij kennen de problemen van hun eigen straat en kunnen daarom perfekt de knelpunten aangeven die er zouden kunnen ontstaan tijdens de uit voering van het werk. Zodra een fase is aanbesteed gaat de werkgroep van start. Ze bekijken hoe alles geregeld wordt, zorgen voor publikaties en bespreken steeds de problemen die in een straat ontstaan. Door de hele fase vergadert de groep om de vier tot zes weken. Ook kunnen we hier en daar tijdens de uitvoe ring wat bijsturen, alhoewel we aan de plannen gebonden zijn." Fasen De woonomgeving verbetering wordt fasegewijs aangepakt. Hierbij wordt de riolering veelal vernieuwd, Delta Nutsbedrijven legt nieuwe waterleidin gen, er wordt opnieuw bestraat en dat in oude stijl, verlichting wordt in de oude sfeer teruggebracht en hier en daar komt meubilair te staan om die sfeer te verster ken. Fase 1 is al in 1995 afgerond en be sloeg de Voorstraat, Marktveld, St.Joris Doelstraat, Dubbele Ring, Enkele Ring, Sebastiaan Doelstraat, Oranjestraat, en de Oost-Indische Hoek. Dit werk is in maart begonnen en in december van dat jaar afgerond. De tweede fase is in april 1996 gestart. Hierbij werden de West- en Oost Krakeelstraat, de Westdijk, de Oostdijk, de Oudelandsedijk, en de toe gang tot de Kaai aangepakt. In december jl. had het werk klaar moeten zijn, maar door de langdurige regenperiode in het najaar en de vroeg invallende winter wordt deze fase wat later opgeleverd. Kom: „Het is bijna klaar. Er moeten nog enkele trappen gemetseld worden in de West Krakeelstraat en er moeten nog 2 Abri's (Bushaltes) geplaatst worden. Het wordt een schitterend geheel. Voor de opbouw van de straatindeling etc. is de stad Elburg als voorbeeld genomen. Niet dat alles letterlijk overgenomen is, maar diverse zaken zijn wel als voorbeeld voor onze eigen plannen gebruikt. Dat ook de kern van Sommelsdijk historisch is, moet middels de dorpsvernieuwing tot uitdrukking worden gebracht. Voor alle straten wordt zoveel mogelijk hetzelfde bestratingsmateriaal gebruikt. Daarbij wordt er zo bestraat dat er duidelijk op het wegdek een scheidingslijn is te zien, die voetgangers, fietsers en automobilis ten een duidelijke plaats geeft. Een en ander betekent een grotere verkeersvei ligheid. Ook wordt in totaal getracht evenveel parkeerplaatsen te houden als voorheen. De auto moet door de inrich ting van de straat zich als 'gast' gaan gedragen. Door toepassing van duurza me bestratingsmaterialen versterken en ondersteunen deze het historisch karak ter. Daarbij komt de sfeer, die voor een groot deel weg was, weer in volle glorie terug. De bestaande beeldbepalende bomen worden gehandhaafd en waar mogelijk worden er bijgeplant. Ook wordt er aandacht besteed aan groen- en speelvoorzieningen. De gracht is niet doorgegaan. Als alternatief is het muur tje er gekomen. Een heel mooi alterna tief! Al met al is, nu fase 1 helemaal en 2 bijna is afgerond, goed te zien dat de inspanningen beloond worden met een overweldigend resultaat. Het wordt een plaatje!" Inbreilokaties Fasen 3 en 4 worden gelijktijdig uitge voerd. Hierbij worden de West-, Zuid en Oost-Achterweg, de Van Gorkum- straat, de Van Gorkumdwarsstraat, de Weeshuisstraat, het stukje Dorpsweg tus sen de Oost Indische Hoek en de Zuid- Achterweg, de Wevershoek en de Wurft aangepakt. Deze fasen zijn bijna aanbe- stedingsgereed. Indien deze aanbesteding is verricht zullen de inbreilokaties de aandacht gaan krijgen. Kom: „Tot nu toe kwamen we daar niet aan toe. We heb ben hier bewust mee gewacht totdat we meer tijd voor overleg kregen, want het begeleiden van dergelijke plannen rond inbreilokaties kost ontzettend veel tijd. Inbreilokaties zijn open plaatsen binnen de bebouwde kom die bebouwd zouden kunnen worden. Dat dient dat wel in 'oude stijl' te gebeuren. Zo zijn er plan nen voor de hoek van de Seb. Doel- straat/Oost-Achterweg, Oost-Krakeel- straat (Finse Barak), West-Achterweg (parkeerterrein bij Kanton-gerecht) en op de Wurft. Sommige andere inbreilokaties zijn niet doorgegaan vanwege kritiek van bewoners in de startfase van de plannen. De genoemde lokaties zullen in overleg met huidige eigenaars, ontwerpers, financierders, bouwers en bouwvereni ging nader ingevuld gaan worden. Daarenboven vragen dergelijke inbreilo katies in zo'n oude kern om veel tijd en ruimte om zo nodig dagelijks bij te kun nen sturen. Daar we volop bezig waren met de andere plannen hadden we die ruimte niet. Zodoende is dit gedeelte van het plan even blijven liggen. Binnenkort gaan we daar volop aan werken." Woningverbetering Onderdeel van het grote plan is ook de Particuliere Woning Verbetering. Deze is inmiddels van start gegaan. Kom: „We hadden een kwaliteitsstaat uit 1980 van de panden in de oude kern. Deze waren echter te oud om nog wat mee te doen. Derhalve hebben we het bureau 'werk groep 2000' ingehuurd voor het opma ken van woningkwaliteitsstaat. Alle pan den, ook de schuren, zijn daarbij beoor deeld op bouwkundige kwaliteit. Ze zijn visueel benaderd op: Fundering, metsel werk, kozijnen, daken en algemene onderhoudsstaat. Elk pand is beoordeeld met cijfers. Om een indruk te geven: Een slechte fundering scoort hoger dan een kapotte dakgoot. Deze gegevens zijn ver zameld en er is per pand een begroting gemaakt op landelijke standaardprijzen. Het totaal kwam veel hoger uit dan dat er middelen waren. Globaal neemt de gemeente 30% en de provincie 70% van de subsidiekosten voor haar rekening. Een bewoner van een pand, die aangewe zen is voor eventuele woningverbering, kan in dat geval een subsidie ontvangen van 45, 50 of 55%. Beeldbepalende pan den ontvangen 5% extra. Kom: ,,We hebben ongeveer 2,5 miljoen aan der gelijk werk in de oude kern. Dan praten we dus het brutobedrag. Ongeveer 1,5 miljoen daarvan is subsidiabel. Op dit moment is er reeds 788.000,- subsidie beschikbaar gesteld. Ik roep de mensen hierbij op om nu een aanvraag in te die nen. Nu kan het nog. Als je te lang wacht 'mis je de trein'!" Oudelandsedijk De Oudelandsedijk hoorde oorspronke lijk niet in het plan. Doordat de bewo ners verkeersproblemen hadden is uitein delijk de Oudelandsedijk gedeeltelijk in de plannen opgenomen. In 1990 is er een enquite onder de bewoners van deze weg gehouden, waaruit bleek dat 87% van deze bewoners aan gaf dat er verkeers- Oost-Krakeelstraat Enkele Ring maatregelen genomen moest worden. De gemeente vond de plaatsing van drem pels geen optie. Daarom is gekozen voor de wegversmallingen die nu aangebracht zijn. Tegelijk met fase 2 zijn deze ver- keersremmende versmallingen aange bracht. Bovendien kunnen de bewoners van deze dijk aanspraak maken op de subsidie voor woningverbetering in het kader van de dorpsvernieuwing Som melsdijk. Kom: „De maatregelen lijken goed te werken. Sommige bewoners van de Oudelandsedijk hadden in eerste instantie wat aversie tegen de versmal lingen, maar nu ze eenmaal liggen, hoor ik van deze mensen zelfs positieve gelui den. Dat is fijn!" Bij de kruising van de Nieuwlandsedijk/Oudelandsedijk wordt een ontsluiting gemaakt ten behoeve van het verkeer naar de bouwlokatie 'West plaat' in de Everdinapolder. Het is de bedoeling dat dit jaar deze ontsluiting gerealiseerd wordt zodat het vrachtver keer van deze mogelijkheid gebruik kan maken en derhalve niet door de oude kern heen hoeft te rijden. Oude luister De oude kern van Sommelsdijk wordt weer in oude luister hersteld. De uitvoe ring van het werk betekent veel overlast voor de aanwonenden. Hoewel er wordt getracht dit zoveel mogelijk te beperken is dat echter niet helemaal te voorkomen. Men hoort bewoners dan ook wel eens klagen en dat is begrijpelijk. Maanden heeft men te maken met slechte bereik baarheid, herrie, rommel, opgebroken wegen en stoepen, geen water, geen elektriciteit en ga zo maar door. Toch hoort men als het karwei is afgerond over het algemeen niets anders dan lof voor het schitterende resultaat. En dat resultaat mag er dan ook zijn! Lopend door de reeds behandelde straten proeft men de aloude sfeer van zoals het eens was. En dat was ook de bedoeling! Wanneer het totale plan zal uitgevoerd zijn kan de oude kern van Sommelsdijk zich meten aan andere bezienswaardige steden en dorpen. De doelstelling van de gemeente was om de eenheid van het historisch gebied in de planvorming te benadrukken. Nu al tekent zich af, dat dit inderdaad verwezenlijkt wordt. DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelharnis Tel. (0187)482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 10