Gemeente Middelharnis neemt geen enkel risico Jac. de Gast hidbrecMse Lezing CDA Verkeersdrempels in Dirkslands Korteweegje hebben er de langste tijd gelegen Plaatwerk tiommsemaill hervat ^liobW Snelheidscontrole te Nieuwe Tonge Ramoco b.v. JEUGDCONTACT Aangepaste kerkdienst 'Jeugd-Stuif-in- Stellendam' Sommelsdijkse haven en havenkanaal wordt tot aan dam drooggelegd Carwash Centra Ondingen zijn het.echt stenen des aanstoots alle merken Garage Knöps B.V. 69e Jaargang VRIJDAG 10 JANUARI 1997 No. 6567 POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 48 2629. Hoofdredakteur: A. J. Grinwis, tel. (0187) 48 33 92. FAX (0187) 485736 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond KWARTAALABONNEMENT 14,75 JAARABONNEMENT 57- Advertentieprijs 41 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief. Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108 MIDDELHARNIS - De commissie al gemene bestuurszaken heeft maandag avond tijdens een extra vergadering, ingestemd met het 'turn-key' project wat het college wil aangaan met Gront- mij bv. „Een project op deze manier is voor de gemeente Middelharnis een unieke gebeurtenis. Maar het werk is zo veel omvattend en bovendien tech nisch zo lastig, dat het vele risico's met zich meebrengt, die de gemeente niet op zich wil nemen", aldus wethouder G. Slootweg over het voorstel. Ten behoeve van het bestemmingsplan Westplaat dient de haven en het haven kanaal te worden gedempt. Daarna moet c riol^rir'* '"ordsn asnsebrscht en het gehele gebied opnieuw worden ingericht. Het slib in de Sommelsdijkse haven en het havenkanaal is echter dusdanig ver ontreinigd dat het moet worden verwij derd voordat tot demping kan worden overgegaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat de vervuiling grotendeels bestaat uit klasse 3. Ter hoogte van de voormalige gasfabriek is er een vervuiling van klasse 4 geconstateerd. Met de provincie is overeengekomen dat het slib van klasse 3 gestort zal worden op een in te richten lokatie op de regio nale stortplaats aan de Johannispolderse- weg. Het slib met klasse 4 moet worden afgevoerd naar de afvalverwerkings maatschappij (AVM) in Dordrecht. Zandbaan Uit nader onderzoek is vast komen staan dat het slib van de haven het best kan worden verwijderd als de haven wordt drooggelegd. Na het droogzetten zal er dan een zandbaan in de haven worden aangelegd, waarop de benodigde kranen kunnen rijden. Omdat gekozen wordt voor het vooraf droog zetten van de haven en voor het per as afvoeren van het slib is de Havendijk nodig voor het transport. Voor de benodigde kranen voor het laden van het slib is dan geen plaats meer ter wijl bovendien de afstand tot de overkant te ver zou zijn. Daarom is het de bedoe ling in het kanaal langs de voet van de dijk een zandbaan aan te brengen die als kraanbaan moet dienen. De kosten voor het leveren en aanbrengen van het zand worden geraamd op 264.000 gulden. Risico's Omdat het droogzetten van de haven en het havenkanaal tot aan de dam, nogal wat risico's met zich mee kan brengen, zoals het verzakken van de taluds en de belen dende percelen rond de haven, is er door het college gekozen voor de turn-key methode. Dit houdt in dat alle risico's voor de aannemer zijn. De aannemer krijgt de opdracht van de gemeente om het slib te verwijderen en na het klaren van de klus kijkt de gemeente of het goed is gegaan. Alle schade die ontstaan is tijdens de werkzaamheden moet door de aannemer worden hersteld of worden vergoed. Toezicht De commissieleden waren het allemaal eens dat dit werk voor de gemeente boven haar pet ging omdat daarvoor de kennis niet in huis was. Zij stemden dan ook allen in met het voorgestelde turn key project. Toch was er nog enige angst te bespeu ren of het contract wel goed in elkaar zat, zodat later niet zou blijken dat de gemeente alsnog aansprakelijk kan wor den gesteld. Volgens wethouder Slootweg is het con tract echter 'slibdicht'. „We hebben, op uw aanraden, een juridisch adviesbureau dit contract voorgelegd en die hebben nog een aantal suggesties gedaan die we allen hebb;;: overgenomen. Bovendien is alles, maar dan ook alles, met name ge noemd. Elke schade die ontstaat is voor rekening van de aannemer". W. J. C. Rijvers (VDB): „Wie houdt er eigenlijk toezicht dat het werk ook goed gebeurd. Bovendien jtot hoe lang loopt de termijn van de eventuele schadegeval len? Het kan best zo zijn dat er pas na een jaar scheuren ontstaan in een pand. Wie is dan de verantwoordelijke?" Volgens Slootweg is alles in het contract afgedekt. „De schade die gemaakt wordt aan de wegen is voor verantwoordelijk heid van de aannemer. De schade aan de woningen, die later pas openbaar zouden kunnen komen, is tot drie jaar na opleve ring voor rekening aannemer. Toezicht op het werk doen wij zelf. Het ISGO en de provincie doen het milieu-toezicht. Wij kijken of het werk goed gebeurd. Maar dan ook alleen maar toezicht hou den. Meer niet! Wij voeren absoluut geen directie uit". Voor Rijvers was dit antwoord echter niet geheel bevredigend. ,,Wie is wij, u geeft daar geen duidelijk antwoord op. Bovendien willen wij ook vastgelegd zien dat er geen vervoer plaatsvindt door de bebouwde kom. Nu staat er 'zoveel mogelijk'. Maar dat moet duidelijker worden vastgelegd". Ook de andere commissieleden vonden dat dit beter moest worden omschreven. Wethouder Slootweg zei toe dit alsnog op te zullen nemen. BOETE-CLAUSULE „Omdat vanwege rijksmaatregelen met ingang van 1 juli de stortkosten met een extra heffing van 30 gulden per ton wor den verhoogd is het van belang dit werk voor deze gestelde datum uit te voeren". Zo schrijft het college in haar voorstel. Ook dat heeft de gemeente in het con tract laten vastleggen. Slootweg: „Het werk moet klaar zijn in 40 werkbare dagen en in ieder geval voor 1 juli 1997. Voor elke dag dat de aannemer te laat oplevert wordt er een korting toegepast van 17.500 gulden". Het stuk van het kanaal na de dam zal 'in den natte' gebeuren. Dat stuk kan niet worden drooggelegd. Als het werk klaar is zal de haven opnieuw vol water wor den gezet. Dirksiand - Middelharnis Korteweegje 41-45 Tel. (0187)601122 Industrieweg 50 Tel. (0187) 48 6855 TEXACO Als u meer wilt dan de laagste prijs voor alle zékerhódi STAD AAN 'T HARINGVLIET Op uitnodiging van het CDA, afdeling Middelhamis, zal op dinsdag 21 januari de heer J. Heijkoop, gedeputeerde van milieu in de provincie Zuid-Holland, in 'Het Trefpunt' te Stad aan 't Haringvliet een lezing houden over De toekomst van Goeree-Overflakkee vanuit Zuid- Hollands perspectief. Wetende dat de meningen op het eiland verdeeld zijn (opgaan in de provincie Zeeland of bij Zuid-Holland blijven behoren) zullen naar verwachting velen deze lezing bij willen wonen. De avond begint om 20.00 uur. Op dinsdag 7 januari 1997 is er door per soneel van de Basiseenheid Goeree- Overflakkee snelheidscontrole gehouden te Nieuwe Tonge. Er werd tussen 09.15 en 10.30 uur; 12.50 en 13.45 uur op twee locaties gecontroleerd, t.w. 1. Op de N215 (Langeweg), binnen de 60 km zone. Hier werden 60 snel heidsovertredingen geconstateerd. De hoogst gemeten snelheid bedroeg na correctie 114 km p/u. Opvallend was dat het overgrote deel van de overtre ders bestuurders waren van vracht- en bestelauto's. 2. Op de Zuiddijk, binnen de bebouwde kom (50 km p/u). Hier werden geen overtredingen geconstateerd. Tevens werden nog processen-verbaal opgemaakt voor het overschrijden van de doorgetrokken streep (lx) en voor het rijden in strijd met de geslotenverklaring over de parallelweg van de Langeweg te Nieuwe Tonge. RENAULT-dealer SOMMELSDIJK Op D.V. maandag 13 januari hoopt de Chr. Gem. Zangvereniging 'Goeree- Overflakkee' haar repetities weer voort te zetten. Het koor staat onder leiding van de nieu we dirigent Jan Kapaan. Iedereen vanaf 15 jaar, die graag zingt, is van harte welkom. Wij repeteren iedere maandagavond van 20.00 tot 22.00 uur in 'Vita Nova' te Sommelsdijk. OUDDORP Hallo jongelui, D.V. zaterdag 11 januari is de eerste Jeugdcontactavond van het nieuwe jaar 1997. Deze avond zal de heer Van Groningen onze gast zijn. Hij hoopt ons wat over het fenomeen JOMANDA te vertellen. Wil je graag meer hierover weten? Kom dan naar Eben-Haëzer aan de Preekhil- laan 3 te Ouddorp. Alle jeugd vanaf 16 jaar is van harte wel kom. De avond begint om 19.45 uur, maar om 19.15 uur staat de koffie/limo nade al klaar. Tot ziens. De JCC Ouddorp De volgende Jeugdcontactavond is op D.V. 8 februari 1997. Noteren jullie deze datum alvast in je agenda? Dat de twee verkeersdrempels in het Dirkslandsc Korteweegje - vo rig jaar ten koste van éénhonderd duizend gulden aangelegd - 'onple zierige obstakels' zijn, was dins dagavond op de bijeenkomst van de Commissie Gemeentewerken en Verkeer, nog op z'n zachtst gezegd; ze blijken een bron yan enorm veel ergernis, zo wist ook CDA-verte genwoordiger dhr. Sandee. „Weg ermee!" luidde dan ook zijn- en anderer advies. Góéd klonk dat de op de publieke tribu ne verzamelde Korteweegje-bewoners in de oren. Ze hadden destijds het gemeen tebestuur dan wel gevraagd snelheids- remmende maatregelen te nemen, maar niemand, behalve enkele tegenstrevende raadsleden, had op de kwalijke bijver schijnsels van de drempels gerekend, la- waai-overlast en trillingen, kortom, de 'hoop ellende' die RPF-raadslid Leef- lang toen al had voorzien waarom hij met de aanleg van de drempels niet had ingestemd, was bewaarheid geworden. Hij waste zijn handen dan ook in on schuld, maar weth. Eshuis die de Com missievergadering presideerde en wél aan de aanleg van de drempels had mee gewerkt ervoer het zeker niet als ge zichtsverlies evt. aan het weer verwijde ren ervan mee te werken wanneer bewo ners en bestuurders die wens dringend te kennen geven. Die richting lijkt het trouwens op te gaan. De bewoners, geïnformeerd over de suggestieschets van een extem advies bureau dat (a 3,5 ton) een verder aantal versmallingen en asverleggingen aanbe veelt, ontraadden de gemeentebestuur ders daar ook maar één minuut serieus over te denken. De bewoners vonden dhr. de Vries - namens de afd. Dirksiand van Veilig Verkeer Nederland - aan hun zijde, een toegangsweg met veel obsta kels en asverschuivingen zou de entree tot het dorp zeker niet aantrekkelijker maken. Wat dan wél de oplossing zal bieden vermocht ook dhr. de Vries niet te kunnen aanbevelen, ook hij heeft de goede oplossing niet voorradig, moest hij erkennen. Tot de 'gouden tip' kwam het dan ook niet. De drempels wég, dat werd door de bewoners duidelijk verlangd, maar weth. Eshuis en z'n commissieleden kregen niet de aanbeveling wat er dan vervol gens wél moetgebeuren om de 'verkeers veiliger situatie' te creëren die het ge meentebestuur gevraagd is te bereiken. De drempels zijn gebleken snelheidsbe- perkend te werken; wanneer ze worden verwijderd zal de snelheid weer toene men, „maar dan verwachten we u niet met klachten op de stoep van het ge meentehuis terug", zo waarschuwde dhr. Eshuis de bewoners vooraf Nu de drempels zo nadrukkelijk zijn af gewezen rest het College slechts over alternatieven te denken, versmallingen b.v. en misschien een camera die snel heidsovertreders fotografeert waarna procesverbaal volgt, al heeft het O.M. al laten weten voor daadwerkelijke vervol ging nauwelijks tijd te hebben. Een waarschuwingsbord waarop de auto mobilist op z'n te hoge snelheid wordt gewezen lijkt ook een optie. Het zal allemaal worden overwogen door het College dat dinsdagavond heeft geproefd dat de raadsfracties af willen van die drempels die omwonenden en met name ook het agrarisch verkeer uiter mate hinderen zoals het nu gaat heeft niemand het gewild; „het was een oplos sing die gedoemd was te mislukken", zei mevr. van Ooyen ervan. De bewoners lij ken de oude situatie van na 1990 terug te willen. Toen werd de Rondweg in ge bruik genomen en de bewoners van het Korteweegje ervoeren dat als een verade ming. Die situatie terug mét een intensie ve radarcontrole die elke snelheidsover treder snapt. Wanneer het gemeentebe stuur dat z'n Korteweegjebewoners bie den kan zullen ze zeer tevreden zijn. Mooi wat dhr. Kalle zei: „laten we geen schuldigen aanwijzen-, maar een oplos sing zoeken!" kennelijk bedoelde hij dat ook richting die bewoner die de raad be stuurlijk onvermogen in de schoenen leek te willen schuiven. ,,We hebben naar beste weten aan uw verlangens naar een veiliger situatie tegemoet willen ko men, maar kennelijk zijn we daar onvol doende in geslaagd', berustte dhr. Es huis. Dat heeft hij - andermaal - begre pen, nooit zal een gemeentebestuur het iederéén naar de zin kunnen maken. Op zondag 26 januari is er weer een interkerkelijke kerkdienst voor verstan delijk gehandicapten in de Gereformeer de Kerk te Middelharnis waarin hoopt voor te gaan ds. H. Out. De aanvang van deze dienst is om kwart vóór drie. U bent van harte welkom en uw aanwe zigheid wordt op prijs gesteld. 'Jeugd-Stuif-in-StelIendam' organiseert zaterdagavond 11 januari 1997 BINGO met leuke prijzen. Toegang gratis, zaal open 19.30 uur, aanvang 20.00 uur. Iedereen, vanaf 15 jaar, van harte wel kom in 'De Schuur', Bosschieterstraat, Stellendam. WngeriingS - 3241 EB Middelhamis-Tel. (0187) 482518 Audio - video apparatuur - Elektrische hulshoudelijl<e app. VOOR BEELD EN GELUID FOTO - VIDEO - STUDIO - REPORTAOE - FOTOQRAFIE ^^3 ^3 ^^01 C^ CZD tZ3 a ^^7 OUDDORP-WMtsIntataS-Tolefoon (0187)681612/Fax 663734 -PTlntshQp-Hogezoom172-Tolefoon(0111)462400 voor Goeree-Overflakkee Verkoop -i- Service (0187) 6116 62 Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, (0187) 682496 Middelharnis Telefoon (0187) 482222

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1997 | | pagina 1