Gemeente Middelharnis
neemt geen enkel risico
Jac. de Gast
hidbrecMse
Lezing CDA
Verkeersdrempels in Dirkslands Korteweegje
hebben er de langste tijd gelegen
Plaatwerk
tiommsemaill
hervat
^liobW
Snelheidscontrole
te Nieuwe Tonge
Ramoco b.v.
JEUGDCONTACT
Aangepaste kerkdienst
'Jeugd-Stuif-in-
Stellendam'
Sommelsdijkse haven en havenkanaal
wordt tot aan dam drooggelegd
Carwash Centra
Ondingen zijn het.echt stenen des aanstoots
alle merken
Garage Knöps B.V.
69e Jaargang
VRIJDAG 10 JANUARI 1997
No. 6567
POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS
Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 48 2629.
Hoofdredakteur: A. J. Grinwis, tel. (0187) 48 33 92. FAX (0187) 485736
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
KWARTAALABONNEMENT 14,75 JAARABONNEMENT 57-
Advertentieprijs 41 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief.
Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108
MIDDELHARNIS - De commissie al
gemene bestuurszaken heeft maandag
avond tijdens een extra vergadering,
ingestemd met het 'turn-key' project
wat het college wil aangaan met Gront-
mij bv. „Een project op deze manier is
voor de gemeente Middelharnis een
unieke gebeurtenis. Maar het werk is
zo veel omvattend en bovendien tech
nisch zo lastig, dat het vele risico's met
zich meebrengt, die de gemeente niet
op zich wil nemen", aldus wethouder
G. Slootweg over het voorstel.
Ten behoeve van het bestemmingsplan
Westplaat dient de haven en het haven
kanaal te worden gedempt. Daarna moet
c riol^rir'* '"ordsn asnsebrscht en het
gehele gebied opnieuw worden ingericht.
Het slib in de Sommelsdijkse haven en
het havenkanaal is echter dusdanig ver
ontreinigd dat het moet worden verwij
derd voordat tot demping kan worden
overgegaan. Onderzoek heeft uitgewezen
dat de vervuiling grotendeels bestaat uit
klasse 3. Ter hoogte van de voormalige
gasfabriek is er een vervuiling van klasse
4 geconstateerd.
Met de provincie is overeengekomen dat
het slib van klasse 3 gestort zal worden
op een in te richten lokatie op de regio
nale stortplaats aan de Johannispolderse-
weg. Het slib met klasse 4 moet worden
afgevoerd naar de afvalverwerkings
maatschappij (AVM) in Dordrecht.
Zandbaan
Uit nader onderzoek is vast komen staan
dat het slib van de haven het best kan
worden verwijderd als de haven wordt
drooggelegd. Na het droogzetten zal er
dan een zandbaan in de haven worden
aangelegd, waarop de benodigde kranen
kunnen rijden. Omdat gekozen wordt
voor het vooraf droog zetten van de
haven en voor het per as afvoeren van
het slib is de Havendijk nodig voor het
transport.
Voor de benodigde kranen voor het laden
van het slib is dan geen plaats meer ter
wijl bovendien de afstand tot de overkant
te ver zou zijn. Daarom is het de bedoe
ling in het kanaal langs de voet van de
dijk een zandbaan aan te brengen die als
kraanbaan moet dienen. De kosten voor
het leveren en aanbrengen van het zand
worden geraamd op 264.000 gulden.
Risico's
Omdat het droogzetten van de haven en
het havenkanaal tot aan de dam, nogal wat
risico's met zich mee kan brengen, zoals
het verzakken van de taluds en de belen
dende percelen rond de haven, is er door
het college gekozen voor de turn-key
methode. Dit houdt in dat alle risico's voor
de aannemer zijn. De aannemer krijgt de
opdracht van de gemeente om het slib te
verwijderen en na het klaren van de klus
kijkt de gemeente of het goed is gegaan.
Alle schade die ontstaan is tijdens de
werkzaamheden moet door de aannemer
worden hersteld of worden vergoed.
Toezicht
De commissieleden waren het allemaal
eens dat dit werk voor de gemeente
boven haar pet ging omdat daarvoor de
kennis niet in huis was. Zij stemden dan
ook allen in met het voorgestelde turn
key project.
Toch was er nog enige angst te bespeu
ren of het contract wel goed in elkaar zat,
zodat later niet zou blijken dat de
gemeente alsnog aansprakelijk kan wor
den gesteld.
Volgens wethouder Slootweg is het con
tract echter 'slibdicht'. „We hebben, op
uw aanraden, een juridisch adviesbureau
dit contract voorgelegd en die hebben
nog een aantal suggesties gedaan die we
allen hebb;;: overgenomen. Bovendien is
alles, maar dan ook alles, met name ge
noemd. Elke schade die ontstaat is voor
rekening van de aannemer".
W. J. C. Rijvers (VDB): „Wie houdt er
eigenlijk toezicht dat het werk ook goed
gebeurd. Bovendien jtot hoe lang loopt de
termijn van de eventuele schadegeval
len? Het kan best zo zijn dat er pas na
een jaar scheuren ontstaan in een pand.
Wie is dan de verantwoordelijke?"
Volgens Slootweg is alles in het contract
afgedekt. „De schade die gemaakt wordt
aan de wegen is voor verantwoordelijk
heid van de aannemer. De schade aan de
woningen, die later pas openbaar zouden
kunnen komen, is tot drie jaar na opleve
ring voor rekening aannemer. Toezicht
op het werk doen wij zelf. Het ISGO en
de provincie doen het milieu-toezicht.
Wij kijken of het werk goed gebeurd.
Maar dan ook alleen maar toezicht hou
den. Meer niet! Wij voeren absoluut
geen directie uit".
Voor Rijvers was dit antwoord echter
niet geheel bevredigend. ,,Wie is wij, u
geeft daar geen duidelijk antwoord op.
Bovendien willen wij ook vastgelegd
zien dat er geen vervoer plaatsvindt door
de bebouwde kom. Nu staat er 'zoveel
mogelijk'. Maar dat moet duidelijker
worden vastgelegd".
Ook de andere commissieleden vonden
dat dit beter moest worden omschreven.
Wethouder Slootweg zei toe dit alsnog
op te zullen nemen.
BOETE-CLAUSULE
„Omdat vanwege rijksmaatregelen met
ingang van 1 juli de stortkosten met een
extra heffing van 30 gulden per ton wor
den verhoogd is het van belang dit werk
voor deze gestelde datum uit te voeren".
Zo schrijft het college in haar voorstel.
Ook dat heeft de gemeente in het con
tract laten vastleggen. Slootweg: „Het
werk moet klaar zijn in 40 werkbare
dagen en in ieder geval voor 1 juli 1997.
Voor elke dag dat de aannemer te laat
oplevert wordt er een korting toegepast
van 17.500 gulden".
Het stuk van het kanaal na de dam zal 'in
den natte' gebeuren. Dat stuk kan niet
worden drooggelegd. Als het werk klaar
is zal de haven opnieuw vol water wor
den gezet.
Dirksiand - Middelharnis
Korteweegje 41-45
Tel. (0187)601122
Industrieweg 50
Tel. (0187) 48 6855 TEXACO
Als u meer wilt dan de laagste prijs
voor alle zékerhódi
STAD AAN 'T HARINGVLIET
Op uitnodiging van het CDA, afdeling
Middelhamis, zal op dinsdag 21 januari
de heer J. Heijkoop, gedeputeerde van
milieu in de provincie Zuid-Holland, in
'Het Trefpunt' te Stad aan 't Haringvliet
een lezing houden over De toekomst
van Goeree-Overflakkee vanuit Zuid-
Hollands perspectief.
Wetende dat de meningen op het eiland
verdeeld zijn (opgaan in de provincie
Zeeland of bij Zuid-Holland blijven
behoren) zullen naar verwachting velen
deze lezing bij willen wonen.
De avond begint om 20.00 uur.
Op dinsdag 7 januari 1997 is er door per
soneel van de Basiseenheid Goeree-
Overflakkee snelheidscontrole gehouden
te Nieuwe Tonge. Er werd tussen 09.15
en 10.30 uur; 12.50 en 13.45 uur op twee
locaties gecontroleerd, t.w.
1. Op de N215 (Langeweg), binnen de
60 km zone. Hier werden 60 snel
heidsovertredingen geconstateerd. De
hoogst gemeten snelheid bedroeg na
correctie 114 km p/u. Opvallend was
dat het overgrote deel van de overtre
ders bestuurders waren van vracht- en
bestelauto's.
2. Op de Zuiddijk, binnen de bebouwde
kom (50 km p/u). Hier werden geen
overtredingen geconstateerd.
Tevens werden nog processen-verbaal
opgemaakt voor het overschrijden van de
doorgetrokken streep (lx) en voor het
rijden in strijd met de geslotenverklaring
over de parallelweg van de Langeweg te
Nieuwe Tonge.
RENAULT-dealer
SOMMELSDIJK
Op D.V. maandag 13 januari hoopt de
Chr. Gem. Zangvereniging 'Goeree-
Overflakkee' haar repetities weer voort
te zetten.
Het koor staat onder leiding van de nieu
we dirigent Jan Kapaan.
Iedereen vanaf 15 jaar, die graag zingt, is
van harte welkom.
Wij repeteren iedere maandagavond van
20.00 tot 22.00 uur in 'Vita Nova' te
Sommelsdijk.
OUDDORP
Hallo jongelui,
D.V. zaterdag 11 januari is de eerste
Jeugdcontactavond van het nieuwe jaar
1997.
Deze avond zal de heer Van Groningen
onze gast zijn. Hij hoopt ons wat over
het fenomeen JOMANDA te vertellen.
Wil je graag meer hierover weten? Kom
dan naar Eben-Haëzer aan de Preekhil-
laan 3 te Ouddorp.
Alle jeugd vanaf 16 jaar is van harte wel
kom. De avond begint om 19.45 uur,
maar om 19.15 uur staat de koffie/limo
nade al klaar.
Tot ziens. De JCC Ouddorp
De volgende Jeugdcontactavond is op
D.V. 8 februari 1997. Noteren jullie deze
datum alvast in je agenda?
Dat de twee verkeersdrempels in
het Dirkslandsc Korteweegje - vo
rig jaar ten koste van éénhonderd
duizend gulden aangelegd - 'onple
zierige obstakels' zijn, was dins
dagavond op de bijeenkomst van
de Commissie Gemeentewerken en
Verkeer, nog op z'n zachtst gezegd;
ze blijken een bron yan enorm veel
ergernis, zo wist ook CDA-verte
genwoordiger dhr. Sandee. „Weg
ermee!" luidde dan ook zijn- en
anderer advies.
Góéd klonk dat de op de publieke tribu
ne verzamelde Korteweegje-bewoners in
de oren. Ze hadden destijds het gemeen
tebestuur dan wel gevraagd snelheids-
remmende maatregelen te nemen, maar
niemand, behalve enkele tegenstrevende
raadsleden, had op de kwalijke bijver
schijnsels van de drempels gerekend, la-
waai-overlast en trillingen, kortom, de
'hoop ellende' die RPF-raadslid Leef-
lang toen al had voorzien waarom hij
met de aanleg van de drempels niet had
ingestemd, was bewaarheid geworden.
Hij waste zijn handen dan ook in on
schuld, maar weth. Eshuis die de Com
missievergadering presideerde en wél
aan de aanleg van de drempels had mee
gewerkt ervoer het zeker niet als ge
zichtsverlies evt. aan het weer verwijde
ren ervan mee te werken wanneer bewo
ners en bestuurders die wens dringend te
kennen geven.
Die richting lijkt het trouwens op te
gaan. De bewoners, geïnformeerd over
de suggestieschets van een extem advies
bureau dat (a 3,5 ton) een verder aantal
versmallingen en asverleggingen aanbe
veelt, ontraadden de gemeentebestuur
ders daar ook maar één minuut serieus
over te denken. De bewoners vonden
dhr. de Vries - namens de afd. Dirksiand
van Veilig Verkeer Nederland - aan hun
zijde, een toegangsweg met veel obsta
kels en asverschuivingen zou de entree
tot het dorp zeker niet aantrekkelijker
maken. Wat dan wél de oplossing zal
bieden vermocht ook dhr. de Vries niet
te kunnen aanbevelen, ook hij heeft de
goede oplossing niet voorradig, moest hij
erkennen.
Tot de 'gouden tip' kwam het dan ook
niet. De drempels wég, dat werd door de
bewoners duidelijk verlangd, maar weth.
Eshuis en z'n commissieleden kregen
niet de aanbeveling wat er dan vervol
gens wél moetgebeuren om de 'verkeers
veiliger situatie' te creëren die het ge
meentebestuur gevraagd is te bereiken.
De drempels zijn gebleken snelheidsbe-
perkend te werken; wanneer ze worden
verwijderd zal de snelheid weer toene
men, „maar dan verwachten we u niet
met klachten op de stoep van het ge
meentehuis terug", zo waarschuwde dhr.
Eshuis de bewoners vooraf
Nu de drempels zo nadrukkelijk zijn af
gewezen rest het College slechts over
alternatieven te denken, versmallingen
b.v. en misschien een camera die snel
heidsovertreders fotografeert waarna
procesverbaal volgt, al heeft het O.M. al
laten weten voor daadwerkelijke vervol
ging nauwelijks tijd te hebben.
Een waarschuwingsbord waarop de auto
mobilist op z'n te hoge snelheid wordt
gewezen lijkt ook een optie.
Het zal allemaal worden overwogen door
het College dat dinsdagavond heeft
geproefd dat de raadsfracties af willen
van die drempels die omwonenden en
met name ook het agrarisch verkeer uiter
mate hinderen zoals het nu gaat heeft
niemand het gewild; „het was een oplos
sing die gedoemd was te mislukken", zei
mevr. van Ooyen ervan. De bewoners lij
ken de oude situatie van na 1990 terug te
willen. Toen werd de Rondweg in ge
bruik genomen en de bewoners van het
Korteweegje ervoeren dat als een verade
ming. Die situatie terug mét een intensie
ve radarcontrole die elke snelheidsover
treder snapt. Wanneer het gemeentebe
stuur dat z'n Korteweegjebewoners bie
den kan zullen ze zeer tevreden zijn.
Mooi wat dhr. Kalle zei: „laten we geen
schuldigen aanwijzen-, maar een oplos
sing zoeken!" kennelijk bedoelde hij dat
ook richting die bewoner die de raad be
stuurlijk onvermogen in de schoenen
leek te willen schuiven. ,,We hebben
naar beste weten aan uw verlangens naar
een veiliger situatie tegemoet willen ko
men, maar kennelijk zijn we daar onvol
doende in geslaagd', berustte dhr. Es
huis. Dat heeft hij - andermaal - begre
pen, nooit zal een gemeentebestuur het
iederéén naar de zin kunnen maken.
Op zondag 26 januari is er weer een
interkerkelijke kerkdienst voor verstan
delijk gehandicapten in de Gereformeer
de Kerk te Middelharnis waarin hoopt
voor te gaan ds. H. Out.
De aanvang van deze dienst is om kwart
vóór drie.
U bent van harte welkom en uw aanwe
zigheid wordt op prijs gesteld.
'Jeugd-Stuif-in-StelIendam' organiseert
zaterdagavond 11 januari 1997 BINGO
met leuke prijzen.
Toegang gratis, zaal open 19.30 uur,
aanvang 20.00 uur.
Iedereen, vanaf 15 jaar, van harte wel
kom in 'De Schuur', Bosschieterstraat,
Stellendam.
WngeriingS - 3241 EB Middelhamis-Tel. (0187) 482518
Audio - video apparatuur - Elektrische hulshoudelijl<e app.
VOOR BEELD EN GELUID
FOTO - VIDEO - STUDIO - REPORTAOE - FOTOQRAFIE
^^3 ^3 ^^01
C^ CZD tZ3 a ^^7
OUDDORP-WMtsIntataS-Tolefoon (0187)681612/Fax 663734
-PTlntshQp-Hogezoom172-Tolefoon(0111)462400
voor Goeree-Overflakkee
Verkoop -i- Service (0187) 6116 62
Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, (0187) 682496
Middelharnis
Telefoon (0187) 482222