EIIAtlDEII-tllEUVS ^el kuMótenaarögeólacMl T>wgeman& De schilder 'die spitte^ in het plattelandsleven met vele werken in musea 4e Blad VRIJDAG 27 DECEMBER 1996 No. 6564 deel 2 mi&rh&tvmmlg van deschSderni- <3fe famiHe Dingmrmns, een v&teBing van C,G.mn d&r Sluis sMb het eer ste deet in ons kerstnummer ook voor z'n rek&iing nam. In 1920 gaat de familie 's zomers in Zeeland wonen hoewel er reeds enkele jaren in Aardenburg was gewoond, maar toen werkte vader nog als ambte naar bij de belastingen. In augustus 1920 reist de hele familie, behalve va der die op de motor vooruit was ge gaan, vanuit Dordrecht met de boot van Fop Smit naar Zierikzee om van daar samen met het kindermeisje, naar Westenschouwen te fietsen waar een huisje aan de Brink gekocht was. Dat de jonge Dingemans dit alles nog zo beeldend weet te vertellen komt onge twijfeld door zijn schildersoog wat zo'n reis in zijn geest zal hebben ge grift. Uiteindelijk zal het verblijf er een worden die door de jaren wordt be stendigd en hoewel kunstenaars nogal reislustig zijn keren ze telkens terug aan het Brinkje van Westenschouwen op de punt van het eiland. Wanneer de Dingemans 's zomers in Zeeland wonen zullen vele vrienden ook schildervakanties houden 'in pen sion' en bezoeken dan de familie om vooral na gedane arbeid 's avonds na te praten bij een knappend haardvuur en een goed glas wijn. Kunstenaars als Graadt van Roggen die door hun han dicap niet kunnen horen of spreken hebben daar niet de minste moeite mee want, zo vertelde mij een oudere schil der, kunstenaars kunnen het ook nog uittekenen!"... Bij het rondtrekken over het eiland worden de meest schilderachtige plek ken vastgelegd en het pionieren in de duinen en polders leidt dan ook naar prachtige werken. Zo heeft Graadt van Roggen een voorkeur voor een oude eendekooi waar de jonge Dingemans samen met de gehandicapte kunstenaar nogal eens vertoeft. Vader Waalko die door zijn vele reizen oog heeft voor de noden van de een voudige werkmensen probeert zo een en ander daarin te verbeteren want het soms geestdodende werk drijft heel wat mensen naar de alcohol en juist de initiatieven van kunstenaars liggen ten grondslag aan de vakscholen welke in het begin van deze eeuw werden ge grondvest zoals de zilversmidschool e.d. in Schoonhoven. Als dan Gorkum als domicilie gekozen is zal vader Waalko zich niet alleen inzetten voor het museum dat in 1912 geopend wordt maar voert ook strijd voor het behoud van monumenten. Ondertussen gaat het artistieke werk na 1917 in een stroomversnelling als de mooiste momenten in het plattelandsle ven van Noord- en Zuid-Holland op de plaat worden geëtst, en wanneer er vanaf '19 naar het Zeeuwse wordt ge- reist zien we de liefde voor het sterke trekpaard in vele toonaarden afgebeeld zowel als de arbeiders en paarden- knechts welke daarbij horen, zoals het zware ploegen in de vette klei met meer dan twee paarden, het hooien en niet te vergeten het werken op het land als de weersomstandigheden niet zo mooi zijn zoals bij striemende regen en wind. Het uiltje knappen tijdens de middagschaft, het rapen van de aardap pelen, het haren van de zeisen, enz. enz. Kortom teveel om op te noemen, dus eigenlijk een totaalbeeld van de landbouw, zoals wij het al jaren niet meer zien maar wat voor de ouderen nog steeds een vertrouwd beeld is. Een grote ets zowel door vader als later door de zoon van de Weststraat in Zie rikzee geeft tóch dat speciale accent van de landbouw te zien al is zeker de rust uit die dagen afleesbaar uit het getoonde werk Dingemans hoorde bij het platteland al is dat vooral door zijn werk nar buiten gekomen. In 19125 als zij in Haarlem wonen, overlijdt hij op 52-jarige leef tijd en komt zijn vrouw alleen met de kinderen te staan. De eerste jaren komt zij zomers niet naar Westenschouwen mede daar zij het te druk heeft om voor haar kroost te zorgen. Zij zit echter niet bij de pakken neer en probeert haar eigen werk meer aan de man te brengen, hoewel een schilde rende huisvrouw in die dagen nog niet tot de gewoonste gerekend kon wor den. Ze schildert steeds beter en geeft daar door meer voeding aan haar artistiek begaafde zoon die net als haar man ook Waalko Jans heet en erfelijk belast, niet alleen door z'n naam maar ook daar hij de richting van z'n vader heeft gekozen. Zijn kunde ligt in het portretteren waar hij jarenlang op oefent en later samen met z'n moeder en vaders nagelaten werk exposeert waarbij langzaam maar zeker de algemene opinie meer en meer positief wordt in het geven van recensies daarop. Uiteindelijk wanneer Waalko junior's ster begint te rijzen, wordt de drang de vleugels uit te slaan groter en groter en vanaf 1947 zal hij met wat onderbre kingen, tot 1976 vele belangrijke men sen portretteren tot in Afrika toe. Pro fessor v. d. Kaay aan de vee-artseny Universiteit van Utrecht of Jan Gress- hof portret in het museum van de let terkunde. Wanneer hij tijdens zijn 'thuiskomst' weer eens in het Zeeuwse landschap werkt waar hij het duinlandschap bij Westenschouwen schildert in aquarel probeert hij net als zijn vader een goede ets te maken van Zierikzee. Het geluk om later, zoals in 1987 samen met zijn dochter te exposeren in 'de bewaarschool' te Haamstede is niet iedereen vergund maar ook de weduwe Dingemans heeft samen met haar zoon geëxposeerd zoals in januari 1942 waar Waalko jr. naast portretten nog een interieur van St. Bavo laat zien. De geëtste platen van het werk van vader Dingemans zijn steeds goed be waard gebleven wat voor de weduwe een uitkomst betekende. Toen zijn in de twintiger jaren zonder inkomen kwam te zitten met drie opgroeiende kinderen, liet zij regelmatig bij be kende drukkers deze platen afdrukken. De Zeeuwse, zowel als de stadgezich ten werden zo tot de tweede wereld oorlog toe verkocht, niet voor giganti sche prijzen maar het gaf toch een steuntje in de rug van het gezin Dinge mans. Na de oorlog werd er gevraagd naar de etsplaten, die bij een bekende uitgever waren achtergebleven, maar toen bleek deze volledig te zijn verdwenen en is er nooit meer klaarheid over deze pla ten geweest. Toch waren er, gelukkig, nog voldoen de afdrukken gemaakt om zelfs tot in onze tijd van deze kunst te kunnen genieten. Vooral de soms naar bijzon dere aanleiding gemaakte grote etsen doen de kijker in bewondering terug zien naar de knappe kunstenaar die vader Waalko Jans Dingemans geweest blijkt te zijn. Zijn vrouw, Henriëtte Gesina Numans krijgt op haar 70e verjaardag een ere- tentoonstelling waarbij ook haar por- ü-et door Waalko jr. in 1942 begonnen en in 1946 afgemaakt, prijkt. In het begin van de 90-er jaren over lijdt Waalko jr. wiens schildersgeslacht door zijn dochter wordt verder gedra gen wetende dat dit in overdrachtelijke zin zwaar is, daar grootvaders groot moeder en haar vader zeker niet tot de minderen behoorden, sterker nog, ook heden ten dage heeft de naam Dinge mans meer verdiend dan tot nu toe is toegegeven. De etsen welke ook nu nog te koop zijn, zoals bij lijstenmakerij Zwart in Zierikzee hebben voor de liefhebber de ontegenzeglijke charme die we na de 50-er jaren niet meer zo gekend heb ben daar de kunstenaar naast de vele stads-portretten, de landbouw in al zijn facetten heeft verbeeld. Wie weet waar Waalko sr. nog toe gekomen was als zijn gezondheid hem niet in de steek gelaten had? (wordt vervolgd) Corn. G. v. d. Sluys Waalko Jans Dingemans jr. Ploegen bij slecht weer. Ets I6x 12 cm. Waalko jr, 1989, 77 jaar oud Tekening van de jonge Waalko door zijn vader, 1917 Het harenlscherpen van de zeis 'Aardappelrooien'soms was dat in verzengende hitte Waalko jr. Voorstudie voor de ets 'hooiladen' 'Korenmaaiers' (droge naald) 12x18 cm. 'Korenraapstertjes'ets 15x9,5 cm., 1902

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 11