EIÜVtlDEII-IIIEUWS ^£et lumMenaarsgeslacfiJb De schilder ^die spitte^ in het plattelandsleven j" met vele werken in musea 4e Blad VRIJDAG 20 DECEMBER 1996 No. 6563 deell 'pat sommige kunsiBnmts meer zin ;dan a/feöD mooie 'piaaCfesmakers' b&wipm Éj ctoor hBt g&A/on& dage- Hjkse gebeuren net iets meer te gevert of, ;ix?afs de hier beschreven «cft/Wers, cfe eotlvft^en vast te leg gen waar de plattelandsbevo{t<ing Jaren ktng hun brood in verdienden. De landbouw well<e nu 20 mtioneel en intensief is dat er bijna geen mensen meer aan te pas komen wat voor 50 jaren nog een zeer ^tmdstntensieve bezlgh&d was die aan vele tienden (en ruggen) werk iv&'schafte Jaren geleden, toen wij op een kunst veiling in het Gooi mooie etsen ont dekten van een kunstenaar waar we nog niet zo veel van gehoord hadden, maar door dat werk werd onze nieuws gierigheid geprikkeld om de kunste naar nader te leren kennen. Volgens de boeken van Pieter Scheen had de kunstenaar o.a. in Zeeland ge woond en na onderzoek bleek dat deze kunstenaar op vele plaatsen gewoond en gewerkt had, zelfs was hij in Gor- kum raadslid die het instand houden van onze monumenten met verve ver dedigde en stimuleerde, kortom een interessante kunstenaar genaamd Waalko Jans Dingemans zoals zijn ge hele doopnaam luidde. Na heel wat gezoek en gesnuffel werd ik door een bevriende kunstenaar en te vens lijstenmaker, attent gemaakt op het feit dat Waalko nog leefde en in het Zeeuwse land moest wonen en wel in Westenschouwen, een vacantiedorpje aan de Zeeuwse stranden. Uiteindelijk kreeg ik een telefoonnummer in han den en bij contact werd de hoorn opge nomen door Waalko Dingemans jur. geboren 1912, toen reeds in de zeven tig jaren oud. Deze uiterst vriendelijke en enigszins mondain klinkende stem nodigde mij uit om een interview bij hem thuis te houden wat ik natuurlijk met beide handen aangreep. Op een mooie voorjaarsdag werd dus de rit gemaakt, naar het Zeeuwse Wes- terschouwen, waar het adres van Din gemans zou moeten zijn en jawel, toen ik eenmaal het huisnummer had ont dekt viel ik van de ene verbazing in de andere. Toen ik voor het huisje stond van de kunstschilder Dingemans zag dat er zeker zo schilderachtig uit met een oud poortje, oud metselwerk en ingemet selde oude gevelsteen en een smeedij- zeren uithangbord. Ik werd door de kunstenaar binnen ge nood en toen ik daar rondkeek was dat zeker de moeite waard daar er vele kunstwerken in de oude ruimten tegen de gestucte muren hingen. De kunste naar stelde mij voor aan zijn vrouw en dochter welke laatste ook het pad der kunstzinnigen bewandelde door mooie frisse aquarellen te maken in een eigen uitvoering die de jongeren van deze tijd zeker zullen aanspreken. Al snel werd duidelijk dat de etsen die wij eerder gekocht hadden, van zijn vader afkomstig waren. Zijn vader was niet alleen kunstenaar maar ook zijn moeder was in haar tijd een bekend stilleven-schilderes. Hij, Waalko jr., heette net als zijn vader, schilderde portretten waar hij dan ook een zekere bekendheid in genoot. Een paar recente kinderportretjes in pastelkrijt uitge voerd gaven een uitstekend specimen van zijn kunnen dat wij echter door zijn leeftijd, en wetende dat de kunste naar al hersteld was van een beroerte en met een stok moest lopen, zeker niet verwacht hadden. Toen we na verloop van tijd in zijn uiterst schilderachtig gebouwde atelier zaten met het grote raam op het noor den in een omlijsting van uit hout ge sneden guirlandes en muziekinstru menten en uitkeken op een rustgeven de binnentuin, begon Waalko het ver haal van zijn kunstzinnige familie. Vader Dingemans, geboren 16 juni 1873 te Lochem, bezocht in Groningen de academie 'Uinerva' en in Den Haag die van de Beeldende Kunsten. Na zijn examen tot belasting-ambtenaar woon de hij in Heiloo, Aardenburg, Nieuw koop en Gorkum. Naast zijn drukke bezigheden als be lastingontvanger werd nog tijd gevon den om zich aan zijn geliefde etskunst te wijden. In de vacanties werden er hele schilder en teken-reizen onderno men en de drang om dit te blijven doen als zijn dagelijks werk werd groter en sterker hoewel zijn gesteldheid hem dwong te kiezen, want kunstenaar zijn naast de dagelijkse werkzaamheden vergde van hem te veel. Vader Waalko betaalde nogal eens uit eigen zak een vervanger die zijn werkzaamheden deed, wat natuurlijk ook geen oplos sing was. Uiteindelijk gaf hij het ont vangerschap der belastingen op en gaf zich met hart en ziel over aan de kunst. De vrienden welke vanaf het begin met hem exposeerden waren de latere be kende kunstenaars als Albert Roelofs, Simon Maris, Frans Slager, J. J. Aarts en H. J. Haverman welke natuurlijk onderling de nodige competitie aangin gen. In 1903 trouwt Waalko met Henriëtte Gesina Numans, geboren Sintang (Ned. Indië) op 15 augustus 1877, die dan bezig is aan een tekenopleiding aan de Teeken-akademie in Den Haag en die later nog les krijgt van H. O. van Thol en J. E. H. Akkeringa die ook uit Indië afkomstig is. Het jonge gezin zal dan ook nogal wat rondreizen door Noord- en Zuid-Hol land zich ondertussen bekwamend in het vak waar beiden zo'n grote liefde voor hebben. Voordat Waalko jr. ge boren wordt in 1912 zullen er nog twee broers hem voorgegaan zijn in 1905 en 1910. In die dagen waren er nogal wat loka- ties waar kunstenaars de nodige inspi ratie vonden, zoals Laren, Domburg, Katwijk, Den Haag en Noorden/ Nieuwkoop. Vader en moeder Dingemans hebben dan ook nogal eens in die plaatsen ge woond of gelogeerd en zodoende ken den ze het waterrijke landschap rond om Noorden als hun broekzak. We spreken dan over de periode 1895- 1910 als er nog verschillende begaafde kunstenaars zijn die dat beroep uitoefe nen. Namen als de gebroeders Vree- denburg, Kees en Herman, zoons van een Woerdense huisschilder. Roer meester, Wijsmulier, Segaar, en vele anderen hebben dan ook een bekende klank en als vader Waalko dan ook nog over een etspers beschikt komen ver- schllende van deze kunstenaars hun etsen bij Waalko afdrukken, waar Kees Vreedenburg graag gebruik van maakt daar deze dan op een tjalk woont. Gerard Altmann, de Rotterdamse kunstschilder met wie Vreedenburgh lange tijd optrekt om zo van en met elkaar te leven zal daar dan zeker zo bekend zijn als de Leidenaars Alex Rosemaar, Arend Jan van Driesten, Willem Weissenbruck, Chris v. d. Windt en Willem v. d. Nat. Eigenlijk is het een aan elkaar bekend zijnde groep schilders die vooral het sappige Hollandse landschap in al zijn facetten als onderwerp en motief op hun schilderslinnen en panelen schilde ren. Als Dingemans na Den Haag en Scheveningen, waar op de stranden dan nog de bom-schuiten aanlandden en op het strand liggen, het groene hart rondtrekt en met de Haagse schilders, voorop gegaan door Mesdag, de kon takten heeft en net als die de impres sies op de etsplaat brengt. Vader Waalko heeft dan al jaren de ge woonte om in voor- en najaar er schil derend en tekenend opuit te trekken zoals naar Friesland, Brabant, Utrecht, Leiden of Groningen waar zijn ouders, een artsenfamilie uiteindelijk vandaan kwamen. Deze studies als aquarel, pas tel of tekening werden later gebruikt om als onderwerp te dienen voor schil derijen of etsen. Zo worden er ook mappen samengesteld met etsen van verschillende steden zoals in 1908 twaalf etsen van Groningen uitgegeven bij Scholtens en Zoon waarbij de sfeer een belangrijke rol speelt zoals daar zijn 'de Brugstraat' in de morgenzon en 'de nieuwe kerk' bij avondzon die door een criticaster als 'gemoedelijk en rustig' worden beschreven. Later zal er zo van een zestigtal steden diverse et sen soms in dikke of dunne mappen worden uitgegeven die door de verza melaars werden gezocht en ook nu nog de nodige liefhebbers kennen. In 1905 neemt hij nog deel aan 'de Biënnale' te Venetië met verschillende etsen o.a. 'Korenraapstertjes' en 'schaften op de deel'. In de jaren daar op volgend krijgt hij steeds beter en lovender critieken die de naam Dinge mans een steeds bekender klank geven in het wereldje van etsende en schilde rende kunstenaars. Hij weet zich in uitstekend gezelschap want bekende namen als Pieter Du- pont, M. V. d. Valk en Storm van 's Gravenzande behoren tot de mededin gers naar de dan nog te verdienen ere medailles, echter wanneer wij het nagelaten oevre overzien ontkomen we niet aan de uitgesproken liefde voor het boerenland wat voor hem eigenlijk niet zo nieuw is, daar z'n ouders reeds op het platteland woonden. In 1919 gaat er een goede bekende van de Dingemans, werken in Zeeland als president van de rechtbank in Zierik- zee wat voor Waalko de aanleiding is om het Zeeuwse te gaan bezoeken. Waalko is dan in het bezit van een 'stoomfiets' waardoor hij uiterst mo biel is en op grotere afstanden kan gaan werken wat in die dagen nogal wat wil zeggen. Dat het vervoeren van natte schildersdoeken zeker niet mak kelijk is op de motorfiets zal het schil deren hier en daar dus wel beperkt hebben, maar geeft hem echter wel de vrijheid om zijn onderwerpen en mo tieven elders te zoeken. Tot dan toe is er vanuit Gorkum waar Dingemans sinds 1911 woont nogal eens naar Rotterdam gereist om de sle perspaarden en het levendige haven bedrijf op de etsplaat en het schilders- doek vast te leggen. In 1915 doen bei den, vader en moeder mee aan een groepententoonstelling in Vlaardingen waarbij reeds de liefde voor het paard opvalt in de vroege sfeervolle tijdstip pen welke een rol spelen in het werk van de kunstenaar en als dan de ge zondheid van Dingemans zo frêle wordt dat hij in 1917 wordt afgekeurd zodat ook om andere zwaar wegende redenen er meer geëxposeerd moet worden. Wel wordt de kunstenaar steeds meer de vertolker van 'de psy chologie van het zwoegende paard' zoals Dr. Ritter jr. het dan noemt. Moeder Dingemans is dan de schilde res die vrolijke en uitbundige schilde rijen maakt van de in vele kleuren sa mengestelde boeketten bloemen die aan de beschouwer veelal de tinteling teweeg brengt welke dergelijke schil derijen zo blijmoedig vertolken. (wordt vervolgd) Com. G. van der Sluijs Voorstudie voor de ets 'rust bij het ploegen'. Potlood 33x9,5 cm. Get. r.o. w.d.. 1902. 'Spilters'. Ets 24x18 cm. Vroeger werden er kleine, maar soms ook grote stukken land 'met de hand' omgespit, er waren dan ook (beroeps)spitters. Het atelier met echtpaar Dingemans 1906 Voorstudie voor de ets 'hooiharkers'. Potlood, 17x 12,5 cm. 'Terug van het werk' 1904 (droge naald). 24x19 cm.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 7