|CICIp tl@l0fllClll Y Wie rekent^ rijdt motorscooteK, Motorscooter: hi-tech vervoermiddel met hoog IQ M kliiMtitoi^ veranhnonl... Goedkoop in aanschaf en gebruik Op pad met de motorscooter Motorrijbewijs lichte klasse is nu vereist Wie schrijft ermee] vanen over Flakkee? Rij-impressie onthult z'n ware aard uuQrme feestdagen voorspoedig nieuuujoor Prima BltBrnatmf voor korte afstmdBn VAERDEROP OP 'T GEITEDURP Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRUDAG 20 DECEMBER 19% Luenst u j^^^^^^^^^^^^^^^^l en 00(1 beneden zondpod 9 middelharnis Gebr. de Waal te Sommelsdijk heeft een ruime sortering kaarten voor: geboorte verloving huwelijk jubileum dankbetuiging yf^ of andere voor u belangrijke gebeurtenissen ^^-^^ GEBR. DE WAAL Langeweg 13 - Sommelsdijk Tel. (0187)482729 Motorscooters, je ziet ze steeds vaker omdat dit handige vervoermiddel nu ook in Neder land doorbreekt. Geen wonder, want deze moderne versie van de klassieke scooter is de 'easy-rider' van de toekomst. Hij heeft alles aan boord voor vlot woon-werkverkeer of recreatief gebruik. Met zijn leuke vormgeving en eenvoudige bediening is de motorscooter een 'winner'. Als file-omzeiler vormt deze 'auto op twee wielen' zelfs de Ideale uitweg. Geen file Techniek Volwassen Parkeerplezier 2e¥eiiii PDi^ urn ie «fstaBlen, Me wë s^ dag alieggei um nm&i iaa i fcm. Mm wA mmm m te mt um ie tteittts m i» rifeUfaii meg $s iMb. i»i Is it m^Bssm^ tea iiHtoiief. Seiit m iil«t M m^ismoei^r MM repm het ti) I^Mdnd allies gisseiilitf is vmt tfe «aim^ ^m^ 6,S pot^enf vsn i9 ip. Oe fem«leR rmi «l« laiMeilaBelse Zee. tens li^^it een «pnW e ei»ieni»eg or mm \M\mm m Spstijsartlee, evervaR, is ^n ook beel klein, m w pmium «mt ummr zlfn im «rl|. Op mn n»o{E>rsEooter zll |e ftlstt22Döasenpr|»srwert(l,ri|iil aftlHfafseaiürorsl. tllêam m iagfiipse m^ Wêi im ï»t ^döriandse kliumzi sleclils 14 leer pr |aat i« e»R Itei. tmnïï u de overstap aaar ma mmt- Aile ménm ém^ft HJdl u étm§ m seöoier aM t» \ma. Volgeos liet eomiortstel hes» e«i wetsr. Blijft de vraag; wat kost al dit moois? Antwoord: Dat valt reuze mee. Motorscooters zijn goedkoop in aanschaf en gebruik. Ze lopen op normale loodvrije benzine en zijn twee tot drie keer zuiniger dan een auto. Hun verbruik ligt rond 1 op 35. Op een tank van 12 liter inhoud rijdt u dus voor nog geen 24 piek van Amsterdam naar Maastricht en weer terug. Met een motorscooter rijden is zo eenvoudig als maar kan. Opstappen, starten, wegwezen. Even wennen aan het gewicht, formaat en motorvermogen, maar dat heb je gauw onder de knie. Het rijden zelf is een fluitje van een cent. En, zoals past bij een modern vervoermiddel, gaat het starten en schakelen haast vanzelf, namelijk elektrisch en volauto matisch. We nemen de proef op de som. Vertrouwd Stabiliteit Ook met autorijbewijs op een motorscooter? Wie in Nederland op een motorscooter wil rijden, moet nu nog over het A-rijbewijs beschikken. Ofwel: het motorrijbe wijs. In sommige Europese fanden mag je met een autorij bewijs wel op een motorscooter rijden. 't Is weer al un tiedje gelee, dal ik wat hae geschreve over mien Geitedurp. In op un gegeve oagenbhk dan krieg je toch weer de kriebels in je viengers om us wat te schrieven. Mar alle, hier benne we dan weer us. De leste keer was ik bie ons thuus voor de deure geëindigd. In daer zalle we dan noe weer mar vaerder gaen. Wiele, ikke mit mun broer Jan, kwamme us tegen twaelve thuus om te eten, uut 't land. Want vaeder in moeder hieuwe noe eenmael van 's middags un waerme prak op dur bord. Niet die soeza van tegenwoordig, as het kan 's avonds om 9 ure nog achter de aerpels. In mit un dikke buuk in de bèstee! We gienge het oprel of bie Joppe. In wat zagge we daer? Un oplaep van jewelste voor de zaek van Thijs in Kaetje. Wiele vanzelf nieuwsgierig wat dur gaende was. Wat was noe hut geval? Thijs, die zun tied varre vooruut was, had de eerste Kaptein Mobylette (bromfiets) in de etalage staen. Hut woord bromfiets was toen nog niet bekend. Men noemde hut rijwiel met hulpmotor, heal voomaemü Dit was voor zo'n klein durpje un hele belevenis. Alle venters er rond heen dra- eien as un wispe rond zun nist. In mar raei wat dat dieng noe wel most kostte.Affijn, eindeluk daer hieg Thijs het pries- kaertje eran. Ik docht van ƒ275,-. Wat voor de meeste un maend werke was. Vaeder was der helemaele weg van. Uuteindelik heit tun un dan oak gekocht. Je mot dienke zun land lag nogal varre weg. Helemaele achter de stee van Veugelaer, in half in de Fortuunweg, bie Stellendam. In niet te vergeten zun ouwe kammeraed Stoffel Rebien ree toen al op un H.M.W. deur het durp. Dat dieng ree wel zeventig. Dat warre eigeluk de eerste brommers op het durp. Laeter kwamme er al mar meer bie. In in de zeumer as hut wiewerk voorbie was, gienge ze mit un heel krootje un tochtje mae- ken op hun manier. Vaeder, Stoffel, Israel in Knaepe uut Dirksland. Ze gienge dan al vroeg op stap. Want je most van zelf mit de boat mee. Ze gienge naer Brabant zo over de Moerdiekbrugge terug over Rotterdam. Op un gegeve oagenblik warre ze Israel in Knaepe kwietge- rocht. Maer tegen dun donker was hut hele spul toch weer bewaerd gebleve angeland op 't Geitedurp. Wat vooral voor Israel un wonder mocht hiette. Wat had die man slechte oagen. Van die dikke glaezen er in as un sjempotdeksel. Hie was bakker van zun beroep onder dieke. Toen in begin kon je daer niet van bestaen. In heit tun un klein vrachtautootje gekocht, waer un kleine vrachtjes mee vervoerde voor deze in gene. Bievoorbeeld un vrachtje ruiterhouten nae hut land brienge. Hie ree altied achteruut de garage uur. In z'n vrou we keek dan uut, of der niks an kwam. Hie riep dan: „Gaet goed Arjaentje?" Zie riep dan terug: „Gaet goed Dirk!!" Mar hie ree zo achteruut de sloot in. Jae, jae, zo gieng dat vroeger. Nae de ramp in drieënvuuftig is hie mun eerste werkgever geweest. Mar we gaen weer vaerder onder dieke. Naest de zaek van Thijs in Kaetje kom je noe bie hut Nationale Monument van 't Geitedurp Het ouwe huus van Saer in Tiep, of wat daer nog van over is. Hut staet al jaeren leeg. Het mag niet worre ofgebroke want daer komme die milieugasten tegen in opspraek. Ze kenne der eige beter vast laete klienke an die boamen op dun diek bie de Halve Maene. Hut enige stikje natuur dat we nog hae op Flakkee gae ze botweg verwoeste. Mar jae, de kotten voor de open haerd binne zeker allemaele leeg bie de waeterstaetmensen? Dat zal de oorzaek wel weze. In de winter staet voor de deure! Tiep, die werkte vroeger op de gasfabriek in Klein Parijs. In as un dan thuus kwam, zag un zo zwart as de kolen zelf. Het is un heal klein huusje mit nog un luzze deran. In hut huusje (wc) stond er apart naest in dun tuun. Er is us un keer toen Saer er net of was un trektor van de Struuken op gevalle. Die ree bovendieke in most eensklaps uutwieke voor un tegenlig ger. Noe warre de remmen niet gekoppeld. In de Parachutist, die er mee ree, trapte op die ene rem, waerdeur un plotseling naer rechts wegtrok, in boven op hut huusje (wc) terecht kwam. Die dat gewicht netuurlik niet kon hebbe in as un kaertehuus in mekaere zakte. Dit monument is nog steeds gratis te bezichtigen onder dun dieke. Mar we wete niet hoe- lange nog. Dan krieg je de dreve waer toen eigenlik alleen mar femielie weunde in Opa en Opoe. Wiele as jongens gienge daer graeg un partijtje voetballe. In dat mocht oak wel. Alleen as de peren riep warre niet. Er stond naemelik un groate Klapsebaom in hut tuuntje voor hut huus. In dan mit dat voetballe, dan vloge die riepe klapsen er bie bosjes of. We liete dat dan oak een pasjes draeie. in gienge dan meestal nae het parkeerterrein bie Izak Neelse. Mar dat was vaek niet zo gunstig omdat Hans Neelse daer zun vrachtauto 's avonds neerzette. In an de aore kante weunde Klaes mit Krientje. In dat warre helemaele geen fans van voetballe. Noe beurde het wel us dat er un balie over de hegge vloog in hun tuuntje. In die mensen zatte dan der eige op te winnen, as un wekker achter de horre. Op un keer vloog er weer us un balie in hut tuuntje. In de schoonzeune, die daer toen inweunde, dook dwors deur de horre om die balie kapot te snieën. Mar wiele warre zo vlug as waeter, in hadde hem eerder te pakken. Hie achter ons an. Wiele langs de mispit bie opa. Wat dienk je, hie wou de weg ofsnieë in dwors over de mispit heenloape op sokje. Mar helaas het was verraedelijk; langs de rand stond un laege gier mit wat stro der over. Hie tot zun kruus erin gezakt. In wiele as jongens mar giere van hut lachen netuuriijk. Dat begriep je wel. Die goeie ouw tied toch. Oak noam Merien weunde in de buurt. In die had vuuf van die moaie boamen mit kroasjes staen. Ze begonne an te rie pen. Wiele nog heel klein toen. In toen hae mun ze dur alle maele ofgeplokt, zowel de groene as de riepe. 's Avonds komt noam Merien thuus. Hie vroege an moeder: „Hei joe niks gezieë bie de kroasjesboamen?" „Ikke niet, hoor", zei nioeder naer waerheid. Ze wist oak nergus van of. Mar die vier emmers groene stonden wel in hut waegenhok. In binne laeter naer de verkes gegaen. Of ze dur piene van in dur buuk hae gekrege dat weet ik niet meer. Mar noam Merien wel, gloaf ik!! Noe mensen, de groete van Oarie van Jengel Smaakvolle vormgeving, bedienings gemak, innovatief, ontwikkeld met respect voor het milieu, dus zuinig en stil, dat is de motorscooter ten voeten uit. Deze dynamische tweewieler is ideaal voor het vervoer van alledag, om er Dat een geslaagd ontwerp z'n waarde behoudt, bewijst de huidige populariteit van de motor scooter, de trendy opvolger van de scooter. 'ns lekker op uit te trekken, voor een ritje naar de sportclub, het winkelcen trum of voor familiebezoek. Je zit op een koninklijk zadel, terwijl je in het woon-werkverkeer de reistijd van deur tot deur zo maar met de helft kan verkorten. De jongste generatie motorscooters biedt hi-tech in een modem jasje, is leuk en relatief goedkoop. Ja, waarom heeft u er nog geen? In het buitenland is hij al jaren geliefd, in Nederland begint zijn opmars nu ook. Deze trendy opvolger van de klassieke scoot er is een 'eye-catcher'. Hij oogt aantrekkelijk, terwijl z'n techni sche eigenschappen en rijkarak ter perfect zijn. Ronde vormen, soepele stroomlijn, knappe out fit, loopt als een zonnetje; kort om, een praktisch vervoermid del. Naast z'n uitstraling en rijkwaliteit biedt de motorscooter talrijke voorde len, bijvoorbeeld bij de filebestrij- ding. Ook parkeerproblemen zijn hem vreemd. Zo'n motorscooter wordt aangedreven door een tweetakt- of viertaktmotor met een inhoud van 125 cm' of 250 cm". Op volle toeren ligt een topsnel heid van 90 tot 120 km/u binnen bereik. Gezien deze prestaties is het logisch dat je met de motorscooter op de snelweg mag rijden. Technisch is de moderne motorscoot er helemaal bij de tijd: anti-duik voor vorken, schijfremmen in de voorwie len, uitgebalanceerde wielophanging, elektrische starter, automatische transmissie, dashboardkastje, (afsluit bare, soms ook verlichte) opbergruim te voor helm, handschoenen en andere zaken. Zo zie je maar hoe ver het scootertje van weleer is gekomen. Hoe volwassen de moder ne motorscooter is, blijkt ook uit zijn accessoires: compleet, overzichtelijk dashboard met een snel heidsmeter, kilometertel ler en diverse waarschu wingslampjes, grote ach teruitkijkspiegels, enzo voort. Van huis uit biedt de motorscooter al veel bescherming tegen weer en wind. Voor wie dat wil, is extra bescherming mogelijk met een heel of half ('verlaagd') wind scherm. Door zijn eigenschappen is de motorscooter een vervoermiddel met grote toekomst. Zo is hij prettig om mee te rijden en om mee gezien te worden. Vooral zijn gemak en de mogelijkheid om tijdwinst te boeken in vergelijking met andere vervoermiddelen, maken hem tot hèt alternatief in woon-werk verkeer. Met de motorscooter sta je Met de motorscooter omzeil je veel verkeersproblemen. niet in de file. Bij een stoplicht sta je vaak vooraan en ben je als eerste weg. Hij geeft parkeerplezier, want je hoeft niet te zoeken naar een parkeerplaats- je, je kunt hem vaak 'overal' kwijt zonder een parkeerkaartje te kopen. Afhankelijk van het model en eventu ele accessoires heb je al een motor scooter vanaf 6000 gulden. Topmo dellen kosten circa 13.000 gulden. Op de komende MotoRAI (24 t/m 27 oktober) kunt u alle moderne motor- scootermodellen bewonderen en uit proberen.Voor de motorscooter geldt een houderschapsbelasting van 142 gulden/jaar.Daarnaast is minimaal een WA-verzekering verplicht. Factoren die bij de premie een rol spelen zijn: regio, wel/geen winterstop (van december tot maart), eigen risico, no- claim korting en de aanschafprijs. Uitgaande van een gemiddelde pro- duktprijs van 9000 gulden kost een WA-verzekering dan circa 200 gulden premie/jr. Voor WA+ (met brand en diefstal): circa 300 gulden premie/jr. Voor Casco (all-risk): circa 950 gul den premie/jaar. Voor de aanschaf van een motor scooter kunt u terecht bij de motor- fietsdealers. Of u kunt informatie aanvragen bij de importeurs: Aprilia: 010 - 4928567, Yamaha: 020 - 654600; Piaggio (Vespa): 013 - 4639333, Honda: 0180 - 491777, Peugeot: 0318 - 519132. (door onze verslaggever) Voor het plaatsnemen op het zadel kun je kiezen tussen 'motoresk' en 'automobilesk' instap pen. Versie één is het been met een enorme zwaai over het grote zadel zwieren, versie twee is 'binnendoor ste ken' alsof je een auto betreedt of met een kokerrok een damesfiets bestijgt. De tweede optie is de gemakkelijkste, al hangt het van je ego of omgeving af of je hier ook voor kiest. Zit je eenmaal, dan blijkt die associatie met een automobiel zo gek nog niet; het zadel biedt alle comfort, de steun in de rug is heerlijk, je benen staan (met de ruggesteun in de verste, beste stand) ver naar voren en door de grote dash- boardkast, prima spiegels, knoppen- winkel en de beschermende kuip vóór Motorscooter: hèt comfortabele, goedkope alternatief voor gemotoriseerd woon- werkverkeer. je voel je je veel meer vertrouwd en geborgen dan op een chopper met identieke zithouding. Voeg hierbij het ultieme bedienings gemak en na de eerste meters voel je je zo thuis en veilig datje bij het stop licht bijna vergeet je voeten aan de grond te zetten.... Elektronische ontsteking is standaard, net als een versnelling met automati sche variator. De motor kun je enkel starten als eerst één van de remmen is gebruikt. Dit voorkomt 'sprong star ten' met vol gas. Door de plaats van het motorblok - horizontaal vóór het achterwiel - bezit de motorscooter een laag zwaartepunt, wat de stabiliteit bevordert. Diverse grote bandenmer- ken hebben speciale banden ontwik keld voor de motorscootermarkt. Het remgedrag is mooi neutraal. Het probate anti-duik systeem verhindert het 'duiken' tijdens het remmen. Dit geeft de bestuurder optimale controle over het voertuig. De stoplichten (geactiveerd door beide remmen) werken ook met de motor af. Tijdens de proefrit raken we steeds meer overtuigd van het handige, ver standige karakter van dit vervoermid del. Hij is zo stil, dat je je soms afvraagt of de motor wel loopt. En bij de benzinepomp ontpopt hij zich als een vriend van je portemonnee. Ja, wie rekent, rijdt motorscooter. Conclusie na de proefrit met een motorscooter: gemak dient de mens en het rijplezier is groots. In druk stadsverkeer ben je steeds haantje de voorste. Parkeren kost amper moeite: voor de motorscooter is zelfs een klein plekje al groot genoeg. In Zuid-Europa en in de landen om ons heen is de motorscooter niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Bij ons breekt de motorscooter nu ook door. Het nieuwe Europese reglement rijbe wijzen biedt de mogelijkheid om hou ders van het autorijbewijs toe te staan om lichte gemotoriseerde tweewielers te berijden met een maximum cilin derinhoud van 125 cm' en een maxi mum vermogen van 11 kW. Vanuit het oogpunt van verkeersvei ligheid heeft de RAI voorgesteld om voor personen vanaf 21 jaar die al twee jaar het autorijbewijs hebben, toe te staan om op gemotoriseerde tweewielers met automatische trans missie (scooters) te rijden. Eventueel aangevuld met een praktijkexamen. In tegenstelling tot andere landen maakt de Nederlandse overheid geen gebruik van deze mogelijkheid. De RAI betreurt dit, want "het zou de mobiliteit in ons drukke land een handje kunnen helpen. De rol van dit vervoermiddel als hèt alternatief tus sen auto en fiets met behoud van de individualiteit zien we al in landen om ons heen".

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 40