|CICIp tl@l0fllClll Y
Wie rekent^ rijdt motorscooteK,
Motorscooter: hi-tech vervoermiddel met hoog IQ
M kliiMtitoi^ veranhnonl...
Goedkoop in aanschaf en gebruik
Op pad met de motorscooter
Motorrijbewijs lichte
klasse is nu vereist
Wie schrijft ermee]
vanen
over Flakkee?
Rij-impressie onthult z'n ware aard
uuQrme feestdagen
voorspoedig
nieuuujoor
Prima BltBrnatmf voor korte afstmdBn
VAERDEROP OP 'T GEITEDURP
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
VRUDAG 20 DECEMBER 19%
Luenst u
j^^^^^^^^^^^^^^^^l
en 00(1
beneden zondpod 9
middelharnis
Gebr. de Waal
te Sommelsdijk
heeft een ruime sortering kaarten voor:
geboorte
verloving
huwelijk
jubileum
dankbetuiging
yf^ of andere voor u belangrijke gebeurtenissen
^^-^^ GEBR. DE WAAL
Langeweg 13 - Sommelsdijk
Tel. (0187)482729
Motorscooters, je ziet ze steeds vaker omdat dit handige vervoermiddel nu ook in Neder
land doorbreekt. Geen wonder, want deze moderne versie van de klassieke scooter is de
'easy-rider' van de toekomst. Hij heeft alles aan boord voor vlot woon-werkverkeer of
recreatief gebruik. Met zijn leuke vormgeving en eenvoudige bediening is de motorscooter
een 'winner'. Als file-omzeiler vormt deze 'auto op twee wielen' zelfs de Ideale uitweg.
Geen file
Techniek
Volwassen
Parkeerplezier
2e¥eiiii PDi^ urn ie «fstaBlen, Me wë s^ dag alieggei um
nm&i iaa i fcm. Mm wA mmm m te mt um ie tteittts m i»
rifeUfaii meg $s iMb. i»i Is it m^Bssm^ tea iiHtoiief.
Seiit m iil«t M m^ismoei^r MM repm het ti) I^Mdnd
allies gisseiilitf is vmt tfe «aim^ ^m^ 6,S pot^enf vsn i9 ip. Oe
fem«leR rmi «l« laiMeilaBelse Zee. tens li^^it een «pnW e ei»ieni»eg
or mm \M\mm m Spstijsartlee, evervaR, is ^n ook beel klein,
m w pmium «mt ummr zlfn im
«rl|. Op mn n»o{E>rsEooter zll |e ftlstt22Döasenpr|»srwert(l,ri|iil
aftlHfafseaiürorsl. tllêam m iagfiipse m^
Wêi im ï»t ^döriandse kliumzi sleclils 14 leer pr |aat i« e»R Itei.
tmnïï u de overstap aaar ma mmt- Aile ménm ém^ft HJdl u étm§ m
seöoier aM t» \ma. Volgeos liet eomiortstel hes» e«i wetsr.
Blijft de vraag; wat kost al dit moois? Antwoord: Dat valt
reuze mee. Motorscooters zijn goedkoop in aanschaf en
gebruik. Ze lopen op normale loodvrije benzine en zijn twee
tot drie keer zuiniger dan een auto. Hun verbruik ligt rond 1
op 35. Op een tank van 12 liter inhoud rijdt u dus voor nog
geen 24 piek van Amsterdam naar Maastricht en weer terug.
Met een motorscooter rijden is zo eenvoudig als maar kan.
Opstappen, starten, wegwezen. Even wennen aan het
gewicht, formaat en motorvermogen, maar dat heb je gauw
onder de knie. Het rijden zelf is een fluitje van een cent. En,
zoals past bij een modern vervoermiddel, gaat het starten
en schakelen haast vanzelf, namelijk elektrisch en volauto
matisch. We nemen de proef op de som.
Vertrouwd
Stabiliteit
Ook met autorijbewijs op een motorscooter?
Wie in Nederland op een motorscooter wil rijden, moet nu
nog over het A-rijbewijs beschikken. Ofwel: het motorrijbe
wijs. In sommige Europese fanden mag je met een autorij
bewijs wel op een motorscooter rijden.
't Is weer al un tiedje gelee, dal ik wat hae geschreve over
mien Geitedurp. In op un gegeve oagenbhk dan krieg je toch
weer de kriebels in je viengers om us wat te schrieven. Mar
alle, hier benne we dan weer us.
De leste keer was ik bie ons thuus voor de deure geëindigd.
In daer zalle we dan noe weer mar vaerder gaen. Wiele, ikke
mit mun broer Jan, kwamme us tegen twaelve thuus om te
eten, uut 't land. Want vaeder in moeder hieuwe noe eenmael
van 's middags un waerme prak op dur bord. Niet die soeza
van tegenwoordig, as het kan 's avonds om 9 ure nog achter
de aerpels. In mit un dikke buuk in de bèstee!
We gienge het oprel of bie Joppe. In wat zagge we daer? Un
oplaep van jewelste voor de zaek van Thijs in Kaetje. Wiele
vanzelf nieuwsgierig wat dur gaende was. Wat was noe hut
geval? Thijs, die zun tied varre vooruut was, had de eerste
Kaptein Mobylette (bromfiets) in de etalage staen. Hut
woord bromfiets was toen nog niet bekend. Men noemde hut
rijwiel met hulpmotor, heal voomaemü Dit was voor zo'n
klein durpje un hele belevenis. Alle venters er rond heen dra-
eien as un wispe rond zun nist. In mar raei wat dat dieng noe
wel most kostte.Affijn, eindeluk daer hieg Thijs het pries-
kaertje eran. Ik docht van ƒ275,-. Wat voor de meeste un
maend werke was.
Vaeder was der helemaele weg van. Uuteindelik heit tun un
dan oak gekocht. Je mot dienke zun land lag nogal varre
weg. Helemaele achter de stee van Veugelaer, in half in de
Fortuunweg, bie Stellendam. In niet te vergeten zun ouwe
kammeraed Stoffel Rebien ree toen al op un H.M.W. deur
het durp. Dat dieng ree wel zeventig.
Dat warre eigeluk de eerste brommers op het durp. Laeter
kwamme er al mar meer bie. In in de zeumer as hut wiewerk
voorbie was, gienge ze mit un heel krootje un tochtje mae-
ken op hun manier. Vaeder, Stoffel, Israel in Knaepe uut
Dirksland. Ze gienge dan al vroeg op stap. Want je most van
zelf mit de boat mee. Ze gienge naer Brabant zo over de
Moerdiekbrugge terug over Rotterdam.
Op un gegeve oagenblik warre ze Israel in Knaepe kwietge-
rocht. Maer tegen dun donker was hut hele spul toch weer
bewaerd gebleve angeland op 't Geitedurp. Wat vooral voor
Israel un wonder mocht hiette. Wat had die man slechte
oagen. Van die dikke glaezen er in as un sjempotdeksel. Hie
was bakker van zun beroep onder dieke. Toen in begin kon je
daer niet van bestaen. In heit tun un klein vrachtautootje
gekocht, waer un kleine vrachtjes mee vervoerde voor deze
in gene. Bievoorbeeld un vrachtje ruiterhouten nae hut land
brienge. Hie ree altied achteruut de garage uur. In z'n vrou
we keek dan uut, of der niks an kwam.
Hie riep dan: „Gaet goed Arjaentje?" Zie riep dan terug:
„Gaet goed Dirk!!" Mar hie ree zo achteruut de sloot in. Jae,
jae, zo gieng dat vroeger.
Nae de ramp in drieënvuuftig is hie mun eerste werkgever
geweest. Mar we gaen weer vaerder onder dieke.
Naest de zaek van Thijs in Kaetje kom je noe bie hut
Nationale Monument van 't Geitedurp Het ouwe huus van
Saer in Tiep, of wat daer nog van over is. Hut staet al jaeren
leeg. Het mag niet worre ofgebroke want daer komme die
milieugasten tegen in opspraek. Ze kenne der eige beter vast
laete klienke an die boamen op dun diek bie de Halve
Maene. Hut enige stikje natuur dat we nog hae op Flakkee
gae ze botweg verwoeste. Mar jae, de kotten voor de open
haerd binne zeker allemaele leeg bie de waeterstaetmensen?
Dat zal de oorzaek wel weze. In de winter staet voor de
deure!
Tiep, die werkte vroeger op de gasfabriek in Klein Parijs. In
as un dan thuus kwam, zag un zo zwart as de kolen zelf. Het
is un heal klein huusje mit nog un luzze deran. In hut huusje
(wc) stond er apart naest in dun tuun. Er is us un keer toen
Saer er net of was un trektor van de Struuken op gevalle. Die
ree bovendieke in most eensklaps uutwieke voor un tegenlig
ger. Noe warre de remmen niet gekoppeld. In de Parachutist,
die er mee ree, trapte op die ene rem, waerdeur un plotseling
naer rechts wegtrok, in boven op hut huusje (wc) terecht
kwam. Die dat gewicht netuurlik niet kon hebbe in as un
kaertehuus in mekaere zakte. Dit monument is nog steeds
gratis te bezichtigen onder dun dieke. Mar we wete niet hoe-
lange nog.
Dan krieg je de dreve waer toen eigenlik alleen mar femielie
weunde in Opa en Opoe. Wiele as jongens gienge daer graeg
un partijtje voetballe. In dat mocht oak wel. Alleen as de
peren riep warre niet. Er stond naemelik un groate
Klapsebaom in hut tuuntje voor hut huus. In dan mit dat
voetballe, dan vloge die riepe klapsen er bie bosjes of. We
liete dat dan oak een pasjes draeie. in gienge dan meestal nae
het parkeerterrein bie Izak Neelse. Mar dat was vaek niet zo
gunstig omdat Hans Neelse daer zun vrachtauto 's avonds
neerzette. In an de aore kante weunde Klaes mit Krientje. In
dat warre helemaele geen fans van voetballe. Noe beurde het
wel us dat er un balie over de hegge vloog in hun tuuntje. In
die mensen zatte dan der eige op te winnen, as un wekker
achter de horre.
Op un keer vloog er weer us un balie in hut tuuntje. In de
schoonzeune, die daer toen inweunde, dook dwors deur de
horre om die balie kapot te snieën. Mar wiele warre zo vlug
as waeter, in hadde hem eerder te pakken. Hie achter ons an.
Wiele langs de mispit bie opa. Wat dienk je, hie wou de weg
ofsnieë in dwors over de mispit heenloape op sokje. Mar
helaas het was verraedelijk; langs de rand stond un laege gier
mit wat stro der over. Hie tot zun kruus erin gezakt. In wiele
as jongens mar giere van hut lachen netuuriijk. Dat begriep
je wel. Die goeie ouw tied toch.
Oak noam Merien weunde in de buurt. In die had vuuf van
die moaie boamen mit kroasjes staen. Ze begonne an te rie
pen. Wiele nog heel klein toen. In toen hae mun ze dur alle
maele ofgeplokt, zowel de groene as de riepe. 's Avonds
komt noam Merien thuus. Hie vroege an moeder: „Hei joe
niks gezieë bie de kroasjesboamen?" „Ikke niet, hoor", zei
nioeder naer waerheid. Ze wist oak nergus van of. Mar die
vier emmers groene stonden wel in hut waegenhok. In binne
laeter naer de verkes gegaen. Of ze dur piene van in dur
buuk hae gekrege dat weet ik niet meer. Mar noam Merien
wel, gloaf ik!!
Noe mensen, de groete van
Oarie van Jengel
Smaakvolle vormgeving, bedienings
gemak, innovatief, ontwikkeld met
respect voor het milieu, dus zuinig en
stil, dat is de motorscooter ten voeten
uit.
Deze dynamische tweewieler is ideaal
voor het vervoer van alledag, om er
Dat een geslaagd ontwerp z'n waarde behoudt,
bewijst de huidige populariteit van de motor
scooter, de trendy opvolger van de scooter.
'ns lekker op uit te trekken, voor een
ritje naar de sportclub, het winkelcen
trum of voor familiebezoek.
Je zit op een koninklijk zadel, terwijl
je in het woon-werkverkeer de reistijd
van deur tot deur zo maar met de helft
kan verkorten. De jongste generatie
motorscooters biedt hi-tech in
een modem jasje, is leuk en
relatief goedkoop. Ja, waarom
heeft u er nog geen?
In het buitenland is hij al jaren
geliefd, in Nederland begint zijn
opmars nu ook. Deze trendy
opvolger van de klassieke scoot
er is een 'eye-catcher'. Hij oogt
aantrekkelijk, terwijl z'n techni
sche eigenschappen en rijkarak
ter perfect zijn. Ronde vormen,
soepele stroomlijn, knappe out
fit, loopt als een zonnetje; kort
om, een praktisch vervoermid
del.
Naast z'n uitstraling en rijkwaliteit
biedt de motorscooter talrijke voorde
len, bijvoorbeeld bij de filebestrij-
ding. Ook parkeerproblemen zijn hem
vreemd.
Zo'n motorscooter wordt aangedreven
door een tweetakt- of viertaktmotor
met een inhoud van 125 cm' of 250
cm". Op volle toeren ligt een topsnel
heid van 90 tot 120 km/u binnen
bereik. Gezien deze prestaties is het
logisch dat je met de motorscooter op
de snelweg mag rijden.
Technisch is de moderne motorscoot
er helemaal bij de tijd: anti-duik voor
vorken, schijfremmen in de voorwie
len, uitgebalanceerde wielophanging,
elektrische starter, automatische
transmissie, dashboardkastje, (afsluit
bare, soms ook verlichte) opbergruim
te voor helm, handschoenen en andere
zaken. Zo zie je maar hoe ver het
scootertje van weleer is gekomen.
Hoe volwassen de moder
ne motorscooter is, blijkt
ook uit zijn accessoires:
compleet, overzichtelijk
dashboard met een snel
heidsmeter, kilometertel
ler en diverse waarschu
wingslampjes, grote ach
teruitkijkspiegels, enzo
voort. Van huis uit biedt
de motorscooter al veel
bescherming tegen weer
en wind. Voor wie dat
wil, is extra bescherming
mogelijk met een heel of
half ('verlaagd') wind
scherm.
Door zijn eigenschappen
is de motorscooter een
vervoermiddel met grote
toekomst. Zo is hij prettig
om mee te rijden en om mee gezien te
worden.
Vooral zijn gemak en de mogelijkheid
om tijdwinst te boeken in vergelijking
met andere vervoermiddelen, maken
hem tot hèt alternatief in woon-werk
verkeer. Met de motorscooter sta je
Met de motorscooter omzeil je veel verkeersproblemen.
niet in de file. Bij een stoplicht sta je
vaak vooraan en ben je als eerste weg.
Hij geeft parkeerplezier, want je hoeft
niet te zoeken naar een parkeerplaats-
je, je kunt hem vaak 'overal' kwijt
zonder een parkeerkaartje te kopen.
Afhankelijk van het model en eventu
ele accessoires heb je al een motor
scooter vanaf 6000 gulden. Topmo
dellen kosten circa 13.000 gulden. Op
de komende MotoRAI (24 t/m 27
oktober) kunt u alle moderne motor-
scootermodellen bewonderen en uit
proberen.Voor de motorscooter geldt
een houderschapsbelasting van 142
gulden/jaar.Daarnaast is minimaal een
WA-verzekering verplicht. Factoren
die bij de premie een rol spelen zijn:
regio, wel/geen winterstop (van
december tot maart), eigen risico, no-
claim korting en de aanschafprijs.
Uitgaande van een gemiddelde pro-
duktprijs van 9000 gulden kost een
WA-verzekering dan circa 200 gulden
premie/jr.
Voor WA+ (met brand en diefstal):
circa 300 gulden premie/jr.
Voor Casco (all-risk): circa 950 gul
den premie/jaar.
Voor de aanschaf van een motor
scooter kunt u terecht bij de motor-
fietsdealers.
Of u kunt informatie aanvragen bij de
importeurs: Aprilia: 010 - 4928567,
Yamaha: 020 - 654600;
Piaggio (Vespa): 013 - 4639333,
Honda: 0180 - 491777,
Peugeot: 0318 - 519132.
(door onze verslaggever)
Voor het plaatsnemen op
het zadel kun je kiezen
tussen 'motoresk' en
'automobilesk' instap
pen. Versie één is het
been met een enorme
zwaai over het grote
zadel zwieren, versie
twee is 'binnendoor ste
ken' alsof je een auto
betreedt of met een
kokerrok een damesfiets
bestijgt. De tweede optie
is de gemakkelijkste, al
hangt het van je ego of
omgeving af of je hier
ook voor kiest.
Zit je eenmaal, dan blijkt
die associatie met een
automobiel zo gek nog
niet; het zadel biedt alle
comfort, de steun in de
rug is heerlijk, je benen
staan (met de ruggesteun
in de verste, beste stand)
ver naar voren en door de grote dash-
boardkast, prima spiegels, knoppen-
winkel en de beschermende kuip vóór
Motorscooter: hèt comfortabele, goedkope alternatief
voor gemotoriseerd woon- werkverkeer.
je voel je je veel meer vertrouwd en
geborgen dan op een chopper met
identieke zithouding.
Voeg hierbij het ultieme bedienings
gemak en na de eerste meters voel je
je zo thuis en veilig datje bij het stop
licht bijna vergeet je voeten aan de
grond te zetten....
Elektronische ontsteking is standaard,
net als een versnelling met automati
sche variator. De motor kun je enkel
starten als eerst één van de remmen is
gebruikt. Dit voorkomt 'sprong star
ten' met vol gas. Door de plaats van
het motorblok - horizontaal vóór het
achterwiel - bezit de motorscooter een
laag zwaartepunt, wat de stabiliteit
bevordert. Diverse grote bandenmer-
ken hebben speciale banden ontwik
keld voor de motorscootermarkt.
Het remgedrag is mooi neutraal. Het
probate anti-duik systeem verhindert
het 'duiken' tijdens het remmen. Dit
geeft de bestuurder optimale controle
over het voertuig. De stoplichten
(geactiveerd door beide remmen)
werken ook met de motor af.
Tijdens de proefrit raken we steeds
meer overtuigd van het handige, ver
standige karakter van dit vervoermid
del. Hij is zo stil, dat je je soms
afvraagt of de motor wel loopt. En bij
de benzinepomp ontpopt hij zich als
een vriend van je portemonnee. Ja,
wie rekent, rijdt motorscooter.
Conclusie na de proefrit met een
motorscooter: gemak dient de mens
en het rijplezier is groots. In druk
stadsverkeer ben je steeds haantje de
voorste. Parkeren kost amper moeite:
voor de motorscooter is zelfs een
klein plekje al groot genoeg.
In Zuid-Europa en
in de landen om
ons heen is de
motorscooter niet
meer weg te
denken uit het
straatbeeld. Bij
ons breekt de
motorscooter nu
ook door.
Het nieuwe Europese reglement rijbe
wijzen biedt de mogelijkheid om hou
ders van het autorijbewijs toe te staan
om lichte gemotoriseerde tweewielers
te berijden met een maximum cilin
derinhoud van 125 cm' en een maxi
mum vermogen van 11 kW.
Vanuit het oogpunt van verkeersvei
ligheid heeft de RAI voorgesteld om
voor personen vanaf 21 jaar die al
twee jaar het autorijbewijs hebben,
toe te staan om op gemotoriseerde
tweewielers met automatische trans
missie (scooters) te rijden. Eventueel
aangevuld met een praktijkexamen.
In tegenstelling tot andere landen
maakt de Nederlandse overheid geen
gebruik van deze mogelijkheid. De
RAI betreurt dit, want "het zou de
mobiliteit in ons drukke land een
handje kunnen helpen. De rol van dit
vervoermiddel als hèt alternatief tus
sen auto en fiets met behoud van de
individualiteit zien we al in landen
om ons heen".