In Memoriam Pieter Bosland Verkeersveiligheid moet aangepal(t worden op Goeree-Overflakl(ee ORB op bezoek bij VOTC Uitslag verloting Politie lost overvallen in Tholen en Scherpenisse op Amnesty International organiseert Fakkeloptocht DIERENOPVANG Goeree-Overflakkee Actie tegen verkoop drugs Kerkdiensten Ger. Gem. Bezwaren plan 'Westplaat' ongegrond verklaard Openstelling politiebureau Ouddorp De Zeemanspot en De Griend in actie Gebr. de Waal Rien Poortvliet Museum in kerstsfeer Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS DINSDAG 10 DECEMBER 199 18 april 1905 Pieter Bosland werd geboren als zoon van Jan Bosland en Neeltje Padmos. Hij groeide op in een groot gezin, met twaalf kinderen. Al op jonge leeftijd ging Pieter werken bij zijn broer Job, die een kruidenierswinkel had. Met een kar gevuld met levensmiddelen trok hij door de omgeving en ging by de mensen langs. Onderweg ontston den vele contacten. Hij leerde de men sen kennen en de mensen kenden hem. Deze contacten zetten zich voort en versterkten zich toen hij na een aantal jaren zijn eigen kruidenierszaak begon in het dorpscentrum. Dat Pieter zeer bekend werd in Ouddorp, had niet alleen te maken met zijn handel, maar veel meer met zijn open houding. Hij accepteerde alle mensen, ongeacht achtergronden en overtuigingen. Juist daardoor kon hij ook - en hij deed dat zeer direct - zijn eigen overtuiging naar voren brengen. Dikwijls gepaard gaande met een bijzonder gevoel voor humor. Deze open houding leidde mede daartoe dat hij altijd zoekend was naar wat ande ren kon voorthelpen, in het bijzonder in moeilijke en crisissituaties. Zijn levens instelling was diep geworteld in zijn ge loofsovertuiging. Velen kenden Bosland dan ook als iemand die rondging en goed deed. Zijn naam is in het bijzonder verbonden aan de Doopsgezinde Gemeente te Oud dorp. Tientallen jaren diende hij de ge meente als kerkenraadslid. In de lange periode dat de gemeente vacant was ver vulde hij een voortrekkersrol. Daarbij was zijn grootste wens dat de kleine ge meente in de toekomst meer voor de om geving zou kunnen gaan betekenen. Hoe dankbaar was hij dan ook dat de ge meente weer een predikant kon beroe pen. Ook in deze nieuwe periode bleef hij zijn bijzondere plaats behouden. Pie- f 7 december 1996 ter Bosland kon je overal tegenkomen, op blijde en droevige momenten. Hij be zocht mensen, sprak hen aan, had een luisterend oor en verzuimde niet te wij zen op het Evangelie. Zijn betrokkenheid bij mensen hield niet op toen hij er niet meer op uit kon gaan. Hij bleef geïnteresseerd, stelde vragen, telefoneerde bij bijzondere gebeurtenis sen en ontving veel bezoek. Steeds weer vonden mensen de weg naar zijn kamer in de Vliedberg. Ouderen voelden zich met hem verbonden, jongeren wisten zich door hem begrepen. Op jonge leeftijd reeds werd hij gegre pen door het Woord van God, waaraan hij gehoorzaamde. Aan hem is het Bij belwoord vervuld: „De rechtvaardige zal groeien als een palmboom; zij zullen in de ouderdom nog vrucht dragen, fris en groen zullen zij zijn, om te verkondigen, dat de Heere waarachtig is". Met de aanhouding van een 27-jarige in woner uit Poortvliet heeft de politie OSB twee gewapende overvallen in Tholen en Scherpenisse opgelost. De politie kwam de man op het spoor door dat een deel van het kenteken van de auto, waarmee de verdachte zich in Scherpenisse verplaatste, bekend werd. Afgelopen zaterdag werd hij aangehou den in zijn woning in Poortvliet. Inmiddels heeft de verdachte bekend de overval op een boekhandel in Tholen 30 november jl. en eveneens op een boek handel in Scherpenisse 2 december jl. te hebben gepleegd. Bij de boekhandel in Tholen sloeg de man op de vlucht omdat er een postbode de wiiücel binnenkwam. In Scherpenisse wist de verdachte een bedrag van tweehonderdvijftig gulden buit te maken. In beide gevallen bedreig de hij het winkelpersoneel met een mes. Hij opereerde alleen. Bij het verhoor is ook boven water geko men dat de verdachte vorige week in Poortvliet heeft gecollecteerd voor het opknappen van de speeltuin in dat dorp. Het geld wat hij daarmee ophaalde, honderd gulden, stak hij in eigen zak. De verdachte zegt te hebben gehandeld uit geldnood. De man is in verzekering gesteld in het politiebureau te Goes en zal morgen worden voorgeleid voor de rechtercommissaris te Middelburg. MIDDELHARNIS - 10 december is de 'Dag van de rechten van de Mens'. In verband met deze dag organiseert afde ling Goeree-Overflakkee van Amnesty International op vrijdag 13 december a.s. een fakkeloptocht door winkelcentrum 'd'n Diek'. De organisatie van deze op tocht wordt gedeeld met het vluchtelin genwerk. Dit jaar staat het Afrikaanse land Nige ria centraal bij de optocht, die vertrekt om 19.00 uur vanaf de stand op d'n Diek tegenover Saers. Bij de stand kunt u in formatie krijgen over Nigeria, tevens zal er Afrikaanse muziek te horen zijn en zijn er Afrikaanse hapjes. Voor iedereen heeft de groep nog een verrassing. Voor allen die mee willen lopen: verza melen om 18.45 uur bij de stand van Amnesty. Teiyfax (0187) 651887 GEVONDEN 2/12, poes: Oude Tonge, zwart/wit, zwart dek, niet verzorgde vacht. 3/12: zwart/witte kat, geslacht onbekend, Middelharnis, witte neus pootjes, zwarte staart rug, witte borst, schuw. 5/12 hond: teef, Mechelse herder, ge vonden bij camping Battenoord. VERMIST 5/12 kater: rood/wit, meer rood, witte snor, platte kop, naam: Mieke, gecastreerd, getatoeerd, RDB19, Middelharnis. In de avonduren van vrijdag 6 december werd er door de politie van de basiseen heid Goeree-Overflakkee een aktie ge draaid tegen de verkoop van drugs uit een woning. Vanuit de wijk waren diver se klachten gekomen met betrekking tot de ondervonden overlast. Tijdens deze actie werden in korte tijd een 8-tal klanten aangehouden, die soft drugs hadden gekocht, zij zijn na ver hoor heengezonden. In het in Sommels- dijk gevestigde pand werden twee perso nen aangehouden voor het 'dealen' van softdrugs. Deze personen zijn in verze kering gesteld. In de woning werd nog een aanzienlijke hoeveelheid softdrugs aangetroffen en in beslag genomen. OUDDORP - woensdagavond 7.30 uur ds. W. Silfhout van H. I. Ambacht (bed. H.D.). MELISSANT - woensdagavond 7.30 uur ds. A. Bac van Bodegraven. OUDE TONGE - woensdagavond 7.30 uur ds. C. J. Meeuse van Vlaardingen. Vrijdag 6 december j.l. heeft een groep leden van de Ouddorpse Reddingsbri gade (ORB) het VOTC (vliegveilig- heids-, oefen- en testcentrum) te Gilze- Rijen bezocht. Het VOTC, onderdeel van de Koninklij ke Luchtmacht, heeft als doel luchtva- renden te oefenen in noodsituaties uit luchtvaartuigen te ontsnappen. De zoge naamde 'egress training'. Hiervoor is het VOTC sinds september 1995 uitgerust met een trainer genaamd HUET (Heli copter Underwater Egress Trainer). Juist in deze trainer hebben een dertiental leden van de Ouddorpse Red-dingsbri- gade geoefend, om onder water uit een afgesloten ruimte van b.v. een helicopter te kunnen ontsnappen. De trainer of simulator is een nabootsing van een helicopter of ander soort vlieg tuig. De bemanning of passagiers, in dit geval leden van de ORB, zitten in de vei- ligheidsriemen als de simulator een noodlanding maakt op het water, op zijn kop draait en naar de bodem zinkt. Het is zaak om niet in paniek te raken, de deur of het raam te verwijderen, de vei- ligheidsriem los te maken en vervolgens uit de cabine van de op zijn kop in het water liggende helicopter te ontsnappen. De dertien leden van de brigade hebben deze training met goed gevolg afgerond. Het was voor de meesten wel even wen nen om vastzittend aan een stoel onder water te verblijven. Echter gerustgesteld door de goede zorg van het begeleidend personeel van het VOTC was niemand echt bang. De inleidende theorie en video's hebben hier eveneens toe bijge dragen. Het VOTC is de laatste drie jaar bij de jaarlijks door de ORB en KNRM georga niseerde Reddingmiddag met diverse demonstraties aanwezig geweest. Hopelijk zullen zij op 5 augustus 1997 voor de vierde maal aanwezig zijn op het Ouddorpse strand zodat een ieder met hen kan kennis maken. MIDDELHARNIS - Tijdens de maandagavond gehouden kommis- sievergadering Algemene Be stuurszaken deelde de voorzitter, wethouder Slootweg, de kommis- sieleden mede, dat de bezwaren die ingediend waren tegen de goedkeu ring door GS van het bestem mingsplan 'Westplaat', door de Raad van State ongegrond zijn verklaard. De uitvoering van het plan 'Westplaat', hetwelk voorziet in de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk ten noorden van de Westdijk/Oostdijk van Sommelsdijk en de Westdijk van Middelharnis, is geruime tijd opgehouden, doordat er bezwaren waren ingediend tegen de goedkeuring door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van het bestemmings plan 'Westplaat'. De Raad van State had deze bezwaren in behandeling. Wethou der Slootweg deelde verheugd mede dat er maandag bij de gemeente telefonisch bericht was binnen gekomen, dat de in gediende bezwaren ongegrond zijn ver klaard door de Raad van State. Dit bete kent dat de gemeente in het voorjaar van 1997 zal beginnen met het bouwrijp maken van de 'Westplaat'. Het ligt in de bedoeling als eerste in de 'Everdina pol der' te beginnen, aan de oostkant van de Prutweg. Het wijkbureau te Ouddorp (Wilhelmina weg 14is de komende weken geopend op: donderdag 12 december 1996 van 13-16 uur; maandag 16 december 1996 van 13- 16 uur en dinsdag 17 december 1996 van 13-16 uur. Tijdens deze uren is er een van de wijk agenten aanwezig. Zaterdag 7 december moesten de red dingboten van Stellendam en Ouddorp in actie komen voor een visbootje, dat met motorpecht te kampen kreeg. Het bootje Delta 1363 was bij de boei Euro 3, bijna 30 mijl verwijderd van de Brouwersdam, waarvandaan het vertrokken was. De motor weigerde daar verdere dienst te doen. Via de kustwacht werd alarm ge slagen en de post in de vuurtoren te Oud dorp piepte De Zeemanspot op even over 11.00 uur. Ongeveer 13.45 uur was de reddingboot ter plaatse en nam het scheepje met zijn 4 bemanningsleden op sleeptouw. Even benoorden de Oosterboei gaf De Zee manspot de sportvisser over aan de ook opgepiepte Griend, die het afleverde bij de trailerhelling aan de Brouwersdam. Ongeveer 17.00 uur was De Zeemanspot weer op zijn thuisbasis terug. De bemanningsleden waren nog in het boothuis aanwezig, toen zij weer werden opgeroepen voor een visbootje. Delta 600. Ongeveer 4 mijl bewesten 'Bram- metje' kreeg ook dit scheepje te kampen met motorpecht. De Zeemanspot voer 17.30 uur voor de tweede keer die dag uit, nam ook dit bootje met zijn 2 be manningsleden op sleeptouw en bracht het naar de haven van Stellendam, waar ze tegen 20.30 uur arriveerden. Uitslag van de gehouden grote verioting van v.v. 'De Putter' te Ouddorp. Ie prijs 36773; 2e prijs 36876; 3e prijs 36685; 4e prijs 37213; 5e prijs 36532; 6e prijs 37091; 7e prijs 36417. Prijzen kunnen worden afgehaald bij de penningmeester mw. M. Bakelaar- Wesdijk, Beatrixweg 12 te Ouddorp. Drukkerij i^ Het museum met ruim 200 schilderijen en aquarellen uit de boeken en kalenders van Rien Poortvliet is in kerstsfeer. Het museum is een boek 'in het echt'. U kunt er de 'beeldvertellingen' van Rien Poortvliet zien, zoals hij ze zelf zag tij dens het creatieve schilder- en tekenpro- ces: op ware grootte en in volle kleuren pracht. U kunt het museum in Kerstsfeer bezoe ken van 17 december tot en met 18 janu ari voor een speciale prijs: volwassenen 4,00 en kinderen tot en met 12 jaar gra tis. Openingstijden: di t/m za 10-17 uur. Beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag ge sloten. Raadhuisstraat 1, Middelhar nis, tel. (0187) 486725. Aantal verkeersslachtoffers op het eiland vertoont sterke stijgende lijn Op Goeree-Overflakkee vinden verhoudingsgewijs meer ongeval len plaats dan elders in de provin cie Zuid-Holland. Derhalve hebben een aantal partijen de handen in een geslagen om deze verkeerson veiligheid aan te gaan pakken. Er is een projektteam in het leven ge roepen, waarin vertegenwoordi gers zitten van de wegbeheerders: rijk, provincie, gemeenten en het waterschap. Daarnaast zitten er vertegenwoordigers van politie, justitie. Provinciaal Orgaan Ver keersveiligheid, ZWN-groep, School begeleidingsdienst, VVN en het be drijfsleven in het team. Als eerste stap om te komen tot een verkeers veiliger Goeree-Overflakkee is ge ïnventariseerd waar de knelpunten liggen en welke mogelijke oplossin gen er voorhanden zijn. Donder dag 28 november jl. zijn de uit komsten van deze inventarisatie tijdens een, door het ISGO georga niseerde, werkconferentie in de Grutterswei te Oude-Tonge gepre senteerd en besproken. De heer T. Jansen, gedeputeerde Verkeer van de provincie Zuid-Holland wees, als eerste inleider, op het feit dat sommige gebieden verkeersonveiliger zijn dan andere. Jansen: „Dikwijls heeft dat alles te maken met de struktuur van het land schap. We moeten dan wel extra aan dacht aan zo'n gebied schenken, wil de verkeersveiligheid niet in het gedrang komen. Keken we vroeger naar de plaat sen waar veel ongevallen gebeurden, tegenwoordig richten we de aandacht op het duurzaam veilig zijn van een heel gebied. We werken nu gebiedsgericht. Dat houdt wel in dat overheden met elkaar samen moeten werken. Niet alleen overheden, ook diverse andere belangen groepen uit zo'n gebied moeten daarbij betrokken worden. Op Goeree-Over flakkee komen verhoudingsgewijs veel ongevallen voor. Het is een heel mooi eiland, maar het moet ook een heel ver keersveilig eiland gaan worden. De pro vincie geeft een hoge prioriteit aan de verkeersveiligheid. Ze stelt daarvoor dan ook spontaan geld en menskracht be schikbaar. We moeten het menselijk leed en de grote maatschappelijke schade gaan beperken." Stijgende lijn De heer van der Mast, hield als voorzit ter Regionale Stuurgroep Verkeersvei ligheid Goeree-Overflakkee, hierna een referaat. Hij wees erop dat alle wegbe heerders op het eiland de inmiddels bekende landelijke aktie -25% hadden onderschreven en aan de slag waren gegaan om de doelstelling, in het jaar 2000 25% minder verkeersslachtoffers, te verwezelijken. Later is dit percentage bijgesteld, zodat men nu uitgaat van 40% minder slachtoffers in het jaar 2010. Van der Mast: „Alle inspanningen ten spijt moeten we helaas konstateren dat de ongevallencijfers geen gunstige ontwik keling voor het eiland vertonen. In plaats van een dalende, vertonen de ongevals- gegevens, vergeleken met de cijfers van de jaren 1984-1986 een stijging van 44%. Een konstatering die dringend vraagt om een extra inspanning. Daar wordt inmiddels aan gewerkt. Binnen het gebiedsgerichte projekt is een onderzoek gedaan naar de knelpunten rond de ver keersveiligheid in deze regio. Tevens zijn mogelijke oplossingen gezocht." Hij wees op diverse knelpunten op het eiland. Allereerst merkte hij op dat de gemiddelde automobilist zich niet houdt aan de toegestane snelheid op de provin ciale wegen. „In vergelijking met andere regio's in Zuid-Holland, valt op ons eiland meer dan de helft van het aantal slachtoffers op wegen met een maximum snelheid van 80 tot 100 km p/u." Ook wees hij op de vele soorten weggebrui kers die de secundaire wegen bevolken. Daarnaast zijn er nog enkele knelpunten te noemen zoals: de gelijkvloerse kruis ingen, de vele aantakkingen van polder wegen op de provinciale wegen, het op sommige wegen samen moeten gaan van snel- en langzaam verkeer, de jeugd op de weg, etc. Als zwakste schakel wilde hij wel noemen: De mens zelf! Vele ongevallen zijn te wijten aan de 'rijstijl' die sommige verkeersdeelnemers er op na houden. Van der Mast eindigde zijn inleiding door te stellen dat het nu 'Werk in uitvoering' is. „De gekonstateerde ongevalstijging van meer dan 40% moet omgebogen worden. Dat moeten we gezamenlijk doen. Waar we samen de hand aan de ploeg slaan, komt een dub bel resultaat uit de bus." Duurzaam veilig Ir. Wegman, van de stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid, gaf een uitleg over het duurzaam veilig maken van een gebied. „Indien er een treinongeval is, dan heeft het de aan dacht van het hele land. De vele doden en gewonden door het wegverkeer vallen nauwelijks op. Het zijn elke dag 'maar' enkelingen, die echter over een heel jaar een ontstellende hoeveelheid vormen." Hij gaf aan dat we wat de veiligheid van Een aanbeveling is om de rijbanen te scheiden door een middenberm. Hoewel de N57 een m betrekkelijk nieuwe weg is, moeten er toch nog een aantal maatregelen genomen worden om deze weg 'duurzaam veilig' te maken. De kruising Dorpsweg met de N215 zou afgesloten moeten worden. In plaats daarvan zou Molenweg op de N215 aangesloten worden middels een rotonde of voorrangskruising. de wegen betreft altijd 'water bij de wijn doen'. „Gelet op het statistische feit dat we een kans hebben van 1:2 dat we bij een verkeersongeval betrokken raken, moet dat ons toch wel aan het denken zetten? Is het nu nodig om de volgende generatie met een wegensysteem op te zadelen met zoveel doden en gewonden per jaar? Door een visieontwikkeling, gepaard gaande met een praktische ver taling van die visie en het verwerven van een werkelijke betrokkenheid van de diverse organisaties alsmede een struktu- rele financiering onstaat een duurzaam veilig gebied." Wegmans pleitte ervoor om dit 'duurzaam veilig' door het hele land hetzelfde te laten zijn. „Als door het hele land dezelfde maatregelen genomen worden om bepaalde situaties te voorko men, dan herkent iedereen dit ook en dat werkt mee aan de verkeersveiligheid. Op een vraag van heemraad Jacobs hoever bomen van de weg af verwijderd zouden moeten staan om de veiligheid van de weggebruiker te bevorderen, daar dik wijls bomen de oorzaak zijn van een dodelijke afloop van een ongeval, ant woordde Wegmans, dat er eigenlijk een strook van een meter of vijftien langs de weg zou moeten zijn die niet met bomen is beplant. „Alleen dat kost enorm veel geld, daar er dan heel veel gronden zou den moeten worden bijgekocht. Blijf echter zo ver mogelijk weg van de ver harding." Injrastruktuur Daarna werden de aanbevelingen van de projekt-werkgroepen Infrastruktuur en Gedragsbeïnvloeding gepresenteerd. Dhr. Joustra, voorzitter van eerstge noemde werkgroep somde een aantal aanbevelingen op, waardoor de verkeers veiligheid zou kunnen verbeteren. De maatregelen bestaan uit een aanpak van de rijksweg N57 en 59 alsmede de pro vinciale weg N215. Verder een aantal maatregelen binnen de bebouwde kom men en de aanpak van de entrees van deze kommen. Als laatsten de aanleg van fietsbevorderende voorzieningen aan wegen en het voorkomen van sluipver- keer op de Tl 17. De maatregelen op de rijkswegen voorzien in het scheiden van rijbanen en het ongelijksvloers lat verlopen van kruisingen. Aangaande N215 acht de kommissie het aanlegg van een parallelweg/fietspad op divei plaatsen van belang. Ook zal de weg Stellendam buiten de bebouwde kc worden gebracht. Bij Sommelsdijk st de kommissie een aansluiting van Molenweg en een afsluiting van Dorpsweg voor. De Langeweg moet a; gesloten worden door middel van e rotonde. Bij Nieuwe-Tonge stelt m eveneens de aanleg van een roton voor. Binnen de bebouwde kommen men komen tot een eenduidige regel gen. Ook de entrees van de kommen z uniform moeten zijn met dezefde v( keersremmende maatregelen, zodat 1 voor ieder duidelijk is dat men een bouwde kom binnen komt. Genoem feiten zijn maar een beperkt deel van aanbevelingen van de kommissie, die nodig achtten om het eiland 'duurza; veilig' te maken. Gedrags-beïn vloedii Mevrouw Bakker gaf als laatste, i voorzitter van de werkgroep Gedra; beïnvloeding, de aanbevelingen van de kommissie weer. Door middel van vo lichting, het confronteren met onvei weggebruik, het goed beheersen van verkeerskennis, het verbeteren van 1 verkeersgedrag d.m.v. publiciteit, ca pagnes etc, en diverse andere voorlic tende maatregelen, wil de kommissie i gedrag van de mens trachten te l invloeden, om zodoende ook hiermee te dragen aan een verkeersveiliger G( ree-Overflakkee. N2. 's Middags werd de materie in drie gn pen besproken, waarna gezamenlijk eindkonklusie werd gepresentee Goeree-Overflakke moet veiliger, komende jaren zal daar ook hard gewerkt gaan worden. Inmiddels zijn eerste sympthomen reeds zichtbaar, omleiding om Stellendam van de N2 staat binnen niet al te lange tijd verv zenlijkt te worden. Daarmee wordt belangrijk knelpunt in het wegennet het eiland aangepakt. Het verkeer op de N215 gaat reeds jarenlang door de bebouwde kom van Stellendam. Inmiddels zijn de plannen in een ver gevorderd stadium om een omleiding te kreëren, waan het doorgaande verkeer niet meer door de bebouwde kom zal komen. Langeweg 13 3245 KE Sommelsdijk Postbus 27 3240 AA Middelharnis Tel. (0187) 482729 Fax (0187) 48 57 36 j? (f ^3» jf <v^ .e

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 2