In Memoriam Pieter Bosland
Verkeersveiligheid moet
aangepal(t worden op Goeree-Overflakl(ee
ORB op bezoek
bij VOTC
Uitslag verloting
Politie lost overvallen
in Tholen en
Scherpenisse op
Amnesty International
organiseert Fakkeloptocht
DIERENOPVANG
Goeree-Overflakkee
Actie tegen verkoop drugs
Kerkdiensten Ger. Gem.
Bezwaren plan 'Westplaat'
ongegrond verklaard
Openstelling
politiebureau Ouddorp
De Zeemanspot
en De Griend in actie
Gebr. de Waal
Rien Poortvliet
Museum in kerstsfeer
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
DINSDAG 10 DECEMBER 199
18 april 1905
Pieter Bosland werd geboren als zoon
van Jan Bosland en Neeltje Padmos.
Hij groeide op in een groot gezin, met
twaalf kinderen. Al op jonge leeftijd
ging Pieter werken bij zijn broer Job,
die een kruidenierswinkel had. Met
een kar gevuld met levensmiddelen
trok hij door de omgeving en ging by
de mensen langs. Onderweg ontston
den vele contacten. Hij leerde de men
sen kennen en de mensen kenden hem.
Deze contacten zetten zich voort en
versterkten zich toen hij na een aantal
jaren zijn eigen kruidenierszaak
begon in het dorpscentrum.
Dat Pieter zeer bekend werd in Ouddorp,
had niet alleen te maken met zijn handel,
maar veel meer met zijn open houding.
Hij accepteerde alle mensen, ongeacht
achtergronden en overtuigingen. Juist
daardoor kon hij ook - en hij deed dat
zeer direct - zijn eigen overtuiging naar
voren brengen. Dikwijls gepaard gaande
met een bijzonder gevoel voor humor.
Deze open houding leidde mede daartoe
dat hij altijd zoekend was naar wat ande
ren kon voorthelpen, in het bijzonder in
moeilijke en crisissituaties. Zijn levens
instelling was diep geworteld in zijn ge
loofsovertuiging. Velen kenden Bosland
dan ook als iemand die rondging en goed
deed.
Zijn naam is in het bijzonder verbonden
aan de Doopsgezinde Gemeente te Oud
dorp. Tientallen jaren diende hij de ge
meente als kerkenraadslid. In de lange
periode dat de gemeente vacant was ver
vulde hij een voortrekkersrol. Daarbij
was zijn grootste wens dat de kleine ge
meente in de toekomst meer voor de om
geving zou kunnen gaan betekenen. Hoe
dankbaar was hij dan ook dat de ge
meente weer een predikant kon beroe
pen. Ook in deze nieuwe periode bleef
hij zijn bijzondere plaats behouden. Pie-
f 7 december 1996
ter Bosland kon je overal tegenkomen,
op blijde en droevige momenten. Hij be
zocht mensen, sprak hen aan, had een
luisterend oor en verzuimde niet te wij
zen op het Evangelie.
Zijn betrokkenheid bij mensen hield niet
op toen hij er niet meer op uit kon gaan.
Hij bleef geïnteresseerd, stelde vragen,
telefoneerde bij bijzondere gebeurtenis
sen en ontving veel bezoek. Steeds weer
vonden mensen de weg naar zijn kamer
in de Vliedberg. Ouderen voelden zich
met hem verbonden, jongeren wisten
zich door hem begrepen.
Op jonge leeftijd reeds werd hij gegre
pen door het Woord van God, waaraan
hij gehoorzaamde. Aan hem is het Bij
belwoord vervuld: „De rechtvaardige zal
groeien als een palmboom; zij zullen in
de ouderdom nog vrucht dragen, fris en
groen zullen zij zijn, om te verkondigen,
dat de Heere waarachtig is".
Met de aanhouding van een 27-jarige in
woner uit Poortvliet heeft de politie OSB
twee gewapende overvallen in Tholen en
Scherpenisse opgelost.
De politie kwam de man op het spoor
door dat een deel van het kenteken van
de auto, waarmee de verdachte zich in
Scherpenisse verplaatste, bekend werd.
Afgelopen zaterdag werd hij aangehou
den in zijn woning in Poortvliet.
Inmiddels heeft de verdachte bekend de
overval op een boekhandel in Tholen 30
november jl. en eveneens op een boek
handel in Scherpenisse 2 december jl. te
hebben gepleegd.
Bij de boekhandel in Tholen sloeg de
man op de vlucht omdat er een postbode
de wiiücel binnenkwam.
In Scherpenisse wist de verdachte een
bedrag van tweehonderdvijftig gulden
buit te maken. In beide gevallen bedreig
de hij het winkelpersoneel met een mes.
Hij opereerde alleen.
Bij het verhoor is ook boven water geko
men dat de verdachte vorige week in
Poortvliet heeft gecollecteerd voor het
opknappen van de speeltuin in dat dorp.
Het geld wat hij daarmee ophaalde,
honderd gulden, stak hij in eigen zak.
De verdachte zegt te hebben gehandeld
uit geldnood. De man is in verzekering
gesteld in het politiebureau te Goes en
zal morgen worden voorgeleid voor de
rechtercommissaris te Middelburg.
MIDDELHARNIS - 10 december is de
'Dag van de rechten van de Mens'. In
verband met deze dag organiseert afde
ling Goeree-Overflakkee van Amnesty
International op vrijdag 13 december a.s.
een fakkeloptocht door winkelcentrum
'd'n Diek'. De organisatie van deze op
tocht wordt gedeeld met het vluchtelin
genwerk.
Dit jaar staat het Afrikaanse land Nige
ria centraal bij de optocht, die vertrekt
om 19.00 uur vanaf de stand op d'n Diek
tegenover Saers. Bij de stand kunt u in
formatie krijgen over Nigeria, tevens zal
er Afrikaanse muziek te horen zijn en
zijn er Afrikaanse hapjes. Voor iedereen
heeft de groep nog een verrassing.
Voor allen die mee willen lopen: verza
melen om 18.45 uur bij de stand van
Amnesty.
Teiyfax (0187) 651887
GEVONDEN 2/12, poes: Oude Tonge,
zwart/wit, zwart dek, niet verzorgde
vacht.
3/12: zwart/witte kat, geslacht onbekend,
Middelharnis, witte neus pootjes,
zwarte staart rug, witte borst, schuw.
5/12 hond: teef, Mechelse herder, ge
vonden bij camping Battenoord.
VERMIST 5/12 kater: rood/wit, meer
rood, witte snor, platte kop, naam:
Mieke, gecastreerd, getatoeerd, RDB19,
Middelharnis.
In de avonduren van vrijdag 6 december
werd er door de politie van de basiseen
heid Goeree-Overflakkee een aktie ge
draaid tegen de verkoop van drugs uit
een woning. Vanuit de wijk waren diver
se klachten gekomen met betrekking tot
de ondervonden overlast.
Tijdens deze actie werden in korte tijd
een 8-tal klanten aangehouden, die soft
drugs hadden gekocht, zij zijn na ver
hoor heengezonden. In het in Sommels-
dijk gevestigde pand werden twee perso
nen aangehouden voor het 'dealen' van
softdrugs. Deze personen zijn in verze
kering gesteld.
In de woning werd nog een aanzienlijke
hoeveelheid softdrugs aangetroffen en in
beslag genomen.
OUDDORP - woensdagavond 7.30 uur
ds. W. Silfhout van H. I. Ambacht
(bed. H.D.).
MELISSANT - woensdagavond 7.30
uur ds. A. Bac van Bodegraven.
OUDE TONGE - woensdagavond 7.30
uur ds. C. J. Meeuse van Vlaardingen.
Vrijdag 6 december j.l. heeft een groep
leden van de Ouddorpse Reddingsbri
gade (ORB) het VOTC (vliegveilig-
heids-, oefen- en testcentrum) te Gilze-
Rijen bezocht.
Het VOTC, onderdeel van de Koninklij
ke Luchtmacht, heeft als doel luchtva-
renden te oefenen in noodsituaties uit
luchtvaartuigen te ontsnappen. De zoge
naamde 'egress training'. Hiervoor is het
VOTC sinds september 1995 uitgerust
met een trainer genaamd HUET (Heli
copter Underwater Egress Trainer). Juist
in deze trainer hebben een dertiental
leden van de Ouddorpse Red-dingsbri-
gade geoefend, om onder water uit een
afgesloten ruimte van b.v. een helicopter
te kunnen ontsnappen.
De trainer of simulator is een nabootsing
van een helicopter of ander soort vlieg
tuig. De bemanning of passagiers, in dit
geval leden van de ORB, zitten in de vei-
ligheidsriemen als de simulator een
noodlanding maakt op het water, op zijn
kop draait en naar de bodem zinkt.
Het is zaak om niet in paniek te raken, de
deur of het raam te verwijderen, de vei-
ligheidsriem los te maken en vervolgens
uit de cabine van de op zijn kop in het
water liggende helicopter te ontsnappen.
De dertien leden van de brigade hebben
deze training met goed gevolg afgerond.
Het was voor de meesten wel even wen
nen om vastzittend aan een stoel onder
water te verblijven. Echter gerustgesteld
door de goede zorg van het begeleidend
personeel van het VOTC was niemand
echt bang. De inleidende theorie en
video's hebben hier eveneens toe bijge
dragen.
Het VOTC is de laatste drie jaar bij de
jaarlijks door de ORB en KNRM georga
niseerde Reddingmiddag met diverse
demonstraties aanwezig geweest.
Hopelijk zullen zij op 5 augustus 1997
voor de vierde maal aanwezig zijn op het
Ouddorpse strand zodat een ieder met
hen kan kennis maken.
MIDDELHARNIS - Tijdens de
maandagavond gehouden kommis-
sievergadering Algemene Be
stuurszaken deelde de voorzitter,
wethouder Slootweg, de kommis-
sieleden mede, dat de bezwaren die
ingediend waren tegen de goedkeu
ring door GS van het bestem
mingsplan 'Westplaat', door de
Raad van State ongegrond zijn
verklaard.
De uitvoering van het plan 'Westplaat',
hetwelk voorziet in de ontwikkeling van
een nieuwe woonwijk ten noorden van
de Westdijk/Oostdijk van Sommelsdijk
en de Westdijk van Middelharnis, is
geruime tijd opgehouden, doordat er
bezwaren waren ingediend tegen de
goedkeuring door Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland van het bestemmings
plan 'Westplaat'. De Raad van State had
deze bezwaren in behandeling. Wethou
der Slootweg deelde verheugd mede dat
er maandag bij de gemeente telefonisch
bericht was binnen gekomen, dat de in
gediende bezwaren ongegrond zijn ver
klaard door de Raad van State. Dit bete
kent dat de gemeente in het voorjaar van
1997 zal beginnen met het bouwrijp
maken van de 'Westplaat'. Het ligt in de
bedoeling als eerste in de 'Everdina pol
der' te beginnen, aan de oostkant van de
Prutweg.
Het wijkbureau te Ouddorp (Wilhelmina
weg 14is de komende weken geopend op:
donderdag 12 december 1996 van 13-16
uur; maandag 16 december 1996 van 13-
16 uur en dinsdag 17 december 1996 van
13-16 uur.
Tijdens deze uren is er een van de wijk
agenten aanwezig.
Zaterdag 7 december moesten de red
dingboten van Stellendam en Ouddorp in
actie komen voor een visbootje, dat met
motorpecht te kampen kreeg. Het bootje
Delta 1363 was bij de boei Euro 3, bijna
30 mijl verwijderd van de Brouwersdam,
waarvandaan het vertrokken was.
De motor weigerde daar verdere dienst te
doen. Via de kustwacht werd alarm ge
slagen en de post in de vuurtoren te Oud
dorp piepte De Zeemanspot op even over
11.00 uur.
Ongeveer 13.45 uur was de reddingboot
ter plaatse en nam het scheepje met zijn
4 bemanningsleden op sleeptouw. Even
benoorden de Oosterboei gaf De Zee
manspot de sportvisser over aan de ook
opgepiepte Griend, die het afleverde bij
de trailerhelling aan de Brouwersdam.
Ongeveer 17.00 uur was De Zeemanspot
weer op zijn thuisbasis terug.
De bemanningsleden waren nog in het
boothuis aanwezig, toen zij weer werden
opgeroepen voor een visbootje. Delta
600. Ongeveer 4 mijl bewesten 'Bram-
metje' kreeg ook dit scheepje te kampen
met motorpecht. De Zeemanspot voer
17.30 uur voor de tweede keer die dag
uit, nam ook dit bootje met zijn 2 be
manningsleden op sleeptouw en bracht
het naar de haven van Stellendam, waar
ze tegen 20.30 uur arriveerden.
Uitslag van de gehouden grote verioting
van v.v. 'De Putter' te Ouddorp.
Ie prijs 36773; 2e prijs 36876; 3e prijs
36685; 4e prijs 37213; 5e prijs 36532; 6e
prijs 37091; 7e prijs 36417.
Prijzen kunnen worden afgehaald bij de
penningmeester mw. M. Bakelaar-
Wesdijk, Beatrixweg 12 te Ouddorp.
Drukkerij
i^
Het museum met ruim 200 schilderijen
en aquarellen uit de boeken en kalenders
van Rien Poortvliet is in kerstsfeer.
Het museum is een boek 'in het echt'. U
kunt er de 'beeldvertellingen' van Rien
Poortvliet zien, zoals hij ze zelf zag tij
dens het creatieve schilder- en tekenpro-
ces: op ware grootte en in volle kleuren
pracht.
U kunt het museum in Kerstsfeer bezoe
ken van 17 december tot en met 18 janu
ari voor een speciale prijs: volwassenen
4,00 en kinderen tot en met 12 jaar gra
tis.
Openingstijden: di t/m za 10-17 uur.
Beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag ge
sloten. Raadhuisstraat 1, Middelhar
nis, tel. (0187) 486725.
Aantal verkeersslachtoffers op het eiland vertoont sterke stijgende lijn
Op Goeree-Overflakkee vinden
verhoudingsgewijs meer ongeval
len plaats dan elders in de provin
cie Zuid-Holland. Derhalve hebben
een aantal partijen de handen in
een geslagen om deze verkeerson
veiligheid aan te gaan pakken. Er
is een projektteam in het leven ge
roepen, waarin vertegenwoordi
gers zitten van de wegbeheerders:
rijk, provincie, gemeenten en het
waterschap. Daarnaast zitten er
vertegenwoordigers van politie,
justitie. Provinciaal Orgaan Ver
keersveiligheid, ZWN-groep, School
begeleidingsdienst, VVN en het be
drijfsleven in het team. Als eerste
stap om te komen tot een verkeers
veiliger Goeree-Overflakkee is ge
ïnventariseerd waar de knelpunten
liggen en welke mogelijke oplossin
gen er voorhanden zijn. Donder
dag 28 november jl. zijn de uit
komsten van deze inventarisatie
tijdens een, door het ISGO georga
niseerde, werkconferentie in de
Grutterswei te Oude-Tonge gepre
senteerd en besproken.
De heer T. Jansen, gedeputeerde Verkeer
van de provincie Zuid-Holland wees, als
eerste inleider, op het feit dat sommige
gebieden verkeersonveiliger zijn dan
andere. Jansen: „Dikwijls heeft dat alles
te maken met de struktuur van het land
schap. We moeten dan wel extra aan
dacht aan zo'n gebied schenken, wil de
verkeersveiligheid niet in het gedrang
komen. Keken we vroeger naar de plaat
sen waar veel ongevallen gebeurden,
tegenwoordig richten we de aandacht op
het duurzaam veilig zijn van een heel
gebied. We werken nu gebiedsgericht.
Dat houdt wel in dat overheden met
elkaar samen moeten werken. Niet alleen
overheden, ook diverse andere belangen
groepen uit zo'n gebied moeten daarbij
betrokken worden. Op Goeree-Over
flakkee komen verhoudingsgewijs veel
ongevallen voor. Het is een heel mooi
eiland, maar het moet ook een heel ver
keersveilig eiland gaan worden. De pro
vincie geeft een hoge prioriteit aan de
verkeersveiligheid. Ze stelt daarvoor dan
ook spontaan geld en menskracht be
schikbaar. We moeten het menselijk leed
en de grote maatschappelijke schade
gaan beperken."
Stijgende lijn
De heer van der Mast, hield als voorzit
ter Regionale Stuurgroep Verkeersvei
ligheid Goeree-Overflakkee, hierna een
referaat. Hij wees erop dat alle wegbe
heerders op het eiland de inmiddels
bekende landelijke aktie -25% hadden
onderschreven en aan de slag waren
gegaan om de doelstelling, in het jaar
2000 25% minder verkeersslachtoffers,
te verwezelijken. Later is dit percentage
bijgesteld, zodat men nu uitgaat van 40%
minder slachtoffers in het jaar 2010. Van
der Mast: „Alle inspanningen ten spijt
moeten we helaas konstateren dat de
ongevallencijfers geen gunstige ontwik
keling voor het eiland vertonen. In plaats
van een dalende, vertonen de ongevals-
gegevens, vergeleken met de cijfers van
de jaren 1984-1986 een stijging van
44%. Een konstatering die dringend
vraagt om een extra inspanning. Daar
wordt inmiddels aan gewerkt. Binnen het
gebiedsgerichte projekt is een onderzoek
gedaan naar de knelpunten rond de ver
keersveiligheid in deze regio. Tevens
zijn mogelijke oplossingen gezocht."
Hij wees op diverse knelpunten op het
eiland. Allereerst merkte hij op dat de
gemiddelde automobilist zich niet houdt
aan de toegestane snelheid op de provin
ciale wegen. „In vergelijking met andere
regio's in Zuid-Holland, valt op ons
eiland meer dan de helft van het aantal
slachtoffers op wegen met een maximum
snelheid van 80 tot 100 km p/u." Ook
wees hij op de vele soorten weggebrui
kers die de secundaire wegen bevolken.
Daarnaast zijn er nog enkele knelpunten
te noemen zoals: de gelijkvloerse kruis
ingen, de vele aantakkingen van polder
wegen op de provinciale wegen, het op
sommige wegen samen moeten gaan van
snel- en langzaam verkeer, de jeugd op
de weg, etc. Als zwakste schakel wilde
hij wel noemen: De mens zelf! Vele
ongevallen zijn te wijten aan de 'rijstijl'
die sommige verkeersdeelnemers er op
na houden. Van der Mast eindigde zijn
inleiding door te stellen dat het nu 'Werk
in uitvoering' is. „De gekonstateerde
ongevalstijging van meer dan 40% moet
omgebogen worden. Dat moeten we
gezamenlijk doen. Waar we samen de
hand aan de ploeg slaan, komt een dub
bel resultaat uit de bus."
Duurzaam veilig
Ir. Wegman, van de stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid, gaf een uitleg over het duurzaam
veilig maken van een gebied. „Indien er
een treinongeval is, dan heeft het de aan
dacht van het hele land. De vele doden
en gewonden door het wegverkeer vallen
nauwelijks op. Het zijn elke dag 'maar'
enkelingen, die echter over een heel jaar
een ontstellende hoeveelheid vormen."
Hij gaf aan dat we wat de veiligheid van
Een aanbeveling is om de rijbanen te scheiden door een middenberm. Hoewel de N57 een m
betrekkelijk nieuwe weg is, moeten er toch nog een aantal maatregelen genomen worden
om deze weg 'duurzaam veilig' te maken.
De kruising Dorpsweg met de N215 zou afgesloten moeten worden. In plaats daarvan zou
Molenweg op de N215 aangesloten worden middels een rotonde of voorrangskruising.
de wegen betreft altijd 'water bij de wijn
doen'. „Gelet op het statistische feit dat
we een kans hebben van 1:2 dat we bij
een verkeersongeval betrokken raken,
moet dat ons toch wel aan het denken
zetten? Is het nu nodig om de volgende
generatie met een wegensysteem op te
zadelen met zoveel doden en gewonden
per jaar? Door een visieontwikkeling,
gepaard gaande met een praktische ver
taling van die visie en het verwerven van
een werkelijke betrokkenheid van de
diverse organisaties alsmede een struktu-
rele financiering onstaat een duurzaam
veilig gebied." Wegmans pleitte ervoor
om dit 'duurzaam veilig' door het hele
land hetzelfde te laten zijn. „Als door het
hele land dezelfde maatregelen genomen
worden om bepaalde situaties te voorko
men, dan herkent iedereen dit ook en dat
werkt mee aan de verkeersveiligheid. Op
een vraag van heemraad Jacobs hoever
bomen van de weg af verwijderd zouden
moeten staan om de veiligheid van de
weggebruiker te bevorderen, daar dik
wijls bomen de oorzaak zijn van een
dodelijke afloop van een ongeval, ant
woordde Wegmans, dat er eigenlijk een
strook van een meter of vijftien langs de
weg zou moeten zijn die niet met bomen
is beplant. „Alleen dat kost enorm veel
geld, daar er dan heel veel gronden zou
den moeten worden bijgekocht. Blijf
echter zo ver mogelijk weg van de ver
harding."
Injrastruktuur
Daarna werden de aanbevelingen van de
projekt-werkgroepen Infrastruktuur en
Gedragsbeïnvloeding gepresenteerd.
Dhr. Joustra, voorzitter van eerstge
noemde werkgroep somde een aantal
aanbevelingen op, waardoor de verkeers
veiligheid zou kunnen verbeteren. De
maatregelen bestaan uit een aanpak van
de rijksweg N57 en 59 alsmede de pro
vinciale weg N215. Verder een aantal
maatregelen binnen de bebouwde kom
men en de aanpak van de entrees van
deze kommen. Als laatsten de aanleg van
fietsbevorderende voorzieningen aan
wegen en het voorkomen van sluipver-
keer op de Tl 17. De maatregelen op de
rijkswegen voorzien in het scheiden van
rijbanen en het ongelijksvloers lat
verlopen van kruisingen. Aangaande
N215 acht de kommissie het aanlegg
van een parallelweg/fietspad op divei
plaatsen van belang. Ook zal de weg
Stellendam buiten de bebouwde kc
worden gebracht. Bij Sommelsdijk st
de kommissie een aansluiting van
Molenweg en een afsluiting van
Dorpsweg voor. De Langeweg moet a;
gesloten worden door middel van e
rotonde. Bij Nieuwe-Tonge stelt m
eveneens de aanleg van een roton
voor. Binnen de bebouwde kommen
men komen tot een eenduidige regel
gen. Ook de entrees van de kommen z
uniform moeten zijn met dezefde v(
keersremmende maatregelen, zodat 1
voor ieder duidelijk is dat men een
bouwde kom binnen komt. Genoem
feiten zijn maar een beperkt deel van
aanbevelingen van de kommissie, die
nodig achtten om het eiland 'duurza;
veilig' te maken.
Gedrags-beïn vloedii
Mevrouw Bakker gaf als laatste, i
voorzitter van de werkgroep Gedra;
beïnvloeding, de aanbevelingen van de
kommissie weer. Door middel van vo
lichting, het confronteren met onvei
weggebruik, het goed beheersen van
verkeerskennis, het verbeteren van 1
verkeersgedrag d.m.v. publiciteit, ca
pagnes etc, en diverse andere voorlic
tende maatregelen, wil de kommissie i
gedrag van de mens trachten te l
invloeden, om zodoende ook hiermee
te dragen aan een verkeersveiliger G(
ree-Overflakkee.
N2.
's Middags werd de materie in drie gn
pen besproken, waarna gezamenlijk
eindkonklusie werd gepresentee
Goeree-Overflakke moet veiliger,
komende jaren zal daar ook hard
gewerkt gaan worden. Inmiddels zijn
eerste sympthomen reeds zichtbaar,
omleiding om Stellendam van de N2
staat binnen niet al te lange tijd verv
zenlijkt te worden. Daarmee wordt
belangrijk knelpunt in het wegennet
het eiland aangepakt.
Het verkeer op de N215 gaat reeds jarenlang door de bebouwde kom van Stellendam.
Inmiddels zijn de plannen in een ver gevorderd stadium om een omleiding te kreëren, waan
het doorgaande verkeer niet meer door de bebouwde kom zal komen.
Langeweg 13 3245 KE Sommelsdijk
Postbus 27 3240 AA Middelharnis
Tel. (0187) 482729
Fax (0187) 48 57 36
j? (f ^3» jf <v^ .e