I D D E L H A R N I S
"Pe ^r(9tüu:| Omr \QQ7
Welkom
Nieuw
verenigingsgebouw Nieuwe-Tonge
Havenbeleid
Recreatieve ontwikkelingen
Havenhoofd Middelharnis
Waardering onroerende zaken
Explosieve verkoop
grond bedrijfsterrein Oostplaat
Dienstverlening
gemeente op hoger peil
Voorgenomen investeringen
Sociale structuur
Opbrengsten
lil lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll
VRUDAG 25 OKTOBER 1996
EILANDEN-NIEITWS
Blz.3
Op 29 oktober 1996 is het weer zover. De gemeenteraad buigt zich dan over het door het college van
burgemeester en wethouders uitgestippelde beleid voor 1997 en daarna komende jaren.
De opdracht die het gemeentebestuur heeft te vervullen is rekenkundig gezien eigenlijk vrij simpel. De uitgaven
en de inkomsten moeten keurig in balans zijn. Maar in werkelijkheid komt er heel wat denk- en rekenwerk aan
te pas voordat een bevredigend resultaat wordt bereikt. De begroting is immers in de eerste plaats een vertaling
van noodzakelijk en gewenst beleid.
dinsdag
29 oktober 1996, aanvang 14.00 uur.
Keuzes
Multifunctioneel
Tweede havenkom?
Open Dag
In februari 1997
Gunstig voor de werkgelegenheid in de regio
Oostplaat
Het verdient aanbeveling vooraf een afspraak te maken
Afspraak
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Veel zaken staan vooraf vast. Onderwijs moet hoe dan ook
gefinancierd worden, het gemeentepersoneel moet worden
betaald en de uitgaven als gevolg van eerder aangegane
verplichtingen (rente en aflossing) staan eveneens vast.
De gemeente heeft echter ook te maken met beleidsterreinen,
waarvan het moeilijk is de uitgaven of opbrengsten vooraf
nauwkeurig te bepalen.
De gemeenteraad behandelt de begroting voor 1997 en de
meerjarenbegroting op
Tijdens deze vergadering zullen de zes fracties In de raad (SGP/
RPF, Lijst Hoogzand, PvdA, VDB, CDA en VVD) met het college
van burgemeester en wethouders de voorstellen, zoals die In de
begroting zijn opgenomen, bediscussiëren.
De fracties starten die discussies met het voorlezen van hun
algemene beschouwingen, aansluitend waarop burgemeesteren
wethouders zullen antwoorden.
Om ongeveer 17.00 uur wordt de vergadering geschorst, waarna
om 19.00 uur de vergadering wordt voortgezet met een tweede
discussieronde over de beschouwingen en de antwoorden van
het college daarop. Daarna wordt de begroting hoofdstuksgewij-
ze behandeld.
Als raad en college over en weer tot overeenstemming zijn
gekomen, wordt de begroting in die zin vastgesteld en kunnen de
plannen In principe worden uitgevoerd.
De begrotingsvergadering Is één van de meest Interessante
vergaderingen van de raad. Het Is beslist de moeite waard om die
bijte wonen. Wij nodigen u daartoe van harte uit. Voor de koffie
wordt gezorgd.
Een ander aspect bij de voorbereiding op beleid voor een volgend jaar Is, dat niet alle ingebrachte
wensen kunnen worden uitgevoerd, omdat daar gewoon niet voldoende geld voor Is. Er moeten
dus keuzes worden gemaakt. Op dat punt onderscheidt een gemeente zich van de meeste
andere bedrijven, namelijk dat die keuzes worden gemaakt door een bestuur met een politieke
achtergrond. Bijvoorbeeld: soms Is een gewenste voorziening wel betaalbaar, maar acht de
gemeenteraad (of een deel daarvan) de uitvoering daarvan niet gewenst omdat het karakter van
de voorziening niet strookt met de politieke opvatting.
Kortom: In werkelijkheid komt er, zoals gezegd, heel wat reken- en denkwerk aan te pas voordat
een financiële en politieke balans Is gevonden.
Het eindresultaat van de begroting 1997 is bepaald bevredigend te noemen. De balans is
gevonden zonder dat de burger wordt opgezadeld met ingrijpende belastingverhogingen.
Alleen worden de begrafenisrechten verhoogd en het tarief voor de onroerende-zaakbelastin-
gen wordt trendmatig bijgesteld met 2%.
In de raadsvergadering van augustus Jl. besloot de gemeenteraad om de bouw van een nieuw
Dorpshuis mogelijk te maken.
Het huidige verenigingsgebouw, dat al ongeveer 50 jaar als zodanig dienst doet, zal worden
gesloopt; op deze locatie zal een nieuw gebouw worden neergezet.
De nieuwe accommodatie is ontworpen door
mevrouw J. Barth van het architectenburo
TOPOS uit Waddinxveen en gaat ruim f. 1.9
miljoen kosten. Naar verwachting kunnen de
werkzaamheden (sloop) In maart 1997 van
start gaan. November/december 1997 hoopt
men het gebouw te kunnen opleveren.
Het nieuwe Dorpshuis krijgt een grote zaal
met daaraan gekoppeld een horecagedeelte,
een biljartrulmte en een ruim podium, dat
tevens zal dienen als activiteitenruimte voor
de dorpsgroep NIeuwe-Tonge. Op de begane
grond wordt ook plaats Ingeruimd voor een
peuterspeelzaal en een bibliotheek. Dit laatste
heeft tot gevolg dat te zijner tijd het mobiele
bibllotheekfiliaal (de trailer) gaat verdwijnen.
Uiteraard zijn op de begane grond ook voorzie
ningen als toiletten, garderobe en bergruimte
te vinden. Aan de achterzijde van het gebouw
wordt ten behoeve van de peuters een klein
en afsluitbaar speelterrein aangelegd. In deze
omgeving wordt ook de parkeerruimte ge
creëerd (20 plaatsen).
Op de verdieping, die te bereiken is via trap en
lift, komt een zaal van ca. 70 m^ voor o.a.
vergaderingen. Bij grote evenementen In de
grote zaal kan deze ruimte ook dienst doen als
loge.
Het nieuwe onderkomen omvat geen 'dienst
woning' meer. Op de begane grond komt
kantoorruimte voor de beheerder en de peu
terleidsters.
Het geheel heeft nadrukkelijk het karakter
van een multifunctioneel gebouw. Door een
samensmelting van de besturen van deSticti-
ting Dorpsgemeensctiap en de Dorpsgroep
Nieuwe-Tongeza\ één bestuur ontstaan, waar
bij het streven gericht Is op een multifunc
tionele samenstelling.
Kortom, het gebouw Is van en voor iedereen.
in de loop van 1996 is de Grontmij West gestart met een onderzoek naar de ontwikke
lingsmogelijkheden van het havengebied (havenkom/kanaal/buitenhaven) van Middelharnis.
Het motief voor zo'n onderzoek is de wetenschap, dat het havengebied diverse ontwikkelings
mogelijkheden heeft, maar dat er gegeven het aantal belangen en belanghebbenden behoefte
is aan een samenhangend advies.
Een van de belangrijke punten is een mogelij
ke ontwikkeling van de buitenhaven. De los-
wal wordt gebruikt voor onder meer de aan
voer van bouwmaterialen. Omdat de voor
spellingen wat betreft het transport over wa
ter gunstig zijn, is het wellicht mogelijk om de
activiteiten uit te breiden. Daarnaast zou een
deel van de buitenhaven kunnen worden In
gericht voor recreatletoervaart.
Een verruiming van de aanlegcapaciteit Is be
slist gewenst. Maar het is de vraag of beroeps
vaart en recreatievaart als goede buren kun
nen opereren.
Een andere kwestie die om een oplossing
vraagt, betreft de geringe diepgang van het
kanaal en de binnenhaven. Extra knelpunt
daarbij is, dat de bagger op een aantal locaties
verontreinigd Is.
De te geringe aanlegcapaciteit voor de
recreatletoervaart, met name die ten behoeve
van passanten, kan wellicht worden gevon
den in het graven van een tweede havenkom
in de omgeving van het Spui. Ook hierover Is
aan de Grontmij advies gevraagd.
Naar verwachting zal het onderzoek begin
1997 worden afgerond. Op dat moment kan
het resultaat worden voorgelegd aan de ge
meenteraad.
in de loop van 1996 is de verkoop van bungalows op het, nabij het Havenhoofd te
realiseren recreatiepark Nieuw-Zeeland van sUrt gegaan. Als het park wordt gereali
seerd-en dat heeft er alleschijnvan-zal ook het strandje worden uitgebreid. Bovendien
zal wellicht aan het kanaal, ter hoogte van de huidige helling, een kleine jachthaven
worden aangelegd.
Ook zal de kop van het Havenhoofd een verandering ondergaan. Vermoedelijk zal deze
locatie autovrij worden heringericht.
De raad moet zich overigens nog over een aantal aspecten uitspreken.
Op zaterdag 23 november a.s. wordt In het Prieel van het Sport- en recreatiecentrum
De Staver een Open Dag rond het recreatiepark Nieuw-Zeeland georganiseerd. Die
Open Dag duurt van 10.00 tot 17.00 uur.
Er wordt informatie gegeven en bovendien zal een aantal andere organisaties
aanwezig zijn met de nodige documentatie (o.a. VVV - watersport).
U bent van harte welkom.
Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) van kracht geworden.
De bedoeling van deze wet is om op een uniforme wijze de taxaties van woningen en
bedrijfspanden uit te voeren. De taxatiewaarden zijn ook beschikbaar voor het Waterschap en
de Rijksbelastingdienst. Zij gebruiken deze waarden voor respectievelijk het opleggen van de
aanslag waterschapsomslag gebouwd, voor de vaststelling van het huurwaardeforfait van de
(eigen) woning en ten behoeve van de vermogensbelasting.
In de periode april 1995 t/m augustus 1996
heeft de herwaardering plaatsgevonden. Per
1 januari 1997 zal een nieuw tarief moeten
worden vastgesteld voor deonroerende-zaak-
belastlngen. Erzijn namelijk twee factoren die
van invloed zijn op de tarieven.
In de eerste plaats is de wettelijke bereke
ningswijze veranderd. Tot nu toe moest het
tarief worden berekend over ledere f. 3.000,-
van de waarde van het pand. De berekening
wordt nu gebaseerd op een eenheid van
f. 5.000,-. In de tweede plaats Is gebleken dat
de hertaxaties hoger zijn uitgevallen. Dat wil
overigens niet zeggen dat de opbrengst voor
de gemeente veel hoger zal zijn. Dat Is juist
niet de bedoeling. De tarieven zullen zodanig
worden aangepast, dat de totale opbrengst
van de onroerende-zaakbelastingen slechts
met een trendmatige verhoging van 2% zal
stijgen. Door de hertaxaties kunnen er overi
gens wel onderlinge verschuivingen optre
den. Dat wil zeggen, dat de ene woning (of
bedrijfspand) hogeren de andere weer lager Is
geherwaardeerd.
Het Is de bedoeling van het gemeentebestuur
om in februari 1997 de beschikkingen (waarin
de getaxeerde waarden zijn vermeld) gelijktij
dig te verzenden met de aanslag voor 1997.
Hierover, èn over de beroepsmogelijkheden,
volgt nog nadere voorlichting.
De economische ontwikkeling in de regio over de afgelopen (pakweg) vijftien jaar is bepaald
ongunstig te noemen. Naast de algemene (economische) malaise in de jaren tachtig was
hieraan vooral de neergang in de agrarische sector debet.
Deze sector was in 1980 nog goed voor een aandeel van 22% van de regionale werkgele
genheid. Op dit moment is dit aandeel minder dan 10%. Een andere conclusie is, dat het
bedrijfsleven in de overige sectoren geen kans heeft
gezien om de gevolgen daarvan op te vangen.
Naast de al genoemde economische malaise
zijn er meer redenen te noemen, onder meer
het provinciale beleid, dat een behoorlijke
economische groei Inde weg stond. Het heeft
er momenteel alle schijn van, dat de provincie
de schijnwerper op de regio Goeree-Overflak-
kee wil richten.
Aan een verzoek van de gemeente Middel
harnis om extra bedrijfsterrein te mogen
ontwikkelen heeft zij In principe medewer
king toegezegd. Ter verduidelijking: een ge
meente Is niet In staat om naar eigen Inzicht
bedrijfsterreinen tot ontwikkeling te bren
gen. Het provinciaal bestuur wijst de hoeveel
heid te benutten oppervlakte via het streek
plan aan. Dat de provincie de gemeente
Middel harn Is thans tegemoet wil komen heeft
alles te maken met de zienswijze, dat een
aantal maatregelen nodig Is om de regionale
economie en daarmee de werkgelegenheid
een forse Impuls te geven.
De uitgifte van het bedrijfsterrein Oostplaat
had jarenlang een traag vedoop, maar sinds
1995 Is sprake van een stroomversnelling In
de verkoop. Het bestaande terrein is nage
noeg 'vol'. Met het verzoek van een onderne
mer om 12 ha af te nemen voor de realisatie
van een distributiecentrum lijkt de stroom
versnelling zich nog te verhevigen. Naast de
genoemde 12 ha heeft de gemeente nog eens
ca. 8 ha'in portefeuille'.
Op grond van recent onderzoek Is vastge
steld, dat van alle In de regio aangeboden
werkgelegenheid 20% wordt aangeboden
via de op de bedrijfsterreinen gesitueerde
bedrijven. Gemiddeld komt dit neer op 20
arbeidsplaatsen per ha en bij een economi
sche groei van 1 a 1,5% loopt dit aantal op
naar 25 werknemers per ha. Een uitbreiding
met 20 ha zou dus gemiddeld 400 nieuwe
arbeidsplaatsen kunnen opleveren met daar
naast nog het moeilijk In cijfers uit te drukken
multipliereffect (de Indirecte werkgelegen
heid als gevolg van uitstraling naar andere
bedrijven).
Met de komst van een distributiecentrum lijkt
het bedrIjventerrelnOosip/aaf zich vooral het
karakter aan te meten van een centrum voor
transport, groothandel en op- en overslag.
Een positie, die door de aanleg van een nieu
we verbindingsweg (vla bestaande rotonde
Waterschapshuls/langs achterzijde begraaf
plaats/aansluiting op N215) zeker nog zal
worden versterkt.
Er is een landelijk akkoord gesloten over de invoering per 1 januari 1997 van een 36-urige
werkweek. Ook de ambtenaren van de gemeente Middelharnis krijgen te maken met verkorting
van de arbeidsduur. Er zijn daarbij afspraken gemaakt over een flexibele inzet van personeel,
waardoor het mogelijk wordt de arbeidstijd af te stemmen op het werkaanbod. Ondanks een
vermindering van arbeidstijd maakt deze flexibilisering het mogelijk om de dienstverlening aan
de burgers te verbeteren. Aan dat uitgangspunt zal hard worden gewerkt.
Voor routinematige handelingen (bijvoorbeeld
het aanvragen van een paspoort, een rijbe
wijs, het doen van geboorte-aangifte, e.d.) zal
dit probleem zich niet zo gauw voordoen.
Voor andere zaken is het wellicht beter - wilt
u er tenminste zeker van zijn dat u direct en
volledig geholpen wordt - om vooraf een
afspraak te maken. Met name geldt dat voor
een voorgenomen bezoek In de middaguren.
Er wordt dan voldoende tijd voor u gereser
veerd en u bent er zeker van dat de juiste
persoon aanwezig Is.
Met ingang van 1 januari 1997 is het ge
meentehuis op werkdagen geopend van 9.00
- 12.00 uur en van 13.00 - 16.30 uur
Telefonisch is het gemeentehuls bereikbaar
vanaf 8.00 uur. Gedurende de openingstijden
van het gemeentehuls Is er op alle afdelingen
een adequate bezetting aanwezig. U kunt
dan altijd Iemand spreken. In de meeste ge
vallen zult u ook adequaat kunnen worden
geholpen Dat neemt niet weg, dat het kan
gebeuren dat de juiste man of vrouw (met
name als het gaat om specialistische zaken)
afwezig Is. In een betrekkelijk kleine organisa
tie als die van de gemeente Middelharnis Is
dat niet altijd te voorkomen. Elke medewer
ker heeft nu eenmaal zijn of haar eigen spe
cialisme.
25 oktober 1996
Burgemeester en wethouders van Middelharnis
In de meerjarenraming wordt onderscheid gemaakt in aanvaard beleid en voorgenomen
(nieuw) beleid. In 1997 en de daarna komende jaren zijn de nodige investeringen gepland,
waarvan onderstaand een greep:
- DeautospuitvandebluseenheidSommels-
dljk moet worden vervangen. Dit voertuig
Is 19 jaar oud en vanwege de te verwachten
motorische en technische problemen wordt
In 1997 een nieuwe wagen aangeschaft.
Hiermee Is een bedrag gemoeid van rond
f. 335.000,-.
- Niet alleen het autoverkeer, maar ook het
fietsverkeer naar het industrieterrein Oost
plaat Is de laatste jaren sterk toegenomen
(Formido, Binnenhof, Sportcentrum, v.v.
Flakkee). I n verband daarmee zal een fiets
pad worden aangelegd vanaf de Oude-
iandsedljk tot de Oostplaatseweg/Oostha-
vendljk.
De kosten worden geraamd op f. 700.000,-
De werkzaamheden worden gecombineerd
met de uitbreiding van het industrieterrein.
- Met de uitbreiding van het bedrijfsterrein
Oostplaat wordt een nieuwe ontsluitings
weg aangelegd. Het huidige traject (Mo-
lenweg/Rottenburgseweg) Is nu al te zwaar
belast en het provinciaal bestuur heeft de
aanleg van een nieuw tracé verplicht ge
steld. Het tracé loopt vla de achterzijde van
de begraafplaats en sluit vla een nieuw aan
te leggen rotonde aan op de Langeweg.
De kosten worden vooralsnog geraamd op
f 3 miljoen.
- Aan de rand van Nieuwe-Tonge is een
aantal jaren geleden, in het kader van de
Ruilverkavelingswet, een perceel bos
aangeplant. Dit perceel moet nog worden
ontsloten en wel vanuit het dorp vla de
Aelbrechtstraat, en vanaf de Molendijk via
de Lukertdreef. De Lukertdreef zal worden
vergroot, ook al met het oog op de In de
omgeving geplande uitbreiding van Nieu
we Tonge.
De kosten zijn nog niet nauwkeurig te be
palen.
- De aansluiting van NIeuvye-Tonge op de
provinciale weg Is op dit moment nog on
derwerp van studie. De keuze voor een
nieuwe aansluiting hangt nauw samen met
de ontsluiting van de voorgenomen ultbrel-
dlngslokatle aan de Molendijk. Daarom Is
het tijdstip van aanleg afhankelijk van de nu
lopende bestemmingsplanprocedure.
Ook de kosten hiervan zijn nog niet nauw
keurig te ramen.
De rotondes die In de afgelopen jaren met
het oog op de verkeersveiligheid zijn aan
gelegd (o.a. Langeweg/Kon. Jullanawegte
Middelharnis) blijken uitstekend te functio
neren. Ook de verkeerssituatie bij de krui
sing Dorpsweg/Kon. Jullanaweg te Som-
melsdljk vraagt om een dergelijke voorzie
ning, niet in de laatste plaats na de komst
van een grootwinkelbedrijf In de omge
ving. De uitvoering wordt voorzien In 1998
en de kosten zijn geraamd op f. 500.000,-
In het begin van de jaren tachtig Is het
winkelcentrum D'nDiekIngrIjpend gereno
veerd. Het winkelcentrum Is van grote eco
nomische betekenis voor de gemeente. De
aldaar gevestigde detailhandel is de groot
ste leverancier van werkgelegenheid. De
gemeente en gemeenschap zijn er derhalve
bij gebaat het centrum zijn aantrekkelijk
heid te laten behouden of het zo mogelijk te
versterken. Er bestaan dan ook plannen om
het winkelcentrum opnieuw een face-llft te
geven. Over de wijze-waarop wordt thans
nog gestudeerd. De werkzaamheden zul
len gelijktijdig met of aansluitend aan de
bouw van het Knooppunt (het doortrekken
van de Langeweg naar de Westplaat) wor
den uitgevoerd.
De kosten zijn nog niet te bepalen.
Aantal inwonere
1 jan. 1996
prognosie 1 jan. 1997
0- 4 jaar
5-14 jaar
15-19 jaar
20 - 39 jaar
40-64 jaar
65 jaar en ouder
aantal
1.012
2.150
987
4.785
4.992
2.575
6
13
6
29
30
16
aantal
1.017 6
2.160 13
992 6
4.808 29
5.016 30
2.587 16
Totaal
16.501
100
16.580 100
Aantat uitkeringstrekkenclen
1 jan. 1996
prognose 1 |an. 1997
alg. bijstand (thuiswon., jonger
dan 65 jr.) werkloze werknemer
zelfstandigen
lOAZ/tOAW
aantal
s 145
5
38
aantal
140
5
45
Totaal
188
190
Aantal werklozen per sept. '9
6 gemeente Middeli
larnts regio Zeeland
mannen
vrouwen
aantal
206
220
aantat
7.123
6.917
Totaal
426
14.040
soort belasting/heffing
bedrag 1996 X
bedrag 1997 X
opbr. 1997
j
f 1.000,-
f 1.000,.
Middelharnis
per inwoner
belastingen/retributies:
onroerende-zaakbelastingen
3.005
3.277
198
hondenbelasting
72
"'90
5
baatbelasting
85
82
5
riootretributle
1.628
1.645
99.
reinigingsrechten
afvalstoffenheffing
2.138
2.055
124
precariorechten
toeristenbelasting
25
32
2
woonforensenbelasting
overige rechten en heffingen:
rechten burgerlijke stand
28
28
2
secretarieleges
135
160
10
bouwieges
217
235
14
t>egrafenlsrechten
260
286
17
parkeergelden
■■VJivicïW^ü;
:i<i-:3-»=aii;:=.*s