I D D E L H A R N I S "Pe ^r(9tüu:| Omr \QQ7 Welkom Nieuw verenigingsgebouw Nieuwe-Tonge Havenbeleid Recreatieve ontwikkelingen Havenhoofd Middelharnis Waardering onroerende zaken Explosieve verkoop grond bedrijfsterrein Oostplaat Dienstverlening gemeente op hoger peil Voorgenomen investeringen Sociale structuur Opbrengsten lil lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll lllllllllllllllllll VRUDAG 25 OKTOBER 1996 EILANDEN-NIEITWS Blz.3 Op 29 oktober 1996 is het weer zover. De gemeenteraad buigt zich dan over het door het college van burgemeester en wethouders uitgestippelde beleid voor 1997 en daarna komende jaren. De opdracht die het gemeentebestuur heeft te vervullen is rekenkundig gezien eigenlijk vrij simpel. De uitgaven en de inkomsten moeten keurig in balans zijn. Maar in werkelijkheid komt er heel wat denk- en rekenwerk aan te pas voordat een bevredigend resultaat wordt bereikt. De begroting is immers in de eerste plaats een vertaling van noodzakelijk en gewenst beleid. dinsdag 29 oktober 1996, aanvang 14.00 uur. Keuzes Multifunctioneel Tweede havenkom? Open Dag In februari 1997 Gunstig voor de werkgelegenheid in de regio Oostplaat Het verdient aanbeveling vooraf een afspraak te maken Afspraak - - - - - - - - - Veel zaken staan vooraf vast. Onderwijs moet hoe dan ook gefinancierd worden, het gemeentepersoneel moet worden betaald en de uitgaven als gevolg van eerder aangegane verplichtingen (rente en aflossing) staan eveneens vast. De gemeente heeft echter ook te maken met beleidsterreinen, waarvan het moeilijk is de uitgaven of opbrengsten vooraf nauwkeurig te bepalen. De gemeenteraad behandelt de begroting voor 1997 en de meerjarenbegroting op Tijdens deze vergadering zullen de zes fracties In de raad (SGP/ RPF, Lijst Hoogzand, PvdA, VDB, CDA en VVD) met het college van burgemeester en wethouders de voorstellen, zoals die In de begroting zijn opgenomen, bediscussiëren. De fracties starten die discussies met het voorlezen van hun algemene beschouwingen, aansluitend waarop burgemeesteren wethouders zullen antwoorden. Om ongeveer 17.00 uur wordt de vergadering geschorst, waarna om 19.00 uur de vergadering wordt voortgezet met een tweede discussieronde over de beschouwingen en de antwoorden van het college daarop. Daarna wordt de begroting hoofdstuksgewij- ze behandeld. Als raad en college over en weer tot overeenstemming zijn gekomen, wordt de begroting in die zin vastgesteld en kunnen de plannen In principe worden uitgevoerd. De begrotingsvergadering Is één van de meest Interessante vergaderingen van de raad. Het Is beslist de moeite waard om die bijte wonen. Wij nodigen u daartoe van harte uit. Voor de koffie wordt gezorgd. Een ander aspect bij de voorbereiding op beleid voor een volgend jaar Is, dat niet alle ingebrachte wensen kunnen worden uitgevoerd, omdat daar gewoon niet voldoende geld voor Is. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Op dat punt onderscheidt een gemeente zich van de meeste andere bedrijven, namelijk dat die keuzes worden gemaakt door een bestuur met een politieke achtergrond. Bijvoorbeeld: soms Is een gewenste voorziening wel betaalbaar, maar acht de gemeenteraad (of een deel daarvan) de uitvoering daarvan niet gewenst omdat het karakter van de voorziening niet strookt met de politieke opvatting. Kortom: In werkelijkheid komt er, zoals gezegd, heel wat reken- en denkwerk aan te pas voordat een financiële en politieke balans Is gevonden. Het eindresultaat van de begroting 1997 is bepaald bevredigend te noemen. De balans is gevonden zonder dat de burger wordt opgezadeld met ingrijpende belastingverhogingen. Alleen worden de begrafenisrechten verhoogd en het tarief voor de onroerende-zaakbelastin- gen wordt trendmatig bijgesteld met 2%. In de raadsvergadering van augustus Jl. besloot de gemeenteraad om de bouw van een nieuw Dorpshuis mogelijk te maken. Het huidige verenigingsgebouw, dat al ongeveer 50 jaar als zodanig dienst doet, zal worden gesloopt; op deze locatie zal een nieuw gebouw worden neergezet. De nieuwe accommodatie is ontworpen door mevrouw J. Barth van het architectenburo TOPOS uit Waddinxveen en gaat ruim f. 1.9 miljoen kosten. Naar verwachting kunnen de werkzaamheden (sloop) In maart 1997 van start gaan. November/december 1997 hoopt men het gebouw te kunnen opleveren. Het nieuwe Dorpshuis krijgt een grote zaal met daaraan gekoppeld een horecagedeelte, een biljartrulmte en een ruim podium, dat tevens zal dienen als activiteitenruimte voor de dorpsgroep NIeuwe-Tonge. Op de begane grond wordt ook plaats Ingeruimd voor een peuterspeelzaal en een bibliotheek. Dit laatste heeft tot gevolg dat te zijner tijd het mobiele bibllotheekfiliaal (de trailer) gaat verdwijnen. Uiteraard zijn op de begane grond ook voorzie ningen als toiletten, garderobe en bergruimte te vinden. Aan de achterzijde van het gebouw wordt ten behoeve van de peuters een klein en afsluitbaar speelterrein aangelegd. In deze omgeving wordt ook de parkeerruimte ge creëerd (20 plaatsen). Op de verdieping, die te bereiken is via trap en lift, komt een zaal van ca. 70 m^ voor o.a. vergaderingen. Bij grote evenementen In de grote zaal kan deze ruimte ook dienst doen als loge. Het nieuwe onderkomen omvat geen 'dienst woning' meer. Op de begane grond komt kantoorruimte voor de beheerder en de peu terleidsters. Het geheel heeft nadrukkelijk het karakter van een multifunctioneel gebouw. Door een samensmelting van de besturen van deSticti- ting Dorpsgemeensctiap en de Dorpsgroep Nieuwe-Tongeza\ één bestuur ontstaan, waar bij het streven gericht Is op een multifunc tionele samenstelling. Kortom, het gebouw Is van en voor iedereen. in de loop van 1996 is de Grontmij West gestart met een onderzoek naar de ontwikke lingsmogelijkheden van het havengebied (havenkom/kanaal/buitenhaven) van Middelharnis. Het motief voor zo'n onderzoek is de wetenschap, dat het havengebied diverse ontwikkelings mogelijkheden heeft, maar dat er gegeven het aantal belangen en belanghebbenden behoefte is aan een samenhangend advies. Een van de belangrijke punten is een mogelij ke ontwikkeling van de buitenhaven. De los- wal wordt gebruikt voor onder meer de aan voer van bouwmaterialen. Omdat de voor spellingen wat betreft het transport over wa ter gunstig zijn, is het wellicht mogelijk om de activiteiten uit te breiden. Daarnaast zou een deel van de buitenhaven kunnen worden In gericht voor recreatletoervaart. Een verruiming van de aanlegcapaciteit Is be slist gewenst. Maar het is de vraag of beroeps vaart en recreatievaart als goede buren kun nen opereren. Een andere kwestie die om een oplossing vraagt, betreft de geringe diepgang van het kanaal en de binnenhaven. Extra knelpunt daarbij is, dat de bagger op een aantal locaties verontreinigd Is. De te geringe aanlegcapaciteit voor de recreatletoervaart, met name die ten behoeve van passanten, kan wellicht worden gevon den in het graven van een tweede havenkom in de omgeving van het Spui. Ook hierover Is aan de Grontmij advies gevraagd. Naar verwachting zal het onderzoek begin 1997 worden afgerond. Op dat moment kan het resultaat worden voorgelegd aan de ge meenteraad. in de loop van 1996 is de verkoop van bungalows op het, nabij het Havenhoofd te realiseren recreatiepark Nieuw-Zeeland van sUrt gegaan. Als het park wordt gereali seerd-en dat heeft er alleschijnvan-zal ook het strandje worden uitgebreid. Bovendien zal wellicht aan het kanaal, ter hoogte van de huidige helling, een kleine jachthaven worden aangelegd. Ook zal de kop van het Havenhoofd een verandering ondergaan. Vermoedelijk zal deze locatie autovrij worden heringericht. De raad moet zich overigens nog over een aantal aspecten uitspreken. Op zaterdag 23 november a.s. wordt In het Prieel van het Sport- en recreatiecentrum De Staver een Open Dag rond het recreatiepark Nieuw-Zeeland georganiseerd. Die Open Dag duurt van 10.00 tot 17.00 uur. Er wordt informatie gegeven en bovendien zal een aantal andere organisaties aanwezig zijn met de nodige documentatie (o.a. VVV - watersport). U bent van harte welkom. Per 1 januari 1995 is de Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ) van kracht geworden. De bedoeling van deze wet is om op een uniforme wijze de taxaties van woningen en bedrijfspanden uit te voeren. De taxatiewaarden zijn ook beschikbaar voor het Waterschap en de Rijksbelastingdienst. Zij gebruiken deze waarden voor respectievelijk het opleggen van de aanslag waterschapsomslag gebouwd, voor de vaststelling van het huurwaardeforfait van de (eigen) woning en ten behoeve van de vermogensbelasting. In de periode april 1995 t/m augustus 1996 heeft de herwaardering plaatsgevonden. Per 1 januari 1997 zal een nieuw tarief moeten worden vastgesteld voor deonroerende-zaak- belastlngen. Erzijn namelijk twee factoren die van invloed zijn op de tarieven. In de eerste plaats is de wettelijke bereke ningswijze veranderd. Tot nu toe moest het tarief worden berekend over ledere f. 3.000,- van de waarde van het pand. De berekening wordt nu gebaseerd op een eenheid van f. 5.000,-. In de tweede plaats Is gebleken dat de hertaxaties hoger zijn uitgevallen. Dat wil overigens niet zeggen dat de opbrengst voor de gemeente veel hoger zal zijn. Dat Is juist niet de bedoeling. De tarieven zullen zodanig worden aangepast, dat de totale opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen slechts met een trendmatige verhoging van 2% zal stijgen. Door de hertaxaties kunnen er overi gens wel onderlinge verschuivingen optre den. Dat wil zeggen, dat de ene woning (of bedrijfspand) hogeren de andere weer lager Is geherwaardeerd. Het Is de bedoeling van het gemeentebestuur om in februari 1997 de beschikkingen (waarin de getaxeerde waarden zijn vermeld) gelijktij dig te verzenden met de aanslag voor 1997. Hierover, èn over de beroepsmogelijkheden, volgt nog nadere voorlichting. De economische ontwikkeling in de regio over de afgelopen (pakweg) vijftien jaar is bepaald ongunstig te noemen. Naast de algemene (economische) malaise in de jaren tachtig was hieraan vooral de neergang in de agrarische sector debet. Deze sector was in 1980 nog goed voor een aandeel van 22% van de regionale werkgele genheid. Op dit moment is dit aandeel minder dan 10%. Een andere conclusie is, dat het bedrijfsleven in de overige sectoren geen kans heeft gezien om de gevolgen daarvan op te vangen. Naast de al genoemde economische malaise zijn er meer redenen te noemen, onder meer het provinciale beleid, dat een behoorlijke economische groei Inde weg stond. Het heeft er momenteel alle schijn van, dat de provincie de schijnwerper op de regio Goeree-Overflak- kee wil richten. Aan een verzoek van de gemeente Middel harnis om extra bedrijfsterrein te mogen ontwikkelen heeft zij In principe medewer king toegezegd. Ter verduidelijking: een ge meente Is niet In staat om naar eigen Inzicht bedrijfsterreinen tot ontwikkeling te bren gen. Het provinciaal bestuur wijst de hoeveel heid te benutten oppervlakte via het streek plan aan. Dat de provincie de gemeente Middel harn Is thans tegemoet wil komen heeft alles te maken met de zienswijze, dat een aantal maatregelen nodig Is om de regionale economie en daarmee de werkgelegenheid een forse Impuls te geven. De uitgifte van het bedrijfsterrein Oostplaat had jarenlang een traag vedoop, maar sinds 1995 Is sprake van een stroomversnelling In de verkoop. Het bestaande terrein is nage noeg 'vol'. Met het verzoek van een onderne mer om 12 ha af te nemen voor de realisatie van een distributiecentrum lijkt de stroom versnelling zich nog te verhevigen. Naast de genoemde 12 ha heeft de gemeente nog eens ca. 8 ha'in portefeuille'. Op grond van recent onderzoek Is vastge steld, dat van alle In de regio aangeboden werkgelegenheid 20% wordt aangeboden via de op de bedrijfsterreinen gesitueerde bedrijven. Gemiddeld komt dit neer op 20 arbeidsplaatsen per ha en bij een economi sche groei van 1 a 1,5% loopt dit aantal op naar 25 werknemers per ha. Een uitbreiding met 20 ha zou dus gemiddeld 400 nieuwe arbeidsplaatsen kunnen opleveren met daar naast nog het moeilijk In cijfers uit te drukken multipliereffect (de Indirecte werkgelegen heid als gevolg van uitstraling naar andere bedrijven). Met de komst van een distributiecentrum lijkt het bedrIjventerrelnOosip/aaf zich vooral het karakter aan te meten van een centrum voor transport, groothandel en op- en overslag. Een positie, die door de aanleg van een nieu we verbindingsweg (vla bestaande rotonde Waterschapshuls/langs achterzijde begraaf plaats/aansluiting op N215) zeker nog zal worden versterkt. Er is een landelijk akkoord gesloten over de invoering per 1 januari 1997 van een 36-urige werkweek. Ook de ambtenaren van de gemeente Middelharnis krijgen te maken met verkorting van de arbeidsduur. Er zijn daarbij afspraken gemaakt over een flexibele inzet van personeel, waardoor het mogelijk wordt de arbeidstijd af te stemmen op het werkaanbod. Ondanks een vermindering van arbeidstijd maakt deze flexibilisering het mogelijk om de dienstverlening aan de burgers te verbeteren. Aan dat uitgangspunt zal hard worden gewerkt. Voor routinematige handelingen (bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort, een rijbe wijs, het doen van geboorte-aangifte, e.d.) zal dit probleem zich niet zo gauw voordoen. Voor andere zaken is het wellicht beter - wilt u er tenminste zeker van zijn dat u direct en volledig geholpen wordt - om vooraf een afspraak te maken. Met name geldt dat voor een voorgenomen bezoek In de middaguren. Er wordt dan voldoende tijd voor u gereser veerd en u bent er zeker van dat de juiste persoon aanwezig Is. Met ingang van 1 januari 1997 is het ge meentehuis op werkdagen geopend van 9.00 - 12.00 uur en van 13.00 - 16.30 uur Telefonisch is het gemeentehuls bereikbaar vanaf 8.00 uur. Gedurende de openingstijden van het gemeentehuls Is er op alle afdelingen een adequate bezetting aanwezig. U kunt dan altijd Iemand spreken. In de meeste ge vallen zult u ook adequaat kunnen worden geholpen Dat neemt niet weg, dat het kan gebeuren dat de juiste man of vrouw (met name als het gaat om specialistische zaken) afwezig Is. In een betrekkelijk kleine organisa tie als die van de gemeente Middelharnis Is dat niet altijd te voorkomen. Elke medewer ker heeft nu eenmaal zijn of haar eigen spe cialisme. 25 oktober 1996 Burgemeester en wethouders van Middelharnis In de meerjarenraming wordt onderscheid gemaakt in aanvaard beleid en voorgenomen (nieuw) beleid. In 1997 en de daarna komende jaren zijn de nodige investeringen gepland, waarvan onderstaand een greep: - DeautospuitvandebluseenheidSommels- dljk moet worden vervangen. Dit voertuig Is 19 jaar oud en vanwege de te verwachten motorische en technische problemen wordt In 1997 een nieuwe wagen aangeschaft. Hiermee Is een bedrag gemoeid van rond f. 335.000,-. - Niet alleen het autoverkeer, maar ook het fietsverkeer naar het industrieterrein Oost plaat Is de laatste jaren sterk toegenomen (Formido, Binnenhof, Sportcentrum, v.v. Flakkee). I n verband daarmee zal een fiets pad worden aangelegd vanaf de Oude- iandsedljk tot de Oostplaatseweg/Oostha- vendljk. De kosten worden geraamd op f. 700.000,- De werkzaamheden worden gecombineerd met de uitbreiding van het industrieterrein. - Met de uitbreiding van het bedrijfsterrein Oostplaat wordt een nieuwe ontsluitings weg aangelegd. Het huidige traject (Mo- lenweg/Rottenburgseweg) Is nu al te zwaar belast en het provinciaal bestuur heeft de aanleg van een nieuw tracé verplicht ge steld. Het tracé loopt vla de achterzijde van de begraafplaats en sluit vla een nieuw aan te leggen rotonde aan op de Langeweg. De kosten worden vooralsnog geraamd op f 3 miljoen. - Aan de rand van Nieuwe-Tonge is een aantal jaren geleden, in het kader van de Ruilverkavelingswet, een perceel bos aangeplant. Dit perceel moet nog worden ontsloten en wel vanuit het dorp vla de Aelbrechtstraat, en vanaf de Molendijk via de Lukertdreef. De Lukertdreef zal worden vergroot, ook al met het oog op de In de omgeving geplande uitbreiding van Nieu we Tonge. De kosten zijn nog niet nauwkeurig te be palen. - De aansluiting van NIeuvye-Tonge op de provinciale weg Is op dit moment nog on derwerp van studie. De keuze voor een nieuwe aansluiting hangt nauw samen met de ontsluiting van de voorgenomen ultbrel- dlngslokatle aan de Molendijk. Daarom Is het tijdstip van aanleg afhankelijk van de nu lopende bestemmingsplanprocedure. Ook de kosten hiervan zijn nog niet nauw keurig te ramen. De rotondes die In de afgelopen jaren met het oog op de verkeersveiligheid zijn aan gelegd (o.a. Langeweg/Kon. Jullanawegte Middelharnis) blijken uitstekend te functio neren. Ook de verkeerssituatie bij de krui sing Dorpsweg/Kon. Jullanaweg te Som- melsdljk vraagt om een dergelijke voorzie ning, niet in de laatste plaats na de komst van een grootwinkelbedrijf In de omge ving. De uitvoering wordt voorzien In 1998 en de kosten zijn geraamd op f. 500.000,- In het begin van de jaren tachtig Is het winkelcentrum D'nDiekIngrIjpend gereno veerd. Het winkelcentrum Is van grote eco nomische betekenis voor de gemeente. De aldaar gevestigde detailhandel is de groot ste leverancier van werkgelegenheid. De gemeente en gemeenschap zijn er derhalve bij gebaat het centrum zijn aantrekkelijk heid te laten behouden of het zo mogelijk te versterken. Er bestaan dan ook plannen om het winkelcentrum opnieuw een face-llft te geven. Over de wijze-waarop wordt thans nog gestudeerd. De werkzaamheden zul len gelijktijdig met of aansluitend aan de bouw van het Knooppunt (het doortrekken van de Langeweg naar de Westplaat) wor den uitgevoerd. De kosten zijn nog niet te bepalen. Aantal inwonere 1 jan. 1996 prognosie 1 jan. 1997 0- 4 jaar 5-14 jaar 15-19 jaar 20 - 39 jaar 40-64 jaar 65 jaar en ouder aantal 1.012 2.150 987 4.785 4.992 2.575 6 13 6 29 30 16 aantal 1.017 6 2.160 13 992 6 4.808 29 5.016 30 2.587 16 Totaal 16.501 100 16.580 100 Aantat uitkeringstrekkenclen 1 jan. 1996 prognose 1 |an. 1997 alg. bijstand (thuiswon., jonger dan 65 jr.) werkloze werknemer zelfstandigen lOAZ/tOAW aantal s 145 5 38 aantal 140 5 45 Totaal 188 190 Aantal werklozen per sept. '9 6 gemeente Middeli larnts regio Zeeland mannen vrouwen aantal 206 220 aantat 7.123 6.917 Totaal 426 14.040 soort belasting/heffing bedrag 1996 X bedrag 1997 X opbr. 1997 j f 1.000,- f 1.000,. Middelharnis per inwoner belastingen/retributies: onroerende-zaakbelastingen 3.005 3.277 198 hondenbelasting 72 "'90 5 baatbelasting 85 82 5 riootretributle 1.628 1.645 99. reinigingsrechten afvalstoffenheffing 2.138 2.055 124 precariorechten toeristenbelasting 25 32 2 woonforensenbelasting overige rechten en heffingen: rechten burgerlijke stand 28 28 2 secretarieleges 135 160 10 bouwieges 217 235 14 t>egrafenlsrechten 260 286 17 parkeergelden ■■VJivicïW^ü; :i<i-:3-»=aii;:=.*s

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 7