EIIAtlDEtl-niEUWS
Viskaaii
Zuid-Holland
September zonnig en zeer koud
Waarnemend
bui^emeester
gemeente Dalen
Kleurwedstrijd van Quick Siioes
80 jaar R.G.O.
VERKOPING
a)
NIEUW:
Vele persoonlijke records
en medailles
voor Schotejillers
ZF^n?^
3e Blad
VRIJDAG 25 OKTOBER 1996
No. 6547
Weerpraatje
De septembermaand heeft voor de lief
hebbers van warm nazomerweer vrijwel
geheel verstek laten gaan. Sterker nog,
deze maand gaat de boeken in als zeer
koud. Zowel 's nachts als overdag werd
een flinke afwijking naar beneden be
werkstelligd. De gemiddelde maximum
temperatuur in De Bilt kwam uit op 17.0
graden, hetgeen bijna 2 graden kouder is
dan het langjarig gemiddelde, bepaald uit
de periode 1960-1990. Met een gemid
delde minimumtemperatuur van iets
onder de 8 graden kwamen we 1.5 graad
onder het klimaatgemiddelde te liggen.
Het aantal dagen met een maximumtem
peratuur boven de 20 graden kwam uit
op 4, terwijl we toch op 9 dagen boven
de grens 'mogen' uitkomen. Er kwamen
in het geheel geen zomerse dagen voor
(dagen met een maximumtemperatuur
boven 25 graden). De hoogste tempera
tuur in De Bilt bedroeg 'maar' 20.7 gra
den en daar moesten we het mee doen.
Ondanks de lage temperaturen heeft de
zonneschijf zich regelmatig laten zien
aan de Nederlander. Normaal schijnt de
zon in een septembermaand gedurende
135 uur, nu registreerde De Bilt ruim 160
uren zonnestraling. Op de weerkaarten
van deze maand was veelal een hoge-
drukgebied boven of ten westen van de
Britse eilanden terug te vinden en lage
drukgebieden boven het noorden van
Europa en het continent. Dit resulteerde
in zeer persistente noorden- tot noord
oostenwinden boven de Noordzee en Ne
derland.
De eerste week scheen de zon uitvoerig
en steeg het kwik op diverse dagen tot
net boven de 20 graden. Op 5 september
was het zeer zonnig en werd in West-
dorpe een maximum van 22.3 graden ge
haald. De temperatuursamplitude was in
deze periode zeer groot te noemen; zo'n
20 graden. In de vroege ochtenduren van
6 september daalde het kwik in Oost-
Maarland tot 3.7 graden. De verschillen
in minimumtemperatuur waren tussen
kust en binnenland groot. Door de nabij
heid van het warme zeewater (17 tot 18
graden onder de kust) kwam de tempera
tuur op de meetpost Noordwijk niet
onder de 15.4 graden. Ook de Usselmeer-
kusten bleven opvallend warm.
Het te koude weer kreeg in de tweede
week van september een vervolg. Op de
7e werd het in Twente 2.0 graden met
lichte vorst aan de grond. In Lapland was
het al eventjes echt winter met vorst in de
thermometerhut. Daarentegen beleefde
Italië een golf hitte met maxima van 36
graden in Palermo. Een dergelijke zeer
grote temperamurtegenstelling leidde tot
de ontwikkeling van een zeer actieve de
pressie boven de Alpen. Dit trok op 12
september naar Duitsland. In ons land
wakkerde de noordwestenwind flink aan.
Op de Wadden kwam een stormachtige
wind te staan en op Vlieland werd even
een echte noordwestenstorm gemeten.
Tot ver in het binnenland kwamen wind
stoten van 80 90 km per uur voor. Op
13 september stroomde zeer koude Scan
dinavische lucht uit over midden-Europa.
Op de Kahler Asten en Saueriand werden
de eerste sneeuwvlokken van het jaar ge
zien en in de Harz viel boven 1300 meter
echte sneeuw!
Het koude weer bereikte op zondag 22
september een hoogtepunt. Bij regen en
koude oostenwind bleef de temperatuur
op diverse plaatsen onder de 10 graden.
In De Bilt werd een maximum van 9.6
graden geboekt; een nieuw dageeuwre-
cord!
Op 23 september maakte het zuiden van
Griekenland een kleine hittegolf mee; in
Souda liep het kwik tot 38.4 graden op.
In het voormalig GOS was het winter
met in de vroege ochtenduren in Turi een
minimum van -4.3 graden. Deze zeer
grote temperatuursverschillen leverden
opnieuw de nodige stortregens op. In
Hohe Wand (Oostenrijk) werd 83 mm in
een etmaal opgevangen; overvolle regen
meters dus.
In de laatste decade van september be
leefden we opnieuw zeer koude nachten.
Op 25 september werd in Lelystad een
minimum van 2.4 graden gemeten. Over
dag werd het in Hoek van Holland bij
weinig wind en een stralende zon 19.6
graden.
De maand werd beëindigd met een meer
normaal circulatie-patroon. De meeste
regen viel in deze periode en aan zee
werd veelal een harde tot stormachtige
zuidwestenwind gemeten. De laatste
nacht van de maand verliep zeer warm
met minima op veel plaatsen boven de 15
graden; de kachel kon voor de verande
ring even uit blijven.
Bij Koninklijk besluit van 16 augustus
1996 is de heer N. Meerburg in verband
met zijn benoeming tot burgemeester
van de gemeente Gorssel met ingang van
16 september 1996 eervol ontslag ver
leend als burgemeester van Dalen, zodat
het ambt van burgemeester in die
gemeente vacant is.
Met het oog op de komende gemeentelij
ke herindeling in de provincie Drenthe
heeft de minister van Binnenlandse
Zaken besloten burgemeestersvacatures
in de provincie Drenthe niet open te stel
len. Aangezien het herindelingsproces
nog geruime tijd in beslag zal nemen,
heeft de commissaris van de Koningin in
deze provincie besloten in de gemeente
Dalen een waarnemend burgemeester te
benoemen.
Gehoord ook de wensen van het gemeen
tebestuur van Dalen is bij besluit van 3
september 1996 met ingang van 16 sep
tember 1996 tot waarnemend burge
meester van die gemeente benoemd, de
heer H.L. van de Wende te Amerongen.
De heer Van der Wende functioneert
thans als algemeen secretaris van het
Nederiands Centrum voor Sociaal Beleid
te Bunnik, daarvoor was hij ca. 10 jaar
legiomanager bij de landelijke organisa
tie voor slechtzienden en blinden
(VISIO) en een zelfde periode adjunct-
Al 124 jaar een begrip
op Goeree-Overflakkee.
direkteur van het Nationaal Orgaan
Gehandicaptenbeleid (thans Gehandicap
tenraad) te Utrecht. Tot 1976 was de
heer Van der Wende in dienst bij de
gemeente Zwolle, laatstelijk als hoofd
van de afdeling Welzijn en Cultuur. Van
1978 tot 1986 heeft de heer Van der
Wende deel uitgemaakt van de gemeen
teraad van Doom.
Bestuurlijk is hij nog actief als secretaris
van de Stichting Woonvoorzieningen
van de Bond van Nederlandse Militaire
Oorlogs- en dienstslachtoffers en als
voorzitter van de Vereniging Dorp en
Natuur te Leersum. Voor D66 is hij
voorts lid van enkele raadscommissies
van de gemeente Amerongen.
De heer Van de Wende is geboren op 2
december 1939 in Nieuwe Tonge,
gehuwd en lid van D66. Zijn adres is: De
Breelaan 13, 3958 BE Amerongen, H. L.
van der Wende is een zoon van de in
1979 overleden oud-gemeente-secretaris
van Nieuwe Tonge.
We hebben 120 tekeningen ontvangen. Daaruit zijn de 5 mooiste uitge
kozen, al was dat wel moeilijk. De kinderen hebben hun prijs al in ont
vangst genomen. Bedankt voor jullie mooie tekeningen.
1917-1997
In het kader van het 16e lustrum organi
seert de Regionale Scholengemeen
schap Goeree-Overflakkee in samen
werking met Drs. C. M. S. Strater van
Accountantskantoor Strater B.V. een
lezing door Dr. B. Grieping over het on
derwerp 'Een Europa, nu of nooit'.
West- en Oost-Europa samen, winst of
verlies voor onze ondernemers?
Dr. Griepink is coördinator toetredings-
beleid Oost-Europa bij de E.U. in Brus
sel.
Plaats: Aula Hoofdgebouw R.G.O.
Burg. Mijslaan 5,
Middelhamis.
Datum/tijd: Vrijdag 1 november 1996
om 20.00 uur
(zaal open 19.15 uur).
Toegang gratis. Iedereen is van harte
welkom.
In verband met het beperkt aantal plaat
sen is het raadzaam tijdig plaatsbewijzen
af te halen bij de administratie van de
school, in week 42 (14 t/m 18 oktober)
of in week 44 (28 oktober t/m 1 novem
ber).
Deze lezing wordt u aangeboden door
Drs, C. M. S. Strater van Accoun
tantskantoor Strater B.V.
HERKINGEN
Op D.V. 1 november zal de Ned. Herv.
vrouwenvereniging 'Niet in eigen
kracht' uit Herkingen weer haar jaarlijk
se verkoping houden in verenigingsge
bouw 'Ons Huis'.
Er is weer van alles te koop, o.a. bloe
men, handwerken, koekjes, boeken, pan-
nekoeken enz. enz., ook voor de jeugd is
er weer van alles te doen. En ook kunt u
bij ons een kopje koffie doen. We reke
nen weer op uw belangstelling. Tot ziens.
Zaterdag 19 oktober heeft zwemclub 'de
Schotejil' samen met de zwemteams van
'de Duck' uit Brielle, 'de Lansingh' uit
Krimpen a/d IJssel en LAC uit Rotter
dam een vriendschappelijke vierkamp ge
zwommen in 'Sportfondsenbad Noord'
aan de Van Maanenstraat te Rotterdam.
De oogst was ditmaal 2 clubrecords, 31
persoonlijke records en maar liefst 17
medailles.
De eerste plaatsen met bijbehorende gou
den medailles waren er direct bij het be
gin al voor Leander Noordijk (geb.
1981), die in twee zwemprogramma's als
eerste aantikte. Eerst op de 100 meter
wisselslag in een tijd van 1.13.4, een per-
soonilijk en clubrecord. Later ook nog
op de 100 meter schoolslag in een tijd
van 1.27.5. Bijna aan het eind van de
wedstrijd was ook Laurens van der Valk
(geb. 1983) succesvol. Op de 50 meter
rugslag was zijn tijd van 0.37.0 goed
voor een gouden medaille.
Zilveren medailles waren er voor Mar-
jon van Kempen (geb. 1980) op de 200
meter wisselslag met een tijd van 2.39.7
en op de 100 meter vrije slag in een tijd
van 1.06.8.
Ook Gerwin Grit (geb. 1981) won twee
zilveren medailles, nl. eerst op de 100
meter wisselslag in een tijd van 1.15.5 en
later ook op de 100 meter schoolslag in
1.27.7.
Laurens van der Valk won derhalve z'n
gouden medaille op de 50 meter rugslag
ook een zilveren medaille, te weten op
de 100 meter wisselslag in 1.19.5. In de
leeftijdscategorie (geb. 1984) won bij de
meisjes Willemijn Veltman een zilveren
medaille op de 100 meter schoolslag in
1.33.0. Voor deze zwemster, die dit jaar
debuteert in de wedstrijdploeg, beteken
de dit een persoonlijk en clubrecord.
Bronzen medailles werden gewonnen
door Ellen van der Slik (geb. 1981) op
de 100 meter schoolslag in een tijd van
1.33.1. Verder door Jolanda Welleman
(geb. 1984) op de 50 meter rugslag in
0.37.7 en door Leendert Joppe (geb.
1983) eveneens op 50 meter rugslag in
0.40.4.
Tijdens deze vierkamp werden ook door
de jongens tot 12 jaar medailles bijeen
gezwommen. De 9-jarige Thijs Tromper
won zilver op de 100 meter wisselslag in
1.57.5 en brons op de 50 meter vrije slag
in 0.49.7. De evenoude Annemiek Velt
man won eveneens op de 50 meter vrije
slag een bronzen medaille in een tijd van
0.43.5.
Rianne Noordijk (geb. 1985) won een
zilveren medaille op de 50 meter vlinder
slag in een tijd van 0.43.7.
In het laatste programma werd door een
zestal Schotejillers nog een derde plaats
behalad in een mix-estafette. Nicoline
Rurenga, Leander Noordijk, Marjon van
Kempen, Richard Abresch, Marjet Goed
hart en Addie Vroegindeweij realiseer
den een tijd van 3.11.2 op de 6x 50 me
ter vrije slag.
Nu de toekomst van het ziekenver-
voer op ons eiland actueel is, wil ik
een in het verleden kijken en de
komst van de eerste ziekenauto op
Goeree-Overflakkee voor u schet
sen. In het Eilanden Nieuws van 23
juli j.l. publiceerde ik een artikel
over de vooruitstrevende huisarts
C. van Gelder uit Nieuwe Tonge.
Door zyn inzet - nog vóór de komst
van het Bethesda Ziekenhuis - kon
er een ziekenauto op ons eiland ko
men. Hoe het e.e.a. tot stand kwam,
lezen we hieronder.
De eerste aanzet
In de Maas- en Scheldebode van 5 juli
1924 vinden we onder de kop: "Wie
helpt mee aan een ziekenauto voor
Flakkee een ingezonden stuk van dok
ter C. van Gelder. Hij gaf hierin aan, dat
het een lang gekoesterde wens van hem
was om het vervoer van zieken per auto
mobiel te laten geschieden. We moeten
hierbij rekening houden, dat in die tijd de
auto nog in zijn kinderschoenen stond.
Het was zijn voorstel om op het eiland
een campagne te starten en geld in te
zamelen voor een ziekenauto. "De kan
sen daarvoor zijn thans veel beter dan
enige jaren geleden. Ten eerste zijn de
aanschaffingskosten sterk gedaald. De
firma Dolk te Rotterdam, die ook de zie
kenauto's voor die stad levert en onder
houdt, heeft me bericht, dat ze voor
ƒ4.000,- een nieuwe, goed ingerichte
ziekenauto kan leveren met bepaalde,
door mij besproken onderdelen als
schokbrekers enz.. Ten tweede leveren
de exploitatiekosten ook geen bezwaar
meer op", aldus Van Gelder, '"k Zou de
aanschaffingskosten willen bestrijden uit
vrijwillige giften en daarvoor zelf ver
schillende gegoede personen in ons
eiland bezoeken en ook personen in de
verschillende gemeenten zoeken, die
voor dit algemeen belang onbaatzuchtig
wat tijd en moeite overhebben om verde
re giften te verkrijgen. Is heel 'Flakkee'
op die manier bewerkt en de inzameling
afgelopen, dan worden de lijsten bekend
gemaakt en 't bedrag gecontroleerd en
beiden bij een bank gedeponeerd. Is de
inzameling al dadelijk voldoende voor
de aanschaffing van een ziekenauto, dan
wordt de levering hiervan in overleg met
enige personen uit de Centrale Groene
Kruis Vereenig. van Flakkee opgedragen
aan een firma, als welke de firma Dolk
m.i. 't eerst en 't meest in aanmerking
komt. Als de auto dan afgeleverd werd,
dan zou ik haar namens al de gevers en
geefsters willen aanbieden aan de centra
le vereniging, om ze als 't ware op te
nemen in haar centraal magazijn van ver-
plegingsariikelen en in dienst te stellen,
voor onze ernstige zieken, die zieken-
huisverpleging 't vervoer daarheen nodig
hebben, tegen dan nog nader vast te stel
len tarief.
Mocht het plan onverhoopt niet slagen,
dan krijgen de gevers, resp. geefsters,
hun geld terug, tenzij men mocht wen
sen, dat 't bestemd werd voor een of
ander soortgelijk doel. Maar 'k vertrouw,
dat niet tevergeefs dit be-roep gedaan zal
worden op onze Flak-keeënaars voor dit
echt Flakkees belang en dat men samen-
hoorigheidsgevoel genoeg zal hebben,
om niet enghartig na te rekenen, welke
gemeente meer en welke minder belang
zou kunnen hebben, want 't is een alge
meen belang. Met vereende krachten kan
iets goeds tot stand gebracht worden.
Daarom nogmaals: Wie helpt mee
De chauffeur
Zo'n auto moest natuurlijk ook bestuurd
worden en het speciaal inhuren van een
beroepschauffeur zou jaarlijks een aardi
ge bedrag vergen. Ook hierop droeg Van
Gelder een goed alternatief aan: "We
hebben n.l. hier in Nieuwe Tonge een
beroepschauffeur, die bereid is, om dit te
doen tegen een m.i. zeer billijke belo
ning. Voor 10,- zou hij b.v. een zieke
naar Rotterdam willen vervoeren met de
ziekenauto. Daar hij mij sinds oktober
1.1. op mijn buitenpraktijk geregeld heeft
bediend als chauffeur bij dag en nacht en
alle mogelijke en onmogelijke toestan
den van weg en weer, heb ik hem leren
kennen als een ervaren en betrouwbaar
chauffeur, wien ik mij zelf en de zieken
onder allerlei omstandigheden kan toe
vertrouwen. Hij heeft bovendien nog een
ervaren chauffeur in dienst, die ook
steeds gereed staat voor den dienst. Ook
als ik onverwachts overdag of 's nachts
per auto op pad moest, stond hij zelf of
zijn chauffeur geregeld na enkele minu
ten voor mijn huis met een zijner auto's
klaar voor de reis. In geval van nood of
ziekte zou zeker niet tevergeefs een
beroep gedaan worden op een derde
ervaren en betrouwbaren beroeps
chauffeur hier ter plaatse." Als chauffeur
had dokter Van Gelder dus zijn particu
lier chauffeur, Willem Drooger, op het
oog. Zoals we verderop zullen lezen
werd Drooger ook daadwerkelijk
chauffeur van de ziekenauto. In de volks
mond werd hij "Wullem van d'n dokter"
genoemd.
Telefonische bereikbaarheid
Belangrijk was ook de telefonische be
reikbaarheid van de ambulancedienst.
"Om voorheel Flakkee 't meest mogelij
ke nut van zo'n ziekenauto te kunnen
trekken, zou men deze altijd telefonisch
moeten kunnen ontbieden. Overdag gaat
dit ook wel, omdat bedoelde chauffeur
telefonisch verbonden is. Voor die geval
len, waarin een patiënt met de eerste
tramboot of Middelhamissche boot over
gebracht zou moeten worden, zou een
oplossing gezocht moeten worden in den
zin van de thans reeds bestaande nachtte-
kfoondienst.
De ben zelf altijd buiten de gewone kan
tooruren met het hoofdkantoor te
Middelhamis verbonden en door een
neventoestel met bovengenoemden
chauffeur, zodat hierdoor reeds enigszins
aan dit bezwaar is tegemoet gekomen.
De auto zou bovendien bij mij uitstekend
gratis gestald kunnen worden, daar mijn
koetshuis leeg staat, sinds ik mijn rijtuig
verkocht heb. De chauffeur zou de auto
dus onmiddellijk bij de hand hebben en
ik zou gemakkelijk toezicht kunnen hou
den op 't goede onderhoud ervan. Als dit
alles zo tot stand gebracht kon worden,
dan zou men voor plm. 35,- een patiënt
naar Rotterdam kunnen vervoeren,
zoveel als nu 't vervoer per tram zowat
kost (het vervoer van begeleidende per
sonen inbegrepen) en dan zou daarin nog
begrepen zijn een zeker overschot voor
afschrijving van de auto."
Gehannes met patiënten
Het was vanzelfsprekend niet de bedoe
ling, dat iedere zieke per se met de zie
kenauto vervoerd moest worden: "Ver
voer per boot is bij goed weer uitstekend,
maar maakt men gebruik van den gewo
nen dienst, dan moet een ernstige patiënt
öf boven op de boot geplaatst worden, öf
in de kajuit of in een paviljoen gelegd
worden, waar hij of zij dan nogal eens
aan de belangstelling van het publiek is
blootgesteld. Een ziekenauto zou in dat
geval ook dikwijls dienst kunnen doen,
om zo'n patiënt gemakkelijk naar de
boot te brengen. Vervoer per tram is op
zichzelf niet onbruikbaar, maar ik her
haal ook hier, dat een bagage- of deel
van een postwagen toch geen behoorlijke
plaats is voor onze ernstige zieken. Het
ziet er gewoonlijk als vanzelf rommelig
uit; de wagon rammelt; het is er nogal
donker in, en ook voor de begeleidende
personen is de reis er allesbehalve
gemakkelijk in. De patiënten moeten dan
vervoerd worden in een brancard, waarin
ze achter zeilen onttrokken moeten wor
den aan de koude en de belangstelling
van het publiek. De raderbrancard is
voor de slagvelden een mooie uitvinding
geweest van Generaal De Mooij, maar 't
is een telkens opvallend feit, dat onze
gewone zieken er een instinktmatigen
afschuw van hebben. Zij schijnen 't te
beschouwen, alsof ze in een soort dood
kist komen te liggen, en hoe men ook
praat, ze hebben er eenvoudig een
afschuw van en waarvan ze alleen
gebruik willen maken, als het beslist
moet en eenmaal hier niet anders kan.
Bovendien moeten ze dan eerst daarin
naar de tram gebracht worden; aan de
haven weer uitgeladen worden en op de
tramboot gebracht, waar ze dan weer
bovenop moeten blijven of in een
gevaarlijke drukke kajuit geplaatst; dan
te Hellevoetsluis weer in de wagen en te
Rotterdam er weer uit, om dan, als men
geen gebruik wil maken van een zieken
auto, daar door de stad gezeild te worden
tussen allerlei auto's, bussen, vrachtwa
gens enz. door, voortgeduwd vaak door
familie of buren, die aan 't overstelpende
stadsleven helemaal niet gewend zijn. Al
deze bezwaren en onaangenaamheden
vallen weg bij 't vervoer per ziekenauto.
Nu wordt op Flakkee af en toe nog als
bezwaar tegen een ziekenauto naar voren
geschoven, dat 't vervoer voor de zieken
daarmee nog niet best of aangenaam zou
zijn vanwege 't schokken van een auto.
Dit is nu wel wat overdreven, op zijn
zachts gezegd. De automobielentech-
niek, is de laatste jaren met reuzenschre-
den vooruitgegaan en nog steeds worden
allerlei verbeteringen aangebracht, zowel
wat de betrouwbaarheid als 't aangenaam
rijden betreft." Dokter Van Gelder ging
ook te rade bij collega-huisartsen aan de
overkant en zo bleek, dat nagenoeg over
al de zieken per auto naar de ziekenhui
zen vervoerd werden. *"k Heb nog eens
expres geïnformeerd bij een der doktoren
te Oud-Beijerland, hoe de zieken in de
Hoeksche Waard vervoerd worden.
Antwoord: Bijna altijd per auto; aan ver
voer per tram schijnt helemaal niet
gedacht te worden. Ook vervoer per boot
heeft nagenoeg geen plaats, hoewel een
stoomboot 3 maal diaags van Oud-
Beijerland naar Rotterdam vaart."
De eerste giften
Dokter Van Gelder liet er geen gras over
groeien en ging direct de boer op om
geld in te zamelen: "'k Bezocht in
Nieuwe Tonge en omstreken personen,
van wie ik dacht, dat ze wel een bankje
van 25,- voor deze zaak konden en wil
den bijdragen, en overal had ik succes.
Verscheidene tekenden zelfs voor 't dub
bele daarvan. Zelfs van buiten Flakkee
kreeg ik tot mijn verrassing geldzending en
sympathiebetuiging." (wordt vervolgd)
Middelhamis
Jan Both
Op zaterdag 19 oktober presenteert
Hengelsportfederatie De Randstad de
nieuwe viskaart voor Zuid-Holland.
Tijdens die viering van het 40-jarig
jubileum van De Randstad wordt het
eerste exemplaar van de kaart aange
boden aan de heer Van Noord, voor
zitter van de landelijke sportvissers
bond NWS. De nieuwe Viskaart
Zuid-Holland geeft de sportvissers een
overzicht van de vele goede, gevarieer
de en dikwijls onverwachte vismoge-
Igkheden in de provincie.
Visstekken
De viskaart Zuid-Holland kent een opla
ge van 50.000 stuks. De full-color uitga
ve geeft sportvissers antwoord op vele
vragen. Waar zijn de betere visstekken;
op welke plaatsen zijn goede visvoorzie-
ningen; welke vispapieren zijn nodig; in
welke steden en dorpen zijn hengelsport
verenigingen gevestigd en wat doen zij
voor de visser, vis en milieu? Ook zijn
een aantal natuurgerichte gedragsregels
niet vergeten. Bovendien is de uitgave
geschikt voor de vele buitenlanders die
ons land voor deze vorm van recreatie
komen bezoeken, want de kaart ver
schijnt in vier talen (Nederlands, Engels,
Duits en Frans).
Verkrijgbaar
De georganiseerde sportvissers in Zuid-
Holland kunnen binnenkort de viskaart
via hun hengelsportvereniging verkrij
gen. Daarnaast zullen meer dan 15.000
exemplaren via VVV-kantoren, hengel
sportwinkeliers, visbotenverhuurders,
campings en beurzen worden aangebo
den. De verkoopprijs bedraagt 4,95.
Voor informatie kunt u terecht bij de
NWS (tel. 033 - 4634924).
Omvang
In Zuid-Holland wordt jaarlijks door
circa 350.000 mensen gevist. Ongeveer
50.000 sportvissers komen van buiten de
provincie. Hieronder zijn vele Duitsers
en Belgen. In Zuid-Holland zijn circa 80
hengelsportverenigingen actief, waarvan
er 54 zijn aangesloten bij de federatie De
Randstad (41.000 leden). Deze hengel
sportorganisaties zorgen voor goede
mogelijkheden voor sportvissers en vis
sen. De sportvisserij in Zuid-Holland
betekent economisch gezien een omzet
van ongeveer 100 miljoen gulden per
jaar en werkgelegenheid voor 400 men
sen.
Leuk en ontspannend
De viskaart heeft mede tot doel de sport
visserij in en het vistoerisme naar Zuid-
Holland verder te ontwikkelen.
Vissen is leuk. Het is genieten van de
natuur, de actie, de spanning en het
avontuur. Vissen werkt ontspannend.
Zeker in Zuid-Holland met zijn vele
wateren en prachtige stekken.
Jvi-weliers Opt:iciei:ms
SCjtndpad 2-4 3341 GX Middclhnrnlii. w 01S70-»Z5fi7
Gediplomeerd opticien, horlogetnalcer,
juwelier en diamond grading.
Wij verzorgen voor u alle reparaties op het
gebied van gouden en zilveren sieraden,
uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz.
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784