EIIAtlDEtl-niEUWS Viskaaii Zuid-Holland September zonnig en zeer koud Waarnemend bui^emeester gemeente Dalen Kleurwedstrijd van Quick Siioes 80 jaar R.G.O. VERKOPING a) NIEUW: Vele persoonlijke records en medailles voor Schotejillers ZF^n?^ 3e Blad VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 No. 6547 Weerpraatje De septembermaand heeft voor de lief hebbers van warm nazomerweer vrijwel geheel verstek laten gaan. Sterker nog, deze maand gaat de boeken in als zeer koud. Zowel 's nachts als overdag werd een flinke afwijking naar beneden be werkstelligd. De gemiddelde maximum temperatuur in De Bilt kwam uit op 17.0 graden, hetgeen bijna 2 graden kouder is dan het langjarig gemiddelde, bepaald uit de periode 1960-1990. Met een gemid delde minimumtemperatuur van iets onder de 8 graden kwamen we 1.5 graad onder het klimaatgemiddelde te liggen. Het aantal dagen met een maximumtem peratuur boven de 20 graden kwam uit op 4, terwijl we toch op 9 dagen boven de grens 'mogen' uitkomen. Er kwamen in het geheel geen zomerse dagen voor (dagen met een maximumtemperatuur boven 25 graden). De hoogste tempera tuur in De Bilt bedroeg 'maar' 20.7 gra den en daar moesten we het mee doen. Ondanks de lage temperaturen heeft de zonneschijf zich regelmatig laten zien aan de Nederlander. Normaal schijnt de zon in een septembermaand gedurende 135 uur, nu registreerde De Bilt ruim 160 uren zonnestraling. Op de weerkaarten van deze maand was veelal een hoge- drukgebied boven of ten westen van de Britse eilanden terug te vinden en lage drukgebieden boven het noorden van Europa en het continent. Dit resulteerde in zeer persistente noorden- tot noord oostenwinden boven de Noordzee en Ne derland. De eerste week scheen de zon uitvoerig en steeg het kwik op diverse dagen tot net boven de 20 graden. Op 5 september was het zeer zonnig en werd in West- dorpe een maximum van 22.3 graden ge haald. De temperatuursamplitude was in deze periode zeer groot te noemen; zo'n 20 graden. In de vroege ochtenduren van 6 september daalde het kwik in Oost- Maarland tot 3.7 graden. De verschillen in minimumtemperatuur waren tussen kust en binnenland groot. Door de nabij heid van het warme zeewater (17 tot 18 graden onder de kust) kwam de tempera tuur op de meetpost Noordwijk niet onder de 15.4 graden. Ook de Usselmeer- kusten bleven opvallend warm. Het te koude weer kreeg in de tweede week van september een vervolg. Op de 7e werd het in Twente 2.0 graden met lichte vorst aan de grond. In Lapland was het al eventjes echt winter met vorst in de thermometerhut. Daarentegen beleefde Italië een golf hitte met maxima van 36 graden in Palermo. Een dergelijke zeer grote temperamurtegenstelling leidde tot de ontwikkeling van een zeer actieve de pressie boven de Alpen. Dit trok op 12 september naar Duitsland. In ons land wakkerde de noordwestenwind flink aan. Op de Wadden kwam een stormachtige wind te staan en op Vlieland werd even een echte noordwestenstorm gemeten. Tot ver in het binnenland kwamen wind stoten van 80 90 km per uur voor. Op 13 september stroomde zeer koude Scan dinavische lucht uit over midden-Europa. Op de Kahler Asten en Saueriand werden de eerste sneeuwvlokken van het jaar ge zien en in de Harz viel boven 1300 meter echte sneeuw! Het koude weer bereikte op zondag 22 september een hoogtepunt. Bij regen en koude oostenwind bleef de temperatuur op diverse plaatsen onder de 10 graden. In De Bilt werd een maximum van 9.6 graden geboekt; een nieuw dageeuwre- cord! Op 23 september maakte het zuiden van Griekenland een kleine hittegolf mee; in Souda liep het kwik tot 38.4 graden op. In het voormalig GOS was het winter met in de vroege ochtenduren in Turi een minimum van -4.3 graden. Deze zeer grote temperatuursverschillen leverden opnieuw de nodige stortregens op. In Hohe Wand (Oostenrijk) werd 83 mm in een etmaal opgevangen; overvolle regen meters dus. In de laatste decade van september be leefden we opnieuw zeer koude nachten. Op 25 september werd in Lelystad een minimum van 2.4 graden gemeten. Over dag werd het in Hoek van Holland bij weinig wind en een stralende zon 19.6 graden. De maand werd beëindigd met een meer normaal circulatie-patroon. De meeste regen viel in deze periode en aan zee werd veelal een harde tot stormachtige zuidwestenwind gemeten. De laatste nacht van de maand verliep zeer warm met minima op veel plaatsen boven de 15 graden; de kachel kon voor de verande ring even uit blijven. Bij Koninklijk besluit van 16 augustus 1996 is de heer N. Meerburg in verband met zijn benoeming tot burgemeester van de gemeente Gorssel met ingang van 16 september 1996 eervol ontslag ver leend als burgemeester van Dalen, zodat het ambt van burgemeester in die gemeente vacant is. Met het oog op de komende gemeentelij ke herindeling in de provincie Drenthe heeft de minister van Binnenlandse Zaken besloten burgemeestersvacatures in de provincie Drenthe niet open te stel len. Aangezien het herindelingsproces nog geruime tijd in beslag zal nemen, heeft de commissaris van de Koningin in deze provincie besloten in de gemeente Dalen een waarnemend burgemeester te benoemen. Gehoord ook de wensen van het gemeen tebestuur van Dalen is bij besluit van 3 september 1996 met ingang van 16 sep tember 1996 tot waarnemend burge meester van die gemeente benoemd, de heer H.L. van de Wende te Amerongen. De heer Van der Wende functioneert thans als algemeen secretaris van het Nederiands Centrum voor Sociaal Beleid te Bunnik, daarvoor was hij ca. 10 jaar legiomanager bij de landelijke organisa tie voor slechtzienden en blinden (VISIO) en een zelfde periode adjunct- Al 124 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. direkteur van het Nationaal Orgaan Gehandicaptenbeleid (thans Gehandicap tenraad) te Utrecht. Tot 1976 was de heer Van der Wende in dienst bij de gemeente Zwolle, laatstelijk als hoofd van de afdeling Welzijn en Cultuur. Van 1978 tot 1986 heeft de heer Van der Wende deel uitgemaakt van de gemeen teraad van Doom. Bestuurlijk is hij nog actief als secretaris van de Stichting Woonvoorzieningen van de Bond van Nederlandse Militaire Oorlogs- en dienstslachtoffers en als voorzitter van de Vereniging Dorp en Natuur te Leersum. Voor D66 is hij voorts lid van enkele raadscommissies van de gemeente Amerongen. De heer Van de Wende is geboren op 2 december 1939 in Nieuwe Tonge, gehuwd en lid van D66. Zijn adres is: De Breelaan 13, 3958 BE Amerongen, H. L. van der Wende is een zoon van de in 1979 overleden oud-gemeente-secretaris van Nieuwe Tonge. We hebben 120 tekeningen ontvangen. Daaruit zijn de 5 mooiste uitge kozen, al was dat wel moeilijk. De kinderen hebben hun prijs al in ont vangst genomen. Bedankt voor jullie mooie tekeningen. 1917-1997 In het kader van het 16e lustrum organi seert de Regionale Scholengemeen schap Goeree-Overflakkee in samen werking met Drs. C. M. S. Strater van Accountantskantoor Strater B.V. een lezing door Dr. B. Grieping over het on derwerp 'Een Europa, nu of nooit'. West- en Oost-Europa samen, winst of verlies voor onze ondernemers? Dr. Griepink is coördinator toetredings- beleid Oost-Europa bij de E.U. in Brus sel. Plaats: Aula Hoofdgebouw R.G.O. Burg. Mijslaan 5, Middelhamis. Datum/tijd: Vrijdag 1 november 1996 om 20.00 uur (zaal open 19.15 uur). Toegang gratis. Iedereen is van harte welkom. In verband met het beperkt aantal plaat sen is het raadzaam tijdig plaatsbewijzen af te halen bij de administratie van de school, in week 42 (14 t/m 18 oktober) of in week 44 (28 oktober t/m 1 novem ber). Deze lezing wordt u aangeboden door Drs, C. M. S. Strater van Accoun tantskantoor Strater B.V. HERKINGEN Op D.V. 1 november zal de Ned. Herv. vrouwenvereniging 'Niet in eigen kracht' uit Herkingen weer haar jaarlijk se verkoping houden in verenigingsge bouw 'Ons Huis'. Er is weer van alles te koop, o.a. bloe men, handwerken, koekjes, boeken, pan- nekoeken enz. enz., ook voor de jeugd is er weer van alles te doen. En ook kunt u bij ons een kopje koffie doen. We reke nen weer op uw belangstelling. Tot ziens. Zaterdag 19 oktober heeft zwemclub 'de Schotejil' samen met de zwemteams van 'de Duck' uit Brielle, 'de Lansingh' uit Krimpen a/d IJssel en LAC uit Rotter dam een vriendschappelijke vierkamp ge zwommen in 'Sportfondsenbad Noord' aan de Van Maanenstraat te Rotterdam. De oogst was ditmaal 2 clubrecords, 31 persoonlijke records en maar liefst 17 medailles. De eerste plaatsen met bijbehorende gou den medailles waren er direct bij het be gin al voor Leander Noordijk (geb. 1981), die in twee zwemprogramma's als eerste aantikte. Eerst op de 100 meter wisselslag in een tijd van 1.13.4, een per- soonilijk en clubrecord. Later ook nog op de 100 meter schoolslag in een tijd van 1.27.5. Bijna aan het eind van de wedstrijd was ook Laurens van der Valk (geb. 1983) succesvol. Op de 50 meter rugslag was zijn tijd van 0.37.0 goed voor een gouden medaille. Zilveren medailles waren er voor Mar- jon van Kempen (geb. 1980) op de 200 meter wisselslag met een tijd van 2.39.7 en op de 100 meter vrije slag in een tijd van 1.06.8. Ook Gerwin Grit (geb. 1981) won twee zilveren medailles, nl. eerst op de 100 meter wisselslag in een tijd van 1.15.5 en later ook op de 100 meter schoolslag in 1.27.7. Laurens van der Valk won derhalve z'n gouden medaille op de 50 meter rugslag ook een zilveren medaille, te weten op de 100 meter wisselslag in 1.19.5. In de leeftijdscategorie (geb. 1984) won bij de meisjes Willemijn Veltman een zilveren medaille op de 100 meter schoolslag in 1.33.0. Voor deze zwemster, die dit jaar debuteert in de wedstrijdploeg, beteken de dit een persoonlijk en clubrecord. Bronzen medailles werden gewonnen door Ellen van der Slik (geb. 1981) op de 100 meter schoolslag in een tijd van 1.33.1. Verder door Jolanda Welleman (geb. 1984) op de 50 meter rugslag in 0.37.7 en door Leendert Joppe (geb. 1983) eveneens op 50 meter rugslag in 0.40.4. Tijdens deze vierkamp werden ook door de jongens tot 12 jaar medailles bijeen gezwommen. De 9-jarige Thijs Tromper won zilver op de 100 meter wisselslag in 1.57.5 en brons op de 50 meter vrije slag in 0.49.7. De evenoude Annemiek Velt man won eveneens op de 50 meter vrije slag een bronzen medaille in een tijd van 0.43.5. Rianne Noordijk (geb. 1985) won een zilveren medaille op de 50 meter vlinder slag in een tijd van 0.43.7. In het laatste programma werd door een zestal Schotejillers nog een derde plaats behalad in een mix-estafette. Nicoline Rurenga, Leander Noordijk, Marjon van Kempen, Richard Abresch, Marjet Goed hart en Addie Vroegindeweij realiseer den een tijd van 3.11.2 op de 6x 50 me ter vrije slag. Nu de toekomst van het ziekenver- voer op ons eiland actueel is, wil ik een in het verleden kijken en de komst van de eerste ziekenauto op Goeree-Overflakkee voor u schet sen. In het Eilanden Nieuws van 23 juli j.l. publiceerde ik een artikel over de vooruitstrevende huisarts C. van Gelder uit Nieuwe Tonge. Door zyn inzet - nog vóór de komst van het Bethesda Ziekenhuis - kon er een ziekenauto op ons eiland ko men. Hoe het e.e.a. tot stand kwam, lezen we hieronder. De eerste aanzet In de Maas- en Scheldebode van 5 juli 1924 vinden we onder de kop: "Wie helpt mee aan een ziekenauto voor Flakkee een ingezonden stuk van dok ter C. van Gelder. Hij gaf hierin aan, dat het een lang gekoesterde wens van hem was om het vervoer van zieken per auto mobiel te laten geschieden. We moeten hierbij rekening houden, dat in die tijd de auto nog in zijn kinderschoenen stond. Het was zijn voorstel om op het eiland een campagne te starten en geld in te zamelen voor een ziekenauto. "De kan sen daarvoor zijn thans veel beter dan enige jaren geleden. Ten eerste zijn de aanschaffingskosten sterk gedaald. De firma Dolk te Rotterdam, die ook de zie kenauto's voor die stad levert en onder houdt, heeft me bericht, dat ze voor ƒ4.000,- een nieuwe, goed ingerichte ziekenauto kan leveren met bepaalde, door mij besproken onderdelen als schokbrekers enz.. Ten tweede leveren de exploitatiekosten ook geen bezwaar meer op", aldus Van Gelder, '"k Zou de aanschaffingskosten willen bestrijden uit vrijwillige giften en daarvoor zelf ver schillende gegoede personen in ons eiland bezoeken en ook personen in de verschillende gemeenten zoeken, die voor dit algemeen belang onbaatzuchtig wat tijd en moeite overhebben om verde re giften te verkrijgen. Is heel 'Flakkee' op die manier bewerkt en de inzameling afgelopen, dan worden de lijsten bekend gemaakt en 't bedrag gecontroleerd en beiden bij een bank gedeponeerd. Is de inzameling al dadelijk voldoende voor de aanschaffing van een ziekenauto, dan wordt de levering hiervan in overleg met enige personen uit de Centrale Groene Kruis Vereenig. van Flakkee opgedragen aan een firma, als welke de firma Dolk m.i. 't eerst en 't meest in aanmerking komt. Als de auto dan afgeleverd werd, dan zou ik haar namens al de gevers en geefsters willen aanbieden aan de centra le vereniging, om ze als 't ware op te nemen in haar centraal magazijn van ver- plegingsariikelen en in dienst te stellen, voor onze ernstige zieken, die zieken- huisverpleging 't vervoer daarheen nodig hebben, tegen dan nog nader vast te stel len tarief. Mocht het plan onverhoopt niet slagen, dan krijgen de gevers, resp. geefsters, hun geld terug, tenzij men mocht wen sen, dat 't bestemd werd voor een of ander soortgelijk doel. Maar 'k vertrouw, dat niet tevergeefs dit be-roep gedaan zal worden op onze Flak-keeënaars voor dit echt Flakkees belang en dat men samen- hoorigheidsgevoel genoeg zal hebben, om niet enghartig na te rekenen, welke gemeente meer en welke minder belang zou kunnen hebben, want 't is een alge meen belang. Met vereende krachten kan iets goeds tot stand gebracht worden. Daarom nogmaals: Wie helpt mee De chauffeur Zo'n auto moest natuurlijk ook bestuurd worden en het speciaal inhuren van een beroepschauffeur zou jaarlijks een aardi ge bedrag vergen. Ook hierop droeg Van Gelder een goed alternatief aan: "We hebben n.l. hier in Nieuwe Tonge een beroepschauffeur, die bereid is, om dit te doen tegen een m.i. zeer billijke belo ning. Voor 10,- zou hij b.v. een zieke naar Rotterdam willen vervoeren met de ziekenauto. Daar hij mij sinds oktober 1.1. op mijn buitenpraktijk geregeld heeft bediend als chauffeur bij dag en nacht en alle mogelijke en onmogelijke toestan den van weg en weer, heb ik hem leren kennen als een ervaren en betrouwbaar chauffeur, wien ik mij zelf en de zieken onder allerlei omstandigheden kan toe vertrouwen. Hij heeft bovendien nog een ervaren chauffeur in dienst, die ook steeds gereed staat voor den dienst. Ook als ik onverwachts overdag of 's nachts per auto op pad moest, stond hij zelf of zijn chauffeur geregeld na enkele minu ten voor mijn huis met een zijner auto's klaar voor de reis. In geval van nood of ziekte zou zeker niet tevergeefs een beroep gedaan worden op een derde ervaren en betrouwbaren beroeps chauffeur hier ter plaatse." Als chauffeur had dokter Van Gelder dus zijn particu lier chauffeur, Willem Drooger, op het oog. Zoals we verderop zullen lezen werd Drooger ook daadwerkelijk chauffeur van de ziekenauto. In de volks mond werd hij "Wullem van d'n dokter" genoemd. Telefonische bereikbaarheid Belangrijk was ook de telefonische be reikbaarheid van de ambulancedienst. "Om voorheel Flakkee 't meest mogelij ke nut van zo'n ziekenauto te kunnen trekken, zou men deze altijd telefonisch moeten kunnen ontbieden. Overdag gaat dit ook wel, omdat bedoelde chauffeur telefonisch verbonden is. Voor die geval len, waarin een patiënt met de eerste tramboot of Middelhamissche boot over gebracht zou moeten worden, zou een oplossing gezocht moeten worden in den zin van de thans reeds bestaande nachtte- kfoondienst. De ben zelf altijd buiten de gewone kan tooruren met het hoofdkantoor te Middelhamis verbonden en door een neventoestel met bovengenoemden chauffeur, zodat hierdoor reeds enigszins aan dit bezwaar is tegemoet gekomen. De auto zou bovendien bij mij uitstekend gratis gestald kunnen worden, daar mijn koetshuis leeg staat, sinds ik mijn rijtuig verkocht heb. De chauffeur zou de auto dus onmiddellijk bij de hand hebben en ik zou gemakkelijk toezicht kunnen hou den op 't goede onderhoud ervan. Als dit alles zo tot stand gebracht kon worden, dan zou men voor plm. 35,- een patiënt naar Rotterdam kunnen vervoeren, zoveel als nu 't vervoer per tram zowat kost (het vervoer van begeleidende per sonen inbegrepen) en dan zou daarin nog begrepen zijn een zeker overschot voor afschrijving van de auto." Gehannes met patiënten Het was vanzelfsprekend niet de bedoe ling, dat iedere zieke per se met de zie kenauto vervoerd moest worden: "Ver voer per boot is bij goed weer uitstekend, maar maakt men gebruik van den gewo nen dienst, dan moet een ernstige patiënt öf boven op de boot geplaatst worden, öf in de kajuit of in een paviljoen gelegd worden, waar hij of zij dan nogal eens aan de belangstelling van het publiek is blootgesteld. Een ziekenauto zou in dat geval ook dikwijls dienst kunnen doen, om zo'n patiënt gemakkelijk naar de boot te brengen. Vervoer per tram is op zichzelf niet onbruikbaar, maar ik her haal ook hier, dat een bagage- of deel van een postwagen toch geen behoorlijke plaats is voor onze ernstige zieken. Het ziet er gewoonlijk als vanzelf rommelig uit; de wagon rammelt; het is er nogal donker in, en ook voor de begeleidende personen is de reis er allesbehalve gemakkelijk in. De patiënten moeten dan vervoerd worden in een brancard, waarin ze achter zeilen onttrokken moeten wor den aan de koude en de belangstelling van het publiek. De raderbrancard is voor de slagvelden een mooie uitvinding geweest van Generaal De Mooij, maar 't is een telkens opvallend feit, dat onze gewone zieken er een instinktmatigen afschuw van hebben. Zij schijnen 't te beschouwen, alsof ze in een soort dood kist komen te liggen, en hoe men ook praat, ze hebben er eenvoudig een afschuw van en waarvan ze alleen gebruik willen maken, als het beslist moet en eenmaal hier niet anders kan. Bovendien moeten ze dan eerst daarin naar de tram gebracht worden; aan de haven weer uitgeladen worden en op de tramboot gebracht, waar ze dan weer bovenop moeten blijven of in een gevaarlijke drukke kajuit geplaatst; dan te Hellevoetsluis weer in de wagen en te Rotterdam er weer uit, om dan, als men geen gebruik wil maken van een zieken auto, daar door de stad gezeild te worden tussen allerlei auto's, bussen, vrachtwa gens enz. door, voortgeduwd vaak door familie of buren, die aan 't overstelpende stadsleven helemaal niet gewend zijn. Al deze bezwaren en onaangenaamheden vallen weg bij 't vervoer per ziekenauto. Nu wordt op Flakkee af en toe nog als bezwaar tegen een ziekenauto naar voren geschoven, dat 't vervoer voor de zieken daarmee nog niet best of aangenaam zou zijn vanwege 't schokken van een auto. Dit is nu wel wat overdreven, op zijn zachts gezegd. De automobielentech- niek, is de laatste jaren met reuzenschre- den vooruitgegaan en nog steeds worden allerlei verbeteringen aangebracht, zowel wat de betrouwbaarheid als 't aangenaam rijden betreft." Dokter Van Gelder ging ook te rade bij collega-huisartsen aan de overkant en zo bleek, dat nagenoeg over al de zieken per auto naar de ziekenhui zen vervoerd werden. *"k Heb nog eens expres geïnformeerd bij een der doktoren te Oud-Beijerland, hoe de zieken in de Hoeksche Waard vervoerd worden. Antwoord: Bijna altijd per auto; aan ver voer per tram schijnt helemaal niet gedacht te worden. Ook vervoer per boot heeft nagenoeg geen plaats, hoewel een stoomboot 3 maal diaags van Oud- Beijerland naar Rotterdam vaart." De eerste giften Dokter Van Gelder liet er geen gras over groeien en ging direct de boer op om geld in te zamelen: "'k Bezocht in Nieuwe Tonge en omstreken personen, van wie ik dacht, dat ze wel een bankje van 25,- voor deze zaak konden en wil den bijdragen, en overal had ik succes. Verscheidene tekenden zelfs voor 't dub bele daarvan. Zelfs van buiten Flakkee kreeg ik tot mijn verrassing geldzending en sympathiebetuiging." (wordt vervolgd) Middelhamis Jan Both Op zaterdag 19 oktober presenteert Hengelsportfederatie De Randstad de nieuwe viskaart voor Zuid-Holland. Tijdens die viering van het 40-jarig jubileum van De Randstad wordt het eerste exemplaar van de kaart aange boden aan de heer Van Noord, voor zitter van de landelijke sportvissers bond NWS. De nieuwe Viskaart Zuid-Holland geeft de sportvissers een overzicht van de vele goede, gevarieer de en dikwijls onverwachte vismoge- Igkheden in de provincie. Visstekken De viskaart Zuid-Holland kent een opla ge van 50.000 stuks. De full-color uitga ve geeft sportvissers antwoord op vele vragen. Waar zijn de betere visstekken; op welke plaatsen zijn goede visvoorzie- ningen; welke vispapieren zijn nodig; in welke steden en dorpen zijn hengelsport verenigingen gevestigd en wat doen zij voor de visser, vis en milieu? Ook zijn een aantal natuurgerichte gedragsregels niet vergeten. Bovendien is de uitgave geschikt voor de vele buitenlanders die ons land voor deze vorm van recreatie komen bezoeken, want de kaart ver schijnt in vier talen (Nederlands, Engels, Duits en Frans). Verkrijgbaar De georganiseerde sportvissers in Zuid- Holland kunnen binnenkort de viskaart via hun hengelsportvereniging verkrij gen. Daarnaast zullen meer dan 15.000 exemplaren via VVV-kantoren, hengel sportwinkeliers, visbotenverhuurders, campings en beurzen worden aangebo den. De verkoopprijs bedraagt 4,95. Voor informatie kunt u terecht bij de NWS (tel. 033 - 4634924). Omvang In Zuid-Holland wordt jaarlijks door circa 350.000 mensen gevist. Ongeveer 50.000 sportvissers komen van buiten de provincie. Hieronder zijn vele Duitsers en Belgen. In Zuid-Holland zijn circa 80 hengelsportverenigingen actief, waarvan er 54 zijn aangesloten bij de federatie De Randstad (41.000 leden). Deze hengel sportorganisaties zorgen voor goede mogelijkheden voor sportvissers en vis sen. De sportvisserij in Zuid-Holland betekent economisch gezien een omzet van ongeveer 100 miljoen gulden per jaar en werkgelegenheid voor 400 men sen. Leuk en ontspannend De viskaart heeft mede tot doel de sport visserij in en het vistoerisme naar Zuid- Holland verder te ontwikkelen. Vissen is leuk. Het is genieten van de natuur, de actie, de spanning en het avontuur. Vissen werkt ontspannend. Zeker in Zuid-Holland met zijn vele wateren en prachtige stekken. Jvi-weliers Opt:iciei:ms SCjtndpad 2-4 3341 GX Middclhnrnlii. w 01S70-»Z5fi7 Gediplomeerd opticien, horlogetnalcer, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz. DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187) 482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 5