EIIIVtlDEII-IIIEUWS Witten bei^ en Wartbui^ Reünieconcert en Orgelconcours Oude Tonge PvdA Middelharnis HET .^IJkVENSTER 2e Blad VRIJDAG 25 OKTOBER 1996 No. 6547 Blik op kerk -j? en samenleving Ij - „Alles moet kunnen" - Normen en waarden - Een weg terug? Er is een tijd geweest - een tijd die trou wens nog niet ver achter ons ligt - waar in in Nederland alles op de helling moest. Het gezin mocht niet langer de hoeksteen van de maatschappij zijn, ook andere leefvormen moesten getolereerd en geaccepteerd worden. Op sexueel ter rein werden steeds grotere vrijheden ge- eist, alle regels van vroeger waren taboes die moesten worden doorbroken. En ook inzake de opvoeding moesten de teugels gevierd worden, kinderen moesten voor al niet betutteld worden. Ze hadden recht op inspraak, en de ouders die gehoor zaamheid eisten waren hopeloos ouder wets. Waartoe dat allemaal geleid heeft is voor ieder die z'n ogen niet in z'n zak heeft duidelijk zichtbaar. De vrijheid die opge ëist werd is in vele gevallen ontaard in pure bandeloosheid. Vandalisme en cri minaliteit tieren welig. Zelfs zij die hard geroepen hebben dat 'alles moet kunnen' zitten nu een beetje met de handen in het haar. Als mensen die opkwamen voor de oude vertrouwde waarden en normen, liever gezegd, als mensen die wilden vasthou den aan een christelijk levenspatroon, moeten we beducht zijn voor een hou ding van: „Zie je wel, we hebben het altijd wel gezegd". Van enig leedver maak mag geen sprake zijn. Al doet het natuurlijk weldadig aan te constateren dat er nu van verschillende kanten geroe pen wordt om terugkeer naar de normen van voorheen. In de Kamer heeft minister Sorgdrager staan betogen dat de jongeren niet het laatste beslissende woord mogen spre ken. Dat is, zei ze, bij haar thuis ook niet het geval. Er is overleg, de kinderen heb ben inspraak, maar de stemmen van ouders en kinderen tellen niet, zoals de stemmen in de volksvertegenwoordiging, allemaal even zwaar. Op een gegeven moment hebben de ouders het recht regels te stellen en hebben de kinderen de plicht zich naar die regels te gedra gen. De citeer vrij, maar het waren woor den van deze strekking. Minister Sorgdrager ging zelfs zo ver dat zij heeft voorgesteld ouders te verplich ten een cursus te volgen wanneer ze bij de opvoeding van hun kinderen ernstig tekort schieten. Met name onder jonge en alleenstaande ouders schijnt de nood hoog te zijn, evenals onder allochtonen. Zij weten vaak niet hoe ze hun kinderen moeten opvoeden en de gevolgen zijn merkbaar, gezien de omvang van de jeugdcriminaliteit. Het is een schitterend idee, maar de grote vraag is hoe zoiets moet worden uitge voerd. Van diverse kanten wordt nu al geroepen dat de overheid op deze manier toch weer de taak van zedenmeester op zich neemt. Maar voor het geval dat deze plannen vaste vormen zouden aannemen, zal men dan ook die ouders bereiken die zo'n begeleiding het hardst nodig heb ben? Kunnen zij verplicht worden bij voorbeeld zo'n cursus te volgen? En is de ontwrichting al niet zo ver voortge schreden dat de klok niet meer terugge draaid kan worden? Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. f/OTFI 0F TOEKOmr In of bij Houten bij Utrecht zou ooit een hotel verrijzen, waar dezer dagen onze toekomst werkelijkheid werd. Komt dat nog van de grond, of is dat bericht een verzinsel geweest? Antwoord: Na die mooie toekomst droom volgde een wreed ontwaken, want de ruimte-deskundige Chriet Titulaar, die daar zijn gasten wilden vertassen met alle technische faciliteiten, zoals de elek tronische snelweg, beeldtelefoon, video, fax en computer in hun kamers, moest zijn plannen opgeven toen de grootse bouwplannen de begroting verre over schreden. Alles moest namelijk anders: zonnepanelen en brandstofcellen zouden de energie leveren en diep in de grond zouden zonnewarmte en vrieskoude bewaard worden, toilet- en afvalwater kon gerecycled worden tot drinkwater, een chipkaart zou toegang geven tot de eigen kamer en als betaalkaart dienen in de (beeld)telefooncellen, telepostloket, automatisch restaurant en bar en tenslot te aan de receptie waar daarmee betaald kon worden. In de vergaderzalen zou met videobeeld en -geluid aansluiting kunnen worden verkregen met deelnemers in hotels of conferentie-oorden in Amerika of Japan, enz. Maar wie weet, komt dat hotel er toch nog. UOtVEEL GEMETEN Onlangs bezocht ik het eiland Tien Gemeten, maar dat leek groter dan 10 Gemet. Hoe groot is 1 Gemet? Wanneer werd gemeten? Antwoord: Een Gemet was 300 roeden, maar er waren Voornse Gemeten van 0,4502 hectaren, Putse Gemeten van 0,4945 ha, Sommelsdijkse of Zeeuwse Gemeten 0,4041 ha en Rijnlandse Gemeten van 0,4258 ha. Het eilandje jaloezieën van: 't lange uus Morgenavond gaan we met z'n allen gourmetten. Voor 7,50 kun jij ook meedoen. Heb je je nog niet opgegeven, doe dit dan vanavond nog bij Simone (483526). LET OP: We zitten deze keer niet in De Hoeksteen, maar in Vita Nova. Rond 20.00 uur beginnen we, maar je bent vanaf 19.30 uur van harte welkom. Tot morgen! Tien Gemeten werd echter in 1743 voor het eerst ingedijkt en toen nam men als begin een piepklein poldertje van onge veer 10 Gemeten 4 ha. Thans is het ruim duizend ha groot. De naam zou thans "Vijfentwintig honderd Gemeten" dienen te luiden, maar het is de vraag of de bewoners die naam op prijs stellen! VLaamE Gum Waar nestelen de Vlaamse Gaaien toch? Ik hoor ze wel maar zie ze zelden of nooit. Antwoord: Vele Vlaamse Gaaien (niet alle) schuwen de mensen. Zij nestelen tussen de takken van "hun" eiken, die ook voor voedsel zorgen. Als u in een eikenbos komt en stil bent, kunt u ze onder de bomen zien hippen, zoekend naar insekten, slakken, spinnen, eikels en beukennootjes, of eitjes van kleinere die ren. In 't voorjaar houden ze ceremoniële baltsbijeenkomsten met veel geroep en langzame vleugelslag, die eindigt in wild gefladder tussen de eikentakken. De man laat trots zijn kuif en veren bewonderen door het wijfje. Dan treden zij. Het vrouwtje legt 5 of 6 eieren die na 2 weken uitkomen. De jongen worden door beiden verzorgd. VUTTE nnNO Hoe krijg ik de witte aanslag uit onze tandenpoetsglazen Antwoord: Giet er azijn in en laat ze een uur staan. Dan leeggooien, omwassen, uitspoelen en direct droog wrijven. GLIli OPNEMEN Bestaat er een glasmagneet? Ik kreeg glassplinters in mijn vingers, toen ik pro beerde ze met mijn handen te pakken. Antwoord: Magneten trekken helaas geen glas aan. Neem een dot vochtig gemaakte watten, of - nog veiliger - de stofzuiger! Ziedaar twee namen van plaatsen, die in het veelbewogen leven van Maarten Lu ther een rol hebben gespeeld. Witten berg... de stad, waar op 31 oktober 1517 de hervormer zijn 95 stellingen publi ceerde, op de deur van de Slotkapel. Wartburg... het slot, waarin men hem bijna een jaar liet onderduiken. De vraag is wel gesteld; is het verbran den van de pauselijke bul op 10 decem ber 1520, of het optreden op de Rijksdag te Worms op 16 april 1521, voor de ont wikkeling van de Kerkhervorming niet van veel groter betekenis geweest, dan wat op 31 oktober 1517 te Wittenberg gebeurde? Men bedenke dan, dat het aanslaan van de 95 stellingen het volk het meest heeft aangesproken. Het was de inzet tot de ge weldige worsteling, die tenslotte uitliep op de definitieve breuk met de Roomse Kerk. De naaste aanleiding tot het optreden van de augustijner monnik, was het schaam teloos optreden van de dominikaan Joh. Tetzel. Met zijn propaganda maken voor de aflaat, ging hij rechtstreeks in tegen de bijbelse leer van de boete. De schadelijke gevolgen ervan bemerkte Luther als hij bij zijn parochianen de biecht afnam. Zonder enige schroom verkondigde Tet zel, dat het werpen van een geldstuk in de aflaatkist, de ziel van een gestorvene uit het vagevuur verloste. Tegen deze gruwelijk geestelijke koophandel moest Luther optreden! En hij wilde dit doen door middel van een academisch dispuut. Langs deze weg wilde hij de kerkelijke autoriteiten op deze ergerlijke corruptie attent maken. Neen... zijn bedoeling was niet, onder het volk een beweging in gang te zetten. Was dit wel zo geweest, dan zouden de stellingen stellig niet in het Latijn zijn gesteld. Overigens ontkende Luther niet, dat de Paus gezag had om aflaat te schen ken. Dat blijkt uit stelling 71: „Wie tegen de waarheid der apostolische aflaten spreekt, is vervloekt". Maar ook zeer krasse uitspraken waren te lezen. Zoals deze in stelling 82: „Als de paus voor de bouw ener kerk zovele zie len uit het vagevuur bevrijdt, waarom maakt hij dan niet, uit heilige liefde en wegens de grote nood der zielen, het ganse vagevuur leeg?" Het slot van de stellingen luidde: „Men moet de christenen vermanen, dat zij zich bevlijtigen, hun hoofd Christus te volgen door pijn, dood en hel en dat zij zich veel liever moeten getroosten, door meniger- lei aanvechting, dan door een verzekerde vrede, de hemel binnen te gaan". Had Luther gedacht door een dispuut tot een gedachtenwisseling te komen over de door hem aan de orde gestelde vragen, het liep heel anders! Zelfs kon het dis puut niet worden gehouden, omdat nie mand zich meldde! Maar ook ongedacht was, dat de stellingen weldra in geheel Duitsland en al spoedig ook in de meeste landen van Europa bekend waren. Hierin hadden vooral studenten de hand, door dat zij van de stellingen afschriften maakten en ze aan hun vrienden zonden. De stellingen werden vertaald en ge drukt, zodat ieder die lezen kon van de inhoud van het gestelde kennis kon ne men. Hoewel geschreven in het latijn, de taal der geleerden, de toon ervan sloeg bij het volk aan. Als geen ander wist Luther de taal van de kleine man te spreken. Ook in zijn latere geschriften komt dat duidelijk naar voren. De theologie was voor hem geen zaak voor alleen geleerde theolo gen. Boven alles ging het Luther om de wetenschap hoe een mens met God ver zoend wordt! En deze wetenschap is voor ieder mens nodig, hij zij een eenvoudig landbouwer dan wel een geleerde profes sor of een hoge vorst! Het volk gevoelde het: hier werd uitge sproken wat leefde in hun hart; hier was een man, die de noodzaak van verande ringen aantoonde en die in staat was, die teweeg te brengen. Zo heeft Wittenberg in het geheel van de kerkhervorming zijn betekenis gehad. Nog is in Wittenberg veel dat aan Lu ther herinnert. Als men de stad nadert, vertellen de plaatsnaamborden, dat men de 'Lutherstadt Wittenberg' nadert. Gaat men de Slotkerk binnen, dan is op één van de muren de tekst van de 95 stellin gen te lezen. Ook liggen er de graven van Luther en Melanchton. De houten deuren van de kerk, waarop Luther zijn stellin gen zou hebben aangeslagen, zijn door vuur verwoest. Er is in Wittenberg ook een museum. Daarin houden oude por tretten van Luther en oude drukken van zijn geschriften, de gedachtenis aan de grote hervormer levend. Op het plein voor het Raadhuis staan standbeelden van Luther en Melanchton. Jaarlijks be zoeken veel toeristen, waaronder vooral Amerikanen, de stad. 'Lutherreizen' zijn in de wereld van het toerisme niet onbe kend. Niet alleen aan Wittenberg... ook aan de Wartburg willen we denken. Dit slot werd in het jaar 1067 door Lode- wijk de Springer gebouwd. Het was gelegen in het groothertogdom Saksen-Weimar, 174 meter boven de stad Eisenach in het Noord-Westen van het Thüringerwoud. Ongetwijfeld heeft Lu ther als schooljongen te Eisenach meer dan eens tot dit oude slot opgezien. Maar het zal wel nooit in zijn gedachten zijn opgekomen, dat hij hier een belangrijke periode in zijn leven zou doormaken. Bekend is hoe hij op de Wartburg kwam. In april 1521 stond Luther voor de Rijks dag te Worms. Daar werd hem de eis ge steld, de door hem geschreven boeken te herroepen. Zijn antwoord was: „Hetzij dan, dat ik door het getuigenis der Schrift of door klare redenen overtuigd word (want ik geloof noch de Paus, noch de conciliën alleen, daar het toch helder als de dag is, dat zij meermalen gedwaald en zichzelf tegengesproken hebben) nade- maal ik door de Schriften, door mij aan gehaald, in het geweten aan Gods Woord gebonden ben, zo mag en wil ik niets herroepen dewijl tegen het geweten te handelen heilloos en gevaarlijk is. God helpe mij. Amen". Deze weigering om iets van wat hij schreef te herroepen, bracht voor Luther onherroepelijk gevaar voor zijn leven met zich mee. Zeker... keizer Karel de Vijfde had Luther het hem toegezegde vrijgeleide laten behouden. Maar.zou niet spoedig de dubbele ban van Rijk en Kerk hem treffen? En zou dat niet betekenen: vogelvrij ver klaard en uiteindelijk gedood worden? Het was de keurvorst Frederik de Wijze, hertog van Saksen, vriend en aanhanger van de hervormer, die middelen beraam de om Luther tegen zijn vijanden te be schermen. Hij liet door enkele ridders, op 4 mei 1521, toen Luther in een eenvoudi ge reiswagen op de heerweg tussen Ruh- la en Reimstieg reed, de wagen overval len. Luther werd uit de wagen gesleurd en op een paard gezet. Het gelukte hem op het nippertje uit zijn reiswagen zijn hebreeuwse Bijbel en grieks Nieuw Testament te redden. Dan ging het in vliegende vaart door de dichte bossen naar de Wartburg. Om 11 uur in de avond kwam Luther daar meer dood dan levend aan. In de zogenaamde 'Rit- terbauw', de voorburcht, links van de hoofdingang, werd hem een kamer aan gewezen. Het kleine, stille vertrek, zag uit over de liefelijke landouwen van Eisenach. De monnikspij werd verwisseld voor rid- derkleding. Haar en baard moesten lang groeien, opdat niet meer de tonsuur de priester zou verraden. Zo heeft Luther van mei 1521 tot maart 1522 als 'ridder George' op de Wartburg vertoefd. Luther heeft in de stilte van het stille kamertje, niet stil gezeten. Hij was er de man niet naar, om in stille overpeinzing en vrome meditatie zijn tijd door te bren gen. Hij wilde werken! Duitsland werd door vele twisten verscheurd en met zijn pen nam hij aan deze strijd deel. Talrijke geschriften zijn en van hem verschenen. Maar de grootste betekenis van het ver blijf van Luüier op de Wartburg is toch wel, dat hij hier het Nieuwe Testament uit het grieks in het duits heeft vertaald. Zoals steeds kwam ook onder deze ar beid zo af en toe de humor boven: „Ik ben er verheugd over, dat de Heilige Geest er een bijzondere lust in heeft, met ons duitsers in onze moedertaal te spre ken". Het Nieuwe Testament, nagezien door zijn vriend Melanchton, verscheen in september 1522. Het Oude Testament eerstin 1534. Door deze bijbelvertaling heeft Luther de Reformatie een onschatbare dienst bewe zen. Ook door deze geweldige arbeid bewees hij de taal meesterlijk te hante ren. ,,Het is voor een groot deel aan zijn prachtige bijbelverklaring te danken, dat er temidden van de dialecten een Duitse eenheidstaal ontstond" (dr. Berkhoff). Dit werk van de grote hervormer was voor zijn vaderland van even grote bete kenis, als later de Statenvertaling voor de Nederlanden. Na de ontvoering van Luther schreef de bekende kunstenaar Dürer in zijn dag boek: „O, God, is Luther dood, wie zal ons nu voortaan het heilig Evangelie zo helder voorstellen als hij deed? Wat was zijn woord doorzichtig als hij het Evan gelie uitlegde. Hoeveel had hij nog kun nen schrijven in tien of twintig jaren". Ja, Luther had nog veel te schrijven. En door de bijzondere leiding van God, kreeg hij daartoe gelegenheid... op de Wartburg! B. H.H. Alle orgelliefhebbers worden bij deze hartelijk uitgenodigd deze evenementen bij te wonen. Vanavond, vrijdag 25 okto ber, vind rond het prachtige Frobenius- orgel in de Hervormde Kerk te Oude Tonge het Reünie-concert plaats; een muzikale estafette door 17 oud-winnaars van het Orgel-concours te Oude Tonge. Morgen, zaterdag 26 oktober, hopen we rond het zelfde orgel het 10e Orgelcon cours te houden. Een record aantal deel nemers, 25, liet zich daartoe inschrijven. Het concours is 's morgens (vanaf 9.00 uur) en 's middags (vanaf 14.00 uur). Morgenavond zal het slotconcert plaats vinden (20.00 uur) door de drie winnaars en de beide juryleden, mw. Elly Kooi man en de heer Arie J. Keijzer. Een toelichting bij deze aktiviteiten las u vorige week vrijdag in het 'Eilanden Nieuws'. Voor de organisatie tekenden de Vereniging van Orgelvrienden (VVO) en de Stichting Kerkconcerten Goeree- Overflakkee. In het kader van de kembezoeken komte PvdA-fraktie op 28 oktober in Stad aan 't Haringvliet. Van 19.00 tot 20.00 uur bent u welkom in Het Trefpunt. Heeft u vragen, suggesties, op- of aan merkingen naar aanleiding van onze standpunten, laat het dan horen. Bent u het niet eens met ons beleid? Ook dat willen we weten. Wilt u informatie? Daar zorgen we voor. Op 25 november komen we weer in Middelharnis in 't Diekhuus. -78- De anderen zitten erbij met kapotgebeten lippen. Diverse neuzen worden gesnoten. Er schijnt ook ineens veel rommel op de vloer te liggen, want Frits van Kleinsmans duikt onder de tafels. Driek voelt waar het op aan gaat. Zo meteen begint er ene te lachen en dan heb ie de poppen aan het dansen. De hele bende wil geem blieven tot na ellef uren. wel dan moet Freek te vriend worden gehouden. En haastig valt hij in: „Geert, ie had toch zo'n mooi spookverhaal gebeurd?" Het lukt. Geert keert terug naar zijn spookverhaal. „Nou, luustertm het is gebeurd in Drenthe. Daar hebben ze nog veul meer heide as wie hier. Daar in Drenthe, daar lag midden op de heide een hut. Net zo iets als jullie hebben Klaas, maar wat armoediger nog. En in die hut, daar woonde een old man. Sien vrouw was gestorven, sien kinders waren getrouwd en hie was helemaal allene. Dag en nacht prakkezeerde die man over sien vader. Sien vader was namelijk gestorven met een groot geheim in sien harte..." „Ach, hou op," zegt Frits afwerend. „Dat kent wie al. Hij is er vandage weer neet achtergekommen, of neet?" „Hold oen kop dicht," zegt Geert enkel. En hij verheft zijn stem weer. „Op zekeren avond, het stormde en het onweerde en het waaide, het regen de, verschrikkelijk, zo slim..." Klaas rilt. Hij moet straks weer naar huis. Zou Gerrit misschien zo vriendelijk willen wezen... Wacht, wacht dat doet hij. Hij gaat naar Bertus en Stientje toe. Die willen hem wel onderdak geven voor deze nacht. Ben je gek, hij gaat de heide niet over. Kan het meteen het wicht van Stientje nog even bewonderen. O, nou is hij de draad kwijt. „En ineens werd het vuur blauw met grune vlam metjes, en ineens een lange vlamme en daar stond de geest van sien overleden vader." Klaas schurkt in elkaar. Hij wenst dat hij maar niet gekomen was. Geert altijd met zijn gekke verha len. Hij weet best dat Klaas er bang voor is en daarom doet hij het juist. Geert schildert al weer verder. Hij vertelt hoe de geest opdracht gaf voor het onthullen van het grote geheim. Papier moest er zijn, inkt, ja, een speciaal soort. En een ganzeveer. En de geest zal vertellen wat het grote geheim is waarmee hij gestorven is. De volgende dag zit de oude man klaar met zijn papier en zijn ganzeveer. En daar was ineens weer die grote vlamme en daar stond de geest van sien vader midden in de kamer. „Schrief op," zee de geest. „Het geheim dat ik meenam in het graf is. Geert zwijgt geheimzinnig. Hij kijkt naar Freek, die hem met grote ogen zit aan te staren. Klaas, die daar wegduikt achter de rug van Bram. „Het geheim is... De ooievaar brengt gien kleine kinderen." Natuurlijk, ze weten het. Spookverhalen hebben bij Geert altijd een onverwachte wending. Altijd komt er iets zots en vreemds uit de bus. Ze lachen hartelijk en Freek drinkt voor de schrik nog een glaasje klare. „Dat moet ie ook maar goed onthouden," zegt Frits tegen Gerrit. „Kleine kinders komt neet met 'n ooievaar." „Dat weet Gerrit misschien nog wel better as ie." Niemand weet wie die opmerking heeft gemaakt, maar reeds springt Gerrit overeind. Zijn anders zo rustige, grijze ogen vlammen in woede als hij uit vaart: „Ik zeg oe allemale dit: Annegien is deur mie nog met gien vinger angeraakt. En dat kunt jullie neet allemale vertellen op oen afscheids avond." Frits blikt woest op. „As ie ruzie zuukt, Gerrit Sillevius." Driek voorziet ruzie en met een wilde beweging drukt hij Gerrit terug op zijn stoel en blaft tegen Frits: „Zitten, ie. Die geschiedenis is veurbie. Alles wat hier het leste jaar gebeurd is, is veurbie. verstaan. Ik wil in mien café er gien woord over heuren, ans sluut ik de boel af." Freek verdwijnt meteen. Klaas ook, die gaat maar naar de molenaar. De stemming is eruit. Frits kijkt Gerrit met woe dende blikken aan en Gerrit zit met opeengeklem de lippen bij de tafel. Geert slaat zich voor de kop dat hij dat gekke verhaal heeft verteld. Had hie zich nou maar stilgehouden! Maar langzamerhand wordt Frits weer wat toe schietelijker. Hij drinkt zijn borrel op en kijkt eens rond. „Het is 'n gezelligen avend, net zoas vrog- ger." Ze glimlachen en iedereen denkt hetzelfde. Zoas vrogger. Wanneer vrogger? Toen Harmen van de molen viel? Toen Minke ver dacht was? Toen Gerrit zo gek deed met Anne gien? Maar het is beter de mond dicht te houden. En na een vrolijke avond is dit een wel wat beklemmend slot. Tegen elven zijn ze allemaal weg. Geert en Gerrit gaan met zijn tweeën door de donkere nacht. „Oen leste vriegezellenavend," zegt Geert glimla chend. „Weet ie eigenlijk wel dat ik nooit gien afscheid heb gevierd?" Gerrit knikt. „Gien mense, die daar ooit over gesproken heeft." „Nee, veur die tied was er genog gebeurd. Ze had den wel wat ans um over te praten." Ze zijn er. „Nou, het beste morgen. Wie komt nog wel effen as nabers." Gerrit steekt de hand op als groet en loopt naar de deur. Hij kijkt naar binnen. Het is donker, maar vanaf morgen zal er licht branden in dit huisje. Dan zal Annegien daar zijn. Dan zal alles heel anders zijn dan het was. De volgende morgen rijden ze met zijn zessen naar de stad. Bram en Geert doen dienst als getuigen. Hendrikus Kromnagel en zijn vrouw volgen in de sjees van Heringa. Het weer is stil en zacht. De zon glijdt bleek over de heide. De inzittenden van de sjees zwijgen. Bram ment het paard. Geert kijkt voor zich uit. Gerrit en Annegien zitten in hun beste kleren naast elkaar en zien over de heide naar de horizon. De auto van de dokter rijdt hen achterop en dwingt hen tot stoppen. Henk springt eruit en komt op hen toe. „Ik wil mien borrel," roept hij lachend. „Ie hadden gisteravond int café moeten kommen," zegt Bram grijnzend. „Wie hebt niks bie ons. Gaat ie maar naar oen patiënten. Die zult oe zien kom men met een flesse jenever achter de kiezen." Gerrit buigt zich over de rand. „Henk, komt straks maar effen." „Dat doe ik, dat doe ik," zegt de dokter opge ruimd. „En veul geluk," roept hij hen na. De sjees rijdt verder en Henk blijft staan. Het eind van een geschiedenis of zo maar een ver haal dat ineens opduikt tussen al die verhalen, die hier op de heide spelen? Het verhaal van meester Van Laar, het verhaal van Harmen den sosjalist, het verhaal van Heringa, de rijke boer, het verhaal van Geert van Boksejan. Daar gaan ze, vrienden en echtgenoten. Annegien en Gerrit. Bram, Geert en Gerrit. Henk grinnikt. Zo maar een verhaal. Er zullen er nog vele volgen waarin zij een rol spelen. Maar Gerrit en Annegien? „Die zult het waarachtig met mekare wil vinden," zegt hij hardop. Dan rijdt hij weg naar het dorp. Over die grote, grote heide. EINDE luxaflex, melchior, eet. binnenhuisadviseurs havenpark 28 zieril<2ee 0111 413727

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3