EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Overdenking Bloemschikken uit de Heilige Schrift HET :^IJkVENSTER Een gevende Christus Geslaagd Oostflakkees concert VERVOLGVERHAAL t 2e Blad VRIJDAG 18 OKTOBER 1996 No. 6545 Blik op kerk "yP en samenleving ij - Ongelukken - De oorzaak - Hier en nu Het is me het jaartje wel, wat de rampen en de ongelukken betreft. Afgelopen zo mer stortte bij Eindhoven een Hercules neer. Een paar weken geleden bij Den Helder een Dakota. Vorige week veron gelukte een bus met toeristen in Turkije. En daarmee is de lijst nog niet compleet, afgezien van de ongelukken die dagelijks plaatsvinden op de Nederlandse wegen. De tijd gaat snel en we zijn het dikwijls ook weer gauw vergeten. Het schokken de nieuws wordt enkele dagen later weer overvleugeld door andere berichten die een plaats krijgen op de voorpagina's van de kranten. Maar laten we niet on derschatten het leed en het verdriet dat in gezinnen en families gekomen is, waar men minder snel kan overgaan tot de orde van de dag. Wat bij dergelijke rampen altijd weer opvalt is de verwondering bij mensen dat zoiets heeft kunnen gebeuren. Nog voor dat een onderzoek kan worden ingesteld staat er een legertje van journalisten ge reed om de verantwoordelijke instanties te bevragen naar de oorzaak. In de vra gen proef je dan meestal iets van onbe grip. Hoe kan een dergelijk ongeluk in onze tijd, waarin de veiligheidsmaatrege len toch optimaal zijn, vóórkomen? Dat alle materiaal aan slijtage onderhevig is, dat er altijd wel ergens een constructie foutje kan zitten, of dat er een menselijke fout in het spel kan zijn - het wordt blijkbaar uitgesloten geacht. Bij de ramp in Eindhoven wordt gedacht aan een zwerm spreeuwen, waarvan er één of meer in een vliegtuigmotor terechtgeko men zijn. Er is op dat vliegveld zelfs een man aangesteld die voortdurend de vo gels verjaagt. Maar dan nóg komt onver mijdelijk de vraag of dat dan in dit geval niet gebeurd is. Calamiteiten passen gewoon niet in het leven van mensen die helemaal ingesteld zijn op dit leven en bij wie dit leven en het genot daarvan op geen enkele wijze mag worden bedreigd. En achteraf is men weken en maanden bezig met de vraag of de hulpverlening toch niet te kort geschoten is. En helemaal aan het eind komt dan de eis tot schadevergoe ding, met getouwtrek over de hoogte van het uit te keren bedrag. Blijkbaar moet geld dan nog een beetje de onherstelbare schade compenseren. Het zijn allemaal symptomen van een bestaan dat gericht is op het hier en nu. De psalmdichter spreekt over mensen die 'geen deel dan in dit leven wachten'. En uit dit leven, dat toch maar zo kort is, moet dan gehaald worden wat er uit te halen valt. En alle risico's moeten zoveel mogelijk uitgebannen worden. Het is triest wanneer de blik niet meer verder reikt dan de grenzen van dit le ven. Maar helaas geldt dat niet alleen voor zogenaamde mensen van de we reld... Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Mf/T f Itf 6E0! Tot onze schrik vonden we deze kleine kriebelbeestjes tussen de lakens. Ze be zorgden ons veel jeuk. Wat is dit voor ongedierte? Antwoord: Wij hebben hier te maken met vogelmijten (Dermanyssus gullinae) d.w.z. uiterst kleine parasieten die leven van vogelbloed. Ze zijn vaak te vinden in vogelnesten, kippenhokken, de schach ten van veren, en na opsluiting van vo gels ook in hun kooien. Verlaten vogels hun nest, dan kruipt het achtergebleven ongedierte wel eens tussen de betimme ring van het dak door een huis binnen, op zoek naar nieuwe 'gastvrouwen'. In dat geval is het zaak de vogelnesten on der de paimen en aan de dakrand te (la ten) verwijderen. Plekken vogelpoep ver raden hun aanwezigheid wel. Verder kunt u grote schoonmaak houden op zol der en aangrenzende slaapkamers. In te genstelling tot de grotere schurftmijt léunnen de vogelmijten de mensen niet steken, omdat deze huid te sterk is, maar ze proberen het wel en veroorzaken soms ondraaglijke jeuk. Als u ze in uw vogel kooi aantreft, dan moet u die èn de naas te omgeving daarvan grondig met heet water schoonmaken. Blijf daarna gere geld stofzuigen in huis, omdat er nog een aantal parasieten tussen het verenpak van de vogels en elders kan huizen die nog eitjes zullen leggen, die later uitkomen. Een goede vogelhandel kan u aan bestrij dingsmiddelen tegen deze mijt en evt. andere parasieten helpen. VEdCULO SLIK Ingesloten een gouden munt van 1 D. Wat is die waard? Antwoord: U gaat er van uit, dat dit een gouden dollar moet zijn, gezien de D. Jammer voor u, maar de gouden dollar zag er echt als een muntstuk uit en niet als een stukje blik zonder landsnaam of jaartal enz. Dit is duidelijk een speelpen- ning of fiche. De waarde is te verwaarlo zen, daar fiches nauwelijks verzameld worden. Er is weinig belangstelling voor. herstofferen meubels 't lange uus SOMMELSDUK In samenwerking met bloemsierkunst 'Bastiaan' organiseert wijkvereniging 'De Zwaluw' weer een cursus bloem schikken. Deze cursus bestaat uit 3 avon den en de data zijn: 5-19 november en 3 december. De kosten liggen tussen de ƒ20,- en ƒ25,- inclusief een kopje kof fie. De avonden beginnen om 20.00 uur. U kunt zich tot 1 november opgeven bij Ellen Breure, tel. 483781 of bij Anne- marie Knape, tel. 485945. Tevens organiseren wij op 12 november een avond om een kruidenpot te maken. De deelname aan deze avond is beperkt, dus wilt u hier aan meedoen dan moet u zich snel opgeven bij een van bovenge- noemden. Dit kan tot 9 november. Deze avond begint om 19.30 uur. Tot ziens bij 'De Zwaluw', Sperwer 5, Sommelsdijk. CfilEKi VÊnNOKLEEO Op Kreta kochten wij een wandkleed met Griekse wijnschaal of cyclix. Het stelt een scheepje voor, waarvan de mast een bloeiende boom is. Weet u iets van de geschiedenis daarvan? Antwoord: Dit is een zeer bekend mo tief uit de volkskunst, bestaande uit een vermenging van oudgriekse en christelij ke gedachten. De cyclix (gesloten kring loop) is wel oudgrieks, maar de levens boom daarin getuigt van het geloof in Christus. Vandaar dat dit motief voor komt in diverse vormen van kerkelijke kunst. Prof. dr. Th. Höhner schreef al over Alt-Griechenlands Themen in der Kirchlichen Kunst (Stuttgart, 1898) en dr. Hans Friedethal volgde met Wand- malerei und Wandkleider des spaten Mittealters (Beriin, 1923). Deze boeken zijn misschien nog antiquarisch verkrijg baar. mNDELEND OP lHEG Mogen deelnemers aan wandeltochten wel op openbare wegen lopen en zichzelf tussen het verkeer in gevaar begeven? Antwoord: Bij èlle wandeltochten en marsen zijn organisatoren en deelnemers gebonden aan vele voorschriften wat be treft hun gedrag op de weg. Voor dgl. wandelevenementen moet precies als voor wielerwedstrijden, autorally's en puzzelritten vergunning worden aange- vracht bij B W, en als de tocht over de gemeentegrenzen voert, bij Gedeputeer de Staten der provincie. Met de politie moet vooraf overeenstemming zijn be reikt over datum, tijd, en de te volgen route, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van verlichting bij avond. Hoofd zaak is, dat niemand in gevaar mag ko men. Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te wor den, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen. (Markus 10:45) Dienen en geven, dat zijn woorden die wel in de Bijbel hun plaats hebben, maar niet of nauwelijks in deze wereld. Het zijn werkwoorden, waarover veel ge sproken wordt, maar die weinig beoe fend worden. Wij houden ons liever met andere woorden bezig zoals: halen, heb ben en houden. In die werkwoorden kunnen we ons veel beter vinden, zij laten ons zien wat er leeft in ons binnenste in dat hart van u en jou en mij, dat met God en de naaste van nature niet rekenen wil. Aan dienen ont trekken we ons en voor geven zijn we vaak niet thuis. Wij hebben het te druk met andere dingen. We willen altijd maar weer meer. Daar is deze wereld vol van, sinds de val in het Paradijs. Maar nu is er EEN, die de woorden die nen en geven gebruikt om daarmee Zijn leven en levensdoel aan te duiden. De Heere Jezus Christus, de Zoon des mensen is gekomen om te dienen en te geven. Over dat dienen hebben we de vorige keer al iets gezegd. Mag ik het vandaag zo zeggen: Heel Zijn dienen was er op gericht om te geven. Hij moet geven! Hij geeft aan de Vader en Hij geeft aan zondaren. Hij is de Knecht van God, van Wie Je- saja gezongen heeft. Hij is gekomen als de grote Dienaar van God. Hij dient als Priester voor Gods aangezicht. Beter dan enige priester dient Hij en Hij geeft wat Aaron niet geven kon. Daarom is Hij Hogepriester van eeuwigheid. Hij stelt Zijn ziel tot een schuldoffer. Daarin vindt Zijn dienen haar hoogtepunt. De Knecht des Heeren moet Zichzelf offe ren. Zich geheel overgeven. Daartoe heeft de Vader Hem geroepen, en Hij... Hij heeft Zich vrijwillig gegeven. Zo gaat Hij Zijn weg door KanaSn, voortgedreven naar Zijn dood, die voor anderen het leven betekent. Hij wist van eeuwigheid wat er gebeuren moesL Hij wist wat er geschreven stond in het Woord. Er moest betaald en inge lost worden. Daartoe was Hij gekomen. Hij had het immers gezegd: Laat Mij o Vader gaan en betalen, laat Mij mezelf mogen geven tot verlossing. 7jo werd Hij voortgedreven naar Golgoüia. Daarvan spreekt ook deze tekst. We horen hier als het ware de bazuin Gods, die het jaar van het welbehagen des Heeren uitroept. Eeuwenlang moest de Kerk leven van de beloften Gods. Ze hebben verlangd en uitgezien naar de vervulling. Ze hebben het elkaar voorge zegd: als Hij komt, dan zal het goed wor den en zijn. Nu wordt het verkondigd: Christus zegt het zelf: Daartoe ben ik gekomen. De ba zuin klinkt: God heeft beloofd. Hij zou Zichzelf een Lam ten brandoffer voor zien. Welnu dat Lam Gods is gekomen. Dat was ook nodig, want onze tekst spreekt van zondenood en zondeschuld. Het woord rantsoen heeft alles met nood te maken. Een rantsoen is het losgeld, dat nodig is om een slaaf vrij te kopen. Hier nog meer: het spreekt van de los prijs, die betaald moet worden voor een verbeurd en verzondigd leven. Wanneer iemand schuldig is en de dood verdiend heeft, is zijn lot beslist. Tenzij de schuld eiser genoegen neemt met losprijs. Dat is het rantsoen, dat betaald moet worden om een doodschuldige vrijuit te laten gaan. Zo tekent de Heere de nood van ons leven. Hij is gekomen om die prijs te be talen. Om ter dood veroordeelden het leven te geven. Is het al waar geworden voor u, dat u de dood verdiend heeft. De wet zegt: betaal wat je schuldig bent. En je geweten klaagt je aan. Je moet belij den: Heere het is recht en U bent recht vaardig. Daar komt een roep naar om hoog: Heere bevrijd mijn ziel. Is er een losgeld? Wie zal dat rantsoen voldoen. Alle offers kunnen de schuld niet betalen en al het bloed van de offerdieren wassen de zonde niet weg. Heere is er dan nog een middel? Is dat uw en jouw levens vraag? Zie dan hier het antwoord. Zie Hem gaan naar Golgotha. Hij buigt Zijn rug onder de last, die niemand dra gen kan. Hij draagt de toom Gods tegen de zonde van het ganse menselijke ge slacht. Waar alles te kort schiet, komt Hij. Hij stort Zijn bloed uit voor Gods aangezicht. Hij geeft Zich volkomen tot in de dood toe. Hij betaalt de prijs, die nodig is om zondaren zalig te maken. Hij buigt onder het recht van God en stilt Zijn toom. Dat is het wonder van Gods liefde. Dat is diende liefde en gevende liefde, die zichzelf niet zoekt. Dat is de liefde van Christus die alle verstand te boven gaat. De liefde van de Vader, die Hem schenkt om zondaren zalig te ma ken. En nu kunnen we dit alleen door het geloof in verwondering aanbidden. Christus geeft Zijn ziel voor vijanden, voor verloren mensen, van wie niets te verwachten valt. Weet u al, dat u een vij and bent van de Heere, of heeft u het nog steeds zo goed met uzelf getroffen? Moet er voor u betaald worden, of heeft u de handen nog vol met eigen werk? Pas toch op, we weten dat niet ieder eenmaal zal ingaan in de heerlijkheid. Alleen zij, die vastgelopen zijn onder het oordeel en de dood verdiend hebben, mogen hier de ruimte zien. Hij heeft Zichzelf gegeven voor zulken. Bij Hem is dat nieuwe leven, in Hem worden ze aangenomen tot kinderen. Zij vormen een grote schare, die niemand tellen kan. Zijn offer, het is genoeg voor de grootste der zondaren. God was in Christus, de wereld met Zichzelf verzoe nende. Mag ik u vragen: kennen wij, u en jij en ik Hem al als onze Borg en Middelaar? Zijn bloed reinigt van alle zonden. Maar weet ook dit: buiten Christus is er geen offer voor de zonde. Daarom bid ik u: laat u met God verzoe nen en rust niet, voordat u het in het ge loof mag belijden: de straf, die mij de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is mij genezing geworden. H. A.S. Ecostroom. Schoon en onuitputtelijk. Afgelopen zaterdag 12 oktober werd het traditionele concert in een goed gevulde Gmtterswei te Oude Tonge uitgevoerd. Het fanfare-oikest Voorait had de orga nisatie van deze zeer geslaagde avond, die elk jaar in een andere dorpskern plaatsvindt. De avond werd geopend door de voorzit ter H. F. Braber van het Fanfare-orkest Voomit. Hij hield een korte toespraak en heette namens alle deelnemers het pu bliek welkom. Daarna kreeg de wethouder van cultuur, de heer Maliepaard het woord en sprak lovende woorden over de orkesten uit. Daarna nam de Muziekvereniging U.D.I. uit Ooltgensplaat o.l.v. P. van Putten de opening voor haar rekening. Na het op treden van U.D.I. was het de beurt aan E.M.M, o.l.v. Ivo Kouwenhoven uit Den Bommel die de ingestudeerde stukken voor deelname aan het Federatief con cours in Hapert op 16 november a.s. voor het talrijke publiek uitvoerde. De orkesten hadden allemaal een behoor lijke voorbereiding getroffen en voerden de werken met veel inzet uit. Na de pauze nam het Fanfare-orkest Vooruit de werken door o.l.v. Truus Migchielsen die zij uitvoeren op het Fe deratief concours op 9 november a.s. te Numansdorp. Het publiek waardeerde zeer de opvoe ring van alle aanwezige korpsen en be loonde hun met een luid applaus. Al met al een afsluiting door UDI en Vooruit met het toepasselijke Give us Peace van Ted Huggens. Henny Scholten DORP IN HET OUDELAND -76- „Ze ziet er slecht uut," zegt ze tegen de jongkerel. Gerrit kijkt haar verbeten aan. „Laat Bram met heur naar de beste dokter gaan, die er in het land is," zegt hij snel. De oude vrouw kijkt verwilderd op. „Wat bedoel ie, Genit?" „Net wat ik zeg, maar doe het vlug, voor het te late is." Aaltje slikt en speurend zoekt ze het gespannen gelaat van de jongkerel af. Dan knikt ze verdrietig. „Ik snap het, Gerrit. Het zal gebeuren, zo gauw meugelijk." Het lijkt alsof de mg van de magere, vrouw wat gebogen is als ze wegrijdt. En ze gaan niet naar de stad, maar regelrecht temg naar de boerderij. Natuurlijk weet Heringa reeds wat zijn vrouw gedaan heeft en hij zit dan ook al breeduit in de keuken te wachten. Maar nog voor hij een woord kan zeggen, neemt de vrouw hem kordaat bij de arm en voert hem mee, de deftige voorkamer in. „Veur ie wat te zeggen hebt, Bart, luuster ie eerst naar mie," zegt ze kortaf. Ze legt haar omslagdoek af en trekt even aan de kneepjesmuts. „Luustert, Bart, wie moeten met Janneke zo gauw as maar kan naar de dokter toe. Ze is neet in orde, dat weten wie beide. Maar het is veul amstiger as wie denken. Gerrit heeft een gezichte gehad over heur." Meer woorden zijn niet nodig. Geen woord van protest komt er nog over de lippen van de stroeve boer. Het is voor mekaar en nog geen dag later gaat Bram met zijn jonge vrouw en zijn vader de lange reis ondernemen naar Groningen, want daar wonen de beste dokters uit het land. HOOFDSTUK 17 Zandwierde is vol van geluk. Zelden heeft het oude heidedorp zoveel reden gehad om feest te vieren, zelden heeft men elkaar zo vaak de hand gereikt Want men heeft gewonnen. De rechtvaardigheids- gevoelens van het volk hebben bevrediging gevon den. De grootste stijfkop van het dorp - ja, wie had dat noe verwacht van diejen Gerrit Silvius, dat leek toch zo'n nette jongen - de grootste stijfkop heeft het hoofd gebogen en trouwt morgen aan de dag met Annegien van Hendrikus Kromnagel. Ja, wat er nou precies is gebeurd, weet men natuurlijk niet. E>e een vertelt zus en de ander ver telt zo, maar feit is dat ze morgen zullen gaan trou wen. Jawel, in ht gemeentehuis in de stad, dat wil len ze het liefste. Nou ja, zo belangrijk is een huwelijk nou ook weer niet. Als men de borrel er maar om krijgt. Nou, en die krijgt men, daar staat Hendrikus borg voor, die lust hem zelf veel te graag. De dominee schijnt nog niet helemaal content te wezen. Nou ja, bij een bmiloft moet er altijd een huilen, dat is een oud, bekend gezegde. Laat het dan nou de dominee maar wezen. Trouwens, de dominee is hier toch de langste tijd geweest. Een paar weken geleden kwamen er van die mensen in deftige zwarte pakken en hoge hoe den op. „Toeheurders," zei Frans Sandberg, die voor dit geval zijn kerk in de stad vergat. En jawel, dezelfde week nog wist Driek in het café te vertellen dat de dominee een beroep had gekre gen uit het Zeeuwse. Men gist en men gist. Zol hie gaan of neet? Net in die dagen was doomnee 'n avend op bezoek geweest bie Hendrikus. Hie wol nog effen de zaak rondmaken dat Gerrit en Annegien in het openbaar in de karke schuld zouden belleden, want o o, daar is de doomnee zo gek op. Maar Hendrikus, ook neet van gisteren, die werd toch zo kwaad, die heeft de doomnee met sien olderling, ie weet wel, Hendrik van Kniep ant gat, ook zo'n zedenprediker - vrogger moest hiezelf trouwen, die huichelaar - pardoes de deur uutzet. „En komt bie mie neet weer, ans ga ik naar de kerk van Frans Sandberg, heur." „Dan kunnen de kinderen, die uit dit huwelijk geboren worden niet gedoopt worden," zee de doomnee, terwijl hie zien slipjas rechttrok. „Dat zullen wie dan wel 'ns zien," sprak Hendri kus dreigend, en ondanks het donkerte, waar Hendrikus heilig ontzag voor heeft, is hij toch naar het dorp getrokken. Hij heeft Driek zijn nood geklaagd en Driek zorgt wel dat het verhaal bekend wordt in het dorp. En zie, dat wonderlijke heidevolk, dat eerst bloed wilde zien, is nu helemaal bijgetrokken. Niemand praat nog over die vreemde daad van Gerrit Silvius, niemand praat over het zachtmoedige Annegien, dat zich als een kat verweerde toen de kletspraatjes over haar hoofd heenrolden, men is woedend op de dominee. Hoe durft ie, hie is tenslotte maar 'n vreumde! Waar bemoeit hie zich met? En dezelfde week neemt dominee het beroep naar het 2^euwse aan. Men fluistert dat hij zo bang as de dood is veur het volk van Zandwierde. Gerrit Silvius wordt weer aangeroepen als het volk naar de herberg trekt. En hij gaat graag mee. Hij geniet van de stoere verhalen, die er gedaan wor den boven de jeneverfles. Klaas Kromnagel is nog steeds niet naar Holland vertrokken en hij gaat ook niet meer. Hij heeft werk gevonden bij een boer, verder de heide op. En elke avond komt hij moe en bezweet naar huis, strekt zijn lange benen onder de armoedige tafel van zijn vader en eet zijn pannekoeken. Daarna trekt hij naar het dorp of naar het andere doip, want daar heeft hij een meidje gevonden. Stientje en de molenaar zijn reeds enige weken getrouwd. Ze wonen bij de molen, tevreden en elkaar welgezind. De molenaar heeft zich van een heel beste kant laten zien. Op de avond van zijn trouwen kwam hij de her berg binnen, zette een grote fles jenever op de tafel en sprak: „Drinkt hem maar leug, mensen." En toen verdween hij weer. Nou, men heeft hem wel leeggedronken. Driek had een slechte avond, maar och, de fles was ten slotte bij hem gekocht, dus hij had de centen al binnen. Men heeft uit volle borst gezongen, men heeft geproost op die slimme molenaar, die een vrouw nam die in verwachting was, want dan hoeft hie het zelf ook neet meer te doen. Geert van Boksejan is ook weer van de partij, ten minste zo vaak als Minke het goedvindt dat hij naar het café gaat. Hij heeft zijn excuses aangebo den aan Gerrit, ook van dat... nou ja, ie snapt het wel, maar iederene zat erover te praten en dan kletst ie zo met Och, en die'mep op het oge, nou ja, er kunt arger dingen gebeuren, neetwaar? En ze zijn weer de beste vrienden. Het wroet nog wel eens in het gevoelige hart van Silvius, zo gauw kan hij alles niet vergeten. Soms voelt hij de redeloze drift in zich omhoogbmisen als hij hen ziet lachen en praten, maar hij bedwingt zich, wetend dat het zo beter is. Het volk vergeet en dat is beter dan dat hij niet vergeet. Maar als hij een tijd tussen het jongvolk in zit en de verhalen hoort, dan is hij blij dat hij er weer bijhoort. Want alleen zitten in zijn huisje is een verschrikking. (wordt vervolgd) •^^•i vakwerk in de mooiste meubelstoffen binnenhuisadviseurs havenpark 28 zierlkzee 0111 413727 Dat kan met Ecostroom. Voor een paar gulden per maand extra. Het energiebedrijf wijst u graag de weg. Deelnemen? Bel gratis 06 - 0159. ^costro°^ Ecostroom is een nieuw product van uw energiebedrijf.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3