EIUVtlDEII-IIIEUWS
Overdenking
Europa dichtbij
uit de
Heilige Schrift
Kerst sing-in
Yd. Kamp'
niet op Kreatiefbeurs
EB
HET
^glJKVENSTER
Fotopuzzeltocht
Open Monumentendag
een huis
verkopen...
Makelaar Tamboer
Een dienende Christus
Orgelconcert
Klaas Jan n/lulder
Grote Kerk Maassluis
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 11 OKTOBER 1996
No. 6543
Blik op kerk -^i
en samenleving ij
- Stelen mag
- Is er armoede?
- AgurenPaulus
Het kan geen nieuws meer voor u zijn,
want vorige week stond het op de voor
pagina's van alle kranten: stelen mèg...
Tenminste, wanneer bisschop Muskens
van Breda het bij het rechte eind heeft.
Natuuriijk heeft hij niet beweerd dat het
achtste gebod (voor de rooms-katholie
ken het zevende) afgeschaft is, maar hij
wil een uitzondering maken voor mensen
die een uitkering hebben en op de grens
van het bestaansminimum leven. Die
mogen, naar zijn zeggen 'zwart bijklus
sen of proletarisch winkelen'.
Al eerder heeft de bisschop van Breda
laten merken dat hij zich het lot van de
armen in Nederiand aantrekt. Dat ging
gepaard met een uitval naar het paarse
kabinet, dat wel staat te juichen over de
economische toestand, maar dat niet in
de gaten heeft dat het aantal armen in
ons land toeneemt. Hij heeft daarover
zelfs een onderhoud gehad met premier
Kok, die, denk ik, welwillend naar de
bisschop heeft geluisterd, maar waar
schijnlijk niet diep onder de indruk is
gekomen van diens visie.
Is er in Nederland werkelijk sprake van
armoede? Het is maar de vraag waar je
de grens van het bestaansminimum legt.
Mevrouw Saskie Noorman-den Uyl, die
zich binnen de Partij van de Arbeid heeft
gespecialiseerd in het armoede-pro-
bleem, zegt dat zij de zorgen van
Muskens deelt. Maar, voegt zij eraan toe,
„het gaat niet om broodnood, zoals hij
beweert. Dat komt in Nederiand nauwe
lijks voor. Het gaat om de welvaart,
waarin sommige groepen niet kunnen
delen; om huisvesting, om de reiskosten
van kinderen van en naar school, om de
mate waarin kinderen kunnen meedoen
aan muzieklessen, om vakanties en ande
re uitgaven die moeten worden uitge
steld."
Deze opmerkingen komen toch uit een
onverdachte hoek! Val je onder de
armoede-grens, wanneer je geen kleuren
televisie hebt, en geen auto voor de deur
en wanneer je moet afzien van een bui
tenlandse vakantie? Er zijn in Nederland
zoveel sociale wetten dat niemand van
honger hoeft te sterven. Daarom is de
bisschop van Breda er ook vèr naast
wanneer hij armen toestemming geeft
om te stelen.
In Trouw van vrijdag 4 oktober schreef
iemand een ingezonden stukje dat er niet
om liegt. Het luidt als volgt:
„In mijn winkel worden sigaretten,
batterijen, vlees, toiletartikelen
gestolen, nooit brood."
Afgezien van dat alles, maakt het achtste
gebod een uitzondering voor armen?
De wijze Agur uit de Spreuken, bad:
„Geef me geen armoede opdat ik niet
stele en de Naam van mijn God aantas
te". En Paulus schrijft aan de gemeente
van Efeze: „Die gestolen heeft stele niet
meer, maar arbeide liever.
Bij hen bevinden we ons in beter gezel
schap dan bij de bisschop van Breda.
Alle bij elkaar opgetelde huisnummers
vande fotopuzzeltocht in Goedereede
leverden het getal 241 op.
Ie prijs (bon 50,-):
fam. Mierop, Broekweg 37, Ouddorp.
2e prijs (bon 25,-):
fam. V. d. Bok, Weststraat 10, Ouddorp.
3e prijs (bon 15,-):
Marina Gorsiza, Nieuwstraat 4,
Goedereede.
tnHÈKltiHHIÊk
Vervoersinformatiecentrum
Rijksverkeersinspectie in gebruik
De Rijksverkeersinspectie heeft met
ingang van 1 oktober 1996 het nieuwe
Vervoersinformatiecentrum (VIC) in ge
bruik genomen.
Het VIC is het landelijk informatiepunt
voor vragen op het gebied van de ver-
voerswet en de vervoersregelgeving. Dit
geldt vooral voor het vervoer van ge
vaarlijke stoffen. Het VIC is ook het lan
delijk aanspreekpunt voor meldingen en
klachten ten aanzien van deze wet- en
regelgeving.
Het VIC is 24 uur per dag bereikbaar op
telefoonnummer (010) 4370888.
Als vrijdagavond en zaterdag 11 en
12 oktober de Kreatiefbeurs vreer
gehouden wordt zal fa. 'v.d. Kamp'
voor het eerst sinds de instelling
van een Kreatiefbeurs in Middel-
harnis daar niet aanwezig zijn.
Doordat in een veel eerder stadium 19
oktober als datum voor de Kreatiefbeurs
afgesproken was en dhr. v. d. Kamp pas
in augustus te horen kreeg dat de datum
11 en 12 oktober geworden is, was het
voor hem niet meer mogelijk de afspra
ken met de demonstrateurs om te zetten
van 19 naar 12 oktober. Daar komt nog
bij dat 12 oktober de heer en mevrouw
V. d. Kamp 25 jaar getrouwd hopen te
zijn en zij daar ook reeds afspraken voor
hebben gemaakt. De winkel is overigens
12 oktober gewoon open.
Demonstraties op andere data
Tijdens de Kreatiefbeurs zouden de
monstraties gegeven worden in de SD
techniek, werken met kartonnenbouw-
platen, houtsnijden/beeldhouwen, schil
derijen van kralen, werken met gekleurd
brooddeeg en het werken met Proxxon-
minigereedschappen.
Al deze demonstraties zullen later in het
jaar in de winkel gehouden worden.
Zaterdag 19 oktober zal een demon
stratie met het Proxxon-minigereed-
schap gegeven worden door mevr, A.
Buis, demonstratrice van de impor
teur van PROXXON gereedschap.
Zij zal in de winkel aan de Westdijk
nr. 8 in Middelharnis aanwezig zijn
van 10.00 tot 16.00 uur.
harde vloerbedekking
't lange uus
REFORMATORISCHE
POLITIEKE FEDERATIE
Wat moeten we aan met Europa? Wat
heeft een Europese eenwording voor ge
volgen voor je normale dagelijkse leven?
Gaan we straks echt met Euro's betalen?
Wat is een Bijbelse visie op een verenigd
Europa?
Zomaar wat vragen, die naar aanleiding
van dit thema gesteld kunnen worden.
We willen je nu alvast wijzen op een ra
zend interessante avond over dit onder
werp, georganiseerd door de RPF-jonge-
ren Goeree-Overflakkee.
Op D.V. donderdagavond 24 oktober
hopen we namelijk twee zeer boeiende
sprekers te hebben, die dieper op de bo
venstaande vragen in zullen gaan.
Allereerst zal dhr. Slootweg, wethouder
en docent geschiedenis, ingaan op de
Bijbelse en historische achtergronden
van een verenigd Europa. Daarna zal een
medewerker van de SGP/RPF/GPV
Eurofractie ons het één en ander vertel
len over de praktische gevolgen van één
groot Europa.
Na deze betogen is er alle ruimte, om
met beide heren en met elkaar in discus
sie te gaan. De avond begint om 20.00
uur in het gemeentehuis van Middelhar
nis. Al met al, een avond om alvast in je
agenda te noteren.
met optimaal resultaat
Tel. (0187) 483477
Want ook de Zoon des mensen is
niet gekomen om gediend te wor
den, maar om te dienen en Zijn
ziel te geven tot een rantsoen voor
velen. (Markus 10:45)
De Heere Jezus Christus spreekt hier een
wonderlijk woord. Het moet wel als een
bliksemstraal ingeslagen zijn bij die dis
cipelen, die zich druk maken over de
vraag, wie van hen toch wel de meeste
is. Ze proberen elkaar te verdringen om
toch maar de eerste te zijn. Verwonder u
maar niet, want daarin zien we precies
wat er leeft in ons eigen hart. Gaat het
niet altijd om de macht in deze wereld?
De ene machtsgreep volgt op de andere,
in het klein en in het groot. Altijd maar
weer om ten koste van een ander vooruit
te komen. En wij... wij strijden mee,
ieder op de plaats waar we staan.
We zijn nu eenmaal niet graag de laatste,
daar voelen we ons veel te goed voor.
Stel je voor, die ander meer dan ik? Ja
maar dat neem ik niet. Nee natuurlijk
niet, want het zit ons in het bloed om in
het leven altijd maar weer hogerop te
willen, maatschappelijk en geestelijk.
Maar de Wet van Gods Koninkrijk is
precies andersom. Wie van u de eerste
zal willen worden, die zal aller dienst
knecht zijn. Dat is slaaf zijn van allen,
niemand onder ons hebben.
Dat gaat, zeg nu zelf, toch in tegen alle
begeerte van ons hart. Wij willen vrij
zijn en niemand boven ons hebben. Dat
is het kenmerk van de zonde. Adam
wilde geen knecht zijn, maar zelf heer
sen. Daarom is dat woord van de Heere
Jezus Christus ook de doodsteek voor de
hoogmoed van ons hart. De Heere raakt
hier de zenuw van ons leven, zoals het is.
Daarom begint de tekst ook met: want...
Zo alleen kan het. Hier ligt de grond
voor het nieuwe leven. Dat leren we door
Zijn Woord en Geest. Daar ontdekt Hij
ons aan onze nood. Daar gaan we zien,
dat wij dood zijn in zonden en misdaden.
Maar daar leren we ook: zo wie achter
Mij wil komen, die verloochene zichzel-
ve, neme zijn kruis op en volge Mij.
Wie door genade achter Hem aan leert
komen, die zal en mag Hem ontmoeten
als de Dienende Koning.
Zo ging Hij Zijn weg naar het kruis. Ik
zei u al: een wonderlijk woord. Immers
alle woorden tekenen Hem in Zijn heer
lijkheid.
De Zoon des mensen, dat wijst op Zijn
heerschappij. Zijn eer. Alle volken en
natiën en tongen zullen Hem eren. Van
Hem heeft men gezongen: Eenmaal zal
alle knie voor Hem zich buigen.
Maar Zijn weg naar de heerlijkheid is
een weg van vernedering. Hij is geko
men om te dienen. Hij gaat de weg naar
het kruis, om daar Zijn bloed te storten.
Onbegrijpelijk wonder.
De apostel kan er niet over uit: Hij heeft
Zichzelf vernietigd de gestaltenis van
een dienstknecht aangenomen hebbende
en is de mensen gelijk geworden. Zijn
heerlijkheid ligt niet in aardse pracht en
praal. Hij gaat Zijn weg in eenzaamheid
en vernedering. Hij treedt de pers alleen.
Hij is niet gekomen om gediend te wor
den.
Wat een ontnuchtering voor ons. Wij
denken dat het van ons werk afhangt, wij
willen iets aanbrengen en toebrengen om
Hem van dienst te zijn. Wij denken met
ons eigen werk nog wat te kunnen ver
dienen. Maar Hij zegt tegen al degenen
die met volle handen daar staan: daartoe
ben Ik niet gekomen. Ik ben gekomen
om te dienen.
De discipelen verstonden het niet en wij
verstaan het van nature ook niet. Want
door Hem gediend worden, dat is leren
leven van genade en genade alleen. Als
een arme verloren zondaar leven van
Zijn verdienste. Dat maakt klein voor
God, dat brengt ons nu op de laagste en
laatste plaats. Zo wordt Hij verheerlijkt.
De ben gekomen om te dienen. Daarmee
is Zijn leven getekend. Hij diende Vader
als de Knecht des Heeren. Het was Zijn
lust om de wil van de Vader te doen. Tot
in de diepste aanvechting en strijd, bad
Hij: Niet Mijn wil, maar Uw wil ge
schiedde. Hij vervult de Raad van God.
Hij geeft in alles Zijn Vader de eer. Hij
geeft Zichzelf volkomen. Zo dient Hij de
Vader en zo dient Hij ook zondaren. Hij
komt hen tegemoet, die een middel zoe
ken om de welverdiende straf te ontgaan
en weer tot genade aangenomen te wor
den. Tegen hen zegt Hij: kan ik u mis
schien dienen? Hij ontdekt uw nood en
spreekt u aan in uw strijd om altijd maar
weer uzelf te handhaven. Hij zoekt de
verslagenen op en Hij zegt: Ik ben geko
men om te dienen. Hij gaat rond om
armen in zichzelf te vervullen met Zijn
rijkdom. Heeft u Zijn liefde al ontdekt?
Heeft u Hem nodig gekregen? Zegt u
misschien: ik ben van Hem niet gediend!
Ik zoek mijn eigen weg wel door het le
ven. Ja zo zijn we, totdat... totdat we
alleen maar armoe overhouden en niets
hebben om onze schuld te betalen.
Wat een wonder dan, als Hij het woord
tot ons richt en ons in onze nood opzoekt
en wil uithelpen.
Gekomen om te dienen, zo gaat Hij Zijn
weg naar het kruis. Dienend, worden
blinden ziende, kreupelen wandelen en
een oppertollenaar vindt in Hem nieuw
leven. Hij maakt gebondenen vrij. Hij
neemt hun nood en schuld en verdriet op
Zich. Hij dient als de minste onder de
mensen. Bij Hem vinden armen en ver
slagenen een uitweg. Leerde u Hem zo al
kennen? Zeker dat gaat door de dood
heen, want wie wil nu leven van de
bedeling? Wij hebben niet graag een
ander nodig en we geven het nooit uit
handen en daarom tobben we voort om
maar groot te worden, totdat we door de
Heilige Geest geleerd, uitgewerkt raken
en we het leren zien met ogen van het
geloof: alleen Zijn genade redt, want Hij
kwam om te dienen. Dan leren we Zijn
grootheid aanbidden en de grootheid van
de Vader, die Hem hiertoe gezonden
heeft. Dan gaan we wellicht schuchter en
beschroomd Hem volgen op Zijn weg
met de liefde van het hart. Om tot onze
verwondering steeds meer te leren van
Zijn dienende liefde.
Is Hij uw Koning al geworden? Bent u
zo al door Hem bediend? Zoekt u uit
komst? Hij wil Zichzelf geven, (daarover
een volgende keer).
Nu nog dit: Een ieder die oprecht tot
Hem vlucht met de nood van zijn of haar
hart, die zal het ervaren: Zijn bloed rei
nigt van alle zonden.
H.
DIRKSLAND - Op veel plaatsen in
Nederland gebeurt het al... dit jaar ook
in Dirksland.
Voor de allereerste keer organiseert mu
ziekvereniging 'Amicitia' een Kerst
Sing-in.
Wat houdt dit precies in? Een Sing-In is
GEEN concert waarbij een vereniging
zingt en het publiek luistert, maar alle
mensen in de zaal zingen mee.
Of u kunt zingen (of juist niet), of u (je)
80 bent of 8; man, vrouw of kind, werke
lijk iedereen kan meedoen.
We hopen dat er natuurlijk niet alleen
mensen uit Dirksland meezingen, maar
ook uit andere gemeenten en leden van
zusterverenigingen die 20 december vrij
hebben.
We gaan met een groep mensen (zoveel
mogelijk) kerstliederen zingen. We wil
len hiervoor een programma maken met
voor elk wat wils. Zo zullen we natuur
lijk de traditionele kerstliederen uitvoe
ren, maar is er ook plaats voor beroemde
kersdiederen uit het buitenland.
Om met z'n allen een mooi concert te
kunnen geven, zullen we moeten oefe
nen. Hiervoor hebben we de gelegenheid
op maandag 16 december en woensdag
18 december. U kunt komen zingen op
maandag of woensdag (of beide dagen).
Het concert zelf zal uitgevoerd worden
op vrijdag 20 december 1996, om 19.30
uur in verenigingsgebouw de Schakel in
Dirksland.
Om een zaal te kunnen reserveren om te
oefenen, willen we wel graag weten wie
er komen zingen op onze Kerst Sing-In.
In de concertserie 1996 zal Klaas Jan
Mulder op zaterdag 19 oktober a.s. te
20.15 uur een orgelconcert verzorgen op
het Garrelsorgel van de Groote- of
Nieuwe Kerk te Maassluis.
Het programma van Klaas Jan Mulder
luidt als volgt:
1. Inleidend KoraalspelK. J. Mulder
2. Dorische Toccata en Fuga...J. S. Bach
3. Basso OstinatoG. F. Handel
(uit Orgelconcert no. 10)
4. Fantasie no. IllC. Saint-Saëns
(Op. 157)
5. ScherzoC. M. Widor
(uit Symphonie no. VI)
PAUZE
6. PnèreJ. Jongen
7. ToccataH. Andriessen
8. KoraalfinaleK. J. Mulder
Plaatsbewijzen zijn verkrijgbaar op de
concertavond in de kerk, die vanaf 19.30
uur open is.
Toegang 9,00. Kinderen tot 12 jaar en
houders van een CJP en PAS-65 7,00.
U kunt zich hiervoor aanmelden bij de
volgende personen:
M. Zoon tel. 603430
J.Nieuwland tel. 601163
S. Melissant tel. 669632
We verzoeken iedereen die mee wil zin
gen, dit even te melden voor 1 november
1996. We hopen dat heel veel mensen
met ons mee willen zingen.
Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Demonstratie schietvereniging
Naar aanleiding van de folder, door de
schietvereniging Flakkee verspreid op de
eilanden Goeree-Overflakkee en Voome
Putten, met betrekking tot de door die
schietvereniging georganiseerde open
dagen werd door de afdeling Bijzondere
Wetten van de Regiopolitie Rotterdam-
Rijnmond, district de Eilanden, actie on
dernomen. De aanleiding hiervoor was
dat in de tekst van de folder werd ge
meld dat er gebruik gemaakt zou worden
van zogenaamde lichtspoormunitie.
Sinds enige tijd is deze munitie echter
voor het gebruik binnen de schietsport
verboden.
Na overleg met het bestuur van de ver
eniging is gebleken dat men hiervan niet
op de hoogte was. Na kennisneming van
het verbod deelde een woordvoerder van
het bestuur mee dat men zich aan alle
wettelijke bepalingen met betrekking tot
de schietsport wil houden. Lichtspoor
munitie zal dan ook niet gebruikt worden
bij de demonstraties.
Het onderdeel, parcoursschieten zoals
dat door het Top-Gun Team beoefend
wordt, is overigens een toegestane disci
pline binnen de schietsport en wordt
door een vrij beperkt aantal mensen be
oefend.
Henny Scholten
DORP IN HET
OUDE^ND,
-74-
Hij heeft geen flauw idee wat Geert be
zielt, noch weet hij dat de woedende man
zojuist uit de stad terugkomt en een on
gemakkelijke, moeilijke nacht achter de
rug heeft met een paar zware ondervra
gingen.
Want ook gedurende de nacht heeft Jan
sen hem niet veel rust gegund. Tot drie
keer toe werd Geert van zijn harde brits gelicht en
voor een verhoor bij de opper gebracht. En altijd
maar weer zeuren over Hermannus Veenstra en
dat terwijl die kerel al bijna een halfjaar dood is.
„Smerigen lafbek dat ie bent", schreeuwt Geert
hem na.
Gerrit draait zich ineens om, zet de teil neer en
loopt terug naar het hekje.
„Wat zee ie daar?" vraagt hij, terwijl hij zichzelf
in bedwang probeert te houden. Holdt oen gemak,
denkt hij bij zichzelf. Hold oe kalm. Geert heeft
vermoedelijk een paar borrels op. Hie is neet zoas
hie normaal is.
„De zee dat ie 'n lafbek was", tart Geert hem, ter
wijl hij er zeker van is dat Gerrit zal blijven staan
en zich dan ineens zal omkeren.
„Zo, zee ie dat?" klinkt het dreigend, en voordat
Geert ergens op verdacht is, en voordat Gerrit zijn
verstand weer bij elkaar heeft, is het al gebeurd.
Zijn vuist raakt Geert precies op de kaak en de
ongelukkige deinst terug. Verbijsterd kijkt hij op
en de schrik in zijn ogen brengt de ander weer tot
zijn zinnen.
Meteen draait Gerrit zich om en vlucht weg, terug
naar de veilige beschutting van zijn eigen keuken.
De vrouwen, die het gezien hebben, gillen van
schrik en met hun tweeën sjorren ze Geert naar
binnen. „Dat heb ie er nou van", zegt Minke boos,
terwijl ze hem zo goed en zo kwaad als het gaat de
kaak bet met azijn.
„De vond dit heel art", doet moeder Merije er een
schepje bovenop. „Ik neem dit ook hoogst sir-
jeus". Niemand denkt eraan dat deze woorden re
gelrecht uit de mond van Frans Sandberg lijken te
komen. Die praat ook altijd zo deftig.
En zo heeft Zandwierde die dag, eind april, zoveel
te roddelen, dat de mensen er bijna een uur later
om naar bed gaan. Een sensationele dag vandaag.
Drie in de bak, Stientje Kromnagel gaat trouwen
met de stuurse molenaar uit Noord-Overijssel,
Geert van Boksejan schijnt een beste optater te
hebben gehad van Gerrit Silvius.
Foei, foei, wat een gebeurtenissen. Zo iets ge
schiedt maar eens in de zoveel tijd en het dorp
kletst en leeft voor de volle honderd procent mee.
De volgende dag gaat Geert van Boksejan weer
naar zijn werk. Hij stapt over de heide en gaat
even bij Heringa aan. Hij legt uit dat hij de vorige
dag niet kon komen in verband met zijn arrestatie.
Heringa leest de jeugdige branieschopper even
hard de les.
„Ik hold neet van die grappen, Geert Mulders",
zegt de boze boer. „Ie bent 'n getrouwde kerel,
dus ie heurt neet meer met 'n dronken kop midden
in de nacht naar de stad te trekken, heb ie dat ver
staan? Nog minder heb ie wat te vechten met Ger
rit Silvius. Die dag, die ie kwiet bent, krieg ie neet
uutbetaald. Ie moet het maar eens leren, lummel
dat ie bent".
En ziet. Geert van Boksejan, die voor niemand
bang is, die de rieksen uutlacht, diezelfde Geert
van Boksejan steet nou as 'n kleine jongen veur de
kwade Heringa.
„En nou an oen wark en rap en ans kan ik oe neet
meer gebruken".
Geert schiet haastig de deel over en verdwijnt
schielijk.
Heringa kijkt hem na. En hij keert zich naar zijn
vrouw. ,JIet is toch wat. Het bent getrouwde ke
rels en verstaand hebt ze neet".
„Ie ook neet", zegt Aaltje boos. „Ie zegt hetzelfde
tegen Geert as ik 'n paar weken geleden tegen oe
heb gezegd, toen ie Gerrit Sillevius zo vortstuurde.
Dat leek nargens op".
„Daar wil ik neet meer over praten", zegt Heringa
met de trotse kop hem eigen.
„Maar ikke wel. Gisteravond heb ik effen met
Mina gesproken van Hendrikus Kromnagel. As ik
oe was, ging ik mien verontschuldigingens maar
eens maken bie Gerrit. Ie met oen doldriftigen
kop. Ik heb oe vaker gezegd dat het oen angele-
genhedens neet bent".
,JHet tegendeel is ook neet bewezen", zegt Heringa
kortaf.
Aaltje zwijgt en knijpt de lippen op elkaar. De ge
schiedenis met Gerrit heeft haar nooit lekker geze
ten. Die heeft niemand in het dorp lekker gezeten.
Niemand, maar iedereen heeft zich ermee be
moeid, ook Aaltje. Na een paar vruchteloze pogin
gen om Gerrit aan het praten te krijgen, heeft ze
het hoofd in de schoot gelegd en heeft gelaten toe
gezien hoe de anderen de jongen het leven zuur
maakten.
Maar het was ook vreemd, dat valt niet te ontken
nen. Gerrit, die Annegien op late, donkere avon
den ontving, alleen. Dat was niet goed.
Maar die vreemde Hendrikus Kromnagel en zijn
zoon, die Klaas, die zo overtuigd zijn dat het alle
maal volkomen onschuldig is geweest.
Gisteravond heeft Aaltje bij dat grote gezin van
Hendrikus Kromnagel gezeten achter een schamel
bakje troost en ze heeft gezien hoe daar de blijd
schap heerste. Hoe gelukkig Stientje was en hoe
blij Annegien. Hoe tevreden Hendrikus bij zijn
verroeste kacheltje zat, dat niet meer brandt en hoe
verheugd hij heeft gezegd: „Alles kump in orde,
vrouwe Aaltje, dat kun ie hier zien. Op de wonder
lijkste menieren. Nee, wie kunt neet bliede genog
wezen".
Volgende week zal Stientje al aantekenen met
Bertus Kleinjan. Ja ja, dat zit wel goed. Alles
kump in orde. Welja, dat moest ik ook maar geleu-
ven, denkt Aaltje. Haar blikken glijden over haar
schoondochter Janneke, die daar zit. Het kind ziet
er zo slecht uut. Aaltje heeft al gedacht dat ze in
verwachting is, maar het blijkt niet zo te zijn. Jan
neke gaat gebukt onder de vreemde geruchten, die
over haar broer de ronde doen.
En ineens bedenkt Aaltje iets. Het kan haar niets
meer schelen, ze mogen allemaal denken wat ze
willen, maar Janneke en Gerrit zullen de oude ver
houding hersteDen. Alsof zij neet gezien heeft dat
Janneke met de dag stiller werd. En veural as
Bram bezig was met sien vernietigende oordelen.
Foei, dat moet veurbie wezen, belooft Aaltje. As
Hendrikus ervan overtuugd is dat het weer goed
komt, dan zal Aaltje van beur kant zorgen dat het
ook weer goed wordt met Gerrits zuster.
„Wicht", zegt ze hartelijk tegen Janneke. „Wie
gaat er vandaag eens tussenuut".
Janneke glimlacht m. „Das goed, moe", zegt ze
gelaten.
„Het wark blieft wel liggen", zegt Aaltje, en ze
schenkt een kom koffie in voor haar schoondoch
ter en weet, dat het goed is wat ze voorheeft.
Treeske komt de kamer in, Treeske, in haar rusti
ge, beheerste manier van doen en laten, die ze de
laatste tijd heeft verworven. Ze ziet nog iets bleek
en ze is te mager nog, maar haar ogen glanzen in
het witte gezicht.
Treeske is verloofd, zoals ze het deftig zegt.
Treeske heeft het angepapt met den dokter, zoals
het dorp zegt. (wordt vervolgd)
Waarnemer
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187)482784
van besouw, Bonapartes,
Vernerk, Louis de Poorter,
Tretford, Cotton Club, etc.
binnenhuisadviseurs
havenpark 28
zierikzee
0111 413727
NVM
A.S.
■i' '-,>;■:;**'. ,-t>