EIUVtlDEII-IIIEUWS Overdenking Europa dichtbij uit de Heilige Schrift Kerst sing-in Yd. Kamp' niet op Kreatiefbeurs EB HET ^glJKVENSTER Fotopuzzeltocht Open Monumentendag een huis verkopen... Makelaar Tamboer Een dienende Christus Orgelconcert Klaas Jan n/lulder Grote Kerk Maassluis VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 11 OKTOBER 1996 No. 6543 Blik op kerk -^i en samenleving ij - Stelen mag - Is er armoede? - AgurenPaulus Het kan geen nieuws meer voor u zijn, want vorige week stond het op de voor pagina's van alle kranten: stelen mèg... Tenminste, wanneer bisschop Muskens van Breda het bij het rechte eind heeft. Natuuriijk heeft hij niet beweerd dat het achtste gebod (voor de rooms-katholie ken het zevende) afgeschaft is, maar hij wil een uitzondering maken voor mensen die een uitkering hebben en op de grens van het bestaansminimum leven. Die mogen, naar zijn zeggen 'zwart bijklus sen of proletarisch winkelen'. Al eerder heeft de bisschop van Breda laten merken dat hij zich het lot van de armen in Nederiand aantrekt. Dat ging gepaard met een uitval naar het paarse kabinet, dat wel staat te juichen over de economische toestand, maar dat niet in de gaten heeft dat het aantal armen in ons land toeneemt. Hij heeft daarover zelfs een onderhoud gehad met premier Kok, die, denk ik, welwillend naar de bisschop heeft geluisterd, maar waar schijnlijk niet diep onder de indruk is gekomen van diens visie. Is er in Nederland werkelijk sprake van armoede? Het is maar de vraag waar je de grens van het bestaansminimum legt. Mevrouw Saskie Noorman-den Uyl, die zich binnen de Partij van de Arbeid heeft gespecialiseerd in het armoede-pro- bleem, zegt dat zij de zorgen van Muskens deelt. Maar, voegt zij eraan toe, „het gaat niet om broodnood, zoals hij beweert. Dat komt in Nederiand nauwe lijks voor. Het gaat om de welvaart, waarin sommige groepen niet kunnen delen; om huisvesting, om de reiskosten van kinderen van en naar school, om de mate waarin kinderen kunnen meedoen aan muzieklessen, om vakanties en ande re uitgaven die moeten worden uitge steld." Deze opmerkingen komen toch uit een onverdachte hoek! Val je onder de armoede-grens, wanneer je geen kleuren televisie hebt, en geen auto voor de deur en wanneer je moet afzien van een bui tenlandse vakantie? Er zijn in Nederland zoveel sociale wetten dat niemand van honger hoeft te sterven. Daarom is de bisschop van Breda er ook vèr naast wanneer hij armen toestemming geeft om te stelen. In Trouw van vrijdag 4 oktober schreef iemand een ingezonden stukje dat er niet om liegt. Het luidt als volgt: „In mijn winkel worden sigaretten, batterijen, vlees, toiletartikelen gestolen, nooit brood." Afgezien van dat alles, maakt het achtste gebod een uitzondering voor armen? De wijze Agur uit de Spreuken, bad: „Geef me geen armoede opdat ik niet stele en de Naam van mijn God aantas te". En Paulus schrijft aan de gemeente van Efeze: „Die gestolen heeft stele niet meer, maar arbeide liever. Bij hen bevinden we ons in beter gezel schap dan bij de bisschop van Breda. Alle bij elkaar opgetelde huisnummers vande fotopuzzeltocht in Goedereede leverden het getal 241 op. Ie prijs (bon 50,-): fam. Mierop, Broekweg 37, Ouddorp. 2e prijs (bon 25,-): fam. V. d. Bok, Weststraat 10, Ouddorp. 3e prijs (bon 15,-): Marina Gorsiza, Nieuwstraat 4, Goedereede. tnHÈKltiHHIÊk Vervoersinformatiecentrum Rijksverkeersinspectie in gebruik De Rijksverkeersinspectie heeft met ingang van 1 oktober 1996 het nieuwe Vervoersinformatiecentrum (VIC) in ge bruik genomen. Het VIC is het landelijk informatiepunt voor vragen op het gebied van de ver- voerswet en de vervoersregelgeving. Dit geldt vooral voor het vervoer van ge vaarlijke stoffen. Het VIC is ook het lan delijk aanspreekpunt voor meldingen en klachten ten aanzien van deze wet- en regelgeving. Het VIC is 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer (010) 4370888. Als vrijdagavond en zaterdag 11 en 12 oktober de Kreatiefbeurs vreer gehouden wordt zal fa. 'v.d. Kamp' voor het eerst sinds de instelling van een Kreatiefbeurs in Middel- harnis daar niet aanwezig zijn. Doordat in een veel eerder stadium 19 oktober als datum voor de Kreatiefbeurs afgesproken was en dhr. v. d. Kamp pas in augustus te horen kreeg dat de datum 11 en 12 oktober geworden is, was het voor hem niet meer mogelijk de afspra ken met de demonstrateurs om te zetten van 19 naar 12 oktober. Daar komt nog bij dat 12 oktober de heer en mevrouw V. d. Kamp 25 jaar getrouwd hopen te zijn en zij daar ook reeds afspraken voor hebben gemaakt. De winkel is overigens 12 oktober gewoon open. Demonstraties op andere data Tijdens de Kreatiefbeurs zouden de monstraties gegeven worden in de SD techniek, werken met kartonnenbouw- platen, houtsnijden/beeldhouwen, schil derijen van kralen, werken met gekleurd brooddeeg en het werken met Proxxon- minigereedschappen. Al deze demonstraties zullen later in het jaar in de winkel gehouden worden. Zaterdag 19 oktober zal een demon stratie met het Proxxon-minigereed- schap gegeven worden door mevr, A. Buis, demonstratrice van de impor teur van PROXXON gereedschap. Zij zal in de winkel aan de Westdijk nr. 8 in Middelharnis aanwezig zijn van 10.00 tot 16.00 uur. harde vloerbedekking 't lange uus REFORMATORISCHE POLITIEKE FEDERATIE Wat moeten we aan met Europa? Wat heeft een Europese eenwording voor ge volgen voor je normale dagelijkse leven? Gaan we straks echt met Euro's betalen? Wat is een Bijbelse visie op een verenigd Europa? Zomaar wat vragen, die naar aanleiding van dit thema gesteld kunnen worden. We willen je nu alvast wijzen op een ra zend interessante avond over dit onder werp, georganiseerd door de RPF-jonge- ren Goeree-Overflakkee. Op D.V. donderdagavond 24 oktober hopen we namelijk twee zeer boeiende sprekers te hebben, die dieper op de bo venstaande vragen in zullen gaan. Allereerst zal dhr. Slootweg, wethouder en docent geschiedenis, ingaan op de Bijbelse en historische achtergronden van een verenigd Europa. Daarna zal een medewerker van de SGP/RPF/GPV Eurofractie ons het één en ander vertel len over de praktische gevolgen van één groot Europa. Na deze betogen is er alle ruimte, om met beide heren en met elkaar in discus sie te gaan. De avond begint om 20.00 uur in het gemeentehuis van Middelhar nis. Al met al, een avond om alvast in je agenda te noteren. met optimaal resultaat Tel. (0187) 483477 Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te wor den, maar om te dienen en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen. (Markus 10:45) De Heere Jezus Christus spreekt hier een wonderlijk woord. Het moet wel als een bliksemstraal ingeslagen zijn bij die dis cipelen, die zich druk maken over de vraag, wie van hen toch wel de meeste is. Ze proberen elkaar te verdringen om toch maar de eerste te zijn. Verwonder u maar niet, want daarin zien we precies wat er leeft in ons eigen hart. Gaat het niet altijd om de macht in deze wereld? De ene machtsgreep volgt op de andere, in het klein en in het groot. Altijd maar weer om ten koste van een ander vooruit te komen. En wij... wij strijden mee, ieder op de plaats waar we staan. We zijn nu eenmaal niet graag de laatste, daar voelen we ons veel te goed voor. Stel je voor, die ander meer dan ik? Ja maar dat neem ik niet. Nee natuurlijk niet, want het zit ons in het bloed om in het leven altijd maar weer hogerop te willen, maatschappelijk en geestelijk. Maar de Wet van Gods Koninkrijk is precies andersom. Wie van u de eerste zal willen worden, die zal aller dienst knecht zijn. Dat is slaaf zijn van allen, niemand onder ons hebben. Dat gaat, zeg nu zelf, toch in tegen alle begeerte van ons hart. Wij willen vrij zijn en niemand boven ons hebben. Dat is het kenmerk van de zonde. Adam wilde geen knecht zijn, maar zelf heer sen. Daarom is dat woord van de Heere Jezus Christus ook de doodsteek voor de hoogmoed van ons hart. De Heere raakt hier de zenuw van ons leven, zoals het is. Daarom begint de tekst ook met: want... Zo alleen kan het. Hier ligt de grond voor het nieuwe leven. Dat leren we door Zijn Woord en Geest. Daar ontdekt Hij ons aan onze nood. Daar gaan we zien, dat wij dood zijn in zonden en misdaden. Maar daar leren we ook: zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzel- ve, neme zijn kruis op en volge Mij. Wie door genade achter Hem aan leert komen, die zal en mag Hem ontmoeten als de Dienende Koning. Zo ging Hij Zijn weg naar het kruis. Ik zei u al: een wonderlijk woord. Immers alle woorden tekenen Hem in Zijn heer lijkheid. De Zoon des mensen, dat wijst op Zijn heerschappij. Zijn eer. Alle volken en natiën en tongen zullen Hem eren. Van Hem heeft men gezongen: Eenmaal zal alle knie voor Hem zich buigen. Maar Zijn weg naar de heerlijkheid is een weg van vernedering. Hij is geko men om te dienen. Hij gaat de weg naar het kruis, om daar Zijn bloed te storten. Onbegrijpelijk wonder. De apostel kan er niet over uit: Hij heeft Zichzelf vernietigd de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende en is de mensen gelijk geworden. Zijn heerlijkheid ligt niet in aardse pracht en praal. Hij gaat Zijn weg in eenzaamheid en vernedering. Hij treedt de pers alleen. Hij is niet gekomen om gediend te wor den. Wat een ontnuchtering voor ons. Wij denken dat het van ons werk afhangt, wij willen iets aanbrengen en toebrengen om Hem van dienst te zijn. Wij denken met ons eigen werk nog wat te kunnen ver dienen. Maar Hij zegt tegen al degenen die met volle handen daar staan: daartoe ben Ik niet gekomen. Ik ben gekomen om te dienen. De discipelen verstonden het niet en wij verstaan het van nature ook niet. Want door Hem gediend worden, dat is leren leven van genade en genade alleen. Als een arme verloren zondaar leven van Zijn verdienste. Dat maakt klein voor God, dat brengt ons nu op de laagste en laatste plaats. Zo wordt Hij verheerlijkt. De ben gekomen om te dienen. Daarmee is Zijn leven getekend. Hij diende Vader als de Knecht des Heeren. Het was Zijn lust om de wil van de Vader te doen. Tot in de diepste aanvechting en strijd, bad Hij: Niet Mijn wil, maar Uw wil ge schiedde. Hij vervult de Raad van God. Hij geeft in alles Zijn Vader de eer. Hij geeft Zichzelf volkomen. Zo dient Hij de Vader en zo dient Hij ook zondaren. Hij komt hen tegemoet, die een middel zoe ken om de welverdiende straf te ontgaan en weer tot genade aangenomen te wor den. Tegen hen zegt Hij: kan ik u mis schien dienen? Hij ontdekt uw nood en spreekt u aan in uw strijd om altijd maar weer uzelf te handhaven. Hij zoekt de verslagenen op en Hij zegt: Ik ben geko men om te dienen. Hij gaat rond om armen in zichzelf te vervullen met Zijn rijkdom. Heeft u Zijn liefde al ontdekt? Heeft u Hem nodig gekregen? Zegt u misschien: ik ben van Hem niet gediend! Ik zoek mijn eigen weg wel door het le ven. Ja zo zijn we, totdat... totdat we alleen maar armoe overhouden en niets hebben om onze schuld te betalen. Wat een wonder dan, als Hij het woord tot ons richt en ons in onze nood opzoekt en wil uithelpen. Gekomen om te dienen, zo gaat Hij Zijn weg naar het kruis. Dienend, worden blinden ziende, kreupelen wandelen en een oppertollenaar vindt in Hem nieuw leven. Hij maakt gebondenen vrij. Hij neemt hun nood en schuld en verdriet op Zich. Hij dient als de minste onder de mensen. Bij Hem vinden armen en ver slagenen een uitweg. Leerde u Hem zo al kennen? Zeker dat gaat door de dood heen, want wie wil nu leven van de bedeling? Wij hebben niet graag een ander nodig en we geven het nooit uit handen en daarom tobben we voort om maar groot te worden, totdat we door de Heilige Geest geleerd, uitgewerkt raken en we het leren zien met ogen van het geloof: alleen Zijn genade redt, want Hij kwam om te dienen. Dan leren we Zijn grootheid aanbidden en de grootheid van de Vader, die Hem hiertoe gezonden heeft. Dan gaan we wellicht schuchter en beschroomd Hem volgen op Zijn weg met de liefde van het hart. Om tot onze verwondering steeds meer te leren van Zijn dienende liefde. Is Hij uw Koning al geworden? Bent u zo al door Hem bediend? Zoekt u uit komst? Hij wil Zichzelf geven, (daarover een volgende keer). Nu nog dit: Een ieder die oprecht tot Hem vlucht met de nood van zijn of haar hart, die zal het ervaren: Zijn bloed rei nigt van alle zonden. H. DIRKSLAND - Op veel plaatsen in Nederland gebeurt het al... dit jaar ook in Dirksland. Voor de allereerste keer organiseert mu ziekvereniging 'Amicitia' een Kerst Sing-in. Wat houdt dit precies in? Een Sing-In is GEEN concert waarbij een vereniging zingt en het publiek luistert, maar alle mensen in de zaal zingen mee. Of u kunt zingen (of juist niet), of u (je) 80 bent of 8; man, vrouw of kind, werke lijk iedereen kan meedoen. We hopen dat er natuurlijk niet alleen mensen uit Dirksland meezingen, maar ook uit andere gemeenten en leden van zusterverenigingen die 20 december vrij hebben. We gaan met een groep mensen (zoveel mogelijk) kerstliederen zingen. We wil len hiervoor een programma maken met voor elk wat wils. Zo zullen we natuur lijk de traditionele kerstliederen uitvoe ren, maar is er ook plaats voor beroemde kersdiederen uit het buitenland. Om met z'n allen een mooi concert te kunnen geven, zullen we moeten oefe nen. Hiervoor hebben we de gelegenheid op maandag 16 december en woensdag 18 december. U kunt komen zingen op maandag of woensdag (of beide dagen). Het concert zelf zal uitgevoerd worden op vrijdag 20 december 1996, om 19.30 uur in verenigingsgebouw de Schakel in Dirksland. Om een zaal te kunnen reserveren om te oefenen, willen we wel graag weten wie er komen zingen op onze Kerst Sing-In. In de concertserie 1996 zal Klaas Jan Mulder op zaterdag 19 oktober a.s. te 20.15 uur een orgelconcert verzorgen op het Garrelsorgel van de Groote- of Nieuwe Kerk te Maassluis. Het programma van Klaas Jan Mulder luidt als volgt: 1. Inleidend KoraalspelK. J. Mulder 2. Dorische Toccata en Fuga...J. S. Bach 3. Basso OstinatoG. F. Handel (uit Orgelconcert no. 10) 4. Fantasie no. IllC. Saint-Saëns (Op. 157) 5. ScherzoC. M. Widor (uit Symphonie no. VI) PAUZE 6. PnèreJ. Jongen 7. ToccataH. Andriessen 8. KoraalfinaleK. J. Mulder Plaatsbewijzen zijn verkrijgbaar op de concertavond in de kerk, die vanaf 19.30 uur open is. Toegang 9,00. Kinderen tot 12 jaar en houders van een CJP en PAS-65 7,00. U kunt zich hiervoor aanmelden bij de volgende personen: M. Zoon tel. 603430 J.Nieuwland tel. 601163 S. Melissant tel. 669632 We verzoeken iedereen die mee wil zin gen, dit even te melden voor 1 november 1996. We hopen dat heel veel mensen met ons mee willen zingen. Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Demonstratie schietvereniging Naar aanleiding van de folder, door de schietvereniging Flakkee verspreid op de eilanden Goeree-Overflakkee en Voome Putten, met betrekking tot de door die schietvereniging georganiseerde open dagen werd door de afdeling Bijzondere Wetten van de Regiopolitie Rotterdam- Rijnmond, district de Eilanden, actie on dernomen. De aanleiding hiervoor was dat in de tekst van de folder werd ge meld dat er gebruik gemaakt zou worden van zogenaamde lichtspoormunitie. Sinds enige tijd is deze munitie echter voor het gebruik binnen de schietsport verboden. Na overleg met het bestuur van de ver eniging is gebleken dat men hiervan niet op de hoogte was. Na kennisneming van het verbod deelde een woordvoerder van het bestuur mee dat men zich aan alle wettelijke bepalingen met betrekking tot de schietsport wil houden. Lichtspoor munitie zal dan ook niet gebruikt worden bij de demonstraties. Het onderdeel, parcoursschieten zoals dat door het Top-Gun Team beoefend wordt, is overigens een toegestane disci pline binnen de schietsport en wordt door een vrij beperkt aantal mensen be oefend. Henny Scholten DORP IN HET OUDE^ND, -74- Hij heeft geen flauw idee wat Geert be zielt, noch weet hij dat de woedende man zojuist uit de stad terugkomt en een on gemakkelijke, moeilijke nacht achter de rug heeft met een paar zware ondervra gingen. Want ook gedurende de nacht heeft Jan sen hem niet veel rust gegund. Tot drie keer toe werd Geert van zijn harde brits gelicht en voor een verhoor bij de opper gebracht. En altijd maar weer zeuren over Hermannus Veenstra en dat terwijl die kerel al bijna een halfjaar dood is. „Smerigen lafbek dat ie bent", schreeuwt Geert hem na. Gerrit draait zich ineens om, zet de teil neer en loopt terug naar het hekje. „Wat zee ie daar?" vraagt hij, terwijl hij zichzelf in bedwang probeert te houden. Holdt oen gemak, denkt hij bij zichzelf. Hold oe kalm. Geert heeft vermoedelijk een paar borrels op. Hie is neet zoas hie normaal is. „De zee dat ie 'n lafbek was", tart Geert hem, ter wijl hij er zeker van is dat Gerrit zal blijven staan en zich dan ineens zal omkeren. „Zo, zee ie dat?" klinkt het dreigend, en voordat Geert ergens op verdacht is, en voordat Gerrit zijn verstand weer bij elkaar heeft, is het al gebeurd. Zijn vuist raakt Geert precies op de kaak en de ongelukkige deinst terug. Verbijsterd kijkt hij op en de schrik in zijn ogen brengt de ander weer tot zijn zinnen. Meteen draait Gerrit zich om en vlucht weg, terug naar de veilige beschutting van zijn eigen keuken. De vrouwen, die het gezien hebben, gillen van schrik en met hun tweeën sjorren ze Geert naar binnen. „Dat heb ie er nou van", zegt Minke boos, terwijl ze hem zo goed en zo kwaad als het gaat de kaak bet met azijn. „De vond dit heel art", doet moeder Merije er een schepje bovenop. „Ik neem dit ook hoogst sir- jeus". Niemand denkt eraan dat deze woorden re gelrecht uit de mond van Frans Sandberg lijken te komen. Die praat ook altijd zo deftig. En zo heeft Zandwierde die dag, eind april, zoveel te roddelen, dat de mensen er bijna een uur later om naar bed gaan. Een sensationele dag vandaag. Drie in de bak, Stientje Kromnagel gaat trouwen met de stuurse molenaar uit Noord-Overijssel, Geert van Boksejan schijnt een beste optater te hebben gehad van Gerrit Silvius. Foei, foei, wat een gebeurtenissen. Zo iets ge schiedt maar eens in de zoveel tijd en het dorp kletst en leeft voor de volle honderd procent mee. De volgende dag gaat Geert van Boksejan weer naar zijn werk. Hij stapt over de heide en gaat even bij Heringa aan. Hij legt uit dat hij de vorige dag niet kon komen in verband met zijn arrestatie. Heringa leest de jeugdige branieschopper even hard de les. „Ik hold neet van die grappen, Geert Mulders", zegt de boze boer. „Ie bent 'n getrouwde kerel, dus ie heurt neet meer met 'n dronken kop midden in de nacht naar de stad te trekken, heb ie dat ver staan? Nog minder heb ie wat te vechten met Ger rit Silvius. Die dag, die ie kwiet bent, krieg ie neet uutbetaald. Ie moet het maar eens leren, lummel dat ie bent". En ziet. Geert van Boksejan, die voor niemand bang is, die de rieksen uutlacht, diezelfde Geert van Boksejan steet nou as 'n kleine jongen veur de kwade Heringa. „En nou an oen wark en rap en ans kan ik oe neet meer gebruken". Geert schiet haastig de deel over en verdwijnt schielijk. Heringa kijkt hem na. En hij keert zich naar zijn vrouw. ,JIet is toch wat. Het bent getrouwde ke rels en verstaand hebt ze neet". „Ie ook neet", zegt Aaltje boos. „Ie zegt hetzelfde tegen Geert as ik 'n paar weken geleden tegen oe heb gezegd, toen ie Gerrit Sillevius zo vortstuurde. Dat leek nargens op". „Daar wil ik neet meer over praten", zegt Heringa met de trotse kop hem eigen. „Maar ikke wel. Gisteravond heb ik effen met Mina gesproken van Hendrikus Kromnagel. As ik oe was, ging ik mien verontschuldigingens maar eens maken bie Gerrit. Ie met oen doldriftigen kop. Ik heb oe vaker gezegd dat het oen angele- genhedens neet bent". ,JHet tegendeel is ook neet bewezen", zegt Heringa kortaf. Aaltje zwijgt en knijpt de lippen op elkaar. De ge schiedenis met Gerrit heeft haar nooit lekker geze ten. Die heeft niemand in het dorp lekker gezeten. Niemand, maar iedereen heeft zich ermee be moeid, ook Aaltje. Na een paar vruchteloze pogin gen om Gerrit aan het praten te krijgen, heeft ze het hoofd in de schoot gelegd en heeft gelaten toe gezien hoe de anderen de jongen het leven zuur maakten. Maar het was ook vreemd, dat valt niet te ontken nen. Gerrit, die Annegien op late, donkere avon den ontving, alleen. Dat was niet goed. Maar die vreemde Hendrikus Kromnagel en zijn zoon, die Klaas, die zo overtuigd zijn dat het alle maal volkomen onschuldig is geweest. Gisteravond heeft Aaltje bij dat grote gezin van Hendrikus Kromnagel gezeten achter een schamel bakje troost en ze heeft gezien hoe daar de blijd schap heerste. Hoe gelukkig Stientje was en hoe blij Annegien. Hoe tevreden Hendrikus bij zijn verroeste kacheltje zat, dat niet meer brandt en hoe verheugd hij heeft gezegd: „Alles kump in orde, vrouwe Aaltje, dat kun ie hier zien. Op de wonder lijkste menieren. Nee, wie kunt neet bliede genog wezen". Volgende week zal Stientje al aantekenen met Bertus Kleinjan. Ja ja, dat zit wel goed. Alles kump in orde. Welja, dat moest ik ook maar geleu- ven, denkt Aaltje. Haar blikken glijden over haar schoondochter Janneke, die daar zit. Het kind ziet er zo slecht uut. Aaltje heeft al gedacht dat ze in verwachting is, maar het blijkt niet zo te zijn. Jan neke gaat gebukt onder de vreemde geruchten, die over haar broer de ronde doen. En ineens bedenkt Aaltje iets. Het kan haar niets meer schelen, ze mogen allemaal denken wat ze willen, maar Janneke en Gerrit zullen de oude ver houding hersteDen. Alsof zij neet gezien heeft dat Janneke met de dag stiller werd. En veural as Bram bezig was met sien vernietigende oordelen. Foei, dat moet veurbie wezen, belooft Aaltje. As Hendrikus ervan overtuugd is dat het weer goed komt, dan zal Aaltje van beur kant zorgen dat het ook weer goed wordt met Gerrits zuster. „Wicht", zegt ze hartelijk tegen Janneke. „Wie gaat er vandaag eens tussenuut". Janneke glimlacht m. „Das goed, moe", zegt ze gelaten. „Het wark blieft wel liggen", zegt Aaltje, en ze schenkt een kom koffie in voor haar schoondoch ter en weet, dat het goed is wat ze voorheeft. Treeske komt de kamer in, Treeske, in haar rusti ge, beheerste manier van doen en laten, die ze de laatste tijd heeft verworven. Ze ziet nog iets bleek en ze is te mager nog, maar haar ogen glanzen in het witte gezicht. Treeske is verloofd, zoals ze het deftig zegt. Treeske heeft het angepapt met den dokter, zoals het dorp zegt. (wordt vervolgd) Waarnemer DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187)482784 van besouw, Bonapartes, Vernerk, Louis de Poorter, Tretford, Cotton Club, etc. binnenhuisadviseurs havenpark 28 zierikzee 0111 413727 NVM A.S. ■i' '-,>;■:;**'. ,-t>

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 7