EIIIVtlDEtl-tllEUWS WÊm^^?.^' Overdenking Jeugdschaken in Ouddorp uit de Heilige Schrift :kijkvenster HET flakkee verhuizingen b.v. Merkdealers in Nederland beginnen gezamenlijke imago-campagne P.V. De Luchtbode VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996 No. 6537 Blik op kerk en samenleving ij - Het Koningschap in discussie - Welke invloed? Hare Majesteit is in het nieuws, de laat ste weken. Nu zal zij daar, naar alle waarschijnlijkheid niet van wakker lig gen, maar toch... Het is allemaal begon nen met de overplaatsing van de Zuid- Afrikaanse gezant, die gescheiden is van zijn vrouw en nu samenwoont, en naar verluidt wilde de Koningin bij haar be zoek aan Zuid-Afrika niet met hem wor den geconfronteerd. Zij heeft het huwe lijk zo hoog staan dat zij andere samen levingsvormen niet erkent, maar zij mag dat natuurlijk ook weer niet hardop zeg gen. Intussen komt dan de geruchtenmachine op gang. Minister Van Mierlo zou het ook hebben ondervonden dat de Konin gin hem niet wilde ontmoeten in gezel schap van zijn partner. En andere minis ters zou zij onder vier ogen om andere zaken de mantel hebben uitgeveegd. En vorige week wist de Frankfurter Allge- meine, een blad dat in Duitsland toon aangevend is, te melden dat de weigering om subsidie te geven aan een toneelstuk over Emily Bremers als de vriendin van Willem Alexander, van de Koningin hoogst-persoonlijk is. Veel meer is er natuuriijk niet nodig om de discussie over de bevoegdheden van het staatshoofd nieuw leven in te blazen. Meteen werd de vraag opgeworpen of het wel zo nodig is dat de Troonrede op Prinsjesdag door de Koningin wordt ge lezen. Er is immers toch geen letter van haarzelf bij? De monarchie staat in Nederiand nog al tijd vrij hoog genoteerd. En Koningin Beatrix geniet, zelfs bij hen die de voor keur zouden geven aan een republiekein- se staatsvorm, een grote populariteit. Maar wanneer de anti-monarchisten den ken Hare Majesteit te kunnen betrappen op inmenging in aangelegenheden die haar niet aangaan, dan wordt het koning schap toch discutabel gesteld. In het gunstigste geval wil men de Koningin nog handhaven, maar dan alleen om linten door te knippen en op 30 april het middelpunt te zijn van festi viteiten. Onze Grondwet heeft als vuistregel: „De koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk". Maar over de prakti sche uitleg daarvan lopen de meningen nogal uiteen. Heeft Mare Majesteit in vloed op het regeerbeleid en zo ja, hoe groot is die invloed? Dat was, tijdens de regering van Juliana 'het geheim van Soestdijk' en thans is het 'het geheim van Huis ten Bosch'. Het schijnt dat (nu) Prinses Juliana van haar rechten weinig gebruik heeft gemaakt, maar het kan voor ieder duide lijk zijn dat Koningin Beatrix haar ambt ruimer opvat dan alleen decoratief. Maar zij die dat weten kunnen moeten erover zwijgen. Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. viaanou uNKi in inou? Wij maakten een reis door Indonesië, maar één ding begrijpen wij niet: vanaf het moment dat Jan Pieterszoon Coen Batavia stichtte in 1619 tot de bezetting door Japan in 1942, kregen Nederlan ders de tijd om het verkeer te organise ren en te regelen. Waarom houdt daar dan iedereen links? Antwoord: Na het uitbreken van de Franse revolutie (1789) kwam Pichegru met zijn leger naar Nederland (1795) en hielp daar de Bataafse Republiek uitroe pen. Engeland 'ontfermde' zich toen over de Nederlandse koloniën en stelde Sir Thomas Stamford Raffles aan als lui tenant-gouverneur van Java en Onder- horigheden. Hij bracht vele hervormin gen tot stand bij justitie en politie, en gaf het binnenlands bestuur in handen van residenten. Hij regelde het opkomend verkeer door het, als in Engeland, links te laten houden. Hij is ook de stichter van de vrijhaven Singapore (1819). In 1824 keerde Raffles terug naar Londen en konden de Nederlanders de macht weer overnemen en van de vele hervor mingen in Ned.-Indië profiteren. lODfUM or SEjaoiriE? Hoe lang is jodium voor wondjes te ge bruiken? Antwoord: Jodiumtinctuur is slechts an derhalve maand houdbaar. U kunt voor het desinfecteren van kleine wondjes beter Betadine in huis nemen, maar ook dat moet u een paar maal per jaar ver vangen. iimm Ik heet Illand, maar kan er niet achterko men wat dat betekent. Antwoord: Dat is een Friese naam, maar de geleerden zijn het niet eens over de betekenis. De één zegt dat het afgeleid is van eland, de ander houdt het op een sa menstelling van adel en land. BUO VOOn HONOEN Wat kost een abonnement op 'De Hon denwereld' Antwoord: 72,50 per jaar, maar als u zich in september abonneert 38,- inclusief de Kynologische agenda voor komend seizoen. Het adres is: Postbus 8, 5720 AA Asten, tel. (0493) 691345. lamellen 't lange uus Dam- en Schaakvereniging 'Ontspan ning' te Ouddorp geeft al vier jaar schaaklessen voor de jeugd. Ook dit jaar zal de vereniging weer jeugdschaakles- sen gaan verzorgen. De lessen worden afgesloten met een examen waarbij een officieel diploma van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) be haald kan worden. Naast de schaakles sen zullen de jeugdigen tegen elkaar schaken om zodoende de geleerde theo rie in praktijk te brengen. Leerlingen vanaf groep 7 van de basis school, maar natuurlijk ook de ouderen, die zich de kunst van het schaken mees ter willen maken zijn van harte welkom. Ook de leerlingen van vorig jaar zijn na tuurlijk weer van harte welkom voor de vervolglessen en -diploma's. De lessen worden elke maandag van 18.45 tot 19.45 uur gegeven in het achterzaaltje van 'De Bonte Koe' aan de Broekweg 5. Op maandag 23 september a.s. zullen de lessen gaan beginnen. Het lesgeld inclusief het lesmateriaal zal ook dit jaar weer 30,- per jaar bedragen. Geïnteresseerdenn kunnen zich opgeven bij Willem-Jan Tanis, tel. (0187) 49 1617 of kunnen gelijk langskomen op maandag 23 september a.s. OE KttTEH Wat is nu eigenlijk precies die kater na alcoholgebruik? Antwoord: Dit gevoel van onwel zijn, met soms misselijkheid en/of duizelig heid en vaak hoofdpijn, wordt veroor zaakt doordat (te) veel alcohol kort na elkaar de lever passeert en deze tijdelijk onwerkzaam maakt. De lever kan dan tij delijk geen afvalstoffen of vergiften meer onschadelijk maken. De lever is immers ons belangrijkste orgaan om voor het lichaam schadelijke stoffen te onderscheppen en de werking daarvan te verzwakken of zonodig uit te schakelen. Lastpakken "Draagt elkanders lasten, en ver vult alzo de wet van Christus." (Galaten 6:2) LASTEN Wat zijn sommige mensen toch lastig! Ze doen wat God verboden heeft. Daarmee doen ze de Heere verdriet. Maar wij hebben er ook veel last van. We komen ze overal tegen: op een ver gadering, op een club, op een verkoping. Ja, ze kunnen zelfs tegelijk met ons in de kerk dezelfde psalmen zingen. Die zon den van andere mensen worden hier "las ten" genoemd. We kunnen ze als ondraaglijk ervaren. Deze tekst wordt vaak anders uitgelegd. Alsof de apostel bedoelt dat we mensen die ziek, arm of gebrekkig zijn, moeten helpen. Natuurlijk moeten we naar zulke mensen in nood omzien. Maar daarover heeft hij het niet in deze tekst. Er staat in vers 1: "Broeders, indien ook een mens overvallen ware door enige misdaad, brengt de zodanige terecht met de geest der zachtmoedigheid." Dus het gaat over zonden van andere gemeenteleden. ONVERDRAAGZAAM Wat zegt de apostel ervan? "Draagt elkanders lasten". Hij zegt dat kritisch, tegenover het veroordelen van elkaar (verg. Galaten 5: 15, 26). De gemeenten in Galatië zijn in die tijd strenge gemeenten. Maar blijkbaar gaat het er niet goed. Als er in die gemeenten iemand van de rechte weg afdwaalt-, wordt hij naar beneden gedrukt. Dan zijn er bijtende verwijten. Ze dragen dus elkanders lasten niet. Onverdraagzaam heid! Maar als we de zonden van elkaar niet dragen, kennen we ons eigen boze hart nog niet. In vers 1 lezen we: ziende op uzelf, opdat ook gij niet verzocht wordt." En in vers 3: "Want zo iemand meent iets te zijn, daar hij niets is, die bedriegt zichzelf in zijn gemoed." Als we onverdraagzaam zijn - heel sub tiel natuurlijk, maar toch - als we fijntjes een ander laten vallen om zijn zonden, dan steken wij er zelf zo mooi bij af. We duwen een ander naar beneden om zelf hoger te staan. Maar laten we onszelf eens vergelijken met Gods wet. Zien we nog die grote balk in onze ogen niet? (verg. Mattheüs 7: 3). Wij geven zo hoog op van de wet. Laten we ons eigen leven er eens mee meten. Eens zullen wij voor de rechter stoel van de Heere staan. Dan zal de Heere ons leven oordelen. Als Paulus schrijft: "Een ieder zal zijn eigen pak dragen", zie ik in gedachten de christen voor me, zoals Bunyan die beschrijft in zijn boek "Eens christens reize naar de eeuwigheid". Christen loopt gebogen onder het pak van zijn zonden. En juist omdat we zelf ook een pak met zonden te verantwoorden heb ben, zullen we onszelf niet verheffen boven anderen, maar eikaars lasten dra gen. VERDRAGEN Maar wat betekent "Draagt elkanders lasten" concreet? "Dragen" begint met "verdragen". Laat de last van de zonden van een medechristen op u drukken. Dat is heel moeilijk. Want het is in- derdaad zonde wat hij doet. Maar de apostel vraagt: Lijd mee in het feit dat uw naaste zo van de weg van de Heere is afge dwaald. In het dragen zit zo wat eerder bij de vrucht van de Geest (Galaten 5: 22) "lankmoedigheid" is genoemd. Omdat de Heere zo lankmoedig voor ons is, zullen wij ook lange tijd de lasten van elkaar verdragen. TERECHTBRENGEN Toch is "dragen" meer dan alleen "ver dragen". Een dwalende broeder of zuster moet ook terechtgebraclit worden. In vers 1 staat: "Broeders, indien ook een mens overvallen ware door enige mis daad, brengt de zodanige terecht met de geest der zachtmoedigheid". We mogen de overtredingen niet laten zitten. We mogen de zonden van anderen ook niet goedpraten. De schuld wegmoffelen is geen blijk van liefde. Want zonde is zonde. En het is schadelijk voor die dwa lende broeder. Het is ook gevaarlijk voor de hele gemeente. Want als de zonde in de gemeente blijft zitten, is het een zieke plek. In de goede zin van het woord zul len we elkaar de waarheid zeggen. Want het moet in orde komen. Het moet geheeld worden. Het ongelijk moet weer gelijk gemaakt worden. Want de gemeente is het lichaam van Christus. Als in een lichaam een lid uit de kom geschoten is, dan kan het niet meer bewegen en het hindert het gehele lichaam. Het moet weer in de kom gezet worden en geheeld worden. DE GEEST DER ZACHTMOEDIGHEID Laten we dichtbij die lastige medechris tenen gaan lopen. Dat noemt de apostel de geest der zachtmoedigheid. We kun nen de last van een ander alleen meedra gen als we naast hem gaan lopen. Die zonde moet immers weggedragen wor den. Er moet iets gebeuren met de schuld van een mens. Het mag niet blijven druk ken. Daarom moeten we het samen bren gen bij Christus. "Draagt elkanders las ten" betekent: laten we samen eikaars zonden bij de Heere brengen en ze er dan ook laten. Want Hij draagt ze weg. Hij neemt ze van ons. Hij vergeeft ons onze zonden. "Ik beleed na ernstig overleg mijn boze daan. Gij naamt die gunstig weg" (psalm 32). DE MAN VAN SMARTEN De zie niet alleen christen gebogen gaan. Ik zie als het ware de Heere Jezus gaan op de lijdensweg naar het kruis. Hij droeg onze lasten. Hij torste het gewicht van onze zonden naar de plaats van het oordeel. Jesaja moest daarover zeggen: "Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen en onze smarten heeft Hij gedragen." Het is nodig dat wij belijden dat dat voor ons nodig was. Het is nodig te weten dat wij door Gods wet veroordeeld zijn. Voor de Heere is de zonde zo ernstig, dat Hij toornig is. Maar het is ook nodig te weten dat Christus voor ons stierf. Paulus vraagt ons hier om achter Hem te komen, die onze schuld weg droeg. Want dat maakt ons mild en klein en nederig. Dan hebben wij geen zin meer om met de ongerechtigheid van een ander bezig te zijn. Wat is het een zegen voor onszelf en voor de gemeente, als de zonde verzoend is en als de lasten weggenomen zijn. Wat een voorrecht als het goed is, als er vrede is met de Heere. Een mens kan toch niet leven en sterven met dat pak van de zonde op zijn rug? Het is een wonder als dat pak bij het kruis van Christus wegrolt en verdwijnt in het open graf (verg. opnieuw het boek van Bunyan). Wat een blijdschap, als een mens gerei nigd en gered voor het oog van de Vader mag staan. Dan zal er een krachtig getuigenis uit gaan van de gemeente van de Heere. Want men zal opmerken dat er liefde woont. Dirksland Ds. J. het Lam. Maar uitschakeling van dit onmisbare orgaan heeft ernstige gevolgen zoals onderbrekening bij de vorming van bloedeiwitten, de produktie van gal, op slag van ijzer, bewaring van de tot glu cose afgebroken koolhydraten als glyco geen enz., omzetting van de aangevoerde aminozuren (de verteringsproducten van diverse eiwitten) in andere en de verwer king ervan, de vorming van glycogeen (reserve koolhydraat) voor het verrichten van spierarbeid en - niet te vergeten - de produktie van warmte om ons lichaam op de juiste temperatuur te houden. Als de lever een aantal van die noodzakelijke werkzaamheden staakt, ook al is dat maar enkele uren, openbare de gevolgen zich eerst door de zg. 'kater' en later door andere leverstoomissen en ernstiger ziekten. Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. Op 17 september 1996 jl. startte de RAI afdeling auto's en de Nederlandse Dealer Associatie, een afdeling van de BOVAG, een grote landelijke campagne om het imago van de merkdealer te versterken. De campagne wordt gevoerd namens alle merkdealers en hun importeurs in Neder land en heeft tot doel de sterke punten van het dealerbedrijf te benadrukken: sterke merkengarantie, goed geschoold personeel, originele onderdelen en dat allemaal tegen een 'faire' prijs. Met sfeervolle advertenties wordt de consu ment duidelijk gemaakt dat de auto bij de eigen merkdealer in vertrouwde han den is. Volgens de RAI afdeling auto's en de NDA is de campagne nodig om de voor keur van de consument voor de merk dealer te bevestigen. „We besteden veel geld aan campagnes van de automerken afzonderlijk: het is goed dat ook de capa citeiten van het dealerbedrijf, dat auto's verkoopt en professioneel onderhoudt, onder de aandacht worden gebracht", aldus de initiatiefnemers. HERKINGEN Uitslag van de wedvlucht Peronne d.d. 14 september 1996. In concours 160 duiven, afstand 214 km. Tijd eerste duif is 14.13 uur en haalde een snel heid van 1030 meter per minuut. C. Logmans 1,5, 18, 31; J. den Boer 2, 11, 13, 14, 15, 23, 25, 26, 29, 30, 32; M. Huizer 3, 4, 6, 7, 19, 24; A. Riedijk 8, 10, 22; A. J. A. Volaart 9; A. het Jonk 12, 17, 21; A. Molenaar en Zn. 16, 20, 27,28. Adverteren in Eilanden Nieuws betekent dat uw advertentie ool< buiten de bebouwde l<om wordt gelezen. De service in de werkplaatsen is op het kwaliteitsniveau van het merk zelf. Daar wil de campagne de mensen van overmi- gen. De trouw aan de dealers ook voor accu's, banden, uitlaten en schokdem pers moet worden versterkt. De campagne verschijnt op 24 september 1996 in alle belangrijke regionale dag bladen. Met de campagne is meer dan 2 miljoen gulden gemoeid. DORP IN HET OUDEJJVND^ -OS- Hi] zwijgt ineens en keert zich af. Nie mand hoeft te weten wat hij de laatste tijd heeft doorgemaakt, uitgestotene te worden in dit dorp is geen prettige bele venis. De enige die hem niet heeft ver stoten is de molenaar, maar alle anderen zijn vreemden geworden. Driek Mun sters, zijn grote vriend, kent hem niet meer. Freek de veldwachter marcheert hem met de neus in de wind voorbij. Frits van Kleinsmans zegt: „Ie hebt nog wat goed te maken, Gerrit Sil- levius. En dan praten wie weer verder". Moeder Belt mijdt zijn deur. Minke en Geert ziet hij niet meer. Heringa heeft hem ontslag gegeven. Bram kent hem niet meer, Janneke, zijn zuster, zwijgt hem dood. Wat heeft dit volk wat goed te maken als de waar heid eindelijk voor de dag komt. Maar komt hij ooit voor de dag? Hendrikus zit daar maar als een geslagen hond. Hij weet het niet meer. Klaas, zijn zoon, heeft het al tijd voor Annegien opgenomen. Bertus de mole naar gelooft Gerrit Sillevius. Maar de rest van het dorp... De oude man staat op en loopt moeizaam op de jonge kerel toe, die tegenover hem zit. „Gerrit, jong, ik wil oe iets vragen. Trouwt met mien dochter, ik bid er oe um". Bertus leunt voorover. Hij is geraakt door deze re gelrechte vraag en als Gerrit nou maar iets van een hart heeft, zal hij dat verzoek niet weerstaan. Maar de man schudt het hoofd. „Ik kan het neet, Hendrikus. Ik zol heur doodongelukkig maken". Hij blikt op en ziet de oude man aan. „Dacht ie dat neet?" „Nee jongen, dat dacht ik neet. Weet ie waarum? Umdat oen vader net zo dacht toen hie oen moeder trouwde. En is oen moeder ongelukkig gewor den?" „Mien vader was mien vader, ik ben een aander". „Zien zeun, ja, ie liekt op oen vader, Gerrit. Ik wete dat as ie er de schouders onder zet, mien dochter neet ongelukkig zal worden met oe... as ie er de schouders onder wilt zetten", voegt hij er na drukkelijk aan toe. „Wat wil Annegien zelf?" wil Bertus ineens nuchter weten. Hendrikus glimlacht. „De geleuve dat wie ons daar neet veul zorgen over hoeft te maken. Mien doch ter kan veul vergeven, heel veul". En nog weet Gerrit het niet. Nog speelt Treeske als een boze fee door zijn gedachten. Treeske Herin ga, die verder weg is dan ooit. Treeske Heringa, die slehcts in diepe minachting op hem neerkijkt. „Ik zal erover denken", zegt Gerrit ten einde raad. „Das goed", zegt Hendrikus. „Dan kom ie een dezer dagen maar eens an met oen antwoord". Hij gaat weg en Bertus volgt hem. Als de oude man de trap af wil gaan, knikt hij nog eens naar de molenaar. „Ik geleuve dat 't veur mekaar komt, Bertus. Maar nou mien oldsten nog. Het is hard um een wicht groot te brengen as ie de leeftied van een olde kerel hebt bereikt". „Er bent ergere dingen op de wereld. Kromnagel", zegt Bertus. „Veul erger". En met die woorden gaat de oude man heen, opge wekter dan hij kwam. Hij lijkt kwieker en steviger. Hij groet zijn vrienden uit het dorp en blijft een praatje staan maken met Frans Sandberg, de dood graver. „Zo Frans, druk vandage?" „Neen Hendrikus", galmt Frans. „Het is een rusti- gen tied". „Ja ja, maar het kan veraanderen, neetwaar?" Frans kijkt omhoog en zegt: „Dat ligt neet in onze haanden, Hendrikus". „Nee nee, ie hebt geliek, groot geliek, Frans. Dat ligt neet in onze haanden". „Het is een slechte tied, Hendrikus", meldt Frans, en dat verkondigt hij nu al jarenlang. Het is altijd slecht bij Frans. Als de zon schijnt, is het slecht. als het regent, is het slecht. Als het nieuwe maan is, is het slecht en als er volle maan is, is het ook slecht. „De duivel is ontbonden, Hendrikus". „O ja?" zegt Hendrikus, en spiedt om zich heen alsof hij elk ogenblik de duivel zal zien verschij nen. „De hemelse machten strijden met de duivelse", preekt Frans. Jasses, ik wol dat ie opbolden te preken, denkt Hendrikus geërgerd, ik ben helemale neet in de stemming um daamaar te luusteren. Gelukkig voor hem komt Driek Munsters net voorbij en die blijft ook even staan voor een praat je. „Zo Hendrikus, ben ie ook eens in het dorp? De heb oe 'n paar dagen neet vernomen". „Dat zal best", gaat Hendrikus er vrolijk op in. „Bie oe krieg ik gien borrel. Vrogger, bie de olde Wiecherink, die kon nog wel eens wat missen, maar ie". Frans neemt afscheid. Zijn hoogdragende woorden klinken de twee mannen in de oren en ze lachen er eens hartelijk om.J'oei, foei, die Frans veraandert ook nooit". Ze wandelen verder en praten over alles en nog wat. „Heb ie gebeurd dat Heringa er weer een paar bunder heidelaand bie heeft gekocht?" „Ja ja, die kerel heeft de centen, die kan het doen". Men constateert het zonder jaloezie. Men gunt het Heringa, omdat hij zijn rijkdom niet voor niets heeft gekregen. „De heb gebeurd dat Treeske ook verkering heeft, met den dokter". Hendrikus blijft staan. „Zo, wat vertel ie mie nou?" Verkering met den dokter? Is den dokter sien leven zat of zo? Het was altied een aardige kerel en dan zin kriegen an Treeske". Driek beaamt het en zegt: „Ie weet hoe het geet, liefde is blind en Piet kan neet zien". Hendrikus gaat weldra zijn weg naar huis, hij is minder opgewekt dan toen hij de molen verliet. Weet Gerrit dit ook? Weet Gerrit dat hij nu Treeske verloren heeft? Dan wil Hendrikus niet dat hij Annegien neemt, ook al heeft hij erom ge smeekt. „Zeg, wat mankeert oe de leste tied toch, Hendri kus, ie bent de olde neet meer", zegt Driek met een glimlach. „Kom kom, oen Stientje kreeg 'n mooi kiend, een plezier veur oen olden dag". Hendrikus zucht. „Waar moet ik dat wicht van grootbrengen? Ons Klaas geet met 'n dag vort naar Duutslaand, misschien brengt hie een paar scha mele centen met, maar ik zie de toekoms somber in, man". Driek blijft staan. „Hendrikus toch, zo somber heb ik oe nog neet eerder gezien. Das niks veur oe. Ie ziet altied de zunnige kaante, maar nou!" „Ach, laten wie erover opbolden'. De heb net effen met Bertus zitten praten. Die Berms is 'n stroeve, maar ie kunt hem best hebben. Better as die aande- re". Ze zwijgen. Hun gedachten keren terug naar die spannende dagen van november vorig jaar. Har- men den sosjalist, van de molen gesmeten of ge vallen. Iedereen kent de ware geschiedenis, maar niemand praat er meer over. Treeske van boer He ringa wordt niet genoemd als men het heeft over Harmen den sosjalist. „Het is het lot dat de luu treft", zegt men hier. (wordt vervolgd) van: luxaflex, melchior, eet. binnenhuisadviseurs havenpark 28 zierikzee 0111 413727 K^H?KPIDE Middelharnis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VÉRHUtZHiS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tei. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624 HennySchotten

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 5