EIIIVtlDEtl-tllEUWS
WÊm^^?.^'
Overdenking
Jeugdschaken
in Ouddorp
uit de
Heilige Schrift
:kijkvenster
HET
flakkee verhuizingen b.v.
Merkdealers in Nederland
beginnen gezamenlijke
imago-campagne
P.V. De Luchtbode
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996
No. 6537
Blik op kerk
en samenleving ij
- Het Koningschap in discussie
- Welke invloed?
Hare Majesteit is in het nieuws, de laat
ste weken. Nu zal zij daar, naar alle
waarschijnlijkheid niet van wakker lig
gen, maar toch... Het is allemaal begon
nen met de overplaatsing van de Zuid-
Afrikaanse gezant, die gescheiden is van
zijn vrouw en nu samenwoont, en naar
verluidt wilde de Koningin bij haar be
zoek aan Zuid-Afrika niet met hem wor
den geconfronteerd. Zij heeft het huwe
lijk zo hoog staan dat zij andere samen
levingsvormen niet erkent, maar zij mag
dat natuurlijk ook weer niet hardop zeg
gen.
Intussen komt dan de geruchtenmachine
op gang. Minister Van Mierlo zou het
ook hebben ondervonden dat de Konin
gin hem niet wilde ontmoeten in gezel
schap van zijn partner. En andere minis
ters zou zij onder vier ogen om andere
zaken de mantel hebben uitgeveegd. En
vorige week wist de Frankfurter Allge-
meine, een blad dat in Duitsland toon
aangevend is, te melden dat de weigering
om subsidie te geven aan een toneelstuk
over Emily Bremers als de vriendin van
Willem Alexander, van de Koningin
hoogst-persoonlijk is.
Veel meer is er natuuriijk niet nodig om
de discussie over de bevoegdheden van
het staatshoofd nieuw leven in te blazen.
Meteen werd de vraag opgeworpen of
het wel zo nodig is dat de Troonrede op
Prinsjesdag door de Koningin wordt ge
lezen. Er is immers toch geen letter van
haarzelf bij?
De monarchie staat in Nederiand nog al
tijd vrij hoog genoteerd. En Koningin
Beatrix geniet, zelfs bij hen die de voor
keur zouden geven aan een republiekein-
se staatsvorm, een grote populariteit.
Maar wanneer de anti-monarchisten den
ken Hare Majesteit te kunnen betrappen
op inmenging in aangelegenheden die
haar niet aangaan, dan wordt het koning
schap toch discutabel gesteld.
In het gunstigste geval wil men de
Koningin nog handhaven, maar dan
alleen om linten door te knippen en op
30 april het middelpunt te zijn van festi
viteiten.
Onze Grondwet heeft als vuistregel: „De
koning is onschendbaar, de ministers zijn
verantwoordelijk". Maar over de prakti
sche uitleg daarvan lopen de meningen
nogal uiteen. Heeft Mare Majesteit in
vloed op het regeerbeleid en zo ja, hoe
groot is die invloed? Dat was, tijdens de
regering van Juliana 'het geheim van
Soestdijk' en thans is het 'het geheim
van Huis ten Bosch'.
Het schijnt dat (nu) Prinses Juliana van
haar rechten weinig gebruik heeft
gemaakt, maar het kan voor ieder duide
lijk zijn dat Koningin Beatrix haar ambt
ruimer opvat dan alleen decoratief. Maar
zij die dat weten kunnen moeten erover
zwijgen.
Waarnemer
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer
die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied
kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA
Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld.
De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen
enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek
worden gepubliceerd.
viaanou uNKi in inou?
Wij maakten een reis door Indonesië,
maar één ding begrijpen wij niet: vanaf
het moment dat Jan Pieterszoon Coen
Batavia stichtte in 1619 tot de bezetting
door Japan in 1942, kregen Nederlan
ders de tijd om het verkeer te organise
ren en te regelen. Waarom houdt daar
dan iedereen links?
Antwoord: Na het uitbreken van de
Franse revolutie (1789) kwam Pichegru
met zijn leger naar Nederland (1795) en
hielp daar de Bataafse Republiek uitroe
pen. Engeland 'ontfermde' zich toen
over de Nederlandse koloniën en stelde
Sir Thomas Stamford Raffles aan als lui
tenant-gouverneur van Java en Onder-
horigheden. Hij bracht vele hervormin
gen tot stand bij justitie en politie, en gaf
het binnenlands bestuur in handen van
residenten. Hij regelde het opkomend
verkeer door het, als in Engeland, links
te laten houden. Hij is ook de stichter
van de vrijhaven Singapore (1819). In
1824 keerde Raffles terug naar Londen
en konden de Nederlanders de macht
weer overnemen en van de vele hervor
mingen in Ned.-Indië profiteren.
lODfUM or SEjaoiriE?
Hoe lang is jodium voor wondjes te ge
bruiken?
Antwoord: Jodiumtinctuur is slechts an
derhalve maand houdbaar. U kunt voor
het desinfecteren van kleine wondjes
beter Betadine in huis nemen, maar ook
dat moet u een paar maal per jaar ver
vangen.
iimm
Ik heet Illand, maar kan er niet achterko
men wat dat betekent.
Antwoord: Dat is een Friese naam, maar
de geleerden zijn het niet eens over de
betekenis. De één zegt dat het afgeleid is
van eland, de ander houdt het op een sa
menstelling van adel en land.
BUO VOOn HONOEN
Wat kost een abonnement op 'De Hon
denwereld'
Antwoord: 72,50 per jaar, maar als u
zich in september abonneert 38,-
inclusief de Kynologische agenda voor
komend seizoen. Het adres is: Postbus 8,
5720 AA Asten, tel. (0493) 691345.
lamellen
't lange uus
Dam- en Schaakvereniging 'Ontspan
ning' te Ouddorp geeft al vier jaar
schaaklessen voor de jeugd. Ook dit jaar
zal de vereniging weer jeugdschaakles-
sen gaan verzorgen. De lessen worden
afgesloten met een examen waarbij een
officieel diploma van de Koninklijke
Nederlandse Schaakbond (KNSB) be
haald kan worden. Naast de schaakles
sen zullen de jeugdigen tegen elkaar
schaken om zodoende de geleerde theo
rie in praktijk te brengen.
Leerlingen vanaf groep 7 van de basis
school, maar natuurlijk ook de ouderen,
die zich de kunst van het schaken mees
ter willen maken zijn van harte welkom.
Ook de leerlingen van vorig jaar zijn na
tuurlijk weer van harte welkom voor de
vervolglessen en -diploma's.
De lessen worden elke maandag van
18.45 tot 19.45 uur gegeven in het
achterzaaltje van 'De Bonte Koe' aan de
Broekweg 5. Op maandag 23 september
a.s. zullen de lessen gaan beginnen. Het
lesgeld inclusief het lesmateriaal zal ook
dit jaar weer 30,- per jaar bedragen.
Geïnteresseerdenn kunnen zich opgeven
bij Willem-Jan Tanis, tel. (0187)
49 1617 of kunnen gelijk langskomen
op maandag 23 september a.s.
OE KttTEH
Wat is nu eigenlijk precies die kater na
alcoholgebruik?
Antwoord: Dit gevoel van onwel zijn,
met soms misselijkheid en/of duizelig
heid en vaak hoofdpijn, wordt veroor
zaakt doordat (te) veel alcohol kort na
elkaar de lever passeert en deze tijdelijk
onwerkzaam maakt. De lever kan dan tij
delijk geen afvalstoffen of vergiften
meer onschadelijk maken. De lever is
immers ons belangrijkste orgaan om
voor het lichaam schadelijke stoffen te
onderscheppen en de werking daarvan te
verzwakken of zonodig uit te schakelen.
Lastpakken
"Draagt elkanders lasten, en ver
vult alzo de wet van Christus."
(Galaten 6:2)
LASTEN
Wat zijn sommige mensen toch lastig!
Ze doen wat God verboden heeft.
Daarmee doen ze de Heere verdriet.
Maar wij hebben er ook veel last van.
We komen ze overal tegen: op een ver
gadering, op een club, op een verkoping.
Ja, ze kunnen zelfs tegelijk met ons in de
kerk dezelfde psalmen zingen. Die zon
den van andere mensen worden hier "las
ten" genoemd. We kunnen ze als
ondraaglijk ervaren.
Deze tekst wordt vaak anders uitgelegd.
Alsof de apostel bedoelt dat we mensen
die ziek, arm of gebrekkig zijn, moeten
helpen. Natuurlijk moeten we naar zulke
mensen in nood omzien. Maar daarover
heeft hij het niet in deze tekst. Er staat in
vers 1: "Broeders, indien ook een mens
overvallen ware door enige misdaad,
brengt de zodanige terecht met de geest
der zachtmoedigheid." Dus het gaat over
zonden van andere gemeenteleden.
ONVERDRAAGZAAM
Wat zegt de apostel ervan? "Draagt
elkanders lasten". Hij zegt dat kritisch,
tegenover het veroordelen van elkaar
(verg. Galaten 5: 15, 26). De gemeenten
in Galatië zijn in die tijd strenge
gemeenten. Maar blijkbaar gaat het er
niet goed. Als er in die gemeenten
iemand van de rechte weg afdwaalt-,
wordt hij naar beneden gedrukt. Dan zijn
er bijtende verwijten. Ze dragen dus
elkanders lasten niet. Onverdraagzaam
heid!
Maar als we de zonden van elkaar niet
dragen, kennen we ons eigen boze hart
nog niet. In vers 1 lezen we: ziende
op uzelf, opdat ook gij niet verzocht
wordt." En in vers 3: "Want zo iemand
meent iets te zijn, daar hij niets is, die
bedriegt zichzelf in zijn gemoed."
Als we onverdraagzaam zijn - heel sub
tiel natuurlijk, maar toch - als we fijntjes
een ander laten vallen om zijn zonden,
dan steken wij er zelf zo mooi bij af. We
duwen een ander naar beneden om zelf
hoger te staan. Maar laten we onszelf
eens vergelijken met Gods wet. Zien we
nog die grote balk in onze ogen niet?
(verg. Mattheüs 7: 3). Wij geven zo hoog
op van de wet. Laten we ons eigen leven
er eens mee meten. Eens zullen wij voor
de rechter stoel van de Heere staan. Dan
zal de Heere ons leven oordelen.
Als Paulus schrijft: "Een ieder zal zijn
eigen pak dragen", zie ik in gedachten de
christen voor me, zoals Bunyan die
beschrijft in zijn boek "Eens christens
reize naar de eeuwigheid". Christen
loopt gebogen onder het pak van zijn
zonden. En juist omdat we zelf ook een
pak met zonden te verantwoorden heb
ben, zullen we onszelf niet verheffen
boven anderen, maar eikaars lasten dra
gen.
VERDRAGEN
Maar wat betekent "Draagt elkanders
lasten" concreet? "Dragen" begint met
"verdragen". Laat de last van de zonden
van een medechristen op u drukken. Dat
is heel moeilijk. Want het is in- derdaad
zonde wat hij doet. Maar de apostel
vraagt: Lijd mee in het feit dat uw naaste
zo van de weg van de Heere is afge
dwaald. In het dragen zit zo wat eerder
bij de vrucht van de Geest (Galaten 5:
22) "lankmoedigheid" is genoemd.
Omdat de Heere zo lankmoedig voor ons
is, zullen wij ook lange tijd de lasten van
elkaar verdragen.
TERECHTBRENGEN
Toch is "dragen" meer dan alleen "ver
dragen". Een dwalende broeder of zuster
moet ook terechtgebraclit worden. In
vers 1 staat: "Broeders, indien ook een
mens overvallen ware door enige mis
daad, brengt de zodanige terecht met de
geest der zachtmoedigheid". We mogen
de overtredingen niet laten zitten. We
mogen de zonden van anderen ook niet
goedpraten. De schuld wegmoffelen is
geen blijk van liefde. Want zonde is
zonde. En het is schadelijk voor die dwa
lende broeder. Het is ook gevaarlijk voor
de hele gemeente. Want als de zonde in
de gemeente blijft zitten, is het een zieke
plek. In de goede zin van het woord zul
len we elkaar de waarheid zeggen. Want
het moet in orde komen. Het moet
geheeld worden. Het ongelijk moet weer
gelijk gemaakt worden. Want de
gemeente is het lichaam van Christus.
Als in een lichaam een lid uit de kom
geschoten is, dan kan het niet meer
bewegen en het hindert het gehele
lichaam. Het moet weer in de kom gezet
worden en geheeld worden.
DE GEEST
DER ZACHTMOEDIGHEID
Laten we dichtbij die lastige medechris
tenen gaan lopen. Dat noemt de apostel
de geest der zachtmoedigheid. We kun
nen de last van een ander alleen meedra
gen als we naast hem gaan lopen. Die
zonde moet immers weggedragen wor
den. Er moet iets gebeuren met de schuld
van een mens. Het mag niet blijven druk
ken. Daarom moeten we het samen bren
gen bij Christus. "Draagt elkanders las
ten" betekent: laten we samen eikaars
zonden bij de Heere brengen en ze er dan
ook laten. Want Hij draagt ze weg. Hij
neemt ze van ons. Hij vergeeft ons onze
zonden. "Ik beleed na ernstig overleg
mijn boze daan. Gij naamt die gunstig
weg" (psalm 32).
DE MAN VAN SMARTEN
De zie niet alleen christen gebogen gaan.
Ik zie als het ware de Heere Jezus gaan
op de lijdensweg naar het kruis. Hij
droeg onze lasten. Hij torste het gewicht
van onze zonden naar de plaats van het
oordeel. Jesaja moest daarover zeggen:
"Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op
Zich genomen en onze smarten heeft Hij
gedragen."
Het is nodig dat wij belijden dat dat voor
ons nodig was. Het is nodig te weten dat
wij door Gods wet veroordeeld zijn.
Voor de Heere is de zonde zo ernstig, dat
Hij toornig is. Maar het is ook nodig te
weten dat Christus voor ons stierf.
Paulus vraagt ons hier om achter Hem te
komen, die onze schuld weg droeg. Want
dat maakt ons mild en klein en nederig.
Dan hebben wij geen zin meer om met
de ongerechtigheid van een ander bezig
te zijn.
Wat is het een zegen voor onszelf en
voor de gemeente, als de zonde verzoend
is en als de lasten weggenomen zijn. Wat
een voorrecht als het goed is, als er vrede
is met de Heere. Een mens kan toch niet
leven en sterven met dat pak van de
zonde op zijn rug?
Het is een wonder als dat pak bij het
kruis van Christus wegrolt en verdwijnt
in het open graf (verg. opnieuw het boek
van Bunyan).
Wat een blijdschap, als een mens gerei
nigd en gered voor het oog van de Vader
mag staan.
Dan zal er een krachtig getuigenis uit
gaan van de gemeente van de Heere.
Want men zal opmerken dat er liefde
woont.
Dirksland
Ds. J. het Lam.
Maar uitschakeling van dit onmisbare
orgaan heeft ernstige gevolgen zoals
onderbrekening bij de vorming van
bloedeiwitten, de produktie van gal, op
slag van ijzer, bewaring van de tot glu
cose afgebroken koolhydraten als glyco
geen enz., omzetting van de aangevoerde
aminozuren (de verteringsproducten van
diverse eiwitten) in andere en de verwer
king ervan, de vorming van glycogeen
(reserve koolhydraat) voor het verrichten
van spierarbeid en - niet te vergeten - de
produktie van warmte om ons lichaam
op de juiste temperatuur te houden. Als
de lever een aantal van die noodzakelijke
werkzaamheden staakt, ook al is dat
maar enkele uren, openbare de gevolgen
zich eerst door de zg. 'kater' en later
door andere leverstoomissen en ernstiger
ziekten.
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
Op 17 september 1996 jl. startte de RAI
afdeling auto's en de Nederlandse Dealer
Associatie, een afdeling van de BOVAG,
een grote landelijke campagne om het
imago van de merkdealer te versterken.
De campagne wordt gevoerd namens alle
merkdealers en hun importeurs in Neder
land en heeft tot doel de sterke punten
van het dealerbedrijf te benadrukken:
sterke merkengarantie, goed geschoold
personeel, originele onderdelen en dat
allemaal tegen een 'faire' prijs. Met
sfeervolle advertenties wordt de consu
ment duidelijk gemaakt dat de auto bij
de eigen merkdealer in vertrouwde han
den is.
Volgens de RAI afdeling auto's en de
NDA is de campagne nodig om de voor
keur van de consument voor de merk
dealer te bevestigen. „We besteden veel
geld aan campagnes van de automerken
afzonderlijk: het is goed dat ook de capa
citeiten van het dealerbedrijf, dat auto's
verkoopt en professioneel onderhoudt,
onder de aandacht worden gebracht",
aldus de initiatiefnemers.
HERKINGEN
Uitslag van de wedvlucht Peronne d.d.
14 september 1996. In concours 160
duiven, afstand 214 km. Tijd eerste
duif is 14.13 uur en haalde een snel
heid van 1030 meter per minuut.
C. Logmans 1,5, 18, 31; J. den Boer 2,
11, 13, 14, 15, 23, 25, 26, 29, 30, 32; M.
Huizer 3, 4, 6, 7, 19, 24; A. Riedijk 8,
10, 22; A. J. A. Volaart 9; A. het Jonk
12, 17, 21; A. Molenaar en Zn. 16, 20,
27,28.
Adverteren in Eilanden Nieuws
betekent dat uw advertentie
ool< buiten de bebouwde l<om
wordt gelezen.
De service in de werkplaatsen is op het
kwaliteitsniveau van het merk zelf. Daar
wil de campagne de mensen van overmi-
gen. De trouw aan de dealers ook voor
accu's, banden, uitlaten en schokdem
pers moet worden versterkt.
De campagne verschijnt op 24 september
1996 in alle belangrijke regionale dag
bladen. Met de campagne is meer dan 2
miljoen gulden gemoeid.
DORP IN HET
OUDEJJVND^
-OS-
Hi] zwijgt ineens en keert zich af. Nie
mand hoeft te weten wat hij de laatste
tijd heeft doorgemaakt, uitgestotene te
worden in dit dorp is geen prettige bele
venis. De enige die hem niet heeft ver
stoten is de molenaar, maar alle anderen
zijn vreemden geworden. Driek Mun
sters, zijn grote vriend, kent hem niet
meer. Freek de veldwachter marcheert hem met de
neus in de wind voorbij. Frits van Kleinsmans
zegt: „Ie hebt nog wat goed te maken, Gerrit Sil-
levius. En dan praten wie weer verder". Moeder
Belt mijdt zijn deur. Minke en Geert ziet hij niet
meer. Heringa heeft hem ontslag gegeven. Bram
kent hem niet meer, Janneke, zijn zuster, zwijgt
hem dood.
Wat heeft dit volk wat goed te maken als de waar
heid eindelijk voor de dag komt. Maar komt hij
ooit voor de dag?
Hendrikus zit daar maar als een geslagen hond. Hij
weet het niet meer. Klaas, zijn zoon, heeft het al
tijd voor Annegien opgenomen. Bertus de mole
naar gelooft Gerrit Sillevius. Maar de rest van het
dorp...
De oude man staat op en loopt moeizaam op de
jonge kerel toe, die tegenover hem zit.
„Gerrit, jong, ik wil oe iets vragen. Trouwt met
mien dochter, ik bid er oe um".
Bertus leunt voorover. Hij is geraakt door deze re
gelrechte vraag en als Gerrit nou maar iets van een
hart heeft, zal hij dat verzoek niet weerstaan.
Maar de man schudt het hoofd. „Ik kan het neet,
Hendrikus. Ik zol heur doodongelukkig maken".
Hij blikt op en ziet de oude man aan. „Dacht ie dat
neet?"
„Nee jongen, dat dacht ik neet. Weet ie waarum?
Umdat oen vader net zo dacht toen hie oen moeder
trouwde. En is oen moeder ongelukkig gewor
den?"
„Mien vader was mien vader, ik ben een aander".
„Zien zeun, ja, ie liekt op oen vader, Gerrit. Ik
wete dat as ie er de schouders onder zet, mien
dochter neet ongelukkig zal worden met oe... as ie
er de schouders onder wilt zetten", voegt hij er na
drukkelijk aan toe. „Wat wil Annegien zelf?" wil
Bertus ineens nuchter weten.
Hendrikus glimlacht. „De geleuve dat wie ons daar
neet veul zorgen over hoeft te maken. Mien doch
ter kan veul vergeven, heel veul".
En nog weet Gerrit het niet. Nog speelt Treeske als
een boze fee door zijn gedachten. Treeske Herin
ga, die verder weg is dan ooit. Treeske Heringa,
die slehcts in diepe minachting op hem neerkijkt.
„Ik zal erover denken", zegt Gerrit ten einde raad.
„Das goed", zegt Hendrikus. „Dan kom ie een
dezer dagen maar eens an met oen antwoord".
Hij gaat weg en Bertus volgt hem. Als de oude
man de trap af wil gaan, knikt hij nog eens naar de
molenaar. „Ik geleuve dat 't veur mekaar komt,
Bertus. Maar nou mien oldsten nog. Het is hard
um een wicht groot te brengen as ie de leeftied van
een olde kerel hebt bereikt".
„Er bent ergere dingen op de wereld. Kromnagel",
zegt Bertus. „Veul erger".
En met die woorden gaat de oude man heen, opge
wekter dan hij kwam. Hij lijkt kwieker en steviger.
Hij groet zijn vrienden uit het dorp en blijft een
praatje staan maken met Frans Sandberg, de dood
graver.
„Zo Frans, druk vandage?"
„Neen Hendrikus", galmt Frans. „Het is een rusti-
gen tied".
„Ja ja, maar het kan veraanderen, neetwaar?"
Frans kijkt omhoog en zegt: „Dat ligt neet in onze
haanden, Hendrikus".
„Nee nee, ie hebt geliek, groot geliek, Frans. Dat
ligt neet in onze haanden".
„Het is een slechte tied, Hendrikus", meldt Frans,
en dat verkondigt hij nu al jarenlang. Het is altijd
slecht bij Frans. Als de zon schijnt, is het slecht.
als het regent, is het slecht. Als het nieuwe maan
is, is het slecht en als er volle maan is, is het ook
slecht.
„De duivel is ontbonden, Hendrikus".
„O ja?" zegt Hendrikus, en spiedt om zich heen
alsof hij elk ogenblik de duivel zal zien verschij
nen.
„De hemelse machten strijden met de duivelse",
preekt Frans.
Jasses, ik wol dat ie opbolden te preken, denkt
Hendrikus geërgerd, ik ben helemale neet in de
stemming um daamaar te luusteren.
Gelukkig voor hem komt Driek Munsters net
voorbij en die blijft ook even staan voor een praat
je. „Zo Hendrikus, ben ie ook eens in het dorp? De
heb oe 'n paar dagen neet vernomen".
„Dat zal best", gaat Hendrikus er vrolijk op in.
„Bie oe krieg ik gien borrel. Vrogger, bie de olde
Wiecherink, die kon nog wel eens wat missen,
maar ie".
Frans neemt afscheid. Zijn hoogdragende woorden
klinken de twee mannen in de oren en ze lachen er
eens hartelijk om.J'oei, foei, die Frans veraandert
ook nooit".
Ze wandelen verder en praten over alles en nog
wat.
„Heb ie gebeurd dat Heringa er weer een paar
bunder heidelaand bie heeft gekocht?"
„Ja ja, die kerel heeft de centen, die kan het doen".
Men constateert het zonder jaloezie. Men gunt het
Heringa, omdat hij zijn rijkdom niet voor niets
heeft gekregen.
„De heb gebeurd dat Treeske ook verkering heeft,
met den dokter".
Hendrikus blijft staan. „Zo, wat vertel ie mie
nou?" Verkering met den dokter? Is den dokter
sien leven zat of zo? Het was altied een aardige
kerel en dan zin kriegen an Treeske".
Driek beaamt het en zegt: „Ie weet hoe het geet,
liefde is blind en Piet kan neet zien".
Hendrikus gaat weldra zijn weg naar huis, hij is
minder opgewekt dan toen hij de molen verliet.
Weet Gerrit dit ook? Weet Gerrit dat hij nu
Treeske verloren heeft? Dan wil Hendrikus niet
dat hij Annegien neemt, ook al heeft hij erom ge
smeekt.
„Zeg, wat mankeert oe de leste tied toch, Hendri
kus, ie bent de olde neet meer", zegt Driek met een
glimlach. „Kom kom, oen Stientje kreeg 'n mooi
kiend, een plezier veur oen olden dag".
Hendrikus zucht. „Waar moet ik dat wicht van
grootbrengen? Ons Klaas geet met 'n dag vort naar
Duutslaand, misschien brengt hie een paar scha
mele centen met, maar ik zie de toekoms somber
in, man".
Driek blijft staan. „Hendrikus toch, zo somber heb
ik oe nog neet eerder gezien. Das niks veur oe. Ie
ziet altied de zunnige kaante, maar nou!"
„Ach, laten wie erover opbolden'. De heb net effen
met Bertus zitten praten. Die Berms is 'n stroeve,
maar ie kunt hem best hebben. Better as die aande-
re".
Ze zwijgen. Hun gedachten keren terug naar die
spannende dagen van november vorig jaar. Har-
men den sosjalist, van de molen gesmeten of ge
vallen. Iedereen kent de ware geschiedenis, maar
niemand praat er meer over. Treeske van boer He
ringa wordt niet genoemd als men het heeft over
Harmen den sosjalist. „Het is het lot dat de luu
treft", zegt men hier.
(wordt vervolgd)
van:
luxaflex, melchior, eet.
binnenhuisadviseurs
havenpark 28
zierikzee
0111 413727
K^H?KPIDE Middelharnis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland
VÉRHUtZHiS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tei. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624
HennySchotten