'De Branding' B.V. OPPAS VAM DER HEUDEN Terugblik op 75 jaar trekkerfabricage PRUIMEN Ervaren metaalbewerker-monteur Ervaren loodgieter/CV-monteur Professioneel stoomreinigen met de enige echte Robby! Caravanstalling SfklnVjanTV I Htndrikj^an Qenit Tanis 9{eUna Janne^e Tanis-%s^deTt Qerrii 9{eCena Jannetje Tanis Bolchiysanten Snijchiysanten L. J. V. Prooyen FRAMBOZEN en rode BESSEN fam. B. den Baars ROBBY. Superschoon met de superkracht van stoom! VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996 EILANDEN-NffiUWS Blz.3 FAMILIEBERICHTEN I Door Gods goedheid werden wij verblijd met de I geboorte van een zoon Wij noemen hem iHorm i Jan en Marleen Huizer i 16 september 1996 i Korteweegje 32 f I 3247 BJ Dirksland 1 I Tel. (0187) 603452 1946 Soli Deo Gloria 1996 Op D.V. 2 oktober 1996 hopen onze geliefde ouders en de dag te herdenken, dat ze 50 jaar geleden in het huwelijk werden verbonden. Wij wensen hen van harte Gods bewarende en sparende hand toe bij het klimmen van de jaren en hopen dat ze nog lang voor elkaar en voor ons gespaard mogen blijven. Stellendam: Jan en Anneke Tanis Gerda en Job van Hoven Janneke en Leen Prinsen Bram en Klaasje Tanis Lieneke en Adrie Kreeft Pia en Hans v. d. Kolk Kapelle: Josien en Aren Bezuyen Nunspeet: Margriet en Jaap Schelling september 1996 Duinroosplein 6,3252 LD Goedereede Op D.V. 2 oktober 1996 hojfen onze lieve opa en oma Kamerik: Middelhamis: Stellendam: Pijnacker: Nunspeet: en de dag te gedenken dat ze 50 jaar geleden ge trouwd zijn. Wij hopen dat ze nog lang voor elkaar en voor ons gespaard mogen blijven. Jeimy en Herman Helma, Marianne, Patricia en Gea Jaqueline en John - Nick en Jorinda Giacomo en Paulina Johanna. Peter en Erica Gerda Heleen en Roland Jaco, Gerbrand Carolien en Anton Margriet, Wijnand, Klaziena, Anneke en Ineke Petra, Leontine en Willeke Henri en Gerben Elbert en Nick Maaike, Hilde en Hester september 1996 1 Ook namens onze kinderen en kleinkinderen wil- I len wij allen hartelijk danken die onze 50-jarige 1 huwelijksdag tot een mooie herinnering hebben gemaakt. 1 Maar bovenal dank aan Hem die ons dit alles 1 heeft willen schenken. I Fam. P. A. Schuller-Vogelaar I Philipshoofjesweg 55 f I 3247 XR Dirksland VAKANTIEWONING voor Senioren in het Beierse woud. Gelegen op een rustige, zonnige heuvelhelling (800 m.), slaapk., woonk., keuken, bad, toilet. Ten-as met siertuin en groot grasveld, garage, aparte ingang. 45 DM per dag. (het gehele jaar te huur) Tel. 0049-9973-9601 (Holl. sprekend) Tot onze diepe droefheid nam de Heere plotseling uit ons midden weg onze lieve zorgzame moeder, groot- en overgrootmoeder, zuster, schoonzuster en tante GEERTRUI KAMERLING weduwe van Pieter van den Doel in de ouderdom van ruim 85 jaar. Oude Tonge: A. J. van den Doel-Tieleman Brielle: M. van den Doel K. van den Doel-Osseweijer Oude Tonge: K. A. van den Doel H. van den Doel-de Gans H. G. Kerkhof-van den Doel F. J. Kerkhof M. A. van den Doel A. P. van den Doel J. L. H. de Vos-van den Doel M. C. de Vos kleinkinderen en achterkleinkinderen 18 september 1996 Emmastraat 15, 3255 BD Oude Tonge Gelegenheid tot condoleren: zaterdag 21 septem ber van 19.00 tot 21.00 uur aan het woonhuis. De begrafenis, waarbij u wordt uitgenodigd, zal D.V. plaatsvinden op maandag 23 september a.s. om 14.00 uur op de algemene begraafplaats te Oude Tonge vanuit het Herv. verenigingsgetwuw 'Diaconia' aan de Kolfweg, waar vooraf de rouw dienst wordt gehouden. Aanvang 13.00 uur. Geen bloemen Mochten wij u vergeten zijn een rouwkaart te stu ren, dan kunt u deze advertentie als zodanig be schouwen. Bedroefd delen wij u mee dat plotseling van ons is heengegaan onze lieve OMA VAN DEN DOEL Piet en Gerry Evelien en Kees Anthon Marina Tatjana en Leon Anthon Esther en Kenneth Robert Jeroen Gerben Geralda en Theo Jeffrey en Sylvana Alexandra en Cor Danielle en Erwin Ellen Annet Mariska Marieke Jeanine Oude Tonge, 18 september 1996 Tot ons groot verdriet en toch nog onverwacht, is van ons heengegaan onze lieve dochter en zus MARGJE KNOOPE-VAN DER VLIET op de veel te jonge leeftijd van 33 jaar. Haar doorzettingsvermogen blijft een voorbeeld voor ons allemaal J. M. Fieret-Bakelaar L. J. Fieret M. L. V. d. Vliet Gijs Fieret Arjen en Elles Fieret-de Pijper Melissant, 18 september 1996 Van de week Reine Vic Steeds voorradig Appels, hand- en stoofperen versch. rassen. o.a. James Grieve 7,50 per kist FruitbedrijfA. VAN ES Korteweegje 40, Dirksland Tel. 6012 73 Installatie-onderhoudsbedrijf ^p:.,< Havenweg 24, 3253 XD Ouddorp Tel. (0187)681989 Fax (0187) 681080 GEVRAAGD: met leidinggevende capaciteiten Leeftijd vanaf 30 jaar. Sollicitaties schriftelijk te richten aan: Installatiebedrijf 'De Branding', Zuidweg 2,3253 lz ouddorp TE KOOP vanaf 2,50 3 bossen voor/5,00 Trosanjers, bloemkool, bramen en trosrozen Aardappelen Boomvliet 9, Dirksland (0187) 602376 GEVRAAGD voor 1 d2 avonden per maand (woeldo) Oostdijkseweg 24a GOEDEREEDE Tel492077 AANGEBODEN (overdekt) N.O.Z. Tel. (0187) 493556 van Flakkee Nog steeds een lekkernij Ook verwerkt: zoals JAM en dergelijke Kleinfruitbedrijf Noorddijkl- Melissant (0187)601523 Biina alles kunt u er mee schoon maken alleen met leidingwater zonder toevoeging: Ramen, tapijten, parket, marmer, tegels, plavuizen, meubels, sanitair, koelkasten, ovens, kleding, auto, caravan, Jboot etc. ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202 DIRKSLAND, SCHELPENPAD 26, TELEFOON (0187) 6012 36 I I i I I I I I I I J In 1921, nu 75 jaar geleden, liep de legendari sche Lanz 'Bulldog' - naar alle waarschljnlük- heid 's werelds eerste trekker die op ruwe olie liep - van de productieband in de Heinrich Lanz fabriek te Mannheim, Duitsland. De cilinderkop en de totale vormgeving van de trekker deden sterk denken aan een bekend Engels hondenras, vandaar de populaire bijnaam 'Bulldog'. Het unieke kenmerk van deze trekker was de horizontale eencilinder motor. Om de motor te kunnen starten, moest de gloeikop met een bran der worden warmgestookt. Daar de Bulldog bekend stond als een tamelijk zuinige brandstofverbruiker die makkelijk te bedienen en uitermate betrouwbaar was, vond het concept veel bijval onder boeren en wekte het daarnaast de belangstelling van andere fabrikanten op. Weldra begonnen diverse fabrikan ten van overzee trekkers te produceren die vrijwel gelijk aan de Bulldog waren. Dat betekende in feite een groot compliment voor het Lanz concept. Soms werden de Bulldog en de latere afleidingen ervan ook gebruikt als 'proeftuin' voor innovaties die in een aantal gevallen hun tijd ver vooruit waren. Als voorbeeld kunnen worden genoemd: mechanische voorwielaandrijving (vandaag de dag vrijwel een 'must') en knikbesturing (1923), punten waarvoor de belangstelling in de jaren twintig overigens nog gering was. Meer succes had de introductie van luchtbanden (1926), waardoor de Bulldog ook voor wegtransport kon worden gebruikt. Speciale uitvoe ringen betroffen een Bulldog voor rijencultures, gekopieerd van John Deere (1931) en het werjctuig- dragerconcept 'Alldog' (1951). Binnen twintig jaar na zijn verschijning op de markt waren er over de hele wereld 100.000 Bulldogs verkocht. Aan het eind van de tweede wereldoorlog was de Lanz fabriek in Mannheim bijna geheel verwoest. De fabriek had verder veel van zijn traditionele afzetgebieden verloren, met name in Oost-Europa en kon bovendien zijn motortechnologie niet snel genoeg aan de laatste stand aanpassen. Een en ander leidde midden jaren vijftig tot de con clusie, dat de onderneming alleen zou kunnen over leven via een samenwerkingsverband met een financieel sterkere partner. In diezelfde tijd keek Deere Company, de enige Noord-Amerikaanse trekkerleverancier zonder eigen fabricagefaciliteiten in Europa, uit naar een vestigingsplaats in ons werelddeel. In 1956 besloot Deere Company, na onderhandelingen met de eigenaars van Heinrich Lanz AG, om de meerder heid van de aandelen van het in moeilijkheden ver kerende Lanz over te nemen. Dit werd al snel gevolgd door een complete reorganisatie van de onderneming. Tot 1961 werd 200 miljoen DM geïnvesteerd om van Mannheim weer een fabriek te maken die kon concurreren op de wereldmarkt. In 1961, na een totale productie van 219.253 Bulldogs, werd de eerste generatie John Deere Mannheim trekkers gepresenteerd. De introductie van het gesloten hydraulisch systeem (1961) luidde een nieuw tijdperk van technologische innovatie in. Sindsdien heeft John Deere meer dan een miljard DM in de fabriek te Mannheim en de bijbehorende productontwikkeling geïnvesteerd. De geïntegreer de bestuurderscabine (1974) en een mechanische voorwielaandrijving met 12 graden casterhoek (1982) waren andere primeurs voor de hele branche uit Mannheim. Een baanbrekende verandering voor de trekkers uit Mannheim werd gerealiseerd via het integraal frame concept van de nieuwe John Deere 6000 serie trekkers, waardoor John Deere zijn marktaan deel in belangrijke afzetgebieden drastisch wist te verhogen. Deze nieuwe flexibele trekkerconstructie is over de hele wereld zowel door gebruikers als in artikelen in vaktijdschriften unaniem geprezen. Sinds de introductie van de eerste John Deere-Lanz 300 en 500 serie trekker-modellen in 1961, zijn er meer dan 850.000 John Deere trekkers in Mann heim gefabriceerd. En de laatste 23 jaar is de John Deere fabriek in Mannheim met de verkochte aantallen trekkers in Duitsland en daarbuiten onafgebroken nummer één in Duitsland geweest. Ongeveer de helft van alle trekkers die vanuit Duitsland worden geëxporteerd zijn uit de John Deere fabriek in Mannheim afkom stig! f^:'^^^X!%mi:^^:%^^:mt:y^!%'Jm^)0è^9^s9&¥0&'J&^m^^W!^^_ B*«--**-***-**»-st*-5K»**»-*«****«-*****»****ti IS*****-***** Hoge temp. (max 150 en druk (max 4,5 bar) Zeer economisch Huishoudelijk werk veel sneller gedaan Strijken gaat makkelijker en snelier Kalkaanslag op tegels en kranen? Weg ermee Grondig schoon tot in alle hoeken, gaten, randen en richels en zelfs het toilet Weg met algen van stoep, bordes etc. Leverbaar met veel accesoires

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3