'De Branding' B.V.
OPPAS
VAM DER HEUDEN
Terugblik op 75 jaar
trekkerfabricage
PRUIMEN
Ervaren metaalbewerker-monteur
Ervaren loodgieter/CV-monteur
Professioneel
stoomreinigen
met de enige
echte Robby!
Caravanstalling
SfklnVjanTV
I Htndrikj^an
Qenit Tanis
9{eUna Janne^e Tanis-%s^deTt
Qerrii
9{eCena Jannetje Tanis
Bolchiysanten
Snijchiysanten
L. J. V. Prooyen
FRAMBOZEN
en rode BESSEN
fam. B. den Baars
ROBBY. Superschoon
met de superkracht van stoom!
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1996
EILANDEN-NffiUWS
Blz.3
FAMILIEBERICHTEN
I Door Gods goedheid werden wij verblijd met de
I geboorte van een zoon
Wij noemen hem iHorm i
Jan en Marleen Huizer
i 16 september 1996
i Korteweegje 32 f
I 3247 BJ Dirksland 1
I Tel. (0187) 603452
1946 Soli Deo Gloria 1996
Op D.V. 2 oktober 1996 hopen onze geliefde
ouders
en
de dag te herdenken, dat ze 50 jaar geleden in het
huwelijk werden verbonden.
Wij wensen hen van harte Gods bewarende en
sparende hand toe bij het klimmen van de jaren
en hopen dat ze nog lang voor elkaar en voor ons
gespaard mogen blijven.
Stellendam: Jan en Anneke Tanis
Gerda en Job van Hoven
Janneke en Leen Prinsen
Bram en Klaasje Tanis
Lieneke en Adrie Kreeft
Pia en Hans v. d. Kolk
Kapelle: Josien en Aren Bezuyen
Nunspeet: Margriet en Jaap Schelling
september 1996
Duinroosplein 6,3252 LD Goedereede
Op D.V. 2 oktober 1996 hojfen onze lieve opa en
oma
Kamerik:
Middelhamis:
Stellendam:
Pijnacker:
Nunspeet:
en
de dag te gedenken dat ze 50 jaar geleden ge
trouwd zijn.
Wij hopen dat ze nog lang voor elkaar en voor
ons gespaard mogen blijven.
Jeimy en Herman
Helma, Marianne, Patricia en Gea
Jaqueline en John - Nick en Jorinda
Giacomo en Paulina
Johanna.
Peter en Erica
Gerda
Heleen en Roland
Jaco, Gerbrand
Carolien en Anton
Margriet, Wijnand, Klaziena,
Anneke en Ineke
Petra, Leontine en Willeke
Henri en Gerben
Elbert en Nick
Maaike, Hilde en Hester
september 1996
1 Ook namens onze kinderen en kleinkinderen wil-
I len wij allen hartelijk danken die onze 50-jarige
1 huwelijksdag tot een mooie herinnering hebben
gemaakt.
1 Maar bovenal dank aan Hem die ons dit alles
1 heeft willen schenken.
I Fam. P. A. Schuller-Vogelaar
I Philipshoofjesweg 55 f
I 3247 XR Dirksland
VAKANTIEWONING voor Senioren
in het Beierse woud. Gelegen op een rustige,
zonnige heuvelhelling (800 m.), slaapk.,
woonk., keuken, bad, toilet. Ten-as met siertuin
en groot grasveld, garage, aparte ingang.
45 DM per dag.
(het gehele jaar te huur)
Tel. 0049-9973-9601 (Holl. sprekend)
Tot onze diepe droefheid nam de Heere plotseling
uit ons midden weg onze lieve zorgzame moeder,
groot- en overgrootmoeder, zuster, schoonzuster
en tante
GEERTRUI KAMERLING
weduwe van Pieter van den Doel
in de ouderdom van ruim 85 jaar.
Oude Tonge: A. J. van den Doel-Tieleman
Brielle: M. van den Doel
K. van den Doel-Osseweijer
Oude Tonge: K. A. van den Doel
H. van den Doel-de Gans
H. G. Kerkhof-van den Doel
F. J. Kerkhof
M. A. van den Doel
A. P. van den Doel
J. L. H. de Vos-van den Doel
M. C. de Vos
kleinkinderen en
achterkleinkinderen
18 september 1996
Emmastraat 15, 3255 BD Oude Tonge
Gelegenheid tot condoleren: zaterdag 21 septem
ber van 19.00 tot 21.00 uur aan het woonhuis.
De begrafenis, waarbij u wordt uitgenodigd, zal
D.V. plaatsvinden op maandag 23 september a.s.
om 14.00 uur op de algemene begraafplaats te
Oude Tonge vanuit het Herv. verenigingsgetwuw
'Diaconia' aan de Kolfweg, waar vooraf de rouw
dienst wordt gehouden. Aanvang 13.00 uur.
Geen bloemen
Mochten wij u vergeten zijn een rouwkaart te stu
ren, dan kunt u deze advertentie als zodanig be
schouwen.
Bedroefd delen wij u mee dat plotseling van ons is
heengegaan onze lieve
OMA VAN DEN DOEL
Piet en Gerry
Evelien en Kees
Anthon
Marina
Tatjana en Leon
Anthon
Esther en Kenneth
Robert
Jeroen
Gerben
Geralda en Theo
Jeffrey en Sylvana
Alexandra en Cor
Danielle en Erwin
Ellen
Annet
Mariska
Marieke
Jeanine
Oude Tonge, 18 september 1996
Tot ons groot verdriet en toch nog onverwacht, is
van ons heengegaan onze lieve dochter en zus
MARGJE KNOOPE-VAN DER VLIET
op de veel te jonge leeftijd van 33 jaar.
Haar doorzettingsvermogen blijft een voorbeeld
voor ons allemaal
J. M. Fieret-Bakelaar
L. J. Fieret
M. L. V. d. Vliet
Gijs Fieret
Arjen en Elles Fieret-de Pijper
Melissant, 18 september 1996
Van de week
Reine Vic
Steeds voorradig
Appels, hand- en stoofperen
versch. rassen.
o.a. James Grieve
7,50 per kist
FruitbedrijfA. VAN ES
Korteweegje 40,
Dirksland
Tel. 6012 73
Installatie-onderhoudsbedrijf
^p:.,< Havenweg 24, 3253 XD Ouddorp
Tel. (0187)681989
Fax (0187) 681080
GEVRAAGD:
met leidinggevende capaciteiten Leeftijd vanaf 30 jaar.
Sollicitaties schriftelijk te richten aan:
Installatiebedrijf 'De Branding', Zuidweg 2,3253 lz ouddorp
TE KOOP
vanaf 2,50
3 bossen voor/5,00
Trosanjers, bloemkool,
bramen en trosrozen
Aardappelen
Boomvliet 9, Dirksland
(0187) 602376
GEVRAAGD
voor 1 d2 avonden
per maand (woeldo)
Oostdijkseweg 24a
GOEDEREEDE
Tel492077
AANGEBODEN
(overdekt)
N.O.Z.
Tel. (0187) 493556
van Flakkee
Nog steeds een lekkernij
Ook verwerkt:
zoals JAM en dergelijke
Kleinfruitbedrijf
Noorddijkl- Melissant
(0187)601523
Biina alles kunt u er mee schoon maken alleen met leidingwater zonder
toevoeging: Ramen, tapijten, parket, marmer, tegels, plavuizen, meubels,
sanitair, koelkasten, ovens, kleding, auto, caravan, Jboot etc.
ZIERIKZEE, HAVENPARK 5, TELEFOON (0111) 415202
DIRKSLAND, SCHELPENPAD 26, TELEFOON (0187) 6012 36
I
I
i
I
I
I
I
I
I
I
J
In 1921, nu 75 jaar geleden, liep de legendari
sche Lanz 'Bulldog' - naar alle waarschljnlük-
heid 's werelds eerste trekker die op ruwe olie
liep - van de productieband in de Heinrich Lanz
fabriek te Mannheim, Duitsland.
De cilinderkop en de totale vormgeving van de
trekker deden sterk denken aan een bekend Engels
hondenras, vandaar de populaire bijnaam
'Bulldog'. Het unieke kenmerk van deze trekker
was de horizontale eencilinder motor. Om de motor
te kunnen starten, moest de gloeikop met een bran
der worden warmgestookt. Daar de Bulldog bekend
stond als een tamelijk zuinige brandstofverbruiker
die makkelijk te bedienen en uitermate betrouwbaar
was, vond het concept veel bijval onder boeren en
wekte het daarnaast de belangstelling van andere
fabrikanten op. Weldra begonnen diverse fabrikan
ten van overzee trekkers te produceren die vrijwel
gelijk aan de Bulldog waren. Dat betekende in feite
een groot compliment voor het Lanz concept. Soms
werden de Bulldog en de latere afleidingen ervan
ook gebruikt als 'proeftuin' voor innovaties die in
een aantal gevallen hun tijd ver vooruit waren. Als
voorbeeld kunnen worden genoemd: mechanische
voorwielaandrijving (vandaag de dag vrijwel een
'must') en knikbesturing (1923), punten waarvoor
de belangstelling in de jaren twintig overigens nog
gering was. Meer succes had de introductie van
luchtbanden (1926), waardoor de Bulldog ook voor
wegtransport kon worden gebruikt. Speciale uitvoe
ringen betroffen een Bulldog voor rijencultures,
gekopieerd van John Deere (1931) en het werjctuig-
dragerconcept 'Alldog' (1951). Binnen twintig jaar
na zijn verschijning op de markt waren er over de
hele wereld 100.000 Bulldogs verkocht.
Aan het eind van de tweede wereldoorlog was de
Lanz fabriek in Mannheim bijna geheel verwoest.
De fabriek had verder veel van zijn traditionele
afzetgebieden verloren, met name in Oost-Europa
en kon bovendien zijn motortechnologie niet snel
genoeg aan de laatste stand aanpassen.
Een en ander leidde midden jaren vijftig tot de con
clusie, dat de onderneming alleen zou kunnen over
leven via een samenwerkingsverband met een
financieel sterkere partner.
In diezelfde tijd keek Deere Company, de enige
Noord-Amerikaanse trekkerleverancier zonder
eigen fabricagefaciliteiten in Europa, uit naar een
vestigingsplaats in ons werelddeel. In 1956 besloot
Deere Company, na onderhandelingen met de
eigenaars van Heinrich Lanz AG, om de meerder
heid van de aandelen van het in moeilijkheden ver
kerende Lanz over te nemen. Dit werd al snel
gevolgd door een complete reorganisatie van de
onderneming. Tot 1961 werd 200 miljoen DM
geïnvesteerd om van Mannheim weer een fabriek te
maken die kon concurreren op de wereldmarkt. In
1961, na een totale productie van 219.253
Bulldogs, werd de eerste generatie John Deere
Mannheim trekkers gepresenteerd. De introductie
van het gesloten hydraulisch systeem (1961) luidde
een nieuw tijdperk van technologische innovatie in.
Sindsdien heeft John Deere meer dan een miljard
DM in de fabriek te Mannheim en de bijbehorende
productontwikkeling geïnvesteerd. De geïntegreer
de bestuurderscabine (1974) en een mechanische
voorwielaandrijving met 12 graden casterhoek
(1982) waren andere primeurs voor de hele branche
uit Mannheim.
Een baanbrekende verandering voor de trekkers uit
Mannheim werd gerealiseerd via het integraal
frame concept van de nieuwe John Deere 6000
serie trekkers, waardoor John Deere zijn marktaan
deel in belangrijke afzetgebieden drastisch wist te
verhogen.
Deze nieuwe flexibele trekkerconstructie is over de
hele wereld zowel door gebruikers als in artikelen
in vaktijdschriften unaniem geprezen.
Sinds de introductie van de eerste John Deere-Lanz
300 en 500 serie trekker-modellen in 1961, zijn er
meer dan 850.000 John Deere trekkers in Mann
heim gefabriceerd.
En de laatste 23 jaar is de John Deere fabriek in
Mannheim met de verkochte aantallen trekkers in
Duitsland en daarbuiten onafgebroken nummer één
in Duitsland geweest. Ongeveer de helft van alle
trekkers die vanuit Duitsland worden geëxporteerd
zijn uit de John Deere fabriek in Mannheim afkom
stig!
f^:'^^^X!%mi:^^:%^^:mt:y^!%'Jm^)0è^9^s9&¥0&'J&^m^^W!^^_
B*«--**-***-**»-st*-5K»**»-*«****«-*****»****ti
IS*****-*****
Hoge temp. (max 150
en druk (max 4,5 bar)
Zeer economisch
Huishoudelijk werk veel sneller gedaan
Strijken gaat makkelijker en snelier
Kalkaanslag op tegels en kranen? Weg ermee
Grondig schoon tot in alle hoeken, gaten, randen en richels en zelfs het toilet
Weg met algen van stoep, bordes etc.
Leverbaar met veel accesoires