EIIAtlDEil-niEUWS Overdenking Groei Bloei uit de Heilige Schrift WV Ouddorp op InterNet Het gaffelscheepje van Middelharnis op een lepeltje HET ,glJKVENSTER oi^aniseert een lezing over bestrijdingsmiddelen en bemesten in de tuin mria mcniii Goaom imnri Gij hebt niet... AN\ de juiste taxatie... SS Makelaar Tamboer 2e Blad VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1996 No. 6533 Blik op kerk "y? en samenleving ij - Kinderprostitutie - Een liypocriete situatie De laatste weken zijn we allen verbij sterd over de gebeurtenissen in het land van onze zuiderburen. Het is blijkbaar mogelijk dat kinderen zomaar worden ontvoerd, misbruikt en gemarteld. Dat ze opgesloten worden en uitgehongerd en vervolgens begraven zonder dat er een haan naar kraait. Wat dat moet betekenen voor hen, voor hun ouders en naaste fa milieleden kunnen we slechts bij benade ring aanvoelen. Intussen heeft een en ander wel een schrikreactie teweeggebracht, niet alleen in België, maar in de hele wereld. Tot voor kort werd eigenlijk door verschil lende landen die erbij betrokken waren gewoon ontkend dat er zoiets als kinder prostitutie bestond. In ieder geval waren de regeringen van de betreffende landen niet op het probleem aanspreekbaar. Daarin is nu verandering gekomen. Vorige week is er zelfs in de Zweedse hoofdstad Stockholm een zesdaagse con ferentie gehouden, gewijd aan het sexu- eel misbruik van kinderen, waaraan niet minder dan 120 landen deelnamen. En ondanks de cultuurverschillen tussen die landen is men het eens geworden over de noodzaak de misstanden grondig aan te pakken. Dat is in elk geval een lichtpunt, al moet er meteen bij gezegd worden dat er nogal wat ligt tussen het maken van plannen en het uitvoeien ervan. Nederland staat bekend als een land waar veel kinderporno wordt geproduceerd. Of die verdenking terecht is of niet kun nen wij moeilijk beoordelen. Weliswaar staan er zware straffen op het vervaardi gen van deze perverse lektuur, maar het is niet eenvoudig de makers ervan op te sporen. Van de kant van de regering wordt ontkend dat er netwerken van kin derporno zouden bestaan, maar de be wijzen ontbreken. Bijzonder hypocriet is wel dat het produceren van kinderporno in ons land strafbaar is, maar het bezit ervan niet. Het laatste valt immers onder het recht van vrije meningsuiting. Dat is gewoon tegenstrijdig. Wanneer bij de wet wordt verboden dit soort lectuur te vervaardigen, dan moet er ook voor gezorgd worden dat er geen markt meer voor bestaat. Daarom moet er gezocht worden naar een mogelijkheid om ook het bezit van deze troep te bestraffen. We leven in een land waar veel kan, ook en vooral op sexueel gebied. De laatste decennia zijn tal van zogenaamde taboes doorbroken. De mens mag niet geremd worden in z'n natuurlijke driften. En wie opkomt voor normen en waarden krijgt al gauw te horen dat hij een ander niet moet 'betuttelen'. Maar inzake het mis bruik van kinderen is de afkeer gelukkig nog algemeen. Dat schept misschien een gunstig klimaat voor het nemen van maatregelen. Overigens wordt er ook dan met twee maten gemeten. Want Gods gebod geldt niet alleen kinderen, maar ook volwasse nen. Maar wie oproept tot een rein en zuiver leven, in en buiten het huwelijk, zal al gauw te horen krijgen dat hij de persoonlijke vrijheid aantast. Waarnemer >S?; Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. •in-ZICKTF Na een lange reis met Boeings 747 van KLM en TWA via Toronto, Chicago en San Francisco naar Petaluma, kregen mijn vrouw en ik vreselijke last van een vlieg ziekte die de familie daar 'jet-lek' noemde, met duizelingen, krampen en braken. We waren dagen beroerd. Wat was dat? Antwoord: Men schrijft 'jet-lag', dat be tekent: het achterblijven van de lichaams functies bij de snelheid van het straal vliegtuig, lin onze taal heet dat 'jet-ziek- te'. Deze toestand van onwelzijn ontstaat alleen bij vliegreizen van vele uren en als de passagier zich niet goed kan aanpas sen aan het gewijzigde tijdstip van de dag. Onze spijsvertering, maar óók ons centrale zenuwstelsel en daardoor onze hartfunctie en de hersenen, zijn op vaste tijden ingesteld. Men noemt dat onze biologisch klok, en die bevindt zich in een 'gen' in onze hersenpan. Die moet zich langzaam aangassen en kan niet 'ineens' vele uren verzet worden. Wie zich na vermoeiende dagen thuis of op zijn werk, direct na een vliegreis naar een ander werelddeel in het daar gelden de ritme stort, eet en slaapt er op heel andere delen van de 24-urige dag. Dan raakt zijn lichaam van slag. Zijn biologi sche klok moet heel rustig aan wennen aan slapen in een deel van het etmaal dat aanvankelijk gewerkt werd, en aan druk ke bezigheden of excursies en (soms heel bijzondere) maaltijden gedurende de tevoren gebruikelijke uren van ontspan ning en nachtrust. Na oost-west vluchten met tijdverschillen van 8 en 10 uren of meer, kan die verstoring en geleidelijke aanpassing wel een paar dagen duren. Na een reis naar het oosten, als u de tijd tegemoet vliegt, duurt het onwel zijn soms 3 of meer dagen. Vooral als in het vliegtuig flink gegeten en/of gedronken wordt! Daarom moeten dgl. reizigers di rect na aankomst een extra lange dag- of Groei Bloei (KMTP), afd. Goeree-Overflakkee Dhr. T. Grinwis wil op deze avond ver tellen hoe u uw tuin gezond kunt houden. Al heel snel wordt er naar de pot met gif gegrepen om luis of ander ongedierte te bestrijden. Hij wil graag wat duidelijk heid brengen in de wirwar van giffen door u te tonen hoe het anders kan, en hoe het beter kan. Hij zal u de oorzaak van een ziekte of plaag vertellen, maar ook de verschillen tussen de ene ziekte en de andere. Vroegtijdig constateren is heel belang rijk, want elke dag later kan funest zijn. Tevens laat hij u het een en ander over biologische insectenbestrijding zien. Kortom een leerzame avond voor ieder een die zijn tuin gezond wil houden. De lezing vindt plaats op dinsdag 17 sep tember, vanaf 19.30 uur, in het Diekhuus te Middelharnis. De toegang voor KMTP-leden is gratis, aan niet-leden wordt ƒ5,- entree gevraagd. Daar staan een boeiende, leerzame en gezellige avond en een kopje koffie tegenover. Koninklijke Maatschappij 1\iinbouw Plantkunde Afdeling Goeree-Overflakkee nachtrust nemen, en is het beter twee maaltijden over te slaan, dan één op een tijd die ze (nog) niet gewend waren. De 'jet-lag' ofwel vliegziekte openbaart zich veelal door duizeligheid, bibberen, even- wichtsstoornissen en vermoeidheidsge- voelens. Die kunt u beter voorkómen dan genezen. Wat betekent toch Menia Moeria, wat Molukkers zeggen? Antwoord: Bij de scheepvaart in de Mo- lukken stond een matroos bij de steven op de uitkijk. De roerganger, of degene die de trossen losgooide, vroeg dan voor de afvaart: 'Mena?' (d.i. Gereed?) en de voorste man antwoordde: 'Muria!' (Ak koord, of ja). De juiste schrijfwijze is dus: 'Mena? Muria!' Kan ik bladgoud gebruiken voor het ver gulden van een gesleten en enigszins kaal geworden schilderijlijst? Antwoord: Nee. Bladgoud is zeer dun uitgehamerd (echt) goud en erg duur. Van een kubieke millimeter kan men bijna een vierkante decimeter pletten. Bladgoud wordt gebruikt voor gouden opdrukken, bijv. in stempelbanden van dure boeken. Voor schilderijlijsten ge bruikt men verguldsel, of verf die na het opdrogen een goudglanzend gele deklaag achterlaat. U koopt het in de grote verf- zaken en sommige doe-het-zelfwinkels. LEdCN impimnpi Kan ik leer gebruiken om een lampen- kamp te maken? Antwoord: Wij raden het af. Leer gaat uitdrogen als het verhit wordt door een gloeilamp en zal op die plaatsen verkleu ren en eventueel schroeien. Bovendien laat leer geen licht door. Neemt u dan liever perkament. „Wij hebben u op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst. (Lukas 732) De weg van het geloof is vaak heel moeilijk te gaan voor ons mensen. Waar om eigenlijk? Is het niet daarom dat wij gehoorzaamheid beleven als een knellen de band, een band van onderworpenheid aan Hem, Die wij te gehoorzamen heb ben? En toch is de weg van het geloof de weg die de vrijheid geeft. Maar zou de weg van de gehoorzaamheid voor ons niet gemakkelijker zijn als we meer be wijzen uit de hemel hadden dat het heil inderdaad voor ons persoonlijk bestemd is? We zouden graag een brief uit de hemel hebben. Lopen we echter niet het gevaar met deze vraag dat we over een heel Boek met brieven uit de hemel heen stap pen. Lukas 7 beschrijft ons hoe Johannes de Doper zijn vraag beantwoord krijgt. Hij zond zijn discipelen naar Jezus met de vraag: zijt Gij, Die komen zou of ver wachten wij een ander? Johannes meen de dat Jezus niet handelde naar de predi king van de bijl aan de wortel. Vandaar die vraag. En zo komt hij met zijn verontrusting bij de Heiland. En wat is het antwoord van de Heere Jezus? Zegt Hij: inderdaad, Jo hannes, De ben de Zaligmaker. Wees nu maar gerust, tob maar niet. Of geeft Hij een onomstotelijk bewijs mee aan de dis cipelen van Johannes? Niets van dat alles. Boodschapt wat gij ziet en hoort. Dat is een verwijzing naar de profetie die van Hem getuigt. Dat overtuigde Johannes. Dat vraagt van hem de geloofsgehoor zaamheid. Daarin kan ook Johannes de weg van het geloof gaan. Maar velen volgen hem daar niet in na. Op allerlei manier probeert men zich aan die weg te onttrekken. Het kan zijn door botweg niet te willen, geen kerkgang, geen geloofsleven. Maar het kan ook an ders, dat men voor het oog wel mee doet, maar toch de smalle weg van het geloof niet wandelen wil. Maar hoe men het dan ook doet, het resullaat is vaak dat men zich onttrekt aan de boodschap van het evangelie. Dat deden de farieeën ook. Ze waren niet bereid om de weg van geloofsgehoor zaamheid te gaan. Ze meenden vele ar gumenten te hebben om zich aan de eis van geloof en bekering te kunnen ont trekken. Johannes was tot hen gekomen met een vlijmscheipe oordeelsprediking: laat u wassen van zonden en ongerech tigheid. De Heere Jezus was gekomen met tekenen en wonderen. Hij onderwees hen in de Weg des Heeren. Hij sprak: Komt herwaarts tot Mij, allen die ver moeid en belast zijt, en De zal u rust ge ven. En wat deden de farizeeën en de schriftgeleerden? Hebben ze zich be keerd en zijn ze gehoorzaam achter de Heere Jezus aangegaan? Zijn ze de ge loofsweg van Johannes gegaan? Nee, ze zijn aan de kant blijven staan en zijn niet op het aangeboden heil ingegaan. Daarom komt de Heere dan met een voorbeeld om hen duidelijk te maken hoe zij handelen. Een groep kinderen is in een spel verdiept. Eén groep stelt een bruiloftsstoet samen. Ze maken er een vrolijke boel van. Maar dan komt er tweespalt. Een andere groep wil daar niet in mee. Dat is ze veel te vrolijk. Ze wil len wat emstigers. Zij stellen voor begra fenis te gaan spelen. En ze stellen daar voor de stoet op. Maar nu komen de protesten van de andere kant. Daar willen zij weer niet aan mee doen, dat is ze veel te droevig. En dan komen de verwijten: Wij hebben op de fluit gespeeld en jullie hebben niet gedanst. Maar wij hebben klaagliederen gezongen en jullie hebben niet geweend. Zo gaan de verwijten heen en weer en niemand doet wat. Ze willen gewoon niet. Dat beeld gebruikt de Heere Jezus om het ongeloof en de verharding aan te ge ven. Net als die kinderen reageren de fa rizeeën nu ook. De oordeelsprediking van Johannes heeft hen niet bewogen, maar ook de evengelieprediking van Jezus bewoog hen niet. Ze deden niet mee, ze bleven aan de kant staan. Het ene was te zwaar en te ernstig, het andere te licht en te gemakkelijk. En zo wordt de weg van de geloofsgehoorzaamheid en de oproep tot bekering niet beant woord. Is dat beeld in veel opzichten ook niet op ons van toepassing? Op alleriei manier proberen we aan de kant te blijven staan. Eerst zou dit of dat eens moeten gebeu ren. Eerst zouden we een teken uit de hemel en de stem van God ervaren moeten heb ben. Je kunt toch zomaar niet geloven. Uiteindelijk moet de Geest het toch doen. Of: de prediking is te ernstig en te vermanend, teveel de gerechtigheid van God die ons wordt voorgehouden. Of: die preek stelt het wel wat te gemakke lijk voor, er zal toch eerst wat moeten gebeuren met een mens. Je kunt het evangelie van Christus toch niet zomaar aannemen. Wees eens eerlijk, zijn dat niet de argu menten om zich aan de geloofsgehoor zaamheid te onttrekken die God van een mens vraagt? De fluit van het evangelie klinkt, hoe beantwoorden we daaraan? Er worden klaagzangen gezongen over onze zonden en ongerechtigheden, over het oordeel van God in Christus, beant woorden we met boete en berouw, met wederkeer? En die weg wijst de Heere Jezus Chris tus ons nu: ingaan op het heil des Heeren. Het is nu nog de welaangename tijd, de tijd van genade. De Heere roept: Wend u tot Mij en wordt behouden. Ga de weg maar achter Hem, Hij stelt nie mand teleur. Den Bommel Vanaf begin september, dit jaar, kunnen gebruikers van InterNet die op het World Wide Web surfen een bezoek brengen aan de pagina's van VVV Oud dorp. Op deze pagina's kunnen zij onder andere informatie vinden over Ouddorp, Goedereede en Stellendam, een toeristi sche ABC, accommodatie, evenemen ten, een puzzel en kunnen zij een kijkje nemen in de fotogalerij. Tevens is het mogelijk via de aanvraagpagina extra in formatie aan te vragen over dit gebied. Alle informatie die wordt verstrekt is viertalig; Nederlands, Duits, Frans, En gels. Heel de wereld kan dus gebruik maken van deze pagina's. InterNet is 's werelds grootste computer netwerk. Het is een enorme verzameling computers, kabels en mensen die op één of andere manier met elkaar in verbin ding staan. Daardoor beschikken Inter- Net-gebruikers over tal van diensten vanaf het raadplegen van informatiebe standen tot aan het oversturen van be standen en berichten via E-mail. Wereld wijd hebben ongeveer 50 miljoen men sen toegang tot InterNet; het aantal ge bruikers in Nederland bedraagt ruim 200.000 en dit aantal groeit met ca. 15% per maand. Wilt u ook een kijkje nemen op Inter Net, ons adres is: http://www.vvv-ouddorp.org/ agentschap De gaffelscheepjes beheersten van de zestiende tot het eerste kwart van de ne gentiende eeuw het beeld van de Middel- hamisse vissershaven. in het doolhof van prijskaartjes Tel. (0187)483477 Dit InterNet-adres wordt vanaf heden actief bekend gemaakt door VVV Oud dorp in brochures, briefpapier, etc. Het is mogelijk voor VVV Ouddorp om extra pagina's toe te voegen met een aantrekkelijke beschrijving, logo, foto's etc. Ook kunnen wij uw informatie toe voegen aan deze pagina's. Wat vindt u ervan als informatie van uw vakantie woning, camping, hotel, pension, bun galowpark wereldwijd beschikbaar is. Heeft u interesse? VVV Ouddorp kan u informeren over de verschillende tarie ven: tel. (0187) 681789; fax (0187) 683783. De naam gaffelschip was ontleend aan de grote gaffel, die bij het bergen van de zeilen niet gestreken werd en waartegen het grootzeil opgegeid werd. Het waren korte, brede, sterk gebouwde schepen, die voorzien waren van zwaarden. Een windvaan van ijzer, in de vorm van een gaffelscheepje pronkt op het Rien Poortvliet Museum. Met de restauratie van het oude raadhuis is deze vemieuwd. De oude windvaan, ook een gaffel scheepje, uitgevoerd in ijzer en met blad goud bedekt, is ter gelegenheid van Open Monumentendag tentoongesteld in het Streekmuseum Goeree-Overflakkee te Sommelsdijk. VVV/ANWB Overflakkee heeft van dit, voor Middelharnis karakteristieke schip een zwaar verzilverd lepeltje laten ma ken. Dit lepeltje past in de serie souvenirs van het Gaffelscheepje, die de laatste tijd door hen ontwikkeld zijn zowel voor toeristen als voor de eigen bevolking. Deze serie omvat o.a. een beker, vingerhoedje, poloshirt en een polotrui. Naast deze serie heeft de VVV/ANWB Overflak kee diverse artikelen met het Kofjekokertje als onderwerp en natuurlijk zijner veel Holland-sou venirs verkrijgbaar. Het nieuwe lepeltje is vanaf Open Monu-men- tendag verkrijgbaar bij VVV/ ANWB Overflak kee, Kade 9, Middelhar nis en bij het streekmu seum Goeree-Overflak kee, Kerkstraat, Som melsdijk. -64- Vlak voor de Pasen zal ik jou van het Avondmaal moeten uitsluiten, op ver zoek van de kerkeraad". Gerrit is daar diep van onder de indruk. Hier in het dorp gaat bijna niemand aan het Avondmaal. Slechts de dominee, de ouderlingen en wat oudere mensen, meer niet. Geen jonge blagen zoals Silvius, men zou er schande van spreken, net zoals men nu schande spreekt van hem en Annegien. Maar het is een ernstige straf. De dominee zucht eens diep. „Silvius, man, hoe kon dit toch gebeuren?" Gerrit vergeet ineens zijn straf en vaart boos uit: „Er is niks gebeurd, doomnee". De dominee ziet op, zijn wenkbrauwen trekken even op. Dan zegt hij bezwerend: „Ik begrijp het. Het bloed is jong en onstuimig. „Gaat op het dak zitten met oen jong en onstuimig bloed", schreeuwt Gerrit ineens woedend. „Ik heb niks gedaan en Annegien ook neet. Er is niks ge beurd, heur ie dat, en as ie al die lasterpraatjes ge- leuft, dan heb ik liever dat ie opkrast". De dominee rijst wit van schrik overeind. „Wat zeg je, Silvius?" zegt hij met trillende stem. „Uw zonde wordt nog groter". Gerrit heeft zich alweer in bedwang. Hij klemt zijn kaken op elkaar en wendt zich af. De dominee begint weer te praten. „Ik had ge dacht, Silvius, dat Annegien Kronmagel en u maar zo gauw mogelijk moesten trouwen". Met een ruk keert Gerrit zich naar de dominee. „Nooit, dominee, nooit zal ik met heur trouwen, heur ie dat? Nooit". De geestelijke, die werkelijk het beste voorheeft met die volgzame Silvius, die ineens zo balsturig is geworden, begrijpt er niets meer van. Hij gaat weg om overleg te plegen met zijn kerkeraad. Dit is toch wel een zo bijzonder geval, dat men met recht van een zondaar in de gemeente kan spreken. Misschien kan men deze jongeman, die zo ver strikt is in de macht van satan, nog overhalen om belijdenis te doen voor de kerkeraad. Gerrit blijft eenzaam achter. Alsjeblieft, een kleine verspreking en dergelijke gevolgen. Het is om te lachen, maar wie zal hem nu nog geloven, nu de dominee bij hem op bezoek is geweest? Het huisje van Silvius wordt gemeden. Vrouw Belt komt niet meer, Driek Munsters, die meestal nog wel even aanloopt, blijft weg. Zijn kameraden zijn ineens vreemden geworden. Op de boerderij van Heringa loopt Janneke hem met de neus in de wind voorbij. Bram werkt met een dagloner ergens anders en Gerrit moet eenzaam en alleen zijn zware arbeid doen. Heel Zandwierde bemoeit zich nu met deze kwes tie. Toen Harmen den sosjalist dood was, was men ontsteld, zeker, maar nu is men geschokt. Annegien Kromnagel is verdwenen uit het dorp, ze leeft als een kluizenaarster bij haar vader in huis. Ook zij heeft het verre van gemakkelijk. „Slette, die ie bent", zegt Hendrikus driemaal per dag. „Het is het beste dat wie ze naar het gemeentehuus brengt", zegt Frits van Kleinsmans in het café, ter wijl hij zijn afscheidsavond viert, want over enkele dagen zal Frits in het huwelijk freden. De enige die Gerrit geen kwaad hart toedraagt, is Klaas van Hendrikus. Het is eigenlijk wel vreemd, want men zou toch denken dat Klaas zijn zuster wel zou willen wreken, of zichzelf zou willen schoonpraten, maar hij is een prozaïsch mens, nuchter, wat bangelijk, maar eerlijk. En als hij de mensen hoort kletsen, dan zucht hij eens diep en zwijgt stuurs. „Den olde Silvius was in sien jongen tied ook al zo'n vreumde", weten de mensen te vertellen. Ja, die had ook sien eigen ideeëns. Die lapte ook alles an de leers. Later, toen was hie wel ans, maar in sien jonge jaren. „Ik begriep waarachtig neet waar ie oe druk um maakt", zegt Klaas dan ineens. „Hoeveul stellegies bent er heer neet op het dorp, die trouwen moeten. Daar praat men dan effies over en dan ist vergeten. Waarum vliegt jullie nou as bokken op de haver kist an?" Dat is natuurlijk heel vremde praat en nog wel voor iemand, die er zo na bij is betrokken. Maar men wil dat Klaas best uitleggen., „Kiek", zegt Frits, die het woord neemt en daarbij vergeet dat zijn trouwdag hem ook wel even achter het hoofd heeft doen krabben omdat het zo plotse ling kwam, „kiek, jong, as er hier ene op het dorp is, die trouwen moet, wel, dan trouwt men. Maar Gerrit wil dat neet. Die laat oen zuster mooi met de schaande zitten". „De heb niks geen schaande an ons Annegien be- markt", verweert Klaas zich. Men praat meteen allemaal door elkaar, totdat Klaas met zijn vlakke hand op de tafel slaan en zijn verhaal vertelt: „Ons Annegien is naar Gerrit toegeweest met de mededeling dat ze de verkering wol afmaken, ans niks. En dat heeft ze gedaan. Daarum wil Gerrit neet met heur trouwen". En dan zegt iemand het. Niemand weet meer wie het gezegd heeft. Of dat nou Driek is geweest, of Frits of iemand anders, men weet het niet, maar in eens klinkt het: „Gerrit Sillevius heeft zin an Treeske van boer Heringa". Klaas lacht erom, maar Driek zwijgt stuurs en ook de anderen reageren niet. De glazen worden leeg- gedronken en de een na de ander verdwijnt. Freek de veldwachter komt tegen tienen binnen. „Om elleven dichte..." Driek staat alleen in zijn cafee. Klaas van Hendrikus is de enige klant en hij is in kennelijk staat, constateert Freek. „Ze bent allemale al vort", zegt Driek grimmig. Freek gaat er toch maar even bij zitten. Hij telt even secuur zijn knip na en roept dan om een ouwe klare. Driek komt bij hem zitten. „Laat maar zitten. Frits van Kleinsmans is er goed veur". „Wat bent ze allemale vrog vort", verbaast Freek zich. „Ja man, ze zitten allemale vol van Gerrit Sille vius. Dat zit ons allemaal dwars". Freek neemt een klein slokje. Hij is er zuinig mee, want het zal de enige wel zijn, die hij krijgt. „Ja, een nare zaak is dat, heel naar", pralckezeert hij. „Vreumd ook". „O, vreumd ook?" Freek kijkt even naar zijn glas. „Ja, ziej, toen Minke van moeder Belt werd verkracht, toen zat avend an avend het café vol. Ik heb oe zelfs nog 'ns een keer bekeurd, later hebben wie dat netties biegelegd, maar ie waren te lange open. Dat wol ik maar effen zeggen. Toen Harmen den sosjalist dood was, zat het café ook elke avend vol, waar of neet? Nou is er iets met een jongkerel, die neet wil trouwen, en nou ist café leug". Driek knikt. Ja, dat is waar, Freek maakt daar effen 'n scharpe opmarking. Maar zo vreumd is het nou ook weer neet. „Kiek", legt hij uit. „Had ie nou Harmen, dat was 'n vreumde. Toen hie zich an Minke vergreep, wisten wie best wat er most gebeuren. Dat konden wie neet nemen. Toen Harmen dood was, wisten wie ook allemale wat wie moesten doen. De klep dicht holden. Wie gingen effen naar het cafee um dat dadelijk te maken. Maar nou met Gerrit Sillevius, nou ist ans. (wordt vervolgd) A.V0S NVM tUKEUUfl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3