EIIAtlDEil-niEUWS
Overdenking
Groei Bloei
uit de
Heilige Schrift
WV Ouddorp
op InterNet
Het gaffelscheepje
van Middelharnis
op een lepeltje
HET
,glJKVENSTER
oi^aniseert een lezing
over bestrijdingsmiddelen
en bemesten in de tuin
mria mcniii
Goaom imnri
Gij hebt niet...
AN\
de juiste
taxatie...
SS
Makelaar Tamboer
2e Blad
VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1996
No. 6533
Blik op kerk "y?
en samenleving ij
- Kinderprostitutie
- Een liypocriete situatie
De laatste weken zijn we allen verbij
sterd over de gebeurtenissen in het land
van onze zuiderburen. Het is blijkbaar
mogelijk dat kinderen zomaar worden
ontvoerd, misbruikt en gemarteld. Dat ze
opgesloten worden en uitgehongerd en
vervolgens begraven zonder dat er een
haan naar kraait. Wat dat moet betekenen
voor hen, voor hun ouders en naaste fa
milieleden kunnen we slechts bij benade
ring aanvoelen.
Intussen heeft een en ander wel een
schrikreactie teweeggebracht, niet alleen
in België, maar in de hele wereld. Tot
voor kort werd eigenlijk door verschil
lende landen die erbij betrokken waren
gewoon ontkend dat er zoiets als kinder
prostitutie bestond. In ieder geval waren
de regeringen van de betreffende landen
niet op het probleem aanspreekbaar.
Daarin is nu verandering gekomen.
Vorige week is er zelfs in de Zweedse
hoofdstad Stockholm een zesdaagse con
ferentie gehouden, gewijd aan het sexu-
eel misbruik van kinderen, waaraan niet
minder dan 120 landen deelnamen. En
ondanks de cultuurverschillen tussen die
landen is men het eens geworden over de
noodzaak de misstanden grondig aan te
pakken.
Dat is in elk geval een lichtpunt, al moet
er meteen bij gezegd worden dat er nogal
wat ligt tussen het maken van plannen en
het uitvoeien ervan.
Nederland staat bekend als een land waar
veel kinderporno wordt geproduceerd.
Of die verdenking terecht is of niet kun
nen wij moeilijk beoordelen. Weliswaar
staan er zware straffen op het vervaardi
gen van deze perverse lektuur, maar het
is niet eenvoudig de makers ervan op te
sporen. Van de kant van de regering
wordt ontkend dat er netwerken van kin
derporno zouden bestaan, maar de be
wijzen ontbreken. Bijzonder hypocriet is
wel dat het produceren van kinderporno
in ons land strafbaar is, maar het bezit
ervan niet. Het laatste valt immers onder
het recht van vrije meningsuiting. Dat is
gewoon tegenstrijdig. Wanneer bij de
wet wordt verboden dit soort lectuur te
vervaardigen, dan moet er ook voor
gezorgd worden dat er geen markt meer
voor bestaat. Daarom moet er gezocht
worden naar een mogelijkheid om ook
het bezit van deze troep te bestraffen.
We leven in een land waar veel kan, ook
en vooral op sexueel gebied. De laatste
decennia zijn tal van zogenaamde taboes
doorbroken. De mens mag niet geremd
worden in z'n natuurlijke driften. En wie
opkomt voor normen en waarden krijgt
al gauw te horen dat hij een ander niet
moet 'betuttelen'. Maar inzake het mis
bruik van kinderen is de afkeer gelukkig
nog algemeen. Dat schept misschien een
gunstig klimaat voor het nemen van
maatregelen.
Overigens wordt er ook dan met twee
maten gemeten. Want Gods gebod geldt
niet alleen kinderen, maar ook volwasse
nen. Maar wie oproept tot een rein en
zuiver leven, in en buiten het huwelijk,
zal al gauw te horen krijgen dat hij de
persoonlijke vrijheid aantast.
Waarnemer
>S?;
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer
die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied
kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA
Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld.
De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen
enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek
worden gepubliceerd.
•in-ZICKTF
Na een lange reis met Boeings 747 van
KLM en TWA via Toronto, Chicago en
San Francisco naar Petaluma, kregen
mijn vrouw en ik vreselijke last van een
vlieg ziekte die de familie daar 'jet-lek'
noemde, met duizelingen, krampen en
braken. We waren dagen beroerd. Wat
was dat?
Antwoord: Men schrijft 'jet-lag', dat be
tekent: het achterblijven van de lichaams
functies bij de snelheid van het straal
vliegtuig, lin onze taal heet dat 'jet-ziek-
te'. Deze toestand van onwelzijn ontstaat
alleen bij vliegreizen van vele uren en als
de passagier zich niet goed kan aanpas
sen aan het gewijzigde tijdstip van de
dag. Onze spijsvertering, maar óók ons
centrale zenuwstelsel en daardoor onze
hartfunctie en de hersenen, zijn op vaste
tijden ingesteld. Men noemt dat onze
biologisch klok, en die bevindt zich in
een 'gen' in onze hersenpan. Die moet
zich langzaam aangassen en kan niet
'ineens' vele uren verzet worden. Wie
zich na vermoeiende dagen thuis of op
zijn werk, direct na een vliegreis naar
een ander werelddeel in het daar gelden
de ritme stort, eet en slaapt er op heel
andere delen van de 24-urige dag. Dan
raakt zijn lichaam van slag. Zijn biologi
sche klok moet heel rustig aan wennen
aan slapen in een deel van het etmaal dat
aanvankelijk gewerkt werd, en aan druk
ke bezigheden of excursies en (soms heel
bijzondere) maaltijden gedurende de
tevoren gebruikelijke uren van ontspan
ning en nachtrust. Na oost-west vluchten
met tijdverschillen van 8 en 10 uren of
meer, kan die verstoring en geleidelijke
aanpassing wel een paar dagen duren. Na
een reis naar het oosten, als u de tijd
tegemoet vliegt, duurt het onwel zijn
soms 3 of meer dagen. Vooral als in het
vliegtuig flink gegeten en/of gedronken
wordt! Daarom moeten dgl. reizigers di
rect na aankomst een extra lange dag- of
Groei Bloei (KMTP),
afd. Goeree-Overflakkee
Dhr. T. Grinwis wil op deze avond ver
tellen hoe u uw tuin gezond kunt houden.
Al heel snel wordt er naar de pot met gif
gegrepen om luis of ander ongedierte te
bestrijden. Hij wil graag wat duidelijk
heid brengen in de wirwar van giffen
door u te tonen hoe het anders kan, en
hoe het beter kan. Hij zal u de oorzaak
van een ziekte of plaag vertellen, maar
ook de verschillen tussen de ene ziekte
en de andere.
Vroegtijdig constateren is heel belang
rijk, want elke dag later kan funest zijn.
Tevens laat hij u het een en ander over
biologische insectenbestrijding zien.
Kortom een leerzame avond voor ieder
een die zijn tuin gezond wil houden.
De lezing vindt plaats op dinsdag 17 sep
tember, vanaf 19.30 uur, in het Diekhuus
te Middelharnis. De toegang voor
KMTP-leden is gratis, aan niet-leden
wordt ƒ5,- entree gevraagd. Daar staan
een boeiende, leerzame en gezellige
avond en een kopje koffie tegenover.
Koninklijke Maatschappij
1\iinbouw Plantkunde
Afdeling Goeree-Overflakkee
nachtrust nemen, en is het beter twee
maaltijden over te slaan, dan één op een
tijd die ze (nog) niet gewend waren. De
'jet-lag' ofwel vliegziekte openbaart zich
veelal door duizeligheid, bibberen, even-
wichtsstoornissen en vermoeidheidsge-
voelens. Die kunt u beter voorkómen dan
genezen.
Wat betekent toch Menia Moeria, wat
Molukkers zeggen?
Antwoord: Bij de scheepvaart in de Mo-
lukken stond een matroos bij de steven
op de uitkijk. De roerganger, of degene
die de trossen losgooide, vroeg dan voor
de afvaart: 'Mena?' (d.i. Gereed?) en de
voorste man antwoordde: 'Muria!' (Ak
koord, of ja). De juiste schrijfwijze is
dus: 'Mena? Muria!'
Kan ik bladgoud gebruiken voor het ver
gulden van een gesleten en enigszins
kaal geworden schilderijlijst?
Antwoord: Nee. Bladgoud is zeer dun
uitgehamerd (echt) goud en erg duur.
Van een kubieke millimeter kan men
bijna een vierkante decimeter pletten.
Bladgoud wordt gebruikt voor gouden
opdrukken, bijv. in stempelbanden van
dure boeken. Voor schilderijlijsten ge
bruikt men verguldsel, of verf die na het
opdrogen een goudglanzend gele deklaag
achterlaat. U koopt het in de grote verf-
zaken en sommige doe-het-zelfwinkels.
LEdCN impimnpi
Kan ik leer gebruiken om een lampen-
kamp te maken?
Antwoord: Wij raden het af. Leer gaat
uitdrogen als het verhit wordt door een
gloeilamp en zal op die plaatsen verkleu
ren en eventueel schroeien. Bovendien
laat leer geen licht door. Neemt u dan
liever perkament.
„Wij hebben u op de fluit gespeeld
en gij hebt niet gedanst.
(Lukas 732)
De weg van het geloof is vaak heel
moeilijk te gaan voor ons mensen. Waar
om eigenlijk? Is het niet daarom dat wij
gehoorzaamheid beleven als een knellen
de band, een band van onderworpenheid
aan Hem, Die wij te gehoorzamen heb
ben? En toch is de weg van het geloof de
weg die de vrijheid geeft. Maar zou de
weg van de gehoorzaamheid voor ons
niet gemakkelijker zijn als we meer be
wijzen uit de hemel hadden dat het heil
inderdaad voor ons persoonlijk bestemd
is?
We zouden graag een brief uit de hemel
hebben. Lopen we echter niet het gevaar
met deze vraag dat we over een heel
Boek met brieven uit de hemel heen stap
pen.
Lukas 7 beschrijft ons hoe Johannes de
Doper zijn vraag beantwoord krijgt. Hij
zond zijn discipelen naar Jezus met de
vraag: zijt Gij, Die komen zou of ver
wachten wij een ander? Johannes meen
de dat Jezus niet handelde naar de predi
king van de bijl aan de wortel. Vandaar
die vraag.
En zo komt hij met zijn verontrusting bij
de Heiland. En wat is het antwoord van
de Heere Jezus? Zegt Hij: inderdaad, Jo
hannes, De ben de Zaligmaker. Wees nu
maar gerust, tob maar niet. Of geeft Hij
een onomstotelijk bewijs mee aan de dis
cipelen van Johannes? Niets van dat
alles.
Boodschapt wat gij ziet en hoort. Dat is
een verwijzing naar de profetie die van
Hem getuigt. Dat overtuigde Johannes.
Dat vraagt van hem de geloofsgehoor
zaamheid. Daarin kan ook Johannes de
weg van het geloof gaan.
Maar velen volgen hem daar niet in na.
Op allerlei manier probeert men zich aan
die weg te onttrekken. Het kan zijn door
botweg niet te willen, geen kerkgang,
geen geloofsleven. Maar het kan ook an
ders, dat men voor het oog wel mee doet,
maar toch de smalle weg van het geloof
niet wandelen wil. Maar hoe men het dan
ook doet, het resullaat is vaak dat men
zich onttrekt aan de boodschap van het
evangelie.
Dat deden de farieeën ook. Ze waren niet
bereid om de weg van geloofsgehoor
zaamheid te gaan. Ze meenden vele ar
gumenten te hebben om zich aan de eis
van geloof en bekering te kunnen ont
trekken. Johannes was tot hen gekomen
met een vlijmscheipe oordeelsprediking:
laat u wassen van zonden en ongerech
tigheid. De Heere Jezus was gekomen
met tekenen en wonderen. Hij onderwees
hen in de Weg des Heeren. Hij sprak:
Komt herwaarts tot Mij, allen die ver
moeid en belast zijt, en De zal u rust ge
ven. En wat deden de farizeeën en de
schriftgeleerden? Hebben ze zich be
keerd en zijn ze gehoorzaam achter de
Heere Jezus aangegaan? Zijn ze de ge
loofsweg van Johannes gegaan? Nee, ze
zijn aan de kant blijven staan en zijn niet
op het aangeboden heil ingegaan.
Daarom komt de Heere dan met een
voorbeeld om hen duidelijk te maken
hoe zij handelen. Een groep kinderen is
in een spel verdiept. Eén groep stelt een
bruiloftsstoet samen. Ze maken er een
vrolijke boel van. Maar dan komt er
tweespalt. Een andere groep wil daar niet
in mee. Dat is ze veel te vrolijk. Ze wil
len wat emstigers. Zij stellen voor begra
fenis te gaan spelen. En ze stellen daar
voor de stoet op.
Maar nu komen de protesten van de
andere kant. Daar willen zij weer niet
aan mee doen, dat is ze veel te droevig.
En dan komen de verwijten: Wij hebben
op de fluit gespeeld en jullie hebben niet
gedanst. Maar wij hebben klaagliederen
gezongen en jullie hebben niet geweend.
Zo gaan de verwijten heen en weer en
niemand doet wat. Ze willen gewoon
niet.
Dat beeld gebruikt de Heere Jezus om
het ongeloof en de verharding aan te ge
ven. Net als die kinderen reageren de fa
rizeeën nu ook. De oordeelsprediking
van Johannes heeft hen niet bewogen,
maar ook de evengelieprediking van
Jezus bewoog hen niet. Ze deden niet
mee, ze bleven aan de kant staan. Het
ene was te zwaar en te ernstig, het andere
te licht en te gemakkelijk. En zo wordt
de weg van de geloofsgehoorzaamheid
en de oproep tot bekering niet beant
woord.
Is dat beeld in veel opzichten ook niet op
ons van toepassing? Op alleriei manier
proberen we aan de kant te blijven staan.
Eerst zou dit of dat eens moeten gebeu
ren.
Eerst zouden we een teken uit de hemel
en de stem van God ervaren moeten heb
ben. Je kunt toch zomaar niet geloven.
Uiteindelijk moet de Geest het toch
doen. Of: de prediking is te ernstig en te
vermanend, teveel de gerechtigheid van
God die ons wordt voorgehouden. Of:
die preek stelt het wel wat te gemakke
lijk voor, er zal toch eerst wat moeten
gebeuren met een mens. Je kunt het
evangelie van Christus toch niet zomaar
aannemen.
Wees eens eerlijk, zijn dat niet de argu
menten om zich aan de geloofsgehoor
zaamheid te onttrekken die God van een
mens vraagt? De fluit van het evangelie
klinkt, hoe beantwoorden we daaraan?
Er worden klaagzangen gezongen over
onze zonden en ongerechtigheden, over
het oordeel van God in Christus, beant
woorden we met boete en berouw, met
wederkeer?
En die weg wijst de Heere Jezus Chris
tus ons nu: ingaan op het heil des
Heeren. Het is nu nog de welaangename
tijd, de tijd van genade. De Heere roept:
Wend u tot Mij en wordt behouden. Ga
de weg maar achter Hem, Hij stelt nie
mand teleur.
Den Bommel
Vanaf begin september, dit jaar, kunnen
gebruikers van InterNet die op het
World Wide Web surfen een bezoek
brengen aan de pagina's van VVV Oud
dorp. Op deze pagina's kunnen zij onder
andere informatie vinden over Ouddorp,
Goedereede en Stellendam, een toeristi
sche ABC, accommodatie, evenemen
ten, een puzzel en kunnen zij een kijkje
nemen in de fotogalerij. Tevens is het
mogelijk via de aanvraagpagina extra in
formatie aan te vragen over dit gebied.
Alle informatie die wordt verstrekt is
viertalig; Nederlands, Duits, Frans, En
gels. Heel de wereld kan dus gebruik
maken van deze pagina's.
InterNet is 's werelds grootste computer
netwerk. Het is een enorme verzameling
computers, kabels en mensen die op één
of andere manier met elkaar in verbin
ding staan. Daardoor beschikken Inter-
Net-gebruikers over tal van diensten
vanaf het raadplegen van informatiebe
standen tot aan het oversturen van be
standen en berichten via E-mail. Wereld
wijd hebben ongeveer 50 miljoen men
sen toegang tot InterNet; het aantal ge
bruikers in Nederland bedraagt ruim
200.000 en dit aantal groeit met ca. 15%
per maand.
Wilt u ook een kijkje nemen op Inter
Net, ons adres is:
http://www.vvv-ouddorp.org/
agentschap
De gaffelscheepjes beheersten van de
zestiende tot het eerste kwart van de ne
gentiende eeuw het beeld van de Middel-
hamisse vissershaven.
in het doolhof van prijskaartjes
Tel. (0187)483477
Dit InterNet-adres wordt vanaf heden
actief bekend gemaakt door VVV Oud
dorp in brochures, briefpapier, etc.
Het is mogelijk voor VVV Ouddorp om
extra pagina's toe te voegen met een
aantrekkelijke beschrijving, logo, foto's
etc. Ook kunnen wij uw informatie toe
voegen aan deze pagina's. Wat vindt u
ervan als informatie van uw vakantie
woning, camping, hotel, pension, bun
galowpark wereldwijd beschikbaar is.
Heeft u interesse? VVV Ouddorp kan u
informeren over de verschillende tarie
ven: tel. (0187) 681789; fax (0187)
683783.
De naam gaffelschip was ontleend aan
de grote gaffel, die bij het bergen van de
zeilen niet gestreken werd en waartegen
het grootzeil opgegeid werd. Het waren
korte, brede, sterk gebouwde schepen,
die voorzien waren van zwaarden.
Een windvaan van ijzer, in de vorm van
een gaffelscheepje pronkt op het Rien
Poortvliet Museum. Met de restauratie
van het oude raadhuis is deze vemieuwd.
De oude windvaan, ook een gaffel
scheepje, uitgevoerd in ijzer en met blad
goud bedekt, is ter gelegenheid van
Open Monumentendag tentoongesteld in
het Streekmuseum Goeree-Overflakkee
te Sommelsdijk.
VVV/ANWB Overflakkee heeft van dit,
voor Middelharnis karakteristieke schip
een zwaar verzilverd lepeltje laten ma
ken. Dit lepeltje past in
de serie souvenirs van
het Gaffelscheepje, die
de laatste tijd door hen
ontwikkeld zijn zowel
voor toeristen als voor
de eigen bevolking.
Deze serie omvat o.a.
een beker, vingerhoedje,
poloshirt en een polotrui.
Naast deze serie heeft de
VVV/ANWB Overflak
kee diverse artikelen met
het Kofjekokertje als
onderwerp en natuurlijk
zijner veel Holland-sou
venirs verkrijgbaar.
Het nieuwe lepeltje is
vanaf Open Monu-men-
tendag verkrijgbaar bij
VVV/ ANWB Overflak
kee, Kade 9, Middelhar
nis en bij het streekmu
seum Goeree-Overflak
kee, Kerkstraat, Som
melsdijk.
-64-
Vlak voor de Pasen zal ik jou van het
Avondmaal moeten uitsluiten, op ver
zoek van de kerkeraad".
Gerrit is daar diep van onder de indruk.
Hier in het dorp gaat bijna niemand aan
het Avondmaal. Slechts de dominee, de
ouderlingen en wat oudere mensen, meer
niet. Geen jonge blagen zoals Silvius,
men zou er schande van spreken, net zoals men nu
schande spreekt van hem en Annegien. Maar het is
een ernstige straf.
De dominee zucht eens diep. „Silvius, man, hoe
kon dit toch gebeuren?"
Gerrit vergeet ineens zijn straf en vaart boos uit:
„Er is niks gebeurd, doomnee".
De dominee ziet op, zijn wenkbrauwen trekken
even op. Dan zegt hij bezwerend: „Ik begrijp het.
Het bloed is jong en onstuimig.
„Gaat op het dak zitten met oen jong en onstuimig
bloed", schreeuwt Gerrit ineens woedend. „Ik heb
niks gedaan en Annegien ook neet. Er is niks ge
beurd, heur ie dat, en as ie al die lasterpraatjes ge-
leuft, dan heb ik liever dat ie opkrast".
De dominee rijst wit van schrik overeind. „Wat
zeg je, Silvius?" zegt hij met trillende stem. „Uw
zonde wordt nog groter".
Gerrit heeft zich alweer in bedwang. Hij klemt zijn
kaken op elkaar en wendt zich af.
De dominee begint weer te praten. „Ik had ge
dacht, Silvius, dat Annegien Kronmagel en u maar
zo gauw mogelijk moesten trouwen".
Met een ruk keert Gerrit zich naar de dominee.
„Nooit, dominee, nooit zal ik met heur trouwen,
heur ie dat? Nooit".
De geestelijke, die werkelijk het beste voorheeft
met die volgzame Silvius, die ineens zo balsturig
is geworden, begrijpt er niets meer van. Hij gaat
weg om overleg te plegen met zijn kerkeraad. Dit
is toch wel een zo bijzonder geval, dat men met
recht van een zondaar in de gemeente kan spreken.
Misschien kan men deze jongeman, die zo ver
strikt is in de macht van satan, nog overhalen om
belijdenis te doen voor de kerkeraad.
Gerrit blijft eenzaam achter. Alsjeblieft, een kleine
verspreking en dergelijke gevolgen. Het is om te
lachen, maar wie zal hem nu nog geloven, nu de
dominee bij hem op bezoek is geweest?
Het huisje van Silvius wordt gemeden. Vrouw Belt
komt niet meer, Driek Munsters, die meestal nog
wel even aanloopt, blijft weg. Zijn kameraden zijn
ineens vreemden geworden. Op de boerderij van
Heringa loopt Janneke hem met de neus in de
wind voorbij. Bram werkt met een dagloner ergens
anders en Gerrit moet eenzaam en alleen zijn
zware arbeid doen.
Heel Zandwierde bemoeit zich nu met deze kwes
tie. Toen Harmen den sosjalist dood was, was men
ontsteld, zeker, maar nu is men geschokt.
Annegien Kromnagel is verdwenen uit het dorp, ze
leeft als een kluizenaarster bij haar vader in huis.
Ook zij heeft het verre van gemakkelijk.
„Slette, die ie bent", zegt Hendrikus driemaal per
dag.
„Het is het beste dat wie ze naar het gemeentehuus
brengt", zegt Frits van Kleinsmans in het café, ter
wijl hij zijn afscheidsavond viert, want over enkele
dagen zal Frits in het huwelijk freden.
De enige die Gerrit geen kwaad hart toedraagt, is
Klaas van Hendrikus. Het is eigenlijk wel vreemd,
want men zou toch denken dat Klaas zijn zuster
wel zou willen wreken, of zichzelf zou willen
schoonpraten, maar hij is een prozaïsch mens,
nuchter, wat bangelijk, maar eerlijk.
En als hij de mensen hoort kletsen, dan zucht hij
eens diep en zwijgt stuurs.
„Den olde Silvius was in sien jongen tied ook al
zo'n vreumde", weten de mensen te vertellen. Ja,
die had ook sien eigen ideeëns. Die lapte ook alles
an de leers. Later, toen was hie wel ans, maar in
sien jonge jaren.
„Ik begriep waarachtig neet waar ie oe druk um
maakt", zegt Klaas dan ineens. „Hoeveul stellegies
bent er heer neet op het dorp, die trouwen moeten.
Daar praat men dan effies over en dan ist vergeten.
Waarum vliegt jullie nou as bokken op de haver
kist an?"
Dat is natuurlijk heel vremde praat en nog wel
voor iemand, die er zo na bij is betrokken. Maar
men wil dat Klaas best uitleggen.,
„Kiek", zegt Frits, die het woord neemt en daarbij
vergeet dat zijn trouwdag hem ook wel even achter
het hoofd heeft doen krabben omdat het zo plotse
ling kwam, „kiek, jong, as er hier ene op het dorp
is, die trouwen moet, wel, dan trouwt men. Maar
Gerrit wil dat neet. Die laat oen zuster mooi met
de schaande zitten".
„De heb niks geen schaande an ons Annegien be-
markt", verweert Klaas zich.
Men praat meteen allemaal door elkaar, totdat
Klaas met zijn vlakke hand op de tafel slaan en
zijn verhaal vertelt: „Ons Annegien is naar Gerrit
toegeweest met de mededeling dat ze de verkering
wol afmaken, ans niks. En dat heeft ze gedaan.
Daarum wil Gerrit neet met heur trouwen".
En dan zegt iemand het. Niemand weet meer wie
het gezegd heeft. Of dat nou Driek is geweest, of
Frits of iemand anders, men weet het niet, maar in
eens klinkt het: „Gerrit Sillevius heeft zin an
Treeske van boer Heringa".
Klaas lacht erom, maar Driek zwijgt stuurs en ook
de anderen reageren niet. De glazen worden leeg-
gedronken en de een na de ander verdwijnt.
Freek de veldwachter komt tegen tienen binnen.
„Om elleven dichte..." Driek staat alleen in zijn
cafee. Klaas van Hendrikus is de enige klant en hij
is in kennelijk staat, constateert Freek.
„Ze bent allemale al vort", zegt Driek grimmig.
Freek gaat er toch maar even bij zitten. Hij telt
even secuur zijn knip na en roept dan om een
ouwe klare.
Driek komt bij hem zitten. „Laat maar zitten. Frits
van Kleinsmans is er goed veur".
„Wat bent ze allemale vrog vort", verbaast Freek
zich.
„Ja man, ze zitten allemale vol van Gerrit Sille
vius. Dat zit ons allemaal dwars".
Freek neemt een klein slokje. Hij is er zuinig mee,
want het zal de enige wel zijn, die hij krijgt. „Ja,
een nare zaak is dat, heel naar", pralckezeert hij.
„Vreumd ook".
„O, vreumd ook?"
Freek kijkt even naar zijn glas. „Ja, ziej, toen
Minke van moeder Belt werd verkracht, toen zat
avend an avend het café vol. Ik heb oe zelfs nog
'ns een keer bekeurd, later hebben wie dat netties
biegelegd, maar ie waren te lange open. Dat wol ik
maar effen zeggen. Toen Harmen den sosjalist
dood was, zat het café ook elke avend vol, waar of
neet? Nou is er iets met een jongkerel, die neet wil
trouwen, en nou ist café leug".
Driek knikt. Ja, dat is waar, Freek maakt daar
effen 'n scharpe opmarking. Maar zo vreumd is
het nou ook weer neet.
„Kiek", legt hij uit. „Had ie nou Harmen, dat was
'n vreumde. Toen hie zich an Minke vergreep,
wisten wie best wat er most gebeuren. Dat konden
wie neet nemen. Toen Harmen dood was, wisten
wie ook allemale wat wie moesten doen. De klep
dicht holden. Wie gingen effen naar het cafee um
dat dadelijk te maken.
Maar nou met Gerrit Sillevius, nou ist ans.
(wordt vervolgd)
A.V0S
NVM
tUKEUUfl