Veilig schoolverkeer
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
^CPi^AAcfcku v/fw D0m -^0
Kentekenbewijzen
voor brom-
en snorfietsen
grieven
tan Aï^ o Hirers
DE GROATE BROKKE!." (2)
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
VRIJDAG 23 AUGUSTUS 199fi
Daar kunnen ouders
De stichting Klndéren voorrang! liet een
onderzoek doen naar de bewegingsvryheid
van kinderen die onderweg zyn naar school
of andersom. Naar aanleiding van dit onder
zoek is een handleiding verschenen voor
ouders die zélf aan de slag willen gaan om
het verkeer rondom de school veiliger te
maken.
De vakantie is voorbij, de kinderen gaan weer
naar school. Voor veel ouders begint weer de
dagelijkse bron van zorg. Kan ik mijn kind wel
veilig alleen naar school laten gaan? Er gebeurt
onderweg zoveel: kinderen die plotseling de
straat oversteken, fietsers op de stoep, slordig
geparkeerde auto's, plotseling openklappende
portieren. Deze onveilige situatie wordt voor
een deel door de ouders zelf veroorzaakt.
Omdat ze bang zijn voor ongelukken brengen
ze hun kind tegenwoordig steeds vaker met de
auto naar school. Daardoor ontstaat er voor en
na schooltijd een mini-verkeerschaos rondom
de school. Maar er zijn meer oorzaken voor de
onveiligheid onderweg naar school: er kan zich
op de route een gevaarlijk kruispunt bevinden
of er is geen goede oversteekplaats bij de
school. Voor veel ouders zijn dit redenen om
zelf wat aan doen!
met name heel jonge kinderen niet alleen
lq)end of met de fiets naar school te laten gaan.
Zelf AAN DE SLAG
De stichting Kinderen voorrang! liet een
onderzoek doen naar de bewegingsvrijheid van
kinderen op straat. Uit het rapport 'Uitgeknik
kerd, q)gehoepeld', dat verscheen naar aanlei
ding van het onderzoek, blijkt dat tegenwoordig
bijna de helft van de kinderen door de ouders
naar school wordt gebracht Dat is toch te gek,
vonden de Fietsersbond enfb en de Stichting
Kinderen voorrang! Daarom maakten ze een
handleiding voor ouders die zélf aan de slag
willen gaan om de verkeerssituatie rondom de
school veiliger te maken. Er staan aanwijzingen
in hoe een ve±eersgroep kan worden gestart en
hoe de situatie rondom school in kaart kan wor
den gebracht.
Alles wordt uitgelegd via een stappenplan, dat
begint bij het zoeken van bondgenoten en ein
digt bij het presenteren bij de gemeente van de
voorstellen om de situatie te verbeteren.
Wat kunt u doen?
We geven u vast wat tips die in deze handlei
ding aan de orde komen:
Puzzelreglement
1Stuur je oplossingen aan het eind van de maand naar
Oom Ko, p/a EUanden-Nieuws,
Postbus 8,3240 AA Middelharnis.
2. Per maand zijn er 80 a 100 punten te verdienen. Zelfgemaakte
raadsels voorzien van oplossing leveren 15 extra punten op.
3. Stuur af en toe een briefje, dat wordt beantwoord.
4. Bij 400 punten ontvang je een boekenbon van 15,-.
Wat is oom Ko afgelopen zaterdagmid
dag geschrokken zeg. Scheert me daar
ineens een heuse UFO over mijn erf.
Drie marsmannetjes in knalpaarse ruim-
tepakken duwen de schuifdeur van hun
vliegende schotel open en daar stiefelen
ze recht op mijn huis af. Zonder wat te
vragen zweven ze mijn trap op, zo
rechtstreeks naar de computer. Hun
lange antennes op de helm zwiepen hef
tig heen en weer. Ik durf ze niet achter
op te gaan. Zenuwachtig hoor ik ze op
het toetsenbord tikken. Enter, blieb
blieb. Opslaan, blieb blieb. In ene lange
run denderen ze naar beneden en ver
trekken zonder te groeten. Boven
Stellendam zie ik ze nog heel even met
de lampjes van hun kunststof landings-
poten knipperen. Na een uur of twee
durf ik pas naar boven te gaan. Wat zie
ik daar op het scherm van de compu
ter??? Kijk maar eens gauw bij augus
tus d!
Jantine Anker (Gouderak) knutselde
voor ons en leverde het volgende prach
tige resultaat in: Een heuse trappuzzel.
Leuk dat je er zo voor inzet Jantine, met
dit gebaar vang je er mooi 15 extra pun
ten bij voor je bon! We houden ons aan
bevolen. Je hele raadsel is aan een schip
gehangen als anker. Vaart die oceaan
stomer over het Cortlandt-aquaduct in
de Gouwe? Vul steeds van boven naar
beneden in. De maakster wenst jullie
veel succes.
Mensen nog aan toe. Wat nou? Een
graancirkel in de krant. Begint die gek-
kigheid nu ook al in onze jeugdboek?
Hoe hebben ze dat gefikst? Hoe komen
die dingen in het graan? Komt dat door
de wind, vliegt er 's nachts stiekem
iemand met de helicopter, veegt een los
gebroken struisvogel zijn snavel in een
rondje of zijn er al sportievelingen op
bescheiden schaal aan het oefenen voor
de Goeree-Overflakkeeloop?? Geen
paniek jongens en meisjes. Het is heel
simpel te verklaren. Streep hieronder
staande woorden weg, horizontaal, ver
ticaal en diagonaal in beide richtingen
en je weet door wie de geheimzinnige
graancirkel gemaakt is. Zet de overblij
vende letters achter elkaar! Het is echt
wetenschappelijk bewezen!!! Proberen
maar.
1De eerste letter van het alfabet.
2. Stad in Kanaan.
3. Moeder van Jubal en Jabal.
4. Schaapherder uit Thekóa.
5. Wie werd gestenigd in het dal
van Achor?
6. Hoofdstad van Griekenland.
7. Zoon van Sem.
8. Bejaarde profetes. (Lukas)
9. Wat bouwde Noach?
10. Teken van rouw en droefheid.
11Eerste letter van het alfabet.
Pas als u weet wat er allemaal verkeerd is
aan de huidige situatie kunt u er wat aan
(laten) doen. Daarom is het slim om harde
feiten te verzamelen en hiermee naar de
gemeente te stappen. Bijvoorbeeld de vol
gende:
- Breng de chaos voor de school in kaart.
Let daarbij bijvoorbeeld op dubbelgepar-
keerde auto's en op de stoep geparkeerde
auto's.
- Kijk hoe en waar de kinderen moeten uit
stappen. Kijk of ze moeten oversteken en
hoe dat gebeurt
- Tel de voertuigen die door de straat van
de school rijden. Komen er minder dan
50 voertuigen per uur langs, dan is het
een rustige straat Bij 50 tot 100, dan kun
nen kinderen vanaf zeven jaar er veilig
fietsen. Zijn het er tussen de 100 en 400,
dan spreken we van een tamelijk drukke
straat en bij meer dan 400 auto's van een
dmkke en gevaarlijke straat
Maak plannen om een fiets-, loop- of auto-
pool te organiseren: iedere ochtend brengen
ouders hun kind naar een vaste plek in de
buurt, waar al een andere ouder klaarstaat
om de kinderen naar school te brengen.
Probeer een fictsvriendelijke schoolomgeving
te creëren. Daardoor wordt het voor ouders en
kinderen aantrekkelijker om op de fiets naar
school te komen. Denk hierbij aan fietspar-
keeiplaatsen voor ouders en een veilige fiet
senstalling voorde fietsen van de kinderen.
Onderzoek of de loop- en fietsroutes naar
school veiliger gemaakt worden door
gevaarlijke obstakels - zoals een glasbak.
vericeerd geparkeerde auto's en op de stoep
geparkeerde fietsen - te (laten) verwijderen.
Zoek altematieve parkeenuimten in de buurt
van de school, zodat parkeren vlak voor
school niet meer nodig is en eventueel ver
boden kan worden.
Bekijk of het zinvol is om de ingang van de
school te verplaatsen naar een minder dmk
ke straat. Misschien kan er een aparte ingang
worden gemaakt voor kinderen die op de
fiets of lopend komen.
Staat de school aan een straat met veel
(spits)verkeer, overleg dan eens met de
school of de schooltijden veranderd kunnen
worden. Het spitsuur voor de school valt
vaak samen met het spitsuur in de rest van
een dorp of stad.
Maak samen met de kinderen een extra edi
tie van de schoolkrant waarin u de plannen
aankondigt.
U kunt de krant verspreiden onder ouders,
maar ook aanbieden aan buurtbewoners,
omliggende scholen, de pers, de gemeente
en de politie.
Bestel de handletoing!
De handleiding 'Veilig Schoolverkeer, een doe-
het-zelfzaak' is een uitgave van de fietsersbond
enfb en de Stichting Kmjeren voorrang!
U kunt deze handleiding aanvragen bij:
Kinderen voorrang!
Telefoon (020) 682 63 22
of bij de enfb door overmaking van ƒ24,- voor
leden en 26,50 voor niet-leden op giroreke
ning 30255.
DE WEG TE STREPEN
WOORDEN:
SCHADE
GEHEIM
HELICOPTER
WIND
STRALING
TARWE
BIJGELOOF
UFO
MARSMANNETJE
ROTATIE
CIRKEL
GRAAN
DIAMETER
JACOBS
MIDDELHARNIS
KOREN
HALM
LANDBOUW
Jacomijn Brinkman (Stellendam)
Fijn genoten in Oosterbeek.
Zeker meer dan een week.
En de Heilige Landstichting
is mooi voor mensen uit onze richting.
Bij pretpark de Julianatoren zag je spe
lers van Ajax.
Frank en Ronald de Boer
gaven niet per fax,
maar zo vanuit de losse pols:
Hun krabbel.
En jij had weer wat voor
jeugdhoekbabbel.
Willemijn Tieleman (Ooltgensplaat)
Je heuse Nieuwe-Tongse achternicht
zag dus in de krantje gezicht
en stuurde haar felicitatie
naar je verjaardagsplaatsie.
Met dressuur heb je goed gescoord.
Fijn dat we daarvan hebben gehoord.
Ilona Slinger (Nieuwe-Tonge)
Hoe is het? Nog neusverkouden?
Zie je gezondheid te houden.
Jullie caravan is dus erg oud.
Zit dat in het verrotte hout?
Voor je verjaardagsfeest
ben je bij de Binnenmaas geweest.
Misschien lekker gevaren met de boot?
Ook al is het circuit niet zo groot.
Marge Grinwis (Ouddorp)
Even dacht oom Ko een lelijk ding.
Gerard en Marije slapen op
hun schurveling.
En puzzelen daarom
2 maanden niet mee.
O wee, o wee. Oh nee!!
Ze zijn fris en wakker
en helpen oom Ko, de stakker.
Met punten ben je al over de
tweehonderd.
Over een maand of 2 sta je verwonderd.
PUNTENSTAND
0-100: Margreet, Nienke, Gert,
Maaike, Christa, Arie, Gijs,
Mariene, Arend-Jan, Lies-
beth, Willemien en Elze.
100-200: Leonie, Janneke, Petra,
Jolanda, Rianne, Bert,
Rianda, Jeanette, Pieter,
Johan, Ricardo, Jantine.
200-300: Willemijn, Richard, Elize,
Marije, Gerard, Quintus,
Gerdien, Jacomijn, Arjo,
Ilona, Jan-Willem de W.,
Marijke.
300-400: Aagje, Ilse, Gijsbert, Jan
Willem B.
GROET:
Allemaal het beste, slaap lekker, niet
dromen van andere planeetbewoners!
terwijl m'n hoad g oeiend haet was, m ut mus iu yi= nvprWnmm»
dienke tionse wat was m'n vaoder driftig zeit, dat za mien niet overkomme
QienKe. ijonge wai was m overmoewd, je zal't wel herkenne.
oor, jae zo dienk je dan in je jeugaige uvcimut u, j uitihpr 7at n«n
Van uut m'n schiulplaets had 'k h't measte gehoard mar de bibber zat nog m
Effente'terTok Moeder de trapdeure ope i" riep naer boven "Kom _snaer
beneden..,noe..trek (direct)".."Hoar je mien.. Of ik h t gehoard had. d r was
dTkS^TSh'n^dïSschoenen te voorschien. m'n veitrouwen was
Srnw '^Sr''Tbooze. in wat 'k venvacht had? was dat vaoder boas
in grimmeg naer me toe\ou komme, mar nee. ik dee de deure wat vaorder ope
in zag vaoder zitte, in z'n riete stoel mit een wit gezicht, z n schoeren een beet
je naer beneden in 't hoad ietewatje voorover, z'n piene te verbieten, wachtend
op d'n Dokter. i i i
Weet je, d'r kwam een verschrikkelijke groate brokke in m,n keele, ik stikte
zowat, toen 'k 'm zo zag zitte, d'r was niks meer van die fune over, even bin'k
zo bluve stae. voor da'k naer z'n toe liep, al snikkend zakte ik op de grond, mit
m'n hoad op vaoders knieën, rillend van spannieng in ellende, langzaem lei hie
z'n eeltige werkhangd op m'n ontdeugende hoad in strealde zachjes m n haer,
in zei niks, in vaoder zei niks, healemaele niks...!!! 't hoefde oak met, zo was
h't genog, mear as genog in hie kon oak niks zaage, z'n keele zat oak dicht...
Moeder vertelde laeter dat vaoder traenen in z'n oagen had
in dat hie spiet had, dat 't ie zo driftig was geweest.
Ik wist in ieder geval dat vaoder giganties driftig kon worre. mar dat hie zo
vasthoudend was, nee dat was nieuw, mar niet voor lange, een paer weken lae
ter wist 'k h't zeker, wat was 'r noe weer gebeurd? die man heit wat mit m'n
meegemaekt
Op een dag besloot vaoder om de taarve te dorsen, de taarve stieng netjes op de
schelve om goewd te droagen, as h't tied was kwam Bakker mit h't dorsmesien
ze dorse in het sü-oa wier dan laeter geperst in pakken.alles gieng heal aores as
noe, dat begriep je wel, die pakken stroa moste naer huus.. dus Merien van
Driele wier gevroge of hie wou rieje, dat gebeurde toen nog mit paerden, mar
om een kort verhael lang te maeken,saeme mit m'n broers had vaoder een gro
ate klampe pakken stroa, net over de hegge, opgestaepeld, bestemd voor de
koeijen in voor 't vaarke, 't was een keurige klampe oor, vlak naest de moe-
stuun.
In wat doe je dan as jongen? dan klim je mit je vrienden d'r boven op, allean
vonde we dat te eantoanig, h't zou leuker weze as je oak nog binnen in zo'n
klampe kon komme, och, geen probleem, je trek 'r an de ziekante een paer pak
ken uut in je holt zo'n klampe geweun van binnen uut.
't Leken zodoende net een kasteel! h't was hearlijk om zo mit mekaore te speu-
len, totdat h't vreugde gevoel veranderde in een gevoel van angst in raedeloas-
heid!.
Wat was 'r noe gebeurd? deur dat wiele an de ziekante pakken stroa d'r uut
getrokke hadde, was h't heale zaekje een beetje wankel geworre, h't gevolg
was dan oak ,dat toen ean van ongs boven op die klampe stieng, h't heale zaek
je inean storte,'k zag h't gebeure "O wat een ramp, wat een drama!" de pakken
stroa rolden geruusloos naer beneden ,boven op in midden in de groente
tuun,de mit zurg gekweekte komkommers spetterden uut mekaore evenals de
koale. tomaten, slae in de earste andivie, alles jae alles was naer z'n je weet
wel.
Wat noe? vluchte jae, dat was h't eanigste, dus dat hoa'k oak gedae, naer de
buuren m je eige stille houwe.
Zo rond vuuf uure hoarde ik moeder verschillende kearen roepe "Ee...te..! "Nee
doch 'k dat doe ik niet ,dat durf ik niet,ik was'h't nog niet vergete oor van die
riejk. Ik wist dat vaoder nae h't eten meastal nog een hortje terug gieng naer 't
land,'k doche bie m'n eige "k Wachte net zo lange tot hie weg is in dan gae 'k
naer huus" M'n hoop was alweer gevestigd op moeder.
Een heale tied laeter bin'k verzichtig om 't hoekje weze kieke, naedat 'k earst
verschillende glaesjes waeter gedronke had bie de buurvrouw, de klampe was
weer opgebouwd dus vatte ik moewd om naer huus te gaen.in dat hoa'k gewete
oor
Voorzichtig liep 'k naer achtere, naermaete ik korter bie de achterdeure kwam,
kreeg ik steeds mear moewd, want alles was zo stille. 'k doche. as 'k noe
mar naer boven kan snappe bin'k gered, toch? netjes in heal verzichtig
schoof'k m'n klompen an de kante in stapte naer binnen, regelrecht in de hang-
den van vaoder, die al dien tied rustig, nou jae rustig, op m'n gewacht had, hie
was dus niet allean driftig mar oak weer vasthoudend, ean aarm om m'n heen,
zo dal hie mit z'n aore hand de broek van m'n konte kon stroape, in even laeter
striemden de slaegen mit de scheerrieme op m'n bloate gat, vreaselijk, wat dce
dat 'n zear, 'k hao gebruld as een maeger vaarke, 't was verschrikkelijk, mar
wat ik nog aarger vondt, dat was dat de buurjonges stienge te kieken, die warre
stiekum achter m'n an gekomme.
Van die scheerrieme mo'k effen uutlaage, vaoder scheerde z'n eige mit zo'n
vliemschaarp scheermes, voordat 'ie dat dee zette hie dat mes earst an op een
rieme, die hieng an een spieker achter de deure, dus zo voor 't griepen, dat
anzetten was niet aores as dan h't mes heen in terug langs die rieme te strieken,
begriep je mien?
Vaoder z'n toom was geblust, de hitte van z'n gezicht was weg, die zat noe in
m'n broek, de rest van d'n aevend hoa'k nie meer kenne zitte, 't gekke van
alles was, da'k h't nog redelijk vond oak, per slot van rekenieng ha'k 't ver
diend, toch? Zo as 'k al zei, ik zou m'n eige noait zo driftig maeke oor, allean,
toen 'k dat zei was 'k nog zo jong, dan ken je eige amper je mot dan zoveul
leare, toch?
In da'k geleard hoa, vertel ik een aore kear. goewd?
De groete uut Dirksland
(wordt vervolgd)
J. Wolfert
Bij de RDW Centrum voor voertuigen
techniek en informatie wordt nog dit jaar
een typegoedkeuringsbestand voor
brom- en snorfietsen opgezet in samen
werking met de politie en de RAI. Dit
bestand zal 24 uur per dag, 7 dagen per
week door de politie on-line te raadple
gen zijn. In dit bestand zullen de belang
rijkste eigenschappen en onderdelen per
type brom- en snorfiets opgenomen wor
den. Vanaf 1998 moet bij de RDW een
kentekenregistratiesysteem voor indivi
duele brom- en snorfietsen en hun eige
naren/houders inclusief kentekenbewijs
worden opgezet. Dit kentekenregistratie
systeem moet vergelijkbaar zijn met het
bestaande systeem voor auto's en motor-
fict.sen.
Deze aanbevelingen van de werkgroep
registratie en informatie brom- en snor
fietsen zijn door de minister van Verkeer
en Waterstaat, mevrouw A. Jorritsma-
Lebbink, overgenomen. Het rapport van
de werkgroep, bestaande uit vertegen
woordigers van de politie, het ministerie
van Justitie, de Verkeerscommissie
Openbaar Ministerie, het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, het Verbond van
Verzekeraars, de ANWB, de RAI en de
BOVAG. is vandaag door minister Jor-
ritsma aan de Tweede Kamer gestuurd.
In het Meerjarenprogramma Verkeers
veiligheid wordt een registratiesysteem
al genoemd als een maatregel om een
goed en veilig gebruik van brom- en
snorfietsen te bevorderen. De handha
ving wordt hierdoor verbeterd. Bij de
bestrijding van door brom- en snorfiets-
berijders veroorzaakte verkeershinder,
milieu-overiast en verkeersonveiligheid,
speelt systematische controle door de
politie op de weg een langrijke rol. De
politie ondervindt bij de uitvoering van
deze handhavingstaak problemen door
het ontbreken van de benodigde infor
matie over brom- en snorfietsen.
Naar aanleiding van de aanbeveling van
de werkgroep om op korte termijn extra
ondersteuning voor de politie te realise
ren bij de controle van brom- en snor
fietsen op de weg, komt er bij de RDW
in 1996 een on-line te raadplegen lype-
goedkeuringsbesland. Na de zomer zal
een projectgroep van start gaan om de
wettelijke, financiële en praktische uit
voering van een kentekenregistraliesys-
teem voor te bereiden. Deze project
groep zal in de eerste helft van 1997 rap
port uitbrengen. De daaruit voortvloei
ende voorstellen voor wet- en regelge
ving zullen door de minister van Ver
keer en Waterstaat daarna aan de Twee
de Kamer worden voorgelegd. In de
loop van 1998 kan dan met het daadwer
kelijke registreren en kentekenen van
brom- en snori^ietsen worden begonnen.