Veilig schoolverkeer Wie schrijft er mee van en over Flakkee? ^CPi^AAcfcku v/fw D0m -^0 Kentekenbewijzen voor brom- en snorfietsen grieven tan Aï^ o Hirers DE GROATE BROKKE!." (2) Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 23 AUGUSTUS 199fi Daar kunnen ouders De stichting Klndéren voorrang! liet een onderzoek doen naar de bewegingsvryheid van kinderen die onderweg zyn naar school of andersom. Naar aanleiding van dit onder zoek is een handleiding verschenen voor ouders die zélf aan de slag willen gaan om het verkeer rondom de school veiliger te maken. De vakantie is voorbij, de kinderen gaan weer naar school. Voor veel ouders begint weer de dagelijkse bron van zorg. Kan ik mijn kind wel veilig alleen naar school laten gaan? Er gebeurt onderweg zoveel: kinderen die plotseling de straat oversteken, fietsers op de stoep, slordig geparkeerde auto's, plotseling openklappende portieren. Deze onveilige situatie wordt voor een deel door de ouders zelf veroorzaakt. Omdat ze bang zijn voor ongelukken brengen ze hun kind tegenwoordig steeds vaker met de auto naar school. Daardoor ontstaat er voor en na schooltijd een mini-verkeerschaos rondom de school. Maar er zijn meer oorzaken voor de onveiligheid onderweg naar school: er kan zich op de route een gevaarlijk kruispunt bevinden of er is geen goede oversteekplaats bij de school. Voor veel ouders zijn dit redenen om zelf wat aan doen! met name heel jonge kinderen niet alleen lq)end of met de fiets naar school te laten gaan. Zelf AAN DE SLAG De stichting Kinderen voorrang! liet een onderzoek doen naar de bewegingsvrijheid van kinderen op straat. Uit het rapport 'Uitgeknik kerd, q)gehoepeld', dat verscheen naar aanlei ding van het onderzoek, blijkt dat tegenwoordig bijna de helft van de kinderen door de ouders naar school wordt gebracht Dat is toch te gek, vonden de Fietsersbond enfb en de Stichting Kinderen voorrang! Daarom maakten ze een handleiding voor ouders die zélf aan de slag willen gaan om de verkeerssituatie rondom de school veiliger te maken. Er staan aanwijzingen in hoe een ve±eersgroep kan worden gestart en hoe de situatie rondom school in kaart kan wor den gebracht. Alles wordt uitgelegd via een stappenplan, dat begint bij het zoeken van bondgenoten en ein digt bij het presenteren bij de gemeente van de voorstellen om de situatie te verbeteren. Wat kunt u doen? We geven u vast wat tips die in deze handlei ding aan de orde komen: Puzzelreglement 1Stuur je oplossingen aan het eind van de maand naar Oom Ko, p/a EUanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis. 2. Per maand zijn er 80 a 100 punten te verdienen. Zelfgemaakte raadsels voorzien van oplossing leveren 15 extra punten op. 3. Stuur af en toe een briefje, dat wordt beantwoord. 4. Bij 400 punten ontvang je een boekenbon van 15,-. Wat is oom Ko afgelopen zaterdagmid dag geschrokken zeg. Scheert me daar ineens een heuse UFO over mijn erf. Drie marsmannetjes in knalpaarse ruim- tepakken duwen de schuifdeur van hun vliegende schotel open en daar stiefelen ze recht op mijn huis af. Zonder wat te vragen zweven ze mijn trap op, zo rechtstreeks naar de computer. Hun lange antennes op de helm zwiepen hef tig heen en weer. Ik durf ze niet achter op te gaan. Zenuwachtig hoor ik ze op het toetsenbord tikken. Enter, blieb blieb. Opslaan, blieb blieb. In ene lange run denderen ze naar beneden en ver trekken zonder te groeten. Boven Stellendam zie ik ze nog heel even met de lampjes van hun kunststof landings- poten knipperen. Na een uur of twee durf ik pas naar boven te gaan. Wat zie ik daar op het scherm van de compu ter??? Kijk maar eens gauw bij augus tus d! Jantine Anker (Gouderak) knutselde voor ons en leverde het volgende prach tige resultaat in: Een heuse trappuzzel. Leuk dat je er zo voor inzet Jantine, met dit gebaar vang je er mooi 15 extra pun ten bij voor je bon! We houden ons aan bevolen. Je hele raadsel is aan een schip gehangen als anker. Vaart die oceaan stomer over het Cortlandt-aquaduct in de Gouwe? Vul steeds van boven naar beneden in. De maakster wenst jullie veel succes. Mensen nog aan toe. Wat nou? Een graancirkel in de krant. Begint die gek- kigheid nu ook al in onze jeugdboek? Hoe hebben ze dat gefikst? Hoe komen die dingen in het graan? Komt dat door de wind, vliegt er 's nachts stiekem iemand met de helicopter, veegt een los gebroken struisvogel zijn snavel in een rondje of zijn er al sportievelingen op bescheiden schaal aan het oefenen voor de Goeree-Overflakkeeloop?? Geen paniek jongens en meisjes. Het is heel simpel te verklaren. Streep hieronder staande woorden weg, horizontaal, ver ticaal en diagonaal in beide richtingen en je weet door wie de geheimzinnige graancirkel gemaakt is. Zet de overblij vende letters achter elkaar! Het is echt wetenschappelijk bewezen!!! Proberen maar. 1De eerste letter van het alfabet. 2. Stad in Kanaan. 3. Moeder van Jubal en Jabal. 4. Schaapherder uit Thekóa. 5. Wie werd gestenigd in het dal van Achor? 6. Hoofdstad van Griekenland. 7. Zoon van Sem. 8. Bejaarde profetes. (Lukas) 9. Wat bouwde Noach? 10. Teken van rouw en droefheid. 11Eerste letter van het alfabet. Pas als u weet wat er allemaal verkeerd is aan de huidige situatie kunt u er wat aan (laten) doen. Daarom is het slim om harde feiten te verzamelen en hiermee naar de gemeente te stappen. Bijvoorbeeld de vol gende: - Breng de chaos voor de school in kaart. Let daarbij bijvoorbeeld op dubbelgepar- keerde auto's en op de stoep geparkeerde auto's. - Kijk hoe en waar de kinderen moeten uit stappen. Kijk of ze moeten oversteken en hoe dat gebeurt - Tel de voertuigen die door de straat van de school rijden. Komen er minder dan 50 voertuigen per uur langs, dan is het een rustige straat Bij 50 tot 100, dan kun nen kinderen vanaf zeven jaar er veilig fietsen. Zijn het er tussen de 100 en 400, dan spreken we van een tamelijk drukke straat en bij meer dan 400 auto's van een dmkke en gevaarlijke straat Maak plannen om een fiets-, loop- of auto- pool te organiseren: iedere ochtend brengen ouders hun kind naar een vaste plek in de buurt, waar al een andere ouder klaarstaat om de kinderen naar school te brengen. Probeer een fictsvriendelijke schoolomgeving te creëren. Daardoor wordt het voor ouders en kinderen aantrekkelijker om op de fiets naar school te komen. Denk hierbij aan fietspar- keeiplaatsen voor ouders en een veilige fiet senstalling voorde fietsen van de kinderen. Onderzoek of de loop- en fietsroutes naar school veiliger gemaakt worden door gevaarlijke obstakels - zoals een glasbak. vericeerd geparkeerde auto's en op de stoep geparkeerde fietsen - te (laten) verwijderen. Zoek altematieve parkeenuimten in de buurt van de school, zodat parkeren vlak voor school niet meer nodig is en eventueel ver boden kan worden. Bekijk of het zinvol is om de ingang van de school te verplaatsen naar een minder dmk ke straat. Misschien kan er een aparte ingang worden gemaakt voor kinderen die op de fiets of lopend komen. Staat de school aan een straat met veel (spits)verkeer, overleg dan eens met de school of de schooltijden veranderd kunnen worden. Het spitsuur voor de school valt vaak samen met het spitsuur in de rest van een dorp of stad. Maak samen met de kinderen een extra edi tie van de schoolkrant waarin u de plannen aankondigt. U kunt de krant verspreiden onder ouders, maar ook aanbieden aan buurtbewoners, omliggende scholen, de pers, de gemeente en de politie. Bestel de handletoing! De handleiding 'Veilig Schoolverkeer, een doe- het-zelfzaak' is een uitgave van de fietsersbond enfb en de Stichting Kmjeren voorrang! U kunt deze handleiding aanvragen bij: Kinderen voorrang! Telefoon (020) 682 63 22 of bij de enfb door overmaking van ƒ24,- voor leden en 26,50 voor niet-leden op giroreke ning 30255. DE WEG TE STREPEN WOORDEN: SCHADE GEHEIM HELICOPTER WIND STRALING TARWE BIJGELOOF UFO MARSMANNETJE ROTATIE CIRKEL GRAAN DIAMETER JACOBS MIDDELHARNIS KOREN HALM LANDBOUW Jacomijn Brinkman (Stellendam) Fijn genoten in Oosterbeek. Zeker meer dan een week. En de Heilige Landstichting is mooi voor mensen uit onze richting. Bij pretpark de Julianatoren zag je spe lers van Ajax. Frank en Ronald de Boer gaven niet per fax, maar zo vanuit de losse pols: Hun krabbel. En jij had weer wat voor jeugdhoekbabbel. Willemijn Tieleman (Ooltgensplaat) Je heuse Nieuwe-Tongse achternicht zag dus in de krantje gezicht en stuurde haar felicitatie naar je verjaardagsplaatsie. Met dressuur heb je goed gescoord. Fijn dat we daarvan hebben gehoord. Ilona Slinger (Nieuwe-Tonge) Hoe is het? Nog neusverkouden? Zie je gezondheid te houden. Jullie caravan is dus erg oud. Zit dat in het verrotte hout? Voor je verjaardagsfeest ben je bij de Binnenmaas geweest. Misschien lekker gevaren met de boot? Ook al is het circuit niet zo groot. Marge Grinwis (Ouddorp) Even dacht oom Ko een lelijk ding. Gerard en Marije slapen op hun schurveling. En puzzelen daarom 2 maanden niet mee. O wee, o wee. Oh nee!! Ze zijn fris en wakker en helpen oom Ko, de stakker. Met punten ben je al over de tweehonderd. Over een maand of 2 sta je verwonderd. PUNTENSTAND 0-100: Margreet, Nienke, Gert, Maaike, Christa, Arie, Gijs, Mariene, Arend-Jan, Lies- beth, Willemien en Elze. 100-200: Leonie, Janneke, Petra, Jolanda, Rianne, Bert, Rianda, Jeanette, Pieter, Johan, Ricardo, Jantine. 200-300: Willemijn, Richard, Elize, Marije, Gerard, Quintus, Gerdien, Jacomijn, Arjo, Ilona, Jan-Willem de W., Marijke. 300-400: Aagje, Ilse, Gijsbert, Jan Willem B. GROET: Allemaal het beste, slaap lekker, niet dromen van andere planeetbewoners! terwijl m'n hoad g oeiend haet was, m ut mus iu yi= nvprWnmm» dienke tionse wat was m'n vaoder driftig zeit, dat za mien niet overkomme QienKe. ijonge wai was m overmoewd, je zal't wel herkenne. oor, jae zo dienk je dan in je jeugaige uvcimut u, j uitihpr 7at n«n Van uut m'n schiulplaets had 'k h't measte gehoard mar de bibber zat nog m Effente'terTok Moeder de trapdeure ope i" riep naer boven "Kom _snaer beneden..,noe..trek (direct)".."Hoar je mien.. Of ik h t gehoard had. d r was dTkS^TSh'n^dïSschoenen te voorschien. m'n veitrouwen was Srnw '^Sr''Tbooze. in wat 'k venvacht had? was dat vaoder boas in grimmeg naer me toe\ou komme, mar nee. ik dee de deure wat vaorder ope in zag vaoder zitte, in z'n riete stoel mit een wit gezicht, z n schoeren een beet je naer beneden in 't hoad ietewatje voorover, z'n piene te verbieten, wachtend op d'n Dokter. i i i Weet je, d'r kwam een verschrikkelijke groate brokke in m,n keele, ik stikte zowat, toen 'k 'm zo zag zitte, d'r was niks meer van die fune over, even bin'k zo bluve stae. voor da'k naer z'n toe liep, al snikkend zakte ik op de grond, mit m'n hoad op vaoders knieën, rillend van spannieng in ellende, langzaem lei hie z'n eeltige werkhangd op m'n ontdeugende hoad in strealde zachjes m n haer, in zei niks, in vaoder zei niks, healemaele niks...!!! 't hoefde oak met, zo was h't genog, mear as genog in hie kon oak niks zaage, z'n keele zat oak dicht... Moeder vertelde laeter dat vaoder traenen in z'n oagen had in dat hie spiet had, dat 't ie zo driftig was geweest. Ik wist in ieder geval dat vaoder giganties driftig kon worre. mar dat hie zo vasthoudend was, nee dat was nieuw, mar niet voor lange, een paer weken lae ter wist 'k h't zeker, wat was 'r noe weer gebeurd? die man heit wat mit m'n meegemaekt Op een dag besloot vaoder om de taarve te dorsen, de taarve stieng netjes op de schelve om goewd te droagen, as h't tied was kwam Bakker mit h't dorsmesien ze dorse in het sü-oa wier dan laeter geperst in pakken.alles gieng heal aores as noe, dat begriep je wel, die pakken stroa moste naer huus.. dus Merien van Driele wier gevroge of hie wou rieje, dat gebeurde toen nog mit paerden, mar om een kort verhael lang te maeken,saeme mit m'n broers had vaoder een gro ate klampe pakken stroa, net over de hegge, opgestaepeld, bestemd voor de koeijen in voor 't vaarke, 't was een keurige klampe oor, vlak naest de moe- stuun. In wat doe je dan as jongen? dan klim je mit je vrienden d'r boven op, allean vonde we dat te eantoanig, h't zou leuker weze as je oak nog binnen in zo'n klampe kon komme, och, geen probleem, je trek 'r an de ziekante een paer pak ken uut in je holt zo'n klampe geweun van binnen uut. 't Leken zodoende net een kasteel! h't was hearlijk om zo mit mekaore te speu- len, totdat h't vreugde gevoel veranderde in een gevoel van angst in raedeloas- heid!. Wat was 'r noe gebeurd? deur dat wiele an de ziekante pakken stroa d'r uut getrokke hadde, was h't heale zaekje een beetje wankel geworre, h't gevolg was dan oak ,dat toen ean van ongs boven op die klampe stieng, h't heale zaek je inean storte,'k zag h't gebeure "O wat een ramp, wat een drama!" de pakken stroa rolden geruusloos naer beneden ,boven op in midden in de groente tuun,de mit zurg gekweekte komkommers spetterden uut mekaore evenals de koale. tomaten, slae in de earste andivie, alles jae alles was naer z'n je weet wel. Wat noe? vluchte jae, dat was h't eanigste, dus dat hoa'k oak gedae, naer de buuren m je eige stille houwe. Zo rond vuuf uure hoarde ik moeder verschillende kearen roepe "Ee...te..! "Nee doch 'k dat doe ik niet ,dat durf ik niet,ik was'h't nog niet vergete oor van die riejk. Ik wist dat vaoder nae h't eten meastal nog een hortje terug gieng naer 't land,'k doche bie m'n eige "k Wachte net zo lange tot hie weg is in dan gae 'k naer huus" M'n hoop was alweer gevestigd op moeder. Een heale tied laeter bin'k verzichtig om 't hoekje weze kieke, naedat 'k earst verschillende glaesjes waeter gedronke had bie de buurvrouw, de klampe was weer opgebouwd dus vatte ik moewd om naer huus te gaen.in dat hoa'k gewete oor Voorzichtig liep 'k naer achtere, naermaete ik korter bie de achterdeure kwam, kreeg ik steeds mear moewd, want alles was zo stille. 'k doche. as 'k noe mar naer boven kan snappe bin'k gered, toch? netjes in heal verzichtig schoof'k m'n klompen an de kante in stapte naer binnen, regelrecht in de hang- den van vaoder, die al dien tied rustig, nou jae rustig, op m'n gewacht had, hie was dus niet allean driftig mar oak weer vasthoudend, ean aarm om m'n heen, zo dal hie mit z'n aore hand de broek van m'n konte kon stroape, in even laeter striemden de slaegen mit de scheerrieme op m'n bloate gat, vreaselijk, wat dce dat 'n zear, 'k hao gebruld as een maeger vaarke, 't was verschrikkelijk, mar wat ik nog aarger vondt, dat was dat de buurjonges stienge te kieken, die warre stiekum achter m'n an gekomme. Van die scheerrieme mo'k effen uutlaage, vaoder scheerde z'n eige mit zo'n vliemschaarp scheermes, voordat 'ie dat dee zette hie dat mes earst an op een rieme, die hieng an een spieker achter de deure, dus zo voor 't griepen, dat anzetten was niet aores as dan h't mes heen in terug langs die rieme te strieken, begriep je mien? Vaoder z'n toom was geblust, de hitte van z'n gezicht was weg, die zat noe in m'n broek, de rest van d'n aevend hoa'k nie meer kenne zitte, 't gekke van alles was, da'k h't nog redelijk vond oak, per slot van rekenieng ha'k 't ver diend, toch? Zo as 'k al zei, ik zou m'n eige noait zo driftig maeke oor, allean, toen 'k dat zei was 'k nog zo jong, dan ken je eige amper je mot dan zoveul leare, toch? In da'k geleard hoa, vertel ik een aore kear. goewd? De groete uut Dirksland (wordt vervolgd) J. Wolfert Bij de RDW Centrum voor voertuigen techniek en informatie wordt nog dit jaar een typegoedkeuringsbestand voor brom- en snorfietsen opgezet in samen werking met de politie en de RAI. Dit bestand zal 24 uur per dag, 7 dagen per week door de politie on-line te raadple gen zijn. In dit bestand zullen de belang rijkste eigenschappen en onderdelen per type brom- en snorfiets opgenomen wor den. Vanaf 1998 moet bij de RDW een kentekenregistratiesysteem voor indivi duele brom- en snorfietsen en hun eige naren/houders inclusief kentekenbewijs worden opgezet. Dit kentekenregistratie systeem moet vergelijkbaar zijn met het bestaande systeem voor auto's en motor- fict.sen. Deze aanbevelingen van de werkgroep registratie en informatie brom- en snor fietsen zijn door de minister van Verkeer en Waterstaat, mevrouw A. Jorritsma- Lebbink, overgenomen. Het rapport van de werkgroep, bestaande uit vertegen woordigers van de politie, het ministerie van Justitie, de Verkeerscommissie Openbaar Ministerie, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Verbond van Verzekeraars, de ANWB, de RAI en de BOVAG. is vandaag door minister Jor- ritsma aan de Tweede Kamer gestuurd. In het Meerjarenprogramma Verkeers veiligheid wordt een registratiesysteem al genoemd als een maatregel om een goed en veilig gebruik van brom- en snorfietsen te bevorderen. De handha ving wordt hierdoor verbeterd. Bij de bestrijding van door brom- en snorfiets- berijders veroorzaakte verkeershinder, milieu-overiast en verkeersonveiligheid, speelt systematische controle door de politie op de weg een langrijke rol. De politie ondervindt bij de uitvoering van deze handhavingstaak problemen door het ontbreken van de benodigde infor matie over brom- en snorfietsen. Naar aanleiding van de aanbeveling van de werkgroep om op korte termijn extra ondersteuning voor de politie te realise ren bij de controle van brom- en snor fietsen op de weg, komt er bij de RDW in 1996 een on-line te raadplegen lype- goedkeuringsbesland. Na de zomer zal een projectgroep van start gaan om de wettelijke, financiële en praktische uit voering van een kentekenregistraliesys- teem voor te bereiden. Deze project groep zal in de eerste helft van 1997 rap port uitbrengen. De daaruit voortvloei ende voorstellen voor wet- en regelge ving zullen door de minister van Ver keer en Waterstaat daarna aan de Twee de Kamer worden voorgelegd. In de loop van 1998 kan dan met het daadwer kelijke registreren en kentekenen van brom- en snori^ietsen worden begonnen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 4