EHAIIDEII-rtlEÜWS Overdenking Cursus een eigen bedrijf beginnen uit de Heilige Schrift BINGO Ingebruikname molens 'De Zwaan' te Ouddorp en 'Windvang' te Goedereede een huis verkopen- Makelaar Tamboer Laatste oi^elconcert te Dreischor op 22 augustus 1996 ouNSENO omcit OE saac! mm vouvi Staat er ook in uw leven een brandstapel? Open avond Chr. jeugdkoor 'Bid en Zing' Nieuwe Tonge Zangvereniging Apollo te Nieuwe Tonge 2e Blad VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1996 No. 6527 Op 22 augustus zullen de gerestaU' reerde molens 'De Zwaan' aan de Dorpsweg te Ouddorp en 'Wlndvang' aan de Goereeseweg te Goedereede of ficieel in gebruik worden gesteld. Bij 'De Zwaan' zal dit gebeuren door de heer H. van der Goot, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en wet houder L. Visser. Bij 'Windvang' zul len de heer Van der Goot en de heer dr. D. Boonstra, in zijn functie als voorzitter van de Molenstichting Goe- ree-Overflakkee de officiële handelin gen verrichten. De molen 'De Zwaan' is eigendomvan Part. Mij. A. C. Pape B.V. De restauratie van 'De Zwaan', die ge bouwd is in 1846, bestond in hoofdzaak uit het verbeteren van het metselwerk en het voegwerk van de romp, het vernieu wen van een gedeelte van de balielig gers, het vernieuwen van diverse balk- koppen op verschillende zolders, het ver nieuwen van de lange spruit en het uit voeren van diverse werkzaamheden aan de kap met het vernieuwen van de dak bedekking. Ook is het houtwerk van de molen weer opnieuw geschilderd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Molenmakerij Herrewijnen te Spijke- nisse. Het metselwerk en voegwerk is in onderaanneming uitgevoerd door de fa. Van der Sluijs en Van Dijk te Dordrecht. De kosten hebben ongeveer 245.000,- bedragen. In de kosten van de restauratie zijn subsi dies verstrekt door het rijk, de provincie en de gemeente. De rijkssubsidie, die pas in 1998 en 1999 beschikbaar komt is door de gemeente voorgefinancierd. Door de Stichting Dorp, Stad en Land (de welstandscommissie) is aan de ge meente voor deze restauratie ook een bij drage beschikbaar gesteld. De molen 'Windvang' dateert uit 1791. Deze molen is eigendom van de Molen stichting Goeree-Overflakkee. Ook van deze molen is het metselwerk van de romp opgeknapt. Verder zijn aan de kap voorzieningen getroffen en de dakbedek king vervangen. Ook is de staartbalk, een van de lange schoren en de korte spruit vernieuwd. Ook in deze molen zijn op verschillende zolders balkkoppen ver nieuwd. Ook het schilderwerk lieeft een grondige beurt gekregen. De restauratiewericzaamheden zijn uitge voerd door Dijkers en Pijl B.V. te Mid- delharnis. De kosten hebben ongeveer ƒ240.000,- bedragen. Het schilderwerk is in onderaanneming uitgevoerd door de fa. Schults te Zierikzee. Ook in deze restauratiekosten werden subsidies verstrekt door het rijk en de provincie, terwijl de rijksbijdrage, die pas in 2001-2003 beschikbaar komt, door de gemeente wordt voorgefinancierd. Het vernieuwen van balkkoppen in beide molens is uitgevoerd door Conserduc/ Renofors te Made. Door dit bedrijf zijn de rotte balkkoppen in het metselwerk aangegoten met een kunststofmortel. Het aangegoten gedeelte is door middel van glasvezel wapening verbonden met het gezonde hout van de balken. Beide restauraties zijn uitgevoerd onder directie van de afdeling Cultuur van de provincie Zuid-Holland. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelbarnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Onderweg in zuid-Frankrijk hoorde ik 't liedje zingen van de brug bij Avignon, maar dan met de tekst: 'Sous Ie pont d'Avignon en y danse'. Ik zei: Dat is toch 'Sur Ie pont', want je loopt en je danst dp een brug en niet er onder in 't water. Maar die Fransen lieten de ge drukte tekst zien met 'Sous'. Kunt u dat verklaren? Antwoord: Die Fransen kennen hun liedjes beter dan wij. Onder die Pont St. Bénezet, de middeleeuwse brug die tus sen 1177 en 1185 door Bénezet en zijn helpers bij Avignon over de Rhone ge bouwd is, lag een eilandje en déSrop werd bij feestelijkheden gedanst tot in de 17de eeuw. De toeschouwers öp de brug zongen daarom 'Sous Ie pont d'Avignon on y danse' (Onder de brug van Avignon danst men) enz. als zij naar de vrolijke taferelen beneden hen keken. Nu er van die brug maar weinig over is, brengen wij het vroeger overbrugde eilandje er niet meer mee in verband. Hoe krijg ik de vouw terug in een pas ge wassen ribbroek? Antwoord: Door hem heel voorzichtig te strijken met een paar lagen van een katoenen stof tussen broek en strijkijzer. Is de ribstof erg dik, dan kunt u het er op wagen met slechts een enkele laag ka toen er tussen. UttiTENOC VLOOIEU Gaat een vlo dood als hij geen bloed kan zuigen? Antwoord: Nee, de larven leven van de uitwerpselen van volwassen vlooien en als ze zelf groot zijn, worden het even taaie rakkers als hun ouders. Ze kuimen dan een jaar lang vasten en ook goed koude verdragen. Gaat een hond te wa ter, dan klemmen de vlooien zich stevig aan zijn haren vast en als u ze bij uw huisdieren niet verdelgt, blijven ze jaren leven. Sterker nog: bij de aangename temperatuur in huis vermenigvuldigen zij zich snel! Zelfstandig ondernemer worden? Maar dan wel verantwoord! Voor hen die het voornemen hebben om een eigen onderneming te beginnen en dit idee al in een basisplan heb ben uitgewerkt, wordt er een prak tijkgerichte cursus georganiseerd, waarin een groot aantal facetten van het ondernemerschap uitge breid worden behandeld. Het eigen plan neemt tijdens de cursus een centrale plaats in. De deelnemers gaan hun plannen uitbouwen totdat het 'af is. Daarbij worden ze natuurlijk be geleid en krijgen de nodige adviezen aangereikt. Na afloop van de cursus heb ben ze dan een compleet plan op papier staan, zodat gefundeerd de beslissing ge nomen kan worden: voer ik dit plan uit, of zie ik van dit plan af? Die beslissing moeten de deelnemers zelf nemen. De cursus is bestemd voor startende on dernemers met een omlijnd onderne mingsplan. De cursus vindt plaats op 12, 26 oktober, 2,9 en 23 november en 7 december 1996 van 10.00 tot 16.00 uur in het Postiljon Hotel te Dordrecht. Uitereste inschrijf- datum is 29 september 1996. Nadere informatie kan worden verkregen bij de heer P. S. F. van Dooremaalen van het IMK Zuidwest-Nederland, telefoon (078)6337214. met optimaal resultaat Tel. (0187) 483477 OMSraEOEN HUK Wij erfden met 5 kinderen een huis, maar willen daar niet gezamenlijk in wonen of het aan de andere overlaten. Wat doen we nu? Antwoord: In zo'n geval is het 't beste als mede-gerechtigde de openbare ver koop van dit huis te eisen. Bespreek dit maar met een notaris, dan kan hij zorgen voor de noodzakelijke stappen en een verdeling van de opbrengst. ilEit OF faTEUIET? Soms zie je een zeer heldere ster aan de hemel, waarvan we ons afvragen of het wel een ster is of een satelliet, daar hij soms 's ochtends te zien is en andere maanden 's avonds ergens anders. Antwoord: U zag zeker de planeet Ve nus, die evenals Mercurius een omloop baan rondom de zon binnen de baan van de Aarde heeft. Daardoor zien wij deze 'binnenplaneet' een tijd als avondster en dan weer enkele maanden op een heel andere plaats als morgenster. In de tijd daartussen is Venus moeilijk waar te ne men daar zij achter de zon draait of juist vóór de zon langs gaat. De ene keer staat de zon tussen Aarde en Venus in en een andere keer beweegt Venus zich juist tussen ons en de zon. Over het algemeen valt haar verschijning als Morgenster of als Avondster niet elk jaar in de zelfde maanden. Die standen verschuiven, omdat de Omloopbanen van Aarde en Venus rondom de zon t.o.v. elkaar hel len, en beide planeten hun eigen omloop tijd hebben. Een ander verschijnsel is de 'schijngestalte', want als Venus in de buurt van de zon komt op haar weg naai" bovenconjunctie (achter of vlak boven de zon) dan zien we haar als 'volle Ve nus'. Loopt ze daarentegen door de bene- denconjunctie (vóór de zonneschijf langs) dan zouden we kunnen spreken van 'nieuwe Venus', want dan is de pla neet voor ons niet zichtbaar. Tussen deze beide uitersten in vertoont ze de andere fasen van wassende en afnemende Venus. „En hij nam een juk runderen en slachtte het en met het gereed schap van de runderen kookte hij hun vlees, hetwelk hij aan het volk gaf en zij aten" (1 Koningen 19:21) Bovenstaande woorden stammen uit de geschiedenis, waarin ons Elisa's roeping tot profeet verhaald wordt. Op zekere dag, terwijl Elisa druk aan het ploegen is op de akker van zijn vader Safat, komt de grote vuurprofeet Elia op hem toe en werpt hem zijn mantel om de schouders. Een daad vol symboliek en zeggings kracht. Want Elia's mantel is zijn profé ten-mantel. De harige mantel, die oud testamentisch bij uitstek gedragen werd door de profeten en in het Nieuwe Tes tament nog door Johannes de Doper. En nu krijgt Elisa juist déze mantel om de schouders geworpen ten teken van het feit, dat de levende God hem roept tot opvolger van Elia. Dat Elisa deze daad van Elia tenvoUe be grepen heeft, blijkt uit het vervolg over duidelijk. Bovendien - en dat is niet minder dan een wonder van God - hij is ook tenvolle bereid deze roep van God te gehoorzamen! Terstond verlaat hij de runderen, waarmee hij aan het ploegen is. Stelt zijn vader en zijn moeder in ken nis van de diepingrijpende wending, die zijn leven heeft genomen en richt vervol gens voor allen, die tot het huis van zijn vader behoren, een groot afscheidsmaal aan. Hij gaat terug naar de akker. Neemt het juk ossen, waarmee hij aan het ploegen was mee naar huis en slacht het. Vervol gens neemt hij ook het ploeggereed schap: het houten juk, dat over de nek van de ossen lag, de houten ploeg en mogelijk nog wat andere dingen. Hakt dat alles in stukken en gebruikt het als brandhout, waarboven hij de geslachte dieren braadt en kookt en maakt van dat alles een groot afscheidsmaal. Daarna staat hij op en volgt Elia na. Een geschiedenis met vele lessen. Eén ding is duidelijk: zodra Elisa wordt ge roepen, gehoorzaamt hij onvoorwaarde lijk. Een gehoorzaamheid, die in het bij zonder daaruit blijkt, dat hij alles wat tot zijn oude bestaan behoort, prijsgeeft aan de vlammen. En zeker, nu gaat het hier om een bijzondere situatie en een bijzon dere roeping. Maar, als het goed is, staat er in het leven van elk van Gods kinde ren zo'n brandstapel. Immers, waar ge loof en bekering is, waar God ons in Zijn onuitsprekelijke genade tot Zich riep en verbond aan Zijn Zoon, daar komt ook tot ons die heilige roeping om al het oude uit ons leven weg te doen. Eenmaal voor het eerst, maar dan ook dagelijks opnieuw. Om alles, wat ons afhoudt van God en van de overgave en gehoorzaam heid aan Christus ten offer te brengen en prijs te geven aan de vlammen. Helaas velen menen, dat God ook wel gediend kan worden zónder bekering en zónder waarachtige strijd tegen de zon de. Met een beroep op de genade en op het allesreinigende bloed van Christus menen ze, dat het zo nauw niet luistert en dat je uiteindelijk toch wel twee heren kunt dienen. God wat en de wereld wat. Maar welk een ontzaglijke vergissing. Christus scherpte het Zijn discipelen in: „Niemand kan twee heren dienen, want of hij zal de ene haten en de andere lief hebben, of hij zal de ene aanhangen en de andere verachten" (Mt. 6:24). Het komt aan op een besliste en radicale keuze. Dat we ons afwenden van de zonde. Dat we de strijd aanbinden tegen onze zondige en onreinige begeerten. Te gen onze verkeerde levensgewoonten. Tegen onze hoogmoed, onze drift, ons egoïsme en het gedurig bidden: ,,0 Zoon, maak ons Uw beeld gelijk"! En positief, dat we ons leven leren geven in Zijn dienst. In oprechte zelfverlooche ning en hartelijke liefde. Hem dienend op de plaats, waar Hij ons heeft gesteld. Uverig in goede werken. Vandaar dat de vraag klemt: Staat er ook in uw leven een brandstapel? Wie daartoe bekwaamt? Niemand min der dan de roepende God Zelf! Niemand minder dan de levende Christus, Die in Zijn kruisdood en opstanding zonde en duivel heeft overwonnen en de levend makende Geest heeft verworven. Die Geest, Die van nature wederstrevige har ten vernieuwt en herschept, zodat er de hartelijke begeerte komt: „Neemt mijn leven laat het. Heer', toegewijd zijn aan Uw eer'. Die Geest, Die bovendien zo de liefde en de genade van Christus indraagt in ons binnenste, dat er ook hartelijke wederliefde komt en de begeerte om voor Hem te leven. Nee, dan kunt u, dan wilt u op de oude voet niet meer verder, maar komt er een heilige gerichtheid op Gods Naam en eer. Zeker, dat blijft allemaal nog zeer ten dele. Daar is nog ontzaglijk veel struike len en vallen. Nochtans, Christus staat met Zijn werk garant voor de zaligheid van al de Zijnen. Hij reinigt hen van alle zonde en zwakheid. Hij brengt door Zijn Geest tot hernieuwd berouw en her nieuwde bekering. Waarbij Hij u doet ankeren, nee niet in uw offers en wat prijsgeeft aan de vlammen - hoe noodza kelijke en onmisbaar ook - maar alleen in het offer van Christus en in de vol maakte gehoorzaamheid en dienst van Hem. En hoe meer u de vastheid en vol komenheid daarvan ondervindt, des te krachtiger u het zingt: „Mijn hart, o Hemelmajesteit, is tot uw dienst en lof bereid"! M. L.W.Ch. R. OE GÜOTE-GaTENMaKERf Hoe krijgen ze toch die gaten in de kaas? In Zwitserse Emmenthaler zie je hele grote openingen, maar bij ons maken ze 'meer kaas tussen de gaten'. Zie de Leer dammer, Edammer en Goudse kazen. Antwoord: Die gaten ontstaan door de inwerking van bacteriën die van nature in de melk aanwezig kunnen zijn, want melk is goed voor èlk, dus is de pas ge wonnen melk ook een prima voedings bodem voor een aantal micro-organis men. Een deel daarvan doet nuttig werk, andere worden o.a. door koeling on schadelijk gemaakt en door pasteurisatie of sterilisatie gedood. Er zijn bacteriën waarmee men yoghurtsoorten bereidt, en andere die met opzet aan de melk wor den toegevoegd als men de enigszins zoete Emmentaler kazen gaat maken. Die propionzuurbacteriën doen het melk- zuur gisten en daardoor wijkt de wrongel uit en ontstaan vrij wijde openingen in rijpende kaas. De melk die in ons land voor de kaasmakerij wordt bestemd, houdt men daarentegen zo rein mogelijk. Zelfs bepaalde bacteriën die door gasvor- ming hier en daar kleine gaten zouden kunnen veroorzaken, worden in diverse fabrieken bijtijds met salpeter bestreden. Omdat de melksuiker, die als voedsel voor dgl. microben fungeert, binnen een etmaal in melkzuur is omgezet, krijgen zulke eencellige organismen geen kans zich verder te ontwikkelen. Daarom ziet u in onze kaas weinig kleine en nooit grote gaten. Op D.V. dinsdag 20 augustus a.s. gaat het Chr. Jeugdkoor 'Bid en Zing' weer van start. We beginnen met een leuke spelavond in Herv. Centrum 'Elim', het begint om 18.30 uur en het zal onge veer 20.00 uur afgelopen zijn. Jongens en meisjes vanaf 6 jaar zijn van harte welkom om eens te komen kijken die avond. Op D.V. 27 augustus gaan we dan echt beginnen met de repetities. Van 18.30 tot 19.15 uur jongens en meisjes vanaf 6 jaar en van 19.15 tot 20.00 uur alleen meisjes vanaf 12 jaar. Met deze laatste groep repeteren we wat moeilijker, tweestemmige psalmen en geestelijke liederen. Een CD waar deze meisjesgroep ook aan mee heeft gewerkt zal in september gereed zijn. Het jeugd koor staat onder leiding van Peter Wilde man. Ben je 6 jaar of ouder, dan ben je van harte welkom op onze open avond a.s. dinsdag. Kun je niet op deze avond dan graag tot ziens op onze eerste repetitie- avond op 27 augustus. Heb je/heeft u vragen, bel gerust (0187) 652329 of 652128. OUDDORP De laatste Bingo dit seizoen van Nut en Genoegen Ouddorp, op a.s. dinsdag avond 20 augustus, aanvang 20.00 uur in hetM.F.G. 'Dorpstienden'. Evenals de vorige Bingo's staat er ook deze avond weer een prachtig prijzen pakket op tafel, waarbij u de eerste prijs altijd zelf mag uitzoeken, het is beslist de moeite waard deze avond te bezoeken. Donderdag 22 augustus a.s. zal de orga nist Dirk Jansz. Zwart het zesde (laatste) orgelconcert van dit seizoen geven in de Hervormde kerk te Dreischor. Het programma voor die avond bestaat uit weiken van Homilius (leerling van J. S. Bach), Krebs (eveneens leerling van Bach), van leermeester Bach zelf, alsme de van Felix Mendelssohn Bartholdy (Sonate I) en koraalbewerkingen van Jan Zwart en de concertgever. De aanvang is om 20.00 uur. Op D.V. donderdag 22 augustus start het gemengd koor weer met de repetities. Het eerste optreden wat op het program ma staat is op zaterdag 9 november. Dit is een koor-festival in Middelburg. Daarna gaan we beginnen voor de win terconcerten met o.a. een Kerstavond, ons eigen concert en het vier-korencon- cert te Oude Tonge. We hopen dat we op 22 augustus veel nieuwe leden mogen verwelkomen. Ieder een die graag zingt is van harte welkom. Ook het kinderkoor begint weer op 22 augustus en hier zijn ook alle kinderen welkorn. Het hoogtepunt waar het kinderkoor elk jaar voor werkt is de musical. Dus wilt u en jij zingen, komdan naar onze repetities, die worden gehouden in de bovenzaal van 'Ons Öorpshuis'. Het kinderkoor repeteert 's middags van vier tot vijf uur en het gemengd koor 's avonds van acht tot tien uur. Graag tot ziens op 22 augustus. Jaimeke gaat naar de bijkeuken, waar ze nog een stuk worst klaar heeft liggen. Ze wenkt Gerrit mee te gaan. Hij volgt haar bereidwillig en sluit de deur behoedzaam achter zich. „Gerrit, ik wil 'ns effen met oe praten", begint ze heftig. „Zeg het maar, wicht", zegt hij rustig. „Gerrit, ik wol dat ie oe Treeske uut de kop zette". „Wat zeg ie?" Zijn gezicht betrekt. „Treeske is gien vrouw veur oe. Of dacht ie dat die madam zich bien oe in oen huussien thuus vuulde?" Nee, dat gelooft Gerrit niet, daar past Treeske niet. „Vergeet heur", pleit Janneke. „Het is mien eigen schoonzuster, maar het is een loeder. Ik wil oe 'ns wat ans zeggen. Ie kent Annegien van Hendrikus wel. Dat is een vrouwe veur'oe, ze is lang neet dom en ze liekt precies op moeder in heur doen en laten. Waarum gaat ie daar 'ns neet op af? Het is heel wat better as die kakmadam". „As ik 'n vrouwe wil, zal ik heur zelf wel uutzu- ken", zegt Gerrit boos. Hij gaat naar de deur, maar Janneke stelt zich voor die deur op. „De weet wel wat ie denkt. Ie denkt dat ik Treeske veracht, wel, dat doe ik ook. Ik maak heur dagelijks met. Ze voert niks uut, allied tegen de keer in. Tot tien uur ligt ze met het luie gat in bedde, gien mense kan er iets van zeggen. En zo ene wol ie hebben? Ie bent neet goed wies". Gertit zucht. Ze heeft gelijk, natuurlijk heeft ze gelijk. Heringa heeft het al gezegd dat hij met Treeske diep ongelukkig zou worden. Janneke heeft gelijk. In de korte tijd dat ze hier is, heeft ze al genoeg moeten verduren van het wicht. Maar vanavond ging ze toch rond met de fles. Was dat geen goed teken? Nee, Gerrit weet het best. Treeske is een rijkeluisdochter, verwend tot in het merg. Treeske past niet bij een dagloner. Voor Janneke ligt dat heel anders. Bram heeft zijn leven lang geploeterd, dat is een vriendelijke man, maar Treeske heeft nooit gewerkt, ze heeft nog nooit een schop in de handen gehad, zoals haar moeder. Ze heeft zich nooit de knieën kapotgewerkt, zoals haar schoonzuster. „Laten wie maar teruggaan", zegt hij tenslotte, „wie staan hier te vemikkelen". Janneke gaat weifelend op zij. Gerrit loopt haar voorbij zonder nog een woord te zeggen. In de keuken heerst een prettige sfeer. Geert zit op zijn praatstoel. De sterke verhalen komen los. „Weet ie nog Bram? Met Freek? Ik klingelde an bie Freek midden in de nacht, hie lag al lang op bedde. En daar kwam h ie an in zo'n lang, wit hemd en ik zee: „Freek, er loopt 'n spook int durp rond. Wie hebt oe neudig". Nou, Freek kwam liever neet. Lc zee tegen hem: „Freek, hie steet achter oe". Freek dreeide zich um en keek in de grote spiegel achter hem. Hie sprung van schrik een meter de lucht in. Jonge, jonge wat was hie kwaad. Drie dagen lang heeft ie ons nage zeten deur het durp". „Ja, ja", knikt Heringa. „Jullie waren mie de hel den wel, vrogger. Den olde Hendrikus de bok laten slachten. En na zonsondergang met zijn drieën naar het karkhof. Jullie bent nog neet halfweg ge- kommen! Zeg eens dat het neet waar is?" Ze worden wat rustiger, de helden van vroeger. Gerrit grinnikt daarom. „Ja, holdt ie oen mond maar dichte", beschuldigt Bram hem. „Ie waren altied ampart". Gerrit lacht hem uit. „Ik kon better met de mond as jullie. Ik had de knuusten neet neudig". Driek lacht voor zich uit. Hij zegt vanavond niet veel. Driek kijkt vooruit. Zwaantje is vrij, wat let hem nu nog? Het is al ruim elf uur als er ineens op de deur ge klopt wordt. Iedereen schrikt op. Wie waagt zich op dit uur van de nacht nog midden op de heide? Heringa komt al overeind, hij laat niemand aan zijn deur staan in deze kou. Hij loopt over de deel en roept om de deur heen: „Wie is daar?", maar niemand antwoordt. De man staat bij de keuken deur en hoort hem niet. Dan loopt hij om het huis heen. „Wie is daar?" „Ik ben het, Jansen", klinkt het. Heringa schrikt erger dan Jansen vermoedt. De rijksen! Treeske, de handschoen! Geert, Minke, het schiet hem allemaal door het hoofd. „Wat zuuk ier hier midden in de oldejaarsnacht?" Jansen komt op hem toe. „Ik heb pech met de wagen", zegt hij enkel. „Kun je me een paard lenen? De loop al uren over de heide, mijn vrouw weet niet waar ik uithang". „O", zegt Heringa. De schrik is verdwenen. „Komt binnen, ie zult wel zin hebben an een warme kom koffie!" „Als het zou kunnen, graag", zegt Jansen en stapt achter de boer aan over de deel. Hij is doodop, want hij heeft meer dan drie uur over de heide ge zworven. Zijn wagen gaf het op, een eind voorbij het andere dorp, nu pas ontdekte hij de boerderij van Heringa. Er valt een stilte als hij achter de boer de keuken binnenkomt. Maar Jansen is veel te koud en veel te moe om er aandacht aan te schenken. „Hie is verdwaald", zegt Heringa. „Ik laat gien mense an de deur staan in zo'n kolde. Vrouw, geef hem 'n kom koffie. Bram, span ie effen het peerd in. Breng hem morgen an de dag maar weer". Bram verdwijnt meteen. Geert loopt achter hem aan. Die voelt zich niet op zijn gemak met zo'n rijks in de buurt. Driek en Gerrit zitten ook wat onwennig te schuiven, maar ze blijven zitten. „Hè, daar knapt een mens van op", verzucht de opper, als hij de kom terugzei op tafel. Maar dan staat hij ook alweer op en neemt afscheid. Heringa gaat met hem mee naar buiten en ook Driek dren telt achter hen aan. „De breng je het paard morgen weer", zegt Jansen als hij op de bok kruipt. „Wat is er eigenlijk met oen auto?" wil Driek we ten. „Doet ie het neet meer?" „De benzine was op en ik had geen reserve meer". Driek knikt met ontzag. „Het is maar goed dat ie er verstaand van hebt. De was er gewoon met ver der gereden, heur". Jansen is te moe om te lachen, hij knikt enkel en slaat dan de lijn over de paardenrug. Dan rijdt hij weg. Driek en Heringa gaan rug. Midden op de deel komt Gerrit hen tegemoet. Hij heeft zijn dikke duffelse jas aan. „De kom zo weer, effen 'n endtien umme". „Ie bent toch wel veur twaalven trug, hè?" zegt Driek bezorgd. „Dan deugt het er neet meer buten". De jongkerel verdwijnt naar buiten. Driek kijkt hem na. „Die heeft wat", zegt hij overtuigd. De stemming is bedrukt in de keuken. Niemand lacht, er hangt een vreemde stilte. „Wat is er gebeurd?" wil Heringa weten. „Gerrit heeft iets gezien. Hie keek Treeske an, werd spierwit en ging vort". „De ga hem maar effen na", zegt Geert. „Die kerel is tot vreumde dingen in staat in zo'n buuje". Janneke trekt hem aan de mouw. „Neet doen", zegt ze. „Laat hem maar effen allene. De ken dat better as ie". Niemand begrijpt het en iedereen snapt het toch. Ze kermen deze reactie wel van Gerrit, maar ze be grijpen hem niet. (wordt vervolgd) NVM lUKEAAR DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920 Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187)482784

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3