EHAIIDEII-rtlEÜWS
Overdenking
Cursus een eigen bedrijf
beginnen
uit de
Heilige Schrift
BINGO
Ingebruikname molens 'De Zwaan' te Ouddorp
en 'Windvang' te Goedereede
een huis
verkopen-
Makelaar Tamboer
Laatste oi^elconcert
te Dreischor
op 22 augustus 1996
ouNSENO omcit OE saac!
mm vouvi
Staat er ook in uw leven
een brandstapel?
Open avond Chr. jeugdkoor
'Bid en Zing' Nieuwe Tonge
Zangvereniging Apollo
te Nieuwe Tonge
2e Blad
VRIJDAG 16 AUGUSTUS 1996
No. 6527
Op 22 augustus zullen de gerestaU'
reerde molens 'De Zwaan' aan de
Dorpsweg te Ouddorp en 'Wlndvang'
aan de Goereeseweg te Goedereede of
ficieel in gebruik worden gesteld. Bij
'De Zwaan' zal dit gebeuren door de
heer H. van der Goot, gedeputeerde
van de provincie Zuid-Holland en wet
houder L. Visser. Bij 'Windvang' zul
len de heer Van der Goot en de heer
dr. D. Boonstra, in zijn functie als
voorzitter van de Molenstichting Goe-
ree-Overflakkee de officiële handelin
gen verrichten.
De molen 'De Zwaan' is eigendomvan
Part. Mij. A. C. Pape B.V.
De restauratie van 'De Zwaan', die ge
bouwd is in 1846, bestond in hoofdzaak
uit het verbeteren van het metselwerk en
het voegwerk van de romp, het vernieu
wen van een gedeelte van de balielig
gers, het vernieuwen van diverse balk-
koppen op verschillende zolders, het ver
nieuwen van de lange spruit en het uit
voeren van diverse werkzaamheden aan
de kap met het vernieuwen van de dak
bedekking. Ook is het houtwerk van de
molen weer opnieuw geschilderd.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd door
Molenmakerij Herrewijnen te Spijke-
nisse. Het metselwerk en voegwerk is in
onderaanneming uitgevoerd door de fa.
Van der Sluijs en Van Dijk te Dordrecht.
De kosten hebben ongeveer 245.000,-
bedragen.
In de kosten van de restauratie zijn subsi
dies verstrekt door het rijk, de provincie
en de gemeente. De rijkssubsidie, die pas
in 1998 en 1999 beschikbaar komt is
door de gemeente voorgefinancierd.
Door de Stichting Dorp, Stad en Land
(de welstandscommissie) is aan de ge
meente voor deze restauratie ook een bij
drage beschikbaar gesteld.
De molen 'Windvang' dateert uit 1791.
Deze molen is eigendom van de Molen
stichting Goeree-Overflakkee. Ook van
deze molen is het metselwerk van de
romp opgeknapt. Verder zijn aan de kap
voorzieningen getroffen en de dakbedek
king vervangen. Ook is de staartbalk, een
van de lange schoren en de korte spruit
vernieuwd. Ook in deze molen zijn op
verschillende zolders balkkoppen ver
nieuwd. Ook het schilderwerk lieeft een
grondige beurt gekregen.
De restauratiewericzaamheden zijn uitge
voerd door Dijkers en Pijl B.V. te Mid-
delharnis. De kosten hebben ongeveer
ƒ240.000,- bedragen. Het schilderwerk
is in onderaanneming uitgevoerd door de
fa. Schults te Zierikzee.
Ook in deze restauratiekosten werden
subsidies verstrekt door het rijk en de
provincie, terwijl de rijksbijdrage, die
pas in 2001-2003 beschikbaar komt, door
de gemeente wordt voorgefinancierd.
Het vernieuwen van balkkoppen in beide
molens is uitgevoerd door Conserduc/
Renofors te Made. Door dit bedrijf zijn
de rotte balkkoppen in het metselwerk
aangegoten met een kunststofmortel. Het
aangegoten gedeelte is door middel van
glasvezel wapening verbonden met het
gezonde hout van de balken.
Beide restauraties zijn uitgevoerd onder
directie van de afdeling Cultuur van de
provincie Zuid-Holland.
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer
die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied
kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA
Middelbarnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld.
De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen
enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek
worden gepubliceerd.
Onderweg in zuid-Frankrijk hoorde ik 't
liedje zingen van de brug bij Avignon,
maar dan met de tekst: 'Sous Ie pont
d'Avignon en y danse'. Ik zei: Dat is
toch 'Sur Ie pont', want je loopt en je
danst dp een brug en niet er onder in 't
water. Maar die Fransen lieten de ge
drukte tekst zien met 'Sous'. Kunt u dat
verklaren?
Antwoord: Die Fransen kennen hun
liedjes beter dan wij. Onder die Pont St.
Bénezet, de middeleeuwse brug die tus
sen 1177 en 1185 door Bénezet en zijn
helpers bij Avignon over de Rhone ge
bouwd is, lag een eilandje en déSrop
werd bij feestelijkheden gedanst tot in de
17de eeuw. De toeschouwers öp de brug
zongen daarom 'Sous Ie pont d'Avignon
on y danse' (Onder de brug van Avignon
danst men) enz. als zij naar de vrolijke
taferelen beneden hen keken. Nu er van
die brug maar weinig over is, brengen
wij het vroeger overbrugde eilandje er
niet meer mee in verband.
Hoe krijg ik de vouw terug in een pas ge
wassen ribbroek?
Antwoord: Door hem heel voorzichtig
te strijken met een paar lagen van een
katoenen stof tussen broek en strijkijzer.
Is de ribstof erg dik, dan kunt u het er op
wagen met slechts een enkele laag ka
toen er tussen.
UttiTENOC VLOOIEU
Gaat een vlo dood als hij geen bloed kan
zuigen?
Antwoord: Nee, de larven leven van de
uitwerpselen van volwassen vlooien en
als ze zelf groot zijn, worden het even
taaie rakkers als hun ouders. Ze kuimen
dan een jaar lang vasten en ook goed
koude verdragen. Gaat een hond te wa
ter, dan klemmen de vlooien zich stevig
aan zijn haren vast en als u ze bij uw
huisdieren niet verdelgt, blijven ze jaren
leven. Sterker nog: bij de aangename
temperatuur in huis vermenigvuldigen zij
zich snel!
Zelfstandig ondernemer worden?
Maar dan wel verantwoord! Voor
hen die het voornemen hebben om
een eigen onderneming te beginnen
en dit idee al in een basisplan heb
ben uitgewerkt, wordt er een prak
tijkgerichte cursus georganiseerd,
waarin een groot aantal facetten
van het ondernemerschap uitge
breid worden behandeld.
Het eigen plan neemt tijdens de cursus
een centrale plaats in. De deelnemers
gaan hun plannen uitbouwen totdat het
'af is. Daarbij worden ze natuurlijk be
geleid en krijgen de nodige adviezen
aangereikt. Na afloop van de cursus heb
ben ze dan een compleet plan op papier
staan, zodat gefundeerd de beslissing ge
nomen kan worden: voer ik dit plan uit,
of zie ik van dit plan af? Die beslissing
moeten de deelnemers zelf nemen.
De cursus is bestemd voor startende on
dernemers met een omlijnd onderne
mingsplan.
De cursus vindt plaats op 12, 26 oktober,
2,9 en 23 november en 7 december 1996
van 10.00 tot 16.00 uur in het Postiljon
Hotel te Dordrecht. Uitereste inschrijf-
datum is 29 september 1996.
Nadere informatie kan worden verkregen
bij de heer P. S. F. van Dooremaalen van
het IMK Zuidwest-Nederland, telefoon
(078)6337214.
met optimaal resultaat
Tel. (0187) 483477
OMSraEOEN HUK
Wij erfden met 5 kinderen een huis, maar
willen daar niet gezamenlijk in wonen of
het aan de andere overlaten. Wat doen
we nu?
Antwoord: In zo'n geval is het 't beste
als mede-gerechtigde de openbare ver
koop van dit huis te eisen. Bespreek dit
maar met een notaris, dan kan hij zorgen
voor de noodzakelijke stappen en een
verdeling van de opbrengst.
ilEit OF faTEUIET?
Soms zie je een zeer heldere ster aan de
hemel, waarvan we ons afvragen of het
wel een ster is of een satelliet, daar hij
soms 's ochtends te zien is en andere
maanden 's avonds ergens anders.
Antwoord: U zag zeker de planeet Ve
nus, die evenals Mercurius een omloop
baan rondom de zon binnen de baan van
de Aarde heeft. Daardoor zien wij deze
'binnenplaneet' een tijd als avondster en
dan weer enkele maanden op een heel
andere plaats als morgenster. In de tijd
daartussen is Venus moeilijk waar te ne
men daar zij achter de zon draait of juist
vóór de zon langs gaat. De ene keer staat
de zon tussen Aarde en Venus in en een
andere keer beweegt Venus zich juist
tussen ons en de zon. Over het algemeen
valt haar verschijning als Morgenster of
als Avondster niet elk jaar in de zelfde
maanden. Die standen verschuiven,
omdat de Omloopbanen van Aarde en
Venus rondom de zon t.o.v. elkaar hel
len, en beide planeten hun eigen omloop
tijd hebben. Een ander verschijnsel is de
'schijngestalte', want als Venus in de
buurt van de zon komt op haar weg naai"
bovenconjunctie (achter of vlak boven
de zon) dan zien we haar als 'volle Ve
nus'. Loopt ze daarentegen door de bene-
denconjunctie (vóór de zonneschijf
langs) dan zouden we kunnen spreken
van 'nieuwe Venus', want dan is de pla
neet voor ons niet zichtbaar. Tussen deze
beide uitersten in vertoont ze de andere
fasen van wassende en afnemende Venus.
„En hij nam een juk runderen en
slachtte het en met het gereed
schap van de runderen kookte hij
hun vlees, hetwelk hij aan het volk
gaf en zij aten"
(1 Koningen 19:21)
Bovenstaande woorden stammen uit de
geschiedenis, waarin ons Elisa's roeping
tot profeet verhaald wordt. Op zekere
dag, terwijl Elisa druk aan het ploegen is
op de akker van zijn vader Safat, komt
de grote vuurprofeet Elia op hem toe en
werpt hem zijn mantel om de schouders.
Een daad vol symboliek en zeggings
kracht. Want Elia's mantel is zijn profé
ten-mantel. De harige mantel, die oud
testamentisch bij uitstek gedragen werd
door de profeten en in het Nieuwe Tes
tament nog door Johannes de Doper. En
nu krijgt Elisa juist déze mantel om de
schouders geworpen ten teken van het
feit, dat de levende God hem roept tot
opvolger van Elia.
Dat Elisa deze daad van Elia tenvoUe be
grepen heeft, blijkt uit het vervolg over
duidelijk. Bovendien - en dat is niet
minder dan een wonder van God - hij is
ook tenvolle bereid deze roep van God te
gehoorzamen! Terstond verlaat hij de
runderen, waarmee hij aan het ploegen
is. Stelt zijn vader en zijn moeder in ken
nis van de diepingrijpende wending, die
zijn leven heeft genomen en richt vervol
gens voor allen, die tot het huis van zijn
vader behoren, een groot afscheidsmaal
aan.
Hij gaat terug naar de akker. Neemt het
juk ossen, waarmee hij aan het ploegen
was mee naar huis en slacht het. Vervol
gens neemt hij ook het ploeggereed
schap: het houten juk, dat over de nek
van de ossen lag, de houten ploeg en
mogelijk nog wat andere dingen. Hakt
dat alles in stukken en gebruikt het als
brandhout, waarboven hij de geslachte
dieren braadt en kookt en maakt van dat
alles een groot afscheidsmaal. Daarna
staat hij op en volgt Elia na.
Een geschiedenis met vele lessen. Eén
ding is duidelijk: zodra Elisa wordt ge
roepen, gehoorzaamt hij onvoorwaarde
lijk. Een gehoorzaamheid, die in het bij
zonder daaruit blijkt, dat hij alles wat tot
zijn oude bestaan behoort, prijsgeeft aan
de vlammen. En zeker, nu gaat het hier
om een bijzondere situatie en een bijzon
dere roeping. Maar, als het goed is, staat
er in het leven van elk van Gods kinde
ren zo'n brandstapel. Immers, waar ge
loof en bekering is, waar God ons in Zijn
onuitsprekelijke genade tot Zich riep en
verbond aan Zijn Zoon, daar komt ook
tot ons die heilige roeping om al het
oude uit ons leven weg te doen. Eenmaal
voor het eerst, maar dan ook dagelijks
opnieuw. Om alles, wat ons afhoudt van
God en van de overgave en gehoorzaam
heid aan Christus ten offer te brengen en
prijs te geven aan de vlammen.
Helaas velen menen, dat God ook wel
gediend kan worden zónder bekering en
zónder waarachtige strijd tegen de zon
de. Met een beroep op de genade en op
het allesreinigende bloed van Christus
menen ze, dat het zo nauw niet luistert
en dat je uiteindelijk toch wel twee heren
kunt dienen. God wat en de wereld wat.
Maar welk een ontzaglijke vergissing.
Christus scherpte het Zijn discipelen in:
„Niemand kan twee heren dienen, want
of hij zal de ene haten en de andere lief
hebben, of hij zal de ene aanhangen en
de andere verachten" (Mt. 6:24). Het
komt aan op een besliste en radicale
keuze. Dat we ons afwenden van de
zonde. Dat we de strijd aanbinden tegen
onze zondige en onreinige begeerten. Te
gen onze verkeerde levensgewoonten.
Tegen onze hoogmoed, onze drift, ons
egoïsme en het gedurig bidden: ,,0
Zoon, maak ons Uw beeld gelijk"! En
positief, dat we ons leven leren geven in
Zijn dienst. In oprechte zelfverlooche
ning en hartelijke liefde. Hem dienend
op de plaats, waar Hij ons heeft gesteld.
Uverig in goede werken. Vandaar dat de
vraag klemt: Staat er ook in uw leven
een brandstapel?
Wie daartoe bekwaamt? Niemand min
der dan de roepende God Zelf! Niemand
minder dan de levende Christus, Die in
Zijn kruisdood en opstanding zonde en
duivel heeft overwonnen en de levend
makende Geest heeft verworven. Die
Geest, Die van nature wederstrevige har
ten vernieuwt en herschept, zodat er de
hartelijke begeerte komt: „Neemt mijn
leven laat het. Heer', toegewijd zijn aan
Uw eer'. Die Geest, Die bovendien zo de
liefde en de genade van Christus indraagt
in ons binnenste, dat er ook hartelijke
wederliefde komt en de begeerte om
voor Hem te leven. Nee, dan kunt u, dan
wilt u op de oude voet niet meer verder,
maar komt er een heilige gerichtheid op
Gods Naam en eer.
Zeker, dat blijft allemaal nog zeer ten
dele. Daar is nog ontzaglijk veel struike
len en vallen. Nochtans, Christus staat
met Zijn werk garant voor de zaligheid
van al de Zijnen. Hij reinigt hen van alle
zonde en zwakheid. Hij brengt door Zijn
Geest tot hernieuwd berouw en her
nieuwde bekering. Waarbij Hij u doet
ankeren, nee niet in uw offers en wat
prijsgeeft aan de vlammen - hoe noodza
kelijke en onmisbaar ook - maar alleen
in het offer van Christus en in de vol
maakte gehoorzaamheid en dienst van
Hem. En hoe meer u de vastheid en vol
komenheid daarvan ondervindt, des te
krachtiger u het zingt: „Mijn hart, o
Hemelmajesteit, is tot uw dienst en lof
bereid"!
M.
L.W.Ch. R.
OE GÜOTE-GaTENMaKERf
Hoe krijgen ze toch die gaten in de kaas?
In Zwitserse Emmenthaler zie je hele
grote openingen, maar bij ons maken ze
'meer kaas tussen de gaten'. Zie de Leer
dammer, Edammer en Goudse kazen.
Antwoord: Die gaten ontstaan door de
inwerking van bacteriën die van nature
in de melk aanwezig kunnen zijn, want
melk is goed voor èlk, dus is de pas ge
wonnen melk ook een prima voedings
bodem voor een aantal micro-organis
men. Een deel daarvan doet nuttig werk,
andere worden o.a. door koeling on
schadelijk gemaakt en door pasteurisatie
of sterilisatie gedood. Er zijn bacteriën
waarmee men yoghurtsoorten bereidt, en
andere die met opzet aan de melk wor
den toegevoegd als men de enigszins
zoete Emmentaler kazen gaat maken.
Die propionzuurbacteriën doen het melk-
zuur gisten en daardoor wijkt de wrongel
uit en ontstaan vrij wijde openingen in
rijpende kaas. De melk die in ons land
voor de kaasmakerij wordt bestemd,
houdt men daarentegen zo rein mogelijk.
Zelfs bepaalde bacteriën die door gasvor-
ming hier en daar kleine gaten zouden
kunnen veroorzaken, worden in diverse
fabrieken bijtijds met salpeter bestreden.
Omdat de melksuiker, die als voedsel
voor dgl. microben fungeert, binnen een
etmaal in melkzuur is omgezet, krijgen
zulke eencellige organismen geen kans
zich verder te ontwikkelen. Daarom ziet
u in onze kaas weinig kleine en nooit
grote gaten.
Op D.V. dinsdag 20 augustus a.s. gaat
het Chr. Jeugdkoor 'Bid en Zing' weer
van start. We beginnen met een leuke
spelavond in Herv. Centrum 'Elim',
het begint om 18.30 uur en het zal onge
veer 20.00 uur afgelopen zijn.
Jongens en meisjes vanaf 6 jaar zijn van
harte welkom om eens te komen kijken
die avond.
Op D.V. 27 augustus gaan we dan echt
beginnen met de repetities.
Van 18.30 tot 19.15 uur jongens en
meisjes vanaf 6 jaar en van 19.15 tot
20.00 uur alleen meisjes vanaf 12 jaar.
Met deze laatste groep repeteren we wat
moeilijker, tweestemmige psalmen en
geestelijke liederen. Een CD waar deze
meisjesgroep ook aan mee heeft gewerkt
zal in september gereed zijn. Het jeugd
koor staat onder leiding van Peter Wilde
man.
Ben je 6 jaar of ouder, dan ben je van
harte welkom op onze open avond a.s.
dinsdag. Kun je niet op deze avond dan
graag tot ziens op onze eerste repetitie-
avond op 27 augustus. Heb je/heeft u
vragen, bel gerust (0187) 652329 of
652128.
OUDDORP
De laatste Bingo dit seizoen van Nut en
Genoegen Ouddorp, op a.s. dinsdag
avond 20 augustus, aanvang 20.00 uur in
hetM.F.G. 'Dorpstienden'.
Evenals de vorige Bingo's staat er ook
deze avond weer een prachtig prijzen
pakket op tafel, waarbij u de eerste prijs
altijd zelf mag uitzoeken, het is beslist de
moeite waard deze avond te bezoeken.
Donderdag 22 augustus a.s. zal de orga
nist Dirk Jansz. Zwart het zesde (laatste)
orgelconcert van dit seizoen geven in de
Hervormde kerk te Dreischor.
Het programma voor die avond bestaat
uit weiken van Homilius (leerling van J.
S. Bach), Krebs (eveneens leerling van
Bach), van leermeester Bach zelf, alsme
de van Felix Mendelssohn Bartholdy
(Sonate I) en koraalbewerkingen van Jan
Zwart en de concertgever. De aanvang is
om 20.00 uur.
Op D.V. donderdag 22 augustus start het
gemengd koor weer met de repetities.
Het eerste optreden wat op het program
ma staat is op zaterdag 9 november. Dit
is een koor-festival in Middelburg.
Daarna gaan we beginnen voor de win
terconcerten met o.a. een Kerstavond,
ons eigen concert en het vier-korencon-
cert te Oude Tonge.
We hopen dat we op 22 augustus veel
nieuwe leden mogen verwelkomen. Ieder
een die graag zingt is van harte welkom.
Ook het kinderkoor begint weer op 22
augustus en hier zijn ook alle kinderen
welkorn.
Het hoogtepunt waar het kinderkoor elk
jaar voor werkt is de musical.
Dus wilt u en jij zingen, komdan naar
onze repetities, die worden gehouden in
de bovenzaal van 'Ons Öorpshuis'.
Het kinderkoor repeteert 's middags van
vier tot vijf uur en het gemengd koor 's
avonds van acht tot tien uur.
Graag tot ziens op 22 augustus.
Jaimeke gaat naar de bijkeuken, waar ze
nog een stuk worst klaar heeft liggen. Ze
wenkt Gerrit mee te gaan.
Hij volgt haar bereidwillig en sluit de
deur behoedzaam achter zich.
„Gerrit, ik wil 'ns effen met oe praten",
begint ze heftig.
„Zeg het maar, wicht", zegt hij rustig.
„Gerrit, ik wol dat ie oe Treeske uut de kop zette".
„Wat zeg ie?" Zijn gezicht betrekt.
„Treeske is gien vrouw veur oe. Of dacht ie dat
die madam zich bien oe in oen huussien thuus
vuulde?"
Nee, dat gelooft Gerrit niet, daar past Treeske niet.
„Vergeet heur", pleit Janneke. „Het is mien eigen
schoonzuster, maar het is een loeder. Ik wil oe 'ns
wat ans zeggen. Ie kent Annegien van Hendrikus
wel. Dat is een vrouwe veur'oe, ze is lang neet
dom en ze liekt precies op moeder in heur doen en
laten. Waarum gaat ie daar 'ns neet op af? Het is
heel wat better as die kakmadam".
„As ik 'n vrouwe wil, zal ik heur zelf wel uutzu-
ken", zegt Gerrit boos.
Hij gaat naar de deur, maar Janneke stelt zich voor
die deur op. „De weet wel wat ie denkt. Ie denkt
dat ik Treeske veracht, wel, dat doe ik ook. Ik
maak heur dagelijks met. Ze voert niks uut, allied
tegen de keer in. Tot tien uur ligt ze met het luie
gat in bedde, gien mense kan er iets van zeggen.
En zo ene wol ie hebben? Ie bent neet goed wies".
Gertit zucht. Ze heeft gelijk, natuurlijk heeft ze
gelijk. Heringa heeft het al gezegd dat hij met
Treeske diep ongelukkig zou worden. Janneke
heeft gelijk. In de korte tijd dat ze hier is, heeft ze
al genoeg moeten verduren van het wicht.
Maar vanavond ging ze toch rond met de fles. Was
dat geen goed teken? Nee, Gerrit weet het best.
Treeske is een rijkeluisdochter, verwend tot in het
merg. Treeske past niet bij een dagloner. Voor
Janneke ligt dat heel anders. Bram heeft zijn leven
lang geploeterd, dat is een vriendelijke man, maar
Treeske heeft nooit gewerkt, ze heeft nog nooit
een schop in de handen gehad, zoals haar moeder.
Ze heeft zich nooit de knieën kapotgewerkt, zoals
haar schoonzuster. „Laten wie maar teruggaan",
zegt hij tenslotte, „wie staan hier te vemikkelen".
Janneke gaat weifelend op zij. Gerrit loopt haar
voorbij zonder nog een woord te zeggen.
In de keuken heerst een prettige sfeer. Geert zit op
zijn praatstoel. De sterke verhalen komen los.
„Weet ie nog Bram? Met Freek? Ik klingelde an
bie Freek midden in de nacht, hie lag al lang op
bedde. En daar kwam h ie an in zo'n lang, wit
hemd en ik zee: „Freek, er loopt 'n spook int durp
rond. Wie hebt oe neudig".
Nou, Freek kwam liever neet. Lc zee tegen hem:
„Freek, hie steet achter oe". Freek dreeide zich um
en keek in de grote spiegel achter hem. Hie sprung
van schrik een meter de lucht in. Jonge, jonge wat
was hie kwaad. Drie dagen lang heeft ie ons nage
zeten deur het durp".
„Ja, ja", knikt Heringa. „Jullie waren mie de hel
den wel, vrogger. Den olde Hendrikus de bok laten
slachten. En na zonsondergang met zijn drieën
naar het karkhof. Jullie bent nog neet halfweg ge-
kommen! Zeg eens dat het neet waar is?"
Ze worden wat rustiger, de helden van vroeger.
Gerrit grinnikt daarom.
„Ja, holdt ie oen mond maar dichte", beschuldigt
Bram hem. „Ie waren altied ampart".
Gerrit lacht hem uit. „Ik kon better met de mond
as jullie. Ik had de knuusten neet neudig".
Driek lacht voor zich uit. Hij zegt vanavond niet
veel. Driek kijkt vooruit. Zwaantje is vrij, wat let
hem nu nog?
Het is al ruim elf uur als er ineens op de deur ge
klopt wordt. Iedereen schrikt op. Wie waagt zich
op dit uur van de nacht nog midden op de heide?
Heringa komt al overeind, hij laat niemand aan
zijn deur staan in deze kou. Hij loopt over de deel
en roept om de deur heen: „Wie is daar?", maar
niemand antwoordt. De man staat bij de keuken
deur en hoort hem niet. Dan loopt hij om het huis
heen.
„Wie is daar?"
„Ik ben het, Jansen", klinkt het.
Heringa schrikt erger dan Jansen vermoedt. De
rijksen! Treeske, de handschoen! Geert, Minke,
het schiet hem allemaal door het hoofd. „Wat zuuk
ier hier midden in de oldejaarsnacht?"
Jansen komt op hem toe. „Ik heb pech met de
wagen", zegt hij enkel.
„Kun je me een paard lenen? De loop al uren over
de heide, mijn vrouw weet niet waar ik uithang".
„O", zegt Heringa. De schrik is verdwenen.
„Komt binnen, ie zult wel zin hebben an een
warme kom koffie!"
„Als het zou kunnen, graag", zegt Jansen en stapt
achter de boer aan over de deel. Hij is doodop,
want hij heeft meer dan drie uur over de heide ge
zworven. Zijn wagen gaf het op, een eind voorbij
het andere dorp, nu pas ontdekte hij de boerderij
van Heringa.
Er valt een stilte als hij achter de boer de keuken
binnenkomt. Maar Jansen is veel te koud en veel te
moe om er aandacht aan te schenken.
„Hie is verdwaald", zegt Heringa. „Ik laat gien
mense an de deur staan in zo'n kolde. Vrouw, geef
hem 'n kom koffie. Bram, span ie effen het peerd
in. Breng hem morgen an de dag maar weer".
Bram verdwijnt meteen. Geert loopt achter hem
aan. Die voelt zich niet op zijn gemak met zo'n
rijks in de buurt. Driek en Gerrit zitten ook wat
onwennig te schuiven, maar ze blijven zitten.
„Hè, daar knapt een mens van op", verzucht de
opper, als hij de kom terugzei op tafel. Maar dan
staat hij ook alweer op en neemt afscheid. Heringa
gaat met hem mee naar buiten en ook Driek dren
telt achter hen aan.
„De breng je het paard morgen weer", zegt Jansen
als hij op de bok kruipt.
„Wat is er eigenlijk met oen auto?" wil Driek we
ten. „Doet ie het neet meer?"
„De benzine was op en ik had geen reserve meer".
Driek knikt met ontzag. „Het is maar goed dat ie
er verstaand van hebt. De was er gewoon met ver
der gereden, heur".
Jansen is te moe om te lachen, hij knikt enkel en
slaat dan de lijn over de paardenrug. Dan rijdt hij
weg.
Driek en Heringa gaan rug. Midden op de deel
komt Gerrit hen tegemoet. Hij heeft zijn dikke
duffelse jas aan. „De kom zo weer, effen 'n endtien
umme".
„Ie bent toch wel veur twaalven trug, hè?" zegt
Driek bezorgd. „Dan deugt het er neet meer
buten".
De jongkerel verdwijnt naar buiten. Driek kijkt
hem na. „Die heeft wat", zegt hij overtuigd.
De stemming is bedrukt in de keuken. Niemand
lacht, er hangt een vreemde stilte.
„Wat is er gebeurd?" wil Heringa weten.
„Gerrit heeft iets gezien. Hie keek Treeske an,
werd spierwit en ging vort".
„De ga hem maar effen na", zegt Geert. „Die kerel
is tot vreumde dingen in staat in zo'n buuje".
Janneke trekt hem aan de mouw. „Neet doen",
zegt ze. „Laat hem maar effen allene. De ken dat
better as ie".
Niemand begrijpt het en iedereen snapt het toch.
Ze kermen deze reactie wel van Gerrit, maar ze be
grijpen hem niet. (wordt vervolgd)
NVM
lUKEAAR
DE BETERE WONINGINRICHTING SINDS 1920
Zandpad 36 Middelhamis Tel. (0187)482784