EIUVriDEII-IIIEUiai NIEUWS uit de kerken Actie Jolin Stegers uit de Heilige Schrift Pubbel-expositi^ in ^Pe Bon^ercl^ g^n^^ KimiEi VOOR Kimaoos e@n huis verkopen,.. 3e Blad VRIIDAG 2 AUGUSTUS 1996 N0.6S23 HET ,KIJkVENSTER Blik op kerk 'y? en samenleving Cj -r Een demonstratie voor de sabbat - Het voorbeeld van Nehemia - Niet door kracht De voorpagina van de krant van maan dag werd gesierd door een ongelooflijke massa zwarte hoeden. Het ging om een demonstratie van tienduizenden ortho doxe joden in Jeruzalem, die opnieuw protesteerden tegen het verkeer op de sabbat door een van de belangrijkste straten van Jeruzalem. Volgens de politie waren 150.000 orthodoxe joden de straat opgegaan. Ze eisten van de regering dat de grote verkeerswegen door Jeruzalem op de sabbat gesloten worden. Evenals vorige zaterdagen werden automobilisten en politie-agenten bekogeld met stenen en eieren. De eerste keren was de politie nogal hardhandig opgetreden, maar deze keer had ze zich meer terughoudend op gesteld. De berichten over de protestbeweging van de orthodoxe joden vervulden me wel met enige verbazing. Wanneer je vindt dat de sabbat ontheiligd wordt door het verkeer, is het dan wèl geoorioofd de deelnemers aan dat verkeer te bekogelen met stenen en eieren? Is dat middel niet erger dan de kwaal? Misschien hebben zij die opkomen voor de heiliging van de sabbat het voorbeeld van Nehemia voor ogen gehad. Toen na de ballingschap de teruggekeerde joden de hand lichtten met het sabbatsgebod trad Nehemia op als reformator. De ver kopers.van vis en andere eetwaren moes ten maken dat ze wegkwamen en de poorten werden gesloten. Toen de markt- kooplui de nacht doorbrachten tegenover de muur kregen ze van Nehemia te ho ren: „Zo gij het weder doet zal ik de hand aan u slaan". En, zo vertelt hij, van die tijd af kwamen ze niet op de sabbat- Inmiddels is Israël een seculiere staat geworden en Jeruzalem een moderne stad. De orthodoxen zijn vèr in de min derheid en kunnen dat maar moeilijk ver kroppen. Misschien hopen ze voor hun opvattin gen meer steun te verkrijgen nu Néthan- jahoe aan het bewind is gekomen, die om een meerderheid in het parlement te heb ben, aangewezen is op de steun van de kleine orthodoxe partijen. Maar het is te vrezen dat in dat geval de tegenstellingen alleen maar verscherpt zullen worden. Nu afgezien van het feit dat de oud-testa- mentische sabbat z'n vervulling gevon den heeft in Christus, is de handhaving van Gods wet toch nimmer met geweld af te dwingen. Om ons te beperken tot onze eigen situatie, we kunnen bedroefd zijn om de ontheiliging van de rustdag, maar dat geeft ons nog geen vrijbrief om bijvoorbeeld het verkeer te blokkeren. We mogen op bijbelse gronden tegen abortus zijn, maar dat wil nog niet zeg gen dat we - om maar iets te noemen - brand zouden stichten in een abortuskli niek. En we mogen onze bezwaren heb ben tegen de leer van de Roomse kerk, maar daarom maken we nog niet, zoals destijds ds. Taverne deed, scène om een rooms-katholieke dienst te verstoren. Van al deze dingen geldt: „Niet door kracht, noch door geweld..." Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat gejieel ten ijienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. DE LfUGENSaaON Op de markt kocht ik een aardig boekje met de avonturen van Baron von Miinch- hausen. Wie schreef en verzon die mal ligheid? Antwoord: U denkt misschien dat die baron een verzonnen figuur is, zoals Faus, Gulliver, Prikkebeen, Don Qui- chotte en Tijl Uilenspiegel, maar er heeft werkelijk een Duitse landjonker Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen geleefd met de titel Freiherr. Hij werd op 11 mei 1720 in Bodenwerder a.d. Weser geboren en overleed aldaar op 22 febru ari 1797, diende als officier in het Rus sische leger en kon na 1750 stil gaan leven en zijn belevenissen gaan vertel len. Dat deed hij zo smakelijk, dat de schrijver Rudolf Erich Raspe een aantal verzonnen verhalen met alle dwaze de tails optekende. Raspe schreef een boek over het ontstaan van de Aarde en de eerste romantische ballade 'Hermin und Gunilde' maar kon met zijn wijdlopige gedichten het zout in de pap niet verdie nen. Hij pleegde verduisteringen om in leven te blijven en vluchtte uiteindelijk naar Engeland. Omdat hij in geldnood zat, heeft hij daar blijkbaar zeer snel zijn bundel over de snoevende Baron von Münchhausen geschreven. Juist doordat hij zich niet meer stoorde aan de over dreven literaire zwier, maar de Baron zélf kort en bondig aan het woord liet, zoals deze destijds zijn reis-, jacht- en oorlogsavonturen aan zijn gasten placht te vertellen, werd het anonieme bundeltje aan de overkant van de haringvijver een succes. De Engelse adel heeft enkele eeuwen van 'Baron Münchhausen's nar rative of his marvellous travels and cam- paings in Russia' uit 1786 genoten. Het succes drong door tot onze oosterburen, waar de dichter G. A. Burger het werk vertaalde en onder de titel 'Wunderbare Reisen zu Wasser und zu Lande, Feld- züge und lustige Abenteuer des Freiherm von Münchhausen' uitbracht. Weldra ver- De maand augustus is dit jaar in Thee tuin 'de Bongerd' te Herkingen voor twee oude bekenden gereserveerd: Eugenie Stinis-Degenaar (1951) stelt een zestal bronzen ten toon in de krui dentuin. Zij exposeerde al eerder in de theetuin met haar fijnzinnige mens-figu ren en abstracte vormen, maar dat is alweer enige jaren geleden, zodat haar werk voor vele bezoekers nieuw zal zijn. Voor wie er al eerder kennis mee maak ten zal het ongetwijfeld een gewaardeerd weer-zien zijn. Dit laatste geldt zeker ook vpor de ande re exposant Aris Roskam (1947). Hij vormt éen vrijwel jaarlijks terugkerend fenoineen in de zomertentoonstellingen van 'De Bongerd'. Geen wonder, want zijn onuitputtelijke en ongebreidelde fan tasie, die zich humoristisgh uit in zowel schilderingen als objecten en plastieken, zorgt ieder jaar voor verrassingen. Ook nu heeft hij weer allerlei nieuwe variaties op zijn originele thema's. Deze dubbel-expositie is te zien geduren de de gehele maand augustus 1996 in Theetuin 'De Bongerd', Molendijk 65, Herkingen. Geopend: dagelijks (behalve donderdag) van 10.30 tot 21.30 uur. Al 124 jaar een begrip op Goeree-Overflakkee. Rust Gelijk een beest dat afdaalt in de valleien heeft de Geest des Heeren hen rust gegeven. (Jesaja 63:14a) Rust! Wat een woord in deze jachtige en enerverende tijd! Als je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de weer bent geweest en je zit 's avonds in je luie stoel, dan zeg je: hè, eindelijk rust. En na een drukke werkweek denken we: er breekt gelukkig weer een rustdag aan. Rust. Dat zoeken velen van ons in deze weken. Dat még ook. De boog kan niet altijd gespannen zijn. We worden soms zo opgeslokt door het werk. We leven allemaal zo gejaagd. Een zegen is het, er even afstand van te mogen nemen. Om op adem te komen. Om nieuwe krachten op te doen. Wat is dat eigenlijk, rust? Al leen maar niets doen? Alleen maar lui zijn? Nee, dat is de rust niet. Althans niet in de Bijbel. Toen de Heere hemel en aarde gemaakt had heeft Hij op de zevende dag van al Zijn werken gerust. Niet omdat Hij moe was. De Schepper van de einden der aarde wordt immers moede noch mat? Maar om Zich te ver blijden in Zijn vyerk. Dat is rust. Je doel bereiken. Tot je bestemming komen. Daar hebben we het beeld: gelijk een beest dat afdaalt in de valleien. Het volk Juda zit in Babel, in balling schap. Maar God gaat Zijn volk verlos sen. Hoe zal Hij dat doen? Precies zoals Hij het verlost heeft uit Egypte, zoals Hij het gebracht heeft in Kanaan. Gelijk een beest dat afdaalt in de valleien. U ziet in gedachten de oosterse trekos voor de ploeg. Een zwaar, vermoeiend werk. En naanitate de dag heter wordt, wordt de arbeid voor de ossen zwaarder. Moeilijker iwordt hun gang; hijgender hun ademhaling. Maar ook aan een lange werkdag komt een einde. De taak is vol bracht. De boer houdt de ossen stil, neemt het juk van hen af. Daar gaan ze, van de heuvels af naar beneden. Afda lend in de valleien, zoekend naar het malse gras, naar het koele water. Maar denkt u nu niet dat dat gemakkelij ker gaat. Want zelfs nadat het juk is afgenomen laten ossen zich niet zómaar leiden. Dan nóg zijn ze dwars en weder- strevig. Dan nóg moeten ze geleid wor den. Daarmee is de geschiedenis van het volk Israël getekend. De Heere brengt dat volk naar de rust. Maar dat volk denkt iedere keer dat de Heere het naar de ondergang voert. Net als die trekos. Weerbarstig en ongehoorzaam. Vrees achtig en wantrouwend. Op weg naar Kanaan en aldoor denken dat de Heere de weg niet weet. Is het misschien ook uw geschiedenis? Uitgeleid uit het diensthuis, bewaard voor alle gevaren op de weg. Geleid van de ene rustplaats naar de andere. En toch altijd maar de Heere wantrouwen. Altijd maar mopperen over Zijn leiding... Hoe komt dat volk ooit in het beloofde land, in het Kanaan der rust? Wel, de Geest des Heeren leidt. Gelijk een beest dat af daalt in de valleien heeft de Geest des Heeren hen rust gegeven. Maar... heeft Mozes het volk dan niet geleid door de woestijn? Heeft Jozua het volk niet gebracht in het land der rust? Jawel, maar ook deze leiders werden geleid door de Geest des Heeren. De Geest bediende Zich van deze mannen om Zijn volk te brengen in de rust. Het was al de Geest des Heeren Die het mm volk in Egypte zo onrustig niaökte.,^, dat de Israëlieten tot God,^iigèn/oe{seh om v'eriossing. En toch - wat hebben ze zich na die tijd nog verzet tegéa.die lei ding. Ze dachten altijd d^t zij bet goed^ deden en dat de Heere het verkeerd deed. Maar de Geest trok Zich niet teryg. Hij* rustte niet voordat Hij het volk had ge bracht in de rust. Is daarin misschien ook uw beeld gete kend? U woonde in Egypte, in het land der dienstbaarheid. Maar u zag het niet, U merkte het niet. U was een slaaf, maar u voelde zich vrij. Totdat de Geest uw ogen opende. Totdat u het zag: ik ben zwart door de dienst baarheid. Ik loop onder het slavenjuk. En toen klonk uw geschrei op naar de he mel. Toen was het: rust noch vrede wordt gevonden om mijn zonden in mijn beenderen, dag of nacht. Totdat de Geest uw ogen opende voor Hem Die zegt: Komt herwaarts tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en De zal u rust geven. Waar wordt die rust gevonden? Niet op de hoogten van de zelfvoldaanheid, maar in het dal van de ootmoed. Daarheen brengt de Geest ons, iedere keer weer. Want niets is er waar ik in kan rusten dan in het volbrachte Middelaarswerk. Déér wordt de rust geschonken. Kent u die rust? Hét is fijn een poosje te mogen uitrusten, ontspanning te hebben. Maar we leven in een onrustige wereld en we hebben een onrustig hart- Ons hart is onrustig in ons, totdat het rust vinden in U, o God. Dan gaat het van rustplaats tot rustplaats. Tot de Geest ons voorgoed brengt in het land der rust. Zalig die door die Geest worden geleid. Zalig zijn de doden die in de Heere sterven. Ja, zegt de Geest, op dat zij rusten van hun arbeid. Want er blijft een rust over voor het volk van God. v.G. scheen het in alle moderne talen. Gustav Doré maakte voor de Franse editie de prachtige tekeningen die nu nog menige uitgave met verhalen van 'de Leugen baron' sieren. Ik plantte een klimroos onder een zuid muur, maar die klimt niet. Hoe kan ik 'm zo goed mogelijk over de stenen leiden? Antwoord: U dacht misschien dat klim- rozen klimplanten waren, maar dat zijn ze niet, want ze hebben geen hechtwor- tels en ranken. Maak daarom een lat werk in V- of W-vorm, verf dat groen of wit, en bevestig dat eerst op de gewenste plaats. De smalle latjes iunnen 2 3 meter lang zijn. Haal band voor het op- binden bij een tuincentrum of neem stro ken van een stevige stof. Gebruik nooit touw of ijzerdraad, want dit snoert de groeiende takken later in en beschadigt ze. Buig dan de takken van uw roos voorzichtig in de juiste righting en bind ze in V- of W-vorm losjes aan de latten. Een klimroos heeft 3 jaar nodig om tot volledige bloei te komen. M OE OVEN Ik deed saucijzenbroodjes in de magne tron, maar ze werden akelig slap en on eetbaar. Hoe krijg ik ze goed in een elektrische oven? Antwoord: U bewaart ze in de diep vries. Eerst uw oven voorverwarmen tot 200°. Dan de saucijzenbroodjes er in doen en 25 a 30 minuten verhitten. HOEZEN KUiSEN Hoe kan ik hoezen van de kussens op de bank wassen? Antwoord: Met de hand in een lauw sop van een wolwasmiddel. Héél goed naspoelen en niet helemaal laten drogen, maar nog een beetje vochtig om de kus sens doen, dan komen ze beter in model en rekken beter mee. NED. HERV. KERK Beroepen te Lexmond W. P. Emaus te IJzendoom, die dit beroep heeft aangenomen; te Delft, Waalse gemeente (pseudo-combi- nafie met Haarlem) (part-time) T. P. Wiersum, kandidaat te Middelharnis, die dit beroep heeft aangenomen; te Tiende veen-Nieuw Balinge F. J. K. van Santen, kandidaat te Woudenberg. Aangenomen naar Vriezenveen (buitengewone wijk- gemeente Beth-el) J. D. Heikamp te Ga meren. Bedankt voor Besoyen G. van Meijeren te Meeu wen; voor Amstelveen-Buitenveldert (buitengewone wijkgemeente) en voor Leerdam H. Schipaanboord te Waddinx- veen. Toegelaten tot de evangeliebediening en beroepbaar W. Lob, Essenburgsingel 134-A, 3022 EL Rotterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Zoetermeer t.b.v. de geestelijke ver zorging in verzorgingstehuis 't Seghe Waert drs. M. Ockhuysen, wonende te Mijdrecht, die dit beroep heeft aangeno men; te Zoetermeer als gevangenispre dikant drs. N. P. Wisse te Scheveningen (geestelijk verzorger van de inrichtingen van het Ministerie van Justitie) (part time), die dit beroep heeft aangenomen; te Scheemda drs. ing. J. van der Goot te Duisburg-Ruhrort (Did.), die dit beroep heeft aangenomen; te Heerjansdam (beiden part-time) R. Silvis en G. Silvis- Andringa, beiden kandidaat te Kampen. Aangenomen naar Lopik (beiden part-time) B. Ridder te Grijpskerke (Zld.) en S. Ridder-van Meggelen, kand. te Grijpskerke (Zld.). GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Aangenomen naar Loppersum i.c.m. Westeremden Th. J. Havinga, missionair predikant te As sen-Zuid, die bedankte voor Rotterdam- Delfshaven. CHR. GEREF. KERKEN Benoemd als toerustingspredikant voor het zen dingsgebied Zambezia in Mozambique J. van 't Spijker te Zwijndrecht; als zen dingspredikant in dienst van Die Gere formeerde Kerk van Kwandbele (Z. Afr.) drs. W. van 't Spijker te Stadskanaal, die deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Lynden (USA) G. J. van Aalst te Rid derkerk. OUDDORP OPHALEN OUD PAPIER I.v.m. de schoolvakanties halen wij in de maand augustus geen oud papier op. Indien u uw oud papier geen twee maan den kunt opbergen, wordt u in de gele genheid gesteld het zelf in de container te brengen. Bij de gymzaal van de chr. school staat in de week van 5 t/m 9 augustus een con tainer. D.V. zaterdag 7 september komen wij weer langs. Zet uw oud papier goed zichtbaar en goed gebundeld aan de straat. De opbrengst van de maand juni was 1.951,-. Hartelijk dank hiervoor. School met de Bijbel, Kon. Beatrix met optimaal resultaat Makelaar Tamboer Tel. (0187)483477 Op dinsdag 30 juli werd de beman ning van de John Stegers om 14.00 uur opgeroepen in verband met een gestrand jacht bij het Quak- jesstrand in Hèllevoetsluis. Het betrof het jacht 'Annita' uit Rotter dam met ligplaats Hèllevoetsluis. Het was gestolen vanuit de Heliushaven. De politieboot F16 ontdekte het ge strande scheepje en alarmeerde de kustwacht, die de Stellendamse red- dingboot opriep. Er was uiteraard nie mand meer aan boord van het gestran de jachtje. De John Stegers kon het niet vlot krij gen en daarom werd de 'Ocean 5' uit Den Bommel er bij geroepen. Deze heeft het scheepje vlot getrokken en weer in de Heliushaven bij de recht matige eigenaar afgeleverd. Die wist overigens nog niet eens dat zijn jachtje was gestolen. De politie stelt een verder onderzoek De John Stegers was om ongeveer 16.30 uur weer terug in de haven van Stellendam. -54- Ik as nije veurzitter van het mezijk, ik wol 'n paar woorden spreken. Doomnee, ie gaat ons verlaten en daarum willen wie oe in memoriam doen. Ie waren een goeje veurzitter van de mezijk, ie hebt veul veur onze harremenie gedaan, wie zult dat neet vergeten, as wie er nog an denkt. De hoop dat het oe in oen toeko mende plaatse goed zal gaan, veul plijzier met de harremenie aldaar en netuurlijk ook met oe, doom- neesmevrouw enne... en... en noe weet ik neet meer". Ze schaterden het uit. Het verhaal is bekend, we kenlang is het verteld door Zandwierde en ze lach ten er nog om, maar het is altijd mooi om het Hen- drikus te horen vertellen. Hendrikus zet zich weer voor een nieuw verhaal, maar dan wordt het stil. Een auto stopt vpqr de deur eji iedereen weet wat dat betekent. „Hold oen gemak", beyeelt Hendrikus. „Denk er- um, ie weet van i^iks". „Nee va", zeggen de kinderen gehoorzaam. De rijksen bonzen op de deur en ineens klinkt het: „Is Silvius hier?" Gerrit stommelt haastig naar voren. ,Ja ja, hier ben ik". „Meekomen, we willen je spreken". Gerrit neemt afscheid en zijn ogen kijken gerust stellend in die van Hendrikus. Hold oe stark, denk an Geert, zeggen de ogen van Hendrikus. Gerrit lacht, dan draait hij zich om en volgt de rijksen. Het portier van de auto wordt geopend. „Stap in, Silvius". Gerrit stapt met knikkende knieën in. Hij, in die auto? Daar heeft zelfs Bram nog nooit in gezeten. Hij legt zijn hand op de pet als ze wegrijden al is hij bang dat die weg zal waaien. Gerrit voelt een weeë pijn in zijn maag, hij is misselijk van het schokken. Maar de opper rijdt regelrecht naar het café van Driek. Dan pas mag Gerrit uitstappen. Met wankele stap pen gaat hij naar de deur, die Driek al haastig open gooit. Bezorgd kijkt hij Gerrit aan, maar die haalt de schouders op. De rijksen vallen neer op een stoel en ook Gerrit kan gaan zitten. „Je bent zeker verwonderd dat wij je ophalen op de eerste kerstdag?" vraagt Jansen. Gerrit knikt. „Wij hebben de vermoedelijke moordenaar van Harmen Veenstra". - De §chrik vliegt Gerrit in de keel. Hebben ze Geert te pakken, of is het bluf? Hij ziet hen na^ hemkij.- keij., Hold oen gemak, ze kunt niks weten! „O", zegt hij kalm. Slechts voor-zijn.vrienden is de spanning te horen, die in zijn, stpm doorklinkt] Drie hoort hel meteen, maar de rijksen niet. „Wij vonden dit achter de molen, van Harmen Veenstra". Gerrit kijkt verdwaasd op. Er ligt een handschoen voor hem op tafel, een mooie zijden handschoen. Niemand in het dorp draagt zulke handschoenen. Hier stopt men de knuisten wat dieper in de zak als het koud is. Maar zulke dingen, die koop je alleen maar in de stad. Ze zijn te duur voor het volk van Zandwierde. „Nou?" vraagt hij. „Dat is een handschoen, Silvius". „Dat zie 'k, maar ze bent neet van mie". „Wie heeft zulke handschoenen in het dorp?" „Gien mense. Veur zulke prullen geven wie de centen neet uut". „Harmen heeft ze ook niet?" „Ik heb nooit in sien klerenkaste gekeken", zegt Gerrit stroef Ook Driek zit wat verwonderd naar de handschoen te kijken. De rijksen zijn verslagen. Nu niet door de onwil van het volk, maar door zijn werkelijke onwetend heid. Ze drinken hun koffie en gaan dan huns weegs. Gerrit voelt ineens dat ze niet meer terug zullen keren. „Wie heeft er nou zulke dingen?" vraagt hij zich af, maar dan zegt Driek zacht: „Ik ken er maar ene, die zulke dingen draagt: Treeske van boer He ringa". HOOFDSTUK 12 Tweede kerstdag is zo mogelijk nog miezeri ger dan de eerste. De regen slaat peer op de heide en op het dorp. De vorst komt de grond uitzetten. Het vriest op en de temperatuur is enkele graden boven nul. Levensgevaarlijk om buiten de deur te komen. Maar toch gaan Gerrit Silvius en Driek Munsters over de heide. De hele avond hebben ze zitten bomen. Wat moe ten ze doen? Heringa waarschuwen dat de rijksen misschien zijn dochter verdenken? Hem in onwe tendheid laten of hem een zware slag" toebrengen door hem in te lichten? Ze besluiten het tweede. Dat is niet zo erg als de mogelijkheid dat ze vandaag of morgen door eigen argeloosheid de handschoen herkennen en Treeske. Nee, dat kunnen ze de boer niet aandoen. Een man als Heringa is als een zegen op deze heide. Als er de wereld vol van was, zouden we in het paradijs leven. Die man kunnen ze niet laten zitten in zijn onwe tendheid. Al zou het Treeskes handschoen niet eens zijn, dan nog is het beter om even overleg te plegen. Als het alleen om Treeske ging, dan was het niet erg. Dat trotse Treeske zou mak worden als ze de hand boeien om had. Maar om de boer en zijn vrouw, om die kunnen ze het niet laten, daarom wagen ze hun botten over de glibberige heide. „Ast an mie lag, ging ik nou nog terug", verzucht Gerrit, als ze op honderd meter van de boerderij staan. „Niks ervan, deurzetten. As wie straks beuren dat Treeske in de muulijkhedens zit, dan zeggen wie: „Hadden wie ons maar neet stille geholdën". Wie gaan verdan". 'Ze gaan verder. De vrouwe heeft hen al lang ge zien en haastig roept ze naar Bram: „De deur|ïi los. Gem't en Driek komt eran". „Jullie bent neet wies", verwelkomt Bram 1ien. „Met zulk weer mpet ie bie de kachel blieven". „Ik heb alleen maar 'n fomuus", zegt Driek met een schuin lachje. „Ach, loop rond, ie", lacht Bram. ,JCom op, bin nen ist lekker warm". Hij merkt niet dat de twee aarzelend blijven staan. Moeten wie nou of neet? Wie zegt dat de rieksen terugkomt? Is het neet een smerige streek van die luu? Misschien hebt ze die handschoen helemale neet achter de molen gevonden! Maar dan loopt Driek resoluut verder en Gerrit volgt hem. Heringa zit de krant te lezen, hij is al dagen oud, maar dat mag niet hinderen. Die man uit het wes ten mocht dan beweren dat de wereld hier dichtge plakt is met krantepapier, maar Driek vertelde hem precies: „Ken ie de olde Aalders?" „Nee", zei die man. (wordt vervolgd) Juweliers Opticiens Zandpna 2-^ - 3Z^\ OX Mlddelharni». v 0IB70-S25A7 Gediplomeerd opticien, horlogemaker, juwelier en diamond grading. Wij verzorgen voor u alle reparaties op het gebied van gouden en zilveren sieraden, uurwerken, graveren, brillen, oogmeting enz. GEREF. GEMEENTEN in.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3