EIIIVtlDEn-IIIEUWS Zomerse klassiekers in Ouddorp Overdenking uit de Heilige Schrift Pulje tegen snurken Schurvelingen wandeling in Ouddorp HET ,g[JkVENSTER IsdataUes? 2e Blad VRUDAG 12 JULI 1996 No. 6517 Blik op kerk en samenleving cL/ - De verzuiling - Samenwerking - Nog geen eenheid Wie het Reformatorisch Dagblad leest heeft de laatste weken kennis kunnen nemen van de wijze waarop de rechter zijde van de Gereformeerde Gezindte "verzuild" is. Op allerlei terrein heeft men, vooral na de oorlog, de krachten gebundeld. In de politiek, in de journalis tiek, bij het onderwijs, in demedisch-eti- sche sector, enzovoort, enzovoort. Soms zijn er wel drie of vier organisaties die allen hetzelfde doel nastreven. Wanneer ze met elkaar worden geconfronteerd, dan zeggen de woordvoerders uit één mond dat het eigenlijk teveel van het goede is, dat er onderling hoegenaamd geen verschillen zijn, dat men ook op diverse terreinen wel bereid is tot samen werking, maar dat samengaan nog niet in het verschiet ligt. Toch zijn er gebieden waarop die samen leving gestalte heeft gekregen. Dan den ken we allereerst aan het reformatorisch onderwijs, waarin mensen uit verschil lende kerken met elkaar samenwerken. Een bijzonder staaltje van die samenwer king zien we ook bij het Gereformeerd Psychiatrisch Ziekenhuis, dat indertijd werd opgericht door mensen van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken en van de Gereformeerde Gemeenten, twee kerken die je nu niet ineens bij elkaar zou zoeken... Interkerkelijke samenwerking is er ook sinds jaar en dag bij de S.G.P., en later ook bij de R.P.F. Zelfs gaan reformatori- schen en evangelischen samen in de Evangelische Omroep. En laten we het genoemde Reformatorisch Dagblad niet vergeten, dat zijn lezers telt onder Hervormden en Oud-Gereformeerden, en zelfs onder de evangelischen.... Hoewel het natuurlijk veel stuurmanskunst van de redactie vraagt om tussen alle kerke lijke klippen door te zeilen. Op kerkelijk terrein liggen kennelijk de meeste voetangels en klemmen. Zelfs betrekkelijk kleine kerken hebben er de grootste moeite mee, elkaar te (h)erken- nen en een stapje dichter bij elkaar te komen. Ik denk nu aan de stroeve ver houdingen tussen Vrijgemaakt Gerefor meerden, Nederlands Gereformeerden en Christelijke Gereformeerden. De Vrij gemaakte Synode van Berkel, die deze zomer langdurig vergadert, is er een bewijs van. Toch lijkt het me een wolkje als een mans hand dat uitgerekend déze synode de deur op een kier gezet heeft voor de Chr. Ger. broeders en zusters. Voorheen waren de Vrijgemaakten er een beetje berucht om dat ze zichzelf beschouwden als de enig ware kerk, maar thans hebben ze ook de Chr. Ger. Kerken betiteld als "een andere ware kerk van Christus". Ten aanzien van de Nederlandse Gereformeerden zeggen ze dat minder gemakkelijk. Ten eerste omdat deze ker ken uit hen zijn voortgekomen bij de scheuring van 1967. Maar ook omdat de Nederlandse Gereformeerden een soepe ler houding aannemen tegenover het gezag van de Heilige Schrift en de bin ding aan de Gereformeerde Belijdenis geschriften. Er zal nog veel water door onze Nederlandse rivieren stromen voordat er meer eenheid komt tussen kerken die overigens dezelfde belijdenis hebben. Waarnemer Op woensdagavond 17 juli a.s. organi seert de Werkgroep Missionaire Ge meente van de Ouddorpse Gereformeer de Kerk een zgn. schurvelingentocht door het fraaie Ouddorpse landschap. Start vanaf de Gereformeerde Kerk (ingang Dorpstienden) om 19.00 uur. Voor vertrek worden de deelnemers in groepen ingedeeld, welke daarna onder leiding van ter plekke bekend zijnde natuurgidsen beginnen aan een interes sante natuurwandeling van circa 2 uur. Onderweg wordt er tekst en uitleg gege ven over de aanwezige flora en fauna. Men wordt langs verscholen akkertjes en terreinen geleid waar verder niemand toegang heeft om de natuur zo ongerept mogelijk te houden. Het is verstandig om goed schoeisel te dragen en kleding aan te passen aan de weersomstandigheden. Het voorhanden hebben van een verrekijker kan van belang zijn. Kinderen mogen mee onder begeleiding van ouderen. Bij terugkomst staat er in de kerk een geurige kop koffie of een glaasje fris drank klaar en is er gelegenheid om nog wat na te praten. De deelname is gratis. Bij de uitgang van de kerk staat een bus; een kleine bijdrage ter bestrijding van de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Iedereen wordt van harte uitgenodigd deel te nemen! Recreatiegebied de Punt met openbaar vervoer bereikbaar Vanaf heden is recreatiegebied de Punt van Goeree (aan de Brouwersdam, bij Ouddorp) bereikbaar met ZWN-bus 104. Deze bus rijdt tussen Vlissingen en Spijkenisse. De ZWN heeft in samen werking met Rijkswaterstaat bushaltes gemaakt bij de toegangsweg naar Bezoe kerscentrum de Grevelingen. Het strand en de ligweides van de Punt aan het Grevelingenmeer, het natuurge bied met wandelroutes, het restaurant, de rondvaartboort en het perron van het Rijdend Tram Museum zijn nu beter bereikbaar voor mensen die gebruik wil len maken van het openbaar vervoer. P.V. De Combinatie Bovenstaande postduivenvereniging nam op 6 juli deel aan een wedvlucht vanuit Chateauroux. Afstand 578 km. In con cours waren 181 duiven die om 07.30 uur met ZW wind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 15.06.31 uur en haalde een snelheid van 1265.71 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: C. Dubbeld 1, 2, 10, 11, 12, 21, 23, 26, 30, 35, 38; I. Koese en Zn. 3, 7, 14, 25, 28, 43,45; C. van 't Veer 4,5,15, 32; M. de Blok 6, 20, 29; ,W. I. Peeman 8, 18, 19, 34; D. Vroegindewey en Zn. 9, 22, 31; A. Verwers 13; Gebr. Vroegindeweij 16, 39; C. Polder 17, 33; Mevr. Dubbeld 24,27, 42; W. de Vos 36, 37; G. Verburg 40,44;C.v.d.Weide41. Op D.V. dinsdag 16 juli, aanvang 20.00 uur, verzorgen Herien Wieringa (mezzo-sopraan) en Marjo Boom (piano) een avond vol echte- en semie- klassieke muziek in het gebouw van de Doopsgezinde Gemeente, Dorpstien den 3 te Ouddorp. De organisatie berust bij de Stichting Kerkconcerten "Goeree-Overflakkee" en de toegangs prijs is 15,--; voor scholieren, CJP- en 65+kaarthouders 10,--. De prachtige ruimte van de Doops gezinde kerk is uitstekend geschikt voor een concert met zang en piano, liever gezegd zang en vleugel. Om het de con certgevers en de luisteraars zoveel moge lijk naar de zin te maken, met een opti maal geluid, heeft de Stichting Kerk concerten met behulp van een bijdrage van AGO Automaterialen B.V. gezorgd voor een heuse concertvleugel. Voor de pauze kunt u genieten van prachtige liederen en composities voor piano-solo van componisten als Fauré, Chopin, Albéniz en Schönberg, Deze hoogstaande klassieke muziek wordt na de pauze "ingeruild" voor wellicht wat lager staande klassiekers uit de Musical wereld. Hoog en laag zijn echter nogal relatieve begrippen, waarbij het weleens zo voor u zou kunnen zijn, dat laag beter in het gehoor ligt dan hoog. Na de pauze dan de semi-klassiekers van o.a. Bernstein, Beeftinck, Sondheim, Ie Grand en Rodgers. Gekozen is voor een selectie uit musicals als "Peter Pan", "Carousel" en West Side Story". Herien Wieringa en Marjo Boom stu deerden beide aan het Rotterdams Conservatorium en zijn woonachtig en ^yerkzaam op Goeree-Overflakkee. Herien Wieringa studeerde zowel klas sieke- als lichte muziek en volgde ook masterclasses voor deze beide richtingen. Ze zong al in diverse produkties en geeft recitals en kerkconcerten. Verder geeft zij zanglessen, stemvorming en expressie en is ze artistiek- en zakelijk leidster van door haarzelf opgerichte closeharmony- en dansgroepen. In 1995 produceerden Herien Wieringa en Marjo Boom de CD "Recital en Exhibition". Marjo Boom studeerde piano bij Lily van Spengen en Istvan Hajdu. Naast de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus behaalde zij ook de aantekening kamermuziek. In het buiten land studeerde zij verder bij Vlado Perlemuter, die zelf nog les heeft gekre- 'Want gelijk zij waren in de dagen voor de zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot de dag toe, in welke Noach in de ark ging, en bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van de Zoon des mensen.' (Matth. 24:38-39) Wij beleven een tijd met veel verande ringen. Wat de toekomst brengen zal? De mensheid weet het niet. De Heere Jezus vertelt ons wel iets over de toe komst. Dan heeft Hij het niet over wetenschap en techniek en over mense lijke prestaties. Hij vertelt dat Hij terug zal komen. Ark Dan zal het zijn als in de dagen van Noach. Deze Noach kreeg van God een boodschap: 'Bouw een ark, want Ik ga straks de aarde onder water zetten, waar door iedereen zal verdrinken. Maar in dat schip ben je veilig.' Toen ging Noach aan het wérk en tegen zijn medemensen sprak hij over de goddelijke boodschap: 'God is vertoornd over alle goddeloos heid. Hij gaat deze wereld straffen met een zondvloed. Maar er is redding moge lijk. Wie straks in de ark zit, zal blijven leven!Maar de mensen lachten erom en spotten ermee. Ze gingen door met hun eigen bezigheden. Ze beschouwden Noach als een zonderling. Eten en drinken Wat waren hun bezigheden? De Heere zegt: eten en drinken, trouwen en ten huwelijk geven. We kijken verbaasd op: Dat is toch heel gewoon? Daar kun je toch geen kwaad woord van zeggen? Het is een zegen van God als wij elke dag weer te eten en te drinken hebben. Velen in deze wereld sterven van honger en dorst, maar wij hebben eten en drin ken. En het huwelijk? Dat is nog een instelling uit het Paradijs. God heeft Adam en Eva gemaakt tot man en vrouw, opdat ze elkaar tot hulp zouden zijn. Opdat binnen de bescherming van het huwelijk kinderen geboren zouden worden. Het huwelijk is een goddelijke instelling. Dus vragen we ons af: Wat bedoelt de Heere Jezus? Bekenden het niet De Heiland zegt: Hier gingen ze mee door tot de dag dat Noach in de ark ging. Ze bekenden het niet, d.w.z.: ze erken den de boodschap van Noach niet, totdat de zondvloed kwam. En toen was het te laat. Dus: ze waren volop bezig met alle maal geoorloofde bezigheden. Maar ze waren ongehoorzaam aan het woord van Noach. Ze geloofden niet in het oordeel en gericht. Het zou allemaal zo'n vaart niet lopen. Dat bedoelt de Heere: kort voor de wederkomst zal het net zo zijn. De men sen zullen hun eigen bezigheden hebben (eten, drinken, trouwen), maar dat is dan ook alles. Hun gedachten zijn helemaal vervuld met het leven hier en nu. 'Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn'. Op het eerste gezicht lijkt het mee te val len. Want de Heere zou veel erger din gen kunnen noemen: haat en nijd, moord en doodslag, opstand tegen het gezag, goddeloosheid, enz. In onze tijd bijv. dat velen het huwelijk als iets overbodigs zien en de sexualiteit buiten het huwelijk wensen te beleven. Doch daar spreekt Hij nu niet over. Maar het droevige is, dat er voor de mensen niets belangrijkers is dan eten en drinken, trouweni en wer ken. En ondertussen is men doof voor de boodschap van Gods woord. Zo tekent Christus ons de tijd waarin Hij terug zal komen op de wolken des hemels. Daardoor komt het ook dicht bij ons. Want wij proberen netjes te leven. We proberen te doen wat de Heere van ons vraagt. We passen op, dat we geen openbare zonden bedrijven. We willen een eerlijk stuk brood eten, we veroorde len luiheid en begeren het huwelijk in ere te houden. Welnu dat is goed, en aangenaam bij God. Maar: is dat alles? Werken Het gebeurt maar al te vaak, dat wij volop bezig zijn met eten en drinken, huwelijk en werk, en daarmee stop! Zeker, we gaan nog een keer naar de kerk... We doen heus wel wat aan de godsdienst... We lezen heus wel eens uit de Bijbel... Maar toch, als we de uren tel len: 8, 12, soms wel 16 uur per dag bezig met werk. Dag in dag uit bezig zijn met werken, werken en nog eens werken. Steeds bezig een bestaan op te bouwen. De dienst van God komt in het gedrang. Hij krijgt heus wel een uurtje op zondag, maar niet veel meer. Daar hebben we gewoon geen tijd voor. Jongeren hebben een vakantiebaantje - niets op tegen. Maar het neemt toch de hoogste plaats niet in? Geld verdienen, nog meer geld... Daar begint het bederf. Daar is precies aan de hand wat de Heere Jezus vertelt: allemaal geoorloofde bezigheden. Maar het wordt een probleem als dat alles is. Weetu, in 1 Kor. 10:31 staat: 'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods'. Vreze des Heeren Als de vreze des Heeren ons leven door trekt, dan zullen we eten en drinken niet meer als het belangrijkste doel van ons leven zien. Dan neemt ook het huwelijk niet meer de hoogste plaats in. Dan zien we ook het betrekkelijke van ons werk. Het is vergeefs om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te zwoegen. Daarvoor is de mens niet geschapen. De mens heeft God te verheerlijken als hoogste doel! Lezer, laat zo het dagelijkse leven betrokken zijn op de dienst des Heeren. Maak regelmatig tijd vrij om de Heere te dienen. Dat is het belangrijkste. Draag dit ook over op anderen, met name naar de kinderen. Ark van behoud Wat zal van ons bezig-zijn overblijven als Jezus terugkomt? Dan moeten we onze bezittingen achterlaten. Dan komt het erop aan, dat we Hem persoonlijk kennen als onze Borg en Zaligmaker. In Hem is er behoud. De Heere heeft Noach en zijn gezin bewaard in de zondvloed door de ark. Als Christus wederkomt, zal het net zijn als in de dagen van Noach: velen zullen hun dagelijkse werkzaamheden hebben en niet gericht zijn op Gods woord. Maar zoals Noach en zijn gezin zullen er ook zijn. Deze mensen zullen net zo goed eten en drinken, trouwen en werken, maar ze doen het toch anders, want ze weten: er komt een eind aan deze bede ling. Verschil Als de Heere terugkomt, wat zegt u dan? 'Hosanna, gezegend Hij die komt in de naam des Heeren?' Blij verrast? Zoals ineens iemand voor de deur kan staan: welkom! Of zijn al onze plannen door kruist? Kwam het ons helemaal niet uit? Wij wilden zo graag eerst nog dit en eerst nog dat... Zullen we roepen 'Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons?' Wat zal onze reactie zijn? Waakt! Hoe kunnen we dan gereed zijn? Hoe weten we dat de Heere ons zal aannemen bij Zijn terugkomst? Vs. 42 zegt: Waakt! D.W.Z.: sta op de uitkijk. Dat betekent dat we het Woord Gods serieus nemen. Dat we die woorden geloven en ter harte nemen. Dan houden we er rekening mee dat de Rechter van hemel en aarde ons ter verantwoording zal roepen. En we houden er rekening mee dat we van nam- re voor God niet kunnen bestaan. We mogen de Heere bidden om genade op grond van het volbrachte werk van Zijn Zoon en ook vragen of dat die gena de in ons leven tot uiting mag komen. Voor de gelovigen is de wederkomst een dag om naar uit te zien: 'Kom Heere Jezus, kom haastig'. Waken is dan niet zo'n grote opgave. Want als het hart vol is van Hem, dan denk je veel aan Hem, dan richt je je op Zijn terugkomst. Dat is het enige heils- feit dat nog in de toekomst ligt. Dat zal ons heil volmaken. Dirksland M.J. Paul gen van niemand minder dan Maurice Ravel. Zij werkte o.a. mee aan een Gaudeamus-projekt o.l.v. Willem Noske. Naast het geven van concerten zowel solistisch als in kamermuziekverband is zij druk bezig met een bloeiende privé- lespraktijk. De organisatie verwacht een fijn zomer avondconcert en hoopt u daarbij te mogen ontmoeten. STELLEND AM OUD PAPIER Op D.V. zaterdag 13 juli hopen wij namens de financiële com missie van het Open Hervormd Jeugd werk oud papier op te halen. Wij begin nen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en Schoolstraat. Wilt u het goed gebundeld en tijdig gereed zetten? Geen karton. Bij voorbaat dank. In augustus geen ophalen van oud papier. Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. Er zijn al de gekste dingen bedacht tegen snurken, tot klemmetjes toe. Totdat een Franse huisarts opperde dat snurken komt door een te droog neusslijmvlies. Hij schijnt gelijk te hebben want door vóór het slapen gaan de neusholten van een pufje vocht te voorzien wordt 80% van alle snurkers het zwijgen opgelegd. Het neusverstuivertje bevat een oplos sing van allerlei natuurlijke stoffen die overeenkomen met het neusslijmvlies. Zo wordt uitdroging voorkomen. Het is daarom volkomen onschadelijk. Alleen de naam is wat moeilijk uit te spreken: Homeoronfnyl. Homeoronfnyl werkt bij de meeste neus- snurkers. Alleen keelsriurkers zullen nog even geduld moeten hebben tot,de vol gende ontdekking. Verkrijgbaar bij elke drogist en apotheek, 17,95. -48- Gerrit piekert voor zich uit. De dominee heeft een mooie preek gehad voor de kerstavond. Ja, hie had geliek, er bent een hoop mensen eenzaam op zulleke avonden. Hie moet maar denken an Ger- rit Sillevius, allene in sien huussien, an Treeske van boer Heringa, die zich vol komen over voelt in de grote boerderij bij heur ouders en heur broer en schoonzuster. Ja ja, de dominee heeft geliek, das vaste. En in deze eenzame uren prakkezeert Gerrit weer zoals hij de laatste tijd niet meer heeft gepiekerd. De dood van moeder Silvius en de trouwerij van Janneke beletten hem in zekere zin zich op te slui ten in zijn wereldje van zelfmedelijden. Daarvoor was hij te veel met de realiteit verbonden. Maar nu, op deze intieme Kerstavond, nu heeft hij daar weer volop de gelegenheid voor. Hij heeft wat opgewarmde koffie op de kachel staan en kijkt om zich heen, de armoedige keuken rond. Een statieportret van vader en moeder, vlak voordat vader stierf. Zeg va, denkt hij plotseling, was ie nou soms ook zo allene, met oen prakkezaties, zoveul, dat ie er soms een zere kop van kregen? Of heb ie altied moeder bie oen gehad? Maar de mond van de man op de foto blijft een gesloten mond met een vage poging tot een glim lach er overheen. Ik heb de leste tied vrij normaal geleefd, va, peinst Gerrit verder. Geen last van zwarte gedachten of zo, zelfs moeders overheden kwam veur mie onbe kend. En daar ben ik bliede om. Er klinkt een licht geraas buiten en Gerrit merkt het niet. Pas als het gesmijt met deuren tot hem doordringt, veert hij overeind. De stem van Geert van Boksejan klinkt helder en ver langs de huizen en meer stemmen klinken op in het donker. Wie is er dood? denkt Gerrit wild. Hij vliegt naaï buiten, schiet in zijn klompen en roept gedempt om Geert. „Een peerd op hol geslagen", roept een stem van de weg, die langs het dorp voert, en met schrik trekt men zich terug. Een paard op hol geslagen. Het paard van wie? Welk zinnig mens gaat op kerstavond uit rijden? Maar nu, een paard op hol, en iedereen vliegt naar buiten. Geert Mulders staat op het erfje van Silvius en roept: „Hold hem, Hendrik, ik kom eran". En weg rent hij, de duisternis in. Als Gerrit bij de plaats kom waar hij zonet Geert heeft gezien, is deze al weg. Hijgend kijkt hij om zich heen. Hij begrijpt niet wat er zo gauw gebeurt, een paard op hol! Welk paard, wie is de menner? En vooral wie is dan de drieste rijder, die er op kerstavond op uit durft te gaan? Er klinkt geroep, een schreeuw van pijn klinkt op en ineens is daar iedereen. Gerrit staat verdwaasd op zijn erf in de felle kou, die bijt en prikt door zijn dunne overhemd heen. Hij voelt het ineens en rillend loopt hij terug naar zijn warme kachel. Het paard is tot stilstand ge bracht, het volk zal zich wel over de roekeloze rij der ontfermen. Hij is al bij de deur als de kreet weerklinkt: „Treeske van boer Heringa". Met een ruk blijft hij staan. Treeske, is Treeske de roekeloze rijdster geweest? Hij keert op zijn schre den terug en loopt naar de groep mensen, die zich verzamelt bij de deur van moeder Belt. Ja, het is Treeske, het is de koude, hoogmoedige Treeske. „Wat doe ie hier in dit kolde weer en nog wel op kerstavond?" hoort hij de stem van moeder Belt. „Ie vraagt om muulijkheden, kind". „Bc kan heel goed op mezelf passen", zegt Treeske meteen, en het klinkt even groots als altijd, maar zowel Gerrit als de anderen horen de trillende angst, die er nog in ligt. Ze trilt op haar benen, dat kleine Treeske. „Ze zal toch weer terug moeten naar huus", oppert Hendrik van Botterdiene, die samen met Geert van Boksejan het krasse staaltje heeft uitgehaald om het paard tot stilstand te dwin gen. Niemand denkt eraan om hen ervoor te be danken. Geen mens staat erbij stil dat die twee een knap staaltje hebben uitgehaald door dat dolle paard te bedwingen. Ja, ze moet weer naar huis, de boer en zijn vrouw zullen ongetwijfeld nu al in de zorgen zitten over haar verdwijnen, maar wie zal daar even over de heide rijden in het donker en dat op kerstavond? Gerrit denkt daar niet eens aan. „Ik zal heur effen wegbrengen", zegt hij spontaan. Men ziet hem dankbaar aan. Gelukkig, nou hoeft Hendrik tenminste de heide niet over. Een paard tot stilstand brengen, goed, dat is nog dèt. Maar daar die heide over bij nacht en ontij, nee, als Ger rit dat zou willen doen, dan zou hij hem daar dank baar voor wezen. Ook Geert zucht van opluchting. Gelukkig, het was net zo gezellig thuis en hij voelde er niets voor om de koude in te trekken met dat grootse wicht van Heringa. Laat die opofferende Gerrit maar rijden, hoor. Gerrit is altijd al veel te vrien delijk geweest voor haar. Ze kon alleen komen; als het aan Geert lag, ging ze ook alleen terug. Maar het is opgelost: Gerrit brengt haar terug. Gerrit spoedt zich naar huis om zijn duffelse jas aan te trekken. Treeske staat rillend achter hem en ineens zegt hij medelijdend: „Komt er maar effen in, ie bent zo koud". En zie, men verwacht alom dat ze zal zeggen: „De wacht hier wel buiten", maar nee, ze stapt naar binnen en gaat huiverend bij het brandende fornuis zitten, waarop de opgewarmde koffie van Gerrit pruttelt. „Ook een koppie?" vraagt Gerrit onhan dig, en het dringt tot hem door dat ze hier is, hier in zijn huis, door een vreemd en bizar toeval. Maar dat moet zo wezen, daar twijfelt Gerrit niet aan. En in dit leven is het leven nog lang geen pretje, dus een mens heeft wel eens een gebeurtenis nodig waarop hij lang kan teren. Gerrit is ervan over tuigd dat er op deze kerstavond, die zo vreemd en zo eenzaam voor hem begon, nog een blijde en ge lukkige gebeurtenis zal plaats hebben. Ze knikt van ja op zijn onhandige vraag. Ze wil koffie, en Gerrit slikt even als hij denkt aan de oude gebarsten kommen, die nog in de kast staan. Zorgvuldig zoekt hij er eentje uit, die niet zo veel kerfjes en barsten vertoont als de andere. Ja.ik.eh.ik ben maar 'n kerel allene", ver ontschuldigt hij zich, en hij ziet haar kortaf knik ken. Zijn verwarring neemt toe en door zijn vreemde geknutsel gaat de koffie met een brede gulp langs de kom. „O, nemt mie neet kwalijk", stamelt hij, en haastig veegt hij de koffie weg met de vaatdoek, die hij ergens vandaan tovert uit de diepe kast. Ze knikt voor de derde keer en neemt de koffie- kom in haar handen. Kijk, ze beven nog, die hand jes, die nog nooit huishoudelijk werk hebben ge daan. Die blanke handjes, die zo mooi zijn, niet zoals de handen van Janneke en die van Minke en al die andere wichten hier uit het dorp. Die kinderen werken al vanaf hun tiende jaar. Dat heeft Treeske nooit gekend. Treeske ging met vakantie, zoals dat heet, Treeske ging er tussenuit als het werk aan de vrouw kwam. (wordt vervolgd) V«/B{KBilDE Middelhamis Hellevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VÉRHÜIZB^ Tel. (0187) 482188 Tel. (0181) 320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3