EiiAiiDEii-riiEm/s Heinrich Schütz in Dirksland Restaurant Kaatje Mossel kijkt uit over Middelharnis' haven 'Schoolconcert' van muziekver. 'Vooruit' groot succes Pieter Heykoop improviseert in Oud-Beijeriand Uitvoeringen 'Dirkslands Mannenkoor' 2e Blad DINSDAG 14 MEI 1996 No. 6501 DIRKSLAND - zaterdag 11 mei, 20.03 uur. Het was muisstil in de Hervormde kerk, toen Theo Goed hart zijn eerste tenorpartij inzette. Ruim een halfuur later besloot een stralend majeur-akkoord ditzelfde werk, de Musicalische Exequien van Heinrich Schütz. Een monu ment in de protestantse kerkmu ziek. Dit driedelige werk schreef Schütz in 1636 voor de begrafenis van Heinrich Posthumus ReuB, graaf van het Oost- duitse Gera. Al maanden voor zijn dood had deze vorst een sarcofaag laten maken en had deze vervolgens in heldere kleuren laten beschilderen met bijbeltek sten en kerkliederen. De bedoeling hiervan had hij vóór zijn overlijden in het diepste geheim aan een van zijn vrienden duidelijk gemaakt: "Zu erweck: vnd vbung Gottselicher Ster- bensgedancken" (om mensen te manen en de oefenen in godzalige gedachten over het sterven). De bewuste vriend heette Heinrich Schütz en was verreweg de beste compo nist in die tijd. Om deze reden liet graaf ReuB de toen 50-jarige Schütz bij zich roepen. De componist kreeg namelijk de bijzondere opdracht, de teksten die ReuB voor zijn sarcofaag had uitgekozen, op muziek te zetten. Ook de tekst voor de preek had de graaf al vastgesteld. Het was Psalm 73: "Bezwijkt mijh vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen van mijn hart en mijn Deel in eeuwigheid." Deze tekst is letterlijk en figuurlijk het hart van de Musicalische Exequien ('muzikale uitleiding') geworden. Enerzijds worden de nietigheid en de vergankelijkheid van het aardse leven geschilderd ("Es ist alhier ein Jammertal; Angst, Not und Trübsal überall"). Er is echter ook de verwachting van een leven na de dood ("lm Himmel solln wir haben, o Gott, wie groBe Gaben"). Het is opvallend, dat Schütz de bijbelteksten, als uitingen van de individuele gelovige, door enkele solisten of door een klein ensemble laat vertolken. Daarentegen worden de kerkliederen (van o.a. Luther) door het voltallige koor gezongen. Dit lijkt de gemeente of de kerk te symboli seren. Het Leids Vocaal Ensemble onder lei ding van Theo Goedhart gaf zaterdag een prachtige uitvoering van deze Musica lische Exequien. Het is muziek die van daag de dag nog niets aan zeggings kracht heeft verloren. Het was daarom jammer, dat de uitvoering in Dirksland door zo weinigen werd bijgewoond! Echo Heel bijzonder was de uitvoering van het derde deel van de Musicalische Exe quien. In dit motet wordt gebruik ge maakt van dubbelkorigheid, waarbij het tweede koor uit slechts drie zangers bestaat. De tenor symboliseert de 'Beate anima', de gezegende ziel, die op zijn weg naar het paradijs begeleid wordt door twee engelen (de twee sopranen). Terwijl het eerste koor de lofzang van Simeon vertolkt, zingen zij de woorden "Zalig zijn de doden die in de Heere ster ven". Het was verrassend 'authentiek', dat het tweede koor zaterdag bij dit gedeelte achterin de kerk plaatsnam. Hierdoor ontstond een enorm ruimtelijk Luitmuziek Luitiste Ciska Mertens soleerde vervol- gens met de fuga in g van Johann Se bastian Bach. Bach was een van de laat ste componisten die muziek voor de luit schreven. Overigens bestaan van deze fuga ook een viool- en een orgelversie. "Zoals het een zichzelf respecterend con cert betaamt, is er een programmawijzi ging", zo kondigde Theo Goedhart aan. Een alt-aria van Bach moest het veld rui men voor een Geistliches Konzert, opnieuw van Schütz. Nicholas Barker- Pendree werd begeleid door cello en orgel, waarbij de Holpijp van het rug werk nét iets te-zacht was voor de krach tige stem van de solist. Amerikaans De tweede helft van het programma bestond uit Noordamerikaanse muziek uit de 20e eeuw. Het "Alleluia" (1940) van Randall Thompson klonk nog tame lijk traditioneel en deed aan een Engelse carol denken. Toch was dit een lastig stuk door voortdurende toonsherhalingen en een lang pianissimo. De "Twelfth Night" schreef Samuel Barber in 1968 yoor Epifanie (Drie koningen). De harmonie en ritmiek van dit werk was duidelijk modemer dan van Thompsons "Alleluia". Nog een stap verder ging "The Sixty- Seventh Psalm" van Charles Ives, hoe wel dit werk al uit 1894 dateert. Van vader George Ives is bekend, dat hij eens twee fanfarekorpsen tegelijkertijd elk een heel verschillend stuk liet spelen... Met deze wetenschap hoeft het ons niet te verbazen, dat we in depsalmbewerking van zoon Charles zgn. bitonaliteit aan treffen: de sopraan- en altpartij staan in C-groot genoteerd, terwijl de mannen in g-klein zingen! Het Leids Vocaal Ensemble besloot zijn concert met de cantate "In the Begin ning" (1947) van Aaron Copland, geba seerd op de letterlijke tekst van Genesis 1:1 tot en met Genesis 2:7. De solopartij werd gezongen door mezzo-sopraan Pauline Verkerk. Ondanks de tegenvallende opkomst kan de Stichting Kerkconcerten Goeree- Overflakkee terugzien op een bijzonder geslaagde avond. En het koor? "Dit was een van onze betere concerten. Door zo'n prachtige akoestiek word je geïnspi reerd tot zingen. Dan zing je zuiver, dan slaat er een vonk over... en dan lopen bij mij de rillingen over m'n rug." Waarvan akte! GOEDEREEDE Ter afsluiting van het Open Deur-seizoen willen we een zeskamp houden op D.V. 18 mei. Iedereen, dus jeugd én volwasse nen, vanaf 13 jaar is van harte welkom mee te doen. Het sportieve gebeuren vindt plaats op het grasveld aan de Jong- koenstraat te Goedereede. Vanaf 13.00 uur kan per groep of individueel worden ingeschreven. Om 13.30 uur wordt het startschot gegeven, 's Avonds is iedereen in de Ark welkom om uit te blazen van dit festijn. Kunnen we u/jou ontmoeten zaterdag middag? Voor inlichtingen en/of opgave kunt u bellen naar Petra, 493688; of Marike, 493164. Tot ziens. Liefhebbers van samenzang en orgelimprovisaties kunnen zater dag 18 mei a.s. volop aan hun trek ken komen. In de Ned. Herv. Dorpskerk van Oud-Beijerland zal dan de uit Yerseke afkomstige bekende organist Pieter Heykoop op de orgelbank van het histori sche Van Oeckelenorgel plaatsne men. Pieter Heykoop is vooral bekend en geliefd vanwege zijn improvisatietalent. Op het programma dat hij voor dit con cert heeft samengesteld, staan uitsluitend improvisaties en bewerkingen van bekende en veelgevraagde psalmen en geestelijke liederen. Aanvang van het concert is om 20.00 uur, terwijl de deuren van de kerk ge- open zijn vanaf 19.30 uur. De toegang voor volwassenen bedraagt ƒ6,50, jeugd t/m 12 jaar, CJP en Pas 65 slechts ƒ5,-. In de komende weken is het 'Dirkslands Mannenkoor' 2 keer weg voor het ver zorgen van een zangavond. De eerste keer, op zaterdag 18 mei wordt er door het koor zelf een zangavond belegd in de St. Maartenskerk in Zaltbommel. Deze avond wordt gehouden voor de stichting 'Ontmoeting', een stichting die werkt onder dak- en thuislozen. Namens deze stichting hoopt dhr. Schouten een appèl woord te spreken. Behalve het 'Dirks lands Mannenkoor' hoopt ook het Refor matorisch jongerenkoor 'Kol-Sjariem' uit Amersfoort mee te werken. Ook de sopraan Jan tine Kats-van Voorden uit Zeist en de tenor Johan Baaij uit Tholen verlenen deze avond hun medewerking. Het grote orgel wordt bespeeld door Mi chel de Wit, die juist deze week het di ploma docerend musicus heeft behaald aan het conservatorium in Den Haag, en Renco Bakker. Op zaterdag 1 juni hoopt het koor een reisje naar Urk te maken. Na in de loop van de dag gelegenheid te hebben gehad diverse z^en op het voormalige eiland te bezichtigen wordt er 's avonds een zangavond gehouden. Een mooi uitzicht op de jachthaven van Meneerse is zoveel aantrekkelijker dan géén uitzicht in de Oost Indische hoek te Sommelsdijk, maar toch is het niet daarom dat catering- service Zegers naar die prominente plek is verhuisd. Ze konden niet blijven in de Oost Indische Hoek; de buurtbe woners hebben geklaagd... In een gemeentelijke publicatie hadden B W hun voorne men kenbaar gemaakt de vestiging van cateringservice Zegers met een vergunning te legaliseren, maar het volk heeft daar bezwaar tegen aangetekend. In 't late avonduur werden er auto's gestart en soms werd een sanitaire ondeugd gepleegd, kortom, het naambord kan er van de muur. Ad en Truus Zegers hebben een andere stek gevonden, een heel mooie, met vóór een fabuleus uitzicht op de haven en ach ter uitzicht op de achtergevels van de monumentale Voor- straathuizen. Ook dat heeft z'n charme, maar 't meest gaat het om de kaart. 'Kaatje Mossel' zo wordt het restaurant gedoopt, niet 'Kaat', zoals de legendarische Prinsgezinde mosselkeurvrouw heette. Kaatje klinkt wat vriendelijker en dét bedoelen de Zegers te stichten, een vriendelijk, sfeervol, overzichtelijk restaurant waar het culinair heel goed toeven zal zijn. Visspecialiteiten-, maar ook vleesgerechten komen op de kaart van de nieuwe 'gouden dis' waarmee ze, al in 1980, in Stellendam hun repu tatie-vestigden. Ze kwamen toen van de Rijn(vakantie)vaart, steward Zegers uit Leiden en echtgenote Truus uit Delft, beide hebben ze een hoge opvatting van het vak waarin ze bezig zijn. Dat geldt zowel voor het restaurant- als voor hun party- en cateringservice. Het adres is Oostdijk 5 (het vroegere woonhuis van de fam. Nipius), het tel.nr. 497626. Woensdags is Kaatje Mossel ge sloten. Onder grote belangstelling van kinderen en ouders van de basis scholen uit Oude Tonge en Acht- huizen heeft het fanfare-orkest 'Vooruit' op woensdag 8 mei een schoolconcert gegeven in *De Grut terswei' in Oude Tonge. Dirigente Truus Migchielsen-Muizer, die de algehele leiding had, maakte er een groot succes van. Rond half zeven woensdagavond was het al druk bij 'De Grutterswei'. Ongeveer 150 kinderen van de basisscholen in Oude Tonge en Achthuizen, voor een deel vergezeld van hun ouders, stonden te dringen om naar binnen te mogen. Hier konden ze genieten van en luisteren naar een concert van 'Vooruit', dat muziek speelde, die de kinderen aan sprak. Dat bleek overduidelijk uit de reacties. Muziek uit 'The Lion King', de tv-tune van de 'Flintstones' en muziek uit 'The Phantom of the Opera', de 'Thunder- birds' en muziek uit verschillende 'James Bond'-films. Alles werd feilloos door de kinderen herkend. Tussen de muziek door legde de dirigente verschil lende zaken uit, als: hoe zit een orkest in elkaar, wat voor instrumenten spelen in het orkest, hoe klinken de verschillende groepen instrumenten en wat is de rol van de dirigent bij een orkest. Uit de aandacht, waarmee een en ander gevolgd werd, bleek dat ze het heel interessant vonden. Ook kwamen de verschillende oplei- dingsniveau's van de orkestleden ter spr^e. Hoe je als leerling op de muziek school van de Stichting Muziekonder wijs in Oostflakkee de eerste beginselen onder de knie krijgt en hoe je daar steeds verder komt. Dat je allerlei diploma's kunt behalen en via het jeugdorkest in het 'grote' orkest kan komen. Dit alles werd gedemonstreerd door leerlingen van de muziekschool en leden van het orkest. Tussen de uitleg van de dirigente door en de muziek zelf was er nog een spannend vragenspel over de muziek voor de gro tere leerlingen, terwijl er een kleurwed- strijd was voor de leerlingen van de laag ste groepen. Per school waren er zowel met de tekeningen als met de vragen prijzen te winnen. En de kinderen deden hun uiterste best om alles zo goed moge lijk te doen. Maar ook de (ont)spanning ontbrak niet. Zo waarde het 'spook' van de opera door de zaal rond en James Bond zelf probeer de een van de orkestleden té artesteren, hetgeen op het nippertje niet gelukte. De combinatie spanning en ontsparming, muziek en de uitleg daarover zorgde er voor dat zowel de kinderen als de oude ren zich prima vermaakten. En iedereen was het er na afloop van het concert over eens, dat zoiets zeker nog eens voor her haling vatbaar is. De prijswinnaars: 'De Achtsprong' Achthuizen groep 1: Chayenne Beijer Justin Vervloet groep 2: Rick Jacobs groep 3: Marike Bout Joyce Hack J. v.d. Swaluw groep 4: Natalie Eppinga groep 6: Samantha Legierse 'De Nobelaer' Oude Tonge groep 1: Maxime van'Peperstraten groep 2: Anne Broeders Jessica Winkels groep 3: Suzarme Legierse Ilona Pereboom groep 4: Mike Jacobs groep 8: Irene de Jonge 'Het Startblok' Oude Tonge groep 1: ZjalaHarki groep 2: Roy Moerenhout groep 3: Mariene Ferrer Nadine Moerenhout Helene Wennekes groep 4: Maaike Broeders groep 8: Karlijn Ziekman 'De Bron' Oude Tonge groep 1: Anneke de Boed Sascha Tieleman Janine de Vos groep 3: Lisanne Vink groep 5: Janneke Koppenaal groep 6: Dorya Trommel -32- „Ken jij Harmen?" wil Jansen weten, ter wijl hij neerhurkt bij een wicht van Bok- sejan. „Jawel", zegt het kind vrijmoedig, en haar staartjes vliegen op en neer langs haar oren. „.Was dat een aardige man?" „Nee", zegt het kind overtuigd. „Het was een rotkerel". „Waarom?" „Nou, daarum!" En weg huppelt kleine Bertha. Jansen komt wat moeilijk overeind. „Dat was geen beste beurt", zegt een van zijn mensen. „Het hele dorp weet het al". „Interesseert me geen barst", gromt Jansen. „De zal die lui krijgen. Hier is een moord gepleegd en ik zal Heringa bewijzen dat ik me niet in de maling laat nemen door dit stelletje heidevreters. Ik sla er desnoods de waarheid uit". „Misschien bereikt u meer met geduld", waagt een van hen. „De heb al zo vaak geduld gehad met deze mensen. Een hooiberg in brand gestoken. Langstrekkende zigeuners. Wat proberen ze me hier wijs te ma ken? De witte wieven van de vennen! Die plaats deugt niet, spokerij. Verdorie, het lijketi wel een stelletje aftandse oude wijzen en dat zal mij de baas willen zijn?" De twee begrijpen er niets van. Jansen is toch een rustig en bedaard man. Maar als de naam Heringa valt, dan is hij niet te houden. Nou ja, ieder mens heeft zijn zwakke plekken. Dan gaan ze naar het huis van Boksejan. Mulders weet van niets. Ja, goed, hij is geen vriend van Harmen, maar och, die kerel liep nie mand in de weg... „Had je 'n hekel aan hem?" „Wat is 'n hekel, meneer?" vraagt Mulders. „Het is een Hollaander, hè?" „En wat zou dat?" „Dat zol niks, maar Hollaanders bent soms wat ampart, hè?" „De ben anders ook een Hollander", blaft Jansen hem toe. „De zeg ook neet, dat ze allemale ampart bent". Jansen wendt zich tot Geert. „Wat doe jij voor de kost?" Geert kijkt de opper tartend aan. „De ben venner". „Wat is dat?" „De wark in de veenput, bie Heringa". Jansen wordt wat bleker. „Kende jij Harmen?" „Jawel". „Had je een hekel aan hem?" „Ja", is het korte antwoord, en de opper ziet de woede blikkeren in de ogen van zijn ondervraagde. „Ken jij Minke Belt ook?" vraagt hij listig vrien delijk. De opper weet meer dan het dorp denkt. Hij weet best dat Minke Belt het meidje is van Geert van Boksejan. „Jawel, ik ken Minke better as ie", snauwt Geert hem toe. Hij wil zich omdraaien, maar een van de rijksen houdt hem tegen. „Waarom heb jij Harmen uit de molen gesmeten?" vuurt Jansen ineens af. Geert wordt doodsbleek. Hij wil iets zeggen, maar zijn stem weigert geluid voort te brengen. Boksejan valt driftig uit: „Hoe durf ie? Geert kwam maandag pas uut de dienst terug!" „En gisteren werd Hermannus Veenstra ver moord!" „Daarum heb ik het gedaan!" brengt Geert er tril lend uit. „Waar was jij gisteren?" „In 't venne en as ie mie neet geleuft, moet ie naar Heringa gaan!" Jansen gaat verder, maar de naam Geert Mulders blijft hem bij. Hij wordt niets wijzer. Het dorp weet niets. Nie mand heeft ook maar enig idee waarom men Har men haatte voor hij zich aan Minke vergreep. Niemand weet iets over die verkrachting, men heeft er alleen van gehoord. Natuurlijk was men verontwaardigd. Maar niemand heeft er verder aandacht aan besteed, toen bleek dat de rijksen er niets aan doen konden.of wilden. Het is een spel, een spel met stekelige woorden, hatelijke insinuaties en diepe beledigingen. Van beide zijden. De rijksen voelen de haat, de wrevel, de onwil, die opblinkt in aller ogen. Ze lachen hen soms recht in het gezicht uit. Het zijn als onhandelbare boeven voor de rechter. Zij zijn beleefd, brutaal tot onbeschoft en de rijksen zijn precies eender. Als ze een dag bezig zijn geweest, trekken Ze wan hopig terug naar de stad. Niets, maar dan ook hele maal niets zijn ze wijzer geworden. Alleen de naam Geert Mulders. Hij is nog geen twee dagen terug uit de dienst of Harmen Veenstra is dood. Vreemd, maar het kan toeval zijn. Die man be weert dat hij de hele dag bezig is geweest in het veen. Wel, dat wordt onderzocht. Jansen begrijpt dat hij Heringa onder ogen zal moeten komen en men kan van de opper zeggen wat men wil, maar hij is niet laf en hij loopt niet om zijn problemen heen. Gerrit Silvius heeft de hele dag in de keuken geze ten. Hij is wat afwezig, hij droomt voor zich heen en Janneke steekt de draak met hem: „Hé, an wie zit ie te denken?" Gerrit lacht daar wat om en Janneke begint aardap pels te schillen. Haar blikken glijden over de blon de kop van de man, die tegenover haar zit. Een trieste glimlach trekt om haar mond. Zij is geluk kig, zij is een bevoorrechte. Ze valt met het gat in de botter, zegt men in het dorp. Dat is waar, ze erkent het. Brams ouders hebben haar meteen ge accepteerd, hoewel ze er bang voor was. Tenslotte zijn het rijke boerenlui en meestal zeggen de boe ren: „Geld heurt bie geld". Maar de Heringa's wa ren blij met de keuze van hun zoon. Maar wat heeft Gerrit eigenlijk? Moeder is ernstig ziek en ze praat de laatste tijd zo vaak over sterven, dat de twee kinderen ervan overtuigd zijn dat ze hun moeder de langste tijd bij zich hebben gehad. En dan zit Gerrit alleen. Waarom liet die Triene van Adriaan Peters hem ook in de steek? Dat was best een goede vrouw voor hem geweest, niet erg schrander en wat gröot- sig in de kleren, maar dat had Gerrit haar best kun nen afleren. Maar ja, dat is niet meer mogelijk. De mensen in het dorp fluisteren wel eens dat Annegien van Hendrikus Kromnagel ook wel een meidje was voor Gerrit. Dat was het ook, denkt Janneke. Aime- gien, die al zoveul metgemaakt heeft, heur vrijer in de Pruus vermoord, maar dat was een vrouw veur Gerrit! Ze kijkt op. „Gerrit?" Hij kijkt haar aan. „Wat is er, wicht?" Ze schrikt. „Eh... niks". En ze neemt zichzelf onder handen. Ze liekt wel gek. Hoe kan ze nou tegen Gerrit zeggen: Ga ie eens naar Annegien van Hendrikus? Dat geet toch neet? Gerrit kijkt het raam weer uit. Het weer is somber en regenachtig, nog een paar dagen en de veenput kan niet meer bewerkt worden. Dan zit Geert zon der werk. Dat is jammer, want Geert kan het goed gebruiken. Gaat hij nog trouwen? Vanmorgen zijn ze met zijn tweeën naar Heringa gegaan en Geert repte er met geen woord over. (wordt vervolgd) Een borstbeeld van Schütz in de hal van het Heinrich Schütz Haus te Bad Köstrltz (Duitsland). Restaurant Kaatje Mossel (midden)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3