New Age als teken van de tijd Koffie-ochtend in Den Bommel Informatie avonden Vogels kijken met vroege vogels in Voornes duin Met Raad en Daad Biz, 2 EILANDEN-MEUWS VRIJDAG 3 MEI 1996 Waar Bommedurp te vinden was? Wel 't leit er naegenog nog onver anderd bie zoals 't er uutzag in den lesten oorlogswinter 1944/1945. Het is daer 't oprel (of oprit) van den Onwaerdsendiek neemt, de noe genoemde Kraeliengsewegt in, bie de beweuners bekend als 'de dreve', dan stae je in Bommedm'p. Wie weunden daer noe in die barre win ter? Wel as je mit de dreve rechtuut liep dan had je rechts ieerst 't huus van de weduwe Noordiek en dan kreeg je ons huus, mit Jan Stolk en gezin. Ons huusje was gebouwd in 1917, dus in den ieer- sten Waereldoorlog. M'n opa Hein Hog- chem heit 't laete zette, 't was de ieerste weuning daer. Naest ons weunden de gebrs. Laurens en Leen Keizer, waer d'r neef Koos Weerheim mit gezin bie in- weunde. Achter in de dreve weunde nog Wullem Hoagmoed mit gezin. Hie had daer een tunderieje mit druevenserres en een kas voor tomaten. An de lienkerkante van de dreve had je ieerst 't witte huus van Louwtje de Roa, dan had je Leenwum de Wachter en naest die Arjaon van der Wekke. Dan Piet Lugthart, vervolgens Piet de Reus en as lesten Cor of Kees Kardux. Gieng je vanof het oprel linksof dan had je daer twieemal twiee huzen staen (rich ting trembaene). Daer weunden Leen van Dieke, Piet Kardux, Kees Bakker en Cor Nagtegael. Gieng je rechtsof dan kreeg je ieerst Hans Leune, dan van 't Hof en den hoek om: van der Sluus (saeme met Bert Soldaot), Leen van der Velde, Piet Bak ker en Han de Jong. In die oorlogswinter was 't niet ailieen buten koud, mar binnen was 't oak tob ben. Om de kachel an te houwen was er stooksel noadig en hoe mos je daer an- komme. Sommigen wiste d'r wel een oplossing voor, mar die was zo gevaer- lek dat je die ailieen in den donker kon uutvoere. Het buurtje ieit in 'de polder De Ouwe Plaete en die was niet onder wae- ter gezet. Mar op last van de Duutsers stond alles wei vol mit groate houten paelen (boamstammen) om te voorkom men dat de lengelsen 't land zou we ge- bruke om d'r gliders (zweefvliegtugen) neer te zetten. Affijn, die paelen stonden daer hieel an- lokkelek te staen, vooral as de kachel uut was en 't buten hard vrooi. Dust in de nacht d'r op uut om dan een paer paelen te gaen haelen. Dat dit dichte gebeurde kon je nae verloap van tied wel zieje, want 't paelenbos wier almar dunner. Mar owé as je gesnapt wier. Je was dan ommers mit sabotage bezig. Sommige mannen uut Bommedurp deje an dat boamenhaele mee. Mieestal mit z'n drie- jen, want die boamen moste op de schee ren weggedraege worre. Daemae most die handel netuurlek nog an moaten ge- zaegd worre. Dat gieng prima in een kas van Wullem Hoagmoed, dan kon je 't geluud van de zaege buten niet hoare. Niet ailieen de kachel leverde problemen op, mit de lampe was 't al even treurig gesteld. Elektriciteit wier an de burgerij niet mieer geleverd en gas was er oak niet. Petrolic voor de lampe was al in heu- genstied niet mieer te koap, dus dan wat anders verzonne. Goed, d'r wier op Flak- kee oliehouwend zaed getieeld en hier en daer hadden de maansen thuus een olie- persje dat mit de hand bediend mos worre. Een zwaer werk oor. As je een theekommetje vol olie geperst had, dan liet je 't graeg an een ander over om 't volgende kommetje vol te maeken. Oak dit was illegael, want 't was in stried mit de regelieng van de voedselvoorziening of zoiets. Toch wazze de daeders te vin den as ze dat gewild zouwe hoa. Het uut- geperste zaed wier in de kachel opge stookt - d'r zat nog wat olie in - en dat kon je buten ruke an de roak die uut de schouwe kwam. Die olie kon je gebruke als spijsolie mar oak as brandstof voor verlichting. Men neme een drienkglas, vuile dit voor driekwart mit waeter, daer- op een laegje olie, dan een kurk mit een ketoenepin d'r in en dan kan de lampe an. Je had in elk geval zoveul licht dat je niet overal tegenan liep en vaarder mar vroeg onder de wol. Eilanden Nieuws kwam toen nog ongeregeld mit een mie zerig blaedje uut, dus daer was je gauw mee klaer. In de januarimaend 1945 kreeg Bomme durp te maeken mit inkwartiering van Duutse soldoaten. Gelokkig was 't gieen bandeloaze troep. Mar ze liepe wel in en uut te jakken en dat gieng dag en nacht deur, want ze hadden regelmaetig nacht dienst. Voor d'r natje en droagje wier ge- zurgd via d'r eige veldkeuken. Ze had den - het was infanterie - zelfs nog een vrachtauto bie d'r en oak nog een kenon (infanteriegeschut). Benzine was schaers bie de Mof. Een benzine-ansteker vuile most stiekem gebeure, wat ik toch ieen van die soldoaten hoa zien doeë. Die soldoaten vonden 't toch mar niks dat ze 's aevends in 't halfdonker moste zitie (wiele hadde oak mar zo'n oliepitje, een zgn. drievertje). Noe stonge d'r in de dreve een stel paelen van de EMGO mit elecüische bovenleiding. D'r zat oak een schaekelkasje an vast. leen van de soldo aten kreeg dat in de gaten, hie mit een ladder die paele in en in dat kas je wat ge rommeld. Wat docht je? D'r stong nog stroam op en wiele hadde in huus weer electrisch licht! Mar die lol duurde niet zo lange. Bie de EMGO hadde ze ge- 'Nieuw tijdperk' centraal op Jeugdappèldag "Het hangt in de lucht. Je ruikt het, je proeft het, je hebt ermee te maken. New Age is een levensgevoel. Het lijkt nu misschien nog ver van Je bed te staan, maar je komt er sneller mee in aanraking dan je denkt." Aldus de heer B.S. van Groningen zater dag in 'De Hoeksteen' te Middelhamis. Tijdens de elfde Eilandelijke Jeugdap pèldag sprak hij 's middags over het onderwerp New Age. New Age betekent letterlijk 'nieuw tijd perk', een tijd waarin anders gedacht wordt dan voorheen. Oude, christelijke normen en waarden worden overboord gezet. "Elementen van allerlei godsdien sten worden vermengd. Zolang men het met een paar van deze elementen eens is en voldoende water bij de wijn doet, is er plaats voor iedereen. Tegenover echte christenen, die Jezus Christus als de énige Weg tot God zien, is de New Age-beweging daarentegen niet zo ver draagzaam. Dit evangelie is te radicaal", aldus Van Groningen. Kenmerken Astrologie - "koffiedik-kijkerij" - speelt in de New Age een belangrijke rol. Men meent de hele wereldgeschiedenis uit de sterren te kunnen aflezen. Het christelij ke tijdperk van de vissen (het Griekse woord voor vis is ichthus; vanouds een christelijk symbool) moet plaatsmaken voor dat van de waterman. Dan blijft er van het christendom weinig over. "Binnen de New Age ben je niet langer een individu, maar een onderdeel van het geheel. Grenzen van tijd, plaats en ruim te vervagen. Zelfs de dood is geen grens meer, omdat men gelooft na de dood op aarde terug te keren. Daarnaast spelen oosterse religies een belangrijke rol." Christelijke houding Zijn er dan geen christelijke elementen in New Age te vinden? Van Groningen: "Jazeker! Er worden allerlei christelijke begrippen als zonde en verlossing gebruikt. New Age-aanhangers geven hieraan echter een heel andere betekenis. Jezus wordt gezien als een groot profeet, een goed voorbeeld, maar niet als de enige weg tot God." New Age wordt wel 'het christendom op weg naar de 21e eeuw' genoemd. Zo wil men het christendom ombuigen in de richting van New Age. "Ik aarzel niet die poging aan te duiden als een met groot talent tot stand gebrachte vorm van gees telijke valsemunterij, waarin het goud van het evangelie van Jezus Christus wordt ingewisseld voor de produkten van de menselijke wijsheid." Deze woor den zijn weliswaar van prof.dr. J. Verkuy! afkomstig, maar Van Groningen citeerde ze met duidelijke instemming. "Laat je niet bedriegen, beproef de gees ten. We moeten niet aarzelen, maar als christenen in de bres staan en ons wape nen tegen de boze. Voor ons komt er óók een nieuw tijdperk. Maar dat is het tijd perk van Openbaring 22, waar eindelijk gerechtigheid zal heersen en waar God alles in allen zal zijn", aldus de heer Van Groningen. Antichrist Het avondprogramma had als thema 'Wat betekent de komst van de Antichrist voor ons?' Ds. M.J. Paul noemde de Antichrist 'de laatste grote wereldleider vóór de wederkomst van Christus'. "Hij is als het ware de verper soonlijking van de zonde. Hij doet zich voor als een engel des lichts, maar is het beest uit Openbaring 13. Ogenschijnlijk biedt hij een oplossing voor alleriei pro blemen, maar hij verblindt de mensen, zoals eens Hitler dat deed. Hitler was een soort generale repetitie voor wat er straks zal komen", aldus ds. Paul. "De schrik slaat ons om het hart, als we de huidige problemen in bijvoorbeeld de Derde Wereld bekijken. Denk ook aan de atoomwapens, die vanuit de voormalige Sovjetunie aan fundamentalistische mos lims verkocht worden. Er worden krach ten ontketend, die nauwelijks te bedwin gen zijn. Dan komt er de vraag naar een sterke man, die de teugels in handen kan houden en orde op zaken stelt. Allerlei godsdiensten leven inderdaad in de ver wachting van een toekomstige redder. Op zo'n moment kunnen deze godsdien sten schijnbaar in elkaar passen. Dat is de kracht van de dwaling." Christenen kunnen niet knielen voor dit beest. Maar dit zal hen veel kosten. "Er merkt dat er stroam ofgetapt wier en een paer dagen laeter stapte er een Duutser van de Feldgendarmerie in huus, in ge zelschap van een EMGO-man. „1st hier Licht?" was de vraeg. De daeder, hie zat lekker in z'n stoel, zei: „Nein". De gen darm droaide de lichtschaekelaer om en de lampe gieng... an! Onze soldoat sprong keurig in de houding. Hie kreeg een Duutse schrobbering en most z'n soldoatenboekje toanen. D'r wier wat opgeschreve en er zal nog wel wat op ge volgd weze. In elk geval zatte wiele weer zonder stroam tot de bevrijding toe. Het infanteriekanon stond op de dors- vloere in de schure van Joasje Koppel- man. Boven de dorsvloere was een tilte en daerop lag hoai voor de koeien. De soldoaten krege op zekere dag bevel om dat kenon op te poessen, wat ze mit gro ate vlijt deje. 't Oorlogstuug stong van alle kanten te glimmen. Die jongens wazze er terecht erg tevreje over. Wat gebeurde? Toen de soldoaten weg wazze gieng Koppelman wat hoai ofgoaie om daermee z'n koetjes te voeren. Hie goai- de dat spul wel neffen dat kenon, mar jae, er viel toch nog al wat stof naer be- neje en hoaizaed en zo. Daema kwam de luitenant het kenon bekieke. Wat er toen uut z'n mond kwam leek wel op onweer. De hieele troep, die er niks an kon doe- we, kreeg strafoefening. Net over de trembaene lag een stik geploegd land. Tussen de kluten lag nog wat snieeuw en de bovenkante was een beetje ontdoaid. Daerover moste die soldoaten een uurtje op d'r buuk overheen krupe. Nae ofloap hoarde ik ze tegen mekoare zaage dat er an 't front wel es officieren sneuvelden mit een kogelgat in d'r achterhoad. Het was me 't wintertje wel. En in het voorjaer zat iederieen te wachten op het einde van de Krieg. Alles raekte op. Voor een huushouwen mit opgroeiende kinders was 't niet best. Wat mos je om je lief doeë. Ik had een hemde an van grauw linnen. M'n moeder had dit ge- maekt van een zak waer opfokvocr voor de hoenders in gezete had. Die groate haenenkop van P. Sluis stong er nog op. Tegenwoordig draege ze zoiets als shirt je, mar dat was toen onbekend. De ziee- pe was op, schoeisel een groat probleem. Eten, och, honger op Flakkee was zeld- zaem, mar bie de mieesten was het eten wel ieenzieig. Het gevolg was dat veul maansen last hadden van zweren en on gedierte (luzen en vloaien). 's Aevends mocht gieen maans zich op d'n openbae- re weg bevinden en dat was in bev. maert en april mit al veul zunne een be klemmende omstandigheid. En juust in de voorjaers- en zeumermaenden wier ons buurtje druk bezocht. Achterin de dreve lagge ommers veul hoven (volks- tunen), waerin 's aevends volop gewerkt wier. Mar eindelek was de bevrijding daer. 't Duurde nog wel een pasjes ieer alles weer in z'n ouwe doen was, mar goed, er was vooruutgang in plekke van verlies. Hoe lange Bommedurp d'r nog zo bie zal lage weten we niet en daerom hoa ik 't mit genoegen mar oak in weemoed be- schreve, in het besef dat de mieesten van de genoemde personen niet mieer onder ons binne. Inzonderheid wiele, als maan sen, hoawe hier gieen bluvcnde stad! W Stolk, Capelle a.d. IJssel zal gestreden worden tegen de heiligen. Niet tegen een valse, innerlijk uitgeholde kerk, die zich aanpast, maar tegen de hei ligen. Op dat moment zijn onderlinge verschillen niet meer belangrijk, maar zal het gebed om uitredding centraal staan." "Gelukkig is dit niet het laatste. Christus zal wcerkomen en het beest, de Antichrist, zal gedood worden. Dan is Jezus Christus de grote Overwinnaar", aldus Paul. New Age Kunnen we nu zeggen, dat New Age de Antichrist is? Ds. Paul meende van niet. "New Age is op zich antichristelijk, maar als stroming niet de Antichrist zelf. Wel komen allerlei lijnen dicht bij elkaar. We kunnen het niet met 100 pro cent zekerheid zeggen, maar het is erg waarschijnlijk, dat de Antichrist gebruik zal maken van de New Age-gedachtcn." Vijf voor twaalf "De bijbelse profetieën noemen nooit jaartallen, maar "we mogen er heel seri eus rekening mee houden, dat dit binnen enkele tientallen jaren zal plaatsvinden. Jullie zijn de generatie die dit alles mee kan maken!" Ds. Paul wees op de tekenen der tijden: de verkondiging van het evangelie over de hele wereld, het volk Israël en de enorme oorlogen en conflicten. "Ook zijn wij de eerste generatie in de geschie denis die meemaakt, dat de hele wereld beheersbaar is door middel van compu ternetwerken en communicatiesystemen. Ook New Age voldoet op alle punten aan de versmelting van religies, zoals dat in de bijbel genoemd wordt. De komst van de Antichrist zou daarom wel eens heel dichtbij kunnen zijn. Het is vijf voor twaalf op Gods wereldklok!" Voorbereiding Ds. Paul wees ten slotte op 1 Johannes 2: "De wereld gaat voorbij, maar die de wil van God doet, blijft in eeuwigheid". „Het komt aan op persoonlijk geloof in Jezus Christus. Als we in Hem blijven, zal zelfs de dood ons niet kunnen schei den van God. Dan zijn we méér dan overwinnaar. Vanuit het perspectief dat Christus Zelf de Zijnen door de verdruk king thuisbrengt, mogen we in vertrou wen leven. Gods zaak zal overwinnen! Donderdag 9 mei a.s. organiseert de Stichting Welzijnswerk voor Ouderen 'Oostflakkee' (SWOO) een koffie-och tend voor 50-plussers in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a, Den Bommel. Aanvang 10.00 uur. Voor deze morgen hebben wij een mede werkster van de Sociale Dienst van de gemeente Oostflakkee uitgenodigd, die informatie zal geven over 'Bijzondere Bijstand'. Inkomen en vermogenspositie in combi natie met persoonlijke omstandigheden zijn bepalend om voor bijzondere bij stand in aanmerking te komen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden zal daar op worden ingegaan. De kosten bedragen I,- inclusief kof fie. Beslist de moeite waard om deze morgen te bezoeken. De borstvoedingsorganisatie La Leche League houdt weer haar maandelijkse informatie-avonden. Het thema is: Voordelen van de borst voeding. Met in Ouddorp het accent op de ge zondheidsvoordelen voor de baby, en in Sommelsdijk de moeder-kind-relatie. Deze avonden worden gehouden voor alle a.s. moeders, voedende moeders en andere belangstellenden. U bent ook van harte welkom. In Ouddorp op dinsdag 7 mei. Stations weg 21, aanvang 20.00 uur. In Sommelsdijk op woensdag 8 mei. Voorstraat 17, aanvang 20.00 uur. Voor hulp en of verdere informatie kunt u bellen met: Anneke Akershoek, tel. 492498 Carla van Oils, tel. 631716. Ook voor verhuur van de electrische kolf. Op het ogenblik zingen de vogels om het hardst om hun territorium aan te geven. Ze beginnen daarmee zodra de zon op komt. Aan de hand van het geluid zijn ze meestal goed te vinden, zeker als er nog geen blad aan de bomen zit. Daarom neemt Vereniging Natuurmonumenten op zaterdag 4 mei om 4.00 uur 's mor gens liefhebbers mee op een vogelexcur- sie in Voomes Duin. De start is bij de parkeerplaats bij de in gang van het Waterbos bij Rockanje: Korteweg, voor Badhotel rechts, eerste links. Excursies van Natuurmonumenten kosten ƒ3,- voor leden, ƒ5,- voor die genen, die nog geen lid zijn en 1,- voor kinderen t/m 12 jaar. Vooraf aanmelden is niet nodig. Natuur ervaren Vanuit duisternis en stilte ontstaat tijdens de excursie een concert met steeds meer stemmen. Met het aanzwellen van de na tuurklanken zal ook het licht steeds in tenser worden. Je moet wel heel vroeg opstaan om deze prachtige ervaring een keer te kunnen meemaken. De nachtegaal zal waarschijnlijk het con cert openen met zijn heldere lied. De sprinkhaanrietzanger zal dat met zijn on beschrijflijke geluid gaan ondersteunen. Een uil zorgt voor een uitzonderlijke noot en de rugstreeppad zal met zijn ratel het geheel wat meer volume geven. In de schemer zal de houtsnip zich laten horen en zien. Met het doorbreken van het licht worden de frisse groene lentekleuren van de duinen steeds zichtbaarder en worden de klanken van het orkest steeds voller. Zo zal onder meer de klank te herkennen zijn van de grasmus, braamsluiper en gekraagde roodstaart, in samenzang met de zwaïtkop, merel, zanglijster en fitis. Rond een uur of zeven heeft u een schit terende ervaring achter de rug, die u na tuurlijk kunt verlengen met een eigen wandeling door de duinen. Gevonden voorwerpen op Goeree-Overflakkee 135613 Sleuteletui met geld, te Ouddorp. 136638 Markeringsboeien met ketting, te Stellendam/Ouddorp. 137437 Portemonnee, zwart, te Ouddorp Haven 135596 Herenbril, te Langstraat. 136075 Fietstas met kleding, te Nieuwe Tonge. 137006 Kindertraktor, te Oude Tonge. 137335 Zonnebril in etui, te Oude Tonge. 135604 Horloge, te Sommelsdijk. 135693 Ketting, zilver, te Sommelsdijk. 135760 Ketting, te Middelhamis. 135761 Horioge, te Sommelsdijk. 135818 Honderiem, te Middelhamis. 136266 Fietscomputer, te Sommelsdijk. 136232 Armband, te Sommelsdijk. 136630 Schoen, gebloemd, te Middelhamis. 137493 Ski's, te Sommelsdijk. Voorts zijn er diverse bankbiljetten en sleutels gevonden; die laatsten kunt u bekijken op het buro te Middelhamis tus sen 08.00 en 18.00 uur. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de Unkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeid. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. NIET-iCHRlKKELENOC iCHaiKKEUllfiEN Waarom is het jaar 2000 weer wèl een schrikkeljaar, en 1900 en 2100 niet? Antwoord: Even terug naar de geschie denisles. Toen Julius Caesar dictator werd, voerde hij een nieuwe tijdrekening in en ontstond de - naar hem genoemde - Juliaanse kalender, met om de vier jaar een schrikkeljkaar van 366 dagen. Maar onze Aarde loopt niet precies in 364% dag rond de zon, zoals hij dacht. Hon derd Juliaanse jaren bleken 0,78 dag te lang te zijn, zodat die kalender door de eeuwen heen ging voorlopen op de wer kelijke dag. In de 16de eeuw was die fout reeds tot 10 dagen opgelopen. Om de seizoenen weer op hun plaats te krij gen, liet paus Gregorius XIII de kalender veranderen door te bepalen, dat op 4 ok tober 1582 aansluitend 15 oktober zou volgen en dat daama alle schrikkeljaren op een vol eeuwtal dat niet door 400 deelbaar is, zouden vervallen. Daarom werd 1600 volgens deze gregoriaanse kalender nog een schrikkeljaar, maar 1700, 1800 en 1900 niet, al zijn die getallen deelbaar door 4. Maar het jaar 2000 is wel degelijk een rasecht schrik keljaar, want 2000 is deelbaar door 400. mims vaN BEaiacE Ik bezit een stadsgezicht van een Amster,- dams grachtje, gesigneerd met H. Ber- lage. Kan dit van die bekende architect zijn, die de Beurs en naar hem genoemde brug over de Amstel liet bouwen? Antwoord: Alhoewel de architect H. P. Berlage in de regel zijn werk met twee voorletters en het achtervoegsel Nzn. signeerde als hij schilderde of aquarel- leerde, is van hem bekend dat hij vaak door Amsterdam dwaalde en dan in zijn vrije tijd graag oude huisjes en mooie plekjes in de binnenstad vereeuwigde. Dan ondertekende hij o.a. wel met H. Beriage. De eigenaar van een antiquitei- tenwinkel in de Hoogstraat had destijds veel contact met Berlage die zich toen bezig hield met het vastleggen van oude stukjes Amsterdam, die verloren dreig den te gaan. Hij kocht een aquarel van de architect en die was eveneens onderte kend met: H. Berlage. iiftEEPïE oooa Nu de tijd van de gevlekte stropdassen weer voorbij is, zie je de strepen weer terugkomen. Maar... allemaal in één richting. Voor de spiegel van links boven naar rechts onder. Hoe verklaart u dat? Antwoord: Dat is geen wet van Meden en Perzen (en dassen). Volgens ons zijn er voldoende dassen in de handel, waar bij de strepen omgekeerd lopen, vooral bij de import uit Italië, uit oost-Europa, en uit Amerika. Het is een kwestie van traditie, want de confectie-industrie ver vaardigt weefsels als deze liever onder een hoek van 45° om de stof, met het oog op 't veelvuldige strikken de nodige elasticiteit mee te geven. Geheel vertica le of horizontale banen zijn daarom ge breid. ZIIOEmBaiEK Echte zijde wordt gemaakt door zijde rupsen, zo leerden wij op school. Maar hoe doen die dieren dat? Hoe maken ze van die mooie stof? Antwoord: Op moerbeibladeren levende zijderupsen spinnen voor hun cocons (waarin ze zich tot vlinder willen ver- poppen) een lange en gelijkmatige draad van meer dan 1 km lang, bestaande uit twee samengekleefde elementen met driehoekige doorsnede uit verschillende klieren. De poppen worden voor het uit komen van de vlinders met hete lucht of stoom gedood. De cocons gaan dan in heet water om de week geworden draden af te haspelen. Een aantal van de aan elkaar klevende draden vormt de ruwe zijde (grège, ecru, of haspelzijde) en wordt om elkaar gedraaid om haar ster ker te maken voor de volgende bewer king: het ontgommen of aflcoken, waar bij de natuurlijke kleefstof sericine in hete zeepoplossing wordt verwijderd. Na dit ontgommen heeft de zijde eindelijk de zachte, witte glans. De natuurzijde wordt vaak verzwaard met bismuthzou- ten, waterglas of looistoffen, maar kreukt sterker en breekt snelelr dan de lichte, doch echte zijde kreukt niet en kan tot 30% van het gewicht aan vocht opnemen zonder nat aan te voelen. Bovendien voelt natuurzijde koel aan in de warmte en warm in de kou. Als u er meer van wilt weten, moet u eens het Museum Ter Zijde opzoeken, dat werkelijk uniek is in Europa. Het geeft informatie over het reilen en zeilen van de zijdempsen, de zijdeproduktie, en het spinnen, weven, en verven van natuurzijde. Het ligt in de Wouwse Plantage, Schoolstraat 3, 4724 BJ Wouw, telefoon (0165) 303690. Toen we enkele maanden geleden moesten berichten dat de rubriek 'Met Raad en Daad' ophield te be staan heeft dat meerdere abonnees naar de pen doen grijpen om daar over hun spijt te betuigen, maar gelukkig...! De gezondheidstoestand van dhr. Van Gelder te Delft, de schepper van de succesvolle rubriek is vooruitge gaan en hij heeft door overdracht van zijn enorme documentatie voOTtzet- ting van de rubriek kunnen regelen. Bilanden-nieuws maakt daar gaarne gebruik van en opent voor zijn lezers weer de service waarin in de voor bije jaren zoveel lezers gebruik heb ben gemaakt. De rubriek met Raad en Daad die gedurende een aantal maanden zo node gemist werd is derhalve herbo ren. Vragen kunnen weer worden ingestuurd. Redactie. UttCHTIE mUEN Ik heb een autostoelhoes van dikke scha pevacht, die in de kamer gelegen heeft, dus vuil werd en stinkt. Hoe moet ik die wassen? Antwoord: Het is moeilijk dgl. vachtjes schoon en soepel te houden, want als ze een wasbeurt krijgen kan de huid verhar den. U kunt deze stoelhoes in een lauw sop van wolwasmiddel wassen, daama flink uitspoelen en liefst buiten in de wind laten drogen, dan zal ook de laatste rooklucht er wel uitwaaien. Zodra de huid aan de binnenkant flinke lichte plekken krijgt, moet u wat talkpoeder over dat drogende leer strooien, dat in wrijven en de huid met die zijde over de ronde rand van een tafelblad of aanrecht heen en weer trekken. Herhaal dat tot de huid helemaal droog en soepel is. Blijft een pas gewassen vacht te hard en stijf naar uw zin, dan kunt u die enigszins invetten met blanke vaseline. Gebruik er géén bijenwas of andere dierlijke vetten voor, want die blijven op den duur niet reukloos! UIENS ONOEQKMK? Bijgaand voorwerp vond ik in mijn tuin. Ik dacht dat het de onderkaak van een of ander beestje was, maar weet niet welk diertje die maat heeft. Kunt u het thuis brengen? Antwoord: Het ziet er op 't eerste ge zicht inderdaad uit als een fossiel, dat lange jaren onder de grond heeft gelegen. Maar bij nadere beschouwing bleek het een stuk verbrand plastic te wezen. Van onderen is het verkoold en van boven is het rood gekleurd en gesmolten, waarbij het door het opkrullen in de hitte deze eigenaardige vormen aannam. Steek er maar eens een scherp voorwerp in, dan zult u zien dat u de restanten kunststof uit elkaar kunt halen. PUitfT MFT PUniEH Ik maak mij bezorgd, want de plant die ik met veel zorg en moeite heb opge kweekt, vertoont de laatste tijd veel zwarte puntjes. Antwoord: Wij hebben de bladeren van uw varen bekeken, maar u kunt gemst zijn wat die zwarte punten betreft. Dit zijn namelijk sporen, ofwel voortplan- tingscellen, waaraan varens en mossen hun verzamelnaam 'sporeplanten' dan ken. Het is mogelijk uit deze sporen nieuwe planten op te kweken, maar dit is een ingewikkelde zaak. Meer weggelegd voor de vakman dan voor een amateur. Maar wilt u het proberen, raadpleeg dan wel een uitvoerig plantenboek! HEIP! In welk jaar was ook alweer de water snoodramp? Antwoord: In de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953. CEUIMOE HOK Ik hem lijmvlekken op een lange beige wollen rok behandeld met aceton en wasbenzine, maar zonder resultaat. Weet u een beter middel? Het is een dure rok, dus ik heb hem graag weer mooi! Antwoord: U schrijft alles over uw rok, maar mets over de lijm. Toch is het nodig te weten, welk soort kleefstof de vlekken veroorzaakte, want bijv. hout- lijm vraagt een heel andere aanpak dan metaal- of plasticlijm. Er zijn zelfs fabri katen die absoluut niet uit wollen stof te verwijderen zijn zonder het weefsel te ^?s,<^"adigen. of te doen verkleuren. Meld ons dus nog even merk en soort van de lijm. Bommedurp in den oorlog "X"

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 8