EIÜVilDEIi-IIIEmi/S Het boeiende levensverhaal vandeOD14 Avondwandel- driedaagse in Stellendam Bazar in De Samaritaan Koninginnedagconcert Grote Kerk Dordrecht Koninginnedag Steiiendam Koninginnedag 1996 Oude Tonge 2e Blad VRIJDAG 26 APRIL 1996 No. 6497 'Het Springersdiep' is de naam van de nieuwe viskotter, '0D14', wellie in opdracht van de gebroe ders Bezuijen in 1935 in Vlaardin- gen werd besteld. De krant ver meldde op 15 februari 1936 het volgende: „Voor rekening van de gebroeders Be zuijen, mosselhandelaars alhier, is van de werf te Vlaardingen gearriveerd, een naar de laatste eischen des tijds inge richte ijzeren vischkotter 'Het Springers- diep'metende 36 ton, waarin is ge plaatst een 60 PK diesel Bolnes-motor. Deze kotter is bestemd voor de uitoefe ning van de mosselvisscherij" We verhalen hier de bouw en de levens loop van de '0D14' die voor rekening van Siemon, Aren en Piet Bezuijen werd gebouwd, dus nu al weer 60 jaar in de vaart is en nog steeds onder het zelfde nummer en dezelfde familienaam vaart. Wij hebben getracht de geschiedenis van de 'OD14' te achterhalen en hier weer te geven. In 1898 werd in Vlaardingen de 'nieuwe' haven in gebruik genomen en al spoedig vestigde zich daar scheepswerf Gebr. Van der Windt. Vlaardingen was vroeger één van de grootste vissersplaatsen op het gebied van de haringvisserij. Aangaande de scheepsbouw wisten de Vlaardingers heel goed hoe een visser- schip gebouwd moest worden. In Maassluis, Vlaardingen en Schiedam werden vele nieuwe loggers, kotters en ook bomschuiten gebouwd. In de visserij kent men vele typen sche pen. Elk vissersdorp had zo z'n eigen type schip, zo had Ouddorp een vloot van het type 'blazer'. Om er enkele te noemen: beugsloep, sehoenersloep, blazer, hoogaars, treiler, botter, hengst enz. Stoomloggers waren typische Vlaar- dingse schepen, die ook wel 'fietsen' ge noemd werden. Deze 'fietsen' waren te herkennen aan de schoorsteenmerken. Eén van de eerste motorkotters die in ons land werd gebouwd was de 'RO 1'. Deze werd in 1923 te Vlaardingen ge bouwd. Het 'kotter-tijdperk' brak aan. Ook in Ouddorp zag men de voordelen van dit type schip boven de 'Blazers', waarmee hoofdzakelijk werd gevist. Dit was de reden voor de gebr. Bezuijen om in Vlaardingen een nieuw schip te be stellen met als Üiuishaven Ouddorp. De 'OD14' is een schip met een flauwe 'waaiersteven' en een 'weglopende' ach tersteven, een voor die tijd heel modem uitgerust schip. Voor het schip betaalde men toen 5.400 en voor de 60 PK Bolnes motor werd 4.500 betaald. Het vaartuig werd ingezet voor de mos selvisserij. Later werd de '0D14' ook aangepast voor de vangst op garnalen. Veel plezier is er echter niet mee beleefd. In 1940, toen de oorlog uitbrak, werd de 'OD14' gevorderd door de Duitsers en de Bezuijens moesten het schip naar de Schiehaven in Rotterdam varen. Dit gebeurde door Jan van Piet, Leun van Aren en Teun van Siemon en de beurtschipper Bram van Adrie de Graaff. Met z'n vieren waren ze van mening dat niet alles van de kotter voor de Duitsers moest zijn en sloopte het ankerspil eraf en nog wat bruikbare onderdelen. Dit werd aan de wal gezet in Dordrecht bij een expeditiebedrijf waar Bram de Graaff met de 'Onderneming' geregeld kwam. Bij aankomst in de Schiehaven werden de eigenaren onmiddellijk door de Duit sers van boord gestuurd. Bij de 'overname-inspectie' zagen de Duitsers het gemis van het ankerspil en Bram de Graaff kreeg de orders om te zorgen dat dit binnen twee dagen terug aan boord van de '0D14' was. Met de 'Onderneming' werd het anker spil weer van Dordrecht naar de Schie haven gevaren en aan boord geplaatst. Compleet namen de Duitsers het vier jaar oude schip mee en het zou voor een lange periode niet meer in de Ouddorpse haven te zien zijn. De Bezuijens hadden geen '0D14' meer en er werd gezocht naar een vervanger. Na veel speurwerk slaagden zij in augus tus 1942 erin om een ander schip te be machtigen. In Groot Ammers lag een zandscheepje dat voor 2.000,- werd aangekocht en naar Ouddorp werd gevaren. Dit scheepje heette de 'Jonge Gerrit' en werd als 'OD14' geregistreerd. Volgens het archief van het visserijmu seum te Vlaardingen stond dit schip in geschreven vanaf 15 augustus 1942. Teun van Siemon en Leun van Aren Be zuijen voeren meestentijds met dit schip garnalen, sardijn en mosselen en hebben er, ondanks dat het oorlog was, zeer voor spoedig mee gevaren. In het vooronder van de 'Jonge Gerrit', waar geen stahoogte in was, stond een spreuk met witte verf geschilderd welke luidde: ,Jk vaar op mijn getij. Op zout- en zoete stromen. Vaart iemand mij voorbij. Ik hoop er ook te komen" In 1945 werd de 'Jonge Gerrit' door de Duitse Wehrmacht meegenomen en naar de 'Oude Val' gevaren en werd op 24 april met dynamiet tot zinken gebracht. Voor de tweede maal werden de Bezuij ens geconfronteerd met het verlies van hun broodwinning en met een '0D14'. Na de oorlog is dit schip gelicht en ver kocht aan de Fa. Van Oord uit Werken dam en omgebouwd tot woonark. Wat er verder is gebeurd met de motor kotter 'Het Springersdiep', zullen we u gaan vertellen. Ver na de oorlog werd de '0D14' terug gevonden in Polen, half gezonken tussen twee bruggen, waarschijnlijk in de om geving van Warschau. Hieruit kunnen wij opmaken dat dit schip in de oorlogsjaren op de Donau ge varen heeft. Daar werd het schip gelicht en de schade bekeken. De stuurhut en de mast waren zwaar be schadigd en de motor lag geheel uit el kaar. In 1950 werd de '0D14' op een diepla- der gezet om van Polen over de weg naar Delfzijl gereden te worden en aanslui tend daar te water te gaan. Van de verschansing moest eerst een ge deelte worden afgebrand en de stuurhut en mast werden gedemonteerd, want anders kon het gevaarte de bruggen over de weg niet passeren. Dit alles gebeurde door de Fa. König uit Rotterdam. In Delfzijl werd het schip door een sleep boot op sleeptouw genomen en naar de Parkhaven in Rotterdam gevaren. Daar werd de '0D14' op 11 september 1950 vrijgegeven en de eigenaren van het eens zo mooie schip mochten zich nu 'verblijden' met een geheel afgetakeld casco. Toen de Bezuijens aan boord van de '0D14' stapten, was het een grote puin hoop, maar er werd ter plaatse actie on dernomen om dit schip weer in haar ori ginele staat te brengen. Er werd direct weer een sleepboot be steld en deze bracht het casco naar Bol nes, alwaar de motor geheel werd over- haald. Daarna ging de '0D14' op eigen kracht naar Paal, een plaatsje aan de Wester- schelde nabij het verdronken land van Saeftinge. Daar werd het schip weer voorzien van stuurhut en mast en de verdere nodige reparaties werden uitgevoerd. Toen, hersteld zijnde van het oorlogsge weld, werd de '0D14' naar Ouddorp ge varen. Op 1 februari 1953 werd het schip door de stormramp op de kade van de Oud dorpse haven geworpen. Tak Berging heeft het eens zo mooie schip weer in haar element terug gezet. Op 3 februari 1959 namen de zonen van Sommigen moeten er nog niet aan den ken. Anderen zitten al druk in de werk zaamheden voor de najaarsaktiviteiten. In het verpleeghuis De Samaritaan is de bazarcommissie al hard bezig met de voorbereidingen voor de bazar. Om te voorkomen dat er meerdere grote aktiviteiten tegelijk plaatsvinden maakt* men nu reeds de data bekend van de grote bazar. Vrijdag 27 en zaterdag 28 september wordt de jaarlijkse bazar gehouden in het verpleeghuis De Samaritaan te Som- melsdijk met natuurlijk weer heel veel aktiviteiten zoals de rommelmarkt, boe kenmarkt en andere leuke attrakties die dit jaar allemaal in het teken van de 'DIEREN' zullen staan. Alvast noteren in de agenda! De Werkgroep Muziek van de Stichting Behoud Grote Kerk te Dordrecht heeft ook dit jaar weer een orgelconcert geor ganiseerd op Koninginnedag 30 april a.s. De vaste organist van de Grote Kerk, Arie J. Keijzer, zal die avond het Kam- orgel bespelen. Door hem is een zeer interessant afwis selend programma samengesteld. Er wordt begonnen met Praeludium en Fuga in e (de grote e moll) van D. Buxte- hude. Vervolgens speelt Keijzer zijn Hendrikus Hermanns Hess-Suite die hij componeerde in opdracht van het ge meentemuseum te Schiedam. In het centrum van het programma staat de monumentale vierde Symphonie in zes delen van Ch. M. Widor. Met de Alleluyas van Simon Preston en een improvisatie zal de concertgever dit traditionele orgelconcert op Koningiime- dag besluiten. Aanvang 8 uur. Piet Bezuijen het schip over van de oude re generatie en trok Aren sr. zich terug als mede-eigenaar van de '14'. Siemon was inmiddels overleden (1955). De nieuwe eigenaren werden Aren en Pouw Bezuijen, Pt.zn. Later heeft ook Pouw zich van de '0D14' losgemaakt en Aren had het alleenrecht over de '14' verkregen. Nog steeds is de huidige eigenaar Aren van Piet Bezuijen, die ook nog steeds met dit schip op de Grevelingen vist. In 1971 werd de '0D14' voorzien van een tweede mast, welke achter de stuur hut werd geplaatst. Dit werd uitgevoerd door scheepswerf Duivendijk in Bruinisse. Wanneer men de haven van Ouddorp be zoekt, dan ziet men daar in 'vol' bedrijf liggen, de '0D14', een kotter die al zestig jaar de Bezuijens van dienst is ge- De Oranjevereniging Stellendam organi seert op 1,2 en 3 mei a.s. een avondwan- deldriedaagse. Men heeft de keuze uit twee afstanden, te weten 5 en 10 km per avond. De routes voeren u door de woonkern en de buitengebieden van Stellendam, ja soms zelfs tot Goedereede. Aanmelden voor deze driedaagse kan ge schieden via het aanmeldingsstrookje in het oranjeboekje van Stellendam of op de eerste dag van de driedaagse in het Haegse Huus te Stellendam. De start vindt plaats iedere avond om 19.00 uur. De kosten voor dit wandelevenement bedragen slechts 2,50 incl. herinnering. De Oranjevereniging Stellendam organi seert op en rondom Koninginnedag de volgende aktiviteiten: 07.30 uur: Trompetgeschal, Stellendam wordt gewekt. 08.30 uur: Muzikale rondgang door het dorp vanaf Haegse Huus. 08.45 uur: Vlag hijsen en aubade bij de muziektent. 09.30 uur: Skelterrace voor de jeugd. 11.00 uur: Schaaktournooi bij Haegse Huus. 13.00 uur: Show majorettenpeloton. 13.30 uur: Ringsteekrijden voor volwas senen op de fiets. 14.30 uur: Multikamp (voor ploegen) met kelnerrace. 17.00 uur: Prijsuitreiking multikamp. 20.00 uur: Concert Fanfare-orkest De Hoop. 21.30 uur: Lampionoptocht. weest in het uitoefenen van hun brood winning, de visserij. Vermeldenswaardig is het dat schipper en schip dezelfde leeftijd hebben. We spreken de wens uit dat de '0D14' nog lang de Bezuijens zal blijven dienen alsmede het gezicht van de Ouddorpse haven zal blijven bepalen. Het was één van de eerste kotters in de Ouddorpse haven, toen die nog vissers- haven was en ook één van de laatsten, nu Ouddorp zelf geen vissershaven meer is. De gegevens van de 'OD14' zijn: lengte: 16.14 m.; breedte: 4.41 m.; holte: 1.80 m. Tonnage: 36 ton. Motor: 2 cil. 60 PK Bolnes, welke is vervangen in 1955 door een 100 PK Kromhout, een 8 cil. motor uit 1954. Maarten Bezuijen, Schiedam Ook dit jaar is het weer gelukt om een feestelijk programma te orga niseren, waarby er voor elke leef tijd wat te doen is. Vrijdag 26 april is er een feesteiyke oraiye-BINGO voor de 55-plussers in het 'Dien stencentrum', Bernhardstraat 27. De aanval^ is 13.30 uur en deelna me is gratis. Dinsdag 30 april begint om 8.15 uur met de AUBADE bij Ebbe en Vloed. Aan het eind van het feestelijk gezang zullen de ballonnen worden opgelaten voor de bal lonnenwedstrijd. 9.30 uur beginnen de kinderspelen aan 'de Kaai' met o.a. voor de peuters en voor de groepen 1 en 2 een poppen theater in de Feesttent, spelletjes voor 3 en 4, fietsversieren voor 5 en 6 en speur tocht voor 7 en 8. 's Middags is er een rommelmarkt waar de kinderen hun spullen te koop kunnen aanbieden. Tussen alle onderdelen door is er rondritten op oude trekkers en de monstraties volksdansen en majorette. Aan het eind van de middag zijn er poters met spek te koop. Ook zijn voor het eerst de 'Kaai Street Games' georga niseerd waaraan ploegen van 3 mannen en 3 vrouwen kunnen deelnemen. De ploegen nemen het tegen elkaar op met takt, behendigheid en snelheid. Er is o.a. een spectaculair waterbassin, een zeephelling en een kanorace in de haven. Inschrijven voor deelname aan dit spektakel via (0187) 642247. Om 18.00 uur start de wandelspeurtocht voor iedereen, met direkt na afloop de prijsuitreiking. -28- Dan wordt het kind te duur, dan willen ze naar de fabriek, maar de fabriek in de stad heeft weinig mensen nodig van de heide. Dan volgen meer kinderen, sner pende armoede en soms, soms heeft er een de moed om de heide de rug toe te keren. Dirk Meulman deed dat, die ging naar Amerika. Maar de meesten bleven, ze weten im mers niet anders. En een enkele leert het leven te nemen zoals het komt. Dat zijn de levenskunste naars. Maar de meesten zijn stroef en stuurs. Soms slaan ze hun kinderen en hun vrouw, hoewel ze van hen houden. Gerrit Silvius weet dit allemaal. Hij had een vader, die kunstenaar was. Niet omdat hij mooie verzen maakte, die hij op een bruiloft voorlas of van mooie zonnebloemen hield, maar omdat hij van harte zei: ,JIet loopt zoals het lopen moet. De ben gezond, ik heb 'n paar stevige armen en benen en ik heb 'n riem, die ik strakker an kan trekken ast neudig mocht wezen". Gerrit weet dat hij dit niet kan zeggen. Hem is die wijsheid niet geschonken, hij kent die tevreden heid niet en hij wil meer, meer dan de armoede en het grauwe bestaan hier in Zandwierde. Meester Van Laar kwam hier toen Gerrit van school ging. „Gerrit he'eft een goeie kop van leren, mensen", zei hij, maar de oude Silvius had ver drietig het hoofd geschud. „As ie wisten hoe geem ik de jongen wol laten leren, meester, maar het geet neet. De centen bent er neet veur". En Gerrit ging mee de heide op. Hij was er best tevreden mee geweest. Maar nu is die oppervlakkige laag gebarsten, nu springen de onrust en de ontevredenheid in hem omhoog. Nu is hij eenzaam en wanhopig verliefd op een vrouw, die nooit de zijne zal worden. Een vrouw, die hij heeft geminacht, maar die nu voor hem een symbool is geworden dat een heide kind meer kan dan alleen maar zwoegen tot zijn dood. Gerrit vergeet dat Treeske geld genoeg heeft en dat het geld van haar vader meer waard is dan haar vrijgevochten natuur. Het is zelfs Heringa's geld, die haar maakt tot die vrijgevochten vrouw. Maar Gerrit is jong, verbitterd en hij mist de wijs heid, die zijn vader had. Maar wie zal hem dat op die leeftijd kwalijk nemen? De volgende morgen roept Geert van Boksejan Gerrit aan. Met zijn tweeën stappen ze door de frisse morgen de heide op. „Het weer warkt goed met dit jaar. Het is al november en er is nog gien nachtvorst ge weest". „Ja, wie magt bliede wezen", stemt Gerrit toe. Heringa komt in de loop van de dag bij hen en in formeert terloops: „En wanneer is bruiloft. Mul ders?" Geert zet de steker naast zich en rekent uit. „Zo gauw ast meugelijk is. Heringa. Ik denke de vol gende weke onder de geboden". „Zo zo', zegt Heringa, en zijn ogen zoeken even die van Gerrit Silvius. Ie hebt nog niks gezegd, zeggen die blikken. Gerrit haalt hulpeloos de schouders op en Heringa stapt verder. Geert is opgewekt en fluit onder zijn werk. Hij werkt als een paard en de anderen kunnen hem niet bijhouden. Hij is tenslotte de beste vener, die Heringa heeft. 's Middags eten ze hun brood en Geert kletst aan één stuk door. Hij is er weer en hij is niks veran derd, dat voelen de twee anderen. „Ie kunt net vertellen wat ie wilt", praat hij opge ruimd, „maar as Minke en ikke getrouwd bent, doen wie het ans as de aanderen. De zet Minke neet in de kinder. De wil zelf ook 'n bettien gezelligheid in huus. Mien olders hebt tien kindérs grootge bracht, ik neet. Mien moe is een sleuvien, mien va is een bonk sjagrijn, nee, bie mie neet". Gerrit lacht hem bitter uit. Hij kent die praat. Zo hebben er meer gesproken. Wat zal Geert zeggen als hij hoort wat Minke is overkomen? „Minke is een lief wicht", roemt Geert zijn meidje. „Minke is zo trouw as 'n hoond". „'n Mooi vergeliek", bromt Bram tussen twee hap pen door. Geert hoort het niet. „As ze dat neet was, wol ik heur ook neet hebben, heur", zegt hij openhartig. Gerrit wenst maar één ding: dat Geert eindelijk zijn tater houdt over Minke. Ineens is hij niet meer gerust. Die Geert is zo verschrikkelijk op sien principels gesteld. Hie is zo heftig ast geet um man en vrouw. Wat zal hie zeggen as hie heurt dat Minke gien meidje meer is? Hij springt ineens overeind. „Veuruut, wie gaan verdan", roept hij harder dan hij gewend is. „Het kan nou nog". De anderen beamen dat. En verder zwoegen ze in de novemberzon. Tegen de avond, wanneer de schemer over het land trekt, stoppen ze, zetten hun gereedschappen tegen elkaar en gaan naar huis. Morgen zal de wa gen komen en Bram en Gerrit zullen een vracht turf in de stad gaan afleveren. Geert zal doorwer ken, hij is tenslotte de beste vener. De twee jong- kerels hebben elkaar even aangekeken. Is het nou wel verstaandig um Geert allene te laten? Stel dat er iemand kump. „Vanavond zit ik in het café", vertelt Geert als ze Zandwierde naderen. „De ben er weer en ik geve 'n rundje veur iederene". „Ie doet maar", zucht Gerrit, en hij loopt zwijgend verder. Geert krabt zich even onder de pet. „As ik oe neet better kende, zol 'k zweren dat oe iets dwarszit", mompelt hij, maar dan gaat hij met een zekere stap naar zijn huis. Het jongvolk verzamelt zich deze avond bij Driek Munsters. Geert is zo joviaal als maar zijn kan. Het is van avond zijn avond en hij is vrolijk als nooit tevoren. In al zijn luidruchtigheid merkt hij niet dat de anderen rustiger zijn dan normaal. Hij merkt niet dat er een lichte stilte valt als Ger rit Silvius binnenkomt. Hij merkt niet dat er vra gende blikken naar zijn kameraad worden gewor pen. Hij maait met zijn arm naar Driek en roept: „Geef Gerrit er ene van mie". Driek schenkt er een in, maar Gerrit laat hem voor zich staan. In al die gemaakte vrolijkheid komt Freek Berend- sen binnen. Freek heeft zin in een borrel en dus maakt hij een boodschap. Men heeft hem verteld dat Geert van Boksejan vanavond een rondje geeft vanwege zijn terugkeer en misschien schiet er wel een over. Freek wordt luidruchtig en vrolijk verwelkomt door Geert. Hij krijgt zijn borrel en Freek wordt daardoor vriendelijleer gestemd. „Heb ie 'n goeie tied gehad in Brabant?" infor meert hij. „Best, man, best", lacht Geert, al is dat niet waar. Hij leunt achterover op zijn wankele stoel en wipt ineens achterover tegen de muur. „Ik heb daar heel wat metgemaakt", roept hij dan ineens. Hij kijkt guitig rond. Daar zit Freek en daar zit Klaas van Hendriks Kromnagel. Hij weet hoe bang Klaas is voor spokerij. (wordt vervolgd) 'OD14' varend op de Grevelingen. '0D14' op de wal gezet tijdens de watersnoodramp op 1 februari 1953. Voor de 'OD14' staat de lichte vrachtwagen van Maart van Pauw Bezuijen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 5