Kruiswerk ZHE kan niet om wachtlijsten heen Hoofdsteunen niet over het hoofd zien Nachtvissers... e er tets mee Technisch oké: een veilig idee Informatie-avond Juiste manier van afstellen is essentieel Tuin en groen. Er is altijd wat moois te doen Abonneert U op Eilanden-Nieuv\/s Poolse dank ook voor Jan Gebraad Geslaagden EHBO-ver. Ooltgensplaat Uitslag 'de Krammer' Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRUDAG 29 MAART 1996 De grenzen van een tuin worden in veel gevallen duidelijk gemar keerd. Meestal is dat ook nodig, al was het maar om loslopende hon den buiten te houden. Om lekker te kunnen zitten en zonnen is be slotenheid gewenst. Hagen als af scheiding zijn geschikt voor elke tuin. Ze zijn natuurlijk en functio neel. Coniferen en wintergroene heesters zyn heel geliefd als haag. Maar een bloeiende haag is eigen lek nog wèl zo aantrekkeUjk. Er is keus genoeg en planten kan nog. Tweekleurig Het is niet altijd nodig om hagen mans hoog te laten uitgroeien. Rond een voor tuin kan een lage haag veel leuker zijn. Met struikjes die van nature 80 100 cm hoog worden blijft het uitzicht behouden. Dat geeft ruimte. Van de bloemstruiken die snoeien goed verdragen zijn de culti- vars van Spiraea japonica een goede keus. De bloemschermen zijn rood ('An thony Waterer') of roze ('Little Prin cess'). Heel apart is de tweekleurige bloei van 'Genpei' (ook bekend als 'Shi- robana'). Alle schermen dragen zowel witte als roze bloempjes, wat een leven dig - zgn. bicolor - effect geeft (foto). TIP Alle Spiraea japonica-cxilüvais kunnen in het voorjaar tot op de gewenste hoogte worden gesnoeid, zonder dat dit nadelig is voor de bloei. Maandenlange bloei Een ander aardig bloemstruikje dat zich leent voor lage haagjes is ganzerik, Po- tentilla fruiicosa. Het blad is decoratief en sommige cultivars bloeien tot diep in de herfst ('Orangeade', oranje). Geel in allerlei tinten is de meest voor komende bloemkleur, maar er zijn ook cultivars met rode ('Red Ace'), witte ('Abbotswood') en roze ('Floppy Disk') bloempjes. Bij de geelbloeiende ganze rikken varieert het kleurenaanbod van zachtgeel (zoals de citroengele 'Maan- elys') tot diepgeel (zoals 'Sommerflor'). Het sortiment is groot en biedt keus in zowel groeiwijze als bloemkleuren. Kies voor hagen een cultivar met een opgaande vorm. De cultivars met een wat overhangende groei zijn minder ge schikt als haagplant. Snoeien kan, in het voorjaar. Hoge haag Als de tuin voldoende ruimte biedt voor een hoge haag is Spiraea vanhouttei een goede keus. Deze bekende, witbloeiende spierstruik kan circa 2 ni hoog worden en is in mei en juni rijk getooid met grote bloemschermen. Licht snoeien kan, na de bloei. Voor het overige is het een struik die weinig verzorging nodig heeft. Een gezonde en probleemloze groeier. Bloemen en prikkels Zuurbes {Berberis) is een oersterke struik, die aardig bloeit en mooie vruch ten maakt. Dat geldt met name voor de bladverliezende soorten. Een roodbladi- ge vorm zoals Berberis thunbergii 'Atropur-purea' heeft vooral vanwege z'n bladkleur sierwaarde. De bladverlie zende zuurbessen hebben dikwijls een mooie herfstkleur, bijvoorbeeld 'Pink Queen'. Dit is een cultivar met een heel aparte bladtekening: bruinrood met roze, grijze en witte vlekjes. Voor een haagje is dit wellicht aan de bonte kant, maar levendig is het wel. Alle Berberissen zijn dicht bezet met bladdooms. Dat heeft als voordeel dat met deze struik ondoor dringbare hagen kunnen worden ge maakt. Een nadeel kan zijn dat er zwerf vuil in de struikjes blijft hangen. Kleurige rand Als een haag niet hoger wordt dan circa 40 cm, kan ook van 'rand' worden ge sproken. Het gaat dan vooral om de sier waarde en niet om een functionele af scheiding. Zo kunnen vakken met rozen worden omrand met bijvoorbeeld katte- kruid of lavendel. Omdat deze planten zachtblauwe bloemen dragen, worden ze vaak gecombineerd met roze of witte ro zen. Ook een kruidentuintje met een geo metrische indeling leent zich voor ran den, bijvoorbeeld van tijm. Tijm en La vendel grcxïien het beste in de volle zon, op niet te natte grond. De Poolse Ambassadeur in ons land, Stanislaw Komorowski, heeft Nieu we Tongenaar Jan Gebraad, uitgeno digd dinsdag 16 april op de Poolse Ambassade in Den Haag aanwezig te zijn. Met een aantal andere Nederlanders (en Flakkeeërs) zal dhr. Gebraad dan 's ambassadeurs dank namens het Poolse volk, ontvangen voor zijn ja renlange inspanning om de nood on der de armen in Polen zoveel moge lijk te lenigen. Dhr. Gebraad doet dat via het 'Polen depot Jan Gebraad' dat in de loop der jaren belangeloos vele vrachten hulp goederen naar Polen heeft gebracht. OOLTGENSPLAAT EHBO-ver. Ooltgensplaat geeft op dins dag 2 april 1996 een informatie-avond over leverziekten, o.a. de veel besproken hepatitus B, infectieziekte. De avond wordt verzorgd door iemand van de Nederlandse leverpatiëntenver eniging. Een ieder die belangstelling heeft is van harte welkom om 19.30 uur in het ver enigingsgebouw 't Cenüiim, Van Weel straat, Ooltgensplaat. De politie heeft onze week, tijdens een nachtelijke controle in Haamstede twee mannen uit het Limburgse Heerlen aan gehouden die in hun auto inbrekerswerk tuigen vervoerden. Op de vraag wat zij vanuit het verre Lim burg in de nachtelijke uren op de west punt van Schouwen te zoeken hadden verklaarden de mannen dat zij sportvis sers zijn en bij het nachtvissen kwamen kijken. Dit verhaal bleek niet erg geloof waardig waarop beide mannen als ver dachten zijn aangehouden. De politie heeft onderzocht of zij in aan merking kwamen voor inbraken of dief stallen op Schouwen of elders in de re gio. Dit bleek niet het geval. Zij zijn in de loop van de dag op vrije voeten ge steld. Kruiswerk ZHE gaat vanaf april 1996 voor de divisie Thuiszorg werken met wachtlijsten. De sterke toename van de zorgvragen in combinatie met van overheidswege opgelegde budgetkor tingen maken het niet langer mogelijk alle zorgvragen te beantwoorden. Zon der deze maatregel verwacht Kruis werk ZHE dit jaar een tekort van ca. 1 miljoen gulden. Kruiswerk ZHE heeft vanaf 1994 te ma ken met een toename van de zorg van circa 20%. De organisatie heeft deze toe name tot dusver kunnen opvangen door forse bezuinigingen door te voeren, de efficiency te verhogen en door de finan ciële reserves aan te spreken. Daarnaast kreeg de organisatie te maken met forse budgetkortingen die de over heid oplegde om zo de marktwerking binnen de Thuiszorg te bevorderen en de invoering van het Persoonsgebonden Budget mogelijk te maken. De praktijk leert echter dat door deze maatregelen minder zorggelden voor de regio Zuid hollandse Eilanden beschikbaar zijn. De directie van Kruiswerk ZHE heeft vastgesteld dat voor dit moment de gren zen van de mogelijkheden zijn bereikt en ziet zich genoodzaakt om wachtlijsten in te stellen. Dit gebeurt in de wetenschap dat het voor alle betrokkenen, in het bij zonder voor de cliënten, om een pijnlijke beslissing gaat. Een dergelijke maatregel is nog niet eerder birmen de regio geno men. Cliënten die vanaf april 1996 hulp aan vragen bij Kruiswerk ZHE worden vol gens de gebruikelijke procedure bezocht door een medewerker van de organisatie om de zorgvraag te bespreken en te be palen of de cliënt voor zorgverlening in aanmerking komt. Op basis van de ver zamelde gegevens wordt beslist of de cliënt zorg ontvangt of op de wachtlijst wordt geplaatst. Kruiswerk ZHE zal cliënten die op de wachtlijst worden ge plaatst waar mogelijk adviseren en be geleiden om op andere wijze in de be nodigde hulp te kunnen voorzien. Daar bij kan o.a. worden gedacht aan het be nutten van een Persoonsgebonden Bud get of aan hulpverlening door andere zorgaanbieders. De wachtlijst geldt voorlopig alleen voor de divisie Thuiszorg, dat wil zeggen voor cliënten die thuis verzorging en ver pleging nodig hebben. De cliënten die gebruik maken van de divisie Ouder- en Kindzorg (de consul tatie-bureaus) of hulp nodig hebben van een diëtist van Kruiswerk ZHE blijven op de gebruikelijke wijze hulp ontvan gen. De organisatie stelt alles in het werk om de wachtlijsten naar omvang en duur zo veel mogelijk te beperken. Begin maart is er examen afgenomen voor 15 cursisten. Niemand werd afge wezen. De geslaagden zijn: Carla de Ruiter, Marjan Hobbel, Thea van Drongelen, Dorien Dorsman, Sandra Duim, Bram Vermey, Paula de Bonte, Rianne Braber, Corrie Huizer, Gerda Huizer, Piet Korteweg, Joop Duim, Na- tasja Wagemajis, Ronald Wagemans, Fanny Al. Het examen i$'afgenomen door kaderin- structrice mevr. Buys-de Wit en de heer Lassing, arts. De uitslag van de zoutwaterviswedstrijd van hengelaarsvereniging Krammer op 23 maart: Ie C. V. d. Welle16 cm. De overige deelnemers behaalden geen vangstresultaat. De volgende wedstrijd van de henge laarsvereniging Krammer is een zoetwa terviswedstrijd, deze wordt gehouden op 30 maart. Wij vissen van 9.00 tot 12.00 uur. Inschrijving bij café Zaaier te Mid- delhamis van 7.30 tot 8.(X) uur. Nadere informatie over de wedstrijden C. v. d. Welle, Berkenlaan 4, 3257 XA Ooltgensplaat, tel. (0187) 632118. Voor lidmaatschappen S. W. Mol, Vink 1, 3245 TV Sommels- dijk, tel. (0187)486168. HdiMtU Goedkoopste levensverzekering Verkeerd dragen Preventieve WN Veiligheids- en Milieu-inspectie Draagpliehl achtergordels Veiligheid voor alles Effectief middel Beslissende hoogte Juiste hoogte Minder verkeersslachtoffers BLOEIENDE HAGEN Zo'n haag van Spiraea Japonica 'Genpei' om de voortuin is een fleurige binnenkomer. Echte veiligheid begint bij uzelf Moderne auto's zijn rijkelijk voorzien van veillgheidsmiddelen: rolgordels met automatische gordelspanners, hoofdsteunen, één of meer airbags en eventuele kinderzitjes. Helaas worden deze accessoires vaak niet of niet goed gebruikt. Zo laat het gordel- gebruik, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, te wensen over. Hoofdsteunen, belangrijk om nekletsel (whiplash) te voor komen, worden evenmin adequaat gebruikt. En airbags zijn wel hi-tech, maar geen tovermiddel; ze werken alleen optimaal samen met het dragen van een rolgordel. Waaruit blijkt dat veiligheid in de auto vooral bij uzelf begint. Onder/iiek bcwijsl dat elke Nederlander ruim W) procent kans heelt op een bepaald moment in /ijn ol haar leven gewond te raken bij een verkeersongeval. Logiseh derhalve dat Veilig Verkeer Nederland (VVNi campagne voert om de kwalijke gevolgen van verkeersongeval len tol een minimum te beperken De/e 'reductie van de letsel-ernsi'. zoals VVN di! noemt, is mogelijk als iedereen goed gebruik maakt \an de in elke auto aanwezige veillgheidsmiddelen "Bij hel vastmaken van uw veiligheids- goidei sluit u tevens uw goedkoopste levensverzekering". De/e stelling geeit prima weer hoe belangrijk het dragen van de gordel is. Toch dragen binnen de bebouwde kom veel autobestuurders en bijri|ders geen gordel; buiten de bebouw de kom worden de gordels vaker gebruikt, maar toch nog lang met vaak genoeg. Bij ongelukken binnen de bebouwde kom komen in Nederland ja.irli|ks ruim l(K) auto-inzmenden (chaulieurs en pas sagiers) om hel leven. Als elke bestuur der en inzittende binnen de bebouwde kom altijd de gordel zou dragen, dan zon dii aantal /eker dalen. Na.ir schalling met 40 lot ."iO procent. Terwijl het aantal auto-in/itienden, dal na een ongeval in het ziekenhuis belandt, eveneens Hink zou verminderen Het spreekt vanzelf dal de gordel ook gedragen moet worden bij stilstand ol' bi| achteruit rijden. Naast hel mei-dragen van de gordel, komt ook het verkeerd dragen van de Bij moderne auto's zijn de veiligheidivoorzieningen lol hel uiterste doorgevoerd. Aan de inzittenden de taak er iels mee Ie doen: door de gordel Ie dragen, de hoofdsleunen juist af Ie stellen en zo veilig mogelijk Ie rijden. gordel vaak voor Verder blijkt uil onderzix'k dat één op de drie dragende bestuurders en één op de vijl dragende passagiers de gordel verkeerd dragen. Veel vixiikomende lonten zijn gedraaid en ie hoog Andere \ormen van verkeerd gebruik zijn dal de gordel met strak en/ol louliel over het lichaam loopt, l^it laatste als de gordel over de huik en niel o\er de heupen loopt. Soms glijdt de gordel ook bijna van de schouder Verder wordt een driepuntsgoidel nog wel 'ns als heupgor del gebruikt: hel sehoudeideel laat men dan achter de suk-I ol achter hel lichaam lopen De gordel kan iH)k te slap aange spannen zijn door een loute positie van de rugleuning, een niet-oplimale stoel- posilie oleen niet-optimale zilhouding .■\1 deze vormen van verkeeiil L'ciliaizen Ruim één miljoen automobilisten laten jaarlijks hun auto keuren en krijgen daarna de bekende 'veiligheidskrul' van Veiligheids inspecties VVN op de voorruit. Hiermee krijgt de eigenaar de zekerheid, dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat ver keert. De keuring omvat alle voor de verkeersveiligheid en het milieu vitale aspecten, inclusief een test van de veiligheids- gordels en controle van de stoelbevestiging. Eigenaars ont vangen na afloop een gedetailleerd inspectierapport waarin de resultaten van de keuring staan vermeld. De kilometerstand wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas. \'oor auto's mei veil\gheul\gordel\ uehler geldt sinds enige jaren een draagpliehl. /.org dus dal hel ook op de achterbank altijd klikt.' rolgordels komen de verkeersveiligheid niet ten g(K"de, Lel er ilaaroni op dal uw gordel en die van uw medepassagiers goed aanliggen als u op pad gaat Hoewel sinds I .ipril 1W2 een draag- plicht geldl voor autogordels achterin personenauto's, draagt slechts één derde van de achterpassagiers daadwerkelijk de gordel. .Steekproeven wijzen verder uil dat de achteigordel vaak bewust ol onbewust verkeerd wordt gedragen. Onderzoekers van TNO Wegtianspoit- middelen benadrukken echter dal het niel-gebiuiken van de achlergoidels nog erger is dan het iiiet-dragen van de voor- gordel. "Bij Irontale botsingen kunnen er. alliankelijk van de mate van vertra ging, krachlen op hel lichaam inwerken, die oplopen lol .^l) keer hei eigen lichaamsgewicht. Als je dan niet in de gordels zit. z(jn de gevolgen rampzalig. Vooral achterbankpassagiers kunnen als een projectiel door de auto vliegen', aldus de TNO-onderzoekeis. Maak daarom altijd gehniik van de ach- tergoidels. Vooral voor kinderen kunnen deze van levensbelang zijn '/.oia dus dal hel ook op de .ichlerbank alti|d klikl' Deze keuring van Veiligheidsinspecties VVN gebeurt op vrijwillige basis en wordt uitgevoerd in combinatie met een onderhoudsbeurt door ruim 4(K)0 BOVAG-autobedrijven. Alleen bedrijven die zijn aangesloten bij Veiligheids inspecties VVN mogen deze keuring uil- voeren Zij hebben de apparatuur en beschikken over voldoende vakkennis om de/e inspectie goed te kunnen «iivoe- ren. In totaal gaat het daarbij om 4.S()0 BOVAG-autobcdrijven Ze zijn herken baar aan het muurschild met de bekende krul in rood/witie uitvoering. Veilig autorijden begint met degelijk onderhoud en een grondige inspectie. De kans op storingen is dan minimaal en als automobilist weet u zeker dal uw auto het milieu met zwaarder belast dan noodzakelijk. En. u rijdt in een veilige aulo. Ook dat is van belang voor uzeli. uw passa giers en uw medewegge bruikers. Daarom namen Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG ruim 3.S jaar geleden het initiaiiel lol oprichting van Veilisheids- inspecties VVN. Samen hebben zij zo een enorme bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid \an rijdend Nederland Vrijwel alle auto's hebben hoofdsteunen op de voorstoelen. Hoofdsteunen kunnen veel betekenen voor de veiligheid, mits ze goed zijn afgesteld. In veel auto's staan ze echter te laag. Uit onderzoek blijkt dat veel van de 'whiplash'-gevallen een gevolg zijn van het ontbreken dan wel verkeerd afgesteld zijn van de hoofdsteunen in de auto. Geschat wordt dal jaarlijks 15.(KM) tol M).()(M) mensen door een verkeersongeval het slachtol'ter worden van whiplash nekletsel I. Dit komt neer op .SO lol )00 gevallen per werkdag. Nekletsel kan allerlei gezondheidsklach ten veroorzaken, zoals nek- en hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeid heid, oorsuizen. concentratie- en slaap stoornissen In een rappoil van Veilig Verkeer Neder land (VVNl staat dat "Hoofdsteunen te beschouwen /ijn als een effectief middel tegen het ontstaan van nekletsel, mits ze deugdelijk zijn geconstrueerd en op de goede hobgle worden afgesteld Daar mee zijn we meteen bi| de essentie van de zaak. Want wat is de goede hoogte' Die verschilt per persoon, maar ook per aulo. Volgens de huidige richtlijnen moet hel midden van de hoofdsteun zich 15 cm hoven hel zitvlak van de aulosioel bevinden. Voor de gemiddelde, nogal uil de kluiten gewassen Nederlandse aulo- mobilisi is dit te laag. Voor hem zou 8.5 cm ideaal zijn. Voor vrouwelijke auto mobilisten geldt in mindere mate hetzelf de. VVN: "Voor ruim 80 pel. van de Nederlandse mannen en circa 20 procent van de Nederlandse vrouwen bieden de hoofdsteunen geen juiste bescherming". Wal doel de hootdsieun.' Natuurlijk: het hoold ondersteunen Niet om een dutje te doen, maar om het hoofd op te vangen bij een ongeluk. Zoals bij een aanrijding van achteren door een andere auto. De auto wordt daarbij sterk versneld naar voren geduwd. De inzittenden worden in hun stoelen gedrukt, hun hoold vliegt naar achteren. De ongeremde achter waartse beweging van hel hoofd moet door de hoofdsteun worden opgevangen. Idem dito bij een aanrijding aan de voor kant. De wagen wordl dan plotseling afgeremd. De inzittenden vliegen naar voren - de veiligheidsgoidel vangt hen op. Na de botsing worden de passagiers weer leiuggedrukt in hun stoelen en weer heeft het hoofd steun nodig Voor het bieden van optimale ondersteu ning IS de hoogte van de hoofdsteun beslissend. Is die te laag. dan slingert hel hoofd over de sleun heen naar achteren. De nek wordt verrekt Al bij geringe snelheden kan een zweepslag hel gevolg zijn. Bij zwaardere ongevallen dreigt nekletsel l'v.hiplash'ol nog erger. Door het uittrekken van de hoofdsteun is men betei beschermd tegen deze rampspoed De juiste hoogte is Voorkom nekletsel. Poor de Iwofdsleimen in uw aulo goed af Ie makkelijk te bepa- stellen, dal wil zeggen op de juiste hoogte en zo ver mogelijk naar len "De beste yoren. kunt u whiplash voorkomen. bescherming onl- ----------------------------- staat wanneer de bovenkant van de steun gelijk is aan de bovenkant van uw hoofd [,ukl dat niel. zet dan de hoofdsteun zo hoog mogelijk. Veider mag de afstand lussen hoofd en hoofdsteun maximaal V ier cm zijn", zo luidl het advies. Kanlel- ABS en airbags, zijn hoofdsteunen de laatste jaren verantwoonlelijk voor een daling van het aantal verkeersslacht offers. Als de hoofdsteunen in alle auto's goed zouden zijn afgesteld, kon hel aan tal gewonden nog veel meer worden bare hoofdsteunen moeten zo worden teruaoedronaen ingesteld, dat ze bijna tegen het hoold Juist afstellen belekeiil ook, dal bij een aansluiten. Dan wordl het hoofd direct goed opgevangen Naast kreukelzones. veihgheidsgordels. nieev erende. beklede inlerieurdelen. wisseling van bestuurder niet alleen de sloel. rugleuning en veiligheidsgordel moeien worden gecorrigeerd, maar in ieder geval ook de hoofdsteun. Dit vraagt slechts luttele seconden, die bij een aanrijding lonend kunnen zijn.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 10