Kruiswerk ZHE kan niet
om wachtlijsten heen
Hoofdsteunen niet over het hoofd zien
Nachtvissers...
e er tets mee
Technisch oké: een veilig idee
Informatie-avond
Juiste manier van afstellen is essentieel
Tuin en groen. Er is altijd wat moois te doen
Abonneert U op
Eilanden-Nieuv\/s
Poolse dank ook
voor Jan Gebraad
Geslaagden EHBO-ver.
Ooltgensplaat
Uitslag 'de Krammer'
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
VRUDAG 29 MAART 1996
De grenzen van een tuin worden in
veel gevallen duidelijk gemar
keerd. Meestal is dat ook nodig, al
was het maar om loslopende hon
den buiten te houden. Om lekker
te kunnen zitten en zonnen is be
slotenheid gewenst. Hagen als af
scheiding zijn geschikt voor elke
tuin. Ze zijn natuurlijk en functio
neel. Coniferen en wintergroene
heesters zyn heel geliefd als haag.
Maar een bloeiende haag is eigen
lek nog wèl zo aantrekkeUjk. Er is
keus genoeg en planten kan nog.
Tweekleurig
Het is niet altijd nodig om hagen mans
hoog te laten uitgroeien. Rond een voor
tuin kan een lage haag veel leuker zijn.
Met struikjes die van nature 80 100 cm
hoog worden blijft het uitzicht behouden.
Dat geeft ruimte. Van de bloemstruiken
die snoeien goed verdragen zijn de culti-
vars van Spiraea japonica een goede
keus. De bloemschermen zijn rood ('An
thony Waterer') of roze ('Little Prin
cess'). Heel apart is de tweekleurige
bloei van 'Genpei' (ook bekend als 'Shi-
robana'). Alle schermen dragen zowel
witte als roze bloempjes, wat een leven
dig - zgn. bicolor - effect geeft (foto).
TIP
Alle Spiraea japonica-cxilüvais kunnen
in het voorjaar tot op de gewenste hoogte
worden gesnoeid, zonder dat dit nadelig
is voor de bloei.
Maandenlange bloei
Een ander aardig bloemstruikje dat zich
leent voor lage haagjes is ganzerik, Po-
tentilla fruiicosa. Het blad is decoratief
en sommige cultivars bloeien tot diep in
de herfst ('Orangeade', oranje).
Geel in allerlei tinten is de meest voor
komende bloemkleur, maar er zijn ook
cultivars met rode ('Red Ace'), witte
('Abbotswood') en roze ('Floppy Disk')
bloempjes. Bij de geelbloeiende ganze
rikken varieert het kleurenaanbod van
zachtgeel (zoals de citroengele 'Maan-
elys') tot diepgeel (zoals 'Sommerflor').
Het sortiment is groot en biedt keus in
zowel groeiwijze als bloemkleuren.
Kies voor hagen een cultivar met een
opgaande vorm. De cultivars met een
wat overhangende groei zijn minder ge
schikt als haagplant. Snoeien kan, in het
voorjaar.
Hoge haag
Als de tuin voldoende ruimte biedt voor
een hoge haag is Spiraea vanhouttei een
goede keus. Deze bekende, witbloeiende
spierstruik kan circa 2 ni hoog worden
en is in mei en juni rijk getooid met
grote bloemschermen. Licht snoeien kan,
na de bloei. Voor het overige is het een
struik die weinig verzorging nodig heeft.
Een gezonde en probleemloze groeier.
Bloemen en prikkels
Zuurbes {Berberis) is een oersterke
struik, die aardig bloeit en mooie vruch
ten maakt. Dat geldt met name voor de
bladverliezende soorten. Een roodbladi-
ge vorm zoals Berberis thunbergii
'Atropur-purea' heeft vooral vanwege
z'n bladkleur sierwaarde. De bladverlie
zende zuurbessen hebben dikwijls een
mooie herfstkleur, bijvoorbeeld 'Pink
Queen'. Dit is een cultivar met een heel
aparte bladtekening: bruinrood met roze,
grijze en witte vlekjes. Voor een haagje
is dit wellicht aan de bonte kant, maar
levendig is het wel. Alle Berberissen zijn
dicht bezet met bladdooms. Dat heeft als
voordeel dat met deze struik ondoor
dringbare hagen kunnen worden ge
maakt. Een nadeel kan zijn dat er zwerf
vuil in de struikjes blijft hangen.
Kleurige rand
Als een haag niet hoger wordt dan circa
40 cm, kan ook van 'rand' worden ge
sproken. Het gaat dan vooral om de sier
waarde en niet om een functionele af
scheiding. Zo kunnen vakken met rozen
worden omrand met bijvoorbeeld katte-
kruid of lavendel. Omdat deze planten
zachtblauwe bloemen dragen, worden ze
vaak gecombineerd met roze of witte ro
zen. Ook een kruidentuintje met een geo
metrische indeling leent zich voor ran
den, bijvoorbeeld van tijm. Tijm en La
vendel grcxïien het beste in de volle zon,
op niet te natte grond.
De Poolse Ambassadeur in ons land,
Stanislaw Komorowski, heeft Nieu
we Tongenaar Jan Gebraad, uitgeno
digd dinsdag 16 april op de Poolse
Ambassade in Den Haag aanwezig te
zijn.
Met een aantal andere Nederlanders
(en Flakkeeërs) zal dhr. Gebraad dan
's ambassadeurs dank namens het
Poolse volk, ontvangen voor zijn ja
renlange inspanning om de nood on
der de armen in Polen zoveel moge
lijk te lenigen.
Dhr. Gebraad doet dat via het 'Polen
depot Jan Gebraad' dat in de loop der
jaren belangeloos vele vrachten hulp
goederen naar Polen heeft gebracht.
OOLTGENSPLAAT
EHBO-ver. Ooltgensplaat geeft op dins
dag 2 april 1996 een informatie-avond
over leverziekten, o.a. de veel besproken
hepatitus B, infectieziekte.
De avond wordt verzorgd door iemand
van de Nederlandse leverpatiëntenver
eniging.
Een ieder die belangstelling heeft is van
harte welkom om 19.30 uur in het ver
enigingsgebouw 't Cenüiim, Van Weel
straat, Ooltgensplaat.
De politie heeft onze week, tijdens een
nachtelijke controle in Haamstede twee
mannen uit het Limburgse Heerlen aan
gehouden die in hun auto inbrekerswerk
tuigen vervoerden.
Op de vraag wat zij vanuit het verre Lim
burg in de nachtelijke uren op de west
punt van Schouwen te zoeken hadden
verklaarden de mannen dat zij sportvis
sers zijn en bij het nachtvissen kwamen
kijken. Dit verhaal bleek niet erg geloof
waardig waarop beide mannen als ver
dachten zijn aangehouden.
De politie heeft onderzocht of zij in aan
merking kwamen voor inbraken of dief
stallen op Schouwen of elders in de re
gio. Dit bleek niet het geval. Zij zijn in
de loop van de dag op vrije voeten ge
steld.
Kruiswerk ZHE gaat vanaf april 1996
voor de divisie Thuiszorg werken met
wachtlijsten. De sterke toename van
de zorgvragen in combinatie met van
overheidswege opgelegde budgetkor
tingen maken het niet langer mogelijk
alle zorgvragen te beantwoorden. Zon
der deze maatregel verwacht Kruis
werk ZHE dit jaar een tekort van ca. 1
miljoen gulden.
Kruiswerk ZHE heeft vanaf 1994 te ma
ken met een toename van de zorg van
circa 20%. De organisatie heeft deze toe
name tot dusver kunnen opvangen door
forse bezuinigingen door te voeren, de
efficiency te verhogen en door de finan
ciële reserves aan te spreken.
Daarnaast kreeg de organisatie te maken
met forse budgetkortingen die de over
heid oplegde om zo de marktwerking
binnen de Thuiszorg te bevorderen en de
invoering van het Persoonsgebonden
Budget mogelijk te maken. De praktijk
leert echter dat door deze maatregelen
minder zorggelden voor de regio Zuid
hollandse Eilanden beschikbaar zijn.
De directie van Kruiswerk ZHE heeft
vastgesteld dat voor dit moment de gren
zen van de mogelijkheden zijn bereikt en
ziet zich genoodzaakt om wachtlijsten in
te stellen. Dit gebeurt in de wetenschap
dat het voor alle betrokkenen, in het bij
zonder voor de cliënten, om een pijnlijke
beslissing gaat. Een dergelijke maatregel
is nog niet eerder birmen de regio geno
men.
Cliënten die vanaf april 1996 hulp aan
vragen bij Kruiswerk ZHE worden vol
gens de gebruikelijke procedure bezocht
door een medewerker van de organisatie
om de zorgvraag te bespreken en te be
palen of de cliënt voor zorgverlening in
aanmerking komt. Op basis van de ver
zamelde gegevens wordt beslist of de
cliënt zorg ontvangt of op de wachtlijst
wordt geplaatst. Kruiswerk ZHE zal
cliënten die op de wachtlijst worden ge
plaatst waar mogelijk adviseren en be
geleiden om op andere wijze in de be
nodigde hulp te kunnen voorzien. Daar
bij kan o.a. worden gedacht aan het be
nutten van een Persoonsgebonden Bud
get of aan hulpverlening door andere
zorgaanbieders.
De wachtlijst geldt voorlopig alleen voor
de divisie Thuiszorg, dat wil zeggen
voor cliënten die thuis verzorging en ver
pleging nodig hebben.
De cliënten die gebruik maken van de
divisie Ouder- en Kindzorg (de consul
tatie-bureaus) of hulp nodig hebben van
een diëtist van Kruiswerk ZHE blijven
op de gebruikelijke wijze hulp ontvan
gen.
De organisatie stelt alles in het werk om
de wachtlijsten naar omvang en duur zo
veel mogelijk te beperken.
Begin maart is er examen afgenomen
voor 15 cursisten. Niemand werd afge
wezen. De geslaagden zijn:
Carla de Ruiter, Marjan Hobbel, Thea
van Drongelen, Dorien Dorsman, Sandra
Duim, Bram Vermey, Paula de Bonte,
Rianne Braber, Corrie Huizer, Gerda
Huizer, Piet Korteweg, Joop Duim, Na-
tasja Wagemajis, Ronald Wagemans,
Fanny Al.
Het examen i$'afgenomen door kaderin-
structrice mevr. Buys-de Wit en de heer
Lassing, arts.
De uitslag van de zoutwaterviswedstrijd
van hengelaarsvereniging Krammer op
23 maart:
Ie C. V. d. Welle16 cm.
De overige deelnemers behaalden geen
vangstresultaat.
De volgende wedstrijd van de henge
laarsvereniging Krammer is een zoetwa
terviswedstrijd, deze wordt gehouden op
30 maart. Wij vissen van 9.00 tot 12.00
uur. Inschrijving bij café Zaaier te Mid-
delhamis van 7.30 tot 8.(X) uur.
Nadere informatie over de wedstrijden
C. v. d. Welle, Berkenlaan 4, 3257 XA
Ooltgensplaat, tel. (0187) 632118.
Voor lidmaatschappen
S. W. Mol, Vink 1, 3245 TV Sommels-
dijk, tel. (0187)486168.
HdiMtU
Goedkoopste levensverzekering
Verkeerd dragen
Preventieve WN Veiligheids- en Milieu-inspectie
Draagpliehl achtergordels
Veiligheid voor alles
Effectief middel
Beslissende hoogte
Juiste hoogte
Minder verkeersslachtoffers
BLOEIENDE HAGEN
Zo'n haag van Spiraea Japonica 'Genpei' om de voortuin is een fleurige binnenkomer.
Echte veiligheid
begint bij uzelf
Moderne auto's zijn rijkelijk voorzien van veillgheidsmiddelen:
rolgordels met automatische gordelspanners, hoofdsteunen, één
of meer airbags en eventuele kinderzitjes. Helaas worden deze
accessoires vaak niet of niet goed gebruikt. Zo laat het gordel-
gebruik, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, te wensen
over. Hoofdsteunen, belangrijk om nekletsel (whiplash) te voor
komen, worden evenmin adequaat gebruikt. En airbags zijn wel
hi-tech, maar geen tovermiddel; ze werken alleen optimaal
samen met het dragen van een rolgordel. Waaruit blijkt dat
veiligheid in de auto vooral bij uzelf begint.
Onder/iiek bcwijsl dat elke Nederlander
ruim W) procent kans heelt op een
bepaald moment in /ijn ol haar leven
gewond te raken bij een verkeersongeval.
Logiseh derhalve dat Veilig Verkeer
Nederland (VVNi campagne voert om de
kwalijke gevolgen van verkeersongeval
len tol een minimum te beperken
De/e 'reductie van de letsel-ernsi'. zoals
VVN di! noemt, is mogelijk als iedereen
goed gebruik maakt \an de in elke auto
aanwezige veillgheidsmiddelen
"Bij hel vastmaken van uw veiligheids-
goidei sluit u tevens uw goedkoopste
levensverzekering". De/e stelling geeit
prima weer hoe belangrijk het dragen
van de gordel is. Toch dragen binnen de
bebouwde kom veel autobestuurders en
bijri|ders geen gordel; buiten de bebouw
de kom worden de gordels vaker
gebruikt, maar toch nog lang met vaak
genoeg.
Bij ongelukken binnen de bebouwde
kom komen in Nederland ja.irli|ks ruim
l(K) auto-inzmenden (chaulieurs en pas
sagiers) om hel leven. Als elke bestuur
der en inzittende binnen de bebouwde
kom altijd de gordel zou dragen, dan zon
dii aantal /eker dalen. Na.ir schalling
met 40 lot ."iO procent.
Terwijl het aantal auto-in/itienden, dal
na een ongeval in het ziekenhuis belandt,
eveneens Hink zou verminderen Het
spreekt vanzelf dal de gordel ook
gedragen moet worden bij stilstand ol' bi|
achteruit rijden.
Naast hel mei-dragen van de gordel,
komt ook het verkeerd dragen van de
Bij moderne auto's zijn de veiligheidivoorzieningen lol hel uiterste doorgevoerd. Aan de
inzittenden de taak er iels mee Ie doen: door de gordel Ie dragen, de hoofdsleunen juist af Ie
stellen en zo veilig mogelijk Ie rijden.
gordel vaak voor Verder blijkt uil
onderzix'k dat één op de drie dragende
bestuurders en één op de vijl dragende
passagiers de gordel verkeerd dragen.
Veel vixiikomende lonten zijn gedraaid
en ie hoog
Andere \ormen van verkeerd gebruik
zijn dal de gordel met strak en/ol louliel
over het lichaam loopt, l^it laatste als
de gordel over de huik en niel o\er de
heupen loopt. Soms glijdt de gordel ook
bijna van de schouder Verder wordt een
driepuntsgoidel nog wel 'ns als heupgor
del gebruikt: hel sehoudeideel laat men
dan achter de suk-I ol achter hel lichaam
lopen De gordel kan iH)k te slap aange
spannen zijn door een loute positie van
de rugleuning, een niet-oplimale stoel-
posilie oleen niet-optimale zilhouding
.■\1 deze vormen van verkeeiil L'ciliaizen
Ruim één miljoen automobilisten laten jaarlijks hun auto keuren
en krijgen daarna de bekende 'veiligheidskrul' van Veiligheids
inspecties VVN op de voorruit. Hiermee krijgt de eigenaar de
zekerheid, dat zijn auto in een goede, verkeersveilige staat ver
keert. De keuring omvat alle voor de verkeersveiligheid en het
milieu vitale aspecten, inclusief een test van de veiligheids-
gordels en controle van de stoelbevestiging. Eigenaars ont
vangen na afloop een gedetailleerd inspectierapport waarin de
resultaten van de keuring staan vermeld. De kilometerstand
wordt geregistreerd bij de Nationale Auto Pas.
\'oor auto's mei veil\gheul\gordel\ uehler geldt sinds enige jaren een draagpliehl. /.org dus
dal hel ook op de achterbank altijd klikt.'
rolgordels komen de verkeersveiligheid
niet ten g(K"de, Lel er ilaaroni op dal uw
gordel en die van uw medepassagiers
goed aanliggen als u op pad gaat
Hoewel sinds I .ipril 1W2 een draag-
plicht geldl voor autogordels achterin
personenauto's, draagt slechts één derde
van de achterpassagiers daadwerkelijk de
gordel. .Steekproeven wijzen verder uil
dat de achteigordel vaak bewust ol
onbewust verkeerd wordt gedragen.
Onderzoekers van TNO Wegtianspoit-
middelen benadrukken echter dal het
niel-gebiuiken van de achlergoidels nog
erger is dan het iiiet-dragen van de voor-
gordel. "Bij Irontale botsingen kunnen
er. alliankelijk van de mate van vertra
ging, krachlen op hel lichaam inwerken,
die oplopen lol .^l) keer hei eigen
lichaamsgewicht. Als je dan niet in de
gordels zit. z(jn de gevolgen rampzalig.
Vooral achterbankpassagiers kunnen als
een projectiel door de auto vliegen',
aldus de TNO-onderzoekeis.
Maak daarom altijd gehniik van de ach-
tergoidels. Vooral voor kinderen kunnen
deze van levensbelang zijn '/.oia dus dal
hel ook op de .ichlerbank alti|d klikl'
Deze keuring van Veiligheidsinspecties
VVN gebeurt op vrijwillige basis en
wordt uitgevoerd in combinatie met een
onderhoudsbeurt door ruim 4(K)0
BOVAG-autobedrijven. Alleen bedrijven
die zijn aangesloten bij Veiligheids
inspecties VVN mogen deze keuring uil-
voeren Zij hebben de apparatuur en
beschikken over voldoende vakkennis
om de/e inspectie goed te kunnen «iivoe-
ren. In totaal gaat het daarbij om 4.S()0
BOVAG-autobcdrijven Ze zijn herken
baar aan het muurschild met de bekende
krul in rood/witie uitvoering.
Veilig autorijden begint met degelijk
onderhoud en een grondige inspectie. De
kans op storingen is dan minimaal en als
automobilist weet u zeker dal uw auto het
milieu met
zwaarder
belast dan
noodzakelijk.
En. u rijdt in
een veilige
aulo. Ook dat
is van belang
voor uzeli.
uw passa
giers en uw
medewegge
bruikers.
Daarom namen Veilig Verkeer Nederland
en de BOVAG ruim 3.S jaar geleden het
initiaiiel lol oprichting van Veilisheids-
inspecties VVN.
Samen hebben zij zo een enorme bijdrage
geleverd aan de verkeersveiligheid \an
rijdend Nederland
Vrijwel alle auto's hebben hoofdsteunen op de voorstoelen.
Hoofdsteunen kunnen veel betekenen voor de veiligheid, mits ze
goed zijn afgesteld. In veel auto's staan ze echter te laag. Uit
onderzoek blijkt dat veel van de 'whiplash'-gevallen een gevolg
zijn van het ontbreken dan wel verkeerd afgesteld zijn van de
hoofdsteunen in de auto.
Geschat wordt dal jaarlijks 15.(KM) tol
M).()(M) mensen door een verkeersongeval
het slachtol'ter worden van whiplash
nekletsel I. Dit komt neer op .SO lol )00
gevallen per werkdag.
Nekletsel kan allerlei gezondheidsklach
ten veroorzaken, zoals nek- en hoofdpijn,
misselijkheid, duizeligheid, vermoeid
heid, oorsuizen. concentratie- en slaap
stoornissen
In een rappoil van Veilig Verkeer Neder
land (VVNl staat dat "Hoofdsteunen te
beschouwen /ijn als een effectief middel
tegen het ontstaan van nekletsel, mits ze
deugdelijk zijn geconstrueerd en op de
goede hobgle worden afgesteld Daar
mee zijn we meteen bi| de essentie van
de zaak. Want wat is de goede hoogte'
Die verschilt per persoon, maar ook per
aulo. Volgens de huidige richtlijnen
moet hel midden van de hoofdsteun zich
15 cm hoven hel zitvlak van de aulosioel
bevinden. Voor de gemiddelde, nogal uil
de kluiten gewassen Nederlandse aulo-
mobilisi is dit te laag. Voor hem zou 8.5
cm ideaal zijn. Voor vrouwelijke auto
mobilisten geldt in mindere mate hetzelf
de. VVN: "Voor ruim 80 pel. van de
Nederlandse mannen en circa 20 procent
van de Nederlandse vrouwen bieden de
hoofdsteunen geen juiste bescherming".
Wal doel de hootdsieun.' Natuurlijk: het
hoold ondersteunen Niet om een dutje te
doen, maar om het hoofd op te vangen
bij een ongeluk. Zoals bij een aanrijding
van achteren door een andere auto. De
auto wordt daarbij sterk versneld naar
voren geduwd. De inzittenden worden in
hun stoelen gedrukt, hun hoold vliegt
naar achteren. De ongeremde achter
waartse beweging van hel hoofd moet
door de hoofdsteun worden opgevangen.
Idem dito bij een aanrijding aan de voor
kant. De wagen wordl dan plotseling
afgeremd. De inzittenden vliegen naar
voren - de veiligheidsgoidel vangt hen
op. Na de botsing worden de passagiers
weer leiuggedrukt in hun stoelen en weer
heeft het hoofd steun nodig
Voor het bieden van optimale ondersteu
ning IS de hoogte van de hoofdsteun
beslissend. Is die te laag. dan slingert hel
hoofd over de sleun heen naar achteren.
De nek wordt verrekt Al bij geringe
snelheden kan een zweepslag hel gevolg
zijn. Bij zwaardere ongevallen dreigt
nekletsel l'v.hiplash'ol nog erger.
Door het uittrekken
van de hoofdsteun
is men betei
beschermd tegen
deze rampspoed
De juiste hoogte is Voorkom nekletsel. Poor de Iwofdsleimen in uw aulo goed af Ie
makkelijk te bepa- stellen, dal wil zeggen op de juiste hoogte en zo ver mogelijk naar
len "De beste yoren. kunt u whiplash voorkomen.
bescherming onl- -----------------------------
staat wanneer de bovenkant van de steun
gelijk is aan de bovenkant van uw hoofd
[,ukl dat niel. zet dan de hoofdsteun zo
hoog mogelijk. Veider mag de afstand
lussen hoofd en hoofdsteun maximaal
V ier cm zijn", zo luidl het advies. Kanlel-
ABS en airbags, zijn hoofdsteunen de
laatste jaren verantwoonlelijk voor een
daling van het aantal verkeersslacht
offers. Als de hoofdsteunen in alle auto's
goed zouden zijn afgesteld, kon hel aan
tal gewonden nog veel meer worden
bare hoofdsteunen moeten zo worden teruaoedronaen
ingesteld, dat ze bijna tegen het hoold Juist afstellen belekeiil ook, dal bij een
aansluiten. Dan wordl het hoofd direct
goed opgevangen
Naast kreukelzones. veihgheidsgordels.
nieev erende. beklede inlerieurdelen.
wisseling van bestuurder niet alleen de
sloel. rugleuning en veiligheidsgordel
moeien worden gecorrigeerd, maar in
ieder geval ook de hoofdsteun. Dit vraagt
slechts luttele seconden, die bij een
aanrijding lonend kunnen zijn.