EHAIIDEII-niEüVS Paaszangavond door jongerenkoren Vliegveld te Middelharnis Wie schrijft er mee van en over Flakkee? L Bingo-avond Dirksland-West Schorn Plug Voorlichtingsavond over onderhoud tuin VOOR STOOKSEL ZURREGE Onze relaties verwachten actuele fiscale en sociale informatie. 3e Blad VRUDAG 22 MAART 1996 No. 6488 Op D.V. zaterdag 30 maart a.s. hopen de christelijke jongerenko ren 'Jubilate' uit Dordrecht en 'Psallite Deo' uit Middelharnis een koor- en samenzangavond te hou den in de Ned. Herv. kerk te Som- melsdijk. Aanvang 19,30 uur; kerk open 19.00 uur. In aanvulling op het artikel van vorige week, willen we nu wat dieper ingaan op het progranuna van deze avond. Deze avond die in het teken staat van het lijden en sterven maar ook van de opstanding van de Heere Jezus, zal zeer gevarieerd van karakter zijn. Samenzang, meditatie, koorzang, orgel- en pianospel als ook solozand, dwarsfluit en viool zul len hieraan invulling geven. Ds. J. C. den Toom, predikant van de Hervormde gemeente van Sommelsdijk, hoopt deze avond de meditatie te verzor gen. Het christelijk jongerenkoor 'Jubilate', dat uitgaat van de Gereformeerde Ge meente van Dordrecht, staat onder lei ding van dirigent Jan Wisse. Dit koor hoopt de volgende liederen ten gehore te brengen: 'Clmstus, onze Heer verrees' - Adr. Kousemaker, een bewerking op dit bekende paaslied. 'Barchi Nafshi' (psalm 103:1-4) en 'Gili me'od' (Zacharia 9:9), twee Hebreeuwse liederen naar bewer kingen van dirigent Jan Wisse. Het koor heef top dit ogenblik een op Israël gericht programma, waarvan ook deze liederen deel uitmaken. Ook Psalm 93 wordt deze avond in een bewerking van de eigen dirigent gezon gen. Verder zingt ment het 'Cantipue de Jean Racine' en G. Fauré. Tot slot hoopt dit jongerenkoor 'Prais the Lord, o my soul' van R. Smart ten gehore te bren gen. Het christelijk jongerenkoor 'Psallite Deo' heeft een interkerkelijke achter grond met leden uit vrijwel alle kerkge nootschappen van de gereformeerde gezindte, die op het eiland te vinden zijn. Het koor telt 50 enthousiaste leden, ver deeld over 15 sopranen, 6 tenoren, 6 bas sen en 23 alten. Het koor staat vanaf de oprichting in 1989 onder leiding van dirigent Paul Kieviet, die het koor bij een aantal liederen tevens op de piano hoopt te begeleiden. Dit koor hoopt de volgende liederen ten gehore te brengen: 'Wees ons genadig, o God' - Thomas Attwood. Dit is een koorbewerking van Psalm 51. Origineel 'Turn Thy face from my sins' (Psalm 51:9, 10 en 11), voor solokoor en bege leiding. Thomas Attwood (1765-1838) was een Engels organist en componist, die onder meer bij Mozart studeerde. Hij was onder meer organist aan St. Pauls Cathedral te Londen (solozang: Caroline Grootenboer). Hymne Psalm 24 - Hans Boelee. Dit is een uitgebreide bewerking van deze psalm van de organist/componist/diri gent uit Driebergen. 'O hoofd vol bloed en wonden' - Johann Sebasrian Bach. Het betreft hier een koraal uit de Mattheus Passion over dit beroemde lijdenslied (solozang Caroline Grootenboer). 'O kostbaar kruis' is een lijdenslied uit het boek 'Hymns and Spiritual Songs' van Isaac Watts (1707). Cantate 'Von der fröhlichen Auferste- hung Jesu Christi' - Wolfgang Carl Briegel (1626-1712). Hij was een Duits componist, die werkte aan het hof in Darmstadt. Hij was een zeer vruchtbaar componist van kerkmuziek. Deze cantate is opgebouwd naar de drie Personen van de Drieëenheid: drie coupletten van aan bidding. Het steeds herhaalde refrein bezingt de opstanding van Christus: „Sein leben hat ewiges leben uns ge bracht" (viool Jessica de Geus, fluit Eline de Geus). De begeleiding van de samenzang op het orgel en de begeleiding van de koren op orgel en piano worden verzorgd door de beide genoemde dirigenten. Wij hopen op deze gevarieerde paas zangavond ook op uw komst! Dit is un verhael uut den tied dadde mun geëvacueerd wazze in Groningen. Wiele bevongden ongs in Nordhom dat bie de gemeente Zuidhom hoorde. In mit ongs wazze d'r uut de Plaet, Ouwe Tong, Nieuwe Tong, Den Bommel in Numansdorp, weunachtig in Noordhom. Wiele wazze de asielzoekers uut de oorlogslied, mar wiele mochte naer Groningen komme om te waarken. Wiele koime sommige diengen zelfs beter as de maansen in 't noorden. Want kleine vrachten wieje mit de korte schrepel konne wiele veul in veul beter as de maansen daer, omdat mun dat gewend wazze op Rakkee. Hoewel we goed of wazze dat mun naer Groningen wazze gegaen, hadde mun oak daer zurgen. Ut was oorlog in de kachel mos brande. Dus iedereen perbeer- de stooksel thuus te kriegen, want zurge deejen mun altied al, in eten hadde mun genog in Groningen, dus zatte mun goed in die tied toen ut in sommege plekken zo aarg slecht was ten tieje van dit verhael. Mar stooksel mos voor ge- zurgd worre op de een of andere menier. Zelf perbeerde ik altied om kolen te pakken te kriegen voor mun ouwers, want ik weunde nog thuus in die tied. De ha zelfs wel us kolen gehaeld in un ander durp mit un handkar, saeme mit de staarkste man uut ongs durp in das netuurluk moai meegenome. Mit zo'n maot bie je gaet alles veul makkelijker. Mar ut verhael waer ut noe over gaet, dat gaet over turf, in dat was daer aok te verkriegen bie de gemeente. In de kachel mos ut hele jaer brande, oak om eten te koken. Hier komt dat verhael, un raor verhael. D'r is un tied geweest dat de maansen uut Zuidhom veen konne kaope, dat gieng per kubieke meter. Dat Hete de maansen uutgraeve in Hete ut draoge. Dan wier ut turf, in dat was un goeie brandstof in die tied. As de turf goed draog was, mos die naer huus worre vervoerd. De was in die tied bevriend mit Izak Buscop, afkomstig uut de Plaet. In voor ut vervoer van zo'n vracht turf ha ik mit Izak saeme gezurgd. Ut was turf van Izak z'n vaoder, en die turf lag un heel aande van Noordhom waer de femilie Buscop oak verbleef. Izak had ofge- sproke mit un boer dat hie mit un paerd in waegen van die boer op pad zou gaen. Hie mos dan un paerd gaen haele in de wei in op de boerderie om un waegen komme, dan konne we gaen laeje. In mit de vracht perbere om in Noordhom te komme, mar toen we bie die wei kwamme, lag dat paerd dat we moste hao languut in ut gras, dat was wel raor voor un trekdier. We moste eerst dat paerd overaande helpe, in toen die overaande stieng konne mun op weg gaen om un waegen. Ut was al un opluchtieng dadde mun dat paerd zo vaore konne kriege, want un paerd is tenslotte un groat beest. Mar we krege ut zo vaore dat Izak um voor de waegen kon spanne. In toen gienge we naer ut land waer de turf stieng te draoge. Wiele wazze nie gewend om mit paerden om te gaen, althans ik helemael nie, mar we kwamme toch goed in ut turfland an. In ut paerd bleef overaande dus hie bleef trekke. De waegen die we hadde was un disselwaegen, in die mos je mit je voet sture. Dat wazze wiele netuurlijk nie gewend, want as je noait mit paerden heit omge gaan gaet dat zeker nie zo best. Toen we op de weg wazze gekomme mosten un eerst un aande over un recht stuk gelieke weg, in dat gieng nogal makkelijk. Mar toen kwamme we bie de brug die tussen Zuidhom in Noordhom leit. Daer mosten mun eerst klimme, in van de brug of weer naer beneje. Ik vond ut un hele prestaosie dadde mun heel- huuds over die brug wazze gekomme, mar het liep goed af. Izak menne in ik helpe sture mit de dissel lukte wonderwel. Toen we over de bmg heen wazze kregen mun weer gelieke pad in konne mun de vracht bie de ouwers van Izak gaen losse. Hoewel ik in mun leven veul waegens ha gelaeje in gelost, bluuft dit voorval mit die vracht turf nog ut meest in mun geheugen hange. Dit is un verhael uut de tied van de evacuatie, die begon in 1944. De familie Buscop waren kennissen in kwamme uut Ooltgensplaet. Ut was voor mien un vriendedienst om te helpen om die vracht te haelen. Izak deed dat voor thuus, want hie weunde nog bie z'n ouwers thuus. Evenals ik zelf. Un eigenaerdig verhael. Dat vind ik oak mar waer gebeurd. De schrievende Bommelaer Drukwerk nodig? Drukkerij Gebr. de Waal kan het U leveren! Wij denken wel eens, dat wij tegen woordig zo vooruitstrevend zijn en dat er vroeger geen grootse plan nen werden ontwikkeld. Wie dat denkt, slaat de plank volledig mis. Vroeger stond men voor grotere problemen (bijvoorbeeld de ar moede, grote werkloosheid, slechte huisvesting) dan thans het geval is, en ontwikkelde men tevens ambiti euze plannen, zoals in de crisisja ren. Er werd electriciteit (1930) en drinkwaterleiding (1934) aange legd op het eiland, er kwam een ziekenhuis en men wilde toen reeds een vaste oeververbinding. Niet alleen werden plannen voor een brugverbinding gemaakt, maar men zocht het desnoods hogerop: men wilde een vliegveld op het eiland. In november 1919 bereikte het gemeen tebestuur van Middelharnis een brief van de N.V. Electro-Technische Handelsver- eeniging 'Vulcanus'. Het bleek dat dit bedrijf een positieve toezegging van de KLM (toentertijd: Koninklijke Luchtver keer Maatschappij voor Nederland en Koloniën) had gehad om dagelijks van 1 tot 15 april 1920 - bij wijze van proef - met vliegtuigen een verbinding tot stand te brengen van Zeeuws-Vlaanderen naar Rotterdam v.v., met tussenlandingen op alle eilanden. Zij zochten ook een lan dingsplaats te Middelhamis, ter grootte van 350 meter in het vierkant, zonder greppels of sloten en het liefst harde wei degrond. Daar de gemeente niet over een dergelijk perceel beschikte, werd men doorverwezen naar het bestuur van de Van Pallandtpolder. Het was toen nog geenszins zeker, dat deze proefvluchten door zouden gaan. Hier was geld voor nodig en grote geldschieters waren moei lijk te vinden. Uit die tijd stamt het hier bij afgebeelde affiche, want er moest natuurlijk gepromoot worden. Dit affiche 'Tegen de isolatie van onze eilanden' dateert uit 1921 en is ontworpen door Joan Collette. Het bleef enkele jaren stil rond het vlieg- front, maar in het begin van de jaren der tig was de Vereniging Vliegveld Middel hamis actief. Het was in 1934 - het jaar van De Uiver - dat er in Hotel Meijer een propaganda-avond voor de KLM en het aan te leggen vliegveld werd georga niseerd. De voorzitter van de Vereni ging, burgemeester L. J. den Hollander, sprak het openingswoord, waarin hij spe ciaal Overste W. G. van Hoogenhuijze verwelkomde. Hij wees erop dat de heer Van Hoogenhuijze naar Middelharnis was gekomen om hier de mensen inten sief te laten zien het grote belang van het luchtverkeer. „In de luchtlijn Amsterdam, Rotterdam, Haamstede, Vlissingen, Antwerpen moet ook komen Middelharnis-Sommelsdijk en het zal er komen", aldus voorzitter Den Hollander. Zonder buitengewone moeite kon het eiland er tussen gescha keld worden. De Vereniging was ervan Waarin een klein kantoor groot kan zijn... Accountants Op donderdag 28 maart zal in de Victoriahal te Dirksland een BINGO-AVOND worden georgani seerd door Buurtvereniging 'West'. Er zullen 15 rondes en 1 Super- ronde worden gespeeld. De Victoriahal aan de Philipshoofjesweg te Diricsland opent haar deuren om 19.30 uur. En de Bingo start om 20.00 uur. Dit keer staat Buurtvereniging 'West' garant voor een klinkend prijzenpakket. Dus kom allemaal, voor een gezellige avond en wie weet.voor een van de vele klinkende prijzen. Graag tot ziens op 28 maart Steunt het Vliegveldplan Middelharnis- Sommelsdijk overtuigd, dat het te bereiken zou zijn. Natuurlijk zouden er allerlei bezwaren geopperd worden, maar hij was er zeker van, dat de mededelingen en de toelich ting door woord en beeld de moeilijkhe den uit de weg zouden ruimen. Velen hadden reeds hun steun toegezegd; velen waren lid geworden van de Vereniging, in Middelhamis en Sommelsdijk was het zelfs boven verwachting gelopen. Er hadden zich reeds 75 leden opgegeven, die jaarlijks 10,- contributie moesten betalen, en voorts was er een behoortlijk aantal giften binnengekomen. Daarom was er alle aanleiding opi de verwach ting uit te spreken, dat het vliegveld er zou komen. „Het eiland Flakkee is één van de beste landbouwstreken van ons land. Laat gij, Flakkeeënaars zien, dat gij zijt Neder landers, zonen van een dapper voorge slacht, die bereid zijn kloeke daden te doen. Wij verlangen niet dat gij allen vliegenier zult worden, maar dat gij samen zult werken. Laten we niet op kleinigheden blijven hangen. Flakkee zal en moet een vliegveld krijgen! Het is de enige manier om een goede verkeersop- lossing te krijgen. Het moet worden: Amsterdam, Rotterdam, Middelhamis- Sommelsdijk, Haamstede, Vlissingen, Antwerpen! Voor 1934 ten einde is, zal de KLM op Flakkee dalen. Wij willen niet achterstaan bij andere streken. Gij hebt het in uw hand om een eigen vlieg veld aan leggen." Vervolgens kreeg Overste Hoogenhuijze het woord, die zijn toespraak begon met te zeggen, dat er muziek in de KLM zit. Over 1933 was het luchtverkeer met 100% toegenomen, het postvervoer met 68&, het vrachtvervoer met 85%, terwijl over 1933 in totaal 40.000 passagiers waren vervoerd. „En we roepen het uit: waar halen we de techniek vandaan, die ons de machines geeft en we roepen het uit: Fokker zanik niet! Bouw toch door! (sic) Dat is geen sprookje, de cijfers wij zen het u aan. Binnen niet al te langen tijd zal de KLM zonder regeringssubsi die kunnen werken." De heer Hoogenhuijze gaf een kort over zicht van de ontwikkelingen van de KLM: „Na de Elta-tentoonstelling in Amsterdam in 1919, welke door 500.000 mensen bezocht werd, kwam bij enige stoute Nederlanders het plan op om een Hollandse luchtvaartmaatschappij op te richten. Deze luchtvaarttentoonstelling was een openbaring. Engelse machines (Hollandse waren er toen nog niet), maakten toen rondvluchten, waar velen gebmik van maakten." Hij wees erop, dat de oorlog ons heeft Ieren vliegen met gebrekkige motoren en in de ongunstigste omstandigheden. Na de oorlog kwam het vliegtuig als nieuw element in het verkeer en zocht men naar de perfectionering ervan. Enkele kop stukken uit de Amsterdamse handelswe reld brachten het plan ten uitvoer en de vlieger-luitenant Plesman werd benoemd tot directeur van de Nederlandse Lucht vaartmaatschappij. Op geestige wijze schetste hij de ontwikkelingen van de techniek, waarbij hij wees op het genot, dat ons de fantastische boeken van Jules Veme gaven, bijvoorbeeld diens 'Twin tig mijlen onder zee' en 'De tocht naar de maan'. „In een onderzeeër gaan we allang, en naar de maan gaan we alle maal als we niet oppassen." Hij wees er voorts op, dat de KLM bezig was het binnenlands luchtvaartverkeer te doen aansluiten op de buitenlandse luchtlijnen. Daarom was het voor het eiland Flakkee dè gelegenheid om in dit plan opgenomen te worden, waardoor het eiland een snelverbinding kreeg met de gehele wereld! Affiche uit 1921. „Laat het eiland niet achterblijven. De gelegenheid is thans gunstig, het is voor de KLM een kwestie van dalen of door vliegen. Wanneer eenmaal de luchtlijn Rotterdam-Antwerpen bezet is, zullen de vliegtuigen tot in lengte van dagen op hun tocht naar Zeeland Middelharnis passeren. Wij verwachten niet, dat het tonnen op zal brengen, maar de tijd zal komen, dat de vliegtuigen te klein zijn. De tarieven zijn duur, wordt er gezegd! Maar dat hangt van uzelf af. Hoe groter het verkeer wordt hoe sterker de prijzen gedrukt zullen worden. De tijd zal komen dat voor deze luchtlijn de aller grootste vliegtuigen uit de loods gehaald moeten worden." Vervolgens werd er een film vertoond over de Zeeland-luchtlijn en prachtige opnamen boven de grootste steden van Holland. In de pauze vertoonde de heer Witvliet enkele reclame-plaatjes over 'het vliegveld Middelharnis'. De heer Den Hollander dankte Overste Hoogen huijze voor het gesprokene en wekte allen nogmaals op samen te werken tot de verwezenlijking van het vliegveld- plan. „Het is een groot belang voor mid denstand en landbouw, juist in deze moeilijke tijd moeten wij alle krachten inspannen." Hij hoopte, dat niet alleen de gemeenten Middelhamis en Sommels dijk, maar ook de andere gemeenten op het eiland de plannen zouden steunen. Het was een algemeen Flakkees belang. Tenslotte dankte hij een ieder voor de reeds ondervonden steun en sprak de wens uit dat inderdaad nog voor de win ter de luchtlijn Rotterdam-Vlissingen ook Flakkee zou omvatten. Dr. Colijn had kort daarvoor nog op het grote belang van de nationale luchtvaart gewe zen. „Laat Flakkee hierop acht geven!" Er waren drie opties voor de huur van een perceel grond ten behoeve van het vliegveld: het veld van de dames De Graaf aan de Oostplaatsedijk; een veld liggende tussen de Langeweg, de Eerste Groeneweg en de Rottenburgseweg en een veld aan de Oosthavendijk ter hoogte van de Heerenweg. Men wilde een loting organiseren, welke zo'n 9.000,- moest opbrengen. De hoofdprijs was een auto: een Ford Grandlux, nieuwprijs 1.875,-. Ondanks alle inspanningen ging het hele verhaal niet door. Middelhamis Airport is nooit van de grond gekomen. Jan Both Middelharnis Woensdagavond 27 maart organi seert wijkvereniging 'De Zwaluw' i.s.m. tuincentrum 'Graka' een voorlichtingsavond over het onder houd van uw tuin. Tevens geeft men tips/uitleg over het onderhoud en aanleggen van een vijver. Wilt u deze avond bezoeken, geeft u zich dan wel even op. Dat kan tot 25 maart bij E. Breure, tel. 483781 of bij A. Knape, tel. 485945. De avond begint orti 20.00 uur. Tot ziens bij 'De Zwaluw', Sperwer 5 te Sommelsdijk. Het christelijk jongerenkoor 'Jubilate' uit Dordrecht. SOMMELSDIJK Vier keer per jaar sturen wij onze cliënten een Nieuwsbrief met actuele fiscale en sociale informatie. En in de "aangifteperiode" een handzame belastinggids. Typisch Schorn Plug: via de persoonlijke service van uw eigen kantoor in Middelharnis beschikt u over alle kennis uit de eigen organisatie. Vraag eens zo'n Nieuwsbrief aan! Spijkenisse Zwijndrecht Utrecht Middelharnis Voorstraat 36, 3241 EG Middelhamis tel. (0187) 48 6444. Fax (0187) 487001 'iichtïïifi Am^ï^rffpr!" Rotterdam, Haamstede, Vfissingen. Het vliegveld-promotieteam voor het raadhuis van Middelharnis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 9