De Flakkeese Beurs 1996 Voorlichting botontlollcing Nieuwe 'J. Henry Dunant' in de vaart Gazelle Sky Drive 'Fiets van het jaar 1996' PREDIKBEURTEN Zuiveringsschap helpt gemeenten bij terugdringen riooloverstorten Een wervelende beurs met veel onverwachte facetten. Schotejil-zwemmers doen het goed op Speedo-wedstrijd Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS DINSDAG 5 MAART 1996 De Flakkeese Voorjaarsbeurs heeft zich een vaste plaats bevochten in de Flakkeese gemeenschap. De beurs weerspiegelt dan ook het dagelijks leven en loopt vooruit op de komende ontwikkelingen. Een sterk voorbeeld daarvan is de in bedding van een rekreatiebeurs, omdat Goeree-Overflakkee een ander karakter gaat krijgen dan voorheen. Het agrarische beeld is niet meer over heersend. Recreatie wordt een nieuwe belangrijice bron van inkomsten. Cara vans, sta-caravans, tenten, kampeerbeno- digdheden, alles is er op de beurs. Een ander aspekt van interesse van de bevol king is klassieke- en kerkmuziek. In me nig gezin stond een harmonium, omdat een pijporgel nu eenmaal zelden in huis wordt gevonden - en als dat al het geval zou zijn - dan heel zelden. Na de harmo niumperiode kwam het elektronisch orgel, wat al een hele verbetering was, maar de klassieke registers ontbraken. Opeens kwam daar een wending in, Hans Versteegt, befaamd ontwerper van elektronische orgels en zoon van een do minee ontwikkelde het Johannus Orgel, en toen kwamen de klanken, die alleen in grotere kerken gehoord konden worden, ook in de huiskamer vrij. Voortbordu rend op deze vinding ontstonden andere merken, zoals Eminent en Ahlbom. De perfectie van deze orgels wordt op de beurs uitgebreid belicht. Dagelijks zullen er concerten plaatsvinden in het Prieel dat geheel als concertzaal is ingericht, en waar 3 klassieke concertorgels en een twintigtal modellen voor de huiskamer te bezichtigen en te bespelen zijn. De lief hebber kan kennismaken met een ge droomde muzikale wereld. Recreatie brengt ook verkeersdrukte met zich mee De Perfect Driving Competition op de beurs. Op 9 maart gaan 30 jongeren tussen de 18 en 24 jaar, in het bezit van Rijbewijs B, in een voorronde van de Perfect Dri ving Competition de strijd aan met el kaar om de veiligste en zuinigste autobe stuurder van Goeree-Overflakkee te wor den. Deze 30 jongeren zijn geselecteerd door de rijscholen van Goeree-Overflak kee, verenigd in de VVRGO. In de PDC gaat het om concentratie, be heersing, energiezumig en veilig rijge drag in een auto. De test bevat de vol gende onderdelen: - Het beantwoorden van 15 theo-rie- vragen volgens normen van het CBR; - Het afleggen van een kennistest van Koop Zuinig/Rij Zuinig van NOVEM aan de hand van informatiepanelen en een video over snelheidsgedrag, tijd winst en energieverbruik. Vragen over energie en milieu worden per 1 juli 1996 in de officiële CBR-examens opgenomen; - Voertuigbeheersingsprocf op een par cours dat buiten voor de beurs is uit gezet. Het gaat hier om het beheersen van het gaspedaal. Zo vloeiend moge lijk een slalom nemen, zo beheerst mogelijk stoppen en gedoseerd weer optrekken, inparkeren en zo beheerst mogelijk over een balk en tussen twee bomen door rijden. In de auto's zijn energie meters ingebouwd. Aan de hand van deze meter wordt bepaald of het parcours ook zuinig is afgelegd. Tussen 11.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en 16.30 uur kan ook het publiek op dit parcours rijden. - Rit op de openbare weg met een rij- instructeur, die veilig en energiezuinig rijgedrag beoordeelt. In deze auto's wordt een ecometer ingebouwd. Aan de hand van de ecometer kunnen deel nemers zien of zij zuinig rijden. In het groene gebied rijden is zuinig. De PDC is ontstaan omdat gebleken is dat in de eerste 5 jaar na het behalen van het rijbewijs veel jongeren betrokken zijn bij een verkeersongeval. Jaarlijks zijn ruim 12.500 jongeren in de leeftijd van 18 en 24 jaar betrokken bij een ongeval, ongeveer 300 vonden hierbij de dood. Oorzaken hiervan zijn volgens onderzoek van de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid leeftijdsgebonden gedragingen zoals roe keloosheid, onbeheerst en onbewust ge drag. Deze gedragingen hebben gecom bineerd met de onervarenheid in het ver keer desastreuze gevolgen. In de compe titie vinden jongeren een uitdaging om beheerst, defensief, veilig en energiezui nig te rijden. Energiezuinig en veilig autorijden staan in nauwe relatie met elkaar. Tips om energiezuinig te rijden zijn: 1. Voorkom onnodig afremmen en optrekken door voldoende afstand te houden en dixir ver vooruit te kijken. 2. Starten en meteen voorzichtig en gedoseerd wegrijden. 3. Vroegtijdig schakelen, in de stad in de 4e versnelling is zuinig. 4. Goede bandenspanning. 5. Geen onnodig spoilers, skiboxen, fiet senrekken op de auto. als deze niet gebruikt worden. 6. Geleidelijk (niet te veel) gas geven. 7. Bochten; neem voor de bocht tijdig gas terug en versnel geleidelijk in de bocht. Nooit te vroeg en te hard een bocht insturen. 8. Zet de motor af bij een wachttijd van meer dan 30 seconden. Ook de bezoekers van de beurs kunnen meedoen aan een aantal onderdelen van de PDC. De hele zaterdag kunnen bezoe kers hun kennis toetsen op het gebied van veilig en zuinig autorijden. Zijn alle vragen goed, dan krijgt men een prijs mee naar huis. Daarnaast kan men het behendigheidsparcours afleggen tussen 11.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en 16.30 uur, veel succes! De inwendige mens wordt niet vergeten. Op een van de stands is een wijproeverij ingericht waar - misschien alsnog - onbekende wijnen kunnen worden geproefd. Dus vergeet niet de stand van Port Zelande. In Stellendam: Osteoporose, beter bekend als 'botont- kalking', is in korte tijd een bekend medisch probleem geworden. Eén op de vier vrouwen van boven de 65 jaar lijdt aan de gevolgen van osteoporose. Het aantal ziekenhuisopnames door osteoporose stijgt snel: één op de hon derd vrouwen met een botbreuk komt in het ziekenhuis terecht. De jaarlijkse kosten hiervan lopen nu al naar de 250 miljoen gulden. En in de niet eens zo verre toekomst zal het aantal opnames nog verdrievoudigen... Leefgewoonten Deze stijging is voor een deel te verkla ren uit het gemiddel ouder worden van de bevolking. Daarnaast helpen onze mo derne leefgewoonten bepaald niet mee om osteoporose tegen te houden. We bewegen minder, we eten anders, wc roken en drinken meer. En dat is alle maal van invloed op het proces van bot- opbouw en -afbraak. Botopbouw Botten zijn de stevigste delen van het li chaam. Ze vernieuwen zich bovendien voortdurend: dagelijks wordt er bot af gebroken en door nieuw botweefsei ver vangen. Dat gaat ons hele leven lang door. Van de geboorte tot en met de pu berteit is de opbouw groter dan de af braak. Het skelet groeit dus. Na de pu berteit groeien de botten niet meer, maar worden ze wel harder en steviger. Dat wil zeggen: bij de juiste manier van le ven. Zo rond het 30e levensjaar heeft de botmassa haar top bereikt. Botafbraak Die situatie blijft zo tot ongeveer het 50e jaar, daarna krijgt de botafbraak geleide lijk aan de overhand. Daar is allemaal niets aan te doen, het is een natuurlijk, niet te stoppen en niet om te keren pro ces. Maar één ding zal duidelijk zijn: hoe groter de botmassa rond het 30e jaar, hoe langer het duurt voordat er zoveel bot af gebroken is dat het klachten veroorzaakt. Die klachten zijn met name ingezakte wervels, pijn en botbreuken. Vrouwen 'extra handicap' Vrouwen hebben wat botafbraak betreft een extra handicap: na de memopauze produceert hun lichaam minder oestro- geen. En oestrogeen heeft een bescher mende werking bij de botafbraak. Als de oestrogeenproduktie vermindert, neemt de kans op osteoporose dus toe. Dit ver klaart waarom I op de 4 vrouwen van 65 jaar of ouder klachten heeft, terwijl dit bij mannen 'slechts' 1 op de 10 is. Bewegen, calcium en vitamine D We moeten dus proberen om zo rond het 30e jaar een zo groot mogelijke hcKveel- heid bot te hebben. Voor een groot deel kunnen we dat inderdaad zelf beïnvloe den. In de eerste plaats kunnen we dat in derdaad zelf beïnvloeden. In de eerste plaats door via lichaamsbeweging het bot maximaal te belasten, want daar wordt het steviger van. In de tweede plaats door ervoor te zorgen dat in onze voeding ge noeg calcium voor de botopbouw zit. Met 1 glas melk, 1 schaaltje yoghurt (ook halfvol en mager) en 2 plakken kaas krijgt u al zo'n 75% binnen van wat we nodig hebben. Ten derde moeten we er voor zorgen dat ons lichaam genoeg vita mine D kan aanmaken. Want vitamine D is nodig voor de opname van calcium. Het is daarvoor voldoende om regelma tig buiten te zijn en ervoor te zorgen dat er licht op de huid kan vallen. Jonge mensen (tot zo'n 30 jaar) kunnen op deze manier hun 'piekbotmassa' zo hoog mogelijk maken. Ouderen kunnen er op dezelfde manieren voor zorgen dat de bot afbraak bij hen zo langzaam mogelijk gaat. Dinsdag 12 maart 1996 zal in het Haagse Huus te Stellendam een voor lichtingsbijeenkomst gehouden wor den. Dit wordt georganiseerd door 'gym je fit', meer Bewegen voor Oude ren. De aanvang is 20.00 uur. De jeugd wordt natuurlijk niet vergeten. Ook hier wordt een eerste veilige, ken nismaking met het verkeer beoogd. De trapautobaan van Veilig Verkeer Nederiand afdeling Goeree-Overflakkee is een grote attraktie voor de jeugdige chauffeurs en chauffeuses. Dat je er ook een gratis zakje chips krijgt maakt het nog spannender. Op de beurs is ook regelmatig in het kader van de promotie van Post Zelande Clown Billy te vinden. Op woensdag middag wordt clown Billy geassisteerd door een goochelaar die samen met hem de boel regelmatig op zijn kop zet. Port Zelande zorgt natuurlijk ook voor eigen, nieuwe artiesten en daarom wordt op de Flakkeese Voorjaarsbeurs een wedstrijd Poppenkastspelen gehouden. Veel jongeren en ouderen zullen hier in een regelrechte deuk liggen. Improvise rend zullen kinderen de meest fantasti sche verhalen verzinnen en zelf uitvoe ren. De iets oudere jeugd zal zich verma ken bij de Nintendo stand, waar spelle tjes gespeeld kunnen worden in talloze variaties. De spelcomputer regelt alles en iedereen kan lange tijd deelnemen aan een up-to-date selectie aniusementspelle- tjes. Mode Elke avond en zaterdagmiddag wordt in het mode-theater de nieuwste mode getoond door Ever Jeans, Sporthuis De Bont en Vertons schoenen; alle drie zaken komen uit Middelhamis. Een keur van mannequins en dress-mcn toont u alles wat betaalbaar en toch modieus is. Nieuwe trends in accessoires, moderne kleurcombinaties en zomerse mode pas seert de revue. Veilig Verkeer Nederland Omdat het verkeer zo'n belangrijke rol speelt op deze beurs, geeft ook VVN acte de presence met een rij-simulator. Waar in de perfect driving test de hou ders van een rijbewijs zich verder kun nen bekwamen. De rij-simulator geeft juist de aanstaande chauffeurs de gele genheid eens te voelen hex: het is auto te rijden. Het stuur in de hand en kijken naar het beeldscherm. Het klamme zweet breekt ze soms uit maar... volhouden. Veilig Verkeer Nederland geeft ook veel tips om veilig en heelhuids van school naar huis te komen. Wat betreft het verkeer kan het niet op want de politie dcx;t een duit in het zakje. Ze hebben een rollcnbaan vcwr bromfiet sen opgesteld en er staan computers met educatieve spelletjes voor de jeugd. Aktie Een leuke en voor de bezoeker lucratieve stunt is de stempelkaart. Bij de kassa is gratis een stempelkaart verkrijgbaar Woensdag 6 maart 1996 Biddci^ OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. G. van Loon en 19.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 14.30 uur (H.D.) en 19.00 uur (bev. ambt.sdr.) ds. J. C. Weststrate van 's- Gravenpolder - Ger. Kerk 19.30 uur ds. P. C. Koster - Doopsgezinde Gem. 19.30 uur ds. J. Smink. STELLENDAM - Herv. Gem. 14.00 uur ds. C. Oorschot, Zwijndrecht en 19.00uurds.G. Mulder. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. M. Buijs, Kesteren en 19.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 14.30 en 19.00 uur ds. C. Hogchcm van Borssele - Ger. Gem. in Ned. lO.(X) en 19.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. het Lam en 19.00 uur ds. M. J. Paul - Ger. Gem. 10.00 uur (Opcnb. bel.) en 19.00 uur ds. J. Bccns van Nijkerk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 19.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem. 14.30 en 19.00 uur ds. A. Bac van Bodegraven. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 14.30 uur ds. G. Mulder en 19.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 19.00 uur kand. T. J. Korten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 14.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok en 19.(X) uur ds. W. Westland - Chr. Ger. Kerk 14.30 en 19.00 uur ds. A. Baars - Ger. Gem. 9.30, 14.30 en 19.00 uur ds. J. W. Verweij, Rijssen (Z). NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 14.30 en 19.30 uur ds. A. Belder - Ger. Gem. 14.30 uur ds. J. Bcens, Nijkerk en 19.00 uur ds. Chr. v. d. Poel, Yer- seke. OUDE TONGE - Herv. Gem. 14.30 en 19.00 uur ds. P. Molenaar, Wouden berg - Ger. Gem. 14.30 uur (H.D.) en 19.00 uur ds. J. de Pater, Krabbcn- dijke. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 19.00 uur ds. L. D. Burger - Ger. Gem. 14.30 en 19.00 uur stu dent G. J. N. Moens te Houten. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 19.00 uur ds. A. Vos. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 14.30 en 19.00 uur ds. D. J. van Ecke- veld - Ger. Gem. 14.30 uur student W. J. Karels en 19.00 uur ds. C. Son- nevelt, Veenendaal. waarop een aantal deelnemers (zie deel- namelijst bij de ingang) bij bezoek door u, een stempel zetten. Heeft u de kaart vol en heeft u een aankoop gedaan bij een van genoemde standhouders, dan deponeert u de kaart in de daartoe geplaatste bus, nadat u de slagzin heeft ingevuld, en u maakt kans op teruggave van het aankoopbedrag tot 2.500,-. Trekking zal plaatsvinden na afloop van de beurs. Ook als u geen aankoop heeft gedaan maar wel de stempels verzameld heeft en de slagzin heeft afgemaakt, maakt u kans op een leuke prijs. De prijswinnaar krijgt persoonlijk bericht thuis. Meer dan 30 standhouders staan klaar om in een uiterst gezellige en informele sfeer alles over de nieuwste produkten te vertellen en al uw vragen te beantwoor den. De Flakkeese Voorjaarsbeurs zal wor den gehouden van 6 tot en met 9 maart in Recreatiecentrum 'De Staver'. Het publiek is welkom op woensdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 17.30 tot 22.00 uur. Zaterdag van 11.00 tot 18.00 uur. BARENDRECHT - Het zuiveringsschap Hollandse Eilanden en Waarden gaat gemeenten helpen bij het terugdringen van tijdelijke lozingen van rioolwater op het opjjervlaktewater, de zogeheten over- storten. Het betreft maatregelen waarvan burgers snel het effect in hun directe woonomgeving ervaren. Met ingang van 1996 wordt jaarlijks drie miljoen gulden uitgetrokken om gemeenten te stimule ren bij het nemen van maatregelen. Het zuiveringsschap heeft daarvoor deze week de Stimuleringsmaatregel Waterkwaliteitsspoor (Stiwas) gepresen teerd tijdens een voor de gemeenten georganiseerde 'rioleringsdag' in Het Kruispunt in Barcndrecht. Van overstorten is sprake als het riool stelsel de waterstroom bij hevige regen val niet aankan, waardoor het ricxilwater noodgedwongen wordt geloosd in sloten en singels. Zo'n overstort zorgt altijd voor een verslechtering van de water kwaliteit. Dat effect kan worden vermin derd door verbeteringen van het riool stelsel zelf, maar ook door ervoor te zor gen dat het oppervlaktewater de tijdelij ke stroom rioolwater beter kan verwer ken. Maatregelen in die sfeer zijn onder meer baggeren, doorspoelen en een andere richting van de sloot of singel. Volgens het zuiveringsschap kan juist de combinatie van dit scwrt maatregelen een belangrijke bijdrage leveren aan het stre ven naar biologisch gezond water, tegen betrekkelijk geringe kosten. Het pro bleem van de overstorten speelt vooral in gebieden waar veel huizen staan. Alle gemeenten in het werkgebied van het zuiveringsschap kunnen voor de financiële stimulans in aanmerking komen. Wel is het een voorwaarde, dat er voldoende technische informatie beschikbaar is over het rioleringsstelsel. Want alleen dan is inzicht te verkrijgen in het effect van de aanvullende maatre gelen. Bovendien moeten de gemeenten zelf al tijdig in voldcx;nde mate de hoe veelheid vuil uit overstorten hebben teruggedrongen. MAASSLUIS - Zaterdag 2 maart j.l. hebben twee zwemmers van de Schotejil deelgenomen aan de zesde Speedo- zwemwedstrijd te Maassluis. Om te mogen starten in Speedo-wedstrijden, bedoeld voor kinderen van 12 jaar en jonger, moet worden voldaan aan limiet tijden, gezwommen op officiële wedstrij den. Er waren dit keer vier zwemmers gerechtigd om te starten, maar wegens ziekte en vakantie werd maar door twee zwemmers deelgenomen. Matthijs Weeda kwam uit op de 100 meter vrije slag bij jongens 1984 en ver beterde zijn officiële tijd naar 1.23.2, een persoonlijk record. Rianne Noordijk, uitkomende bij meisjes 1985, zwom twee nummers, te weten 200 meter wis.selslag en 100 meter rug slag. Op de 200 meter wisselslag was een eerste limiet gesteld van 3.30 en een tweede van 3.50. Voor de jaargang 1985 behoefde echter geen officiële tijd te worden overlegd, en kon worden vol staan met een in.schrijftijd op basis van trainingstijd. Rianne Noordijk was inge schreven met een tijd van 3.45, maar zwom in de wedstrijd maar liefst 17 seconden sneller. Zij kwam uit op 3.28.6. Natuurlijk een persoonlijk record, en bovendien het eerst clubrecord op 200 meter wisselslag bij meisjes onder de 12 jaar. Het tweede nummer waar zij op uitkwam was de 100 meter rugslag, ook hier ver beterde Rianne haar persoonlijk record, en wel tot 1,35.3. De volgende Speedo-wedstrijd voor de zwemmers tot 12 jaar is op 20 april te Papcndrecht, waar de Schotejil opnieuw zal proberen een aantal zwemmers aan de start te krijgen. Van zaterdag 2 maart tot en met donderdag 14 maart 1996 maakt het nieuwe Rode Kruis-schip 'J. Henry Dunant' zijn eerste tocht door Nederland. Tijdens deze pro- motietocht staat het vakantieschip voor iedereen open om bezichtigd te worden. De 'J. Henry Dunant' zal respectievelijk in Arnhem, Sneek, Amsterdam en Rotterdam te bezoeken zijn. In het vakantieseizoen 1996 neemt het Nederlandse Rode Kruis een nieuw vakantieschip in de vaart. Vanaf medio maart gaat de nieuwe 'J. Henry Dunant' wekelijks met chronisch zieke en gehan dicapte mensen door verschillende delen van het land varen. Aan boord van het nieuwe vakantieschip verblijven elke week 68 gasten en 51 vrijwilligers. Daarnaast is er een vaste bemanning van 12 personen. De nieuwe 'J. Henry Dunant' heeft uit sluitend tweepersoonshutten met voor elke twee hutten een eigen sanitaire voorziening. Bovendien beschikt het schip over ondermeer een restaurant, een salon en een zonnedek. De gastenhutten zijn allemaal voorzien van een televisie, waarop behalve de bekende televisiezen ders ook de informatie te zien is van de eigen kabelkrant. De 'J. Henry Dunant' gaat elk seizoen meer dan veertig tochten door Nederland maken. Per jaar kunnen daardoor onge veer drieduizend chronisch zieke en gehandicapte mensen van een weekje vaarvakantie genieten. Als het schip afmeert, hebben de gasten de gelegen heid aan land te gaan om bijvoorbeeld te winkelen. In de avonduren wordt meestal een programma verzorgd door de afde ling van het Rode Kruis in de plaats waar het schip afmeert. In 1953 begon het Rode Kruis met het organiseren van varende vakanties. Met een gehuurde boot kregen bedlegerige mensen de kans om met het Rode Kruis op vaarvakanties te gaan. In 1959 door kruiste het eerste eigen Rode Kruis-schip De stimuleringsregeling moet gemeenten prikkelen om voortvarend aanvullende maatregelen te nemen, boven hetgeen ze t(x:h al moesten doen. De maximale bij drage die gemeenten kunnen krijgen voor de kosten van voorbereiding en uit voering van de maatregelen bedraagt 45 procent. Dat percentage is zo gekozen om aan te geven dat de eerste verant woordelijkheid bij de gemeenten blijft liggen. Om na te gaan of de stimuleringsregelin de Nederlandse wateren. Tot 1973 maak te deze 'J. Henry Dunant' 422 tochten en genoten 30.000 bedlegerige gasten van een vaarvakantie. Op 24 januari 1973 werd het tweede schip van het Neder landse Rode Kruis door HKH Prinses Margriet gedoopt. Dit schip voer meer dan twintig jaar door Nederland en maakte afgelopen december zijn laatste tocht voor het Rode Kruis. Met de voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe vakantieschip werd in oktober 1993 gestart. Aan de hand van een programma van eisen werd een ont werp gemaakt waarin zowel aandacht werd besteed aan de zorg-inhoudelijke als de technisch-nautische aspecten van het nieuwe schip. Begin 1995 begon met op de scheepswerf van De Hoop Lobith met de bouw van het nieuwe vakantie schip. Op 13 april vond de kiellegging plaats en op 15 december j.l. doopte Hare Majesteit de Koningin het nieuwe vakantieschip. De nieuwe 'J. Henry Dunant' is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Hierdoor hebben de gasten meer bewe gingsvrijheid, comfort en meer recreatie ruimte. Tevens is het eigentijdse schip stiller, sneller en voldoet het aan de laat ste milieu- en veiligheidseisen. Hierdoor kunnen de gehandicapte en chronisch zieke gasten nog meer en beter genieten van de Rode Kruis vaarvakanties door Nederland. De 'J. Henry Dunant' is voor bezoekers te bezichtigen op dinsdag 12 maart van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur; op woensdag 13 maart van 10.00 tot 12.00 uur, van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur; en op donderdag 14 maart van 10.00 tot 12.00 uur. Voor meer informatie over de vakantie weken op de 'J. Henry Dunant' kunt u terecht bij het Rode Kruis in uw woon plaats. De adressen daarvan staan in het telefoonboek. Ook kunt u zich wenden tot het landelijk bureau van het Neder landse Rode Kruis, afdeling Binnen- land.se Activiteiten, Postbus 28120, 2502 KC Den Haag, tel. (070) 3846693. aansluit bij de dagelijkse praktijk, heeft het zuiveringsschap als proef met zeven gemeenten zaken gedaan. Het betreft Cromstrijen, Dirksland, Dordrecht, Hel- levoetsluis, Papendrecht, Schoonhoven en Sliedrecht. Volgens het zuiverings schap hebben deze gemeente positief gereageerd op de subsidieregeling. De verwachting is dat ook veel andere gemeenten zullen inhaken op de nieuwe regeling. De Gazelle Sky Drive is uitgeroepen tot 'Fiets van het Jaar 1996'. Naar het oordeel van de vakjury is de Sky Drive van Koninklijke Gazelle B.V. te Dieren een sportieve fiets die bijzonder geschikt is voor zowel het stadsverkeer als de recreatie. De fiets is afgewerkt tot in de perfectie en rijdt bijzonder licht, stabiel en comfortabel. Het soe pel te bedienen en effectieve schakelsysteem levert hierbij een belangrijke bijdrage. De moderne vormgeving van het fietsframe samen met de doorgevoerde kleurstelling van de verwerkte onderdelen en toebehoren zorgen ervcxjr dat de fiets op alle aspec ten een harmonieus geheel vormt, voor een prijs van 1.349,-. Zowel de heren- als de damesuitvoering van de Gazelle Sky Drive zijn 'cum laude' geslaagd voor de verkiezing Fiets van het jaar 1996. De jury heeft tevens twee eervolle vermeldingen toegekend. De Batavus Madison ontvangt een eervolle vermelding voor het doordachte fiets- concept waarin de combinatie van een volledig instelbare frame-geometrie met een veersysteem niet alleen een comfortabel en uitstekend rijgedrag biedt, maar tevens voor een breed publiek, zowel mannen als vrouwen, een passende fiets.Met één sim pele handeling is de geometrie van het frame te wijzigen van traditioneel tot zeer sportief. Prijs 1.999,-. De Challenge Wizard ontvangt een eervolle vermelding omdat deze ligfiets naar het oordeel van de jury, naast het fraaie ontwerp en mooie afwerking, een fiets is die de berijder na enige oefening een vertrouwd gevoel geeft en snel en'comfortabel fietst Opvallend zijn het fraaie kettinggeleidingssysteem en de stuurconstructie waardoor de positie van het stuur op elk gewenst moment door de berijder is aan te passen aan de zit/lighouding. Prijs 3.375,-. De verkiezing van de Fiets van het Jaar werd dit jaar voor de negende keer eeorsani seerd door de Stichting Fiets! De JU17 stond onder voorzitterschap van de heer Otto Beaujon (fietshistoricus publi cist in onder meer 'Wicler Revue') en bestond verder uit: Menno Grootjans (redac teur 'Fiets'), Cobi Haartsen (directeur Fietsvakantiewinkel), Hans Kostense (TNO Wegtransport), Martijn Kuiper (Fietsersbond enfb). Jack Oortwijn (hoofdredacteur Vakblad Tweewieler) en Fen^ Smith (ANWB Belangenbehartiging) Secretaris van de jury was Stef Stock van Stichting Fiets!

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 2