De Flakkeese Beurs 1996
Voorlichting botontlollcing
Nieuwe 'J. Henry Dunant'
in de vaart
Gazelle Sky Drive
'Fiets van het jaar 1996'
PREDIKBEURTEN
Zuiveringsschap
helpt gemeenten
bij terugdringen
riooloverstorten
Een wervelende beurs met veel onverwachte facetten.
Schotejil-zwemmers
doen het goed op
Speedo-wedstrijd
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
DINSDAG 5 MAART 1996
De Flakkeese Voorjaarsbeurs heeft
zich een vaste plaats bevochten in
de Flakkeese gemeenschap. De
beurs weerspiegelt dan ook het
dagelijks leven en loopt vooruit op
de komende ontwikkelingen. Een
sterk voorbeeld daarvan is de in
bedding van een rekreatiebeurs,
omdat Goeree-Overflakkee een
ander karakter gaat krijgen dan
voorheen.
Het agrarische beeld is niet meer over
heersend. Recreatie wordt een nieuwe
belangrijice bron van inkomsten. Cara
vans, sta-caravans, tenten, kampeerbeno-
digdheden, alles is er op de beurs. Een
ander aspekt van interesse van de bevol
king is klassieke- en kerkmuziek. In me
nig gezin stond een harmonium, omdat
een pijporgel nu eenmaal zelden in huis
wordt gevonden - en als dat al het geval
zou zijn - dan heel zelden. Na de harmo
niumperiode kwam het elektronisch
orgel, wat al een hele verbetering was,
maar de klassieke registers ontbraken.
Opeens kwam daar een wending in,
Hans Versteegt, befaamd ontwerper van
elektronische orgels en zoon van een do
minee ontwikkelde het Johannus Orgel,
en toen kwamen de klanken, die alleen in
grotere kerken gehoord konden worden,
ook in de huiskamer vrij. Voortbordu
rend op deze vinding ontstonden andere
merken, zoals Eminent en Ahlbom. De
perfectie van deze orgels wordt op de
beurs uitgebreid belicht. Dagelijks zullen
er concerten plaatsvinden in het Prieel
dat geheel als concertzaal is ingericht, en
waar 3 klassieke concertorgels en een
twintigtal modellen voor de huiskamer te
bezichtigen en te bespelen zijn. De lief
hebber kan kennismaken met een ge
droomde muzikale wereld.
Recreatie brengt ook
verkeersdrukte met zich mee
De Perfect Driving Competition op de
beurs.
Op 9 maart gaan 30 jongeren tussen de
18 en 24 jaar, in het bezit van Rijbewijs
B, in een voorronde van de Perfect Dri
ving Competition de strijd aan met el
kaar om de veiligste en zuinigste autobe
stuurder van Goeree-Overflakkee te wor
den. Deze 30 jongeren zijn geselecteerd
door de rijscholen van Goeree-Overflak
kee, verenigd in de VVRGO.
In de PDC gaat het om concentratie, be
heersing, energiezumig en veilig rijge
drag in een auto. De test bevat de vol
gende onderdelen:
- Het beantwoorden van 15 theo-rie-
vragen volgens normen van het CBR;
- Het afleggen van een kennistest van
Koop Zuinig/Rij Zuinig van NOVEM
aan de hand van informatiepanelen en
een video over snelheidsgedrag, tijd
winst en energieverbruik. Vragen over
energie en milieu worden per 1 juli
1996 in de officiële CBR-examens
opgenomen;
- Voertuigbeheersingsprocf op een par
cours dat buiten voor de beurs is uit
gezet. Het gaat hier om het beheersen
van het gaspedaal. Zo vloeiend moge
lijk een slalom nemen, zo beheerst
mogelijk stoppen en gedoseerd weer
optrekken, inparkeren en zo beheerst
mogelijk over een balk en tussen twee
bomen door rijden. In de auto's zijn
energie meters ingebouwd. Aan de
hand van deze meter wordt bepaald of
het parcours ook zuinig is afgelegd.
Tussen 11.00 en 13.00 uur en tussen
15.00 en 16.30 uur kan ook het
publiek op dit parcours rijden.
- Rit op de openbare weg met een rij-
instructeur, die veilig en energiezuinig
rijgedrag beoordeelt. In deze auto's
wordt een ecometer ingebouwd. Aan
de hand van de ecometer kunnen deel
nemers zien of zij zuinig rijden. In het
groene gebied rijden is zuinig.
De PDC is ontstaan omdat gebleken is
dat in de eerste 5 jaar na het behalen van
het rijbewijs veel jongeren betrokken
zijn bij een verkeersongeval. Jaarlijks
zijn ruim 12.500 jongeren in de leeftijd
van 18 en 24 jaar betrokken bij een
ongeval, ongeveer 300 vonden hierbij de
dood. Oorzaken hiervan zijn volgens
onderzoek van de Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
leeftijdsgebonden gedragingen zoals roe
keloosheid, onbeheerst en onbewust ge
drag. Deze gedragingen hebben gecom
bineerd met de onervarenheid in het ver
keer desastreuze gevolgen. In de compe
titie vinden jongeren een uitdaging om
beheerst, defensief, veilig en energiezui
nig te rijden. Energiezuinig en veilig
autorijden staan in nauwe relatie met
elkaar. Tips om energiezuinig te rijden
zijn:
1. Voorkom onnodig afremmen en
optrekken door voldoende afstand te
houden en dixir ver vooruit te kijken.
2. Starten en meteen voorzichtig en
gedoseerd wegrijden.
3. Vroegtijdig schakelen, in de stad in
de 4e versnelling is zuinig.
4. Goede bandenspanning.
5. Geen onnodig spoilers, skiboxen, fiet
senrekken op de auto. als deze niet
gebruikt worden.
6. Geleidelijk (niet te veel) gas geven.
7. Bochten; neem voor de bocht tijdig
gas terug en versnel geleidelijk in de
bocht. Nooit te vroeg en te hard een
bocht insturen.
8. Zet de motor af bij een wachttijd van
meer dan 30 seconden.
Ook de bezoekers van de beurs kunnen
meedoen aan een aantal onderdelen van
de PDC. De hele zaterdag kunnen bezoe
kers hun kennis toetsen op het gebied
van veilig en zuinig autorijden. Zijn alle
vragen goed, dan krijgt men een prijs
mee naar huis. Daarnaast kan men het
behendigheidsparcours afleggen tussen
11.00 en 13.00 uur en tussen 15.00 en
16.30 uur, veel succes!
De inwendige mens wordt niet vergeten.
Op een van de stands is een wijproeverij
ingericht waar - misschien alsnog -
onbekende wijnen kunnen worden
geproefd. Dus vergeet niet de stand van
Port Zelande.
In Stellendam:
Osteoporose, beter bekend als 'botont-
kalking', is in korte tijd een bekend
medisch probleem geworden. Eén op
de vier vrouwen van boven de 65 jaar
lijdt aan de gevolgen van osteoporose.
Het aantal ziekenhuisopnames door
osteoporose stijgt snel: één op de hon
derd vrouwen met een botbreuk komt
in het ziekenhuis terecht. De jaarlijkse
kosten hiervan lopen nu al naar de 250
miljoen gulden. En in de niet eens zo
verre toekomst zal het aantal opnames
nog verdrievoudigen...
Leefgewoonten
Deze stijging is voor een deel te verkla
ren uit het gemiddel ouder worden van
de bevolking. Daarnaast helpen onze mo
derne leefgewoonten bepaald niet mee
om osteoporose tegen te houden.
We bewegen minder, we eten anders, wc
roken en drinken meer. En dat is alle
maal van invloed op het proces van bot-
opbouw en -afbraak.
Botopbouw
Botten zijn de stevigste delen van het li
chaam. Ze vernieuwen zich bovendien
voortdurend: dagelijks wordt er bot af
gebroken en door nieuw botweefsei ver
vangen. Dat gaat ons hele leven lang
door. Van de geboorte tot en met de pu
berteit is de opbouw groter dan de af
braak. Het skelet groeit dus. Na de pu
berteit groeien de botten niet meer, maar
worden ze wel harder en steviger. Dat
wil zeggen: bij de juiste manier van le
ven. Zo rond het 30e levensjaar heeft de
botmassa haar top bereikt.
Botafbraak
Die situatie blijft zo tot ongeveer het 50e
jaar, daarna krijgt de botafbraak geleide
lijk aan de overhand. Daar is allemaal
niets aan te doen, het is een natuurlijk,
niet te stoppen en niet om te keren pro
ces. Maar één ding zal duidelijk zijn: hoe
groter de botmassa rond het 30e jaar, hoe
langer het duurt voordat er zoveel bot af
gebroken is dat het klachten veroorzaakt.
Die klachten zijn met name ingezakte
wervels, pijn en botbreuken.
Vrouwen 'extra handicap'
Vrouwen hebben wat botafbraak betreft
een extra handicap: na de memopauze
produceert hun lichaam minder oestro-
geen. En oestrogeen heeft een bescher
mende werking bij de botafbraak. Als de
oestrogeenproduktie vermindert, neemt
de kans op osteoporose dus toe. Dit ver
klaart waarom I op de 4 vrouwen van 65
jaar of ouder klachten heeft, terwijl dit
bij mannen 'slechts' 1 op de 10 is.
Bewegen, calcium en vitamine D
We moeten dus proberen om zo rond het
30e jaar een zo groot mogelijke hcKveel-
heid bot te hebben. Voor een groot deel
kunnen we dat inderdaad zelf beïnvloe
den. In de eerste plaats kunnen we dat in
derdaad zelf beïnvloeden. In de eerste
plaats door via lichaamsbeweging het bot
maximaal te belasten, want daar wordt
het steviger van. In de tweede plaats door
ervoor te zorgen dat in onze voeding ge
noeg calcium voor de botopbouw zit.
Met 1 glas melk, 1 schaaltje yoghurt
(ook halfvol en mager) en 2 plakken kaas
krijgt u al zo'n 75% binnen van wat we
nodig hebben. Ten derde moeten we er
voor zorgen dat ons lichaam genoeg vita
mine D kan aanmaken. Want vitamine D
is nodig voor de opname van calcium.
Het is daarvoor voldoende om regelma
tig buiten te zijn en ervoor te zorgen dat
er licht op de huid kan vallen.
Jonge mensen (tot zo'n 30 jaar) kunnen op
deze manier hun 'piekbotmassa' zo hoog
mogelijk maken. Ouderen kunnen er op
dezelfde manieren voor zorgen dat de bot
afbraak bij hen zo langzaam mogelijk gaat.
Dinsdag 12 maart 1996 zal in het
Haagse Huus te Stellendam een voor
lichtingsbijeenkomst gehouden wor
den. Dit wordt georganiseerd door
'gym je fit', meer Bewegen voor Oude
ren. De aanvang is 20.00 uur.
De jeugd wordt natuurlijk niet vergeten.
Ook hier wordt een eerste veilige, ken
nismaking met het verkeer beoogd. De
trapautobaan van Veilig Verkeer
Nederiand afdeling Goeree-Overflakkee
is een grote attraktie voor de jeugdige
chauffeurs en chauffeuses. Dat je er ook
een gratis zakje chips krijgt maakt het
nog spannender.
Op de beurs is ook regelmatig in het
kader van de promotie van Post Zelande
Clown Billy te vinden. Op woensdag
middag wordt clown Billy geassisteerd
door een goochelaar die samen met hem
de boel regelmatig op zijn kop zet.
Port Zelande zorgt natuurlijk ook voor
eigen, nieuwe artiesten en daarom wordt
op de Flakkeese Voorjaarsbeurs een
wedstrijd Poppenkastspelen gehouden.
Veel jongeren en ouderen zullen hier in
een regelrechte deuk liggen. Improvise
rend zullen kinderen de meest fantasti
sche verhalen verzinnen en zelf uitvoe
ren. De iets oudere jeugd zal zich verma
ken bij de Nintendo stand, waar spelle
tjes gespeeld kunnen worden in talloze
variaties. De spelcomputer regelt alles en
iedereen kan lange tijd deelnemen aan
een up-to-date selectie aniusementspelle-
tjes.
Mode
Elke avond en zaterdagmiddag wordt in
het mode-theater de nieuwste mode
getoond door Ever Jeans, Sporthuis De
Bont en Vertons schoenen; alle drie
zaken komen uit Middelhamis. Een keur
van mannequins en dress-mcn toont u
alles wat betaalbaar en toch modieus is.
Nieuwe trends in accessoires, moderne
kleurcombinaties en zomerse mode pas
seert de revue.
Veilig Verkeer Nederland
Omdat het verkeer zo'n belangrijke rol
speelt op deze beurs, geeft ook VVN
acte de presence met een rij-simulator.
Waar in de perfect driving test de hou
ders van een rijbewijs zich verder kun
nen bekwamen. De rij-simulator geeft
juist de aanstaande chauffeurs de gele
genheid eens te voelen hex: het is auto te
rijden. Het stuur in de hand en kijken
naar het beeldscherm. Het klamme zweet
breekt ze soms uit maar... volhouden.
Veilig Verkeer Nederland geeft ook veel
tips om veilig en heelhuids van school
naar huis te komen.
Wat betreft het verkeer kan het niet op
want de politie dcx;t een duit in het zakje.
Ze hebben een rollcnbaan vcwr bromfiet
sen opgesteld en er staan computers met
educatieve spelletjes voor de jeugd.
Aktie
Een leuke en voor de bezoeker lucratieve
stunt is de stempelkaart. Bij de kassa is
gratis een stempelkaart verkrijgbaar
Woensdag 6 maart 1996
Biddci^
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur ds. J. G. van Loon en 19.30
uur ds. R. Veldman - Ger. Gem.
14.30 uur (H.D.) en 19.00 uur (bev.
ambt.sdr.) ds. J. C. Weststrate van 's-
Gravenpolder - Ger. Kerk 19.30 uur
ds. P. C. Koster - Doopsgezinde
Gem. 19.30 uur ds. J. Smink.
STELLENDAM - Herv. Gem. 14.00
uur ds. C. Oorschot, Zwijndrecht en
19.00uurds.G. Mulder.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. C. M. Buijs, Kesteren en 19.00
uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 14.30
en 19.00 uur ds. C. Hogchcm van
Borssele - Ger. Gem. in Ned. lO.(X)
en 19.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. het Lam en 19.00 uur ds. M. J.
Paul - Ger. Gem. 10.00 uur (Opcnb.
bel.) en 19.00 uur ds. J. Bccns van
Nijkerk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en
19.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem.
14.30 en 19.00 uur ds. A. Bac van
Bodegraven.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 14.30
uur ds. G. Mulder en 19.00 uur ds. J.
C. den Toom - Lukaskapel HDG
19.00 uur kand. T. J. Korten.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 14.30
uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok en 19.(X)
uur ds. W. Westland - Chr. Ger.
Kerk 14.30 en 19.00 uur ds. A. Baars
- Ger. Gem. 9.30, 14.30 en 19.00 uur
ds. J. W. Verweij, Rijssen (Z).
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 14.30
en 19.30 uur ds. A. Belder - Ger.
Gem. 14.30 uur ds. J. Bcens, Nijkerk
en 19.00 uur ds. Chr. v. d. Poel, Yer-
seke.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 14.30 en
19.00 uur ds. P. Molenaar, Wouden
berg - Ger. Gem. 14.30 uur (H.D.)
en 19.00 uur ds. J. de Pater, Krabbcn-
dijke.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 19.00 uur ds. L. D. Burger -
Ger. Gem. 14.30 en 19.00 uur stu
dent G. J. N. Moens te Houten.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 19.00
uur ds. A. Vos.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem.
14.30 en 19.00 uur ds. D. J. van Ecke-
veld - Ger. Gem. 14.30 uur student
W. J. Karels en 19.00 uur ds. C. Son-
nevelt, Veenendaal.
waarop een aantal deelnemers (zie deel-
namelijst bij de ingang) bij bezoek door
u, een stempel zetten. Heeft u de kaart
vol en heeft u een aankoop gedaan bij
een van genoemde standhouders, dan
deponeert u de kaart in de daartoe
geplaatste bus, nadat u de slagzin heeft
ingevuld, en u maakt kans op teruggave
van het aankoopbedrag tot 2.500,-.
Trekking zal plaatsvinden na afloop van
de beurs. Ook als u geen aankoop heeft
gedaan maar wel de stempels verzameld
heeft en de slagzin heeft afgemaakt,
maakt u kans op een leuke prijs. De
prijswinnaar krijgt persoonlijk bericht
thuis.
Meer dan 30 standhouders staan klaar
om in een uiterst gezellige en informele
sfeer alles over de nieuwste produkten te
vertellen en al uw vragen te beantwoor
den.
De Flakkeese Voorjaarsbeurs zal wor
den gehouden van 6 tot en met 9
maart in Recreatiecentrum 'De
Staver'. Het publiek is welkom op
woensdag tot en met vrijdag van 13.00
tot 17.00 uur en van 17.30 tot 22.00
uur. Zaterdag van 11.00 tot 18.00 uur.
BARENDRECHT - Het zuiveringsschap
Hollandse Eilanden en Waarden gaat
gemeenten helpen bij het terugdringen
van tijdelijke lozingen van rioolwater op
het opjjervlaktewater, de zogeheten over-
storten. Het betreft maatregelen waarvan
burgers snel het effect in hun directe
woonomgeving ervaren. Met ingang van
1996 wordt jaarlijks drie miljoen gulden
uitgetrokken om gemeenten te stimule
ren bij het nemen van maatregelen.
Het zuiveringsschap heeft daarvoor deze
week de Stimuleringsmaatregel
Waterkwaliteitsspoor (Stiwas) gepresen
teerd tijdens een voor de gemeenten
georganiseerde 'rioleringsdag' in Het
Kruispunt in Barcndrecht.
Van overstorten is sprake als het riool
stelsel de waterstroom bij hevige regen
val niet aankan, waardoor het ricxilwater
noodgedwongen wordt geloosd in sloten
en singels. Zo'n overstort zorgt altijd
voor een verslechtering van de water
kwaliteit. Dat effect kan worden vermin
derd door verbeteringen van het riool
stelsel zelf, maar ook door ervoor te zor
gen dat het oppervlaktewater de tijdelij
ke stroom rioolwater beter kan verwer
ken. Maatregelen in die sfeer zijn onder
meer baggeren, doorspoelen en een
andere richting van de sloot of singel.
Volgens het zuiveringsschap kan juist de
combinatie van dit scwrt maatregelen een
belangrijke bijdrage leveren aan het stre
ven naar biologisch gezond water, tegen
betrekkelijk geringe kosten. Het pro
bleem van de overstorten speelt vooral in
gebieden waar veel huizen staan.
Alle gemeenten in het werkgebied van
het zuiveringsschap kunnen voor de
financiële stimulans in aanmerking
komen. Wel is het een voorwaarde, dat
er voldoende technische informatie
beschikbaar is over het rioleringsstelsel.
Want alleen dan is inzicht te verkrijgen
in het effect van de aanvullende maatre
gelen. Bovendien moeten de gemeenten
zelf al tijdig in voldcx;nde mate de hoe
veelheid vuil uit overstorten hebben
teruggedrongen.
MAASSLUIS - Zaterdag 2 maart j.l.
hebben twee zwemmers van de Schotejil
deelgenomen aan de zesde Speedo-
zwemwedstrijd te Maassluis. Om te
mogen starten in Speedo-wedstrijden,
bedoeld voor kinderen van 12 jaar en
jonger, moet worden voldaan aan limiet
tijden, gezwommen op officiële wedstrij
den. Er waren dit keer vier zwemmers
gerechtigd om te starten, maar wegens
ziekte en vakantie werd maar door twee
zwemmers deelgenomen.
Matthijs Weeda kwam uit op de 100
meter vrije slag bij jongens 1984 en ver
beterde zijn officiële tijd naar 1.23.2, een
persoonlijk record.
Rianne Noordijk, uitkomende bij meisjes
1985, zwom twee nummers, te weten
200 meter wis.selslag en 100 meter rug
slag. Op de 200 meter wisselslag was
een eerste limiet gesteld van 3.30 en een
tweede van 3.50. Voor de jaargang 1985
behoefde echter geen officiële tijd te
worden overlegd, en kon worden vol
staan met een in.schrijftijd op basis van
trainingstijd. Rianne Noordijk was inge
schreven met een tijd van 3.45, maar
zwom in de wedstrijd maar liefst 17
seconden sneller. Zij kwam uit op 3.28.6.
Natuurlijk een persoonlijk record, en
bovendien het eerst clubrecord op 200
meter wisselslag bij meisjes onder de 12
jaar.
Het tweede nummer waar zij op uitkwam
was de 100 meter rugslag, ook hier ver
beterde Rianne haar persoonlijk record,
en wel tot 1,35.3.
De volgende Speedo-wedstrijd voor de
zwemmers tot 12 jaar is op 20 april te
Papcndrecht, waar de Schotejil opnieuw
zal proberen een aantal zwemmers aan
de start te krijgen.
Van zaterdag 2 maart tot en met
donderdag 14 maart 1996 maakt
het nieuwe Rode Kruis-schip 'J.
Henry Dunant' zijn eerste tocht
door Nederland. Tijdens deze pro-
motietocht staat het vakantieschip
voor iedereen open om bezichtigd
te worden. De 'J. Henry Dunant'
zal respectievelijk in Arnhem,
Sneek, Amsterdam en Rotterdam
te bezoeken zijn.
In het vakantieseizoen 1996 neemt het
Nederlandse Rode Kruis een nieuw
vakantieschip in de vaart. Vanaf medio
maart gaat de nieuwe 'J. Henry Dunant'
wekelijks met chronisch zieke en gehan
dicapte mensen door verschillende delen
van het land varen. Aan boord van het
nieuwe vakantieschip verblijven elke
week 68 gasten en 51 vrijwilligers.
Daarnaast is er een vaste bemanning van
12 personen.
De nieuwe 'J. Henry Dunant' heeft uit
sluitend tweepersoonshutten met voor
elke twee hutten een eigen sanitaire
voorziening. Bovendien beschikt het
schip over ondermeer een restaurant, een
salon en een zonnedek. De gastenhutten
zijn allemaal voorzien van een televisie,
waarop behalve de bekende televisiezen
ders ook de informatie te zien is van de
eigen kabelkrant.
De 'J. Henry Dunant' gaat elk seizoen
meer dan veertig tochten door Nederland
maken. Per jaar kunnen daardoor onge
veer drieduizend chronisch zieke en
gehandicapte mensen van een weekje
vaarvakantie genieten. Als het schip
afmeert, hebben de gasten de gelegen
heid aan land te gaan om bijvoorbeeld te
winkelen. In de avonduren wordt meestal
een programma verzorgd door de afde
ling van het Rode Kruis in de plaats waar
het schip afmeert.
In 1953 begon het Rode Kruis met het
organiseren van varende vakanties. Met
een gehuurde boot kregen bedlegerige
mensen de kans om met het Rode Kruis
op vaarvakanties te gaan. In 1959 door
kruiste het eerste eigen Rode Kruis-schip
De stimuleringsregeling moet gemeenten
prikkelen om voortvarend aanvullende
maatregelen te nemen, boven hetgeen ze
t(x:h al moesten doen. De maximale bij
drage die gemeenten kunnen krijgen
voor de kosten van voorbereiding en uit
voering van de maatregelen bedraagt 45
procent. Dat percentage is zo gekozen
om aan te geven dat de eerste verant
woordelijkheid bij de gemeenten blijft
liggen.
Om na te gaan of de stimuleringsregelin
de Nederlandse wateren. Tot 1973 maak
te deze 'J. Henry Dunant' 422 tochten en
genoten 30.000 bedlegerige gasten van
een vaarvakantie. Op 24 januari 1973
werd het tweede schip van het Neder
landse Rode Kruis door HKH Prinses
Margriet gedoopt. Dit schip voer meer
dan twintig jaar door Nederland en
maakte afgelopen december zijn laatste
tocht voor het Rode Kruis.
Met de voorbereidingen voor de bouw
van het nieuwe vakantieschip werd in
oktober 1993 gestart. Aan de hand van
een programma van eisen werd een ont
werp gemaakt waarin zowel aandacht
werd besteed aan de zorg-inhoudelijke
als de technisch-nautische aspecten van
het nieuwe schip. Begin 1995 begon met
op de scheepswerf van De Hoop Lobith
met de bouw van het nieuwe vakantie
schip. Op 13 april vond de kiellegging
plaats en op 15 december j.l. doopte
Hare Majesteit de Koningin het nieuwe
vakantieschip.
De nieuwe 'J. Henry Dunant' is langer,
breder en hoger dan zijn voorganger.
Hierdoor hebben de gasten meer bewe
gingsvrijheid, comfort en meer recreatie
ruimte. Tevens is het eigentijdse schip
stiller, sneller en voldoet het aan de laat
ste milieu- en veiligheidseisen. Hierdoor
kunnen de gehandicapte en chronisch
zieke gasten nog meer en beter genieten
van de Rode Kruis vaarvakanties door
Nederland.
De 'J. Henry Dunant' is voor bezoekers
te bezichtigen op dinsdag 12 maart van
13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot
22.00 uur; op woensdag 13 maart van
10.00 tot 12.00 uur, van 13.00 tot 17.00
uur en van 19.00 tot 22.00 uur; en op
donderdag 14 maart van 10.00 tot 12.00
uur.
Voor meer informatie over de vakantie
weken op de 'J. Henry Dunant' kunt u
terecht bij het Rode Kruis in uw woon
plaats. De adressen daarvan staan in het
telefoonboek. Ook kunt u zich wenden
tot het landelijk bureau van het Neder
landse Rode Kruis, afdeling Binnen-
land.se Activiteiten, Postbus 28120, 2502
KC Den Haag, tel. (070) 3846693.
aansluit bij de dagelijkse praktijk, heeft
het zuiveringsschap als proef met zeven
gemeenten zaken gedaan. Het betreft
Cromstrijen, Dirksland, Dordrecht, Hel-
levoetsluis, Papendrecht, Schoonhoven
en Sliedrecht. Volgens het zuiverings
schap hebben deze gemeente positief
gereageerd op de subsidieregeling. De
verwachting is dat ook veel andere
gemeenten zullen inhaken op de nieuwe
regeling.
De Gazelle Sky Drive is uitgeroepen tot 'Fiets van het Jaar 1996'. Naar het oordeel
van de vakjury is de Sky Drive van Koninklijke Gazelle B.V. te Dieren een sportieve
fiets die bijzonder geschikt is voor zowel het stadsverkeer als de recreatie. De fiets is
afgewerkt tot in de perfectie en rijdt bijzonder licht, stabiel en comfortabel. Het soe
pel te bedienen en effectieve schakelsysteem levert hierbij een belangrijke bijdrage.
De moderne vormgeving van het fietsframe samen met de doorgevoerde kleurstelling
van de verwerkte onderdelen en toebehoren zorgen ervcxjr dat de fiets op alle aspec
ten een harmonieus geheel vormt, voor een prijs van 1.349,-.
Zowel de heren- als de damesuitvoering van de Gazelle Sky Drive zijn 'cum laude'
geslaagd voor de verkiezing Fiets van het jaar 1996.
De jury heeft tevens twee eervolle vermeldingen toegekend.
De Batavus Madison ontvangt een eervolle vermelding voor het doordachte fiets-
concept waarin de combinatie van een volledig instelbare frame-geometrie met een
veersysteem niet alleen een comfortabel en uitstekend rijgedrag biedt, maar tevens
voor een breed publiek, zowel mannen als vrouwen, een passende fiets.Met één sim
pele handeling is de geometrie van het frame te wijzigen van traditioneel tot zeer
sportief. Prijs 1.999,-.
De Challenge Wizard ontvangt een eervolle vermelding omdat deze ligfiets naar het
oordeel van de jury, naast het fraaie ontwerp en mooie afwerking, een fiets is die de
berijder na enige oefening een vertrouwd gevoel geeft en snel en'comfortabel fietst
Opvallend zijn het fraaie kettinggeleidingssysteem en de stuurconstructie waardoor
de positie van het stuur op elk gewenst moment door de berijder is aan te passen aan
de zit/lighouding. Prijs 3.375,-.
De verkiezing van de Fiets van het Jaar werd dit jaar voor de negende keer eeorsani
seerd door de Stichting Fiets!
De JU17 stond onder voorzitterschap van de heer Otto Beaujon (fietshistoricus publi
cist in onder meer 'Wicler Revue') en bestond verder uit: Menno Grootjans (redac
teur 'Fiets'), Cobi Haartsen (directeur Fietsvakantiewinkel), Hans Kostense (TNO
Wegtransport), Martijn Kuiper (Fietsersbond enfb). Jack Oortwijn (hoofdredacteur
Vakblad Tweewieler) en Fen^ Smith (ANWB Belangenbehartiging) Secretaris van
de jury was Stef Stock van Stichting Fiets!