EIUVnDEtl-tllEUWS
Doe mee aan de Nationale
Beurscompetitie '96
en bezoek de Beleggersmarlct
op 9 maart a.s.
Winterconcert
Apollo
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
Er knaagt iets
in Bezoekerscentrum
de Grevelingen
Waar haalt zo'n
accountantskantoor
de kennis vandaan?
Schorn Plug
Werkgroep van de
Nederlandse Hartstichting
afdeling Middelharnis
HET
^glJKVENSTER
BB
hypotheek
op inaat...
Makelaar Tamboer
2e Blad
VRIJDAG 23 FEBRUARI 1996
No. 6480
Blik op kerk "^Z
en samenleving [j
- Toronto-blessing
- Willow Creek
- Valse profeten
Het is alweer even geleden dat de zoge
naamde 'Toronto-blessing' in het nieuws
was. In het Canadese Toronto zou een
opwekkingsbeweging aan de gang zijn,
waarbij de Heilige Geest op een bijzon
dere manier werkzaam was. Dat werk
van de Heilige Geest openbaarde zich
vooral in ongewone lichaamsbewegin
gen. Mensen vielen flauw of begonnen te
schudden van het lachen of dansten met
elkaar van louter zielevreugde.
Uiteraard waaide de beweging ook over
naar ons land en dezelfde extremiteiten
deden zich ook hier voor. Een en ander
leidde tot een felle polemiek onder de
'evangelicals': felle voorstanders aan de
ene kant en felle tegenstanders aan de
andere...
Nog maar nauwelijks is de Toronto-golf
wat weggeëbd of iets anders dient zich
aan. Aller ogen zijn nu gericht op Wil
low Creek, een doip in de omgeving van
Chicago. Daar is een geweldige evange
lisatie-campagne aan de gang, die model
zou moeten staan voor onze aanpak van
de rand- en buitenkerkelijken. Elk ge-
meentelid wordt ingeschakeld, naardat
hij of zij capaciteiten heeft. En met to
neel, muziek en lichteffecten wordt ge
tracht mensen uit de wereld te bereiken
en voor het Evangelie te winnen.
Deze week is er in ons land een confe
rentie om de 'methode' van Willow
Creek te bespreken en zo mogelijk ook
in Nederland te introduceren. De hoofd
predikant van de Canadese gemeente, ds.
Bill Hybles, is er zelf bij om de 'zege
ningen' van zijn gemeente ook aan de
geestelijke leiders hier duidelijk te ma
ken.
Wanneer men kennis neemt van zulk
soort bewegingen, dan is het goed te
denken aan de waarschuwende woorden
van de Heere Jezus Zelf: „Alsdan, zo
iemand tot u zal zeggen: ziet hier is de
Christus, of daar, gelooft het niet. Want
er zullen valse Christussen en valse pro
feten opstaan en zullen grote tekenen en
wonderheden doen, alzo dat zij (indien
het mogelijk was) ook de uitverkorenen
zouden verleiden".
Ik ben namelijk bang dat het evangelie
dat daar verkondigd wordt, niet het Evan
gelie van Christus is. Niet Hij staat in het
middelpunt, maar de mens die het ver
mogen heeft voor Hem te kiezen en zijn
hart aan Hem te geven. En hoewel mis
schien wel met woorden wordt gezegd:
„geloof in de Heere Jezus" wordt er
alleen maar gewerkt op het gevoel en het
sentiment. Vandaar ook dat in Toronto
zulke extreme lichamelijke verschijnse
len zich voordeden.
Daarom moeten we ons maar de verma
ning van de apostel aantrekken: „Gelief
den, gelooft niet iedere geest, maar be
proeft de geesten of zij uit God zijn,
want vele valse profeten zijn uitgegaan
in de wereld" (1 Joh. 4:1Waarnemer
Beurscompetitie
Deelname aan de Nationale Beurscompetitie '96 is een uitstekende manier om
zonder financieel risico met de beleggerswereld kennis te maken. Met een fictief
startkapitaal van 300.000,- kunt u direct handelen op de Amsterdamse effecten
en optiebeurs.
Meespelen is heel eenvoudig. In het uitgebreide deelnamepakket zit namelijk
alles wat u nodig heeft. Hiermee bent u snel thuis in de financiële wereld en kunt
u als deelnemer waardevolle en leerzame ervaringen opdoen. Bovendien staat het
competitie-element garant voor 10 weken spanning en plezier.
De competitie start op 18 maart '96. Degene die op 24 mei de grootste vermo
gensstijging heeft gerealiseerd wint de competitie en daarmee tevens de hoofd
prijs van ƒ20.000,-. Daarnaast wint de beste deelnemer op Goeree-Overflakkee
een geheel verzorgde dag naar de Amsterdamse Effectenbeurs.
Interesse? Loop dan binnen bij de Rabobank voor een inschrijfformulier of bel
voor meer informatie: (010) 476 88 90.
Beleggersmarkt
Gaarne nodigen wij u uit voor de Rabobank Beleggersmarkt op zaterdag 9 maart
a.s. van 10.00 tot 15.00 uur in het kantoor van de Rabobank te Middelhamis.
De gezamenlijke Rabobanken op Goeree-Overflakkee presenteren dan in infor
matiestands op overzichtelijke wijze de talrijke beleggingsmogelijkheden. Naast
beleggingen in aandelen, obligaties, opties en futures wordt er aandacht besteed
aan belastingvrij sparen. Tevens kunt u een aantal lezingen volgen of onder het
genot van een kopje koffie een video bekijken van een aantal bekende Neder
landse beursfondsen.
Op de Beleggersmarkt kunt u ook inzicht verkrijgen in de handel in termijncon
tracten via het computerspel 'FTI-trader'.
Daarnaast is er alle gelegenheid om met onze adviseurs van gedachten te wisselen
over de actuele situatie op de financiële markten. Graag ontmoeten wij u op 9
maart a.s. op de Beleggersmarkt.
NIEUWE TONGE
Op vrijdag 1 maart geeft de Zangver
eniging Apollo uit Nieuwe Tonge haar
jaarlijkse winterconcert.
Medewerking aan dit concert wordt
verleend door:
Gemengde Zangvereniging Apollo:
Mannenkoor 'Ons Koor' uit Middel
hamis en het Smalstad Gemengd koor
uit Brouwershaven.
Het belooft een fijne avond te worden,
met veel zang.
Het concert wordt gegeven in 'Ons
Dorpshuis', Korteweegje 16 te Nieuwe
Tonge.
De zaal is vanaf 19.30 uur open, de
aanvang is 20.00 uur.
De toegangsprijs is 5,00 per persoon.
Graag tot ziens bij Apollo.
HERKINGEN
OPHALEN OUD PAPIER
Op zaterdagmorgen 24 februari a.s.
wordt het oud papier weer opgehaald
voor de Hervormde Kerkvoogdij van
Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur.
Wilt het gebundeld aan de kant van de
straat zetten en er geen karton tussen
stoppen? Bij voorbaat dank voor uw
medewerking.
„Hij was veracht en wij hebben Hem
niet geacht"(Jesaja 53:3b)
Hij, zo begint deze bekende tekst en Hij
dat is de lijdende Knecht des Heeren.
Hij, dat is de Man van smarten. Wie is
die Man van smarten? Wie is die lijden
de Knecht des Heeren, waar de profeet
Jesaja over spreekt? Jesaja spreekt, pro
feteert, hier over de Zoon van God, de
Heere Jezus Christus. Hij heeft geleden
als geen ander.
Hij heeft de hele tijd van Zijn leven op
aarde geleden maar heel in het bijzonder
aan het einde van Zijn leven op aarde.
Wat hebben de mensen, met name de
godsdienstige mensen. Hem doen lijden.
Maar al dat lijden, hoe erg ook, het is
niet te vergelijken met het lijden van
Hem onder de last van de toom van God
op de zonden van het hele menselijke ge
slacht. Dat lijden deed Hem uitschreeu
wen: „Mijn God, mijn God, waarom
hebt U Mij verlaten". Dat lijden moest
en dat wilde Hij ondergaan om aan het
recht van God, Zijn Vader, te voldoen en
om in die weg zondaren te kunnen red
den en zalig te maken. Hij moest en
wilde dat om de toom van God over de
zonde der wereld weg te dragen en door
Zijn lijden en sterven, door Zijn offer, is
de hitte van Gods gramschap geblust. Hij
wilde dat alles ondergaan opdat God
weer aan Zijn eer zou komen en opdat
mensen, dood in zonden en misdaden,
vergeving van zonden en het eeuwige
leven zouden kunnen ontvangen. Hij, de
Heere Jezus, wordt ons vooral in de lij
densweken gepredikt als de Man van
smarten en de lijdende Knecht des Heeren.
En wij die het horen en verkondigen wor
den opgeroepen om Zijn lijden recht te
betrachten. Dat kunnen wij vanuit ons
zelf niet maar dat werkt God door de
Heilige Geest. En om de werking van de
Heilige Geest wil de Heere in de naam
van Zijn Zoon gebeden zijn. De Heilige
Geest doet ons het lijden van de Heere
Jezus verstaan en doet ons delen in de
weldaden, die de Heere Jezus door Zijn
lijden en sterven heeft verworven.
Die weldaden zijn vergeving van zon
den, verzoening van onze schuld en het
eeuwige leven, hier in beginsel en een
maal volkomen. Als de Geest tot ons
overkomt dan wordt de Heere Jezus ver
heerlijkt en wordt het beleden - al wat
aan Hem is dat is gans begeerlijk. Zo is
dat van nature niet, dan begeren wij Hem
niet maar dan verachten wij Hem. Dat
was zo tijdens Zijn leven op aarde en dat
is nu niet anders. Hij was veracht, zo
spreekt Jesaja, en Hij wordt veracht. Hij,
die de hemelse heerlijkheid heeft verla
ten en naar deze aarde is gekomen om de
mens üit zijn diepe val en verlorenheid
op te richten en zalig te maken. Hij was
en wordt veracht.
Wat is toch de oorzaak daarvan? Dit. Hij
had geen gedaante noch heerlijkheid dat
wij Hem begeerd zouden hebben. Hij
was arm, eenvoudig en niet imponerend.
Hij ging het land door goeddoende en
toch veracht. Hij werkte de werken Gods
maar daar was de massa doof voor. Om
die werken en om die woorden werd Hij
veracht. Hij was veracht en dat nog
steeds.
Maken wij ons daar ook schuldig aan?
Dat doen we als wij de prediking van
Hem, de lijdende Knecht des Heeren
horen en er niet naar doen. Als wij ons
door Hem niet laten gezeggen en ons
door Hem niet laten redden en zaligen,
dan verachten wij Hem. Als dat zo is laat
u en laat jij je dan gezeggen en laat u en
laat jij je redden en zaligen.
Ga zo niet voort. Leef zo niet verder
want wie Hem tijdens hun leven verach
ten die zullen na hun leven voor eeuwig
door Hem veracht worden. Is er dan nie
mand die Hem acht? Ja. Gode zij dank
ja-
Wie achten Hem dan? Mensen die door
Woord en Geest eraan worden ontdekt -
ik ben verachtelijk maar Jezus Christus
is al mijn achting waardig. Voor allen
die Hem met het oog van het geloof gaan
zien is de Heere Jezus dierbaar.
Voor een mens, die heeft geleerd dat hij,
dat zij. God niet eert, krijgt de Heere
Jezus waarde want Hij heeft voor hem en
voor haar de schande veracht om voor
hen eer bij God te verwerven. Hij ver
acht opdat zij door God niet veracht zul
len worden.
Hij veracht opdat verachters van God,
God nu en eeuwig zullen loven en dan
ken om het werk dat de lijdende Knecht
des Heeren voor hen heeft gedaan.
L. D. Burger
Waarin een klein kantoor groot kan zijn...
Accountants
Spijkenisse Zwijndrecht Utrecht Middelharnis
De werkgroep van de Nederlandse Hartstichting
afdeling Middelharnis-Sonimelsdijk organiseerde
ook dit jaar weer reanimatie-cursussen op de
Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' te
Middelharnis.
De lessen werden gegeven aan de leerlingen van de
V.B.O. Verschillende kinderen van al de groepen dachten,
dat doen we even, maar dat viel bitter tegen. Verschillende
kinderen moesten dan ook teragkomen voor een her-exa
men, zowel voor het theoretische- als het praktische deel.
Uiteindelijk slaagden ze allemaal. Van harte gefeliciteerd.
De eerste groep van de V.B.O. had les op 12 en 19 januari
1996.
De geslaagden zijn:
Patricia Breen, Melissant; Bertine van Bmssel, Dirksland;
Ilona van Daalen, Nieuwe Tonge; Heleen v. d. Doel,
Dirksland; Laurien Drooger, Oud Vossemeer; Anne-
marije Heijboer, Sirjansland, Maaike de Kieviet, Nu-
mansdorp; Elizabeth Knops, Nieuwe Tonge; Nella
Mierop, Ouddorp; Petra Poortvliet, Ouddorp; Corina van
Veen, Stellendam; Zerahja Vijfhuizen, Dirksland;
Elsmarinda v. d. Vlies, Dinteloord; Arina de Waal, Dirks
land; Jolanda v. d. Wende, Ouddorp.
De tweede groep V.B.O. deed de cursus op 16 en 23
januari 1996.
De geslaagden zijn:
Arendien Bezuijen, Ouddorp; Anke Eenennaam, Tholen;
Patricia Heemes, Oude Tonge; Jolanda de Jong, Ouddorp;
Joanne van Klinken, Bruinisse; Karin Mastenbroek,
Ouddorp; Sylvia Melissant, Herkingen; José v. d.
Ohctend, Herkingen; Natasja Smalheer, Brouwersheer;
Nathalie Snoeck, Middelharnis; Margreet Struik,
Dirksland; Janine Tieleman, Stellendam; Jana Zandburg,
Ouddorp.
Als derde kwam de laatste V.B.O.-klas aan de beurt en
wel op 11 en 25 januari 1996. De geslaagden zijn:
Monique van Dam, Stellendam; Germa de Geus,
Herkingen; Evelien Krabbe, Zierikzee; Anita van
Nimwegen, Middelhamis; Arina van Saters; Els Stmik,
Melissant; Martine de Valk, Nieuwerkerk; Carolien v. d.
Wende, Goedereede; Nathalie Zuetenhorst.
Heeft u ook interesse voor het volgen van een reanimatie-
cursus, dat is uitwendige hartmassage en mond-op-mond
of mond-op-neus beademing, dan kunt u zich nu al opge
ven bij Fam. Dijkgraaf, Pr. Beatrixlaan 5 te Middelhamis,
tel. 483311 of bij Jannie Joppe, Berkenlaan 21 te
Middelhamis, tel. 482318. De cursus wordt gegeven in 'de
Samaritaan* te Sommelsdijk. De kosten zijn 25,- p.p.
Vanaf zaterdag 24 februari t/m
donderdag 28 maart a.s. is in
bezoekerscentrum de Grevelingen
een expositie te zien over het leven
van hazen en konijnen. Aan de
hand van foto-materiaal, diverse
opgezette dieren, skeletten, sche
dels, sporen en andere toepasselij
ke zaken wordt een beeld gegeven
van het leven van deze knaagdie
ren.
Konijnen en hazen komen we overal te
gen in de duinen, of gewoon in het wei
land. Vaak zijn deze ontmoetingen toe
vallig. In de schemer komen deze knaag
dieren pas goed tot leven. De manier
waarop zij zich voortplanten, wat ze eten
en welke bijzonderheden er over hen be
kend zijn wordt in de tentoonstelling tot
uitdmkking gebracht. Konijnen en hazen
behoren weliswaar beiden tot de orde
van de knaagdieren, zij leven echter op
een geheel verschillende wijze.
Aan deze tentoonstelling van het Natuur
en Recreatieschap De Grevelingen werd
medewerking verleend door de Konin
klijke Nederlandse Natuurhistorische
Vereniging (KNNV), rayon Zuid-Hol
land, het Zeeuws Biologisch Museum te
Oostkapelle en de Gemeentebibliotheek
van Hellevoetsluis.
Bezoekerscentmm De Grevelingen is ge
opend vanaf dinsdag van 12.00 tot 17.00
uur. Tevens is in het bezoekerscentmm
een permanente expositie te zien over het
verleden, heden en de toekomst van het
Grevelingenmeer. De toegang is gratis.
kritisch selekteren
Tel. (0187) 483477
-77-
Heringa dmkt de hand en trekt wat snel
temg, maar de opper merkt het niet. Hij
gaat de twee bezoekers voor en ze ver
dwijnen in de kamer van de opper.
Het is er kil en onaangenaam, ondanks
de zoele warmte buiten. Het raam staat
open, maar er komt geen natuurgedmis
binnen. Geen zacht bewegende takken.
geen geritsel van bladeren, geen geschreeuw van
een late krekel. Geen gekwaak van kikkers, zoals
dat bij de vennen te horen is, niets, alleen een
doodse stilte.
Gerrit voelt zich koud en onbehaaglijk. Hij wenst
dat hij maar thuis zat, bij Driek in het café.
Hij schrikt op als Jansen begint te praten. „Zo He
ringa, wat voert jou hierheen?"
Heringa zit op die ongemakkelijke stoel, zoals hij
thuis in zijn eigen stoel zit, zo plezierig als maar
mogelijk is. Zijn hoed zweeft op zijn achterhoofd
en geen haar op zijn hoofd denkt eraan om hem af
te zetten. Gerrit zit rillend met zijn mg tegen de
harde leuning en zijn pet ligt op zijn knieën. Ge
lukkig heeft mien moe mie de zundagse pette met-
gegeven, denkt hij nog.
Heringa gaat praten. „Wie bent hier veur 'n amsti-
ge zaak, Jansen. Bie ons in 't durp is 'n jong meis
je verkracht. Wie kwamen dat effen angeven. 'n
Schuldige moet bestraft worden, dachten wie zo".
Jansen kijkt werkelijk verbijsterd. Maar dan kucht
hij snel en zegt: „Natuurlijk". Hij trekt een pen
naar zich toe en begint te schrijven op hagelwit
papier.
„Het slachtoffer?" vraagt hij.
„Hè?" vraagt Heringa.
„Wat is de naam van het slachtoffer, het meisje?"
„O, wol ie dat weten. Minke van moeder Merije,
Minke Belt. 'n Knap jong wicht.
„Juist, Minke Belt dus". De opper schrijft in
mooie letters. „De dader is zeker niet bekend?"
„Zekes wel", pareert Heringa. „Daamm bent wie
juust hier. Die kerel moet gearresteerd worden, ans
gebeuren er ongelukken. Het is onze molenaar,
Harmen den sosjalist"
„Harmen hoe?"
„Veenstra heet hie van zichzelf'.
Jansen schrijft weer, zo nu en dan stelt hij een
vraag, maar ten ste legt hij zijn pen neer en
schroeft de dop op de inktpot.
„De ben verbaasd? Ja, dat ben ik ook wel 'ns".
„Waarom kom jij hier met deze geschiedenis? An
ders nemen jullie het recht in eigen hand. Waarom
nu niet?"
Heringa verzet zich even. Zijn gezicht wordt wit.
Met een mk wordt het hoedje van zijn achterhoofd
getrokken. De boer leunt voorover en zegt strak:
„Luustert 'ns effen. Dan zal ik oe dat 'ns effen
goed uutleggen. Harmen is een vreumde, daar is
alles mee gezegd. Het meidje d'r verkering is in de
dienst en kump over twee maanden tmg. Het is 'n
driftkop en wie wilt neet dat Harmen daar de dupe
van wordt. Neet umdat wie Harmen zo hoog hebt,
maar umdat wie Geert neet in de bak wilt zien.
Daamm".
Jansen zwijgt verbluft. Een dergelijke eerlijkheid
heeft hij niet verwacht. Hij knikt overwonnen.
„Goed, ik kom morgen even kijken".
Heringa staat op, zet met een rak zijn hoed weer
op en legt zijn grote vuisten op de tafelrand.
„Waarom vraag ie dit, Jansen?"
De opper komt overeind. „De ben niet gewend dat
onze hulp op de heide gewenst is".
„Ie weet nou waamm wie oe roept", zegt de boer
stroef. Hij sleurt Gerrit van zijn stoel en gaat naar
de deur.
Gerrit zet van schrik de pet scheef op. Hij voelt
een hand, die zijn pet rechtzet en dan klinkt ineens
een emstige waarschuwing. „Ie weet wat er ge
beurt as ie neet komt", zegt de boer.
Het gezicht van de opper betrekt. „Wat heeft dat te
betekenen?"
„Net wat ik oe zeg. Ie denkt misschien dat wie op
de heide alleen maar wroeten kunt in de grond,
maar wie kunt ook schrieven. As ie neet komt, dan
geet er een briefie naar Zwolle toe. De groeten".
Gerrit krijgt een duw en zeilt bijna de deur uit. He
ringa volgt hem. Ze gaan naar buiten, langs de
schrijvende politieman. Jansen staat ook al bij die
man.
Bij de grote deur draait Heringa zich nog eenmaal
om. „De weet wat ie denkt, Jansen. Maar ik zeg oe
dit: mocht er iets bie ons gebeuren op het durp,
dan moet ie neet bie mie wezen; ik weet nargens
meer van".
Dan klapt de deur achter de twee dicht. Gerrit
kmipt verslagen achter op de wagen en mompelt:
„De begriepe oe neet. Heringa. Die opper beloofde
toch te kommen?"
J^eert me die kerels neet kennen", gromt de boer.
„Hie komt en hie kiekt in de molen, drinkt 'n kom
koffie bie moeder Merije en dan gaat hie weer
vort. Hie doet er niks an. Harmen verdwijnt neet
uut het durp".
HOOFDSTUK 3
Het is heel laat als ze eindelijk temgkeren.
Maar Driek heeft de deur nog open. Het
jongvolk zit er nog. Freek de veldwachter
heeft twee keer gedreigd Driek op de bon te zullen
slingeren en de derde keer heeft hij het maar
gedaan; hij staat nog te schrijven als Heringa en
Silvius binnenkomen. ,,Zo druk, Freek?" wil
Heringa weten.
„Eh... nee", stamelt Freek, en klapt haastig zijn
boekje dicht. „Ik moest effen wat noteren, ans ver
geet ik het. Driek, nog een enkel uur".
En weg is hij.
„Daar kom ie mooi ondemut", lacht Gerrit. Hij is
helemaal verandert nu de beklemming van de stad
en de rijksen van hem af zijn gevallen.
„Nou en of", grijnst Driek, en hij schenkt de
nieuwaangekomen gauw een borrel in.
„Wie bent naar de rieksen geweest", begint He
ringa.
„Ja, dat is algemeen bekend. Hoe is het daar ge
gaan, dat is belangrijker.
„Ze komt morgen effen kieken", zegt de boer.
Driek kijkt argwanend op. „Effen kieken, zeg ie,
Bart?"
„Ja, dat zeg ik, effen kieken. De opper was zo
vreendelijk as maar kon. Hie schreef netties alles
op, maar hie doet er neet veul an".
„Hie wol zeker weten waamm of ie bie hem kwa
men?" vraagt Driek.
„Juust, Driek, dat wol hie bitter geem weten".
„De wete genog", schreeuwt Frits van Kleinsmans.
„Jongens, met naar de molen".
Ze beginnen al mmoerig te worden, maar de harde
stem van Heringa brengt hen tot bedaren.
„Wie wachten in ieder geval tot de rieksen er ge
weest bent".
Ze bedaren langzaam, die driftige jongkerels. Een
voor een trekken ze weg, mopperend en slechts
node bereid te wachten.
Ze trekken langs de molen. Alles is daar donker,
stikdonker is het daar op die molen. Ja, Harmen is
bang, die is hem naar de stad gesmeerd. En daar
blijft hij nog wel een tijdje. Maar als hij temgkom,
zal dat volk niets vergeten zijn.
Vanmorgen trok Hendrikus de heide over, maar ze
zullen hem allemaal volgen.
(wordt vervolgd)
Stad
Een modem accountantskantoor kan niet
zonder specialistische kennis. Alleen... bij Schorn
Plug schakelt uw contactpersoon bij het vertrouwde
kantoor in Middelharnis specialisten binnen de eigen
organisatie pas in, als dat nodig is. Zodat alléén
relaties, die hun adviezen nodig hebben, ervoor
betalen. Efficiënt en kostendrukkend.
Voorstraat 36, 3241 EG Middelharnis
tel. (0187) 48 6444. Fax (0187) 48 7001
NVM
HMaAWt