EIUVnDEtl-tllEUWS Doe mee aan de Nationale Beurscompetitie '96 en bezoek de Beleggersmarlct op 9 maart a.s. Winterconcert Apollo Overdenking uit de Heilige Schrift Er knaagt iets in Bezoekerscentrum de Grevelingen Waar haalt zo'n accountantskantoor de kennis vandaan? Schorn Plug Werkgroep van de Nederlandse Hartstichting afdeling Middelharnis HET ^glJKVENSTER BB hypotheek op inaat... Makelaar Tamboer 2e Blad VRIJDAG 23 FEBRUARI 1996 No. 6480 Blik op kerk "^Z en samenleving [j - Toronto-blessing - Willow Creek - Valse profeten Het is alweer even geleden dat de zoge naamde 'Toronto-blessing' in het nieuws was. In het Canadese Toronto zou een opwekkingsbeweging aan de gang zijn, waarbij de Heilige Geest op een bijzon dere manier werkzaam was. Dat werk van de Heilige Geest openbaarde zich vooral in ongewone lichaamsbewegin gen. Mensen vielen flauw of begonnen te schudden van het lachen of dansten met elkaar van louter zielevreugde. Uiteraard waaide de beweging ook over naar ons land en dezelfde extremiteiten deden zich ook hier voor. Een en ander leidde tot een felle polemiek onder de 'evangelicals': felle voorstanders aan de ene kant en felle tegenstanders aan de andere... Nog maar nauwelijks is de Toronto-golf wat weggeëbd of iets anders dient zich aan. Aller ogen zijn nu gericht op Wil low Creek, een doip in de omgeving van Chicago. Daar is een geweldige evange lisatie-campagne aan de gang, die model zou moeten staan voor onze aanpak van de rand- en buitenkerkelijken. Elk ge- meentelid wordt ingeschakeld, naardat hij of zij capaciteiten heeft. En met to neel, muziek en lichteffecten wordt ge tracht mensen uit de wereld te bereiken en voor het Evangelie te winnen. Deze week is er in ons land een confe rentie om de 'methode' van Willow Creek te bespreken en zo mogelijk ook in Nederland te introduceren. De hoofd predikant van de Canadese gemeente, ds. Bill Hybles, is er zelf bij om de 'zege ningen' van zijn gemeente ook aan de geestelijke leiders hier duidelijk te ma ken. Wanneer men kennis neemt van zulk soort bewegingen, dan is het goed te denken aan de waarschuwende woorden van de Heere Jezus Zelf: „Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: ziet hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse Christussen en valse pro feten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk was) ook de uitverkorenen zouden verleiden". Ik ben namelijk bang dat het evangelie dat daar verkondigd wordt, niet het Evan gelie van Christus is. Niet Hij staat in het middelpunt, maar de mens die het ver mogen heeft voor Hem te kiezen en zijn hart aan Hem te geven. En hoewel mis schien wel met woorden wordt gezegd: „geloof in de Heere Jezus" wordt er alleen maar gewerkt op het gevoel en het sentiment. Vandaar ook dat in Toronto zulke extreme lichamelijke verschijnse len zich voordeden. Daarom moeten we ons maar de verma ning van de apostel aantrekken: „Gelief den, gelooft niet iedere geest, maar be proeft de geesten of zij uit God zijn, want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (1 Joh. 4:1Waarnemer Beurscompetitie Deelname aan de Nationale Beurscompetitie '96 is een uitstekende manier om zonder financieel risico met de beleggerswereld kennis te maken. Met een fictief startkapitaal van 300.000,- kunt u direct handelen op de Amsterdamse effecten en optiebeurs. Meespelen is heel eenvoudig. In het uitgebreide deelnamepakket zit namelijk alles wat u nodig heeft. Hiermee bent u snel thuis in de financiële wereld en kunt u als deelnemer waardevolle en leerzame ervaringen opdoen. Bovendien staat het competitie-element garant voor 10 weken spanning en plezier. De competitie start op 18 maart '96. Degene die op 24 mei de grootste vermo gensstijging heeft gerealiseerd wint de competitie en daarmee tevens de hoofd prijs van ƒ20.000,-. Daarnaast wint de beste deelnemer op Goeree-Overflakkee een geheel verzorgde dag naar de Amsterdamse Effectenbeurs. Interesse? Loop dan binnen bij de Rabobank voor een inschrijfformulier of bel voor meer informatie: (010) 476 88 90. Beleggersmarkt Gaarne nodigen wij u uit voor de Rabobank Beleggersmarkt op zaterdag 9 maart a.s. van 10.00 tot 15.00 uur in het kantoor van de Rabobank te Middelhamis. De gezamenlijke Rabobanken op Goeree-Overflakkee presenteren dan in infor matiestands op overzichtelijke wijze de talrijke beleggingsmogelijkheden. Naast beleggingen in aandelen, obligaties, opties en futures wordt er aandacht besteed aan belastingvrij sparen. Tevens kunt u een aantal lezingen volgen of onder het genot van een kopje koffie een video bekijken van een aantal bekende Neder landse beursfondsen. Op de Beleggersmarkt kunt u ook inzicht verkrijgen in de handel in termijncon tracten via het computerspel 'FTI-trader'. Daarnaast is er alle gelegenheid om met onze adviseurs van gedachten te wisselen over de actuele situatie op de financiële markten. Graag ontmoeten wij u op 9 maart a.s. op de Beleggersmarkt. NIEUWE TONGE Op vrijdag 1 maart geeft de Zangver eniging Apollo uit Nieuwe Tonge haar jaarlijkse winterconcert. Medewerking aan dit concert wordt verleend door: Gemengde Zangvereniging Apollo: Mannenkoor 'Ons Koor' uit Middel hamis en het Smalstad Gemengd koor uit Brouwershaven. Het belooft een fijne avond te worden, met veel zang. Het concert wordt gegeven in 'Ons Dorpshuis', Korteweegje 16 te Nieuwe Tonge. De zaal is vanaf 19.30 uur open, de aanvang is 20.00 uur. De toegangsprijs is 5,00 per persoon. Graag tot ziens bij Apollo. HERKINGEN OPHALEN OUD PAPIER Op zaterdagmorgen 24 februari a.s. wordt het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? Bij voorbaat dank voor uw medewerking. „Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht"(Jesaja 53:3b) Hij, zo begint deze bekende tekst en Hij dat is de lijdende Knecht des Heeren. Hij, dat is de Man van smarten. Wie is die Man van smarten? Wie is die lijden de Knecht des Heeren, waar de profeet Jesaja over spreekt? Jesaja spreekt, pro feteert, hier over de Zoon van God, de Heere Jezus Christus. Hij heeft geleden als geen ander. Hij heeft de hele tijd van Zijn leven op aarde geleden maar heel in het bijzonder aan het einde van Zijn leven op aarde. Wat hebben de mensen, met name de godsdienstige mensen. Hem doen lijden. Maar al dat lijden, hoe erg ook, het is niet te vergelijken met het lijden van Hem onder de last van de toom van God op de zonden van het hele menselijke ge slacht. Dat lijden deed Hem uitschreeu wen: „Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten". Dat lijden moest en dat wilde Hij ondergaan om aan het recht van God, Zijn Vader, te voldoen en om in die weg zondaren te kunnen red den en zalig te maken. Hij moest en wilde dat om de toom van God over de zonde der wereld weg te dragen en door Zijn lijden en sterven, door Zijn offer, is de hitte van Gods gramschap geblust. Hij wilde dat alles ondergaan opdat God weer aan Zijn eer zou komen en opdat mensen, dood in zonden en misdaden, vergeving van zonden en het eeuwige leven zouden kunnen ontvangen. Hij, de Heere Jezus, wordt ons vooral in de lij densweken gepredikt als de Man van smarten en de lijdende Knecht des Heeren. En wij die het horen en verkondigen wor den opgeroepen om Zijn lijden recht te betrachten. Dat kunnen wij vanuit ons zelf niet maar dat werkt God door de Heilige Geest. En om de werking van de Heilige Geest wil de Heere in de naam van Zijn Zoon gebeden zijn. De Heilige Geest doet ons het lijden van de Heere Jezus verstaan en doet ons delen in de weldaden, die de Heere Jezus door Zijn lijden en sterven heeft verworven. Die weldaden zijn vergeving van zon den, verzoening van onze schuld en het eeuwige leven, hier in beginsel en een maal volkomen. Als de Geest tot ons overkomt dan wordt de Heere Jezus ver heerlijkt en wordt het beleden - al wat aan Hem is dat is gans begeerlijk. Zo is dat van nature niet, dan begeren wij Hem niet maar dan verachten wij Hem. Dat was zo tijdens Zijn leven op aarde en dat is nu niet anders. Hij was veracht, zo spreekt Jesaja, en Hij wordt veracht. Hij, die de hemelse heerlijkheid heeft verla ten en naar deze aarde is gekomen om de mens üit zijn diepe val en verlorenheid op te richten en zalig te maken. Hij was en wordt veracht. Wat is toch de oorzaak daarvan? Dit. Hij had geen gedaante noch heerlijkheid dat wij Hem begeerd zouden hebben. Hij was arm, eenvoudig en niet imponerend. Hij ging het land door goeddoende en toch veracht. Hij werkte de werken Gods maar daar was de massa doof voor. Om die werken en om die woorden werd Hij veracht. Hij was veracht en dat nog steeds. Maken wij ons daar ook schuldig aan? Dat doen we als wij de prediking van Hem, de lijdende Knecht des Heeren horen en er niet naar doen. Als wij ons door Hem niet laten gezeggen en ons door Hem niet laten redden en zaligen, dan verachten wij Hem. Als dat zo is laat u en laat jij je dan gezeggen en laat u en laat jij je redden en zaligen. Ga zo niet voort. Leef zo niet verder want wie Hem tijdens hun leven verach ten die zullen na hun leven voor eeuwig door Hem veracht worden. Is er dan nie mand die Hem acht? Ja. Gode zij dank ja- Wie achten Hem dan? Mensen die door Woord en Geest eraan worden ontdekt - ik ben verachtelijk maar Jezus Christus is al mijn achting waardig. Voor allen die Hem met het oog van het geloof gaan zien is de Heere Jezus dierbaar. Voor een mens, die heeft geleerd dat hij, dat zij. God niet eert, krijgt de Heere Jezus waarde want Hij heeft voor hem en voor haar de schande veracht om voor hen eer bij God te verwerven. Hij ver acht opdat zij door God niet veracht zul len worden. Hij veracht opdat verachters van God, God nu en eeuwig zullen loven en dan ken om het werk dat de lijdende Knecht des Heeren voor hen heeft gedaan. L. D. Burger Waarin een klein kantoor groot kan zijn... Accountants Spijkenisse Zwijndrecht Utrecht Middelharnis De werkgroep van de Nederlandse Hartstichting afdeling Middelharnis-Sonimelsdijk organiseerde ook dit jaar weer reanimatie-cursussen op de Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' te Middelharnis. De lessen werden gegeven aan de leerlingen van de V.B.O. Verschillende kinderen van al de groepen dachten, dat doen we even, maar dat viel bitter tegen. Verschillende kinderen moesten dan ook teragkomen voor een her-exa men, zowel voor het theoretische- als het praktische deel. Uiteindelijk slaagden ze allemaal. Van harte gefeliciteerd. De eerste groep van de V.B.O. had les op 12 en 19 januari 1996. De geslaagden zijn: Patricia Breen, Melissant; Bertine van Bmssel, Dirksland; Ilona van Daalen, Nieuwe Tonge; Heleen v. d. Doel, Dirksland; Laurien Drooger, Oud Vossemeer; Anne- marije Heijboer, Sirjansland, Maaike de Kieviet, Nu- mansdorp; Elizabeth Knops, Nieuwe Tonge; Nella Mierop, Ouddorp; Petra Poortvliet, Ouddorp; Corina van Veen, Stellendam; Zerahja Vijfhuizen, Dirksland; Elsmarinda v. d. Vlies, Dinteloord; Arina de Waal, Dirks land; Jolanda v. d. Wende, Ouddorp. De tweede groep V.B.O. deed de cursus op 16 en 23 januari 1996. De geslaagden zijn: Arendien Bezuijen, Ouddorp; Anke Eenennaam, Tholen; Patricia Heemes, Oude Tonge; Jolanda de Jong, Ouddorp; Joanne van Klinken, Bruinisse; Karin Mastenbroek, Ouddorp; Sylvia Melissant, Herkingen; José v. d. Ohctend, Herkingen; Natasja Smalheer, Brouwersheer; Nathalie Snoeck, Middelharnis; Margreet Struik, Dirksland; Janine Tieleman, Stellendam; Jana Zandburg, Ouddorp. Als derde kwam de laatste V.B.O.-klas aan de beurt en wel op 11 en 25 januari 1996. De geslaagden zijn: Monique van Dam, Stellendam; Germa de Geus, Herkingen; Evelien Krabbe, Zierikzee; Anita van Nimwegen, Middelhamis; Arina van Saters; Els Stmik, Melissant; Martine de Valk, Nieuwerkerk; Carolien v. d. Wende, Goedereede; Nathalie Zuetenhorst. Heeft u ook interesse voor het volgen van een reanimatie- cursus, dat is uitwendige hartmassage en mond-op-mond of mond-op-neus beademing, dan kunt u zich nu al opge ven bij Fam. Dijkgraaf, Pr. Beatrixlaan 5 te Middelhamis, tel. 483311 of bij Jannie Joppe, Berkenlaan 21 te Middelhamis, tel. 482318. De cursus wordt gegeven in 'de Samaritaan* te Sommelsdijk. De kosten zijn 25,- p.p. Vanaf zaterdag 24 februari t/m donderdag 28 maart a.s. is in bezoekerscentrum de Grevelingen een expositie te zien over het leven van hazen en konijnen. Aan de hand van foto-materiaal, diverse opgezette dieren, skeletten, sche dels, sporen en andere toepasselij ke zaken wordt een beeld gegeven van het leven van deze knaagdie ren. Konijnen en hazen komen we overal te gen in de duinen, of gewoon in het wei land. Vaak zijn deze ontmoetingen toe vallig. In de schemer komen deze knaag dieren pas goed tot leven. De manier waarop zij zich voortplanten, wat ze eten en welke bijzonderheden er over hen be kend zijn wordt in de tentoonstelling tot uitdmkking gebracht. Konijnen en hazen behoren weliswaar beiden tot de orde van de knaagdieren, zij leven echter op een geheel verschillende wijze. Aan deze tentoonstelling van het Natuur en Recreatieschap De Grevelingen werd medewerking verleend door de Konin klijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV), rayon Zuid-Hol land, het Zeeuws Biologisch Museum te Oostkapelle en de Gemeentebibliotheek van Hellevoetsluis. Bezoekerscentmm De Grevelingen is ge opend vanaf dinsdag van 12.00 tot 17.00 uur. Tevens is in het bezoekerscentmm een permanente expositie te zien over het verleden, heden en de toekomst van het Grevelingenmeer. De toegang is gratis. kritisch selekteren Tel. (0187) 483477 -77- Heringa dmkt de hand en trekt wat snel temg, maar de opper merkt het niet. Hij gaat de twee bezoekers voor en ze ver dwijnen in de kamer van de opper. Het is er kil en onaangenaam, ondanks de zoele warmte buiten. Het raam staat open, maar er komt geen natuurgedmis binnen. Geen zacht bewegende takken. geen geritsel van bladeren, geen geschreeuw van een late krekel. Geen gekwaak van kikkers, zoals dat bij de vennen te horen is, niets, alleen een doodse stilte. Gerrit voelt zich koud en onbehaaglijk. Hij wenst dat hij maar thuis zat, bij Driek in het café. Hij schrikt op als Jansen begint te praten. „Zo He ringa, wat voert jou hierheen?" Heringa zit op die ongemakkelijke stoel, zoals hij thuis in zijn eigen stoel zit, zo plezierig als maar mogelijk is. Zijn hoed zweeft op zijn achterhoofd en geen haar op zijn hoofd denkt eraan om hem af te zetten. Gerrit zit rillend met zijn mg tegen de harde leuning en zijn pet ligt op zijn knieën. Ge lukkig heeft mien moe mie de zundagse pette met- gegeven, denkt hij nog. Heringa gaat praten. „Wie bent hier veur 'n amsti- ge zaak, Jansen. Bie ons in 't durp is 'n jong meis je verkracht. Wie kwamen dat effen angeven. 'n Schuldige moet bestraft worden, dachten wie zo". Jansen kijkt werkelijk verbijsterd. Maar dan kucht hij snel en zegt: „Natuurlijk". Hij trekt een pen naar zich toe en begint te schrijven op hagelwit papier. „Het slachtoffer?" vraagt hij. „Hè?" vraagt Heringa. „Wat is de naam van het slachtoffer, het meisje?" „O, wol ie dat weten. Minke van moeder Merije, Minke Belt. 'n Knap jong wicht. „Juist, Minke Belt dus". De opper schrijft in mooie letters. „De dader is zeker niet bekend?" „Zekes wel", pareert Heringa. „Daamm bent wie juust hier. Die kerel moet gearresteerd worden, ans gebeuren er ongelukken. Het is onze molenaar, Harmen den sosjalist" „Harmen hoe?" „Veenstra heet hie van zichzelf'. Jansen schrijft weer, zo nu en dan stelt hij een vraag, maar ten ste legt hij zijn pen neer en schroeft de dop op de inktpot. „De ben verbaasd? Ja, dat ben ik ook wel 'ns". „Waarom kom jij hier met deze geschiedenis? An ders nemen jullie het recht in eigen hand. Waarom nu niet?" Heringa verzet zich even. Zijn gezicht wordt wit. Met een mk wordt het hoedje van zijn achterhoofd getrokken. De boer leunt voorover en zegt strak: „Luustert 'ns effen. Dan zal ik oe dat 'ns effen goed uutleggen. Harmen is een vreumde, daar is alles mee gezegd. Het meidje d'r verkering is in de dienst en kump over twee maanden tmg. Het is 'n driftkop en wie wilt neet dat Harmen daar de dupe van wordt. Neet umdat wie Harmen zo hoog hebt, maar umdat wie Geert neet in de bak wilt zien. Daamm". Jansen zwijgt verbluft. Een dergelijke eerlijkheid heeft hij niet verwacht. Hij knikt overwonnen. „Goed, ik kom morgen even kijken". Heringa staat op, zet met een rak zijn hoed weer op en legt zijn grote vuisten op de tafelrand. „Waarom vraag ie dit, Jansen?" De opper komt overeind. „De ben niet gewend dat onze hulp op de heide gewenst is". „Ie weet nou waamm wie oe roept", zegt de boer stroef. Hij sleurt Gerrit van zijn stoel en gaat naar de deur. Gerrit zet van schrik de pet scheef op. Hij voelt een hand, die zijn pet rechtzet en dan klinkt ineens een emstige waarschuwing. „Ie weet wat er ge beurt as ie neet komt", zegt de boer. Het gezicht van de opper betrekt. „Wat heeft dat te betekenen?" „Net wat ik oe zeg. Ie denkt misschien dat wie op de heide alleen maar wroeten kunt in de grond, maar wie kunt ook schrieven. As ie neet komt, dan geet er een briefie naar Zwolle toe. De groeten". Gerrit krijgt een duw en zeilt bijna de deur uit. He ringa volgt hem. Ze gaan naar buiten, langs de schrijvende politieman. Jansen staat ook al bij die man. Bij de grote deur draait Heringa zich nog eenmaal om. „De weet wat ie denkt, Jansen. Maar ik zeg oe dit: mocht er iets bie ons gebeuren op het durp, dan moet ie neet bie mie wezen; ik weet nargens meer van". Dan klapt de deur achter de twee dicht. Gerrit kmipt verslagen achter op de wagen en mompelt: „De begriepe oe neet. Heringa. Die opper beloofde toch te kommen?" J^eert me die kerels neet kennen", gromt de boer. „Hie komt en hie kiekt in de molen, drinkt 'n kom koffie bie moeder Merije en dan gaat hie weer vort. Hie doet er niks an. Harmen verdwijnt neet uut het durp". HOOFDSTUK 3 Het is heel laat als ze eindelijk temgkeren. Maar Driek heeft de deur nog open. Het jongvolk zit er nog. Freek de veldwachter heeft twee keer gedreigd Driek op de bon te zullen slingeren en de derde keer heeft hij het maar gedaan; hij staat nog te schrijven als Heringa en Silvius binnenkomen. ,,Zo druk, Freek?" wil Heringa weten. „Eh... nee", stamelt Freek, en klapt haastig zijn boekje dicht. „Ik moest effen wat noteren, ans ver geet ik het. Driek, nog een enkel uur". En weg is hij. „Daar kom ie mooi ondemut", lacht Gerrit. Hij is helemaal verandert nu de beklemming van de stad en de rijksen van hem af zijn gevallen. „Nou en of", grijnst Driek, en hij schenkt de nieuwaangekomen gauw een borrel in. „Wie bent naar de rieksen geweest", begint He ringa. „Ja, dat is algemeen bekend. Hoe is het daar ge gaan, dat is belangrijker. „Ze komt morgen effen kieken", zegt de boer. Driek kijkt argwanend op. „Effen kieken, zeg ie, Bart?" „Ja, dat zeg ik, effen kieken. De opper was zo vreendelijk as maar kon. Hie schreef netties alles op, maar hie doet er neet veul an". „Hie wol zeker weten waamm of ie bie hem kwa men?" vraagt Driek. „Juust, Driek, dat wol hie bitter geem weten". „De wete genog", schreeuwt Frits van Kleinsmans. „Jongens, met naar de molen". Ze beginnen al mmoerig te worden, maar de harde stem van Heringa brengt hen tot bedaren. „Wie wachten in ieder geval tot de rieksen er ge weest bent". Ze bedaren langzaam, die driftige jongkerels. Een voor een trekken ze weg, mopperend en slechts node bereid te wachten. Ze trekken langs de molen. Alles is daar donker, stikdonker is het daar op die molen. Ja, Harmen is bang, die is hem naar de stad gesmeerd. En daar blijft hij nog wel een tijdje. Maar als hij temgkom, zal dat volk niets vergeten zijn. Vanmorgen trok Hendrikus de heide over, maar ze zullen hem allemaal volgen. (wordt vervolgd) Stad Een modem accountantskantoor kan niet zonder specialistische kennis. Alleen... bij Schorn Plug schakelt uw contactpersoon bij het vertrouwde kantoor in Middelharnis specialisten binnen de eigen organisatie pas in, als dat nodig is. Zodat alléén relaties, die hun adviezen nodig hebben, ervoor betalen. Efficiënt en kostendrukkend. Voorstraat 36, 3241 EG Middelharnis tel. (0187) 48 6444. Fax (0187) 48 7001 NVM HMaAWt

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3