EIÜVriDEII-tllEUWS Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Overdenking LOEWE. Muziek op schoot L uit de Heilige Schrift Gezellige cursus voor ouder en kind pimpernel 't Bord moet verplaatst STERRETJES KIEKE! EHBO Nederiand afd. Ouddorp houdt infonnatie-avond over CVA Staatkundig Gereformeerde Studiever. 'Husaf Goedereede Jaarvei^adering Ned. Heiv. Vrouwenver. Een jeugdig roepingsbesef 2e Blad VRIJDAG 26 JANUARI 1996 No. 6472 Noe mo'je niet dienke, dat 'k de moed gauw opgegeve hao óór, noe verre van dat, je bin jong in je wil wat, dus! Weer op pad ééh, dat begriep je. Meneerse was niet zo goewd bevalle, stel je voor, dat 'k dat meisje weer tegen zou komme, nee, earst mar 's naer een aor durp, Haarken lag voor de hand, nie zo vaore, wel an te fietsen. De plannen lagge klaer, mar in die tussentied kwam 'r wat aores, iets veul leukers, echt waer! Kaerel man, je hoefde gaeneens van huus voor de meisen, nee, ze kwamme mit drommen deur de weg, heen in weer, niet voor mien netuurlijk (was 't mar waer geweest!) Nee h't zat zo! Een sukelaodefebriek liet drie groate loazen of schuuren bouwe, niet zo vaore van ons vandaen, zo ontstonge de Viktoriahallen, daer wiere koekjes gebakke in allerlei sukelaode ingepakt, dus, was 'r veul werk, meanige Dirkslander heit daer gewerkt, mar wat veul leuker was, meisjes van 't heale eiland kwamme mit bussen vol daer inpakke in tussen de middag liepe die een beetje te gekken langs de weg. Je had mar voor 't uut- zoeken, toch? Dat docht ik, mar dat viel tegen, 't jonge ze zagge je niet eens. Mar daer kwam veranderieng in, jazeker, want in dien tied kreeg ik m'n earste brommertje, een groen NSU'tje, kiek, in dan kieke ze wel naer je óór. 's Mid dags nae 't eten ha 'k amper tied om op te boeren, zo gauw was 'k weer al buuten. Vaoder docht earst dat ik zo graeg weer an 't werk gieng, mis pao, 't was oar werk! M'n neef, d'n langen, za 'k mar zaage, was oak van de partij, scheurend vloge we deur de groepen meiden, die stove gierend opzieje. Mar jae, ondanks al ons waepengekletter, geen vriendinnetje ééh. 't Is een pasjes goewd gegae, mar toen gebeurde d'r iets, dat resoluut een einde maekte an die gekkigheid. Wat was h't geval, earst warre we an 't pronken tussen twaolf in eene, laeter oak om half zesse. Moeder vroeg al een tiedje: „Mo je gae hoaije soms", mar 'k had zó'n haest om buutente kommen, want om half zesse kwamme ze de meisen weer ophaele mit bussen. Noe wil 't geval dat t'r uut Achthuuzen een meisje bie was mit prachtig lang road haer, ze was behoarlijk lang in d'n langen zag 'r wel wat in, ze kroop altied achter in de bus, in wat dienk je, d'n langen d'r ach ter an op z'n brommertje, heur zwaoie in lache, d'n langen mit zunnetjes in z'n aogen d'r achteran, dat begriep je, mar o wee... de bus stopte in d'n langen klapte mit z'n brommer tegen de konte van de bus, h't zunnetje uut z'n oagen was weg, hie zag noe sterretjes, echt waer. Brommertje kepot, z'n haer verward in inêêns geneze. D'n aoren dag mit 't wrak naer Piet Lugthart om te maeken, die had z'n waarkplaets op 't hoekje van Schulpepad, tweades, op 't hoekje stieng nog een huusje. Bram Jelier, die heit daer h't vak geleard, keek bedien- kelijk, mar heit t'm toch noch kenne maeke. Die Viktoriahallen binnen laeter, toen d'r geen sukelaode meer wier verpakt in gemaekt, voor aore zaeken gebruukt, goeie in minder goeie, als je wil weten welke, dan mó je 's zaeterdags 's aevends mar 's gae kieke, zo rond half elve, wat de jongelui binne doewe modde ze zelf wete, mar as ze buuten komme wete ze dienk 'k niet mear, wat een zootje maeke ze d'r van! Mar affijn, voor ons was de leut 'r een beetje of in beslote we het plan om Haarken te gaen verkenne deur te voeren. Dat viel bitter tegen oor, 't earste wat je te hoaren kreeg was: „Moppevreters kerme we niet gebruuke, mit een Noord- Ooste wind ruuke we juule's stront". Toch gavve we 't niet gauw op, mit onze brommertjes reeje we over d'n betuumdiek steil d'r tegenop in d'r weer of. Mar o wee, as je naer een meisje dorst te kieken, stienge d'r zo een stik of vijf Haar- kenaers om je heen. Nee veul wier je niet gegund oor, allean bie Janne Mao, daer had je lol, as je laeter naer huus ree, nou jae rieje, garrele dien 'k ik, was 't de omgedraoide waereld, je hoad was heal licht in je zat makkelijk op je zael, je potemenee was plat, mar je beanen heal zwaer! Dus oak dat is daer niks geworre. Wat noe? As je zestien bint, in je kan geen meisje kriege, dan ziet het leven d'r somber uut, toch? Tegen die somberheid was een reuze goewd middel. Biljarte bie Kaotje Kardux, op de Heule, je begon mit drie ballen, twea witte in ean roaije, mar tegen tiene warre h't d'r soms wel vuuve of zo, in de kleur was oak al niet mear zo zuuver. Noe 'k 'r an terug dienke, krieg 'k 't d'r waarm van, de vette hearen warre wilde haeren geworre in daer hielp geen groene zeape tegen, nee, geweun wachte tot ze d'r uut viele. Intussen mar nieuwe strooptochten be- dienke, misschien Nieuwe Tonge of zo, of nog vaorder! (wordt vervolgd) Groete uut Dirksland J. Wolfert Dhr. F. Dingier, voorzitter van de vereniging 'samen verder' Iioopt op 30 januari 1996 ons iets te ver tellen over hersenbloedingen en herseninfarcten. Samen verder is een vereniging voor mensen die zelf of in hun naaste omge ving te maken hebben gehad met een her senbloeding of herseninfarct (beroerte). De gevolgen zijn meestal ingrijpend. Er kuimen verschillende stoornissen op treden, zoals: - gedrag - het bewegen - het waarnemen - het lezen en spreken - het gevoelsleven Het hersenweefsel kan zich gedeeltelijk herstellen. Vaak blijft een aantal ver schijnselen bestaan. Door middel van een videopresentatie komen er mensen aan het woord die een CVA gehad hebben. Er is gegelegenheid tot het stellen van vragen. We hopen op een grote belangstelling van de leden van de EHBO afd. Oud dorp. De aanvang is 20.00 uur. „Wanneer het richtingbord er blijft staan zoals het staat, zullen er a.s. vakantiesei zoen heel wat fietstoeristen op weg van Middelharnis richting'Overflakkee, het nieuwe gebouw van de Chr. Scholenge meenschap 'Prins Maurits' binnenfiet- sen", bedoelde die mevrouw te zeggen toen ze er op wees dat tegenover de Bos- seschopl, waar ze haar kroost afhaalde, vandaar dat ze 't zag, een richtingbord nu een andere plaats behoeft. Omwille van de scholenbouw is de loop van de Sportlaan gewijzigd, maar het richting bord is daar nog niet op aangepast. De Studievereniging belegt een openbare vergadering op D.V. maandag 29 ja nuari 1996 om 19.30 uur in Hervormd Verenigingsgebouw 'Eben-Haëzer', Preekhillaan 3 te Ouddorp. In deze bij eenkomst wordt ingegaan op de sociale en maatschappelijke problemen die gok verslaving met zich meebrengt, en het overheidsbeleid dat t.a.v. deze problema tiek wordt gevoerd. Ook nieuwe leden zijn van harte welkom! Op D.V. donderdag 1 februari a.s. hoopt de Nederlands Hervormde vrouwenver eniging 'Vrouwen rond de Bijbel' te Sommelsdijk haar Jaarvergadering te houden om 20.00 uur in gebouw 'Vita Nova', Van Aerssenstraat 5 te Sommels dijk. Deze avond zal worden opengesteld voor de gehele Nederlands Hervormde gemeente, maar ook andere belangstel lenden. De heer dr. R. Seldenrijk is uitgenodigd om op deze avond een lezing te verzor gen over het onderwerp 'Het donorcodi cil'. Er zal gelegenheid zijn tot het stel len van vragen. „Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?" Van de 'groten' der aarde licht men graag de doopceel. De jeugd van een mens is volgens sommigen bepalend voor het verdere leven. Ook van de Heere Jezus heeft men ge tracht het jeugdleven te ontrafelen, overi gens zonder succes. Het heeft alleen een aantal legenden opgeleverd. Ze zijn van wege hun onbetrouwbaarheid niet opge nomen in de Bijbel. Het enige jeugdverhaal van Jezus treffen we aan in Lukas twee. Dit menselijke verhaal is geen wonderverhaal, al spreekt er wel iets wonderlijks uit. Ze waren naar Jeruzalem gegaan bij ge legenheid van het Paasfeest. Maria, Jo zef en hun twaalfjarige Zoon Jezus. Hij werd Zoon der Wet, onder eigen verant woordelijkheid moest Hij van nu af de geboden der wet onderhouden. Nu werd hij gehouden voor een (half) volwassene. Op de terugweg hebben de ouders Hem uit het oog verloren en hoe zij ook zoe ken, Hij blijft onvindbaar. Ze besluiten de weg terug te gaan, een reis van drie dagen en nachten. In Jeruzalem zoeken ze Hem tevergeefs op hun logeeradres en ze komen ten einde raad terecht in de tempel te Jeruza lem. Zou Hij daar soms kunnen zijn? En plotseling zien ze Hem daar in één der bijzalen van het grote tempelcom plex. Daar zit Hij temidden van de lera ren. Maria, zijn moeder, kan zich niet langer inhouden. Ze stort haar angst uit in die enkele ontboezeming: Kind, uw vader en ik hebben U met angst gezocht! Hoe heb Je dit toch kunnen doen? Een echte moeder, die haar hart laat spreken. Jezus kijkt haar verwonderd aan. Heeft zij Hem - zo lang! - gezocht? Het kon toch bekend zijn waar Hij te vinden was: namelijk in de tempel bij de dingen Zijns Vaders. Maria sprak over Jozef, de (stief)vader van Jezus. De Heere corrigeert haar. Hij de Zoon der wet en Zoon van God, spreekt over God, Zijn Vader. Hij is immers de ware, de echte Vader van Jezus. Er vallen al direkt lijnen te trekken naar ons leven. Wij, geboren uit ouders en geroepen om hen te eren mogen tegelijkertijd horen, dat wie vader of moeder liefheeft boven Hem, die Hem niet waardig is. Is ook God, onze Schepper niet tegelijkertijd onze Vader? Hij, die machtiger is dan onze aardse vader en Die weet wat wij nodig hebben. Het is goed ons de vraag te stellen of de Heere reeds deze plaats inneemt in ons leven. Waarom is Jezus eigenlijk achter geble ven in de tempel te Jeruzalem? In de woorden van Maria valt dit verwijt te be luisteren. Is Hij zijn ouders ongehoorzaam ge weest? Wie deze geschiedenis tot het einde toe leest, hoort in vers 51 zeggen, dat Jezus zijn ouders onderdanig was. En dat staat er niet voor niets bij! Was het misschien een vorm van nalatigheid, dat Jezus achterbleef? Maar Zijn blijven te Jeruzalem was - zo meldt ons vers 43 - met opzet geschied. Eigenlijk sprak het voor zichzelf. Hij, de twaalfjarige zoon der Wet en Zoon van God, legt hier ge tuigenis af van Zijn roepingsbesef. Hij moet van nu af heel bewust bezig zijn in de dingen Zijns Vaders. Dat behoorde Maria, zijn moeder toch te weten? Maar zij verstonden dit woord nog niet dat Hij tot hen sprak. Gelukkig bewaarde Maria al deze dingen in haar hart. Bezig zijn in de dingen Mijns Vaders, dat is de roeping van de jeugdige Jezus. Daartoe was Hij in de tempel waar alles Hem herinnerde aan die dingen, die op Zijn Vader betrekking hadden. De tafel der toonbroden, het altaar, de kandelaar, de kist des verbonds en wat er ook maar te zien was aan (tijdelijke) symbolen: wezen die allen niet heen naar God, Zijn Vader. De tempel was één grote sprake van wat de Heere deed met Zijn volk. En Jezus zittende temidden der leraren ondervroeg en luisterde als een rechte leerling naar de zin en betekenis van de dingen rond om Hem. Dit jeugdverhaal van Jezus is richtingge vend voor Zijn latere optreden als de ver lossende Middelaar en Zaligmaker van de Zijnen. Dat is eigenlijk het belangrijk ste uit Zijn jeugd wat te vermelden valt. Meer is niet nodig. Maar dit éne mag niet ontbreken, opdat wij verzekerd mo gen zijn, dat deze enige en echte Zoon van God altijd vervuld is geweest van de grootste taak, die Hem wachtte. In het jeugdige besef van Zijn Godde lijke roeping ligt de garantie, dat Hij door God geroepen is tot onze rechtvaar- digmaking en heiligmaking. J.T.C. Omdat het een onderwerp is dat iedereen zal aanspreken hoopt de vereniging op veel belangstelling. Een ieder is dan ook hartelijk welkom. Een cursus van Kruiswerk Zuidhollandse Eilanden Gezondheidsservice Binnenkort gaan er diverse cursus sen Muziek op Schoot van start in de regio. Een gezellige leuke cursus vol liedjes en spelletjes voor ouder en kind. Hoe jong kinderen ook zijn, ze zijn alle maal dol op muziek. Zodra er muziek klinkt zijn kinderen een en al oor en rea geren vaak met lachen en bewegen. Kin deren zijn dus dol op muziek, maar doen ouders daar ook wat mee? Vroeger wer den kinderen nog vaak naar bed gebracht onder begeleiding van het liedje 'Slaap kindje slaap' of in bad gedaan met het lied 'Alle eendjes zwemmen in het wa ter'. Tegenwoordig wordt hier nauwe lijks meer tijd voor genomen. En als ouders wel willen zingen kuimen ze het vaak niet omdat ze zelf zijn opgegroeid met Hilversum 3 en/of de TV. Voor die ouders die graag gezellig met hun kind muziek willen maken maar geen groot repertoire kennen is de cursus 'Muziek op Schoot' bedoeld. Muzikale kennis of zangtalent is hierbij niet nodig. Wel de bereidheid samen met je kind te zingen, spelen, dansen, klanken te ont dekken, kortom muziek te maken. Positief effect Samen muziek maken is zowel voor ouder en kind erg gezellig. Daarnaast versterkt het de band tussen ouder en kind en het stimuleert de taalontwikke ling. Al spelend en zingend leert het kind bepaalde woorden en begrippen. Daar naast stimuleert het samen muziek ma ken het gevoel voor maat en ritme, het kind leert emoties en fantasie hanteren en het leert zich concentreren. Cursus De cursus bestaat uit 10 lessen van een half uur en wordt gegeven door een do cente van het conservatorium met een speciale opleiding. Tijdens de cursus wordt niet alleen gezongen maar ook ge speeld. Kringspelletjes, bewegen, luis teren, improviseren, dansen en muziek maken met speelgoed en muziekinstru menten komen allemaal aan de orde. Ie dere les wordt er een nieuw liedje of spelletje behandeld. Ouders krijgen dit op papier om er thuis mee verder te oefe nen. Omdat er in de eerste kinderjaren zoveel grote verschillen in ontwikkeling zijn, wordt de cursus gegeven voor vier ver schillende leeftijdsgroepen van vier maanden tot vier jaar. Waar en vcanneer: Op Goeree-Overflakkee wordt de cursus gehouden in Oude Tonge, start 14 febru ari 1996 's morgens. De kosten voor de hele cursus bedragen ƒ55,- voor leden en ƒ85,- voor niet- leden. Hierbij zijn inbegrepen: stencils met alle liedjes en spelletjes. Heeft u interesse Neem dan tussen 09.00 en 12.00 uur contact op met het secretariaat van Kruiswerk Zuidhollandse Eilanden Ge zondheid Service. Tel. (06) 0992299 gra tis. Aanmelden kan tot ongeveer 2 weken voordat de cursus start. „En om ellef uren is 't café dichte". Meestal vallen deze woorden als Driek geen zin heeft om Freek een gratis borrel te geven. Als je Freek een bortel geeft, kan je het café wel openhouden tot de volgende morgen. Dan komt Freek niet weer. Ja, zo gaat dat bij ons. We hebben hier van de rijkste boer van Overijssel, een barbier, een schoolmeester en een veldwachter, die wij Freek noemen. En hij noemt ons Jan, Klaas of Driek, net zoals wij heten. Hij geeft ons een bekeuring als hij denkt dat dat nodig is. Hij zorgt ervoor dat het café van Driek op tijd sluit. En verder doet hij niet veel. Zijn loon, sala ris noemt hij dat deftig, zijn geld wordt hem weke lijks uit de stad bezorgd met de vrachtrijder. Dat gaat al jaren zo. Freek is verschrikkelijk druk met zijn rozen, hij mest ze, hij sproeit ze, maar rozen zijn ondank baar. Nooit willen ze lukken bij Freek. Nooit heb ben wij een mooie rozentuin aanschouwd achter het huis van Freek de veldwachter. Geen raad zo vreemd of Freek heeft hem opge volgd. „Ie moet oen rozen begieten met peerde-urine", zei Hendrikus Kromnagel eens als echte rozenken- ner. Freek deed dat prompt. De volgende dag hin gen alle rozeknoppen slap. „Oen rozen deugt neet", zei Hendrikus daarop. „Maar ie kunt ook perberen um met nije maan, of was 't nou met volle maan, oen rozen met odek- lonje te besputen. Dan roekt ze ontzettend lekker". Ja, Hendrikus, dat is een rozenkenner bij uitstek. Maar bij hem in het tuintje zal men geen rozen vinden. Nee, daar is het een woestenij, want Hendrikus vindt dat je de heide niet moet vervan gen door rozen. Dat brengt witte wieven om het huis. Zo leven wij hier, rustig en soms ook wel tevre den. Wij leven immers op de mooiste plaats van de wereld? Gelooft men dat niet? Dan moet men 's morgens heel vroeg, als Harmen den sosjalist nog slaapt, eens op zijn molen klim men en over die wijde heide zien. Dan moet men die paarse pracht zien met die witte berken er mid denin, met die struiken en die vennen, met die rust. En verder achteraan ziet men dan nog een molen, de men van Pieter Meurs en achter die molen be ginnen de zware bossen, de donkere dennenbos sen. Prachtig is dat. Maar men moet wel vroeg wezen, want Harmen wil geen pottekijkers op zijn molen. Zelfs onze kinderen mogen daar niet meer spelen. Dat mocht vroeger wel, toen Willem Aalders er nog woonde. Willem Aalders was een man die van zijn molen hield, zoals een ander van de borrel of zijn vrouw. Toen hij ouder werd, begon hij steeds meer naar de grond te groeien. Werken kon hij niet meer en hij wist dat hij zijn molen moest verkopen. Maar liever hing hij zich zelf op en stak de molen in brand. Het eerste lukte. We vonden hem boven in zijn molen, hangend in de nok met een strop om zijn hals. Een beginnende brand werd gauw geblust. Weken waren wij daar kapot van. Zoiets gebeurt maar zelden bij ons. Wij maken niet zoveel gekke dingen mee. Na Willem Aalders kwam Harmen den sosjalist, Hermannus Veenstra zoals hij volgens de burger lijke stand heet. Hij komt uit Holland en dat maak te hem al verdacht. Maar bovendien, het is geen sympathiek man. Mopperend, klagend, zeurend over alles en iedereen zit hij daar in het café van Driek. Niemand kan tegen hem praten, alleen Gerrit Sil- vius, de sirjeuze jongkerel van moeder Silvius, die kan hem aan. Harmen is communist. „Weten jullie wat dat be tekent?" vraagt Harmen. „Nee", zegt het volk dom. Wel, Harmen wil dat best even uitleggen. „Het communisme leert dat alles van iedereen is", preekt hij, en zoekt ondertussen naar zijn bril, die hij eens gekocht heeft van een rondreizend koop man. „Dus die grote boerderij van Heringa, waar jullie bij tijd en wijle allemaal een droog stuk brood men verdienen, die is van jullie allemaal". „O", zegt het volk weer. Harmen kijkt langs de gezichten van die jongke- rels. Ze blikken onverschillig terug. Het interes seert hen niets. „Jullie zijn dom", roept hij woe dend. „Wie kunt neet allemale perfessor wezen", zegt Geert van Boksejan spottend. „In Holland weten ze dat allemaal veel beter", weet Harmen. Gertit Silvius kijkt op. Hij staart de molenaar zo prakkezerend aan, zoals alleen Gerrit Silvius dat kan. Gerrit, die is met de helm geboren. Daarom is hij wel wat erg sirjeus; hij kan in de toekomst kij ken, zegt men hier. En dat geloven wij ook zeker, want zijn vader heeft dat ook gehad. De oude Silvius heeft altijd gezegd: „Ik starf neet in mien beddeste". Nou, het is uitgekomen. Ze hebben hem op een dag gevonden in de wei achter de boerderij van Heringa. Een trap van een vals oud peerd. Maar die Gerrit, dat is een echte fillesoof, volgens meester Van Laar. Vroeger als kind al. Soms staat hij ineens op en loopt weg. Maar je kunt er een le lijk woord op zeggen dat er weldra een sterfgeval zal komen op de heide. Iedereen weet het hier: Gerrit ziet in de toekomst. Maar Gerrit prakkezeert ook veel. Verschrikkelijk veel, soms heeft hij er hoofdzeerte van. Die Gerrit is leper dan andere jongkerels, daarom heeft hij zeker ook nog geen verkering. Nu zit hij die gekke Hollandse molenaar met zijn vreemde ideeën aan te kijken. „Dus as ik het goed begriepe, as de boer- derie van Heringa van ons allemale is, dan is oen molen dus van mie?" Gerrit is maar een heel arm man. Zijn vader is al jaren dood. Hij zorgt voorbeeldig voor zijn moeder en voor zijn zuster, maar geld is er niet. En dat vraagje van Gerrit komt bij Harmen wat re gelrecht aan. Hij slikt dan ook even en schudt drif tig het hoofd. „Nee Silvius, dat zie je verkeerd. Die molen kan ik alleen bewerken". „En Heringa kan allene maar zo'n boerderie be- warken", geeft Silvius ten antwoord. Sinds die dag kunnen die twee niet meer met el kaar overweg. Harmen heeft nog altijd zijn ideeën over het gemeenschappelijk bezit, waar zijn molen niet onder valt. Maar Silvius kijkt een keer strak over zijn glaasje heen en dan verdwijnt Harmen met een boze zucht, waarschijnlijk omdat hij bang is, dat die Silvius weer zo raak uit de hoek komt. Nee, met Harmen zijn we niet zo gelukkig. Maar och, het is een nette kerel. We hebben nooit stof van praten over hem, zoals toen over Aalbers. Een paar jaar geleden hebben we ook nog wat te praten gehad. Toen bleef de vrijer van Annegien Kromnagel, de tweede dochter van Hendrikus, in de Pruis achter, vermoord. Dat was erg. Het knap pe wicht woont nog bij haar vader en moeder en ze kijkt nog steeds niet naar andere jongkerels. Wij hebben wel eens gefluisterd dat het net een wicht was voor Gerrit Silvius, maar dat moeten die jongelui zelf maar uitzoeken. (wordt vervolgd) Nieuw: Loewe Planus. Loewe Planus 4572 Z. 72-cm-Super-Flatlme-beeldbuis. 100-Hz-techniek "Digital 100" voor scherpe beelden zonder trillingen. Loewe Planus 4072. 72-cm-Super-Flatline-beeldbuis. Digitale techniek met 8 bits voor beelden met verregaande gedetailleerde beeldkwaliteit. SATELLIET SYSTEMEN RADIO-TELEVISIE-WASAUTOIMATEN VERKOOP EN REPARATIE VAN ALLE MERKEN Dorpsweg 37a. Tel. (0187) 681618.3253 AG Ouddorp tuinontwerpburo hoveniersbedrijf b}^ Ivhg verrassende Jan Deugtstraat 15, Herkingen, Tel. 0187-669420

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3