EIIAIIDEIi-lilEüWS Overdenking Stichting Vrije Recreatie voorspelt nu reeds spectaculaire groei van plattelandstoerisme in bet algemeen en kamperen bij de boer in het bijzonder Hiétoriech etraatmeub'UBir mMiddè\harme{<d) uit de Heilige Schrift EB Van zoeken en vinden Winterse maaHijden een huis verkopen... Makelaar Tamboer Open ochtend voor vrouwen 2e Blad VRIJDAG 12 JANUARI 1996 No. 6468 MEERKERK - De Stichting Vrije Recreatie (SVR) verwaclit dat liet platteland in 1996 nóg meer dan in voorgaande jaren een grote trek pleister zal zijn voor de recreant. Niet alleen yoor het kamperen bij de boer, maar ook voor andere vormen van plattelandstoerisme. Zoals aan het begin van elk nieuw jaar kondigen zich ook voor 1996 weer de onvermijdelijke lastenverhogingen aan. Voor recreanten met steeds meer vrije tijd, doch ook met een steeds krapper wordende beurs, is dit aanleiding om uit te zien naar de meer betaalbare vormen van recreëren. Meer en meer wordt de vakantiebestemming of het uitje-tussen door door die betaalbaarheid bepaald en dan krijgt een kampeer- of logeervakan tie op de boerderij of zomaar een dagje fietsen, wandelen of paardrijden in een landelijke omgeving vaak de voorkeur boven een bezoek aan dure pretparken. Ook de boeren - voor wie het immers ook steeds moeilijker wordt het hoofd boven water te houden - springen gretig in op deze tendens en maken graag ge bruik van de mogelijkheden die de Wet Openluchtrecreatie (WOR) hen biedt om een stukje inkomstenderving terug te ver dienen op de groeiende recreatiemarkt. WOR moet landelijk worden De Stichting Vrije Recreatie, reeds vijf entwintig jaar belangenbehartiger van kampeerboeren in binnen- en buitenland (1200) en kampeerders (70.000 gezin nen), verwacht dan ook een grote toe loop van nieuwe 'kampeerboeren' om de enorme belangstelling voor het platte land te kunnen verwerken. De SVR heeft de ervaring om hen daarin bij te staan, maar vindt wel dat - teneinde dit in goede banen te leiden - deze onlangs inwerking getreden wet eerst moet wor den aangepast. „De WOR moet van een raamwet worden omgezet in een landelij ke regeling, waar niet iedere gemeente zijn eigen beleid kan bepalen. Dat geeft immers aanleiding tot onduidelijkheid en willekeur en daar is noch de boer, noch de recreant mee gebaat". SVR-basistarieven blijven gehandhaafd De SVR heeft een open oog voor de vele prijsverhogingen en, omdat het bij de SVR-kampeerboeren de ideële motieven de commerciële overheersen, is besloten de tarieven van 1995 ook in 1996 te hand haven! „Hierdoor blijft een verblijf bij de SVR ook in 1996 voor iedere beurs aantrekkelijk!" zo laat de SVR weten. Kennismaken met de SVR Voor recreanten die op zoek zijn naar rust, ruimte en betaalbaarheid, maar eveneens voor bperen en particuliere grondbezitters die hun grond en opstal- De snelste 1000- toeren wasautomaat nu f 1.498,- len meer rendabel willen maken, kan het zeer interessant zijn kennis te maken met de SVR. Onder het motto 'Zoek je eigen kampeer- of logeerboer uit', worden vier SVR-Vakantiebeurzen georganiseerd: 30 januari te Roosendaal ('Leysdream'), 27 januari te Telst ('De Helster'), 3 februari te Dronten ('Meerpaal') en 17 februari te Amstelveen ('Emergohal'). Nadere informatie over deze beurzen of over het kamperen bij de boer: Stichting Vrije Recreatie, Meerkerk. Tel. (0183) 35 27 41 35 27 42 35 27 43. Middelharnis was vroeger een bedrijvig plaatsje. De landbouw en de visserij waren dè economische pijlers, die vanzelfsprekend ook hun sporen hebben nagelaten. Toch is er nog bar weinig straat meubilair aanwezig, die herinne ren aan deze twee takken van bedrijvigheid. De gasfabriek heeft enkel sporen in de grond nagela ten. De landbouw In 1890 diende smid Jan Vis Czn. uit Sommelsdijk een verzoek in om mede werking voor het op zijn initiatief plaat sen van een weegbrug voor landbouw- produkten nabij de Kaai. De brug zou een draagvermogen hebben van 4000 kg. Bij de brug moest een gebouwtje komen met een lengte van 2 meter en een breed te van V-A meter. De gemeenteraad zag er eigenlijk meer in om een gemeentelijke weegbrug te plaatsen. Er werd hier en daar informatie ingewonnen, waaruit bleek, datzoodanige brug p.m. kost 1.000,- en dat die bruggen opgericht in de gemeenten Den Bommel, Ooltgens- plaat en Oude Tonge goed redeeren Omdat de gemeentewet destijds regelde, dat een dergelijke faciliteit de gemeente geen voordeel op mocht leve ren, werd naar een bepaalde modus gezocht. Geraffineerd als men was for muleerde men het als volgt: ten einde aan dat bezwaar tegemoet te komen, vemeenen dat in het vervolg de veldwachter M. Verspille door ouder dom ongeschikt wordt om zijne betrek king naar behooren waar te neemen, dat die ambtenaar alzoo eerstdaags zal moe ten worden vervangen en om hem op zijn ouden dag niet broodeloos te maken, zou die ambtenaar tot weger kunnen worden benoemd Om een econo misch doel te dienen werd een "sociaal probleem" naar voren gebracht. De weegbrug werd geplaatst op het ter- West-Achterweg met op de achtergrond de travaille van Nieuwland. rein vóór de aschschuur en keet aan het eind van de Waterweg, ongeveer op de plaats waar nu het fietspad begint richting havenhoofd. In 1904 bracht de burgemeester het vol gende in de raad: dat burgemeester en wethouders de zaak betreffende de daarstelling eener tweede weegbrug nader hebben overwogen en als gevolg daarvan voorstellen, zoodanige brug op te richten op de losplaats benoorden het stoombootplein en de levering daarvan met zelfdrukapparaat op te dragen aan de heer Vis te Sommelsdijk, waarvan de kosten zullen bedragen 1.000,-. Voorts stelt de voorzitter voor de losplaats met degelijke keien te doen verstraten aange zien het zal blijken, dat dit - nu het ver keer daar zal toenemen - hoognoodig is Aldus werd besloten. In 1955 werd de eerste weegbrug vervangen door een weegbrug aan de overzijde van de Op de voorgrond het jaagpad. Oosthavendijk, nabij de scheepswerf van Peeman. Deze brug is inmiddels al gerui me tijd buiten gebruik. Voorheen waren ook een aantal particuliere weegbruggen of fairbanken in gebruik, zoals bij de Van Pallandtpolder. Op de hoek van de Nieuwstraat met de West Achterweg stond vroeger de sme derij van Nieuwland. Buiten de smederij op de West Achterweg stond de travaille waarin de paarden werden beslagen. Smederij en travaille zijn afgebroken respectievelijk verwijderd. Tegenwoor dig treffen we op deze plek een een glas bak en afvalcontainer. Visserij Op 8 december 1657 besloot het dorps- bestuur aaUjhet eind van de Voorstraat op de Kaai een visbank op te richten. Deze was uitsluitend bedoeld voor de plaatselijk vishandel en moet mén dus niet verwarren met de visafslag van Middelharnis. Onder de visbank kochten de inwoners van Middelharnis hun maal- tje vis bij de zogeheten visroeper(s). Dit waren plaatselijke kleine ondernemers, die door middel van het aan de man brengen van vis hun dagelijkse brood poogden te verdienen. Het bouwwerkje werd gedragen door zes gedraaide hou ten pilaren en het dak was gedekt met verglaasde pannen. De kosten bedroegen ongeveer 200,- en werden betaald uit de opbrengst van de visafslag. Om ver val en vernieling van de visb^ik tegen te gaan, werd het volgende afgekondigd: "Niemant sal sijn gevouch doen in, bij off ontrent de visbanck noch met steenen of andere vuijlicheden op de panne te werpen, oock niet in de pilaren off uut bancken te hacken off kerven ende die gene die daer sijn vis in hackt off ten toen stelt sal t'elckens die bancken ende d'beneden vloere wel reijn met water „En hij zocht Jezus te zien". (Lukas 19:3) „Want de Zoon des mensenis gekomen om te zoeken. (Lukas 19:10} Jezus is op weg naar Jeruzalem. Die weg voert ook door Jericho. Door druk han delsverkeer en welvaart, was Jericho een bloeiende stad. Uitvoer en doorvoer van goederen, zorgden voor veel werk, ook in het belastingkantoor van de Romei nen. Er waren dan ook vele tollenaren, zeg maar: belastingambtenaren. Onder hen was ook Zacheus. Hoewel behorend tot het joodse volk, had men hem toch in het gilde van de tollenaren opgenomen. Deze Zacheus was klein van stuk. Stuk ken kleiner dan de meeste van zijn tijd en volksgenoten. Het had hem niet ver hinderd een topfunctie bij de belasting dienst te bereiken. Hij had het gebracht tot oppertollenaar. Wat de functie precies inhield, is ondui delijk. Maar het is vast een goed betaalde baan geweest. Hij is er dan ook rijk van geworden. Deze tollenaars stonden bij het joodse volk in een kwade reuk. Ze werden in één adem genoemd met zondaren en met hoeren. Niet alleen stonden ze in dienst van de gehate bezetter; maar velen van hen per sten hun landgenoten af. Ze lieten de mensen meer betalen dan nodig was, en staken dat geld in eigen zak. Als een enquêtecommissie de handel en wandel van de tollenaars zou hebben doorgelicht, zou geconcludeerd moeten worden, dat dit ambtenarenkorps zeer corrupt was. Heeft ook Zacheus zich aan deze duiste re praktijken schuldig gemaakt? Waarschijnlijk wel, want straks zegt hij tot Jezus: „indien ik iemand iets door be drog ontvreemd heb, dat geef ik vierdub bel weder". Zacheus was een rijk man. Maar met al zijn geld voelde hij zich on gelukkig. Innerlijk heeft hij geen vrede. Bij al zijn rijkdom is hij een arm, verloren mens. Zo stond het met Zacheus op de dag, waarop Jezus in Jericho aankwam. Als hij hoort dat Jezus door de stad zal trekken, verlaat hij met haast zijn tolhuis. Hij wil Jezus zien! Veel heeft hij over Hem gehoord, hij wil Hem nu ook zien! Wat drijft hem? Enkel nieuwsgierigheid? Neen. Uit alles blijkt, dat in zijn hart be langstelling is gewekt. God de Vader is bezig deze man tot Hem te trekken. Ook om deze Zacheus te redden was Jezus nu te Jericho gekomen. Hij zoekt Jezus te zien. Maar hoe dit doel te bereiken? Er is veel volk op de been. Van alle kan ten zijn de mensen samengestroomd om Hém te zien, die Bartimeüs van zijn blindheid heeft genezen. Het is Zacheus met zijn geringe lengte niet mogelijk, over de masa héén te zien. Maar hij geeft het niet op. Iets verder staat een wilde vijgeboom. Hij rent voor de langzaam naderende menigte uit. Hij negeert de spottende op merkingen van het volk, klimt in de vij geboom en verbergt zich achter de grote bladeren. Zo kan hij Jezus zien, zonder zelf gezien te worden. Maar Jezus ziet hem wel. Hij kijkt er speciaal voor naar boven. Hij haalt hem uit de boom met de mede deling: „Zacheus haast u en kom af, want De moet heden in uw huis blijven". Groot gemor onder het volk. Het gaat toch te ver, dat Jezus bij deze verdacht rijke tollenaar intrek neemt. Maar Zacheus ontvangt Jezus met blijd schap. Wat tussen Jezus en Zacheus werd ge sproken blijft geheim. Wél weten we, dat hij los komt van zijn geld en dat is een wonder op zich! De ogen van de tollenaar zijn geopend voor de heerlijkheid van Christus vergevende liefde. Waar dat gebeurt, verdooft de glans van het aardse goud. Dan worden gierigaards weldoeners. Zacheus doet een belofte. Hij verklaart: „de helft van mijn bezit geef ik aan de armen en hetgeen ik afgeperst heb, zal ik viervoudig vergoeden. Iemand heeft opgemerkt, dat zowel deze bezitafdracht als die vergoeding, uitgin gen boven wat daarvoor als maatstaf gold. Verwezen wordt daarbij naar Levi ticus 6:5 en Numeri 5:7. Jezus, het 'heden der genade' voor deze tollenaar. Want zegt de Heiland: „Heden is deze huize zaligheid geschied". En het wordt gemotiveerd met de uit spraak: „ook deze is een zoon van Abra ham". Ook Zacheus deelt in de zegeningen van het Verbond met Abraham gesloten. Hij is van de vader der gelovigen niet alleen een zoon naar het vlees, maar ook naar de belofte. Zo werd een verlorene een gevondene. Het begon met het zoeken van Zacheus: „Hij zocht Jezus te zien". En het eindigt met het zoeken van Je zus: „Want de Zoon des mensen is ge komen om te zoeken. Toch was niet Zacheus de eerste, maar Jezus. Het zoeken van Zacheus was vrucht van het zoeken van Jezus. Dat Zacheus Jezus zoekt, was het werk van God in hem. Uit zichzelf zoekt niemand God. Maar dit is de troost, dat de Heere in Zijn genade nog verlorenen zoekt. Het zoeken van Jezus om zalig te maken is na Zacheus niet opgehouden. Nóg geldt het woord, dat de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken, dat verloren is. En deze Heiland heeft Zelf gezegd: „zoekt en gij zult vinden"... „want die zoekt, die vindt" (Mattheus 7). Bent u, ben jij zó al een zoeker gewor den? Neen.het hangt niet van ons zoeken af. Niet ons zoeken staat voorop, maar de zoekende genade van God. Men wordt niet zalig omdat men de Heere zoekt, maar omdat de Heere ons zocht. Elke zoeker komt er achter, misschien na veel strijd en onzekerheid: niet ik ben begonnen, maar de Zoon des mensen is gekomen om ook mij te zoeken en zalig te maken. Hij is de Eerste en de Laatste. Wie dat ontdekt tot zijn bevrijding, buigt zich in verwondering aan zijn voeten, aanbidt en belijdt: „Wij hebben U gevonden, omdat Gij ons hebt gezocht; wij hebben U lief, omdat Gij ons eerst hebt liefgehad". „Van dy is het alleen, dat ick myn heyl verwachte, En stier van nu voortaen mijn gedachte. Dat ick in uwe gonst gedurich my verbly. Van my en heb ickt niet, o Heer' /D„ het is van dy". (Revius) Zo is het 'heden' van het komen van B. H.H. affwassen ende uijtspoelen op de ver- beurten, soo wel in 't een als d'ander gelegentheijt van tien gulden, voor ider persoon. D' ouders sullen voor haer kin-' ders moeten instaen". De visbank heeft er tot in de vorige eeuw gestaan, waarna zij helaas werd geamoveerd. Andere verdwenen herinneringen aan de visserij zijn bijvoorbeeld: de lange lijn baan c.q. touwslagerij met haar kenmer kende kopbomen en gespannen lijnen aan het Beneden Zandpad, de hefboom voor het repareren van de masten van de sloepen bij de scheepswerf van Peeman, de houten uitkijkpost op de schuur van Kolff op de Vissersdijk en de lichtbakens (reeds behandeld). Aan het begin van de Westdijk lagen een tweetal bollen. Wat dit precies waren, wat voor nut zij had den en of zij iets met de visserij te maken hadden, is mij niet duidelijk Enkele restanten van de visserij zijn nog overgebleven, zoals het Taanslop, het jaagpad en nog een enkele ijzeren ring langs de haven. Wat betreft het jaagpad nog het volgende. Langs het lange havenkanaal lag vroeger aan weerszijden een jaagpad. De vissloepen en ook nog lange tijd de beurtschepen voeren onder zeil en moesten in het smalle havenka naal gejaagd worden. De schepen wer den dan vanaf de wal door een paard voortgetrokken. Thans is alleen het jaag pad aan de West Havendijk nog gedeel telijk aanwezig. Het is mijns inziens- zaaic, dat dit historische pad in tact wordt gehouden. Horeca en handel Tegenwoordig worden we door schreeu werige lichtreclames duidelijk gemaakt, dat we een winkel of horecagelegenheid passeren. Vroeger presenteerde de onder nemer zich op wat minder uitbindige manier, zoals uithangborden en de bekende emaille reclameborden. Derge lijke borden zaten overigens niet alleen Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. op winkels e.d. geschroeft. Tientallen hebben er gehangen, maar zijn inmiddels allemaal opgeruimd. Sommige cafés koesteren deze borden nog en de oudere klanten denken nostalgisch terug aan de tijd waarin men nog ongecensureerd reclame mocht maken voor rookartikelen (bijvoorbeeld tabak van Van Rossum Troost). Op de muur van de Ronduit op het Vingerling (gesloopt in 1895) zaten een aantal publicatieborden bevestigd. Hierin hingen waarschijnlijk naast de gemeentelijke bekendmakingen ook prijslijsten van vis, berichten van de reders, vertrektijden van de beurtschip- pers, e.d.. De gastheer/ondernemer moest zorgdra gen voor faciliteiten voor bezoekers. Zo zat er aan de muur van het cafeetje van Schoonejongen op de Oudelandsedijk een ijzeren ring waaraan het paard kon worden vastgemaakt. De Nationale Bankvereniging aan de westzijde van de Voorstraat verzocht in 1919 om vóór het bankgebouw een paal te mogen plaatsen voor het vastzetten van paarden. Nu kan men daar wel een hele manege met paar den vastzetten; er staan paaltjes zat. De gemeente heeft enige jaren geleden namelijk een blik met "Amsterdammer- tjes" opengetrokken om het blik van de Voorstraat te weren. (wordt vervolgd) Middelharnis Jan Both Reclamebordfin op de schuur van Vroegindeweij; zijde Stationsweg. Op dinsdag 16 januari is er in het Info centrum te Oude Tonge weer een winter se maaltijd. Op het menu staat stampot en een toetje. In Achthuizen in 't Zaaltje wordt de eer ste winterse maaltijd in het nieuwe jaar gehouden op woensdag 17 januari a.s. met hutspot en een toetje op het menu. M.i.v. 1 januari 1996 is de prijs van de winterse maaltijden in,alle dorpen van Oostflakkee 6,- geworden. De aan vangstijd van de maaltijden is 12.00 uur. MIDDELHARNIS OPHALEN OUD PAPIER Morgenochtend, zaterdag 13 januari, zal door medewerkers van de Commissie 'oud papier' van de Ned. Herv. kerk in Middelharnis weer oud papier worden opgehaald. U wordt gevraagd het, zonder karton, vanaf half 9 gebundeld buiten te zetten. met optimaal resultaat Tel. (0187)483477 Carrie ten Boomstichting Programma Gastspreekster: Een medewerkster van de Corrie ten Boomstichting. Thema: Le ven en werk van Corrie ten Boom. Door wie georganiseerd? De Doopsgezinde-Kerngroep 'Van Vrouw tot Vrouw'. Waar? In de ontmoetingsruimte van de Doops gezinde Gemeente, Dorpstienden 3 te Ouddorp. Wanneer? Woensdag 17 januari 1996 van 9.30 tot 11.00 uur. Kerk open 9.00 uur. Muzikale medewerking: Arja Cranendonck en Jeanet Boers. Kinder-oppas is aanwezig. Bij een volle belading is een tijdbespanng van 25 minuten mogelijk. Type WM51 Voor meer informatie: Siemens Infocentrum 070-333 2930/333 2670 Siemens. Thuis in uw huis. Uw Siemens dealer ^y SATELLIETSYSTEMEN iiii RADIO-TELEVISIE-WASAUTOMATEN VERKOOP EN REPARATIE VAN ALLE MERKEN Dorpsweg37aTel.(0187)681618.3253AG Ouddofp Haven Middelharnis. Ki^BiKBlDE Middelharnis Heilevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland VBiHUIZSS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624 NVM UMCEAAR

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1996 | | pagina 3