EIIAIIDEIi-lilEüWS
Overdenking
Stichting Vrije Recreatie voorspelt nu reeds spectaculaire
groei van plattelandstoerisme in bet algemeen
en kamperen bij de boer in het bijzonder
Hiétoriech etraatmeub'UBir mMiddè\harme{<d)
uit de
Heilige Schrift
EB
Van zoeken en vinden
Winterse maaHijden
een huis
verkopen...
Makelaar Tamboer
Open ochtend voor vrouwen
2e Blad
VRIJDAG 12 JANUARI 1996
No. 6468
MEERKERK - De Stichting Vrije
Recreatie (SVR) verwaclit dat liet
platteland in 1996 nóg meer dan in
voorgaande jaren een grote trek
pleister zal zijn voor de recreant.
Niet alleen yoor het kamperen bij
de boer, maar ook voor andere
vormen van plattelandstoerisme.
Zoals aan het begin van elk nieuw jaar
kondigen zich ook voor 1996 weer de
onvermijdelijke lastenverhogingen aan.
Voor recreanten met steeds meer vrije
tijd, doch ook met een steeds krapper
wordende beurs, is dit aanleiding om uit
te zien naar de meer betaalbare vormen
van recreëren. Meer en meer wordt de
vakantiebestemming of het uitje-tussen
door door die betaalbaarheid bepaald en
dan krijgt een kampeer- of logeervakan
tie op de boerderij of zomaar een dagje
fietsen, wandelen of paardrijden in een
landelijke omgeving vaak de voorkeur
boven een bezoek aan dure pretparken.
Ook de boeren - voor wie het immers
ook steeds moeilijker wordt het hoofd
boven water te houden - springen gretig
in op deze tendens en maken graag ge
bruik van de mogelijkheden die de Wet
Openluchtrecreatie (WOR) hen biedt om
een stukje inkomstenderving terug te ver
dienen op de groeiende recreatiemarkt.
WOR moet landelijk worden
De Stichting Vrije Recreatie, reeds vijf
entwintig jaar belangenbehartiger van
kampeerboeren in binnen- en buitenland
(1200) en kampeerders (70.000 gezin
nen), verwacht dan ook een grote toe
loop van nieuwe 'kampeerboeren' om de
enorme belangstelling voor het platte
land te kunnen verwerken. De SVR heeft
de ervaring om hen daarin bij te staan,
maar vindt wel dat - teneinde dit in
goede banen te leiden - deze onlangs
inwerking getreden wet eerst moet wor
den aangepast. „De WOR moet van een
raamwet worden omgezet in een landelij
ke regeling, waar niet iedere gemeente
zijn eigen beleid kan bepalen. Dat geeft
immers aanleiding tot onduidelijkheid en
willekeur en daar is noch de boer, noch
de recreant mee gebaat".
SVR-basistarieven
blijven gehandhaafd
De SVR heeft een open oog voor de vele
prijsverhogingen en, omdat het bij de
SVR-kampeerboeren de ideële motieven
de commerciële overheersen, is besloten
de tarieven van 1995 ook in 1996 te hand
haven! „Hierdoor blijft een verblijf bij
de SVR ook in 1996 voor iedere beurs
aantrekkelijk!" zo laat de SVR weten.
Kennismaken met de SVR
Voor recreanten die op zoek zijn naar
rust, ruimte en betaalbaarheid, maar
eveneens voor bperen en particuliere
grondbezitters die hun grond en opstal-
De snelste 1000-
toeren wasautomaat
nu f 1.498,-
len meer rendabel willen maken, kan het
zeer interessant zijn kennis te maken met
de SVR. Onder het motto 'Zoek je eigen
kampeer- of logeerboer uit', worden vier
SVR-Vakantiebeurzen georganiseerd: 30
januari te Roosendaal ('Leysdream'), 27
januari te Telst ('De Helster'), 3 februari
te Dronten ('Meerpaal') en 17 februari te
Amstelveen ('Emergohal').
Nadere informatie over deze beurzen
of over het kamperen bij de boer:
Stichting Vrije Recreatie, Meerkerk.
Tel. (0183) 35 27 41 35 27 42 35 27 43.
Middelharnis was vroeger een
bedrijvig plaatsje. De landbouw en
de visserij waren dè economische
pijlers, die vanzelfsprekend ook
hun sporen hebben nagelaten.
Toch is er nog bar weinig straat
meubilair aanwezig, die herinne
ren aan deze twee takken van
bedrijvigheid. De gasfabriek heeft
enkel sporen in de grond nagela
ten.
De landbouw
In 1890 diende smid Jan Vis Czn. uit
Sommelsdijk een verzoek in om mede
werking voor het op zijn initiatief plaat
sen van een weegbrug voor landbouw-
produkten nabij de Kaai. De brug zou
een draagvermogen hebben van 4000 kg.
Bij de brug moest een gebouwtje komen
met een lengte van 2 meter en een breed
te van V-A meter. De gemeenteraad zag er
eigenlijk meer in om een gemeentelijke
weegbrug te plaatsen. Er werd hier en
daar informatie ingewonnen, waaruit
bleek, datzoodanige brug p.m. kost
1.000,- en dat die bruggen opgericht in
de gemeenten Den Bommel, Ooltgens-
plaat en Oude Tonge goed redeeren
Omdat de gemeentewet destijds
regelde, dat een dergelijke faciliteit de
gemeente geen voordeel op mocht leve
ren, werd naar een bepaalde modus
gezocht. Geraffineerd als men was for
muleerde men het als volgt: ten
einde aan dat bezwaar tegemoet te
komen, vemeenen dat in het vervolg de
veldwachter M. Verspille door ouder
dom ongeschikt wordt om zijne betrek
king naar behooren waar te neemen, dat
die ambtenaar alzoo eerstdaags zal moe
ten worden vervangen en om hem op
zijn ouden dag niet broodeloos te maken,
zou die ambtenaar tot weger kunnen
worden benoemd Om een econo
misch doel te dienen werd een "sociaal
probleem" naar voren gebracht. De
weegbrug werd geplaatst op het ter-
West-Achterweg met op de achtergrond de travaille van Nieuwland.
rein vóór de aschschuur en keet
aan het eind van de Waterweg, ongeveer
op de plaats waar nu het fietspad begint
richting havenhoofd.
In 1904 bracht de burgemeester het vol
gende in de raad: dat burgemeester
en wethouders de zaak betreffende de
daarstelling eener tweede weegbrug
nader hebben overwogen en als gevolg
daarvan voorstellen, zoodanige brug op
te richten op de losplaats benoorden het
stoombootplein en de levering daarvan
met zelfdrukapparaat op te dragen aan de
heer Vis te Sommelsdijk, waarvan de
kosten zullen bedragen 1.000,-. Voorts
stelt de voorzitter voor de losplaats met
degelijke keien te doen verstraten aange
zien het zal blijken, dat dit - nu het ver
keer daar zal toenemen - hoognoodig is
Aldus werd besloten. In 1955 werd
de eerste weegbrug vervangen door een
weegbrug aan de overzijde van de
Op de voorgrond het jaagpad.
Oosthavendijk, nabij de scheepswerf van
Peeman. Deze brug is inmiddels al gerui
me tijd buiten gebruik. Voorheen waren
ook een aantal particuliere weegbruggen
of fairbanken in gebruik, zoals bij de
Van Pallandtpolder.
Op de hoek van de Nieuwstraat met de
West Achterweg stond vroeger de sme
derij van Nieuwland. Buiten de smederij
op de West Achterweg stond de travaille
waarin de paarden werden beslagen.
Smederij en travaille zijn afgebroken
respectievelijk verwijderd. Tegenwoor
dig treffen we op deze plek een een glas
bak en afvalcontainer.
Visserij
Op 8 december 1657 besloot het dorps-
bestuur aaUjhet eind van de Voorstraat
op de Kaai een visbank op te richten.
Deze was uitsluitend bedoeld voor de
plaatselijk vishandel en moet mén dus
niet verwarren met de visafslag van
Middelharnis. Onder de visbank kochten
de inwoners van Middelharnis hun maal-
tje vis bij de zogeheten visroeper(s). Dit
waren plaatselijke kleine ondernemers,
die door middel van het aan de man
brengen van vis hun dagelijkse brood
poogden te verdienen. Het bouwwerkje
werd gedragen door zes gedraaide hou
ten pilaren en het dak was gedekt met
verglaasde pannen. De kosten bedroegen
ongeveer 200,- en werden betaald uit
de opbrengst van de visafslag. Om ver
val en vernieling van de visb^ik tegen te
gaan, werd het volgende afgekondigd:
"Niemant sal sijn gevouch doen in, bij
off ontrent de visbanck noch met steenen
of andere vuijlicheden op de panne te
werpen, oock niet in de pilaren off uut
bancken te hacken off kerven ende die
gene die daer sijn vis in hackt off ten
toen stelt sal t'elckens die bancken ende
d'beneden vloere wel reijn met water
„En hij zocht Jezus te zien".
(Lukas 19:3)
„Want de Zoon des mensenis
gekomen om te zoeken.
(Lukas 19:10}
Jezus is op weg naar Jeruzalem. Die weg
voert ook door Jericho. Door druk han
delsverkeer en welvaart, was Jericho een
bloeiende stad. Uitvoer en doorvoer van
goederen, zorgden voor veel werk, ook
in het belastingkantoor van de Romei
nen.
Er waren dan ook vele tollenaren, zeg
maar: belastingambtenaren. Onder hen
was ook Zacheus. Hoewel behorend tot
het joodse volk, had men hem toch in het
gilde van de tollenaren opgenomen.
Deze Zacheus was klein van stuk. Stuk
ken kleiner dan de meeste van zijn tijd
en volksgenoten. Het had hem niet ver
hinderd een topfunctie bij de belasting
dienst te bereiken.
Hij had het gebracht tot oppertollenaar.
Wat de functie precies inhield, is ondui
delijk. Maar het is vast een goed betaalde
baan geweest. Hij is er dan ook rijk van
geworden.
Deze tollenaars stonden bij het joodse
volk in een kwade reuk. Ze werden in
één adem genoemd met zondaren en met
hoeren.
Niet alleen stonden ze in dienst van de
gehate bezetter; maar velen van hen per
sten hun landgenoten af.
Ze lieten de mensen meer betalen dan
nodig was, en staken dat geld in eigen
zak.
Als een enquêtecommissie de handel en
wandel van de tollenaars zou hebben
doorgelicht, zou geconcludeerd moeten
worden, dat dit ambtenarenkorps zeer
corrupt was.
Heeft ook Zacheus zich aan deze duiste
re praktijken schuldig gemaakt?
Waarschijnlijk wel, want straks zegt hij
tot Jezus: „indien ik iemand iets door be
drog ontvreemd heb, dat geef ik vierdub
bel weder".
Zacheus was een rijk man.
Maar met al zijn geld voelde hij zich on
gelukkig.
Innerlijk heeft hij geen vrede. Bij al zijn
rijkdom is hij een arm, verloren mens.
Zo stond het met Zacheus op de dag,
waarop Jezus in Jericho aankwam.
Als hij hoort dat Jezus door de stad zal
trekken, verlaat hij met haast zijn tolhuis.
Hij wil Jezus zien!
Veel heeft hij over Hem gehoord, hij wil
Hem nu ook zien!
Wat drijft hem? Enkel nieuwsgierigheid?
Neen. Uit alles blijkt, dat in zijn hart be
langstelling is gewekt.
God de Vader is bezig deze man tot Hem
te trekken.
Ook om deze Zacheus te redden was
Jezus nu te Jericho gekomen.
Hij zoekt Jezus te zien.
Maar hoe dit doel te bereiken?
Er is veel volk op de been. Van alle kan
ten zijn de mensen samengestroomd om
Hém te zien, die Bartimeüs van zijn
blindheid heeft genezen.
Het is Zacheus met zijn geringe lengte
niet mogelijk, over de masa héén te zien.
Maar hij geeft het niet op.
Iets verder staat een wilde vijgeboom.
Hij rent voor de langzaam naderende
menigte uit. Hij negeert de spottende op
merkingen van het volk, klimt in de vij
geboom en verbergt zich achter de grote
bladeren.
Zo kan hij Jezus zien, zonder zelf gezien
te worden.
Maar Jezus ziet hem wel. Hij kijkt er
speciaal voor naar boven.
Hij haalt hem uit de boom met de mede
deling: „Zacheus haast u en kom af,
want De moet heden in uw huis blijven".
Groot gemor onder het volk. Het gaat
toch te ver, dat Jezus bij deze verdacht
rijke tollenaar intrek neemt.
Maar Zacheus ontvangt Jezus met blijd
schap.
Wat tussen Jezus en Zacheus werd ge
sproken blijft geheim.
Wél weten we, dat hij los komt van zijn
geld en dat is een wonder op zich! De
ogen van de tollenaar zijn geopend voor
de heerlijkheid van Christus vergevende
liefde. Waar dat gebeurt, verdooft de
glans van het aardse goud. Dan worden
gierigaards weldoeners.
Zacheus doet een belofte. Hij verklaart:
„de helft van mijn bezit geef ik aan de
armen en hetgeen ik afgeperst heb, zal ik
viervoudig vergoeden.
Iemand heeft opgemerkt, dat zowel deze
bezitafdracht als die vergoeding, uitgin
gen boven wat daarvoor als maatstaf
gold. Verwezen wordt daarbij naar Levi
ticus 6:5 en Numeri 5:7.
Jezus, het 'heden der genade' voor deze
tollenaar.
Want zegt de Heiland: „Heden is deze
huize zaligheid geschied".
En het wordt gemotiveerd met de uit
spraak: „ook deze is een zoon van Abra
ham".
Ook Zacheus deelt in de zegeningen van
het Verbond met Abraham gesloten. Hij
is van de vader der gelovigen niet alleen
een zoon naar het vlees, maar ook naar
de belofte.
Zo werd een verlorene een gevondene.
Het begon met het zoeken van Zacheus:
„Hij zocht Jezus te zien".
En het eindigt met het zoeken van Je
zus: „Want de Zoon des mensen is ge
komen om te zoeken.
Toch was niet Zacheus de eerste, maar
Jezus.
Het zoeken van Zacheus was vrucht van
het zoeken van Jezus.
Dat Zacheus Jezus zoekt, was het werk
van God in hem.
Uit zichzelf zoekt niemand God.
Maar dit is de troost, dat de Heere in Zijn
genade nog verlorenen zoekt.
Het zoeken van Jezus om zalig te maken
is na Zacheus niet opgehouden.
Nóg geldt het woord, dat de Zoon des
mensen is gekomen om te zoeken en
zalig te maken, dat verloren is.
En deze Heiland heeft Zelf gezegd:
„zoekt en gij zult vinden"... „want die
zoekt, die vindt" (Mattheus 7).
Bent u, ben jij zó al een zoeker gewor
den?
Neen.het hangt niet van ons zoeken af.
Niet ons zoeken staat voorop, maar de
zoekende genade van God.
Men wordt niet zalig omdat men de
Heere zoekt, maar omdat de Heere ons
zocht.
Elke zoeker komt er achter, misschien na
veel strijd en onzekerheid: niet ik ben
begonnen, maar de Zoon des mensen is
gekomen om ook mij te zoeken en zalig
te maken.
Hij is de Eerste en de Laatste.
Wie dat ontdekt tot zijn bevrijding, buigt
zich in verwondering aan zijn voeten,
aanbidt en belijdt:
„Wij hebben U gevonden, omdat Gij ons
hebt gezocht; wij hebben U lief, omdat
Gij ons eerst hebt liefgehad".
„Van dy is het alleen,
dat ick myn heyl verwachte,
En stier van nu voortaen mijn gedachte.
Dat ick in uwe gonst gedurich my verbly.
Van my en heb ickt niet, o Heer'
/D„ het is van dy".
(Revius)
Zo is het 'heden' van het komen van B.
H.H.
affwassen ende uijtspoelen op de ver-
beurten, soo wel in 't een als d'ander
gelegentheijt van tien gulden, voor ider
persoon. D' ouders sullen voor haer kin-'
ders moeten instaen". De visbank heeft
er tot in de vorige eeuw gestaan, waarna
zij helaas werd geamoveerd.
Andere verdwenen herinneringen aan de
visserij zijn bijvoorbeeld: de lange lijn
baan c.q. touwslagerij met haar kenmer
kende kopbomen en gespannen lijnen
aan het Beneden Zandpad, de hefboom
voor het repareren van de masten van de
sloepen bij de scheepswerf van Peeman,
de houten uitkijkpost op de schuur van
Kolff op de Vissersdijk en de lichtbakens
(reeds behandeld). Aan het begin van de
Westdijk lagen een tweetal bollen. Wat
dit precies waren, wat voor nut zij had
den en of zij iets met de visserij te
maken hadden, is mij niet duidelijk
Enkele restanten van de visserij zijn nog
overgebleven, zoals het Taanslop, het
jaagpad en nog een enkele ijzeren ring
langs de haven. Wat betreft het jaagpad
nog het volgende. Langs het lange
havenkanaal lag vroeger aan weerszijden
een jaagpad. De vissloepen en ook nog
lange tijd de beurtschepen voeren onder
zeil en moesten in het smalle havenka
naal gejaagd worden. De schepen wer
den dan vanaf de wal door een paard
voortgetrokken. Thans is alleen het jaag
pad aan de West Havendijk nog gedeel
telijk aanwezig. Het is mijns inziens-
zaaic, dat dit historische pad in tact wordt
gehouden.
Horeca en handel
Tegenwoordig worden we door schreeu
werige lichtreclames duidelijk gemaakt,
dat we een winkel of horecagelegenheid
passeren. Vroeger presenteerde de onder
nemer zich op wat minder uitbindige
manier, zoals uithangborden en de
bekende emaille reclameborden. Derge
lijke borden zaten overigens niet alleen
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
op winkels e.d. geschroeft. Tientallen
hebben er gehangen, maar zijn inmiddels
allemaal opgeruimd. Sommige cafés
koesteren deze borden nog en de oudere
klanten denken nostalgisch terug aan de
tijd waarin men nog ongecensureerd
reclame mocht maken voor rookartikelen
(bijvoorbeeld tabak van Van Rossum
Troost). Op de muur van de Ronduit op
het Vingerling (gesloopt in 1895) zaten
een aantal publicatieborden bevestigd.
Hierin hingen waarschijnlijk naast de
gemeentelijke bekendmakingen ook
prijslijsten van vis, berichten van de
reders, vertrektijden van de beurtschip-
pers, e.d..
De gastheer/ondernemer moest zorgdra
gen voor faciliteiten voor bezoekers. Zo
zat er aan de muur van het cafeetje van
Schoonejongen op de Oudelandsedijk
een ijzeren ring waaraan het paard kon
worden vastgemaakt. De Nationale
Bankvereniging aan de westzijde van de
Voorstraat verzocht in 1919 om vóór het
bankgebouw een paal te mogen plaatsen
voor het vastzetten van paarden. Nu kan
men daar wel een hele manege met paar
den vastzetten; er staan paaltjes zat. De
gemeente heeft enige jaren geleden
namelijk een blik met "Amsterdammer-
tjes" opengetrokken om het blik van de
Voorstraat te weren. (wordt vervolgd)
Middelharnis
Jan Both
Reclamebordfin op de schuur van Vroegindeweij; zijde Stationsweg.
Op dinsdag 16 januari is er in het Info
centrum te Oude Tonge weer een winter
se maaltijd. Op het menu staat stampot
en een toetje.
In Achthuizen in 't Zaaltje wordt de eer
ste winterse maaltijd in het nieuwe jaar
gehouden op woensdag 17 januari a.s.
met hutspot en een toetje op het menu.
M.i.v. 1 januari 1996 is de prijs van de
winterse maaltijden in,alle dorpen van
Oostflakkee 6,- geworden. De aan
vangstijd van de maaltijden is 12.00 uur.
MIDDELHARNIS
OPHALEN OUD PAPIER
Morgenochtend, zaterdag 13 januari, zal
door medewerkers van de Commissie
'oud papier' van de Ned. Herv. kerk in
Middelharnis weer oud papier worden
opgehaald. U wordt gevraagd het, zonder
karton, vanaf half 9 gebundeld buiten te
zetten.
met optimaal resultaat
Tel. (0187)483477
Carrie ten Boomstichting
Programma
Gastspreekster: Een medewerkster van
de Corrie ten Boomstichting. Thema: Le
ven en werk van Corrie ten Boom.
Door wie georganiseerd?
De Doopsgezinde-Kerngroep 'Van
Vrouw tot Vrouw'.
Waar?
In de ontmoetingsruimte van de Doops
gezinde Gemeente, Dorpstienden 3 te
Ouddorp.
Wanneer?
Woensdag 17 januari 1996 van 9.30 tot
11.00 uur. Kerk open 9.00 uur.
Muzikale medewerking:
Arja Cranendonck en Jeanet Boers.
Kinder-oppas is aanwezig.
Bij een volle belading is een
tijdbespanng van
25 minuten mogelijk.
Type WM51
Voor meer informatie: Siemens Infocentrum
070-333 2930/333 2670
Siemens. Thuis in uw huis.
Uw Siemens dealer
^y SATELLIETSYSTEMEN
iiii RADIO-TELEVISIE-WASAUTOMATEN
VERKOOP EN REPARATIE VAN ALLE MERKEN
Dorpsweg37aTel.(0187)681618.3253AG Ouddofp
Haven Middelharnis.
Ki^BiKBlDE Middelharnis Heilevoetsluis Zierikzee Oud-Beijerland
VBiHUIZSS Tel. (0187) 482188 Tel. (0181)320016 Tel. (0111) 413163 Tel. (0186) 613624
NVM
UMCEAAR